PDA

View Full Version : En reisendes beretning... Lang!

LN-AFG
27-01-2006, 20:17
Torsdag morgen klokken 06:00 var jeg booket på første flight til CPH for deretter å fly til MAN med SAS. I Manchester skulle jeg på jobbintervju, så nervene var litt i høyspenn. Pga streiken i Danmark, som nettopp var i ferd med å bli avsluttet denne dagen, ble jeg booket om på Widerøe's flight til Aberdeen senere samme morgen, for så å fly videre med bmi, som jeg aldri før har fløyet med. At det var en "Junglejet" ERJ-145 var enda ett pluss, i og med at jeg ikke hadde fløyet med ett slikt før.

Glad og fornøyd med å ha klart å slippe å fly via kaoset på OSL og CPH, satt jeg meg inn i en strøken Widerøe Dash 8Q-400. Klok av erfaring hadde jeg en bitteliten bag med meg, i og med at det er dårlig med plass til store bager i små Dash'er. Hadde en tidligere flight med en SAS Commuter Dash 8 hvor en medpassasjer kommenterte: "Dette er jo ett dukkefly, det er jo ikke plass til noen ting."

Vel vel, pusback og motorstart på tid, dette går veien tenkte jeg. Vi takset ut til rullebane 35 og entret banen med en gang, hvor vi ble stående, og stående, og stående... Omsider ble motorene ruset litt, men ved første avkjørsel takset vi av banen, og tilbake til gaten. Svetten begynte å vise seg, og jeg tok fram utskriften av flightene, jeg har ca en og en halv time i Aberdeen så, hvis de bare har glemt en passasjer så går dette enda bra tenkte jeg. Men gleden ble kortvarig. Kæpt'n kom over høytalerne... "Beklager folkens, men vi har ett teknisk problem, vi må avgjøre om vi fortsetter eller kansellerer, dere får mer informasjon snart". NEI!!! This isn't happening. Joda, ut og inn i terminalen igjen.

20 minutter senere ble vi stuet inn i en buss, og fraktet bort til brannstasjonen i Bergen, hvor en Dash 8-300 ventet. Den behagelige load'en med ledige seter i DHC 8Q-400, ble til en stappa full -300. Vel vel, vi kommer nå av sted, tenkte jeg. Over dammen ble vi servert litt mat, kaffe og te. Næmmen, skal jeg ikke betale, tenkte jeg da jeg fikk boksen fra flyvertinnen ;)

Etter en meget behagelig flytur, bortsett fra en tur på dassen, (som må være det minste du fysisk kan klare i ett fly, her var det virkelig snakk om å kle på deg kottet og så stå i spenn mens du gjorde ditt fornødne) så landet vi i Aberdeen. Sidemannen var nervøs for ikke å rekke sitt offshore helikopter som kun gikk engang om dagen. Litt selvikker sa jeg, der står flyet mitt jeg kan enda rekke det, i det flyet kjører av rullebanen og svinger mot terminalen, tar derimot ett identisk bmi fly av... Mitt fly videre til MAN :(

Da var det bare å gå i SAS ticket counter og spørre pent om jeg kunne bli booket om enda en gang, og det var ikke noe problem, men neste fly videre gikk ikke før kl 14:00 så da var det å vente. Etter mye om og men fikk jeg ringt opp kontaktpersonen for min potensielle nye jobb, og da fikk jeg neste problem i fanget. Vi har for liten tid å snakke med deg og vise deg rundt til at dette går. Igjen måtte jeg tilbake til SAS og spørre om de kunne booke meg om til neste dags flight via CPH til Bergen. Vel du flyr egentlig på en non-changeable ticket, men siden du allerede har hatt så store problemer, så skal vi gjøre det. Etter takking og bukking, så ting alt mye lysere, blås i om jeg ikke hadde noe klær eller tannkost med meg.

Etter å ha ventet fra 11:00 til 13:30 var det endelig tid å begi seg videre, surret litt med å finne gaten, men siden alle engelske flyplasser jeg har vært på, har vært rotete lagt opp, var vel det som forventet.

En hyggelig overraskelse var at på ERJ-145'en, var det en liten business seksjon, og der ble jeg plassert. Meget god service og bra med plass for å være ett så lite fly, til og med dassen bakerst var levelig. Mat fikk vi også på turen, som var ca 1 time, og ekte glass å keramikk til drikken. Junglejet'en for meget god score av meg, digger 1-2 seating, og flyet var veldig stabilt i luften, i turbulens oppførte flyet seg bedre enn noe annet jeg har flydd med. Eneste kritikk, må være støtdemping i understell, du merket veldig godt når flyet takset over rister og gliper mellom betongplater. Ellers virket flyet som en liten rakett, god power to weight ration mao :D

Endelig framme hjalp vel sympatien jeg hadde fått med tanke på den stressende turen, jeg fikk jobb jeg, og skal begynne om ett par uker :up: Da tror jeg det blir båt :p

Ble overnatting på hotell med taxitur til nærmeste Tesco for å kjøpe nødvendige toalettsaker og undertøy. Disse antar jeg kan sammenlignes med Obs i Norge, store med alt du trenger og ting du ikke trodde du trengte. Tidlig i seng for å rekke morgenflyet til Køben dagen etter.

Dette gikk på tid, og så ingen gretne eller sure pax, sidemannen ante ikke at SAS pilotene hadde vært i streik, han var vel og merke engelsk, men tok meg i hånden og gratulerte meg med jobb i England, "You'll like it there." Sa han med ett glis.:D :nor Får håpe han får rett.

Neste flight til Bæræn som Danskene sier ;) gikk på tid, skjønt med 28pax ombord så skulle det bare mangle. Så og si en hel MD-80 å boltre seg på, men vi måtte sitte på angitte plasser, pga vekt og balansering. Første gang på lenge jeg har sittet på rekke 32 i en MD-80 (SAS har 33 rekker på sine MD-80) så det ble litt bråkat.

Har nå kommet hjem, og endelig fått summet, meg. Gleder meg til dette, skal bli spennende å jobbe i utlendighet for første gang. Hvis det er noen som har tips og råd, som har bodd og jobbet i England, please shoot me a message :cheers:

Sorry for den lange fortellingen!

Thomas
27-01-2006, 20:31
Jaggu har vi ikke ett Trip Reports forum her også.. :smokin

P.S. Hva slags jobb.. er du lei flower power? :up:

LN-AFG
27-01-2006, 20:40
Neida, det går nok i samme leien nå også. Hagesenter. Grosvenor Garden Centre. Ligger 45min kjøring unna MAN, så spotterparken der blir nok brukt, bare jeg manner meg opp til å kjøre på feil side av veien. :spin:

http://www.grosvenorgardencentre.co.uk

Concorde
27-01-2006, 20:49
Originally posted by LN-AFG

bare jeg manner meg opp til å kjøre på feil side av veien. :spin:

Bare¨å rygge det:thumbup

TOS
28-01-2006, 00:38
Jeg har bodd i England ved flere anledninger. Det er egentlig en smal sak - det aller viktigste å huske på er at engelskmenn setter pris på høflighet. Det å slenge på en please her og der er viktig - nordmenn som drar til UK blir ofte (feilaktig..) oppfattet som en smule uhøflig, så husk på dine please og sorry (gjerne også når noen dunker til deg...). Engelskmenn er også eksperter på køståing - det finnes ikke mange steder i Europa hvor busskøene er så godt organiserte. Her er går man pent og pyntelig ombord i bussen e.l. - ingen som presser seg frem.

Jeg kjenner ikke til Chester annet enn at dette vel er kjent som en fin by estetisk sett, men kjenner Manchester (jeg bør kanskje si at jeg iallefall kjente Manchester - det begynner å bli lenge siden jeg studerte der).

Kjøring på venstresiden av veien blir fort en vane - bare være spesielt oppvakt ved kjøring i rundkjøringer...

Lykke til!

LN-KGL
28-01-2006, 01:43
Håkon, du får ha lykke til i Chester!

Undertegnede og to andre her fra forumet har hatt base i Chester under våre turer til nordvest-England - nærmere bestemt Hoole i østre del av Chester. Chester er en nydelig by, og så er det en Jessops med bra utvalg i en sidegate nær katedralen (den hadde polariod-filter for min 100-400mm bl.a.).

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/UK-2004/Scenery/Chester02.jpg
Her er katedralen under oppussing i mai 2004

Fordelene med Chester er opplagt - kort vei til MAN, LPL, Cosford, CEG (Beluga-spotting) - behagelige omgivelser - og billige hoteller. Siste opphold var i mai 2005, og det var dette hotellet som ble samplet http://www.corushotels.com/hotel.asp?hotelID=88. Året før var vi litt lenger ned i gata (retning Chester sentrum), på dette hotellet http://www.denehotel.com/go.cfm?ID=venturehotels. Dene vær helt klart ikke så bra som Hoole Hall, men jeg var heldig og fikk et rom den nye fløyen med utsikt til en pensjonist-bowling green. Herr Beck fikk rom i toppen på gamlehuset, mens herr Granlund måtte nøye seg med en klam tilværelse i annekset på andre siden av parkeringsplassen - det er slik man gjør med sjåføren.;)

Og Håkon, det ser ut til at det blir en tur til nordvest-England i mai i år også (etter 17. mai en gang) - så kanskje kan det bli et treff på MAN? :up:

LN-AFG
28-01-2006, 14:27
Tusen takk for info KGL. Jo ett møte på MAN høres ikke så dumt ut, du får sende meg en melding når det nærmer seg, så skal nok det ordnes :up: