PDA

View Full Version : Freedom of travel - Norge vs resten av norden


Mjolnir
07-05-2012, 23:55
Kom over denne lista over hvor mange land man kan besøke visumfritt med pass fra forskjellige land: https://www.henleyglobal.com/citizenship/visa-restrictions/
Norge ligger ikke uventet langt oppe på lista, men det jeg syns er litt interessant er at vi ligger 3 land bak Danmark, Sverige og Finland. Hvilke land kan disse 3 være, og hvorfor en slik forskjell?

Jeg har konkludert med at et av disse landene må være Tyrkia hvor det koster norske borgere €15 for visa on arrival. I følge kildene jeg har funnet var Tyrkia visumfritt for nordmenn fram til 2002. Norge var nødt til å innføre visumplikt for tyrkere iflg. med inntreden i Schengen, og Tyrkia fulgte normal prosedyre med å gjøre det samme overfor nordmenn. Noe jeg stusser litt over siden dette tydeligvis var påkrevd av Schengensamarbeidet er at mange andre Schengenmedlemmer har visumfrihet til Tyrkia, bl.a. Danmark, Sverige og Tyskland http://www.mfa.gov.tr/visa-information-for-foreigners.en.mfa

Hpkris
08-05-2012, 00:15
Kom over denne lista over hvor mange land man kan besøke visumfritt med pass fra forskjellige land: https://www.henleyglobal.com/citizenship/visa-restrictions/
Norge ligger ikke uventet langt oppe på lista, men det jeg syns er litt interessant er at vi ligger 3 land bak Danmark, Sverige og Finland. Hvilke land kan disse 3 være, og hvorfor en slik forskjell?

Jeg har konkludert med at et av disse landene må være Tyrkia hvor det koster norske borgere €15 for visa on arrival. I følge kildene jeg har funnet var Tyrkia visumfritt for nordmenn fram til 2002. Norge var nødt til å innføre visumplikt for tyrkere iflg. med inntreden i Schengen, og Tyrkia fulgte normal prosedyre med å gjøre det samme overfor nordmenn. Noe jeg stusser litt over siden dette tydeligvis var påkrevd av Schengensamarbeidet er at mange andre Schengenmedlemmer har visumfrihet til Tyrkia, bl.a. Danmark, Sverige og Tyskland http://www.mfa.gov.tr/visa-information-for-foreigners.en.mfa

Når det gjelder Nordmenn og visum til Tyrkia så kommer det pga at Norge er ett av de værste landene en tyrker kan søke om turist visum, evnt familie gjennforening.
Så man kan vel si at det er en slags "hevnaksjon", for bare et få år siden var Norge ett av de landene som måtte betale €40 for visumet.

Mjolnir
08-05-2012, 22:25
Takk for svar :) Følger like godt opp med å spørre videre hva som er bakgrunnen for at Norge kjører ulik politikk enn andre Schengenland, spesielt med tanke på turistvisum? Visumpliktige nasjonaliteter kan jo uansett skaffe seg innreisetillatelse til Norge med visum utstedt av et hvilket som helst Schengenland.

Edricson
09-05-2012, 11:01
Jeg vet ikke hvorfor Norge driver med streng politikk overfor akkurat tyrkere, men jeg kan bekrefte at forskjellige Schengen-land har forskjellig visumpolitikk. F.eks. i Russland har bl.a. de tyske og danske ambassadene (og også ambassader fra "nye" Schengenland) dårlig rykte pga lange behandlingstider, mange avslag og generelt dårlig holdning, mens andre Schengen-visum er lettere å få. Men det er ikke bare bare å få visum på en "annen" ambassade, du må jo fremlegge bevis på at hovedformålet med reisen er i det landet du søker visum fra.

Fnate
09-05-2012, 11:25
Jeg vet ikke hvorfor Norge driver med streng politikk overfor akkurat tyrkere, men jeg kan bekrefte at forskjellige Schengen-land har forskjellig visumpolitikk. F.eks. i Russland har bl.a. de tyske og danske ambassadene (og også ambassader fra "nye" Schengenland) dårlig rykte pga lange behandlingstider, mange avslag og generelt dårlig holdning, mens andre Schengen-visum er lettere å få. Men det er ikke bare bare å få visum på en "annen" ambassade, du må jo fremlegge bevis på at hovedformålet med reisen er i det landet du søker visum fra.

Har faktisk hørt fra Danske kolleger at det er fryktelig tungt med visum til Russland, mens det slett ikke er for meg (Norge). De får plutselig avslag etc.

Men om man er vanskelig tilbake om motparten er vrien, så synes jeg vel egentlig det er fair nok.

Superhai
09-05-2012, 21:24
Visumpliktige nasjonaliteter kan jo uansett skaffe seg innreisetillatelse til Norge med visum utstedt av et hvilket som helst Schengenland.

Det er meningen at det å søke Schengen visa skal være så ens som mulig, men ulike platformer og prosedyrer gir ulike resultat. Man kan ikke helt uten videre søke et annet land, siden man i de fleste tilfeller er nødt til å vise til bekreftelser på hotellbookinger, invitasjoner, og da blir man evt. henvist til landet man skal hovedsaklig befinne seg.

Forholdet mellom Russland og EU er jo i ferd med å bedre seg, og de siste to årene har man jobbet med en gjensidig visum-fri avtale, og forhåpentligvis er man blitt enige og kan innføre det 2013-14. Dette vil jo sikkert Norge også ta del i.