PDA

View Full Version : Delta overtar airTran's 88 MD95'ere


LN-MOW
22-05-2012, 18:57
Har gått rykter om dette svært lenge og nå er det bekreftet. Da blir de fortsatt hjemmehørende her i ATL. How nice is that! :fly

DALLAS, May 22, 2012 /PRNewswire via COMTEX/ -- Southwest Airlines LUV -1.42% confirmed today that the airline, together with its subsidiary, AirTran Airways, Inc., has reached a tentative agreement with Delta Air Lines, Inc., and Boeing Capital Corp., to sublease all 88 of its Boeing 717 aircraft to Delta. A final agreement is subject to Delta and Southwest reaching certain agreements with all parties related to the aircraft leases. The tentative agreement between Southwest and Delta would transition the 717s over three years starting in the second half of 2013 with completion in 2015.

http://www.marketwatch.com/story/southwest-airlines-delta-air-lines-and-boeing-capital-reach-a-tentative-agreement-to-sublease-airtran-boeing-717-fleet-2012-05-22

FlyHi
22-05-2012, 19:07
Mad-Dog heaven ;) Bliver nødt til at komme på besøg jævnligt når SK's MD'er forsvinder fra flåden for at få et MD-fix ;)

Someone
22-05-2012, 21:11
Forstår jeg rett skal disse blant annet gjøre det mulig å parkere store deler av flåten med 50-seters jet og DC-9erne, samtidig som også inntill 70 76-seters jet skal inn i flåten

VC-10
22-05-2012, 22:25
Dæven - da blir de kvitt mye gammelt på en gang. Bra satsning av DL.
Synd vi ikke fikk sett noen i Southwestfarger før de forsvinner :fly

Futura
23-05-2012, 09:49
Hvordan blir det da med flåten til Southwest? Blir det ingen 737 ut de neste 3 årene? 88 maskiner på 3 år er jo et betraktelig antall fly som må erstattes. En del av dagens 737 flåte er jo også relativt gammle.

eirikma
24-05-2012, 15:03
Vel, de 88 flyene er jo overskuddet etter fusjonen mellom Soutwest og airTran, så Southwest har vel ikke bruk for de. Hva som skjer med 737 flåten deres, er vel opp til de.

Delta har vel pr dags dato den største nåværende flåten av Maddog, så hvis der er noen her som ikke forstår min og andre forumisters entusiasme for denne flotte bikkja, er det bare å dra over og ta en tur med Delta, og så langt framme som mulig. Husker fortsatt da SAS opererte innenriks med MD her i landet. Akk, hvor jeg savner den tiden!

Link til pressemeldinga finner dere her. (http://news.delta.com/index.php?s=43&item=1624)

SQ 777
24-05-2012, 20:13
Hva gjør man ikke når man er flygærn, fløy DC9-21 t/r FBU-BGO like etter den kom til landet. Fattig student og ville ikke betale hotell i Bergen, sov på en parkbenk. Var flott sommerdag. Er i Paris og ikke tilgang til loggbøker, men tror det var Reidar( hæ:drunk:) Viking og Svipdag....

Blackhawk
24-05-2012, 21:17
Ahh.. herlig for de som bor "lagelig" til, og som kan fly
mye Delta (heldiggriser) - MD-95 (B717) er en utrolig flott
maskin, godt at Blue1 har bygd opp en fin flåte med disse;
men allikevel synd å tenke på, hvor "få" som ble bygget
(grunnet Boeing). Tok en av de siste turene med
DC9-21 (Sport), fra TRD til FBU - med få pax; er det en
opplevelse som vanskelig kan måles (muligens når jeg
jobbet i Novair, og hadde tomflyvning fra ARN til JTR -
satt på klapp i en A321-200 - mye motorkraft til lav vekt ja)

LN-MOW
24-05-2012, 21:59
Ja, her i ATL renner vi jo over med dem .. Husker det var stas da airTran fikk sin første. Den gangen jobbet jeg på ATL. Dette er nummer 3, tror jeg, tatt i 1999.

http://www.enfb.net/Flybilder/ATLold/N943AT.jpg

TWA fløy også MD95 på den tiden.

http://www.enfb.net/Flybilder/ATLold/TW_MD95.jpg

RolfL
24-05-2012, 22:32
Som "part-payment" kanske det inte är helt otänkbart att Southwest övertar Delta´s 10 B.737-732.

JoeW
25-05-2012, 14:12
Sitter og vurderer en tur til Caribbeans i sommer, og får opp et alternativ med airTran RDU-ATL-FLL-SJU med to første leggene med 717. Med mindre jeg blir nickle&dimed i hjel er det kanskje en god mulighet for å få krysset MD95 av listen mens det ennå er mulig...

Swedeline F28
25-05-2012, 23:21
MM, vilken fin TWA du har plåtat Andreas :)

LN-MOW
25-05-2012, 23:24
Hehe - jo takk. Jeg tror dette var det eneste bidet jeg fikk tatt. Den kom og gikk på tider som var svært ugunstige for meg.

LN-MOW
19-07-2013, 01:55
Og da har Delta lastet de første flightene inn i systemene. Første flight blir DL401 den 19/9 Atlanta-Newark. Den første tiden skal visst de første makinene kun operere ATL-EWR.

Da må jeg vel prøve å få meg en slik på vei hjem fra MD80-partyet ....

LN-MOW
03-08-2013, 17:11
Da er det første bildet ute ...

http://i1208.photobucket.com/albums/cc368/737-8H4/dl717_zps12a1e183.jpg
(Bruker SXDFC på A.net)

LN-MOW
05-09-2013, 17:19
Da har det dukket opp litt flere bilder ... Introduksjonen er blitt litt forsinket pga noe FAA-byråkrati, men forventes mot slutten av måneden.

http://airchive.com/blog/2013/09/05/deltas-first-717-makes-an-appearance-first-737-900er-due-soon/

http://airchive.com/blog/wp-content/uploads/2013/09/717-interior.jpg

LN-MOW
15-09-2013, 16:41
Utsatt til 1/11, opplyser airchive.com ...

OJB
16-09-2013, 08:41
Meget smakfullt interiør.
Dette var jo selvfølgelig en maskin SK skulle hatt som erstatter for deler av flåten sin.

LCH
16-09-2013, 08:51
Meget smakfullt interiør.
Dette var jo selvfølgelig en maskin SK skulle hatt som erstatter for deler av flåten sin.

Ja, og de har jo i praksis en del av dem allerede. ;)

OJB
16-09-2013, 11:45
Ja, og de har jo i praksis en del av dem allerede. ;)

Joda, jeg er klar over det finske innslaget , men jeg tenkte konkret på SK operasjoner.

LN-MOW
27-09-2013, 17:08
Endelig et skikkelig bilde:

http://www.skyliner-aviation.de/photos/N935AT.jpg