Someone
01-05-2012, 12:29
Kombinasjonen med at SAS kjørte et salg på businessbilletter til London tidligere i våres og at jeg hadde en voucher som var i ferd med å gå ut, og som jeg slet å bruke på noe fornuftig ble det besluttet å ta en snarttur til London. Som sist gang når det kom til overnatting lot jeg Hilton være Hilton, gullkort eller ikke, da jeg kjørte rimeligste versjon: Sove hos en kamerat mot et halvt tårn snus i betalingen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/map1.gif
Avgang lørdag ettermiddag er en utrolig behaglig tid å reise på, uansett hvor man skal. God natts søvn, en bedre frokost med min kjære, en løpetur og generellt litt surring hjemme fikk jeg mer enn nok tid til før jeg spaserte opp til Storo for flybussen klokken 13 til OSL
Lite trafikk så ankom i god tid før rutetid. Sjekket inn hadde jeg gjort på mobilen dagen før, og valgte beholde 2F som jeg hadde valgt da jeg bestilte billetter. Raskt sveip av mobilen i fasttracken, innkjøp av den omtalte snusen og det tok ikke lang tid før jeg satt i den heller tomme loungen.
Kjøttboller og laksepate på menyen idag.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde1.jpg
Lørdag er lørdag, så da er det greit med pottis, GT og litt musserende ved siden av
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde2.jpg
Etter en stund var det tid for go to gate, og siden det er et lite stykke ut til non-schengen var det like så greit å tusle utover. Null kø i passkontrollen og da jeg kom ut hadde boarding akurat begynt. God kø for å komme ombord, men i det jeg kom oppdaget jeg at de skulle til å åpne sluse nr 2, så gikk bestemt og småfrekt forbi hele køen og vips så var jeg ombord.
Fant mitt sete 2F på -600 maskinen som skulle ta meg til London denne dagen på SK809 klokken 15:05. Bra belegg med 2,5 rad business, 2 Y+ og resten economy. Et par ledige seter her og der men eller fullt. Knyttnevetesten bestått:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde3.jpg
Ble en liten forsinkelse på 10 min før push back, da det var to passasjerer som ankom med et litt forsinket fly fra ARN vi måtte vente på, men så snart de var ombord kunne vi sette kursen mot LHR
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde4.jpg
Avgang på 01R, så på vei ned taksten vi forbi Widerøe's spanske Gøteborgtravel og Swiss sin A319 som stod med kaputt motor og blomstret
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde6.jpg
Nesodden og Snarøya
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde7.jpg
Serveringen tok til, først varme kluter som vanlig
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde8.jpg
Lørdag er lørdag som sagt, så først en GT før maten, før den litt kjedelige kyllingen fikk selskap av en Champis. Som jeg også rakk en til av, sammen med en liten Cognac...uten kaffe
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde9.jpg
Hyggelig passasjer ved siden av, så for en sjelden gang skyld satt jeg stort sett og pratet med en eller annen random hele turen, hvilket ikke jeg har for vane. Vedkommende skulle videre til Montreal, med BA, selv om det her var SAS som stod for feeden inn til LHR. Så det skjer det også
Med motvind og litt sen avgang klarte vi ikke ta igjen noe særlig tid, så selv med lite strafferunder ankoom vi 10 minutter for sent. Men kom meg raskt av flyet, køen gjennom den automatiske passkontrollen var liten, så tok ikke lang tid før jeg satt på Heathrow Express til Paddington
-------
Så var det tid for returen, som vanlig da med HEXen ut til LHR. Var ute i relativt god tid, så surret ganske lenge rundt i tax free sjappa før jeg tok turen opp til SAS Loungen, eller the London Lounge som den vel kalles.
Faktisk synes jeg dette er en relativt bra lounge, og blant de bedre SAS har. Mat og drikkeutvalget er ofte bedre enn hva man finner på gullstuene i Skandinavia (og uendelige mye bedre enn hva de klarer finne på i loungen på ARN), så fikk meg en grei nok middag. Utsikt mot dagens avgangsbane så satt å kombinerte litt surfing med flyspotting av diverse widebodies som dundret forbi
Noe forsinket kom så LN-RPZ inn og parkerte ved siden av en ARN maskin på en av de vanlige SAS gatene. Tror jeg knapt har fløyet fra LHR med SAS uten at det har vært boarding fra gate 9 eller 11
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde5.jpg
Omtrent samme C/Y+/M fordeling som på turen ned, og såvidt jeg så var flyet fullt. Sidedama hadde såvidt jeg klarte å se ankommet med PIA før SAS stod for siste etappen til OSL.
Sent ankommet fly, så innen vi kom oss avgårde var vi nok 30-40 minutter sene. Men det var relativt lite kø på LHR idag, og med god medvind var flytiden beregnet på til 1:40 så Captain Speaking regnet med at vi ville ankomme ikke lenge etter rutetid.
En cola før maten, før torsken fikk følge med en reperasjonsrødvin. Faktisk ganske godt, selv om det så litt kjedelig ut, men erfaringsmessing er det meste jeg før av fisk på SAS bra
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde10.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde11.jpg
Som nevnt så tok vi igjen mesteparten av forsinkelsen, så var ikke mange minuttene sene vi kunne parkere på gate 50 (tror jeg). Først av flyet, betyr også først gjennom passkontrollen. Så selv en tur innom tax free for å raske med meg et par terrasseviner gikk det ikke lange tiden før jeg satt på Flytoget på vei hjem.
Konklusjon:
SAS skulle hatt kompanjer på business innen Europa langt oftere, da jeg faktisk synes de leverer et veldig bra produkt. Betjeningen på business er som vanlig bra og man før det man ønsker av vått og tørt.
Lørdag er og blir min favoritt dag å reise på. Normalt er det litt for mange folk over alt på OSL, men min erfaring er at det faktisk er ganske behagelig lite mennesker midt på dagen på lørdager.
Antall bonuspoeng opptjent: 6.000
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/map1.gif
Avgang lørdag ettermiddag er en utrolig behaglig tid å reise på, uansett hvor man skal. God natts søvn, en bedre frokost med min kjære, en løpetur og generellt litt surring hjemme fikk jeg mer enn nok tid til før jeg spaserte opp til Storo for flybussen klokken 13 til OSL
Lite trafikk så ankom i god tid før rutetid. Sjekket inn hadde jeg gjort på mobilen dagen før, og valgte beholde 2F som jeg hadde valgt da jeg bestilte billetter. Raskt sveip av mobilen i fasttracken, innkjøp av den omtalte snusen og det tok ikke lang tid før jeg satt i den heller tomme loungen.
Kjøttboller og laksepate på menyen idag.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde1.jpg
Lørdag er lørdag, så da er det greit med pottis, GT og litt musserende ved siden av
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde2.jpg
Etter en stund var det tid for go to gate, og siden det er et lite stykke ut til non-schengen var det like så greit å tusle utover. Null kø i passkontrollen og da jeg kom ut hadde boarding akurat begynt. God kø for å komme ombord, men i det jeg kom oppdaget jeg at de skulle til å åpne sluse nr 2, så gikk bestemt og småfrekt forbi hele køen og vips så var jeg ombord.
Fant mitt sete 2F på -600 maskinen som skulle ta meg til London denne dagen på SK809 klokken 15:05. Bra belegg med 2,5 rad business, 2 Y+ og resten economy. Et par ledige seter her og der men eller fullt. Knyttnevetesten bestått:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde3.jpg
Ble en liten forsinkelse på 10 min før push back, da det var to passasjerer som ankom med et litt forsinket fly fra ARN vi måtte vente på, men så snart de var ombord kunne vi sette kursen mot LHR
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde4.jpg
Avgang på 01R, så på vei ned taksten vi forbi Widerøe's spanske Gøteborgtravel og Swiss sin A319 som stod med kaputt motor og blomstret
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde6.jpg
Nesodden og Snarøya
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde7.jpg
Serveringen tok til, først varme kluter som vanlig
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde8.jpg
Lørdag er lørdag som sagt, så først en GT før maten, før den litt kjedelige kyllingen fikk selskap av en Champis. Som jeg også rakk en til av, sammen med en liten Cognac...uten kaffe
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde9.jpg
Hyggelig passasjer ved siden av, så for en sjelden gang skyld satt jeg stort sett og pratet med en eller annen random hele turen, hvilket ikke jeg har for vane. Vedkommende skulle videre til Montreal, med BA, selv om det her var SAS som stod for feeden inn til LHR. Så det skjer det også
Med motvind og litt sen avgang klarte vi ikke ta igjen noe særlig tid, så selv med lite strafferunder ankoom vi 10 minutter for sent. Men kom meg raskt av flyet, køen gjennom den automatiske passkontrollen var liten, så tok ikke lang tid før jeg satt på Heathrow Express til Paddington
-------
Så var det tid for returen, som vanlig da med HEXen ut til LHR. Var ute i relativt god tid, så surret ganske lenge rundt i tax free sjappa før jeg tok turen opp til SAS Loungen, eller the London Lounge som den vel kalles.
Faktisk synes jeg dette er en relativt bra lounge, og blant de bedre SAS har. Mat og drikkeutvalget er ofte bedre enn hva man finner på gullstuene i Skandinavia (og uendelige mye bedre enn hva de klarer finne på i loungen på ARN), så fikk meg en grei nok middag. Utsikt mot dagens avgangsbane så satt å kombinerte litt surfing med flyspotting av diverse widebodies som dundret forbi
Noe forsinket kom så LN-RPZ inn og parkerte ved siden av en ARN maskin på en av de vanlige SAS gatene. Tror jeg knapt har fløyet fra LHR med SAS uten at det har vært boarding fra gate 9 eller 11
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde5.jpg
Omtrent samme C/Y+/M fordeling som på turen ned, og såvidt jeg så var flyet fullt. Sidedama hadde såvidt jeg klarte å se ankommet med PIA før SAS stod for siste etappen til OSL.
Sent ankommet fly, så innen vi kom oss avgårde var vi nok 30-40 minutter sene. Men det var relativt lite kø på LHR idag, og med god medvind var flytiden beregnet på til 1:40 så Captain Speaking regnet med at vi ville ankomme ikke lenge etter rutetid.
En cola før maten, før torsken fikk følge med en reperasjonsrødvin. Faktisk ganske godt, selv om det så litt kjedelig ut, men erfaringsmessing er det meste jeg før av fisk på SAS bra
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde10.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/bilde11.jpg
Som nevnt så tok vi igjen mesteparten av forsinkelsen, så var ikke mange minuttene sene vi kunne parkere på gate 50 (tror jeg). Først av flyet, betyr også først gjennom passkontrollen. Så selv en tur innom tax free for å raske med meg et par terrasseviner gikk det ikke lange tiden før jeg satt på Flytoget på vei hjem.
Konklusjon:
SAS skulle hatt kompanjer på business innen Europa langt oftere, da jeg faktisk synes de leverer et veldig bra produkt. Betjeningen på business er som vanlig bra og man før det man ønsker av vått og tørt.
Lørdag er og blir min favoritt dag å reise på. Normalt er det litt for mange folk over alt på OSL, men min erfaring er at det faktisk er ganske behagelig lite mennesker midt på dagen på lørdager.
Antall bonuspoeng opptjent: 6.000