View Full Version : Kart til IPad
stoeckli
25-04-2012, 10:38
Avinor lanserer til sommeren kart for ipad, ser lekkert ut:-)
http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?AVINOR_LANSERER_ET_IPAD-KART_FOR_PRIVATFLYGERE&id=181-143456
Superhai
25-04-2012, 10:41
Får håpe det blir over Norge og ikke bare Finland. ))
stoeckli
25-04-2012, 10:44
Mens privatflygere tidligere har måttet benytte seg av store og upraktiske papirkart, vil de nå kunne laste ned elektroniske NORGESKART via en app.
:-)
Jeg har forstått at kartet blir tilgjengelig i "Air Nav Pro", det programmet (appen) det også er bilde av i artikkelen.
Det blir "selvfølgelig" nødvendig å betale for å få bruke disse kartene... Vi snakker tross alt om Norge.
Det blir "selvfølgelig" nødvendig å betale for å få bruke disse kartene... Vi snakker tross alt om Norge.
Er det ikke naturlig at de som skal bruke produktet er de som skal betale for det?
Hvis man allerede har betalt penger for app'en ser jeg ikke helt hvordan det kan være 'naturlig' at kartene også skal koste penger, selvom de helt sikkert kommer til å koste en slant..
limanovember
25-04-2012, 16:51
Noen som tror at det vil være mulig å bruke kartene med Foreflight?
stoeckli
25-04-2012, 18:44
Vil tro at Avinor ikke legger ut kartet/kartene for bruk i bare ett 3.parts program, det er nok slik at det kan benyttes av flere. Jeg flyr til daglig i Helitrans og vi har iPad i helikoptrene med lisens til Forsvarets kart som også brukes av NLA, et fantastisk verktøy. Ut i fra bildene på Avinor sin side, så ser kartet veldig likt ut/identisk. Blir spennende å prøve det ut "in flight".
Thomas: kartene blir bare "bakgrunnskart" som sikkert kan brukes i stor grad alene, uten de navaids/luftrom/flyplasser/reportingpoints/etc som følger med appen.
Man får bakgrunnskart som er gratis (som jeg bruker nå), men ... det er null interessant info på de, så man må bruke layers som følger med appen.
De digitale norske ICAO-kartene for 2012 har nå kommet. De kan lastes ned for visning på lesebrett fra iTunes eller Android Market. Foreløpig kan de kun vises gjennom appen Air Navigation Pro, men Avinor har åpnet for at også andre app-utviklere kan få tilgang til kartunderlaget.
http://nlf.no/motorfly/digitale-icao-kart-tilgjengelig
Dette ble kjempebra både for Appel og Android, men når kommer Svenske ICAO kart til iPad ?
Utflyttet
11-06-2012, 11:09
Jeg har forstått at kartet blir tilgjengelig i "Air Nav Pro", det programmet (appen) det også er bilde av i artikkelen.
Vel en applikasjon må vedlikeholdes, feil må rettes, ny versjon av hardware skal sikkert støttes. Det koster.
Data som applikasjonen bruker (kart) skal vedlikeholdes.
Så det er vel fair at man betaler for seg?
-A
Vel en applikasjon må vedlikeholdes, feil må rettes, ny versjon av hardware skal sikkert støttes. Det koster.
Data som applikasjonen bruker (kart) skal vedlikeholdes.
Så det er vel fair at man betaler for seg?
-A
Det er vel derfor man betaler for selve app'en da?
I tillegg koster kartene, så det blir ekstra. I tillegg har vel de fleste betalt for kartene minst 1 gang før iform av kart man har mer seg, så ting koster ja.
Gratis kartet som er med app'en er ikke så verst det heller faktisk. Men det er veldig bra at de har oppdatert kart, og at det legges ut sånn. Da kan man jo si at det gjøres en god innsats for å unngå luftromskrenkelser, og at pilotene kan forberede seg bedre, og sørger for at GA-trafikken blir tryggere.
Kan vel si at småflypiloter betaler godt for seg både til Avinor og LTT i form av tjenester og sertifikater. Betalte senest 140 kr for å lande på Fagernes.
Dag Johnsen
01-07-2012, 14:23
Heisann limanovember!
Jeg bruker Foreflight her i USA, men har ikke lastet ned Europa kartene saa jeg vet ikke om de er tilgjengelige...?
Utrolig flott app for $74.99/aar og jeg tror det blir en GNS 5870 supplemental add-on her snart... :cool:
Dag
Det er vel derfor man betaler for selve app'en da?
Air Navigation Pro tar en engangssum for selve appen på 300 kr, og da er alle fremtidige oppdateringer gratis. Kartene er tredjeparts tillegg, siden dette ikke er noe utviklerne av Air Navigation Pro selv står for, så det er helt naturlig at dette har sin egen pris.
Til sammenligning koster et annet flynavprogram kalt Skydemon 1500 kr i engangssum og 800 kr hvert år for oppdateringer. Der er det ingen tredjeparts kart, men man ser altså at appen koster vesentlig mer når alle kartdata er inklusiv.
Air Navigation Pro tar en engangssum for selve appen på 300 kr, og da er alle fremtidige oppdateringer gratis. Kartene er tredjeparts tillegg, siden dette ikke er noe utviklerne av Air Navigation Pro selv står for, så det er helt naturlig at dette har sin egen pris.
Til sammenligning koster et annet flynavprogram kalt Skydemon 1500 kr i engangssum og 800 kr hvert år for oppdateringer. Der er det ingen tredjeparts kart, men man ser altså at appen koster vesentlig mer når alle kartdata er inklusiv.
Ja, jeg er fullt klar over dette :)
Air Navigation Pro blir faktisk ganske dyr når du skal kjøpe til kart for diverse land, ex Finland, Danmark, Tyskland og Norge selvfølgelig osv Vil det foresten komme ICAO kart for Sverige ?
Med 800,- årlig for SkyDemon har du alltid oppdaterte kart, hvordan er kartene over Sverige på SkyDemon ?
Air Navigation Pro blir faktisk ganske dyr når du skal kjøpe til kart for diverse land, ex Finland, Danmark, Tyskland og Norge selvfølgelig osv Vil det foresten komme ICAO kart for Sverige ?
Med 800,- årlig for SkyDemon har du alltid oppdaterte kart, hvordan er kartene over Sverige på SkyDemon ?
Er det noe spesielt du lurer på om kartene for Sverige? SkyDemon sine kart er integrert i appen og snekret sammen fra offisielle luftromsdata for alle land. Så Sverige er ikke noe forskjellig fra kart over andre land i SkyDemon. Har ikke kommet noe ICAO-kart for Sverige i Air Navigation Pro.
Har brukt Skydemon hele sesongen, og det er et genialt og komplett verktøy. Går ikke tilbake til Air Navigation Pro igjen nå.
Takk! Jeg forstår at alle land er likestilt i SkyDemon i motsetning til i AirNavPro. Må også betale full pris for kartene ved oppdatering i AirNavPro. Eksempel ICAO Norway for 2013 kr. 266,- til IOS. Har i tillegg Finland, Danmark ICAO som må oppgraderes og gratiskarter for Tyskland og de Østlige land med Sverige. Luftrommet over Østlandet er heller ikke oppdatert med nye innflygingspunkter til Kjeller.
Da blir SkyDemon et bra og billig alternativ...