Flyprat >
Flyforum > Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)
View Full Version : Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)
CaptainMorgan
09-05-2012, 13:34
Alltid trist når slikt skjer, men dette bekrefter vel bare kvaliteten på Russiske fly.
Star Flyer
09-05-2012, 13:35
Trist nyhet. Men Sukhoi er da kinesisk bygd?
Alltid trist når slikt skjer, men dette bekrefter vel bare kvaliteten på Russiske fly.
Nja, nå er det vel litt tidlig å fastslå årsaken, og det sier vel neppe noe om kvaliteten på flyet hvis det viser seg å ha kjørt inn i en fjelltopp
Trist nyhet. Men Sukhoi er da kinesisk bygd?
Sukhoi er russisk. Hvordan du får det til å bli kinesisk vet ikke jeg
Foreløpig sier det ingen verdens ting om kvaliteten, all den tid man ikke vet eksakt hva som har skjedd. Men det opprettholder de fordommene som er mot russiske fly, fordi menigmann sjelden bryr seg om HVA som gikk galt, mer AT det gikk galt.
CaptainMorgan
09-05-2012, 14:01
Nå vil jeg ikke spore helt av, men ja, jeg har ingenting til overs for Russiske fly. Skal jeg noen gang til Russland så blir det med et skikkelig europeisk selskap som SAS eller KLM.
(Til de som føler seg støtt av dette, vær så snill: ikke kom med argumenter som at eksempelvis Aeroflot er godkjent av norske myndiheter osv)
Nå vil jeg ikke spore helt av, men ja, jeg har ingenting til overs for Russiske fly. Skal jeg noen gang til Russland så blir det med et skikkelig europeisk selskap som SAS eller KLM.
(Til de som føler seg støtt av dette, vær så snill: ikke kom med argumenter som at eksempelvis Aeroflot er godkjent av norske myndiheter osv)
Det var akkurat det du gjorde ; sporet av........
Alltid trist når slikt skjer, men dette bekrefter vel bare kvaliteten på Russiske fly.
Usmakelig kommentar i denne sammenheng.:(
DCHalvorsen
09-05-2012, 14:08
Superjet'en har vel sin broderlige andel av vestlig teknologi, så å trekke russofobiske konklusjoner blir feil.
Jakarta Post følger også saken: http://www.thejakartapost.com/news/2012/05/09/sukhoi-superjet-missing-over-mt-salak.html
Edricson
09-05-2012, 14:12
Nå vil jeg ikke spore helt av, men ja, jeg har ingenting til overs for Russiske fly. Skal jeg noen gang til Russland så blir det med et skikkelig europeisk selskap som SAS eller KLM.
Nå må du bestemme deg om du misliker russiske fly eller russiske flyselskap (eller begge deler da), for Aerofolot flyr jo stort sett Airbus (til Europa ihvertfall).
Dag Viking
09-05-2012, 14:23
Alltid trist når slikt skjer, men dette bekrefter vel bare kvaliteten på Russiske fly.
Sukhoi, fra Russland, har bygget flere fly som har vært aerodynamisk overlegne sine vestlige motstandere. Vet ikke helt hva du legger i kvalitet? Er flyet utslitt allerede?
Tommy777
09-05-2012, 14:42
Tror han mener det de fleste tenker: dårlig historie og at det er noe seriøst alarmerende når ett fly som er satt i trafikk og er på salgsturne sannsynligvis går tapt.
Denne ulykken høres mer ut som menneskelig feil. Jeg tviler sterkt på at eventuell kvalitet på Sukhoi Superjet har noe med saken å gjøre. De tidligere ulykkene med russike fly har kommet av menneskelig feil og dårlig vedlikehold. Dette var et nytt fly som ikke skal falle fra hverandre i lufta.
CaptainMorgan
09-05-2012, 15:29
Nå må du bestemme deg om du misliker russiske fly eller russiske flyselskap (eller begge deler da), for Aerofolot flyr jo stort sett Airbus (til Europa ihvertfall).
Liker ingen av delene. Russiske selskaper, piloter og flytyper holder jeg meg langt unna!
Selskapene er sløve ang. vedlikehold, pilotene er kunnskapsløse og flyene er ikke akkurat noen ingeniørkunst i positiv forstand.
Selskapene er sløve ang. vedlikehold, pilotene er kunnskapsløse og flyene er ikke akkurat noen ingeniørkunst i positiv forstand.
Kan du støtte dette med fakta av noe slag?
CaptainMorgan: Da regner jeg med at du tenker det samme om indiske og tyrkiske piloter også?
Liker ingen av delene. Russiske selskaper, piloter og flytyper holder jeg meg langt unna!
Selskapene er sløve ang. vedlikehold, pilotene er kunnskapsløse og flyene er ikke akkurat noen ingeniørkunst i positiv forstand.
Da bør du føye til Boeings Dreamlifter - ombyggningen fra 747-x var 100% basert på Russisk ingeniørkunst (Noe Boeing var meget fornøyd med - men hva vet Boeing om flyingeniører :p)
Tommy777
09-05-2012, 22:55
Uansett, det er vel ikke akkurat bra for salgsturneen at flyet styrter..
Hadde tatt seg ut om Dreamlineren på turne hadde styrtet.
Ett stort nederlag for en russisk industri med allerede frynsete rykte
Alltid trist når slikt skjer, men dette bekrefter vel bare kvaliteten på Russiske fly.
Ville din kommentar være den samme hvis det var en B787 ????
Hilsen Ole
Så feil kan jeg altså ta. I min enfoldighet trodde jeg russerne var flinke flykonstruktører. Mente at de hadde laget noen helt fortreffelig jagerfly, verdens største lastefly, akrofly, STOL fly(AN 2) pluss mye annet kjekke saker?
En trist sak at et fly forsvinner. Om denne hendelsen vil avgjøre et salg til en potensiell kunde kan jeg ikke tenke meg. Ihvertfall ikke før man har fått klarlagt årsakssammenhenger.
Dornierfabrikken hadde vel et uhell med den første produksjonsmaskinen av DO-228/100 hvor maskinen totalhavarerte i en test. Maskinen var til overmål registrert LN-HPG og skulle leveres til Norving. Det fikk ikke kjente konsekvenser for salget av flytypen at første maskin havarerte.
Vidar
.
Dornierfabrikken hadde vel et uhell med den første produksjonsmaskinen av DO-228/100 hvor maskinen totalhavarerte i en test. Maskinen var til overmål registrert LN-HPG og skulle leveres til Norving. Det fikk ikke kjente konsekvenser for salget av flytypen at første maskin havarerte.
Vidar
Veldig trist sak dette med den flotte Superjet'en, helt klart. Bare for å klare opp i det du skriver om vår alles kjære Do-228: Når det gjelder Do-228, så hadde de som du sier en tragisk styrt med den første prototypen (D-IFNS / c/n 4358) den 26/3-82 som hadde sin f.f 28/3 året før. LN-HPG(1) var den første produksjonsmaskinen (c/n 7001) og fløy for Norving i fra 5/3-82-7/1-83. Ble da D-ICOG igjen og fløy til 1993. LN-HPG(2) c/n 7022 fløy for RT fra desember 1983 til desember 1990, og ble OY-CHG og SE-KTM.
jameson82
10-05-2012, 01:46
Krasjet det ikke en A320 under flyoppvisning i Paris da flyet var helt nyutviklet? Ble en suksess alikevel det
Tommy777
10-05-2012, 02:22
En trist sak at et fly forsvinner. Om denne hendelsen vil avgjøre et salg til en potensiell kunde kan jeg ikke tenke meg. Ihvertfall ikke før man har fått klarlagt årsakssammenhenger.
Dornierfabrikken hadde vel et uhell med den første produksjonsmaskinen av DO-228/100 hvor maskinen totalhavarerte i en test. Maskinen var til overmål registrert LN-HPG og skulle leveres til Norving. Det fikk ikke kjente konsekvenser for salget av flytypen at første maskin havarerte.
Vidar
Dette er jo ikke en test, flyet er i produksjon og flyr masse flighter med passasjerer daglig. Ja, ting skjer (veldig sjelden) under testing, stor forskjell når ting er levert og flyr passasjerer
Tommy777
10-05-2012, 05:24
De har 240 ordrer, men ikke en eneste ordre fra vesten overhodet (vet ikke hvem willis skal lease til, men det er sikkert til ett eller annet humbugselskap i samme kaliber som resten av ordreboken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100
Tilfeldig? I think not...
Krasjet det ikke en A320 under flyoppvisning i Paris da flyet var helt nyutviklet? Ble en suksess alikevel det
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
http://www.youtube.com/watch?v=bzD4tIvPHwE
Man behøver jo strengt tatt ikke ut av Norge en gang for å finne ting som går til hundene under test. Så det er jo ikke et sær-Russisk fenomen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057304
Lokfører snakket i mobilen - så kræsjet FLIRT-toget
Så jeg synes kanskje det er en tanke tidlig å diskutere kvaliteten på Russiske fly jeg. Ihvertfall koblet mot ulykken i Indonesia, siden vi enda ikke vet om det hadde noe med flyet å gjøre.
Og hvis det viser seg at ulykken skyldes feilnavigering, så er det ikke lenge siden vi hadde en C130J som smallt inn i en topp her i våre trakter:cry:
Man behøver jo strengt tatt ikke ut av Norge en gang for å finne ting som går til hundene under test. Så det er jo ikke et sær-Russisk fenomen:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057304
Så jeg synes kanskje det er en tanke tidlig å diskutere kvaliteten på Russiske fly jeg. Ihvertfall koblet mot ulykken i Indonesia, siden vi enda ikke vet om det hadde noe med flyet å gjøre.
Meget godt poeng :up:
Tommy777
10-05-2012, 09:01
Uansett, siden dette er det eneste nye som har kommet ut av Russland på veldig lenge, blir det garantert tungsolgt etter dette.
slankebrusmannen
10-05-2012, 09:45
Trist nyhet. Men Sukhoi er da kinesisk bygd?
Du tenker nok på Comac (C919).
slankebrusmannen
10-05-2012, 09:47
Tilfeldig? I think not...
Det skyldes vel at man ikke tør fordi man er redd å miste kunder, ref holdningen som fremvises i første innlegg. De har nok en vei å gå før de er salgbare i vesten, av historiske årsaker, og det til tross for at dette kommer utav den samme nasjonen som ga oss Mir og store deler av ISS.
putzmeister
10-05-2012, 09:56
Krasjet det ikke en A320 under flyoppvisning i Paris da flyet var helt nyutviklet? Ble en suksess alikevel det
Dette flyet kom vel for lavt og det ble vel mye diskusjon om det var pilotfeil. Historien sier at det var like før A320 programmet ble lagt på is, men Airbus var godt bemidlet i den tiden og det ble besluttet at produksjonen skulle gå for fult. De mistet vel også noen kunder underveis... A320 serien ble jo en knallsuksess likevell.
Vitner har uttalt at flyet vinglet like før det traff fjellsiden så det blir spennende å høre hva som gikk galt. Tragisk er det vertfall.
http://www.hangar.no/kan-bli-russisk-katastrofe/
Edricson
10-05-2012, 10:40
Uansett, siden dette er det eneste nye som har kommet ut av Russland på veldig lenge, blir det garantert tungsolgt etter dette.
An-148 blir produsert i samarbeid mellom ukrainske og russiske selskap. (Riktignok styrtet også denne under en testflight...)
Bortsett fra å være en menneskelig tragedie er ulykken sørgelig for russisk flyindustri som har et voldsomt behov for å reise kjerringa. Som tidligere nevnt er flymaskinen i praksis et samarbeid mellom Sukhoi (leverandør av fantastiske militærfly i årtier, tenk f.eks. Flanker) og flere europeiske og amerikanske partnere. Det er all grunn til å tro at Superjeten er et glimrende fly og det ble fløyet av produsentens chief test pilot. Men ting kan altså skje, som vi dessverre har sett eksempel på i vår umiddelbare nærhet helt nylig. La oss se hva havariundersøkelsen sier.
K
Her har de vel fløyet viseuelt rundt disse toppene og bommet ifb. en tåkesky. De ba jo om å få gå ned fra 10.000ft til 6.000 og traff på 6.200. Nedstigningen foregikk i sirkler.
CaptainMorgan
11-05-2012, 10:44
Kan du støtte dette med fakta av noe slag?
Jada, broren min bodde i Russland i nesten 10 år, og har vært med på flere flyturer hvor han fryktet for livet (han er i dag pilot og har ikke flyskrekk)!
CaptainMorgan: Da regner jeg med at du tenker det samme om indiske og tyrkiske piloter også?
Nei, indiere, russere og den slags har jeg ikke tillit til. Tyrkere derimot :up: (For øvrig en dårlig sammenligning fra din side!)
Ville din kommentar være den samme hvis det var en B787 ????
Hilsen Ole
Selvfølgelig ikke - Boeing er jo "top notch".
Jøss! Maken til tullball og forhastede konklusjoner er det en stund siden jeg har lest her...
Russerne og ukrainerne har hatt og har noen av de beste flyingeniørene i
verden. At fly flyes i bakken, vedlikeholdes dårlig osv. har da ingenting med selve konstruksjonen å gjøre.
Hvor har du det fra at tyrkerne er så mye bedre enn de andre?
CaptainMorgan
11-05-2012, 11:06
http://www.youtube.com/watch?v=1-Z2dO14ApE
http://www.youtube.com/watch?v=FEx7HL4H5yk
http://www.youtube.com/watch?v=fIzyMhS4oUw
http://www.youtube.com/watch?v=MmX_oYJVfBQ
http://www.youtube.com/watch?v=d2gSlQ7V8E0
Holder dette? Dette skulle vel si det meste om Russisk flyindustri, piloter og vedlikehold!
CaptainMorgan: Da regner jeg med at du tenker det samme om indiske og tyrkiske piloter også?
Nei, indiere, russere og den slags har jeg ikke tillit til. Tyrkere derimot :up: (For øvrig en dårlig sammenligning fra din side!)
Jeg valgte bare ut et par tilfeldige nasjoner som også har hatt alvorlige flykrasj pga vedlikehold og/eller menneskelige feil.
Jeg kunne like greit spurt deg om du har tillit til norske, franske, engelske eller amerikanske piloter. Problemet er at du generaliserer og dømmer alle russike fly og piloter.
Hvis russiske piloter og fly virkelig var så mye dårligere, ville det vært mange flere ulykker.
Når det gjelder flyulykkene du nevner kan man lett finne eksempler på tilsvarende feil fra piloter og fly fra andre nasjoner.
For eksempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_1951
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
http://en.wikipedia.org/wiki/Colgan_Air_Flight_3407
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447
Frequent Traveller
11-05-2012, 12:42
Godt utdannete fly-ingeniører er mangelvare i Statene disse dager. Selv bruker Boeing mange russiske ingeniører, som regnes blant verdens beste. Migoyan/Sukhoi er blant verdens mest avanserte OEM spesiellt innenfor Aerodynamikken. Videre er SuperJet-programmet et russo-italiensk samarbeid m/Alenia Aermacchi ... Salgs-sjefen og de fleste som "teller" i SJI er italienere.
http://www.superjetinternational.com/the-company/management/
http://www.superjetinternational.com/mediacenter/statement-from-sukhoi-civil-aircraft-company/2012/
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2018110288_boeingrussians01.html
Holder dette?
Nei. Du finner minst like mange videoer om amerikanske fly / piloter. Om franske. Om britiske. And so on.
Fler. Det er jo laget hele tv-serier om det ... :p
Jeg har stor tiltro til russisk teknologi og kompetanse. Russerne har en tendens til å 'overkonstruere' - noe som er bra fra et sikkerhetsmessig sysnpunkt, men drepen fra et økonomisk synspunkt. Og det er en av hovedgrunnene til at salget går dårlig - og imaget sitter godt. En annen ting er at fokuset på vedlikehold og prosedyrer kan være så-som-så, og derfor må de holdes godt øye med for at ting skal fungere optimalt.
DCHalvorsen
11-05-2012, 15:34
Jeg har stor tiltro til russisk teknologi og kompetanse. Russerne har en tendens til å 'overkonstruere' - noe som er bra fra et sikkerhetsmessig sysnpunkt, men drepen fra et økonomisk synspunkt. Og det er en av hovedgrunnene til at salget går dårlig - og imaget sitter godt. En annen ting er at fokuset på vedlikehold og prosedyrer kan være så-som-så, og derfor må de holdes godt øye med for at ting skal fungere optimalt.
Det er definitivt en god beskrivelse på tekniske ting fra det store landet i øst hvor teknologi og realfag alltid har hatt en høy stjerne.
Ellers kan jo capt M ved leilighet oppsøke en gjengs norsk videregående skole, ta ut 10 tilfeldig valgte 17-åringer og gi dem noen helt elementære regnestykker med brøk og prosent. Da er jeg nok redd for at konklusjonen om fremtidens Norge ikke bare vil bli dyster, men helsvart...
De har 240 ordrer, men ikke en eneste ordre fra vesten overhodet (vet ikke hvem willis skal lease til, men det er sikkert til ett eller annet humbugselskap i samme kaliber som resten av ordreboken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100
Tilfeldig? I think not...
Blue Panorama (Italia) og Comlux (Sveits) er vel strengt tatt vestlige selskaper.
Jada, broren min bodde i Russland i nesten 10 år, og har vært med på flere flyturer hvor han fryktet for livet (han er i dag pilot og har ikke flyskrekk)!
Når? Det er enorm forskjell på Russland anno 1985 og Russland anno 2005!
Nei, indiere, russere og den slags har jeg ikke tillit til. Tyrkere derimot :up: (For øvrig en dårlig sammenligning fra din side!)
Ingen dårlig sammenligning i det hele tatt vil jeg si. Regner med han hadde denne saken i bakhodet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96917
Selvfølgelig ikke - Boeing er jo "top notch".
Ironi?
Begynner å bli litt timer på Superjet:
https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frussianplanes.net%2Fplanelist%2FSuk hoi%2FSuperJet-100&edit-text=&act=url
Tyder på at kvaliteten på denne er et stort steg oppover.
MountainDew
25-05-2016, 21:41
Fløy med Interjet (Mexico) Superjet i April.
-Fryktelig støy forran i flyet. Høres ut som luft presses gjennom alt for trange rør! (Anbefaler å sitte bak vingen)
-Sykehusbelysning i galley lyste opp halve kabinen
-"Call button" lyset er skjult bak knappen. Personalet har vanskelig for å se hvem som trykket.
-I setene som Interjet har sitter man ned på metall, verdens tynneste puter.
Fikk ikke noe spesielt godt inntrykk av dette flyet. Virket litt lite gjennomtenkt til å være så nytt.
raider66
26-05-2016, 18:10
Cityjets interiør skal jo være designet i Italia, så jernseter og tilsvarende burde ikke dukke opp her i Europa. Men jeg kan jo ta feil her....
Espen
Cityjets interiør skal jo være designet i Italia, så jernseter og tilsvarende burde ikke dukke opp her i Europa. Men jeg kan jo ta feil her....
Espen
Det skal vel gjelde Interjet og andre vestlige kunder også. Slik jeg skjønner det så monteres kabin på fly til disse markedene i Italia