PDA

View Full Version : FlyBe vil samarbejde med SAS


Fysikeren
04-05-2012, 23:39
Som overskriften siger: http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2768653.ece

Dernæst er spørgsmålet, som også fremgår af artiklen: Vil SAS samarbejde med dem...?

MD80Kristian
05-05-2012, 00:00
Spørgsmålet er vel nærmere om SAS har råd til ikke at samarbejde med BE. Efter min bedste overbevisning er SK tvunget til at have samarbejde om ruterne til BLL og KRP som minimum. Herefter er SGD og RNN selvfølgelig også vigtige.

Fatter nu stadig ikke at SK ikke starter med CRJ900 på BLL og KRP med 3-4 daglige, selvfølgelig med fokus på feed til CPH.

jefi99
05-05-2012, 00:03
Jeg har lidt svært ved at se "Finnair light" samarbejde med SK.
Derimod kunne jeg sagtens se DAT codeshare eller samarbejde med SK på indenrigsruter. Hvis SK ikke selv vil flyve på KRP og BLL fordi de ikke har passende fly til det, så kunne man vel lade DAT gøre det med ATR på vegne af SK, på samme måde som QI har fløjet CRJ200 for SK?

Someone
05-05-2012, 00:05
Fatter nu stadig ikke at SK ikke starter med CRJ900 på BLL og KRP med 3-4 daglige, selvfølgelig med fokus på feed til CPH.

Nå er det vel ting som tyder på at ingen av de destinasjonene er veldig profitable? Men det aller viktigste er hvor de skal hente den kapasiteten fra? Det er ikke det at SAS har så mange ledige fly stående rundt omkring

sk931
05-05-2012, 08:41
Spørgsmålet er vel nærmere om SAS har råd til ikke at samarbejde med BE. Efter min bedste overbevisning er SK tvunget til at have samarbejde om ruterne til BLL og KRP som minimum. Herefter er SGD og RNN selvfølgelig også vigtige.

Fatter nu stadig ikke at SK ikke starter med CRJ900 på BLL og KRP med 3-4 daglige, selvfølgelig med fokus på feed til CPH.
Jamen du siger bare hvor flyene skal komme fra....lige nu er der ikke nogen ledige...Vi os SAS upsizer altså på AAR og AAL samt øger antallet af afgange..
Hilsen Ole

MD80Kristian
05-05-2012, 09:25
For min skyld må SAS gøre hvad de vil - har bare svært ved at forstå at de bare sådan lige "kutter" 75-125.000 transferpax. Om de har fly ledige er jo et spørgsmål om prioritering...

I tilfældet KRP og BLL er det måske heller ikke 100% et spørgsmål om profit for SK, men måske nærmere et spørgsmål om ikke at sende endnu flere pax i armene på KL, LH, AF og DY.

krølle
05-05-2012, 09:43
For min skyld må SAS gøre hvad de vil - har bare svært ved at forstå at de bare sådan lige "kutter" 75-125.000 transferpax. Om de har fly ledige er jo et spørgsmål om prioritering...

I tilfældet KRP og BLL er det måske heller ikke 100% et spørgsmål om profit for SK, men måske nærmere et spørgsmål om ikke at sende endnu flere pax i armene på KL, LH, AF og DY.

For din skyld, andres skyld og helt sikkert for egen skyld, ville SK gjort som de ville.
Dessverre utfra den situasjon de har havnet i så har de en flåte som vel i store trekk er beskjeftiget, de har en mannskapsstall som vel er tynt til beinet allerede, og da blir det vanskelig å gjøre som alle vil

L-1011
05-05-2012, 09:48
Jag hoppas SK kan inleda ett sammarbete med Flybe, DAT, Skyways eller Golden Air för att fylla tomrummet efter QIs CRJ-100 flighter åt SK.
Golden Air & Blue1 har ett omfattande sammarbete där Golden flyger med SAAB 2000 & ATR åt Blue1. Det sammarbetet kanske kan utvidgas vidare & också omfatta SK flighter?

Bll spotter
05-05-2012, 10:07
Fatter nu stadig ikke at SK ikke starter med CRJ900 på BLL og KRP med 3-4 daglige, selvfølgelig med fokus på feed til CPH.

Sidst de førsøgte sig med indenrigs fra BLL kostede det dem et årligt underskud på 20 millioner og der var billetterne absolut ikke så billige som de er i dag, så de kommer forhåbentlig ikke igen.

Edricson
05-05-2012, 13:50
Hvor brukes Flybes Embraere? Det meste av deres flåte er jo Q400, og for SAS sin del kan det være uheldig når man i Danmark kjøper en SK-billett og blir møtt med en Dash? Eller er saken tilbakelagt nå?

FlightDeck
05-05-2012, 13:57
Hvor brukes Flybes Embraere? Det meste av deres flåte er jo Q400, og for SAS sin del kan det være uheldig når man i Danmark kjøper en SK-billett og blir møtt med en Dash? Eller er saken tilbakelagt nå?

Flybe Nordic flyr ikke Dash 8-Q400.

Edricson
05-05-2012, 14:02
Flybe Nordic flyr ikke Dash 8-Q400.

Takk, det var jeg ikke klar over :)

Farmer
05-05-2012, 14:35
Hvor brukes Flybes Embraere? Det meste av deres flåte er jo Q400, og for SAS sin del kan det være uheldig når man i Danmark kjøper en SK-billett og blir møtt med en Dash? Eller er saken tilbakelagt nå?

Dette med Danmark og Q400 tror jeg er et tilbakelagt stadie. Widerøe flyr jo mange titalls avganger i uken med mange danske reisende fra København til både Kristiansand og Sandefjord, uten at dette tyder på å være problematisk for noen...

sk931
05-05-2012, 15:31
Well,,,det er vel naturlig, hvis altså det er/var muligt, at SAS skulle samarbejde med WF og KF...De er i forvejen i familien....
Jeg kan slet ikke/overhovedet ikke se hvorfor SAS og FlyBe skulle samarbejde på det danske indenrigs net..
Hilsen Ole

LN-VLE
05-05-2012, 15:38
Dette med Danmark og Q400 tror jeg er et tilbakelagt stadie. Widerøe flyr jo mange titalls avganger i uken med mange danske reisende fra København til både Kristiansand og Sandefjord, uten at dette tyder på å være problematisk for noen...

Det er ikke samme Q400 som SK brukte. Både SK og WF Q400 ble satt på bakken. WF's Q400 som de flyr i dag har 150 forbedringer ift den flåten SK og WF fløy tidligere, hvis jeg ikke husker helt feil. Denne nye versjonen betegnes Q400 Next Gen.



Vidar

Fysikeren
05-05-2012, 15:46
Nu er vi vist ude på et sidespor, men jeg tror ærligt talt ikke alm. danskere skelner mellem generationer af fly. Men SAS og Dash-8 kan de fleste stadig huske, på mit arbejde hører man stadig ordet "Crash-8"....

Bortset fra det: Hvem SAS samarbejder med på dansk indenrigs kan vel få ret stor betydning for hvem der vinder slaget, især hvis de kan hive en code share-aftale hjem. Hvad angår FlyBe konkret, måske SAS vil have at et samarbejde ikke skal ske med FlyBe Nordic, men f.eks. et FlyBe Scandinavia.

SWE737
05-05-2012, 15:48
Det måste väl finnas något fristående danskt regionalbolag som SAS kan bygga upp ett samarbete med? Att jobba med FlyBe blir ju att stoppa pengar rakt i fickan på Finnair!!!

Fysikeren
05-05-2012, 15:59
Det måste väl finnas något fristående danskt regionalbolag som SAS kan bygga upp ett samarbete med? Att jobba med FlyBe blir ju att stoppa pengar rakt i fickan på Finnair!!!

Ikke nødvendigvis. Finnair ejer ingen andele af FlyBe. Derimod er FlyBe Nordic et joint venture mellem FlyBe (60%) og Finnair (40%). Så hvis et samarbejde mellem FlyBe og SAS ikke sker i regi af FlyBe Nordic, så ryger pengene ikke til Finnair.