PDA

View Full Version : Norwegian vil satse på billig arbeidskraft


sail4fun
02-02-2006, 07:06
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article708059.ece

Flyselskapet Norwegian må bruke besetning fra lavkostland i fremtiden, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.


Real Norwegians :mol

CK
02-02-2006, 07:11
det er jo det eneste riktige om man vil holde kostnadene nede. Norwegian har tydeligvis ikke like sterke fagforeninger som SK - eller har det begynt å tikke inn sykemeldinger til hangaren på Fornebu??

LN-KOG
02-02-2006, 08:14
Også NRK (http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5450310.html) har noe om saken. Kjos trekker fram Ryanair:
En måte å gjøre det på, er å opprette baser i lavkostland og ansette derfra, slik blant annet Ryan Air har gjort, sier Kjos.
Sist jeg fløy Ryanair (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=9089) var det helt klart at de hadde folk fra lavprisland.

Trety
02-02-2006, 08:44
- Vi kommer ikke til å kaste ut våre egne ansatte for å bytte dem ut med litauere. Det kommer vi ikke til å gjøre, sier Norwegian-sjefen.

Yeah, right... my :mol ....

En tanke som har slått meg - nå som det er så populært å bruke lavkost-arbeidskraft. Hva skjer når lav-kost får så mye velstandsøkning at det blir høy-kost?

Uansett, dette må da være en liten trøst for SAS etter så mye kjeft de har fått og så mye problemer de har hatt at Kjoser'n plumper skikkelig uti - dette kommer garantert til å få LO og andre sterke fagforeninger til å se rødt...

LN-BRK
02-02-2006, 08:53
Originally posted by CK

det er jo det eneste riktige om man vil holde kostnadene nede.

Så det er eneste mulighet for å kutte kostnader?

Når skal administrasjon, ledelse og blåruss outsources til lavkostland? Det må være det eneste riktige om man virkelig skal holde kostnadene nede :nor

Hurum
02-02-2006, 09:03
Går nok dessverre den retningen etterhvert for mange selskaper. SAS ville jo ha kinesere ombord, men ikke i så stor skala. Og "JA" dette kan selvsagt ikek sammenliknes med det Norwegian vil gjøre nå, men det viser utvikingen. Vi er ikke alene i verden, noe våre håndtverkere har oppdaget i dette landet.

Det kommer til å bli mer og mer vanlig med bruk av billigere arbiedskraft i mange flere bransjer etterhvert tror jeg.

Det neste blir vel at en sender flyene ut av landet for å fylle drivstoff på natten.

Men dette skal ikke ramme allerede ansatte i selskapet, og det er jo bra.
Tviler forresten på at det er snakk om Fillipinene nye ansatte skal hentes fra. Baltikum/Polen er vel langt mer realistisk.

OEH
02-02-2006, 09:04
Hvem har råd til å fly i det hele tatt i fremtiden når halve Norge går på arbeidsledighetstrygd etter å ha mistet jobbene sine til billig utenlandsk arbeidskraft?

Hurum
02-02-2006, 09:07
Originally posted by OEH


Hvem har råd til å fly i det hele tatt i fremtiden når halve Norge går på arbeidsledighetstrygd etter å ha mistet jobbene sine til billig utenlandsk arbeidskraft?
Man trenger jo bare 2 turer i året til Alicante/Malaga...:p

Harry-Norge!

OEH
02-02-2006, 09:12
Sparepengene kan bli gode å ha... godt man har spart noen år, sier jeg bare.

Cloudius
02-02-2006, 09:28
Kansje ikke SAS-pilotenes reaksjoner og bekymringer er så på trynet likevel...

Cloudius

ANX
02-02-2006, 09:33
er å opprette baser i lavkostland og ansette derfra

Slik som SAS har drømt om lenge… :love

Hva skjer når lav-kost får så mye velstandsøkning at det blir høy-kost?

Det går vel motsatt vei – at vi blir lavkost til slutt. ”Alt er en overgang, sa reven da han ble flådd!” :smokin

Hvem har råd til å fly i det hele tatt i fremtiden når halve Norge går på arbeidsledighetstrygd etter å ha mistet jobbene sine til billig utenlandsk arbeidskraft?

Da blir det så mange at trygden opphører. Så kan vi flytte til lavkostland og jobbe i et norsk selskap derfra... :alien:

Jack
02-02-2006, 11:13
Tror ikke dette er en god ide… folk vil reagere negativt på dette… og journalistene vil fort finne frem ord som sosial dumping, slavekontrakter og annen snacks når de beskriver Norwegian fremover…. Spareskallene i Norwegian kommer til å spare selskapet til et nytt lavmål… :naughty:

Isbamse
02-02-2006, 11:14
Og da er det ikke så mye "Real Norwegian" igjen. Og jeg som trodde DY holdt seg for god til å henge seg på den Wal-Martiseringen av luftfarten som Ryanair leder.

Snart må jeg vel snu tvert om og begynne å fly SAS igjen av prinsipp...

Nei, dette var nok nominert til årets omdømme-selvmål!:naughty:

Jeg har jo egentlig ikke noe mot at fattigere land bruker sine konkurransefordeler, men dette ligner sosial dumping...(hørtes dette ut som dobbeltmoral?)

MD11
02-02-2006, 11:30
Dette kan være "propaganda" folkens! Et velkjent knep før vårens forhandlinger setter i gang.

krølle
02-02-2006, 11:53
Kan jo lage base i KRK/WAW/GDN/RIX. De fly for 30 kr timen og tar med matpakke hjemmefra. Sover i telt på nightstop.
Eller kanskje som Ludwig G. Braathens, ære være den mannen, sette "vinger på skip,
de kan jo flagge ut, til f.eks Libya, da blir det vel real libyan:lol :lol

Får iallefall språkmektig crew

LN-MOW
02-02-2006, 12:01
Originally posted by captaink


Norwegian,Norwegian,Norwegian - delivered to you by fantastic cheap Baltic crew.

Det er noe fundamentalt som skurrer................






..... vel - han har jo allerede begynt med de svenske ...... :love

ANX
02-02-2006, 12:01
Det er noe fundamentalt som skurrer....

Det som EGENTLIG skurrer er at rike nordmenn skal ha alt så jævla billig!!! :mol

Hvorfor da fordømme de leverandører som prøver å levere BILLIG? :skep

MD11
02-02-2006, 12:05
På FR's Skavsta base er så og si alle svensker i kabinen sluttet. Der er det stort sett baltere som jobber.

Men for de er jo FR drømmejobben, godt betalt I deres øyne ), man får flydd masse utland og ikke minst bo i utlandet. Og man får mulighet til å sende penger hjem.

Jack
02-02-2006, 12:22
Svensker i kabiner er jo noe som er helt vanlig? Så lenge jeg kan huske så har jeg hørt norsk, svensk og dansk både i kabinen og helt fremst i flyet… er ikke sikker på at jeg vil juble hvis jeg begynner å høre polsk når jeg skal nordover…. Hva er kaffe og te på polsk forresten? :thumbup :smokin
Hmmm… er det ikke sånn for tiden at snekkerne våres er polakker… svensker servere oss kaffe…. russere servere oss røyk og brennevin….. og pakistanere kjører drosjen… funker som bare faen det…. Kanskje serveringsdamer i luften kan bekvinnes av veldreide damer fra billiglandene i øst? :devil :devil
At nordmenn er så opphengt i pris er bare tull! Er vel heller det at man ikke ønsker å betale overpris for det man kjøper…..

LN-MOW
02-02-2006, 12:34
Originally posted by Jack


At nordmenn er så opphengt i pris er bare tull! Er vel heller det at man ikke ønsker å betale overpris for det man kjøper…..


Overpris = tjenester levert av nordmenn paa norske loenninger .. ???

Jack
02-02-2006, 12:39
Originally posted by LN-MOW


Originally posted by Jack


At nordmenn er så opphengt i pris er bare tull! Er vel heller det at man ikke ønsker å betale overpris for det man kjøper…..


Overpris = tjenester levert av nordmenn paa norske loenninger .. ???



Er vel ikke så mange i Norge som klager over prisnivået per i dag... er en grupering på omkring 20 prosent av befolkningen(I følge sist valg) som klager på det meste... For dem blir ikke landet bra å bo i uansett hva som skjer....

TigerBlack
02-02-2006, 13:00
Helt i orden for min del...

Men siden man alikevel ikke er intresert i å benytte Norsk arbeidskraft. Så kan man flagge ut hele bedriften og fly i de landene de ansetter folk.

Skal Norwegian først fly med Norske flagget representert på flyet, Norskaktig navn og være en aktør i det Norske markedet, så skal ikke crew snakke russisk,latvisk eller kinesisk for den sakens skyld uten å ha lært det som 2 eller 3dje språk..

De må finne seg i å ta den kostnaden det er med å drive ett norsk selskap. Tror det hadde blitt ganske bra med rabalder om SK hadde ansatt utelukkende lavkostnads crew..

Tu-154
02-02-2006, 14:40
Dy kabinen flommer over av Svensker. Hva er forskjellen mellom de og evt. en polakk som snakker/forstår norsk. (Så mye som de flyr til Polen vil det i mine øyne bare være en stor fordel for service og sikkerhet at man har noen som kan språket). Så lenge de har norsk sert. og er godkjent igjennom kursing på lik linje med alle andre som jobber der kan jeg ikke se noen forskjell. Hvis en polakk ansatt hos DY i polen har relativt sett god lønn og gode arbeidsforhold i hht polsk arbeidsmiljølov vil jeg ikke se på det som noe negativt. DY er nytenkende og det tror jeg plager mange..

ANX
02-02-2006, 14:47
De må finne seg i å ta den kostnaden det er med å drive ett norsk selskap.

Men nordmenn vil visst ikke finne seg i kostnaden ved å fly med et sånt selskap! :cool2

Litt inkonsekvent, er vi? :biggrin :biggrin :biggrin

morr
02-02-2006, 14:58
Det artige er at de som klager over at selskaper kutter i antall ansatte, klager over blårussen og ledere som regner (skjønnner ikke hvorfor blåruss er blitt et negativt ladet ord) på hva som er billigst for selskapet, ja det er de samme som vil fly billigst mulig. Snakket med noen som mente det var dyrt å betale 1300 kr tur/retur Oslo-London. Dobbeltmoral og inkompetanse stinker lang vei. I tillegg er uttalser som at det ikke blir arbeidsplasser igjen i dette landet p.g.r. av billig utenlandsk arbeidskraft, ikke spesielt godt resonert.

ub737
02-02-2006, 15:29
Herre min hatt.

Hva feiler det dere her på dette forumet?
Mannen har så vidt åpnet kjeften og dere får det til å høres ut som om hele arbeidstokken allerede er byttet ut med ...............(fyll gjerne inn det som passer dere best).
Samme utsagn over flygeledere, saspiloter......hva blir det neste?

Det hjelper både på humøret og selvbildet å ta en riktig god titt på seg selv i speilet og fundere på hva slags menneske man er og/eller ønsker å være.
Legg igjen sinnet, fordommene, sjalusien og hatet, trekk pusten dypt inn og ut og la velværet komme over deg. Smil og si hei til de du møter i døren. Gjør en god gjerning og hjelp din neste.
Livet er alt for kort til å kaste bort på lite gjennomtenkt kritikk, anger, dårlig vin og ille tilberedt mat.

Nyt dagen.

Med vennlige hilsner til alle der ute i cyberland,

ub

EB
02-02-2006, 19:14
Eller så må vi passasjerer være villig til å betale "litt" mer...

Hurum
02-02-2006, 21:00
Vi lever mer og mer i internasjonalt samfunn både med tanke på tjenester og tilbud. Med andre ord kan vi ikke sitte her på berget og fortsatt tro at vi kan holde oss for oss selv og ikke bli påvirket av det som skjer rundt oss.
Utviklingen kommer til å fortsette på dette og mange andre områder.

Vi vet at det kommer til å skje i mer eller mindre grad på de fletse områdene. Så kan vi enten lukke øynene og fortsatt leve i den tro at vi er best på alt eller aktivt delta i utviklingen.

MartinL
02-02-2006, 22:11
Skal man trekke frem Norwegian og "REAL NORWEGIAN" som et argument for at man ikke skal hyre utenlandsk arbeidsplass har vi ET STORT PROBLEM I NORGE!

Med all respekt for norske arbeidsplasser er realliteten i dag at store norske kjente merkevarer og produkter som forbindes med norsk og Norge ikke produseres i landet engang.

Personlig tror jeg de som ikke er like flyomane som oss gir det glatte i om besetningen er Norsk Svensk eller Latvisk. Om dette virkelig betydde noe, hvordan ville da utenlanske selskaper da klart å ha så stor suksess i Norge?

Jeg tror at Norwegian vinner på regularitet, ekspansjon, pris og ikke minst den tydlige viljen til å satse fra Norge. Hvilket land besetningen da kommer fra tror jeg for de fleste er likegyldig så lenge servicen er bra og crewet gir reisende en flott tur!

piper1
02-02-2006, 22:14
Syns det er greit at arbeidskraft fra øst betjener norske selskap såfremt de er kvalifiserte. Ingenting galt med polakker og baltere spør du meg..Men ordet "billig" byr meg liksom litt imot når det snakkes om andre mennseker. For det er derfor de er etterspurt..ikke deres kvalifikasjoner. Jeg har også notert meg i sakens anledning at dette gjelder operasjonelle deler av selskapet(ene). Tar vel litt lengre tid før administrasjon forsvinner samme vei. Ihvertfall deler av den.
Hefter forresten ved en tråd fra Pprune..

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=208960

Geir
02-02-2006, 22:15
Polakker er EU-borgere og har like mye rett til å jobbe i Norge som normenn. Det er visst noen her som ønsker oss ut av EØS-samarbeidet, men det ville raskt ført til økonomisk katastrofe for Norge. Det er best for oss å være med i EØS og da kan hvem som helst som er EU-borger jobbe her.

Ellers er det jo ikke lenge til våren (og lønnsoppgjør). Det er bra "timing" å komme med slike "påminnelser" før fagforeningen skal legge frem kravene sine. Og alle vet jo at det ikke er tomme trusler - det er en enkel sak for Norwegian å ansette polske flyvertinner.

sail4fun
02-02-2006, 22:30
Er det OK at en snekker fra Lativa som tar KR 63,- pr time bygger ditt nye hus ?

Tenk deg godt om før du svarer

/G

FBU
02-02-2006, 22:36
Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

MartinL
02-02-2006, 22:41
Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

Synes det blir å overdrive. Jeg kan ikke tenke meg at slike ansettelses forhold vil gå på sikkerheten løs!

FBU
02-02-2006, 22:49
Nei jeg vet ikke, og sender derfor ut spørsmålet? Hos KLM feks så må man kunne forstå engelsk for å sitte på nødutgang. Språk barrierer betyr tydeligvis noe i det selskapet.

LN-MOW
02-02-2006, 23:38
Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

Det er totalt uvensentlig saa lenge de kan snakke engelsk med ATC.

sail4fun
02-02-2006, 23:39
Originally posted by LN-MOW


Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

Det er totalt uvensentlig saa lenge de kan snakke engelsk med ATC.



? så kan atc informere pax via radio om crash prosedyren på Norsk ? :naughty:

cabincruiser
02-02-2006, 23:47
Originally posted by Geir


Polakker er EU-borgere og har like mye rett til å jobbe i Norge som normenn. Det er visst noen her som ønsker oss ut av EØS-samarbeidet, men det ville raskt ført til økonomisk katastrofe for Norge. Det er best for oss å være med i EØS og da kan hvem som helst som er EU-borger jobbe her.

Ellers er det jo ikke lenge til våren (og lønnsoppgjør). Det er bra "timing" å komme med slike "påminnelser" før fagforeningen skal legge frem kravene sine. Og alle vet jo at det ikke er tomme trusler - det er en enkel sak for Norwegian å ansette polske flyvertinner.

Forklar hvorfor det vil bli økonomisk katastrofe for Norge å avvikle EØS-samarbeidet.
Våre handelspartnere vil fortsette å kjøpe norsk fisk og olje uansett.

Jeg undres om du vil være like positiv til polsk arbeidskraft den dagen din egen arbeidsplass er outsourcet eller overtatt av billig arbeidskraft? Hvordan skal nordmenn klarer seg i Norge med norskt kostnadsnivå, og etterhvert innkassere polske lønninger?

Hurum
03-02-2006, 00:34
Mange pekefingre ute og går.

Norwegian snakket vel om KABINbesetning.

Og om piloter fra "østsonen" ikke kan engelsk, er det jo helt utrolig at det går bra både i østsonen og når disse østsonepilotene flyr til vestsonen den dag i dag.
Vil dessuten anta at yngre piloter snakker bedre engelsk.

FlyHi
03-02-2006, 11:10
Hvor er det ærgerligt at de fleste flyselskaber udelukkende har fokus på pris, pris og pris. Naturligvis er der en vis nødvendighed i at holde priserne lave som markedssituationen ser ud idag, men når man samtidig skærer i servicen og ansætter udenlandsk arbejdskraft (ofte med store sprogbarrierer), så er det ifølge min mening et skråplan.

Der er en tendens til i luftfart at alle skal kopiere Ryanair fordi de har haft succes med deres koncept. Ryanair-modellen er ikke den eneste der er behov for. Om nogle år når en stor del af passagererne er blevet trætte af at flyve ned no-service selskaber, så står vi pludseligt uden de selskaber og serviceoplæg som giver lidt bedre kvalitet. No-service er lige nu et modefænomen og sikkert et nødvendigt opgør med tidligere tiders high-service (hvor man til gengæld betalte alt for meget).

Jeg tror fremtiden vil byde på, at mange passagerer vil vælge selskaber der tilbyder lidt mere end no-service. F.eks. synes jeg det er utroligt ærgerligt at Sterling overtog Maersk Air. DM havde gang i noget positivt med kombinationen af lavpris, men stadig med en hvis form for service og forplejning. Personlig synes jeg det var en fornøjelse at komme ombord i deres maskiner med skandinavisk, veluddannet crew der havde fokus på kundeservice. Samtidigt fik man serveret en kop kaffe eller the. Den lille gæstus blot at få en kop kaffe giver fornemmelsen af at selskabet interesserer sig for dit velbefindende. DM havde som sagt gang i et rigtigt godt koncept med mulighed for at købe ekstra benplads m.v. - men desværre fik de ikke tid nok til at implemtere det og vente på at markedet var klar til det.

På f.eks. Sterling, Ryanair, easyJet osv. føler jeg at det eneste det går ud på når du er ombord - er at ryste så mange penge ud af lommen på dig som muligt. Sterling sælger skrabelodder, smykker m.v. - som de ofte (alt for ofte) undervejs reklamerer for i PA'en. Jeg har betalt for en transport - ikke for at være fanget i 2 timer så de frit kan bearbejde mig til at købe alt muligt ekstra.

Personligt betaler jeg gerne lidt ekstra for at undgå dette og jeg tror på situationen vender igen på et tidspunkt. Måske går de nogle år inden vi ser det, men på et eller andet tidspunkt, så må mange passagerer da blive trætte af at alt skal være no-service. Ting kan også købes for billigt.

Det er netop derfor jeg selv har været meget efter SAS da de ændrede economy-class til no-service koncept. Man burde måske lære lidt af f.eks. Lufthansa og BA. der har formået at holde på kunderne ved netop at bevare et fornuftigt serviceoplæg. Jeg mener ikke man skal tilbage til de gamle dage, hvor man absolut skulle have et fuldt måltid hver gang man rejser, men trakter passagererne med en mindre ting, der får dem til at føle sig værdsat. Det kunne f.eks. være som hos LH, hvor man får en lille (meget lille) samdwich samt drikkevarer til. Drikkevarer behøver heller ikke være som i gamle dage med fri bar, men en kop kaffe eller en cola kunne være fint. Så kunne man betale hvis man ønskede andet.

At jeg har så stor fokus på forplejning har sådan set ikke noget med selv forplejningen at gøre, men det skal mere ses som en enkel måde at få passagererne til at følge sig værdsat på - fremfor man skal sidde med fornemmelsen af at man skal passe godt på sine penge, da de ellers bliver ribbet af flyselskabet.

Dette synespunkt gælder også når snakken kommer til arbejdskraft. Vi kan i længden ikke leve med (eller af) at hver gang man finder noget der er lidt billigere et andet sted så outsourcer man eller udflager. Naturligvis skal der være plads til det langt hen ad vejen, men på et eller andet tidspunkt må det stoppe. Alternativet er at vi i Skandinavien får et lavprissamfund, hvor der kun er fokus på pris og ikke kvalitet. Det synes jeg ihvertfald vil være synd og en kedelig måde at leve sit liv på.

Vi skal huske på, at hver gang vi som forbrugere accepterer nye lavpriskoncepter, så indskrænker vi også kvalitets-udbuddet - og hvad gør vi så når vi engang imellem gerne vil have noget der er lidt bedre en lavpriskonceptet. Ikke at der er noget galt med at man gerne vil have tingene billigst muligt, men der er ikke noget der er gratis i denne verden - alt har sin pris på den ene eller anden måde.

Pyh, det blev en længere smøre - beklager, men fik da lige luft ;-)

Rigtig god weekend.

b747
03-02-2006, 11:18
og kabinbesetningen er det ikke så farlig med da?

TOS
03-02-2006, 11:40
Originally posted by b747


og kabinbesetningen er det ikke så farlig med da?

Om du ser nærmere etter så skriver FlyHi følgende:

Dette synespunkt gælder også når snakken kommer til arbejdskraft. Vi kan i længden ikke leve med (eller af) at hver gang man finder noget der er lidt billigere et andet sted så outsourcer man eller udflager. Naturligvis skal der være plads til det langt hen ad vejen, men på et eller andet tidspunkt må det stoppe. Alternativet er at vi i Skandinavien får et lavprissamfund, hvor der kun er fokus på pris og ikke kvalitet. Det synes jeg ihvertfald vil være synd og en kedelig måde at leve sit liv på.

Vi skal huske på, at hver gang vi som forbrugere accepterer nye lavpriskoncepter, så indskrænker vi også kvalitets-udbuddet - og hvad gør vi så når vi engang imellem gerne vil have noget der er lidt bedre en lavpriskonceptet. Ikke at der er noget galt med at man gerne vil have tingene billigst muligt, men der er ikke noget der er gratis i denne verden - alt har sin pris på den ene eller anden måde.

Veldig mye fornuftig i det som skrives av FlyHi.

b747
03-02-2006, 11:46
var rettet til Hurum.

Hurum
03-02-2006, 12:00
Originally posted by b747


var rettet til Hurum.

Vet ikke hva du mener, men når en snakker om at kommunikasjonen med tårnet og pilotene er dårlig pga språket, så skjønner jeg ikke hva det har med saken å gjøre når Norwegian snakker om KABIN besteningen.

På Norwegian snakker neppe kabinbesetningen med tårnet på det jevne.

Geir
03-02-2006, 13:25
Jeg undres om du vil være like positiv til polsk arbeidskraft den dagen din egen arbeidsplass er outsourcet eller overtatt av billig arbeidskraft?

Det er hverdagen min det. Jeg er konsulent og jobber for selskaper over hele verden - skal forsøke å huske på de nasjoner jeg har jobbet mot: Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland, Spania, Italia, England, Brasil, USA, Qatar, Emiratene, Singapore og Polen (og Norge). Har muligens glemt noen, men dere skjønner poenget. Våre konkurrenter hører hjemme i hele verden og av og til er det smått med oppdrag som kommer til oss siden vi er dyrere enn de fleste vi konkurrerer mot. Akkurat nå går det imidlertid bra. Vi har hatt permisjonsvarsler her hos oss også tidligere. Slik er det i 2006. Man MÅ være fleksibel. Man kan ikke gå rundt og tro at man har den samme jobben neste år. Man må alltid lese stillingsannonser slik at man er oppdatert på sin egen arbeidsmarkedssituasjon. Jeg kan få fyken i løpet av året jeg dersom vi ikke får inn jobber.

I tillegg til dette er en god del arbeid som vi før gjorde selv outsourcet. Det gjelder mye tegningsarbeid og konvertering av databaser etc. Dette gjøres nå av folk i Romania. Vi sender det nedover og de lager i stand det som skal gjøres og sender det tilbake til oss. Og dette ER jeg positiv til. Dersom vi IKKE hadde gjort det og fremdeles tvunget igjenom at VI skal tegne disse tegningene selv så hadde vi ikke fått jobber. Og da hadde firmaet jeg jobber i gått konkurs. Vi kunne jo erklært oss "unfit for job" og blånektet på denne outsourcingen, men i tillegg til at det er ulovlig hadde det vært å sage over den greina jeg sitter på.

Polakker er hyggelige folk å jobbe med - godt øl har de også.

I tilfellet med Norwegian er det ingen som skal sies opp eller permitteres. At kabinpersonalet skal kunne språk nok til å tilfredstille sikkerheten er en selvfølge.

LN-MOW
03-02-2006, 16:00
Jeg tror ikke sikkerheten i kabinen er daarligere Oslo-Alta med utenlandsk besetning enn den er med norsk .... skal alle ut i en fart, spiller det ingen rolle hvilket spraak de baeljer! Meningen skulle vaere lysende klar .....

Ellers kan vi nevne som et apropos:

Northwest Airlines wants to replace 30% of flight attendants on its international flights with non-U.S. flight attendants, roughly 800 people, to cut costs so that it can emerge from bankruptcy, a company executive testified in a New York bankruptcy court Thursday.

http://www.usatoday.com/travel/flights/2006-02-02-nwa-attendants_x.htm

sail4fun
03-02-2006, 16:10
Jeg tro vel også at de fleste skulle se tegninga om de hører denne (http://x3m.sni.no/ck/evac2.wav)

Et av argumentene for å ansette Kinesere på cph->Kinaland var oxo service , så man
kan vel forvente noen etniske Normenn på OSL-ALF da for Servicen's del ?

Man må nesten forvente at de som skal jobbe i kabinen på rute i og ut av Norge passere FRP's Norsk Morsmåls test.

/G

Hurum
03-02-2006, 16:37
Originally posted by P.A. VIKING


Jeg tro vel også at de fleste skulle se tegninga om de hører denne (http://x3m.sni.no/ck/evac2.wav)

Et av argumentene for å ansette Kinesere på cph->Kinaland var oxo service , så man
kan vel forvente noen etniske Normenn på OSL-ALF da for Servicen's del ?

Man må nesten forvente at de som skal jobbe i kabinen på rute i og ut av Norge passere FRP's Norsk Morsmåls test.

/G

Litt sneversynt kanskje.

Norwegian har da ruter til 3 destainsjon i Polen....dessuten flyr vel polakker innenlands i Norge også...dem bygger jo landet her så...

Og om grunnen til at det kun var service som var poengen til SAS, hvorfor ansatte dem ikke personer som snakket mandarin...og som bodd ei Skandinavia mon tro...

MountainDew
02-05-2006, 23:39
Originally posted by BU662


Funnet på pprune - Uten kommentar fra min side

Heard that a number of pilots in Poland have been offered positions in WAW.

At this payscale:

Captain: Euros 3000/month 40/block-hour 15000 sign-on fee.

F/O: 1300/month 15/block-hour and a small sign-on fee.

Norwegian?

Elendig lønn....

Jetset
03-05-2006, 01:30
Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin


Omtrent like bra som å fly KLM mellom AMS og TRD, eller AF mellom OSL og CDG vil jeg tro....

EB
03-05-2006, 06:08
Men vi er positive når vestlige/norske piloter flyr som kapteiner i Østen etter at de har gått av med pensjon i Norge...:wow: :wow:

Hurum
03-05-2006, 15:45
Originally posted by EB


Men vi er positive når vestlige/norske piloter flyr som kapteiner i Østen etter at de har gått av med pensjon i Norge...:wow: :wow:

Selvsagt - alt norsk er jo verdens beste!! :nor

Og JA - det var ironi!!

LN-BRK
03-05-2006, 18:23
Originally posted by BU662


Funnet på pprune - Uten kommentar fra min side

Heard that a number of pilots in Poland have been offered positions in WAW.

At this payscale:

Captain: Euros 3000/month 40/block-hour 15000 sign-on fee.

F/O: 1300/month 15/block-hour and a small sign-on fee.

Hvis dette er polske piloter som bor i Polen, og som skal fly ut fra WAW, så er det vel greit om man regner om til polske lønninger? Hvorfor skal de i så fall få samme lønn som piloter med base i Norge? Saken blir selvsagt annerledes dersom de samme pilotene skal fly sammen, og på samme ruter.

Norske selskaper som bygger fabrikker i lavkostland betaler forresten ikke norske lønninger til lokal befolkning, uten at noen klager på det :)

MountainDew
03-05-2006, 18:50
Originally posted by LN-BRK


Originally posted by BU662


Funnet på pprune - Uten kommentar fra min side

Heard that a number of pilots in Poland have been offered positions in WAW.

At this payscale:

Captain: Euros 3000/month 40/block-hour 15000 sign-on fee.

F/O: 1300/month 15/block-hour and a small sign-on fee.

Hvis dette er polske piloter som bor i Polen, og som skal fly ut fra WAW, så er det vel greit om man regner om til polske lønninger? Hvorfor skal de i så fall få samme lønn som piloter med base i Norge? Saken blir selvsagt annerledes dersom de samme pilotene skal fly sammen, og på samme ruter.

Norske selskaper som bygger fabrikker i lavkostland betaler forresten ikke norske lønninger til lokal befolkning, uten at noen klager på det :)


Levekostnadene er nok en del lavere, men det koster sikkert omtrent det samme for en polakk å bli pilot som for en fra vest Europa.

ANX
04-05-2006, 21:33
Muligens er jeg mindre intelligent, men når vi her på berget skal kjøpe alt billig uten at noen her skal utføre jobbene, hvor skal da pengene komme fra til slutt???

Får håpe at det løses ved at lavkostlandene kommer høyere opp på lønnsskalaen etterhvert.

Flyselskapene har vel i mange år fylt opp drivstoff i lavkostland før flyvning i høykostland?

”Alle” i de sultne landene snakker jo mer eller mindre brukbart engelsk. Ærre så nøye’a? For en gangs skyld har skipsfarten ligget foran luftfarten.

Pax klarer jo etter sigende å evakuere seg selv, så hva skal man med spesialutdannet kabin?

Synes dette prismaset er usmakelig, nordmenn søler gladelig bort større pengebeløp på tull uansett. Som at transport til/fra flyplass koster ørten ganger mer enn flybilletten.