PDA

View Full Version : SASBraathens' Berlin-rute


jb1
29-01-2006, 20:35
Jeg fløy idag Oslo-Berlin med SAS. Passasjertallet var skrallt, rundt 20 stk!!!. Riktignok er det søndag morgen i januar, så det er kanskje ikke annet å vente. Men vet noen hvordan denne ruten går for SAS? Jeg fløy på en søndag i oktober også, da var det langt flere ombord, men få på Economy Flex og og Business, idag var det ingen på business. Igår fløy jeg med Norwegian til Oslo og det var bra med folk ombord, spesielt til å være lørdag morgen. SAS' priser på Economy er det ikke noe å si på og Tegel er en langt bedre flyplass enn Schönefeld, så de burde få flere passasjerer. Jeg håper for SAS' del at det er flere ombord på returen til Oslo på søndager. Fakta noen?

De gangene jeg har fløyet med Germanwings har det vært bra med folk ombord, men de har en tendens til å bli forsinket.

Hurum
29-01-2006, 21:34
Fløy med Norwegian mellom Oslo og Berlin i begynnelsen av november. Til Berlin på en onsdag kveld og retur til Oslo fredag kveld. Begge avgangene var så godt som fulle, så i allefall ikke noen ledige seter, men mulig det var ett eller annet ledig sete.

MountainDew
29-01-2006, 21:43
SAS/Widerøe har kuttet ut denne ruten før pga lite pax. De valgte å sette den i gang igjen da Norwegian startet på denne strekning!

Hurum
29-01-2006, 22:55
Ja tidligere var det Widerøe som ikke klarte å få ruten til å lønne seg med små fly.
Nå er det 3 operatører:
Germanwings A319/320
SAS Braathens B737-600
Norwegian B737-300

MartinL
29-01-2006, 22:55
Og med Germanwings på ruten også. Blir SASBraathens den første til å trekke seg ut?

Bizflyer
29-01-2006, 23:03
Jeg reiste ned en fredag og hjem søndag i midten av desember. Da var det fullt fly begge veier med SK. Nedover var det 1 biz passasjer, hjem ingen. Men det var kanskje ikke så rart tatt i betraktning at det var helg.

Som det ble nevnt er ikke prisene noe å si på. Betalte 1300 kr t/r Krs-Txl via osl. Det hadde kostet mer å bare ta helgen i Oslo.

For forretningsreisende er vel ikke rutetidene til SK de beste. Lander i Berlin kl 11 og avg fra Berlin kl 12. (sånn ca). Så jeg vil vel tro at mange forretningsreisende drar via CPH hvor SK har 5 avg om dagen med Q400 maskiner.

Men igjen vil jeg vel si at når man reiser fra Krsand er det hipp som happ om man flyr via Oslo eller via CPH. Egentlig bedre å fly via cph. Det gir flere poeng.

BF:cool2

Hurum
29-01-2006, 23:06
Originally posted by MartinL


Og med Germanwings på ruten også. Blir SASBraathens den første til å trekke seg ut?

Må noen trekke seg ut da?

Hurum
29-01-2006, 23:31
Ja rutetidene for hvert selskap er ikke det beste, men man kan jo velge SAS Braathens ned til Berlin og Germanwings hjem f.eks. Mix and match.

Norwegian har jo forresten heller ikke mer enn 1 daglig avgang. Deres rute forlater OSL ca kl 19 og er tilbake på OSL veldig sent. Umulig å velge Norwegian om en ikke bare skal til Oslo-området. Skal en videre til andre byer i Norge er Norwegian et dårlig alternativ, hjemover i alle fall.

TG923
29-01-2006, 23:45
Man får jo fortsatt direkteavgangen med SAS Braathens opp som billigste alternativ hvis man søker på internettsidene til Lufthansa, så det oppveier vel litt at SAS er en "ukjent" aktør i det tyske markedet.

MartinL
30-01-2006, 00:39
I alle fall lenge siden Kjoser'n sa at de ønsket en andre daglig avgang på denne ruten!
Trodde dette ble lagt på Is da Germanwings kom, men bra at de posissjonerer seg med enda en avgang!

Hurum
30-01-2006, 01:03
Ingen hemmelighet dette. 2 daglige rundturer har vært nev nt flere ganger. Men første gang jeg ser avgangstidene. Tror 2 daglige avganger vil gjøre tilbudet enda bedre. Merkelig å tenke på at dette var en av de rutene som folk var mest skeptisk til da dem ble lansert...og da fløy ikke SAS eller Germanwings på strekningen heller.

MD11
30-01-2006, 02:01
Mange glemmer at det er et marked i den andre enden av en ny rute også, i dette tilfellet Berlin - Oslo....

Se bare på STN - TRD, masse engelskmenn ombord som skal videre på skiferie til Oppdal...

jb1
30-01-2006, 09:57
Jeg haaper SAS ikke legger ned denne ruten, de maa jo konkurrere med Norwegian til hovedstaden i Vest-Europas stoerste land (befolkningsmessig). Jeg er enig med dem som sier at avganstidene boer endres, tidligere om morgenen fra Oslo, og senere avgang paa soendager , og helst en tur nr. 2 paa hverdager, men flyene blir vel for store. Her burde det vaere en mulighet for aa sette inn Blue 1's fly, selv om jeg vet at dette ikke er uproblematisk i SAS-konsernet.

CK
30-01-2006, 10:14
at WF la ned sin rute i sin tid var ganske enkelt fordi tidtabellen var dårlig, og at man den gang ikke hadd den prisstrukturen eller kostnadsnivået osm gjorde at man kunne operere den lønnsomt. WF fløy midt på dagen, med høye priser, og var dermed uaktuell for både forretningsreisende og fritidsreisende. Nå er det jo en veldig tøff rute, der tre aktører sloss om leisure-reisende. Er du business-reisende, er nok den beste løsningen å fly om CPH (noe også mange norske flypassasjerer gjør) - da får du den bste tidtabellen. Som det påpekes, er det jo det samme om du reiser via OSL eller CPH om du kommer fra BGO, TRD, SVG eller KRS

jb1
30-01-2006, 15:50
Originally posted by CK


at WF la ned sin rute i sin tid var ganske enkelt fordi tidtabellen var dårlig, og at man den gang ikke hadd den prisstrukturen eller kostnadsnivået osm gjorde at man kunne operere den lønnsomt. WF fløy midt på dagen, med høye priser, og var dermed uaktuell for både forretningsreisende og fritidsreisende. Nå er det jo en veldig tøff rute, der tre aktører sloss om leisure-reisende. Er du business-reisende, er nok den beste løsningen å fly om CPH (noe også mange norske flypassasjerer gjør) - da får du den bste tidtabellen. Som det påpekes, er det jo det samme om du reiser via OSL eller CPH om du kommer fra BGO, TRD, SVG eller KRS

Da Wideroe la ned ruten var jo det foer lavprisselskapene virkelig kom paa banen i Norge. Hvis SAS legger ned til Berlin, hvilket jeg ikke haaper og, kan Wideroe komme tilbake med ruten til Tempelhof, men gunstige rutetider for business-folket. Tempelhof er jo verdens beste city-flyplass, en kort t-banetur til sentrum. Min observering paa SAS var kun én dag i januar som er lavsesong, og jeg har flyet den samme ruten foer da det var langt flere ombord ogsaa det paa en soendag, ruten kan jo gaa bedre enn inntrykket fra igaar.

DCHalvorsen
31-01-2006, 21:36
Jeg har selv kjøpt en reise med SAS Braathens Bergen - Oslo - Berlin i midten av mai (bl.a. for Berlin Air Show) og har betalt 1263 kroner for en tur / returbillett. Prisen var ganske konkurransedyktig i forhold tilsvarende enkeltbilletter med Norwegian og eller Germanwings på samme strekning de aktuell reisedager. Jeg kunne ha spart et par 100-lapper, men hadde da fått svært lang ventetid på Gardermoen.

Hadde Oslo vært utgangspunkt ville jeg valgt Norwegian eller Germanwings uten å blunke.

jb1
16-03-2006, 02:34
Jeg fløy igjen med SAS til Oslo fra Berlin og tilbake den 14. og 15. mars. Nå var det langt mer folksomt i kabinen enn tidligere. Ikke helt fullt men godt belegg. Forrest var det ikke så mange, men noen ihvertfall. Tirsdag er jo en svak flydag, men godt belegg var det både tirsdag og onsdag, jeg håper det er slik hver dag.