PDA

View Full Version : SAAB vurderer nytt propellfly


Futura
23-05-2012, 15:52
Svenska Aeroplan AB vurderer tydeligvis å bygge et nytt passasjerfly. Blir spennede å se hva de kommer opp med. Hvilken nisje skal de satse på? Gode STOL egenskaper, eller et stort fly til å konkurere med Q400 og ATR 72 og deres mulige 90 seter. Blir de først i nyere tid med 100 seter propellfly? og hvordan vil markedet være for et slikt?

http://www.flightglobal.com/news/articles/saab-considering-return-to-civil-aircraft-manufacturing-372211/

ValdaIsaksson
23-05-2012, 18:01
Først og fremmest vil de vil bygge og satse på et fly der er 'godt' for miljøet. Det har alle andre flyproducenter gjort, men det bliver spændende at se.

RYKogREIS
23-05-2012, 20:26
Først og fremmest vil de vil bygge og satse på et fly der er 'godt' for miljøet. Det har alle andre flyproducenter gjort, men det bliver spændende at se.

Fin fin Saab :-)

FlightDeck
28-05-2012, 07:21
Hvor mange ganger har vi ikke hørt at de overveier å starte flyproduksjon igjen? Også omtalt her:

Den svenske flyproducent SAAB overvejer at genoptage produktionen af civile fly. Det er markedet for turboprop-fly i 90-personers klassen, som svenskerne er lune på.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=62721

BU662
28-05-2012, 11:01
Hvor mange ganger har vi ikke hørt at de overveier å starte flyproduksjon igjen? Også omtalt her:



http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=62721

Denne gang er det langt mer hold i ryktene enn mange tror.

Dette kan i store grader ogsa skyldes til at BBD har forsured sa mange av sine kunder at de ikke har lyst a bli pröve-kanin for en Q400 stretch. Selv om BBD na tilbyr desperato-deals, de ikke vinner mange av sine salgs-kampanjer.

Med en stadig ökende fuel-pris er en CRJ700 pa mange ruter bare marginalt profitabel, og dersom prisen öker videre, sa vil ogsa en CRJ900 / ERJ190 bli ulönnsomme fly i Europa og USA. Rett og slett fordi vi kan ikke kutte de lönnskostnader til null-komma-nix.

I dette nisje kan en ny SAAB passe perfekt, dersom man klarer a fa flyet til marked til rett tid. Spörsmalet er likevel om SAAB klarer a ha en fly klar for leveranse ved 2017/2018...

branserud
29-05-2012, 06:20
SAAB er dyktige. Man hadde en gang skisser på jet fly om jeg ikke husker helt feil. Nökkelen for SAAB er å få ned drifts kostnaden for det nye flyet. S2000 ble for dyr i drift for å bli riktig populär. S2000 er et riktig fint fly og ca like raskt som q400. Blir kanskje en stretsj av denne med morgendagens motor teknologi. Kanskje bassert på geared fan..?

vadheim
29-05-2012, 10:22
Spennende :)

Liker å fly med SAAB!

L-1011
29-05-2012, 10:45
S2000 är ett av de bekvämaste turbopropmaskinerna.
För 12 år flög jag S2000 med SAS ARN-MMX, det tog 55 min. Tillbaka MMX-ARN blev det MD-80, det tog också 55 min. När S2000 lanserades var fuel billigt och 50 seats jet som Canadairjet-100/200 & Embraer 145 var populära. Nu med dagens höga fuel kostnader är inte CRJ-200 & Emb 145 så poppis längre.

branserud
18-07-2012, 12:10
SAAB direktøren ga et interjuv på Farenborough at man startet utviklingen for 2 år siden og at man leter lanserings kunde. Flyet blir ikke likt 2000 men vil få likheter
kan leses mere på
http://www.hangar.no/vil-produsere-sivile-fly-igjen/