PDA

View Full Version : Å filme fly, føltes som å hoppe før Sagen...1

Harald Oanes
30-04-2012, 00:30
Så legger man hodet på hoggestabben, og har lastet opp for aller første gang; en flyfilm, altså levende bilder...! Ikke min greie i grunn, har kun filma store og saktegående flytende fartøy før, men fly, nei det har eg aldri filma før... Siden eg har en brukket rygg, så sier det seg selv at man ikke er noe særlig god på panorering, og ikke henger med når flyene er i lufta. Derfor må man prøve seg på dem som kjører på bakken, selv om eg svært ofte blir overraska over taxe-farten når klokka går fortere enn ønskelig.
Ingen eksotiske maskiner her desverre, men en salig blanding av det som faller ned i Stavanger, som B752, MD, A320, DHC-8... Høres sikkert kjedelig ut, så eg tør ikke en gang fortelle at den er på over 7 minutter. Eg skulle så gjerne hatt org.lydspor hele tiden, men uten ekstern mikrofon og vind rett i mot den innebygde mikrofonen, så ble vindsusen uholdbar, så det fikk bli musikk i stedet... Så dette er den første, om det frister til gjentakelse vites ikke, det er stadig kjekkere å fotografere stills...

Men her er den nå...

http://haraldo.smugmug.com/Film/Fly/Airport-of-Stavanger/22703263_C9q5jf#!i=1819566102&k=6prHbWb&lb=1&s=A

H

inger
30-04-2012, 08:27
Flott video dette :) Den lugger litt, (på min pc i alle fall) etter ca 5.40, men mye fint her. Brukket rygg høres ikke godt ut :( Håper det er noe som går seg til :)

:) Inger

Harald Oanes
30-04-2012, 08:37
Flott video dette :) Den lugger litt, (på min pc i alle fall) etter ca 5.40, men mye fint her. Brukket rygg høres ikke godt ut :( Håper det er noe som går seg til :)

:) Inger

Takk for det Inger:-)

Ja, eg er redd for at den kanskje ble litt tung siden den er lasta opp i full HD... Men eg holder på med en lettere versjon også, men det går også an å velge mindre utgaver øverst på internetsiden den vises fra...

ang. brukket rygg... Nei desverre, det går nok andre veien...

hei å hå

H

Kanon
30-04-2012, 08:47
Det her var jo knallflott :cool: Blei veldig fint siden du ikke flyttet kamera så mye, muligens jeg må prøve den teknikken. Flott klipping og musikk ;)

Harald Oanes
30-04-2012, 08:54
Det her var jo knallflott :cool: Blei veldig fint siden du ikke flyttet kamera så mye, muligens jeg må prøve den teknikken. Flott klipping og musikk ;)

Takk for det:-) Nei, eg tør ikke en gang rør kamera pga eg skjelve, så det står på stativ hele veien. Men det var jo litt vanskelig siden det var gjennom en port, altså var det begrenset mulighet til å bevege kameraet...

hei å hå

H

PerJohan
30-04-2012, 08:57
Hei Harald, her var det mye bra! Veldig fint at du bruker stativ i opptakene dine :up:
Synes klippingen var helt topp. Fine overganger.

Håper det er ok at jeg kommer med en del tekniske synspunkter? Det synes som om du har en ganske høy lukkerhastighet på noen av klippene dine. Synes veldig godt på propellfllyene. Hvis det ikke er for at du vil ha denne effekten, så bør du sette lukker til et sted mellom 1/50 og 1/125, går du over dette får du denne effekten og du vil også oppleve noe stakkato bevegelser på fly som tar av og lander.
For å greie å senke lukkeren ned til det foreslåtte må du enten strupe blenderen, noe som kan medføre at bildene litt uskarpe, når du beveger deg på blender opp mot 16 og høyere.
Det beste er å sette på et gråfilter (ND filter) eller polafilter. På høylys dag med skarp sol er et polafilter 0.6 eller 0.9 å anbefale.

Fortsett med filmingen din, dette likte jeg veldig godt. Og jeg vet hvor vanskelig det er å få god opptakslyd. Sliter veldig med det selv, selv om jeg bruker vindhette og diverse diverse!

Harald Oanes
30-04-2012, 09:07
Hei Harald, her var det mye bra! Veldig fint at du bruker stativ i opptakene dine :up:
Synes klippingen var helt topp. Fine overganger.

Håper det er ok at jeg kommer med en del tekniske synspunkter? Det synes som om du har en ganske høy lukkerhastighet på noen av klippene dine. Synes veldig godt på propellfllyene. Hvis det ikke er for at du vil ha denne effekten, så bør du sette lukker til et sted mellom 1/50 og 1/125, går du over dette får du denne effekten og du vil også oppleve noe stakkato bevegelser på fly som tar av og lander.
For å greie å senke lukkeren ned til det foreslåtte må du enten strupe blenderen, noe som kan medføre at bildene litt uskarpe, når du beveger deg på blender opp mot 16 og høyere.
Det beste er å sette på et gråfilter (ND filter) eller polafilter. På høylys dag med skarp sol er et polafilter 0.6 eller 0.9 å anbefale.

Fortsett med filmingen din, dette likte jeg veldig godt. Og jeg vet hvor vanskelig det er å få god opptakslyd. Sliter veldig med det selv, selv om jeg bruker vindhette og diverse diverse!

Tusen takk for hyggelig og konstruktivt svar:-) Joda, eg tenkte å forlate det trygge "auto" modus, men så feiget eg ut litt - siden eg også har et stort og tungt speilreflekskamera hengende rundt halsen (2,5 kg med objektiv...!), og fotograferer mens videokameraet filmer (er jo redd for å gå glipp av et par bilder vet du...). Men etter din hyggelige forklaring, så kanskje eg tør prøve meg på manuell filming, og la speilrefleksen ligge hjemme - blir bra travelt å filme & fotografere på samme tid:-). Merkelig, man er trygg på å fotografere i manuelt modus, men ikke videofilme...

hei å hå

H

DCHalvorsen
30-04-2012, 13:51
Jeg synes også du har fått dette bra til, enig i at klipping og overgangene er gode. Musikken er dempet og avstemt. Bruken av stativ gir ro og eleganse i det du viser.

Jeg tror du trygt kan la speilrefleksen hvile litt og heller spille videre på talentet ditt som filmmaker.

Harald Oanes
30-04-2012, 14:11
Jeg synes også du har fått dette bra til, enig i at klipping og overgangene er gode. Musikken er dempet og avstemt. Bruken av stativ gir ro og eleganse i det du viser.

Jeg tror du trygt kan la speilrefleksen hvile litt og heller spille videre på talentet ditt som filmmaker.

Tusen takk for svært hyggelig kommentar:-)

H

ENGM 911
30-04-2012, 14:15
Dette er pinadø en lekker video åkke som. Selv er jeg en noldus når det gjelder å filme, men tenker å prøve ut timelapse i stedet.

LN-MOW
30-04-2012, 15:10
Slett ikke verst! Fin liten flyfilm til morgenkaffen - slik gjør seg. For all del, ikke brenn fotoapparatet ennå - men dette er flott variasjon. :up:

Harald Oanes
30-04-2012, 15:45
Cato: Takk for hyggelig kommentar:-)

Andreas: Også takk for hyggelig kommentar. Nei, det er nok stills som opptar meg mest, men det var veldig kjekt å prøve å filme fly også, eg har jo fotografert dem alle lell:-)

Hei å hå

H

pgaa
30-04-2012, 15:51
Flott film Harald :)

Fredrik KH
30-04-2012, 18:24
Jeg synes dette var veldig fint! likte faktisk veldig godt hvordan du hadde redigert alt dette sammen:) Heldig med været som bare gjore dette fantastisk :D

fjasebase
30-04-2012, 18:27
Kjempeflott!! Hadde litt problemer med å se den i full HD, men hakket mindre gikk bedre :)

chrSVGa380
30-04-2012, 18:59
Flott video, Harald! :) :thumbup

Pjokken
30-04-2012, 20:53
Takk for flott video, Harald! Passet fint til morra kaffen!

Håper du gir gass på fotograferingen igjen også. Lenge siden jeg har sett deg på "rampen"

Stå på!!

Harald Oanes
30-04-2012, 23:13
Takk for flott video, Harald! Passet fint til morra kaffen!

Håper du gir gass på fotograferingen igjen også. Lenge siden jeg har sett deg på "rampen"

Stå på!!

Takk for det... Jeg er ikke så god at jeg kommer opp på plattformen lengre... Men eg ser etter deg i sør-enden, mellom sprinklene i porten, hver gang eg ser et fly med rød nese... Så da må du sende et vink eller to:-)

H

BraathensSafe1985
01-05-2012, 00:52
Veldig flott video. Keep them coming !

Hva med å legge den ut på youtube ?