PDA

View Full Version : Med DOT til Røros


EspenRR
09-05-2012, 13:39
http://www.youtube.com/watch?v=WWKMYffJGx0
00:03 Safety Demonstration
01:38 Push back & Taxi
03:15 Takeoff
08:44 Inflight
08:53 Landing

Enjoy! ;)

Skipskatta
09-05-2012, 13:54
Ingen flaps ved takeoff?

Elyas93
09-05-2012, 15:24
Det er slats som blir extenda på take off på saab'en (tror jeg). Trenger ikke noe flaps når man har 3km med tarmac :)

Keypoint
09-05-2012, 16:32
Den har ikke slats... Flap 0 takeoff brukes ofte på Saab'en, særlig hvis man er tung og trenger engine-out performance.

Forhåpentligvis har de heller ikke tatt av på tarmac :-)

Turtle
09-05-2012, 17:40
Saab er ikke det eneste flyet som ikke nødvendigvis bruker flaps ved avgang.

Tarmac er et navn for asfalt/oljegrus (knust steinmasse blandet med tjære etc.) og derfor kan de ha tatt av fra tarmac siden 3km tarmac betyr kun 3km med fast asfalt-type dekke. ;)

Det er vel i USA de bruker "tarmac" som et navn på området der hvor flyene parkerer (utenfor manøvreringsområdet (manoeuvring area) men som en del av movement area) mens det her i Europa er "apron" eller "ramp" som gjelder.

Kanon
09-05-2012, 17:45
Flott video ;)

inger
09-05-2012, 18:09
Fin dokumentasjon :)

:) Inger

LN-MOW
09-05-2012, 19:22
Det er vel i USA de bruker "tarmac" som et navn på området der hvor flyene parkerer (utenfor manøvreringsområdet (manoeuvring area) men som en del av movement area) mens det her i Europa er "apron" eller "ramp" som gjelder.

Vi bruker mest 'ramp'. Tarmac brukes som generell beskrivelse av asfaltert overflate - ikke bare på en flyplass.

EspenRR
09-05-2012, 22:31
Flott video ;)

Fin dokumentasjon :)

:) Inger

Takk takk! :)
Har lagt ut andre videoer her for de som er interessert: http://www.youtube.com/playlist?list=PL72F43AE4F7F9EFEC&feature=plcp

Elyas93
10-05-2012, 01:46
Det viktigste var vel at den kom seg i lufta, og ikke hva slags overflate det var på rullebanen...