View Full Version : Går vi mot en avvikling av DAT på RYG?
Theaviator
18-05-2012, 17:06
Det har i en annen tråd her vært diskutert DATs stadige reduksjon av rutetilbudet ut i fra RYG. Nå reagerer også næringslivet i Østfold og vil at DAT kommer mer på banen.
Argumentene i artikkelen er slående og forteller noe om hvor lett man tar på virksomheten. Kan det være så at den danske og norske bedriftskulturen er så forskjellig at DAT helt enkelt har trodd at de kan uten å anstrenge seg gå til duket bord på RYG og ikke tatt høyde for den åpne og soleklare konkurranse GEN er?
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8143169
Det er vel også nevnt i den andre tråden, men jeg registrerer at Jesper tydeligvis har vært på kurs hos min gamle venn kaptein Joe Roy i Africa One som glad og fornøyd smalt til med DC-10'ere fra Uganda og bombastiske uttalelser om at paxen kom automatisk når rutene ble satt opp. Tror han holdt på en måneds tid før han måtte legge ned ...
FlightDeck
18-05-2012, 18:14
Det er forskjell fra å fly på anbudsruter med en fast inntjening og uten nevneverdig konkurranse, slik DAT er vant til, og å ha ansvaret for hele inntjeningen selv ...
Theaviator
18-05-2012, 18:34
Det er vel også nevnt i den andre tråden, men jeg registrerer at Jesper tydeligvis har vært på kurs hos min gamle venn kaptein Joe Roy i Africa One som glad og fornøyd smalt til med DC-10'ere fra Uganda og bombastiske uttalelser om at paxen kom automatisk når rutene ble satt opp. Tror han holdt på en måneds tid før han måtte legge ned ...
Tror du trygt kan forberede dine WF kolleger MOW...
Tror konkurransemiljøet er for tøft for våre danske venner. Veldig synd, WF behøver mer konkurranse men lett er det ikke for andre å komme inn hveken her i nord eller i ØST.
Konkurranse er sundt. Og det holder oss skjerpet. Men det er relativt lite volum man slåss om, med tildels svært spesialiserte operasjoner. Det gjør inngangsbilletten dyr, og det krever mye av nye aktører - både på operasjonell og finansiell side.
Theaviator
18-05-2012, 19:36
... Men det er relativt lite volum man slåss om,
Kan si meg både enig og uenig i det du skriver. Jeg kjenner markedet øst for GEN og tør påstå at det ikke burde være vanskeligere å få opp brukerfrekvensen på RYG mer enn det er for TRF. Noe DY tydelig viste. Næringslivet er ikke mindre aktivt i Østfold og kunne således lett fylle rutene til DAT. Dessverre for DAT ser de ikke dette men inntar heller holdningen du skriver om her. Selv syns jeg det er helt uforsvarlig og kan vanskelig skjønne at en slik holdning er mulig. Ikke minst la en slik sjanse gå fra seg som avisartikkelen viser til.
Jeg tror at TRF har et høyere volum enn det RYG har derav rutetilbudet. Østfoldsida har masse industribedrifter som begrenser reiseaktiviteten, men Vestfoldsida har mye høyteknologiske bedrifter som reiser hele tiden. :68:
Ja, jeg snakket i forrrige post mer generelt om 'propellrutene' totalt sett - inkl anbudsrutene. Det er klart at markedet mellom Rygge og de store byene er litt annerledes og burde være enklere å få fotfeste på. Men - det kommer ikke uten at man jobber for det. Og sånn sett under ett, virker ikke DAT som de helt klarer å gjøre grunnarbeidet - enten det gjelder markedsbearbeidelse eller annet.