View Full Version : Nå vil tre kjøre flybuss i Bergen
Også et tredje selskap vil kjøre flybuss i Bergen. - For stor konkurranse, mener fylkesrådmannen.
Skriver Bergens Tidene:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Na-vil-tre-kjore-flybuss-2692653.html#.T5bBDKsltoA
Også et tredje selskap vil kjøre flybuss i Bergen. - For stor konkurranse, mener fylkesrådmannen.
Skriver Bergens Tidene:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Na-vil-tre-kjore-flybuss-2692653.html#.T5bBDKsltoA
Det var jo tre flybussruter i drift i Trondheim også ei stund. Etter ein del slostkampar mellom sjåførane på Værnes er det no to igjen. Og Værnesekspressen driv å endrar trasee ofte, ser det ut til. Men det er sabla praktisk at dei køyrer nesten direkte frå NTNU til Værnes iallefall.
Nå er det hvertfall slutt for Flybussbergen.
Ansatte i Flybussbergen tok selskapet for retten for to uker siden. Da hadde de ikke fått lønn siden nyttår. Ifølge deres advokat har de 23 ansatte krav på til sammen to millioner kroner. Bergen tingrett bestemte at det skulle åpnes gjeldsforhandlinger, og Flybussbergen unngikk dermed konkurs. Nå har mannen som skulle lede gjeldsforhandlingene, advokat Gunnar Haahjem, bedt tingretten om å slå selskapet konkurs. Det skriver Bergensavisen.
http://www.nrk.no/hordaland/flybussbergen-er-konkurs-1.11661735
Flight Cancelled
10-04-2014, 22:01
Er vel snart en og en halv mnd siden de innstillte så og si alle flybusser.
De skylder på Avinor gjengen i Flybussbergen, men helt ærlig tror jeg de har selv skyld i hvordan det gikk. Virket ikke helt som om de hadde helt kontroll på ledersiden og på det økonomiske fra starten av.
Men, må si at de vil savnes. Er sinnsykt lei av at Flybussen skal stoppe på alle stoppesteder fra sentrum til Flesland, og at så sinnsykt mange busser absolutt skal gå om Fjøsanger. Ville satt pris på en direktebuss.
Det er jo ikke mer enn litt over to år til at Bybanen er bygget ut helt til Flesland. Det fine er at Bybanen med sine egne traseer lettere kan holde tidene enn bussene til Flesland som er på veiene som alle andre benytter. Min negative rekord fra Bergen sentrum gjennom Fyllingsdalen til Flesland med buss en fredags ettermiddag er 1 time og 17 minutter. Fra sommeren 2016 blir alternativet da å høre på Nonneseterrr, Bystasjonen, Nygårrrd, FloRIda, Danmarrrks plass, ... Flesland.
Det er jo ikke mer enn litt over to år til at Bybanen er bygget ut helt til Flesland. Det fine er at Bybanen med sine egne traseer lettere kan holde tidene enn bussene til Flesland som er på veiene som alle andre benytter. Min negative rekord fra Bergen sentrum gjennom Fyllingsdalen til Flesland med buss en fredags ettermiddag er 1 time og 17 minutter. Fra sommeren 2016 blir alternativet da å høre på Nonneseterrr, Bystasjonen, Nygårrrd, FloRIda, Danmarrrks plass, ... Flesland.
Nå får du valget mellom nærkontakt med fremmede på bybanen, men med en fast reisetid på rundt en time. Eller en behagelig flybuss, men med usikker tidsbruk. For et utvalg!
De som har drevet med byutvikling i Bergen burde blitt lynsjet.
Btw: Ikke noen overraskelse at flybussbergen har gått konkurs, han/de som står bak er ikke akkurat kjent for god forretningsvirksomhet.
Nå får du valget mellom nærkontakt med fremmede på bybanen, men med en fast reisetid på rundt en time. Eller en behagelig flybuss, men med usikker tidsbruk. For et utvalg!
De som har drevet med byutvikling i Bergen burde blitt lynsjet.
Flybussen får nok et helt nytt ruteopplegg når bybanen er klar til Flesland. Kan aldri se for meg at det er noe passasjergrunnlag mellom Nesttun/Lagunen og Flesland når forskjellen i reisetid blir så liten og Flybussen skal ha dobbel pris/ikke aksepterer skysskort/app.
Star Flyer
11-04-2014, 11:49
Alle gangene jeg tar Flybussen fra sentrum til Flesland tar det gjennomsnittlig 30 min. (om det er rush eller ikke/både over Fjøsanger eller Fyllingsdalen).
Bybanen bruker allerede 32 minutter fra sentrum til Lagunen, tørr ikke gjette hva den vil bruke til Flesland. Bybanen er også nesten alltid full (og har få dører) - slik at det er vanskelig å komme seg på med større koffert.
Dessuten er jo Flybussen behagelig også... :)
Bybanen bruker allerede 32 minutter fra sentrum til Lagunen, tørr ikke gjette hva den vil bruke til Flesland.
Den vil gå med høyere fart og færre stopp fra Lagunen, og skal ta 42 minutter totalt.
slankebrusmannen
11-04-2014, 13:38
Det er jo ikke mer enn litt over to år til at Bybanen er bygget ut helt til Flesland.
Det blir nok gøy helt til Avinor legger bruk av bybanestoppet på Flesland ut på anbud.
Flybussen får nok et helt nytt ruteopplegg når bybanen er klar til Flesland. Kan aldri se for meg at det er noe passasjergrunnlag mellom Nesttun/Lagunen og Flesland når forskjellen i reisetid blir så liten og Flybussen skal ha dobbel pris/ikke aksepterer skysskort/app.
Hva mener du? Går ikke noen flybuss via Nesttun. Jeg bodde forresten på Landås, men ungikk bybanen som pesten. Alt for fullt i rushtiden, ingen som slipper av folk før de går inn og dessverre et lass med narkomane som reiser opp og ned ruten. Anbefaler ingen som skal inn til sentrum å ta bybanen, når den tid kommer. Iallefall ikke i rushtiden. Tenk bare på hvordan det blir til og fra Kronstad når høyskolen flytter inn i høst...
Hva mener du? Går ikke noen flybuss via Nesttun.
Før bybanen gikk flybussen via Nesttun og i dag går halvparten av avgangene via Lagunen. Når bybanen står ferdig til Flesland ser jeg ikke hvordan passasjerene vil velge flybussen når banen tar dem "gratis" til Lagunen og Nesttun.
Før bybanen gikk flybussen via Nesttun og i dag går halvparten av avgangene via Lagunen. Når bybanen står ferdig til Flesland ser jeg ikke hvordan passasjerene vil velge flybussen når banen tar dem "gratis" til Lagunen og Nesttun.
Åja ok :) Ja da ser jeg poenget ditt.
Jaja er glad vi har et aldeles duganedes tilbud her i Oslo. Her kan man jo velge mellom Flytog, NSB, SAS Flybussen og Flybussekspressen. Selv bruker jeg bare Flytoget selv om det er langt i fra billigst for en student, men det er billigere enn Flybussekspressen med studentrabatten der. Bergen er nå en ting, prøv kollektivt fra BKK og inn til byen der. Da snakker vi virkelig en by som er ute og kjører.
DCHalvorsen
11-04-2014, 21:08
Hva mener du? Går ikke noen flybuss via Nesttun. Jeg bodde forresten på Landås, men ungikk bybanen som pesten. Alt for fullt i rushtiden, ingen som slipper av folk før de går inn og dessverre et lass med narkomane som reiser opp og ned ruten. Anbefaler ingen som skal inn til sentrum å ta bybanen, når den tid kommer. Iallefall ikke i rushtiden. Tenk bare på hvordan det blir til og fra Kronstad når høyskolen flytter inn i høst...
Det var da voldsomt. Reiser med Bybanen hver dag, jeg, også i rushtiden.
Det som skjer innen banen åpnes til Flesland er at vognene skal forlenges med 10 meter og denne ekstra seksjonen tilpasses bl.a. reisende med bagasje. I tillegg skal man ned i avganger hvert 4. minutt mot nå hvert 5. i rushtiden.
Jeg tenker Bybanen blir et fint alternativ for de som bor mellom Minde og Flesland, og for de med god tid som vil spare penger, eller som i verste fall ikke vente en halvtime inntil neste flybussavgang.
At Flybussbergen måtte legge inn årene, var ingen overraskelse. De hadde etter hvert utrolig mange avganger, men sjelden var det mer enn 2-5 reisende å se på bussene.
Flybussen i Bergen er satt opp med ca. 20 minutter reisetid til Nonneseter. Høres ut som en grei deal med 40-50 kr for å spare 20-30 minutter (hvis man ikke har månedskort hos Skyss). Da kan man i tillegg stue vekk kofferten i bagasjerommet og nyte turen, + man blir kjørt helt fram til Bryggen. Så får lokalkjente heller vurdere trafikkforholdene. Har lært meg å legge til 10 min på reisetida med flybussen i Trondheim, men 50 minutter forsinkelse på en 20 minutters tur høres helt hårreisende ut.
Må nok innrømme at jeg vanligvis bare benytter Bybanen mellom Byparken fra hotellet og til Florida og Høyteknologisenteret. Siden jeg vanligvis tar 13-trikken til jobben her i Oslo, så vil jeg si at sammenlignet med Oslo-trikkene er Bybanen så mye bedre.
Når det gjelder turen på 1 time og 17 minutter fra sentrum til Flesland med flybussen så skjedde det på fredag 15. november i fjor, og de som var i Bergen den dagen vil nok huske den - man trenger bare en overskrift "Fløibanen stanset av regn - for andre gang på 105 år".
Det ryktes at Flybussen i Bergen (er det bare en igjen?) sliter og har få passasjerer.
Samtidig øker stadig trafikken med Bybanen.
Flybussen i Bergen har nå satt ned prisene betraktelig (75 kr.), så da får vi vel se om det holder eller om de må redusere pris eller frekvens ytterligere.
Bybanen er nok uansett kommet for å bli.
hlorange
23-01-2019, 21:15
Kan bekrefte at det til tider er magert med passasjerer, ofte har det vært 7-8 stykker i tillegg til meg. Nå reiser jeg mye utenfor peak, men dog... de må ha blødd.
Frekvensen på avganger er nå betydelig redusert i de rolige periodene. Håper de klarer å opprettholde tilbudet. Bybanen er billig, men gudhjelpemeg for en melkerute. Når man er vant til å smelle inn til sentrum på 20-25 minutter med buss som går direkte til sentrumskjernen, er en time på bybanen leeenge.
At holdeplassen for flybussen er 3 minutters gange unna huset gjør bussen enda mer attraktiv for min del, men det er egentlig beside the point
sail4fun
23-01-2019, 21:16
Bruker ikke Bybanen 2x tiden av flybussen inn til Bussstasjonen +/- ?
Bruker ikke Bybanen 2x tiden av flybussen inn til Bussstasjonen +/- ?
Mer. Bussen bruker 15-20 minutter, mens Bybanen tar 45 minutter.
Mer. Bussen bruker 15-20 minutter, mens Bybanen tar 45 minutter.
Bybanen ble aldri bygget som et "flytog" men som en bane for lokaltrafikk og med Flesland som ende-stopp. Den fyller formålet sitt perfekt, og er samtidig et godt, billig og pålitelig alternativ som går ofte til og fra Flesland. Har en dårlig tid kan en ta taxi som koster 10 - 15 ganger så mye som en bybanebillett til 37 kroner.
Bybanen kan sammenlignes med Tube-en i London. Den bruker også lang til til sentrum, men de fleste passasjerene går av og på underveis