PDA

View Full Version : Åpen krangel mellom pilotene


X-BU
27-01-2006, 12:02
«Hvem kunne tenke seg å fly med en BU-pilot (Braathens) som flyr på fridag? Ikke vi i hvert fall» - er blant karakteristikkene SAS-pilotene gir sine Braathens-kolleger i SAS Braathens.

Dokumentene er sendt til SAS-pilotene fra deres ledere.

Etter at Braathens og SAS ble ett selskap i 2004, deler de tidligere konkurrentene nå cockpit på flyginger, men etter ordlyden i de interne dokumentene å dømme kan stemningen mellom de to flygergruppene bli svært dårlig.

I går ble Braathens-pilotene enige med ledelsen i SAS Braathens om salg av fridager. Det får SAS-piloter til å se rødt.

Salget betyr i praksis at Braathens-piloter nå kan fly for SAS-piloter som føler seg syke.

«Dette lover ikke spesielt bra for et fremtidig felles kollegium, men er ytterligere et bidrag til at SKBU råtner på rot,» skriver SAS-pilotenes leder i det interne dokumentet

- Jeg er kjent med oppslaget, men ønsker ikke å kommentere det, sier Braathens-pilotenes fagforeningsleder Jan Levi Skogvang. Jens Lippestad, nestleder for SAS-pilotene, bekreftet i går kveld overfor VG at dokumentet, som er signert J&J, er signert ham selv og Jack Netskar.

- Jeg kan bekrefte at det er riktig, sier Lippestad.

- Hvordan er forholdet mellom dere og Braathens-pilotene?

- Det er litt anstrengt. Men dette dokumentet ble skrevet noe i affekt. Jeg angrer på at det ble sendt, og vi har siden trukket det tilbake. Vi står imidlertid for mye av innholdet, sier Lippestad til VG.

- Hva synes dere om Braathens-pilotenes opptreden?

- Vi skulle ønske de ikke hadde tatt parti. Vi jobber for en sak som også gagner deres piloter på sikt. Det er trist at de motarbeider sine egne interesser, sier Lippestad.

De tidligere Braathens-pilotene er bare ansatt i SAS Braathens. Kollegaene som kommer fra SAS, er ansatt både i det nye norske selskapet SAS Braathens og i konsernet Scandinavian Airlines. Avtalen som ligger til grunn for sammenslåingen av SAS og Braathens, kan være konfliktskapende

LINK (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136626)

TOS
27-01-2006, 12:07
Jeg har skrevet tidligere at jeg kan forstå frustrasjonen til SAS-pilotene, men dette synes jeg er drøyt!:naughty:

Olebno
27-01-2006, 12:34
Ja, sågar meget drøyt.
Netskar & co hevder med stor tyngde at det ikke er snakk om noen aksjon. Pilotene ER syke. I en hvilken som helst bedrift er det helt normalt og fullt lovlig å benytte vikarer ved sykdomsfravær. Her stiller "BU-pilotene" opp og dekker for SYKEFRAVÆR. Hadde "SK-pilotene" vært ute i en lovlig arbeidskonflikt (streik) ville saken stillt seg helt anderledes. Da hadde "BU-pilotene" kunne blitt betraktet som streikebrytere. I følge Netskar er dette ikke en streik, men SYKEFRAVÆR.

LN-SSL
27-01-2006, 13:01
Det er trist at de motarbeider sine egne interesser, sier Lippestad.

Hva er det egentlig han snakker om? Det BU-pilotene har gjort, slik det kommer frem i det offentlige rom, er jo bare å steppe inn og ta vakter der det er sykdom. Det gjøres da på de fleste arbeidplasser.
Og hva er egentlig en pilots interesse? Skulle ikke det være å produsere flytimer ved å fly passasjerer som gjør at arbeidsgiveren tjener penger, som igjen fører til at han har en jobb å gå til...

Steike, nå må noen sette spiker'n i kista for dette SAS-greiene snart..., hvis det er plass til en spiker til da...

spitfire
27-01-2006, 13:11
Enige med LN-SSL dette begynner å bli flaut! hvordan kan voksne mennesker oppføre seg på en slik måte, dette er jo reglrett mobbing av kollegaer.
Nå må SAS pilotene innse at de ikke bare har "bæsja" på leggen men hatt diare! (vel og merke i sin oppførsel ovenfor ex-bu piloter).

Tror ikke SAS Braathens sin ledelse klarer å løse dette i nær fremtid.

Hurum
27-01-2006, 13:14
Patetisk - og viser bare hva som ligger bak disse "grunenne" for at SAS pilotene er syke.

Noen har visst vondt i viljen sin.

Men forstår at pilotene regarer på måten ledelsen turer fram, men måten SAS piloten reagerer på er utrolig dårlig.

Airwolf
27-01-2006, 13:33
Braathens-pilotene har skjønt alvoret, og jobber for å sikre arbeidsplassene sine og at SAS igjen skal bli en lønnsom bedrift.

Og nå har de slått tilbake og gitt SAS-pilotene en rett på trynet, den likte jeg :up:

Uansett hva som skjer fremover så vil nok Braathens-pilotene bli SAS-ledelsens nye ynglinger :D

Kua
27-01-2006, 17:16
Originally posted by Airwolf


Braathens-pilotene har skjønt alvoret, og jobber for å sikre arbeidsplassene sine og at SAS igjen skal bli en lønnsom bedrift.

Og nå har de slått tilbake og gitt SAS-pilotene en rett på trynet, den likte jeg :up:

Uansett hva som skjer fremover så vil nok Braathens-pilotene bli SAS-ledelsens nye ynglinger :D

Det er utrolig hvor uvitende man kan bli. Lindegaard og kompani jobber etter modellen "splitt og hersk" SBF/BSF er et verktøy i denne "striden". SAS pilotforening jobber døgnet rundt for at pilotene skal få oppretholde de arbeidsforholdene de har idag. Dette vil også gavne BU gutta på sikt. Oppdeling i nasjonale enheter, vil medføre større intern konkurranse og kraftig reduksjon av antall skandinavisk piloter i SAS gruppen. Dette vil også ramme Bu gutta.
Når så Braathens pilotforening fronter saken med førsteside i Aftenposten slik de gjorde, da viser det hvor utrolig kortsiktig de tenker. Jeg er overbevist om at ikke alle medlemmene i BSF/SBF er enig i denne framstillingen.
Leste et innlegg fra Norwegians Pilotforening. De har forstått det. Dette er splitt og hersk og vil medføre ,på sikt, forringelse av betingelsene for flygere.
Et eksempel: la oss si BU fremdeles eksisterte. De har 3 baser, TRD, SVG og OSL.
Ledelsen bestemmer seg for at disse skal konkurere internt. den basen som er billigst får produksjonen. I år er SVG best. 2 fly dit, ansett piloter og sett igang. OSL får 2 fly mindre og får beskjed om å si opp folk.
Neste år kan alt forandre seg. Hva skjer med lønninger og arbeidsforhold?

MountainDew
27-01-2006, 18:00
Gå tilbake til ordningen at Braathens er et datterselskap av SAS, på lik linje med Widerøe, Blue1 og Spanair. De ansatte skal kun være ansatt i Braathens, og ikke slik som i dag der mange er ansatt i 2 selskap.....

Hurum
27-01-2006, 19:25
Nå er det ikke sikkert at pilotene i Braathens har bedt om å komme på førstesidene i avisene. Avisene har jo en tendens til åvinkle ting som dem ønsker selv.
Og den seneste tiden har dem vel ikke vært akkurat snille med SAS.

sail4fun
27-01-2006, 20:13
Originally posted by MountainDew


Gå tilbake til ordningen at Braathens er et datterselskap av SAS, på lik linje med Widerøe, Blue1 og Spanair. De ansatte skal kun være ansatt i Braathens, og ikke slik som i dag der mange er ansatt i 2 selskap.....

Nei, det løser ikke problemet.

Det man burde ha gjort var før BU ble integrert i SK var å ansette pilotene i no/sk/dk (slik man nå prøver) , deretter kunne man ha virksomhetsoverdratt BU->SK, og flettet BU ansinitet
inn i SK.no pilot ansinitetslister , på nøyaktig samme måte som det ER gjort i kabinen

Hva hadde man da ?, jo av overtalligheten på 300SK piloter som oppstod ved sammenslåingen så måtte man også sagt opp Ex_BU piloter. Men man hadde det litt travelt den gangen.

Ansinitet på Langrutene er jo et sårt tema her, selve plummen i egget . Men i en verden som tydligvis er mer opptatt av ansinitet en kompetanse så ville det vel da ha vært naturlig å også la BU pilotene komme opp på den lista ?

I den andre enden av flykroppen så var faktisk ikke den siste rekruteringen til AP basert på ansinitet , men på opptaksprøver osv.

Verden går fremmover.

MountainDew
27-01-2006, 20:36
Er ikke enig! Er pilotene ansatt i Braathens skal de fly B-737 & F-50. Då har de ikke noe i en SAS A330/340 å gjøre.

sail4fun
27-01-2006, 20:47
Man kan ikke "delvis" virksomhetsoverdra noe ......


Men det er vel sakens kjerne.

LN-SSL
27-01-2006, 21:52
Uansett blir det rett og slett for dumt å bruke sykelønnsordningen som brekkstang på den måten SAS-pilotene har gjort.
I arbeidslivet er det fagforeningene som skal jobbe knallhardt for medlemmenes beste. At flygerforeningen i SAS jobber døgnet rundt er sikkert sant, men med alt dette bråket, kan det jo tyde på to ting: enten jobber de feil, eller så har man valgt feil tillitsvalgte.
For meg blir det litt gærn't hvis det er folk i godt betalte jobber som skal få regjeringen med Bjarne H. Hansen i spissen til å pirke borti vår felles opparbeidede sykelønnsordning.
SAS-pilotene får ta kampsakene sine den riktige veien, og ikke drive på med disse idiotiske aksjonene sine.

Og til de som påstår at enkelte her ikke skjønner at SAS-ledelsen driver "splitt og hersk": selvsagt skjønner vi det.., slikt bedrives jo i alle bransjer fra ledelsens side og er et helt vanlig psykologisk trekk å bruke for å få det som man vil. Slikt foregår på arbeidsplasser over hele landet hver dag og er ikke noe unikt for SAS. Poenget er at da må man prøve å finne fram til sine beste talsmenn på andre siden av bordet også, og ta dette på den riktige måten. Slik som det er nå, har SAS en hel masse løse kanoner på dekk som det vil ta overmåte lang tid å få på plass.....

RolfL
27-01-2006, 22:00
Originally posted by MountainDew
Er ikke enig! Er pilotene ansatt i Braathens skal de fly B-737 & F-50. Då har de ikke noe i en SAS A330/340 å gjøre.

Självklart ska/skulle Braathens-piloterna in på den gemensamma listan utan begränsningar med de fördelar/nackdelar som gäller. Tydligtvis är det så, av någon konsig anledning, att det i SAS ses som "finare" att flyga långlinjer än något annat. Med det lilla och enahanda långdistansnät som SAS har kan jag inte tänka mig att så många Braathens-piloter skulle vara intresserade. Och med de aktioner som nu förekommit lär inte nätet bli större.

MountainDew
27-01-2006, 23:18
Originally posted by RolfL


Originally posted by MountainDew
Er ikke enig! Er pilotene ansatt i Braathens skal de fly B-737 & F-50. Då har de ikke noe i en SAS A330/340 å gjøre.

Självklart ska/skulle Braathens-piloterna in på den gemensamma listan utan begränsningar med de fördelar/nackdelar som gäller. Tydligtvis är det så, av någon konsig anledning, att det i SAS ses som "finare" att flyga långlinjer än något annat. Med det lilla och enahanda långdistansnät som SAS har kan jag inte tänka mig att så många Braathens-piloter skulle vara intresserade. Och med de aktioner som nu förekommit lär inte nätet bli större.

Det som eg mente er at alle som jobber i dagens SASBraathens skal over i et "nytt" selskap som heter f.eks Braathens og ikke bruker SK, men noe annet (BU?). Alle piloter som i dag jobber i SASBraathens blir overflyttet til NYE BRAATHENS. Dermed har ikke de noe mer med SAS og gjøre, og da vil problematikken med langdistanse være forsvunnet fra Norge i hvertfall. SAS Sverige & Danmark får da løse dette på sin egen måte.

Hurum
28-01-2006, 00:47
Originally posted by P.A. VIKING

Det man burde ha gjort var før BU ble integrert i SK var å ansette pilotene i no/sk/dk (slik man nå prøver) , deretter kunne man ha virksomhetsoverdratt BU->SK, og flettet BU ansinitet
inn i SK.no pilot ansinitetslister , på nøyaktig samme måte som det ER gjort i kabinen

Hva hadde man da ?, jo av overtalligheten på 300SK piloter som oppstod ved sammenslåingen så måtte man også sagt opp Ex_BU piloter. Men man hadde det litt travelt den gangen.


Hadde man det så mye travlere for piloter enn kabinansatte?

Og hvorfor hadde en det så travelt egentlig..det ser da ut som tingene tar veldig lang tid likevel.

Hastverk er lastverk!;)