View Full Version : Q400
I dag booker jeg ny flytur for begynnelsen av februar... Skal fra Københvan til Oslo via KRS og bl.a. møte/lunsj med forumets Bizflyer... Q400 blir ny flytype. Og jeg er sikker på at SAS flyr igjen innen da...:devot:
Dag Viking
26-01-2006, 12:50
Ah, den kunne jeg tenkt meg også. På tide jeg får meg en ny flytype i år også, 764ER gikk jo i vasken.
Bizflyer
26-01-2006, 14:20
Du kan jo legge inn en overnatting, eller ta et meget sent fly hjem, så kan vi arrangere verdens første Scanair avd sør's første Fly & Vin treff? Kunne det være noe?
BF:laola
Tja si ikke det... For tiden er jeg jo ikke akkurat så mye hjemme - så en dag/kveld fra eller til blir nok akseptert på hjemmefronten... Snakker vi Smørøyet???
Bizflyer
26-01-2006, 15:20
Tenkte litt mer på Kjesk som er en liten vinbar som ligger rundt hjørnet fra Smørøyet - Retning Domkirken og til høyre. Der har de også småretter samt mye bra vin!
BF:cheers: (nå må vi snart få denne smilyen med vinglass!!!):cheers:
Sjekket inn paa automat, fikk kofferten merket "heavy" etter shopping i Koebenhavn i gaar. Fast Track gjennom security her funket veldig bra... Loungen er en oase og for en som for tiden ikke har pc hjemme var det godt aa komme paa net igjen. Naa er jeg klar for Q400 - blir spennede!
Q400 var topp!!! En rakett av en maskin... Bra plass ombord, lyst og fint interiør - nesten som på en Airbus...:up:
Kan lure på hvorfor SAS ikke erstatter F-50 ene med Q400 ??
Desk pilot
28-03-2006, 11:04
Q400 er en morsom maskin med supre take-off egenskaper. På lengre flygninger kan den imidlertid virke litt trang. Fløy Geneve-Stockholm med Q400 for noen år siden. Begynte å få litt "rør-opplevelse" da vi nærmet oss Skåne... :biggrin
Concorde
29-03-2006, 00:12
Originally posted by Bizflyer
Tenkte litt mer på Kjesk som er en liten vinbar som ligger rundt hjørnet fra Smørøyet - Retning Domkirken og til høyre. Der har de også småretter samt mye bra vin!
BF:cheers: (nå må vi snart få denne smilyen med vinglass!!!):cheers:
Kjenner du til Bakgaarden? Satt sammen med en gjeng som drev og jobbet der paa vei over til NY med CO for en stund siden.. Lystig gjeng forresten som visstnok skulle til Kentucky paa Whiskey treff...
Vi hadde premierenachspiel for Reiseradio`n FM747 på Bakgården i begynnelsen av mars.
Har egentlig Q400 så mye mindre støy enn de andre Dash-8 flyene? Jeg synes det bråker godt ombord i Q400-flyene også.
Spørs vel hvor du sitter. Langt fremme var det ikke særlig støy...:spin:
Jo forstår at det er forskjell hvorhen i flyet man sitter selvsagt. Men er støynivået på seteraden over vingene lavere på Q400 enn de andre Dash 8?
Kan jeg misforstås nå mon tro....
Originally posted by Hurum
Jo forstår at det er forskjell hvorhen i flyet man sitter selvsagt. Men er støynivået på seteraden over vingene lavere på Q400 enn de andre Dash 8?
Ja, Dash 8 har ikke seter over vingene... :D
Spøk til alvor; ja, støynivået er et hakk lavere, men langt fra noe "jet-nivå", som det reklameres for...
Desk pilot
03-05-2006, 16:28
Bombardiers system for støyreduksjon er forklart i denne linken (Bombardier NVS) (http://www.q400.com/q400/en/quiet.jsp#nvs). Ut fra figuren ser det ut som systemet hovedsaklig reduserer støyen som genereres når luft fra propellbladene treffer skroget. Dette er hovedsaklig lavfrekvent støy. Systemet virker å være mindre effektivt mot høyfrekvent motorstøy.
Originally posted by Blubird
Ja, Dash 8 har ikke seter over vingene... :D
Spøk til alvor; ja, støynivået er et hakk lavere, men langt fra noe "jet-nivå", som det reklameres for...
Men ifølge kabinpersonalet så har dem i allefall nødutganger "over" vingene...:devot:
Men ifølge kabinpersonalet så har dem i allefall nødutganger "over" vingene...:devot:
Da har ikke du vært på en Q400 når du har hørt det :) Det er ikke nødutgang hverken over eller under vingene, kun fremme og bak.
Nå er jo f.eks en 737-300 ikke spesielt stillegående om du sitter rett bak vingen..
Nei det er det jo svært få fly som er.
MD80`n er ikke ille...:up:
Originally posted by HVI
Da har ikke du vært på en Q400 når du har hørt det :) Det er ikke nødutgang hverken over eller under vingene, kun fremme og bak.
Det stemmer...tenkte nok på ordbruken her først og fremst.....