PDA

View Full Version : Sør-Afrika 2012


Henshaw
18-04-2012, 14:56
Driver nå og planlegger en tur til Sør-Afrika med en kamerat etter at jeg er ferdig med førstegangstjenesten og kunne trengt litt input på div ting.
Datoer ser ut til å bli 22.07 - 02.08 og reiserute muligens OSL-DOH-JNB-CPT-DOH-ARN-OSL, da dette ser ut til å være mulig for 7000-7200 totalt.

Planen er å tilbringe mesteparten av ferien i områdene rundt og i Kruger og her har vi bosted (signatur). Men, for dette så er bil absolutt nødvendig, men dette har jeg skjønt kan være litt plundrete, da vi begge er 20 år på det tidspunktet.
Har funnet et selskap som heter Drive Africa (http://www.driveafrica.co.za) som visstnok skal være gode på dette med å leie ut bil til yngre sjåfører. Ellers så mener jeg å huske at blant annet Avis leier ut til 20-åringer. Men så er det også dette med penger, vi har ikke bruk for, eller råd til noe ny, fancy bil, men samtidig så blir det en del kjøring så det å ha noe som er OK å kjøre er kjekt.
Ellers er jeg rimelig kjent i dette området og her skal vi nok klare fint å finne på ting å se/gjøre på egenhånd.

Den andre tingen er Cape Town. Her har ikke jeg vært siden tidlig barneskole-alder og husker greit lite, og reisekamerat har aldri vært i Sør-Afrika før. Fly blir nok Kulula eller andre rimelige selskap.

1: Hvor mange dager er "nødvendig" i Cape Town?
2: Leiebil her? Leste i en annen tråd at det egentlig ikke er nødvendig, men det kommer vel litt på hva man vil. Går det f.eks turist-transport til Cape of Good Hope?
3: Rimelig og brukbart bosted? Hotel, hostel?
4: Hva skal man gjøre? Robben Island, Table Mountain, Waterfront og Cape of Good Hope er ting som vi vet om som er ønskelig.
5: Noen som har vært i Cape Town på denne årstiden? Regner med at det kan være ganske surt der til tider, samtidig som det kan være pent vær og vårtemp?

Discus
19-04-2012, 00:55
2: Leiebil her? Leste i en annen tråd at det egentlig ikke er nødvendig, men det kommer vel litt på hva man vil. Går det f.eks turist-transport til Cape of Good Hope?


Bil i by'n er bortkastet etter min mening, veldig mye i gangavstand i selve byen, ellers er taxi billig. Skal du ned til tuppen el.l. blir det enten leiebil eller hive seg på en (halv)dagstur med et eller annet selskap.
Har selv brukt http://www.africaneagle.com/searchto.aspx de henter på hoteller o.l. og kjører gjerne med minibuss. Rundt ZAR500 for en halvdagstur. (Kjører du selv så koster det ZAR85/person for inngang i nasjonalparken)


3: Rimelig og brukbart bosted? Hotel, hostel?
Må som vanlig reklamere for norske Aina: http://www.orangeguesthouse.com/

Henshaw
22-04-2012, 19:10
Da har man bestilt fly IC. Det ble OSL-DOH-JNB og CPT-JNB-ARN.

7t layover i Qatar midt på natta, men vi planlegger å kjøpe tilgang til Oryx Lounge. Noen som har erfaringer med hvordan dette gjøres? Forhåndsbestilles eller bare dukke opp?

Leiebil så virker Avis som det greieste mtp alder til de som skal kjøre, finner ingenting om noen gebyrer eller annet og de skal ha ZAR 1500 for 7 dager i en Polo Vivo (da får vi sikkert den eminente bilen "or similar" her)

For fly ARN-OSL så blir vel 1 1/2 time transfer i snaueste laget på individuelle bookinger, da man må gjennom immigration og alt på ARN, for og så sjekke inn på nytt.

SQ 777
22-04-2012, 20:07
Oryx, bare dukke opp og betale som jeg så i februar... Vi hadde Diners og gikk rett inn , og heller ikke fått regning. Men husk de har gjemt alkohol bak i kjøkkenet..:lol: Men ber du om det blir det raskt levert...^_^

robertaas
22-04-2012, 20:56
Pingvinene på Boulder beach er verdt å få med seg. Jeg tok et tog til Simon Town og gikk derifra (Det var sykkelløp så det gikk ikke annen transport videre). Jeg var der i en varmere periode så jeg fikk svømt litt med pingvinene.

Det er også mye turer til vingårder i området øst for Cape Town.

Henshaw
22-04-2012, 21:27
Vingårder er nok ikke aktuelt, da ingen av oss har noe særlig forbruk av det. Pingviner må man prøve å få med. Er været godt er vi lystne på å gå opp Table Mountain.
Fortsatt litt usikker på hvor lang tid vi ønsker i Cape Town, må undersøke mer hva vi ønsker å gjøre, både i CT og rundt Kruger, men der har jeg litt mer anelse om hva som er ønskelig.

Henshaw
21-05-2012, 19:36
Ser ut til at vi har to hele dager + avreisedag i Cape Town (avgang 1850 så satser vi på å rekke en del den dagen, antagelig litt butikker og souvenirer for reisekamerat). Blir vel også en halv dag ned til tuppen + pingviner og en dag for Castle of Good Hope og Robben Island. Table Mountain vurderes fortløpende mtp på vær. Blir nok taubane opp denne gang.
Tar såpass lite tid i Cape Town for denne gang fordi det er safari og dyreopplevelser som er hovedformålet med turen og det ikke er den beste årstiden å besøke CT

Her vurderer vi å kanskje ta en overnatting i Kruger og prøve å få til walking safari på morgenen. Ellers blir det nok God's Window, Blyde River Canyon, Wildlife Rehabilitation Centre og Endangered Species Centre. Her kan vi også ta ting litt fortløpende.

Vi har ikke gjort noen flere bestillinger enda, så om noen har gode inputs og andre "must do's" så kan man diskutere og eventuelt forandre litt på planene.