PDA

View Full Version : RRF på langtur


Boeing
15-05-2012, 23:52
Noe som vet hva dette er? Tomflight dette, men mener den dro bort i går med et 7... rutenummer.
ADW-OSL btw.

Basse-HAU
15-05-2012, 23:57
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=744835

Lund
16-05-2012, 00:01
I følge andet forum "Det er US Air Force drillteam som er på vei hjem, og som har chartret SAS til å fly dem, samt instrumentene hjem til Andrews"
/T

Boeing
16-05-2012, 00:02
I følge andet forum "Det er US Air Force drillteam som er på vei hjem, og som har chartret SAS til å fly dem, samt instrumentene hjem til Andrews"
/T

Thanks... :)

LN-SEK
16-05-2012, 12:03
Har dette flyet HF radio? Det er vel ett krav for å fly transatlantisk?

LN-KRF
17-05-2012, 02:18
Når det er Ferry Så er det vel mulig å fly atlantisk uansett om man har det eller ikke..:)

Jens W
17-05-2012, 02:28
Men den fløy med pax den andre veien :)

LN-MOW
17-05-2012, 02:28
Så lenge du kan fly i område med VHF-dekning er det ikke påkrevet. Flyr du over Grønland og Island har du dekning. Velger du en rute uten VHF-dekning, er HF-radio såvidt jeg vet påkrevet uansett.

http://xpda.com/flyingtoeurope/HFGuidance.pdf

Turtle
17-05-2012, 11:10
Når det er Ferry Så er det vel mulig å fly atlantisk uansett om man har det eller ikke..:)

Det spiller ingen rolle hva slags flyging det er da det er luftrommet som bestemmer hva slags utstyr som er påkrevet i flyet for å få lov til å komme inn i det angjeldende luftrom.

Så lenge du kan fly i område med VHF-dekning er det ikke påkrevet. Flyr du over Grønland og Island har du dekning. Velger du en rute uten VHF-dekning, er HF-radio såvidt jeg vet påkrevet uansett.

http://xpda.com/flyingtoeurope/HFGuidance.pdf

Korrekt, ofte kalt "blue spruce" ruter som går i områder hvor en teoretisk sett er innenfor VHF rekkevidde til enhver tid. Hele Shanwick OCA (oceanic airspace) har krav om HF, og det gjelder til og med for noen ruter som går mellom sørlige Irland og til Santiago (T9) og Kanariøyene (T16) hvor en ihvertfall langs T9 er innenfor VHF rekkevidde hele tiden. Det er disse rutene som benyttes for å unngå fransk luftrom når de streiker/aksjonerer/går sakte hvor de som ikke har HF blir stående på bakken med kjempeforsinkelser mens de som har HF går som normalt, dog med noe lenger flytid ;)

RolfL
17-05-2012, 11:13
Så lenge du kan fly i område med VHF-dekning er det ikke påkrevet. Flyr du over Grønland og Island har du dekning. Velger du en rute uten VHF-dekning, er HF-radio såvidt jeg vet påkrevet uansett.


Stämmer säkert som LN-MOW säger. Har själv ferryflugit SAS 737 från PAE till ARN utan HF.

LN-VLE
17-05-2012, 12:21
Dessuten er vel flyene levert i USA og ferget over til Europa minst en gang tidligere.

Basse-HAU
17-05-2012, 15:03
Dessuten er vel flyene levert i USA og ferget over til Europa minst en gang tidligere.

Ja, de bruker da en fly-ferje :p

LN-VLE
17-05-2012, 15:05
Ja, de bruker da en fly-ferje :p

Ja, var det ikke det jeg visste.


Vidar

LN-MOW
17-05-2012, 15:52
Ja, de bruker da en fly-ferje :p

Du har sniffet for mange chemtrails .. :lol:

Oslop
22-05-2012, 15:55
Har dette flyet HF radio? Det er vel ett krav for å fly transatlantisk?

Disse individer har HF-Radio
737-800
LNRRE
LNRRF
LNRRG
LNRRU
LNRRK
LNRRW
LNRRS
737-400
LNBRE
LNBRI
LNBRQ
737-500
LNBRH