PDA

View Full Version : Major European airline looking at CRJ-1000... SAS?


LN-AFG
28-04-2012, 17:05
Har ikke SAS en del options på flere CRJ, og kan de være "Major European Carrier" som det snakkes om her?

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_04_18_2012_p0-448980.xml

Despite the overseas expansion, the North American market is not being ignored. Fuller says there are several sales campaigns underway with U.S. domestic carriers, principally looking at CRJ regional jets. In some cases scope clause changes still have to be negotiated by the carriers, though.

Fuller says the aircraft maker also is in talks with “a major European carrier” about a deal for CRJ1000s.

sail4fun
28-04-2012, 17:10
Det var jo for noen år siden snakk om at LH og SK skulle se på dette sammen ? kokte det bort , eller var det bare på tidlig spesifikasjoner ?

LN-AFG
28-04-2012, 17:58
Ser en på 737-600 mot CRJ-1000 så kunne kanskje det svært dyre B736 bli erstattet med en CRK.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation#Specifications

http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_CRJ700_series

123 pax i SKs B737-600
100 pax i Brit Air (Air France) CRJ-1000

Man sparer 1 FA ombord og nedgangen i seteantallet er ikke veldig stor.

FamilyGuy
28-04-2012, 22:11
Man sparer 1 FA ombord og nedgangen i seteantallet er ikke veldig stor.

Tja, kommer vel litt an på hvordan man ser på det. Har man fulle avganger så er nok 23 PAX vesentlig mer verdt enn 1 FA mindre.

L-1011
28-04-2012, 22:14
LH har väl 112 stolar i 737-500?

Chriscross
28-04-2012, 22:46
Hvor mye mindre stål er det i en Crj-1000 enn 737-600? 737/600 i Euroconfig hadde vel originalt 95 seter? Regner med at Crj-1000 er en forlenget utgave av crj-900?

PAFB
28-04-2012, 23:03
Tror ikke CRJ-1000 er en god erstatter for -600. Om relativt kort tid er OSL og ARN rene 737-baser, mens CRJ-900 er basert i CPH. En ting er å introdusere en ny type på OSL og ARN med tilhørende kostnader for det.

En annen ting er fleksibiliteten man i dag har med å sjonglere med -600, -700 og -800 uten å bytte besetning, noe man vil måtte gjøre om miksen er -700, -800 og CRJ-1000.

Om SK er aktuell for CRJ-1000 ser jeg for meg at det i så fall er i CPH, som ekspansjon eller erstatning for MD-87/A319 evt.

Når det er sagt har jeg ikke hørt et pip om at CRJ-1000 er på gang i SK, så dette blir bare spekulasjoner. Men det er jo moro det også :)

Fysikeren
28-04-2012, 23:19
Tror ikke CRJ-1000 er en god erstatter for -600. Om relativt kort tid er OSL og ARN rene 737-baser, mens CRJ-900 er basert i CPH. En ting er å introdusere en ny type på OSL og ARN med tilhørende kostnader for det.

En annen ting er fleksibiliteten man i dag har med å sjonglere med -600, -700 og -800 uten å bytte besetning, noe man vil måtte gjøre om miksen er -700, -800 og CRJ-1000.

Om SK er aktuell for CRJ-1000 ser jeg for meg at det i så fall er i CPH, som ekspansjon eller erstatning for MD-87/A319 evt.

Når det er sagt har jeg ikke hørt et pip om at CRJ-1000 er på gang i SK, så dette blir bare spekulasjoner. Men det er jo moro det også :)

Lyder jo meget rationelt. Men skulle SAS bruge en ny type i CPH udover A319/320/321 og CRJ-900, så ville et fly med omkring 120 vel passe bedre? De mindste MD'ere har vel 125, en del mindre end A319's 141.

PAFB
28-04-2012, 23:24
Agreed. Om CRJ-1000 kommer til CPH må det i så fall bli på ruter der dagens materiell er for stort (MD/Airbus) eller for lite (CRJ-900) eller på nye ruter.

Så jeg har vel ikke så stor tro på at SAS er inne i bildet her. Men man vet aldri.

Boeing_fan
28-04-2012, 23:35
Jeg tror ikke Boeing 737-600 skal ut på kortere sikt, og jeg tror heller ikke SAS er inne i bildet her.

Tror heller det er Brussels Airlines det er snakk om, de har en del Avro RJ85 (5) og RJ100 (12) som snart skal ut av flåten, så da kan det hende CRJ-1000 er en passende erstatter for disse.

Lamox
28-04-2012, 23:46
Agreed. Om CRJ-1000 kommer til CPH må det i så fall bli på ruter der dagens materiell er for stort (MD/Airbus) eller for lite (CRJ-900) eller på nye ruter.

Så jeg har vel ikke så stor tro på at SAS er inne i bildet her. Men man vet aldri.

En evt CRJ1000 i CPH er ingen "ny type"; Samme piloter, samme antall CA etc etc... Er egentlig flytypemessig en stretched CR9 med 20 ekstra pax. Genialt, og SAS er SAS uavhengig av base, så det er vel egentlig ingenting som forhindrer den fra å fly fra OSL eller STO (eller BGO, TRD eller SVG) heller...

PAFB
29-04-2012, 00:05
For å klargjøre: Jeg er klar over at det ikke er en ny type i CPH, det var derfor jeg mente at CPH i så fall er eneste aktuelle base. Den kan slinges fra CPH for å fly produksjon i Norge og Sverige javisst - men om den skal erstatte 737-600 som diskusjonen gikk på her, må den baseres i OSL og ARN - og vil da bli en ny type her.

Boeing_fan
29-04-2012, 00:10
En evt CRJ1000 i CPH er ingen "ny type"; Samme piloter, samme antall CA etc etc... Er egentlig flytypemessig en stretched CR9 med 20 ekstra pax. Genialt, og SAS er SAS uavhengig av base, så det er vel egentlig ingenting som forhindrer den fra å fly fra OSL eller STO (eller BGO, TRD eller SVG) heller...

Nei, det er ingenting som forhindrer den, men likevel er det nok ikke uten grunn til at f.eks Airbus A319/A321 kun brukes på ruter fra DK, og B737-600/700/800 kun fra SE/NO osv...

Twin Otter
29-04-2012, 00:22
Hvordan er kapasitet på bagasje og frakt på 737-600 vs. CRJ-1000?

LN-MOW
29-04-2012, 00:26
Hvor mye mindre stål er det i en Crj-1000 enn 737-600? 737/600 i Euroconfig hadde vel originalt 95 seter? Regner med at Crj-1000 er en forlenget utgave av crj-900?

CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...

Tipper SAS ville ha ca 100 seter i sin versjon så vi snakker ca 20 seter og 14 tonn forskjell.

Lamox
29-04-2012, 00:30
Nei, det er ingenting som forhindrer den, men likevel er det nok ikke uten grunn til at f.eks Airbus A319/A321 kun brukes på ruter fra DK, og B737-600/700/800 kun fra SE/NO osv...

Nei, det er ikke uten grunn: Grunnen er "bolagiseringen" hvor det var separate AOC. Nå er det EN felles AOC, ca 20 norske og 30 svenske piloter på typen som pga manglende flytype på basen blir transportert til CPH (dyrt!)...

Teknisk kan fly slinges med kun CPH som teknisk base, og med allerede eksisterende crew på sine baser så ser jeg ikke helt problemet...?

Twin Otter
29-04-2012, 00:31
CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...

Tipper SAS ville ha ca 100 seter i sin versjon så vi snakker ca 20 seter og 14 tonn forskjell.

Ok, lurer bare på om det kanskje ville være risiko for at folk måtte sette igjen bagasje dersom det ville blitt mye bags og kolli. Barnevogner og ski osv. dersom man hadde brukt en CRJ1000 på innenriks i Norge. F.eks i forbindelse med ferier og sånn.

Lamox
29-04-2012, 00:47
Ok, lurer bare på om det kanskje ville være risiko for at folk måtte sette igjen bagasje dersom det ville blitt mye bags og kolli. Barnevogner og ski osv. dersom man hadde brukt en CRJ1000 på innenriks i Norge. F.eks i forbindelse med ferier og sånn.

Det er nesten aldri hverken volum- eller vektproblem på CR9, men problemet i f.t norsk og svensk innenriks er at det er et Cat D fly (A340 er cat C). Dvs at det i praksis ikke kan fly fast på flyplasser med mindre enn ca 2000 m runway (KRS var vel akkurat innenfor praktisk limt).

Så tynne europaruter fra OSL, STO, GOT, BGO, SVG etc.; Perfekt! Innenriks; Hmmm... Nei.

Twin Otter
29-04-2012, 00:49
Det var det jeg tenkte meg. 737 alternativt A320 er vel de beste alternativene for innenriks i Norge fortsatt.

Mjolnir
29-04-2012, 02:53
Har stusset litt over at SAS bruker så små fly som 90-seters CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?

En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover. CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede.

CRJ-1000 Empty Weight 23179kg. 737-600 Empty weight 37340kg...

Det der gir ganske mange ekstra kg per sete for 736. Det må jo være mye billigere å fly rundt med en CRJ (om man ser bort fra opptrening av crew og logistikk ifht. typerating).

Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks?

jefi99
29-04-2012, 05:20
Har stusset litt over at SAS bruker så små fly som 90-seters CRJ-900 i den danske produksjonen, mens 120-seters 736 er de minste i den norske og svenske. Kapasitetsbehovet er vel ikke så mye mindre på de tynnere rutene fra Danmark enn fra Norge og Sverige?

Widerøe benyttes vel til de tyndere ruter i Norge?
Endvidere benytter SAS faktisk også CRJ200 i den danske produktion. Jeg mener at pt 4 stk CRJ200 er indlejet fra Cimber.

PointMergeArrival
29-04-2012, 21:43
Hvordan kan en liten regionaljet kreve 2000 meter rullebane mens ganske mye tyngre 737 klarer seg fint på norsk innenriks?

Høy wing loading. Små vinger må fly fortere for å bære vekten. Tidligere nevnte cat A-E brukes til å klassifisere fly ihht hastighet over landingsterskel.

CFM
29-04-2012, 23:01
En annen potensiell kjøper kan jo være Austrian eller et datterselskap. Tyrolean har jo noen Fokkere, og uten at jeg husker detaljene fra trådene om innsparinger i LH og AUA så var det vel snakk om å strømlinje flåten framover. CRJ har jo Lufthansa en del av i Regionalflåten allerede.


Nå er det mye fram og tilbake for tiden og man skal aldri i aldri, men det har jeg vondt for å tro. Slik det ser ut nå kommer Fokkerettene til å fly et par år til. Firmaet ville heve scope clause til 145 seter, så en mulig erstatter for Fokker kan være CSeries.
I tillegg kan vi vel ikke kalles "Major" :D