View Full Version : Spotting OSL 19 Mai
andreas97sas
16-04-2012, 20:34
Hei :D
Jeg, Christian (chrSVGa380) og Erik (Erik Bru) skal til Gardermoen den 19. mai, og vi lurer på om at noen folk gjerne kunne møtt oss på OSL da vi ankommer 07:30 fra SVG. Vi sier jatakk til tips for hvordan vi kan komme oss rundt på flyplassen, og vi tar også imot tips til hvor vi kan stå og spotte. Vi lurer på om noen har tid/lyst til å kjøre oss litt rundt ifra 10 tiden.
-Andreas
Hva skal dere gjør fra 07:30 til 10 tiden?
Hvis jeg finner noen som kan bli med fra Sandnes så kan jeg vise dere 3 de spotteplassene jeg husker
-Joachim
Her har du en link til en god spotterguide for OSL, Andreas.
http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf
TK :fly
andreas97sas
17-04-2012, 06:56
Tenkte nye vollen på morgenen..Har lest litt på den spotteguiden.
Den ultimate spotterplassen må vel være oppe i tårnet :P
thefearlass
22-04-2012, 19:46
Jeg og noen andre skal jo også...
andreas97sas
13-05-2012, 20:09
Da bumper jeg denne siden det er under en uke til avreise.
Det jeg nå lurer på er om det er noen som har plass til Erik, Christian, Mikal , Fredrik og meg. Jeg og Christian tenkte å få med oss disse ned på nye vollen for å så kanskje blitt henta av noen der og så at de kunne vist oss de feteste plassene.
-Andreas
Tertit54
18-05-2012, 16:51
Hei Gutter !
Jeg skal på jobb kl 14.15 ( på Gardermoen) og kan komme litt tidligerer hvis dere vil, men ikke før ca kl 12.30.
Hvis dere vil gå ned til 01R fra morgenen av så henter jeg dere der og kjører dere en tur til Vollen ved 19R.
Hvor lenge skal dere være på Gardermoen denne dagen ??
Ta kontakt i dag her eller på tel 9932 6450
/Terje
Hørte noen ifra dere der borte skal spotte denne dagen, men har krevd penger av denne gjengen ira Sola for å kjøre dem rundt der bort
UHØRT !!!!!!
Jeg kan ikke se noe galt i å be om en liten kompensasjon til bensinpenger, har de derimot blitt tilbudt taxi pris er jeg enig med deg i at det er litt dårlig gjort.
Jeg kan ikke se noe galt i å be om en liten kompensasjon til bensinpenger, har de derimot blitt tilbudt taxi pris er jeg enig med deg i at det er litt dårlig gjort.
300 kr pr snute var prisen , og de var 4 stk
Da vill jeg nok tatt bussen og brukt beina. Men jeg forstår at jeg ikke akkurat er den helt gjennomsnittlige ungdom som gjerne går 5-10 kilometer for å komme meg til ønsket sted.
Verste jeg har hørt.
Airbus 330
19-05-2012, 11:55
Helt på trynet spør du meg, håper virkelig ikke dette er noen av våre faste spottere rundt OSL.......:old
Sakset ifra en innlegger på FB sin Sola Spotters gruppe
Da jeg selv hørte dette fikk jeg sjokk. Hadde noen spottere kommet hit hadde jeg vist dem rundt med glede og med stolthet, gleden og stoltheten i seg selv hadde vært betaling nok, det å treffe andre mennesker som deler samme hobby.....det er ubetalelig å dele hobbyen og gleden av flyspotting med andre, uannsett alder, hudfarge eller nasjonalitet eller hvilket norsk sted de er ifra. At de i Oslo skulle ta betalt viser litt av holdningen deres, er ikke på samme planet som meg ihvertfall....jeg innviterte noen spottere fra Dublin, de kommer kanskje, om jeg bruker 20-30 liter bensin på dem så bryr jeg meg ikke.....nei, spottere er spottere og må støtte og hjelpe hverandre.
Det er vel ikke akkurat vits i å henge ut noen. Om man får et tilbud kan man akseptere tilbudet eller ikke. Det er ikke sikkert alle har en like god økonomisk situasjon som en selv.
På samme måte som noen flyr øknonomi andre business.
For alt jeg vet kanskje tilbudet inkluderte sprudlevann og en lunsj :lol:
Det er vel ikke akkurat vits i å henge ut noen. Om man får et tilbud kan man akseptere tilbudet eller ikke. Det er ikke sikkert alle har en like god økonomisk situasjon som en selv.
På samme måte som noen flyr øknonomi andre business.
For alt jeg vet kanskje tilbudet inkluderte sprudlevann og en lunsj :lol:
Dette blir litt feil. For 300kr pr hode, så snakker vi pirattaxi virksomhet, noe som er forbudt. Å be om en 50-lapp til bensin, er noe annet.
Det er vel ikke akkurat Taxi virksomhet, mer opplevelsestur rundt OSL :p
Turister betaler jo mye for såkalte guidede turer, ellers er jeg enig i at 300kr per hode er dyrt.
Ser at en annen forum bruker Terje har tilbudt seg å kjøre dem til vollen :up:, eller så er det jo mulig med buss og å bruke beina litt ;)
Jeg kjenner ikke vedkommende eller forsåvidt noen på OSL og det var ikke jeg som kom med tilbudet om noen skulle lure. Jeg kommer bare med min mening :)
putzmeister
19-05-2012, 15:02
Vel.. nå har de vertfall fått med seg en kjentmann med bil og blir fraktet rundt til stedene hvor det er fine forhold. Om de betaler vedkommede elle r ikke hvites ikke, noe som ikke er min sak... Håper de fikk en fin dag med Mc Donalds og fly:D
Er vi venner eller er vi uvenner ?
Ingen skal tjene penger på å vise hobbyister rundt om.
Der blir fullstendig feil. Dette hadde eg gjort med største glede, som eg også har gjort
her vest, også i en taxi mens eg var på jobb :)
Twin Otter
19-05-2012, 15:42
Bra engasjement i denne tråden! Synd at noen lokale spottere gjør "business" på tilreisende og unge spottere!
andreas97sas
19-05-2012, 21:11
Var er konge tur :D
thefearlass
19-05-2012, 21:14
okei...jeg betalte det jeg kunne betale idag...det var 80 noen betalte 200. Det var ikke press på det vi måtte betale.
Eg blir så forbanna over dette her
jameson82
19-05-2012, 22:35
Rett og slett ufint å kreve sånne summer.
Martijn van Ooyen
20-05-2012, 00:08
Jeg tatt en del bilder idag. Ikke så mye, men men :)
http://www2.picturepush.com/photo/a/8296700/1024/V8forum-fotopoll/TS-INC-Nouvelair-Tunesie-Airbus-A320-214-FB-01.jpg (http://nl.picturepush.com/public/8296700)
http://www1.picturepush.com/photo/a/8296694/1024/V8forum-fotopoll/G-EUPS-British-Airways-Airbus-A319-131-FB-01.jpg (http://nl.picturepush.com/public/8296694)
http://www1.picturepush.com/photo/a/8296699/1024/V8forum-fotopoll/TF-FIN-Icelandair-Boeing-757-208-FB-02.jpg (http://nl.picturepush.com/public/8296699)
Selvfølgelig er det allright å be om litt kompensasjon for bensin, men alt over 100 spenn er rett og slett å utnytte unge ("naive", ikke vondt ment) *barn*. For de er jo barn per definisjon. Det har jo bare med trynefaktor å gjøre, og det er ganske leit at man skal føle så behov for å heve seg over andre. Skjønner godt Lennarts sinne (for en gangs skyld, hehe) - for veien til et dårlig miljø er kort når man utnytter andre slik.
baselutvann
20-05-2012, 15:14
Synd vis det har skjedd, men å legge igjen en liten slant til sjaføren til bensin ser jeg ikke på som noe problem. Dog, litt høy sum vis dette stemmer.
Edit, da kan jeg bekrefte at det ikke var noen som betalte 300 eller noe i nærheten. Prisen var også avtalt med vedkomne på forhånd.
andreas97sas
20-05-2012, 15:30
Syns folk her inne bør roe seg. Som sagt prisen var avtalt på forhånd og man velger selv om man vil sitte på eller gi blanke.... Syns turen var verdt hver eneste krone :)
andreas97sas
20-05-2012, 21:02
Lennart : Han kjørte trossalt 32 mil igår såeeee.. Tror nok 200 kr e billigt då ja iforhold te 150kr fra enden av 36 te plattformen :D
Halvorsn
20-05-2012, 21:04
Hørte karen fikk i alt 680,- av kara. Kjørte 320 kilometer, stod opp kl 06 og var hjemme kl 19 og var "slave". med en bil som bruker over litern på mila og bensinpriser på 15.57 vil jeg virkelig ikke si dette er så fryktelig urimelig. Et annet rykte jeg hørte var at noen hadde kjørt 3 solagutter fra Rwy 36 til plattformen for 150,- så hykleriet er vel i full gang om du spør meg.
det var dessuten ingen som betalte 300,- for turen, én gikk gratis, én betalte 80,- og 3 betalte 200,-
Regnetstykket blir ganske overkommelig når utgiftene er 496,- + 60,- for parkering ved OSL og det tages 680 for 13 timer. Dette er eksludert mat og drikke for en hel dag.
Alt over 100 spenn er enda alt for mye, og selv det synes jeg er unødvendig. Kan ikke fatte hvordan/hvorfor andre faktisk orker å stille opp for folk gratis da? Hvordan har spottermiljøet rundt Gardermoen fungert tidligere, har det noen sinne skjedd at noen har krevd 200 spenn fra noen for å ha en dag med flyprat og spotting sammen? Hadde dette vært noen på 20-30 år kan jeg garantere det ikke hadde skjedd, noe som forsåvidt er absurd da man heller kunne "krevd" litt kompensasjon fra noen som er vel etablert og kan gjøre en del vurderinger selv. Men å avkreve kompensasjon fra den yngre garde som man trossalt har lyst å rekruttere, som man har lyst å legge opp for en morsom barndom for - nei det faller meg ikke inn en eneste dårlig unnskyldning en gang for å kreve betaling. Ei heller å ta i mot betaling.
Tommelen ned.
Jeg tror du bør roe deg ned et par hakk Polaris. Halvor er ikke i full jobb men student. Han har gjort disse guttene en stor tjeneste. De som satt på har betalt frivillig og de ble informert om prisen på forhånd. Det er ikke akkurat småunger det er snakk om, har de råd til flybilett til OSL har de også råd til å betale litt for bensin.
Jeg er helt rolig jeg, hvor har du det fra at jeg er krakilsk?
Point still stands, synes det er skikkelig kjipt gjort. Jeg driter i hva Halvor eller hvem det var som kjørte på ungene gjør; er man gammel nok til å ha lappen er man gammel nok til å ta hensyn til "up and coming", og man er gammel nok til å se forskjell på barn og voksen.
Halvorsn
20-05-2012, 23:47
Dere får si hva dere vil, jeg hakke hørt klaging fra noen av partene, og jeg fikk knapt spottet den dagen i forhold til å være på reisefot i 13 timer. Jeg kom til OSL med en innstilling annen enn å utnytte småbarn, jeg anslo et sted mellom 150 og 250 kroner avhengig av hvor mange vi ville være. Jeg ble en taxisjåfør og ikke en spotter, da jeg fraktet i skyttel mellom steder siden vi var for mange til å være alle i én bil. Jeg tok kostnader som drikke, mat og parkering selv så overskuddet ble vel tilsammen kaaanskje opptil en 50-lapp om jeg er heldig. Utnytte småunger, nei ha meg unnskyldt men de hadde hatt en RÆVVA dag uten meg tilstedet. Så mye kan jeg faktisk si. Buss frem og tilbake til vestre vollen koster minst en 50-lapp om man er heldig. 30 kroner mer for halvannen arbeidsdag er da ærlig talt ikke å snyte folk for en blakk 19-åring etter en dyr russetid friskt i minne (2 dager). Dere får hakke ned på meg så mye dere vil, men en unnskyldning kommer aldri, det er det ingen grunn til.
"okei...jeg betalte det jeg kunne betale idag...det var 80 noen betalte 200. Det var ikke press på det vi måtte betale."
"Var er konge tur"
"Syns folk her inne bør roe seg. Som sagt prisen var avtalt på forhånd og man velger selv om man vil sitte på eller gi blanke.... Syns turen var verdt hver eneste krone"
Klaging sa du? Overbeskytting av ellers ganske tenkende mennesker på mellom 14 og 16 år. Nei jeg blir reint kvalm av at dere mener folk som flyr aleine ikke kan tenke sjæl.
Det er da rett og rimelig å få dekket sine kostnader når man hjelper til sånn. Så får heller enkelte som forventer å få alt gratis på tur heller surmule og være forferdet. Spesielt når de som deltok virker å være fornøyde
Dog er det jo sport her på forumet å klage mest mulig
chrSVGa380
21-05-2012, 00:02
Jeg hadde en konge dag på OSL takket være Halvor som gjorde det mulig og komme omtrent hvor som helst på flyplassen!
Å dekke litt av utgiftene er vel det minste man kan gjøre for Halvor ettersom han kjørte konstant frem og tilbake overalt hele tiden. Og som sagt så måtte han jo kjøre to ganger hver strekning for å få med seg alle fordi vi ikke hadde plass i bilen han til at alle kunne bli med om gangen.
Jeg synes at transporten var verdt pengene!
Tusen takk Halvor for en super dag på Gardermoen!
:thumbup
Halvorsn
21-05-2012, 00:14
Om jeg hadde invitert gutta, og hadde kjørt én gang alle steder vi, var hadde saken vært en annen. Når jeg sitter i bilen meste tida, og fungerer direkte som en faktisk taxi, så er ærlig talt saken en litt annen spør du meg. Veldig hyggelig å høre, både Chistian, Andy og Daniel! Koselig dag, enda været ikke var det beste. Slikt har en tendens til å være vanskelig å vite måneder i forveien...
Når jeg reiser til andre deler av landet fra nå av, skal jeg vite akkurat hvem jeg skal komme og kreve kjøring i 12 timer heeelt gratis til - så tusen takk til dere, veldig hyggelig gjort :up:
Ingen grunn til å gå så i ekstremt forsvar, jeg synes bare det er en råtten ting å gjøre. Punktum.
Og nei mister Someone - jeg forventer absolutt ikke at noe skal komme gratis (og jeg surmuler ikke) - men nå er det en gang sånn at jeg har mer enn god nok råd til flybilletten min sørover - og jeg har allikevel blitt kjørt 100% kostnadsfritt rundt Gardermoen. Jeg har også kjørt på folk her i Tromsø, og aldri tatt et rødt øre for det. Jeg har selv blitt kjørt mang en gang her i Tromsø, og opplevd gjestfrihet uten sidestykke. Det handler om samhold og en hobby hvor man frivillig stiller opp og synes det er trivelig. Det er betaling nok å bli kjent med folk og ha et trivelig samvær.
At jeg er forferdet av at en trivelig hobby blir redusert til prisen på bensin... Det får heller si noe om hvilke verdier jeg står for, enn noe annet :)
Og Halvor - om du er blakk 19åring - så har du jo mer enn nok kamerautstyr å ta av før du går fullstendig konk! :)
baselutvann
21-05-2012, 00:27
Polaris, ta deg en bolle å gå deg en tur.
nomnomnomnom!
Men tur gidder jeg ikke, for det blåser og regner vannrett. Også er det kaldt.
EDIT: Velment tips: og/å regler.
baselutvann
21-05-2012, 00:30
God natt, foreslår at tråden stenges!
nomnomnomnom!
men tur gidder jeg ikke, for det blåser og regner vannrett. også er det kaldt.
Skønner ikke at du gidder å kaste bort tid på å skrive her. Enkelte får jo ikke lov til å ha sine egene meninger før millimeterkverulantene spyr ut innlegg her.
La nå bare folk få lov til å betale ifred eller utnytte hverandre, jeg gir totalt f... , men jeg ville ikke tatt betalt for å vise noen rundt ang en felles interresse...
God natt, foreslår at tråden stenges!
gud så hårsår vi ble nå
MOD
Stenger tråden her - ser ut som alle er fornøyd bortsett fra de det ikke gjelder....
MOD