PDA

View Full Version : LCC i Australia


SQ 777
12-05-2012, 13:55
Har vært en del ganger i Australia og i de siste to gangene har vi benyttet Virgin..

I forbindelse med MP bonustur i First med TG neste mars til SYD , ser jeg at Virgin nå er dyr til Melbourne for en 3 dagers...

Ser nå på Tiger og Jetstar som er tildels mye billigere ... Et par spørsmål:

a) Noen erfaring med disse ?

b) Flere flyplasser i Melbourne.. Har ikke studert det foreløpig.. Tips..

På forhånd tak ;)

Norwing
13-05-2012, 01:14
Hei

Fløy med Tiger Airways på OOL-SYD for 2 år siden.
Kun positivt å si om de. god service, rene pene fly og ikke noe mas ombord.
Satt dog på rad 1, så kan ikke si noe om benplassen lenger bak.

Husker at besetningen var meget unge. Så ikke ut som mange dager over 20 noen av de...

men de fikk jo en liten smell her for en stund siden da ang. sikkerheten..

Bergern
13-05-2012, 01:31
Det var jo ganske lenge til da...
Aner ikke hva de andre tar seg betalt, men med Qantas kommer du deg tur-retur for under 300 Aussiedaler. Og de flyr minimum hver halvtime hele dagen...

robertaas
13-05-2012, 02:16
Jeg planla å bruke andre selskaper, men ble overrasket over hvor billig jeg fikk fly med Quantas.

bgo-flyer
13-05-2012, 02:36
Jeg planla å bruke andre selskaper, men ble overrasket over hvor billig jeg fikk fly med Quantas.

QANTAS! :angry:

Bergern
13-05-2012, 02:56
QANTAS! :angry:

Pirk,pirk,pirk.... Og sinnatryne er vel uansett litt i overkant ;)

kimmam
13-05-2012, 12:14
Har fløyet Jetstar t/t HBA en gang før. Helt greit til LCC å være. Rene og pene fly med grei service (altså smil, vennlighet osv. ikke noe gratis så klart). Nå var jo dette rett etter en QR flight i C så jeg hadde jo ikke de største forventningene akkurat. Men må si jeg ble positivt overrasket. Veldig hyggelig betjening ved check inn som hjalp meg da check inn på automat ikke virket. Forvent deg en ryddig boarding (gjelder vel generelt for hele Australia, tenker jeg) der alle stiller seg opp på rekke og venter på tur :) Flott at det faktisk er mulig. Skulle ikke tro det etter å ha vært på OSL…

FlightDeck
13-05-2012, 14:12
Her er noen av mine erfaringer med Jetstar:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89212.

Jeg ville definitivt valgt Jetstar fremfor Tiger etter hva jeg har hørt om dem.

Mekum
13-05-2012, 14:18
Jeg har flydd både JetStar, Qantas og Virgin, de er alle stuerene og leverer det du forventer av moderne flyselskap. Qantas leverer jo litt ekstra, og kan best sammenlignes med det å fly et fullservice selskap i "gamledager". Man får mat, aviser, det vises film osv. Jetstar og Virgin blir som Norwegian, du får det du betaler ekstra for.

Tiger Airways er et kapittel for seg selv. De ble grounded av myndighetene for ca 1 år siden etter flere sikkerhetsbrudd. Dette er nok rettet opp i etterkant og de er nok trygge å fly, men de har forutenom dette et svært dårlig rykte når det gjelder service, punktlighet osv. De er som Ryanair, bare dårligere.

I Melbourne så er det to flyplasser, Tullamarine og Avalon. Tullamarine er hovedflyplassen. Det er derfra nesten all trafikk går, og den ligger nærmest byen. Avalon ligger et godt stykke utenom, og jeg ville ikke flydd dit med mindre du skal noe i den retningen flyplassen ligger. Ellers er Melbourne en fantastisk by. Hvis du har tid så anbefaler jeg å leie deg en bil og kjør Great Ocean Rd, du klarer det på en dag hvis du vil, men du kan også benytte flere dager. God tur!

SQ 777
13-05-2012, 18:27
Takk for alle innspill. Har sjekket nærmere på mine datoer: Qantas er altfor dyrt på denne korte 439 miles distansen, Virgin noe bedre. JetStar og Tiger omtrent det samme, ca. kr1.000 t/r med hver vår koffert på 20 kg. Utrolig at hvis en tar 25 kg koffert koster det det dobbelte av 20 kg.

Velger nok JetStar siden de har flere avganger og det er kjekt dersom noe går galt. Også lest mye negativt om Tiger...