PDA

View Full Version : Skyways går i konkurs


Goaround
22-05-2012, 06:37
Svenska flygbolaget Skyways med dotterbolag ställer in flygningar och går i konkurs
Allt enligt information och pressrelease från dem själva.

Trist utveckling och synd för alla som förlorar jobben.
Det är dags att flyget vänder snart.

L-1011
22-05-2012, 06:43
Mycket trist. Skyways, har varit med ganska länge nu och hade ett känt varumärke.
Det är verkligen trista nyheter för alla som förlorar jobben. Nu är det dessutom en mängd städer runt om i Sverige som förlorar sin enda flygförbindelse till Stockholm när Skyways går i konkurs.

sirpjalle
22-05-2012, 06:55
Not good! Men dessverre har man sett for mye av dette, og kommer garantert til å se mer av dette fremover.

Ikke relatert direkte til kommentaren min, men en link iallefall

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14860309.ab

Dette finner en på forsiden på Skyways sine sider


Skyways Express AB med sitt tillhörande dotterbolag City Airline AB har idag ställt in sina betalningar.

Skyways Express AB med sitt tillhörande dotterbolag City Airline AB har idag ställt in sina betalningar. Därav har bolaget också tvingats ställa in samtliga flygningar med omedelbar verkan. Bolagen kommer under förmiddagen begära sig själva i konkurs.
Det är därför tyvärr förgäves att ta sig till flygplatsen och vi beklagar detta djupt.
Då Skyways och Citys ägare har beslutat att inte längre finansiera bolagen har styrelsen tvingats fatta beslut om att ställa in samtliga betalningar och avsluta samtliga flygningar.
Under ett halvår har det arbetats hårt med att vända utvecklingen i bolaget och ledningen i Skyways och City Airline är ledsna för den uppkomna situationen.
”Det känns otroligt tråkigt att detta sker för bolaget och för våra passagerare som direkt drabbas av detta. Sorgligt är det dessutom för vår personal som riskerar att förlora jobben. Vi har kommit en bra bit på väg i vårt arbete med att vända bolagets utveckling men efter Cimbers konkurs blev det svårt att klara verksamheten” kommenterar Skyways och City Airlines VD Mikael Wångdahl.
Kontaktinformation kommer inom kort.
Skyways Express AB with its daughter company City Airline AB have today been forced to stop all payments.
As a consequence all flights have also been cancelled with immediate effect. Both companies will apply for Bankruptcy in the morning.
Therefore there will be no use for passengers to go to the Airport.
The owners of the company have decided not to fund the company any longer and therefore the Board of Directors was forced to decide to stop all payments and to stop all flights.
“It feels very sad for the Company and for our passengers that will be immediately affected. It is also very sad for the personnel also at risk to lose their jobs. We have come far in turning the company around to turn the company around but after the Bankruptcy of Cimber it became almost impossible to continue” says Mikael Wångdahl CEO for Skyways and City Airline.
contact information will be updated soon.

EHBK
22-05-2012, 07:02
Fryktelig trist, dette vil slå hardt ut i distriktene i Sverige. Synd at City Airline også blir rammet, er jo ikke mange månedene siden de ble kjøpt av Skyways. Vil tro at GOT også kommer til å merke dette kraftig. Man kan undre seg hva Kolomoysky egentlig har tenkt med Skyways, Cimber og City.

Er vel et stort marked i Sverige som med dette blir up for grabs? Vil tro Flybe Nordic og Braathen har det travelt denne morgenen...

FlyboyKarsten
22-05-2012, 07:20
Triste nyheter og få nå. La oss håpe at Malmö Avistion eller Braathens i Sverige tar over rutene, men trist men markedet er tøft i flybransjen.

Earlybird.
22-05-2012, 07:37
Ren spekulasjon, men kan det være styrt konkurs? Hva var egentlig planen med cimber sterling, skyways og city airline? Ser vi snart et nytt omstrukturert selskap?

fokkeren
22-05-2012, 07:56
Fryktelig trist:(
Hvor mange fly hadde Skyways og flytyper?
Vilket flyselskap blir neste til å kaste håndkleddet?:(

Someone
22-05-2012, 08:16
Nu är det dessutom en mängd städer runt om i Sverige som förlorar sin enda flygförbindelse till Stockholm när Skyways går i konkurs.

Erfaringsmessig fra andre konkurser er at andre selskaper raskt kommer inn på ruter som nå blir ledig. Man så jo hvor fort det gikk etter Cimber-Sterling konkursen

Bll spotter
22-05-2012, 08:25
I sidste uge købte de Cimbers vedligeholdelsescenter i Sønderborg, eller gjorde de? Det er vel spørgsmålet om pengene er overført.

De fik 1 dag på BLL.

Det er selvfølgelig trist for de ansatte.

FlightDeck
22-05-2012, 08:39
Ikke overraskende at også Skyways går konkurs, men utrolig trist at selskaper som Cimber, Skyways og City Airline skal gjøre dette som følge av stormannsgalskap. I stedet for å satse videre på det de faktisk er gode på, skal de vokse i et tempo og på en måte de overhodet ikke har penger til å finansiere - og som selv vi på forumet skjønner at ikke kommer til å gå.

Her er rutenettet de etterlater seg:
http://skyways.se/Global/Linjen%C3%A4t/m%C3%A5ttanpassad_webb120508.jpg

Jan
22-05-2012, 08:52
Trist dag for de ansatte :cry: , nu ligger kortene virkelig på bordet for Flybe

PS. Göteborg-Lyon i Fucker 50, ingen spøg :p

Marcus W
22-05-2012, 08:57
Personligen tror jag inte att Malmö Aviation kommer att ta över några an Skyways linjer. TF flyger med jet på BMA, finns det utrymme på BMA till att utöka med flera linjer? TF har idag enhetsflotta och det passar inte på de inrikeslinjer som Skyways nu har lämnat. Dessutom tror jag inte de har lediga flygplan.
Den som kan tänka sig ta över i Sverige är nog Nextjet eller GoldenAir. Båda dessa flyger turboprobb idag och flyger på ARN.
Utrikeslinjerna från GOT? Tveksamt om någon tar över dessa. City Airline fick det att funka med liten flotta och ett starkt lokalt varumärke (min egen uppfattning) har svårt att se någon sattsa på dessa.
GOT - LLA är en linje jag tror på men i övrigt ser det svårt ut. Det är för enkelt att resa inrikes i Sverige utan flyg. Självklart är det tråkigt för dem som förlorar jobben!
Finns det något positivt med detta? Det skulle vara att ännu en oseriös ägare är ute.

sk931
22-05-2012, 08:59
16.maj startede det med Skyways.....
Kan Skyways blive næste Manswell selskab i problemer ??
Læste igår om et større underskud( kan bare ikke huske hvor det var, men det kan andre sikkert hjælpe med)
Hilsen Ole

og denne gang tror jeg ikke at SAS træder til....
Gad vide om det er et led i en større plan....set i betragtning af alle de rygter der går om ejeren af Manswell...altså ham ukraineren....
Tror ikke at SAS kommer ind og overtager noget...Men måske Malmø Aviation, FlyBe og andre kan...
Syndes også den del med QI vedligehold ser mærkelig ud....Mon ikke det var endelig slut for QI vedligehold i SGD.
Det er rigtig synd for alle dem der igen skal ud i bekymringer om mistede jobs...både i SGD men også hos groundhandlingen i GOT og ARN...meget meget trist uydvikling det her
Hilsen Ole

Someone
22-05-2012, 09:06
Personligen tror jag inte att Malmö Aviation kommer att ta över några an Skyways linjer. TF flyger med jet på BMA, finns det utrymme på BMA till att utöka med flera linjer? TF har idag enhetsflotta och det passar inte på de inrikeslinjer som Skyways nu har lämnat. Dessutom tror jag inte de har lediga flygplan.

Tror Malmø Aviation gjør det lurest å holde seg til det de gjør idag, og som de virker gjøre med suksess, istedet for å begi seg ut på et eventyr som ofte ender galt. Deres eiere bør i hvertfall ha lært av sist gang de ble stormannsgale og kjørte Braathens ned og hjem


Den som kan tänka sig ta över i Sverige är nog Nextjet eller GoldenAir. Båda dessa flyger turboprobb idag och flyger på ARN.

Det blir vel fort selskaper som FlyBe eller endel av den skogen av svenske propellselskaper, i en eller annen form for samarbeid med andre?


Utrikeslinjerna från GOT? Tveksamt om någon tar över dessa. City Airline fick det att funka med liten flotta och ett starkt lokalt varumärke (min egen uppfattning) har svårt att se någon sattsa på dessa.


Nå vet ikke jeg hvor de tapte eller tjente penger i systemet, men med tanke på at de gikk konkurs så er det jo noen indisier på at det heller ikke fra GOT var særlig lukrativt å fly

FlyHi
22-05-2012, 09:13
I sidste uge købte de Cimbers vedligeholdelsescenter i Sønderborg, eller gjorde de? Det er vel spørgsmålet om pengene er overført.

De fik 1 dag på BLL.

Det er selvfølgelig trist for de ansatte.
"Sønderborg-selskab fortsætter
Han ejer også selskabet Skyways Technics, der har 75 ansatte i Sønderborg og tre i Billund. Konkursen får dog ingen indflydelse på de danske ansatte, oplyser Benjamin Nielsen, der er administrerende direktør for Skyways Technics til P4 Syd.

For de to selskaber har intet med hinanden at gøre ud over, at de har samme ejer.

- Vi er ikke ejet af dem og har ingen arbejdsmæssige relationer til dem. Vi laver ikke noget vedligehold for dem, siger Benjamin Nielsen til P4 Syd.

Ritzau"

sk931
22-05-2012, 09:30
Som jeg skrev tror jeg ikke at SAS hverken kan eller vil træde til...SAS har ikke flyene til en sådan operation...
Skulle de så alligevel vælge at træde til, så SKAL der flere fly ind i flåden...og jeg kan ikke se hvor de skal komme fra.
Men selvfølgelig, vi skal aldrig sige "it will never happen", I denne branche kan tingene ske
meget hurtigt
hilsen Ole

JELSC
22-05-2012, 09:35
Det bedste der kunne ske, var nok, at der IKKE kom nye aktører ind på disse ruter - der er jo en grund til at det ikke gik, markedet var der tydeligvis ikke, i hvert fald ikke i en grad der tillod rentabel drift.

Det ville være befriende om noget af den åbenbare overskudskapasitet der er i det skandinaviske luftfarts maked forsvandt.

Fra et spotter synspunkt er det trist når en selskab forsvinder, men fra et forretningsmæssigt synspunkt er det en naturlig ting.

Det er naturligvis trist for dem der mister jobbet, men livet er ikke en garantiforretning.

LN-TIB
22-05-2012, 10:10
Det bedste der kunne ske, var nok, at der IKKE kom nye aktører ind på disse ruter - der er jo en grund til at det ikke gik, markedet var der tydeligvis ikke, i hvert fald ikke i en grad der tillod rentabel drift.

En god del av disse rutene er det vel ingen aktører igjen på? Vil tro noen av rutene gikk bedre enn andre, så å si at det ikke skal komme inn aktører blir feil å si. Vi ser jo i danmark at Cimber ruter plukkes opp fortløpende. I følge tankegangen din så skulle ingen av disse vært startet da det ikke var grunnlag for rentabel drift på noen av dem?

Star Flyer
22-05-2012, 10:15
Utrolig trist! Nå er det vel snart rekord på hvor mange som går konkurs?
Hvem vil være neste ut??

JELSC
22-05-2012, 10:28
Hvem vil være neste ut?? SAS kunne være et godt bud.

SE-AER
22-05-2012, 10:45
SAS kunne være et godt bud.
På sikt er utsiktene for SAS veldig dårlige, med mangel på kapital, en udatert flåte med alt for mange flytyper, enorme pensjonsforpliktelser etc etc. Men tviler sterkt på at SAS vil være det neste selskapet som går konkurs, det finnes sikkert en hel haug med selskaper i Europa som har ennå mer akutte problemer.

Jan
22-05-2012, 10:51
På sikt er utsiktene for SAS veldig dårlige, med mangel på kapital, en udatert flåte med alt for mange flytyper, enorme pensjonsforpliktelser etc etc. Men tviler sterkt på at SAS vil være det neste selskapet som går konkurs, det finnes sikkert en hel haug med selskaper i Europa som har ennå mer akutte problemer.


Nogen der ved om SK har forsikret sig mod deres pensionsforpligtelser
i tilfælde KONG K kikker forbi ?, for pensionsforpligtigelser er vel ikke
dækket af lønmodtagernes dyrtidsfond (DK) eller ?

LN-KGL
22-05-2012, 11:06
Her er en liste over svenske flyselskap som enten har gått konkurs eller bare sluttet å operere etter år 2000:

Swedeways Air Lines (1993–2001)
Transjet Airways AB (2000–2002)
Goodjet (2002–2003)
Transair (2002–2003)
Swe Fly (1994-2005)
European Executive Express (1997–2005)
Swedline Express (2002–2006)
Falcon Air (1986–2006)
FlyMe (2003–2007)
Avitrans (2004–2010)
Viking Airlines (2003-2010)
Tor Air (2008–2011)
City Airline (1997–2012)
Skyways (1993-2012)

jikswoboB
22-05-2012, 11:49
Synd, Skyways var ju så bra namn på ett flygbolag!

1944vintage
22-05-2012, 11:50
Skal ikke Air Sweden også være med på denne lista ?

ref overtakelse av ruter fra Skyways - Malmö Aviation/Golden Air.

Begge disse selskapene tilhører Braathens Aviation, men har noen av de
kapasitet til å øke noe ?

http://www.braathens.com/startsida?setlocale=sv&action=locale.LocaleAction&eventsubmit_dosetlocale=true

DCHalvorsen
22-05-2012, 13:08
Det svenske jernbaneselskapet SJ stiller opp og tilbyr strandede Skyways-passasjerer fri togreise i Sverige i dag og i morgen mot at de viser gyldig flybillett.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=114&a=171408&l=sv&l=sv&intcmp=1171410

Someone
22-05-2012, 15:11
Erfaringsmessig fra andre konkurser er at andre selskaper raskt kommer inn på ruter som nå blir ledig. Man så jo hvor fort det gikk etter Cimber-Sterling konkursen

Og det gikk ikke lang tid:

Sverigeflyg planlegger å starte opp:Växjö-Arlanda, Halmstad-Bromma och Visby-Arlanda
http://www.sverigeflyg.se/huvudmeny/kampanjsidor/sverigeflyg-tar-oever-delar-av-skyways-linjenaet.aspx

Direktflyg starter: Arlanda-Oskarshamn og Gøteborg-Sundvall
http://www.direktflyg.com/

Flyglinjen starter: Arlanda-Jönköping
http://www.flyglinjen.se/?menuId=284

Trdfly
22-05-2012, 15:49
Nextjet kommer inn på rute mellom Karlstad og Arlanda.
Denne skal flyges tre ganger om dagen.

Følge med her så får man vel rykende fersk info: http://www.svenskaflygbolag.com/

Dash
22-05-2012, 16:01
Pressemelding fra SAS

SAS har beslutat att öppna linjen Stockholm-Visby redan nu på fredag, en månad
tidigare än planerat. Utöver det ökar bolaget kapaciteten från Göteborg till
både Köpenhamn och Stockholm, samt mellan Helsinborg/Ängelholm och Stockholm.
Totalt innebär det över tusen nya platser varje vecka.
- Då det nu finns en större efterfrågan kommer vi öppna vår Visby-linje
redan på fredag. SAS ser även på andra möjligheter från andra destinationer som
vi nu jobbar med att försöka få på plats, säger Joakim Landholm, kommersiell
chef på SAS.

SAS sommarlinje mellan Stockholm och Visby som var planerad att starta 21 juni
med dagliga avgångar börjar redan nu på fredag, 25 maj. Linjen trafikeras med en
daglig frekvens till en början men ökas därefter upp.

På Göteborg kommer man snart flyga med en större flygplansmodell från både
Köpenhamn och Stockholm, vilket innebär en ökning med cirka 1000 säten per
vecka.

Även på linjen Stockholm-Helsingborg/Ängelholm kommer man sätta in ett hundratal
extra säten i veckan, och dessutom öka antal frekvenser från september. Totalt
kommer SAS i höst att flyga upp till 12 avgångar dagligen till och från
Helsingborg/Ängelholm. På onsdagar adderas en ny avgång kl 16:45 från Arlanda
till Helsingborg/Ängelholm, med retur från Helsingborg/Ängelholm kl 18:15. På
torsdagar erbjuds en extra avgång från Arlanda kl 16:50, med retur kl 18:15 från
Helsingborg/Ängelholm.
För ytterligare information, kontakta:
Anders Lindström
PR chef, SAS
Telefon: +46 70997 3394
E-mail: anders.lindstrom@sas.se

Denna information skickades av Cision http://www.cisionwire.se

LN-TIB
22-05-2012, 17:15
Ligger det en hel haug med slots på Bromma igjen etter Skyways, eller fløy de hovedsaklig til Arlanda?

Marcus W
22-05-2012, 19:46
Göteborg - Sudsvall i en JS32, tack men nej tack

jb1
22-05-2012, 20:16
Triste nyheter. Spesielt trist at et selskap som City Airline gaar under som foelge av dette. Det virket som et serioest selskap. Dessverre har jeg ikke faatt reist med noen av selskapene. Om Malmoe Aviation tar over noen av rutene, faar de ihvertfall en god erstatter.

LN-KRF
22-05-2012, 20:23
MEGET synd!

Skyways var eneste flyselskap som fløy på ARN-KSD, nå blir de uten direktelinje til ARN, tviler på SAS tar over ARN-KSD med B737, tror ikke det er marked for B737 på den linjen, KSD sitter nå uten direktelinje til ARN. Direktflyg flyr vel kun KSD-OSL-KSD, å de har ikke store nok fly på å fly KSD-ARN-KSD, mht til mange som reiser med den ruta.

Tror nok at det evt blir NextJet og Golden som blir å ta over de rutene, og kanskje de overtar noen av F50ene til Skyways?
Eller kommer det til å bli veldig dyrt for Nextjet å ta inn F50 i flåten og trene opp crew?

jb1
22-05-2012, 20:25
MEGET synd!

Skyways var eneste flyselskap som fløy på ARN-KSD, nå blir de uten direktelinje til ARN, tviler på SAS tar over ARN-KSD med B737, tror ikke det er marked for B737 på den linjen, KSD sitter nå uten direktelinje til ARN. Direktflyg flyr vel kun KSD-OSL-KSD, å de har ikke store nok fly på å fly KSD-ARN-KSD, mht til mange som reiser med den ruta.

Tror nok at det evt blir NextJet og Golden som blir å ta over de rutene, og kanskje de overtar noen av F50ene til Skyways?
Eller kommer det til å bli veldig dyrt for Nextjet å ta inn F50 i flåten og trene opp crew?

Det staar over at Nextjet kommer inn paa ruten med tre daglige avganger.

LN-KRF
22-05-2012, 20:48
Så det nå, sånn er det da man ikke ser at det er flere sider i en tråd..:P

OpelZafira
22-05-2012, 21:55
Kanske DY tar och satsar mer på GOT, hoppas på inrikesflyg från DY till ex.LLA & UME.

Synd bara att DY inte har några mindre plan, känns inte som att de funkar att flyga 737-800 inrikes från GOT.

Trdfly
23-05-2012, 01:46
Kanske DY tar och satsar mer på GOT, hoppas på inrikesflyg från DY till ex.LLA & UME.

Synd bara att DY inte har några mindre plan, känns inte som att de funkar att flyga 737-800 inrikes från GOT.

Hvorfor skulle DY starte med GOT-LLA/UME når de er under Malmø Aviations "kontroll", når det står en hau med ubeflydde ruter?
Jeg tror nok DY har gjort det meste av det de ser som økonomisk med tanke på rutekartet.

Oslop
23-05-2012, 02:03
Her er en liste over svenske flyselskap som enten har gått konkurs eller bare sluttet å operere etter år 2000:

Swedeways Air Lines (1993–2001)
Transjet Airways AB (2000–2002)
Goodjet (2002–2003)
Transair (2002–2003)
Swe Fly (1994-2005)
European Executive Express (1997–2005)
Swedline Express (2002–2006)
Falcon Air (1986–2006)
FlyMe (2003–2007)
Avitrans (2004–2010)
Viking Airlines (2003-2010)
Tor Air (2008–2011)
City Airline (1997–2012)
Skyways (1993-2012)

MaxAir er glemt ser jeg. De satset veldig på MMX-OSL-MMX i sin tid.

Theaviator
23-05-2012, 17:54
ref overtakelse av ruter fra Skyways - Malmö Aviation/Golden Air.

Begge disse selskapene tilhører Braathens Aviation, men har noen av de
kapasitet til å øke noe ?

http://www.braathens.com/startsida?setlocale=sv&action=locale.LocaleAction&eventsubmit_dosetlocale=true

Braathens Aviation blir Sveriges svar på WF
http://e24.no/naeringsliv/braathen-vi-skal-bli-et-svensk-wideroee/20233542

Fysikeren
23-05-2012, 18:19
Kan man så se frem til at Sverigsflyg og Malmö Aviation fusioneres?

RolfL
23-05-2012, 18:39
Kan man så se frem til at Sverigsflyg og Malmö Aviation fusioneres?

Knappast troligt då Sverigeflyg inte är något "riktigt" flygbolag utan endast , under olika namn , leasar maskiner från olika flygbolag.

LN-KGL
23-05-2012, 21:49
De er da under samme tak allerede de to, men på samme måte som det er SAS og Widerøe i SAS Group, så er det Malmö Aviation og Sverigeflyg i Braathens Aviation.

http://www.braathens.com/

RolfL
23-05-2012, 22:27
De er da under samme tak allerede de to, men på samme måte som det er SAS og Widerøe i SAS Group, så er det Malmö Aviation og Sverigeflyg i Braathens Aviation.
http://www.braathens.com/

Jodå , under samma tak (Braathens Aviation) men till skillnad mot Wideroe så är ju Sverigeflyg "bara" ett virtuellt flygbolag:
"virtuellt flygbolag, flygreseorganisatör som uppträder som ett vanligt flygbolag i sin marknadsföring och som svarar för ett vanligt flygbolags verksamheter såsom marknadsplanering, start av flyglinjer, prissättning och tidtabeller, men som saknar egna flygresurser." (från Nationalencyklopedin)

LN-KGL
23-05-2012, 22:39
Det finnes da flere eksempler på slike "virtuelle" flyselskap, og det er ikke mer enn litt over tre uker siden jeg fløy med en slik mellom Isle of Man og Cloucestershire - manx2.com. Tilfeldigvis er det nå et annet også som er under oppseiling, og omtales her:
http://www.routesonline.com/news/36/the-hub/150848/routes-europe-europort-express-plans-rotterdam-launch/

Denne nye generasjonen selskap er nok kommet for å bli - noen kortlevde og noen med litt lenger liv.

1944vintage
23-05-2012, 22:57
Og i Norge hadde vi jo Vildanden, og har Krohn Air og Air Norway.

Jeg tror også at vi vil se mere av dette i fremtiden.
At lokale interesser leier inn flyselskaper til å fly for seg.
Foreløpig gjør den utstrakte bruken av FOTruter det lite aktuellt.
Men f.eks. kutt i statsbudsjettet kan forandre situasjonen.

EHBK
19-11-2012, 11:30
Så halene på to parkerte Skyways F50 på MST her om dagen. Ser ut som de har stått der en god stund nå. Påvente av ny eier/leietager, eller er det huggern neste? De er vel rundt 25 år gamle (SE-LEC og SE-LEH), så har kanskje gjort sitt?