PDA

View Full Version : På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)


Pages : [1] 2 3

Vref
13-04-2012, 09:08
Det kan gå mot storkonflikt i Norwegian i dag. Pilotene har sagt opp kollektivavtalen i protest mot selskapets ansettelsespolitikk.

http://www.nordlys.no/nyheter/article6009762.ece

dc-8-63
13-04-2012, 09:13
...ikke uventet...har jo lest at DY ansatte selv har sikret seg ved å kjøpe billetter med SAS for sine egne ferieplaner - det var tankevekkere......

Mugnas
13-04-2012, 09:15
Man kan mene hva man vil om vilkår i luftfarten. Men Norwegian er uansett i ferd med å få et stadig större problem her. Den ene konflikten avlöser den andre...

slankebrusmannen
13-04-2012, 09:24
Mange tidligere SAS-ansatte piloter i Norwegian, eller?

TCAS
13-04-2012, 09:28
Mange tidligere SAS-ansatte piloter i Norwegian, eller?

Sakligheten lenge leve...

dc-8-63
13-04-2012, 09:39
Mange tidligere SAS-ansatte piloter i Norwegian, eller?

For å svare deg saklig på en nokså flåsete kommentar - de fleste av DY`s ex-SAS piloter er tilbake i SAS igjen etter at de ikke var fornøyd mde utviklingen vi ser her....

RAHelland
13-04-2012, 09:52
Dæven, der ryker kanskje Syden turen i morgen tidlig :-(

Hypern
13-04-2012, 09:59
Blir ingen streik enda. Før det evt blir streik går alt inn til Riksmeklingsmannen, bryter forhandlingene der så blir det streik. En slik mekling blir ofte berammet en måned etter at de lokale forhandlingene er brutt.

RAHelland
13-04-2012, 10:16
Blir ingen streik enda. Før det evt blir streik går alt inn til Riksmeklingsmannen, bryter forhandlingene der så blir det streik. En slik mekling blir ofte berammet en måned etter at de lokale forhandlingene er brutt.

Det var godt å høre!

L-1011
13-04-2012, 11:45
Jag hoppas Kjos & Co kan nå en långsiktig lösning med sina fackförbund i Norge.

TCAS
13-04-2012, 12:07
VG melder nå det samme: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10057402

LN-TIB
13-04-2012, 12:15
Sitter på dy på tur til riga. Satser på at ting ordner seg ;-)

Sent from my X10i using Tapatalk

CRJ1000ER
13-04-2012, 13:44
Interessant å lese folks kommentarer i nettavisene, og det er samme greia hver gang noen slåss for sine arbeidsplasser og vilkår. Da har man null sympati og kaller vedkommende for grådige, overbetalt, sytende, late osv osv. Skal tro om de mener det samme den dagen de selv får beskjed fra sin leder om å enten bli sparket eller godta dårligere vilkår eller bli erstattet med billig arbeidskraft fra mennesker i nød fra land i økonomisk krise...

Ikke særlig mye medmenneskelighet her i Norge lenger.

AirbusTrond
13-04-2012, 14:25
Skal tro om de mener det samme den dagen de selv får beskjed fra sin leder om å enten bli sparket eller godta dårligere vilkår eller bli erstattet med billig arbeidskraft fra mennesker i nød fra land i økonomisk krise...

Ikke særlig mye medmenneskelighet her i Norge lenger.

Vi er ganske mange som har måttet godta både det ene og det andre, der man lever i internasjonal konkurranse. Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting enn at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn. :spin

semmern
13-04-2012, 15:02
Vi er ganske mange som har måttet godta både det ene og det andre, der man lever i internasjonal konkurranse. Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting enn at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn. :spin

Er det for mye forlangt å være fast ansatt med sykelønn, oppsigelsesvern og langsiktige planleggingsmuligheter her i Norge? Prøv for eksempel å få lån i banken når du er ansatt for 6mnd fremover på dårlig lønn. De vil le av deg. Det gjør det jo kjempelett for en fersk kontraktsansatt DY-pilot å komme seg inn på boligmarkedet for eksempel..
Hva hadde du sagt hvis dette gjaldt deg? Tror neppe du hadde akseptert det..

Seagull
13-04-2012, 15:04
(...)at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter,

Det er nok mye her det ligger; god gammeldags misunnelse.

Siden andre yrkesgrupper har måttet tåle det samme, så kan det like gjerne skje i alle yrker? Det kan vel også bety at andre grupper ikke kjempet hardt nok?
"Kapitalismen" er i ferd med å ta vekk en yrkesgruppes vilkår. Snakker ikke om lønn her, men kontraktsjobber uten grunnleggende sosiale rettigheter alle i Norge tar for gitt.

Men siden "utvalgte yrkesgrupper" er piloter(denne gang) så er det jo bare syting fra "overbetalte bussjåfører", slik mange av kommentarene på nettavisene dreier seg om.
Mange av kommentarene på nettavisene, og kanskje enkelte her inne, er vel basert på uvitenhet. Tror man at alle piloter tjener 1-2mill i året(kanskje fordi SAS hadde slike lønninger en gang?) så er det jo kanskje forståelig at mannen i gata kommer med slike kommentarer. Hadde de visst at en der fremme på turen til Finland tjener 2000EUR i mnd, ansatt i Arpi i Estland og kan få sparken etter 5 dagers sykdom, hadde kanskje noen, garantert et fåtall , reagert eller i det minste tenkt seg litt om. Det er vel en grunn til at en burger og en pils på flyplassen, er dyrere enn flybilletten til Malaga?

å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn.
Hadde du visst hvor mye luftfartsbransjen har endret seg bare de siste 10 årene tror jeg ikke du ville sagt dette. Ser man lengre tilbake, til feks 70-80 tallet er endringene ekstreme.
Mye kan tyde på at en del fortsatt tror det er "the golden days". Langhelg med litt shopping i NYC, lunch i Tokyo uken etter og glamour på høyt nivå, slik de har sett i PanAm på TV3.

Misforstå meg rett; jeg mener ikke at man skal beholde alle sine betingelser, (noe de heller ikke har gjort eller kommer til å få), men grunnleggende sosiale rettigheter man mister gjennom kontrakter.

Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting Enig!

CRJ1000ER
13-04-2012, 15:38
Vi er ganske mange som har måttet godta både det ene og det andre, der man lever i internasjonal konkurranse. Medmenneskelighet måles vel stort sett i litt andre ting enn at det skal være en slags rettighet for enkelte utvalgte yrkesgrupper å beholde alle sine rettihgeter, uansett hvordan verden ser ut og fungerer i et kapitalitstisk verdensamfunn. :spin

Ja, hvis du lever lykkelig som kontraktsansatt og ikke trenger jobbsikkerhet eller mulighet til å planlegge lenger enn neste uke, så skal jeg ikke ta fra deg det, bevares.

For meg viser DY's pilotforening medmenneskelighet ved at de ønsker at deres kollegaer på andre baser også skal føle jobbsikkerhet og tilhørighet, som også vil gi mer trivsel og motivasjon. Det er svært realt av de og jeg tror det vil styrke Norwegian på sikt.

Unner du ikke estiske og spanske arbeidstakere jobbsikkerhet og trivsel? De er mennesker de også, med samme behov for trygghet og følelse av å leve et ålreit liv som oss.

semmern
13-04-2012, 15:47
Unner du ikke estiske og spanske arbeidstakere jobbsikkerhet og trivsel? De er mennesker de også, med samme behov for trygghet og følelse av å leve et ålreit liv som oss.

Problemet er jo heller at de som er ansatt på disse kontraktene er nordmenn som blir boende i Norge, men med utenlandsk lønn OG disse ekstremt dårlige vilkårene!

Skyhigh
13-04-2012, 16:50
Har fulgt debatten her inne ang arb forhold i DY, da mest på HEL basen spesielt, selv om det vistnok er samme opplegg rundt Malaga, og det er dette som pilotene vil til livs,samt de sosiale "godene" ved disse kontraktene.

Etter mitt syn, ære være dem for det!

MEN, i følge Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article6010212.ece sies det at
Dy ville ha pilotene på fast ansettelse, men etter påtrykk fra pilotene selv, ble de
"selvstendig næringsdrivende".

Sies også at de er under Irsk sosialordning, med tanke på lønn under sykdom osv.

Så da luer jeg på hva man skal tro? Det som sies i forumet her eller det som Åsa Larrson sier??

semmern
13-04-2012, 17:26
MEN, i følge Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article6010212.ece sies det at
Dy ville ha pilotene på fast ansettelse, men etter påtrykk fra pilotene selv, ble de
"selvstendig næringsdrivende".


Artikkelen får det til å virke som om man kan velge om man vil være fast ansatt i NORWEGIAN eller jobbe på kontrakt for Parc. Dette er ikke tilfellet. Ingen blir ansatt i Norwegian lenger, bare i kontraktsbyråene.

Earlybird.
13-04-2012, 19:10
Mange tidligere SAS-ansatte piloter i Norwegian, eller?

Faktisk ikke... nesten samtlige gikk tilbake til SAS når de re-ansatte... Do your homework!

Skyhigh
13-04-2012, 19:26
Det er nok mye her det ligger; god gammeldags misunnelse.

Siden andre yrkesgrupper har måttet tåle det samme, så kan det like gjerne skje i alle yrker? Det kan vel også bety at andre grupper ikke kjempet hardt nok?
"Kapitalismen" er i ferd med å ta vekk en yrkesgruppes vilkår. Snakker ikke om lønn her, men kontraktsjobber uten grunnleggende sosiale rettigheter alle i Norge tar for gitt.

OT men:
Lurer på hvor mange år det går før man får samme kontrakter i rørleggerbransjen, elektrikerbransjen og verkstedbransjen?

Da blir det fort slutt på at man skal betale 6-700kr timen for å få reparert noe hjemme.

TOS
13-04-2012, 19:47
Det er nok mye her det ligger; god gammeldags misunnelse.


Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.

Someone
13-04-2012, 20:16
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.

Hvilke bransjer er det som vikarer og innleide begynner å bli normalen og ikke unntaket?

jameson82
13-04-2012, 20:21
Hvilke bransjer er det som vikarer og innleide begynner å bli normalen og ikke unntaket?

Over halvparten av de midlertidig ansatte i Norge er i offentlig sektor.
Mest innen helse og omsorg.
Også i anleggsbransjen begynner det å bli mere vanlig med kontraktansatte som er ansatte for ett prosjekt.

Earlybird.
13-04-2012, 20:21
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.

Det blir litt janteloven for min del å alltid slå ihjel problematikken med argumentasjon om at dette skjer andre steder... Det er ikke bra at det skjer noe sted. Hvorfor skal man prøve å fjerne bunnen i problemet med å alltid finne noe verre? Er det oppskriften på fremgang?

Hvis noen kom til meg og ytret bekymring over utviklingen på egen arbeidsplass eller i egen bransje, ville jeg aldri argumentert med lignende problemer andre steder som et middel for å drepe argumentasjonen til personen... Noen ganger kan man vise sympati, ikke bare empati...

semmern
13-04-2012, 20:28
Litt interessant at ledelsen i DY stort sett alltid har en kommentar å komme med, men denne gangen var det "ingen kommentar" gitt..

Det blir litt janteloven for min del å alltid slå ihjel problematikken med argumentasjon om at dette skjer andre steder... Det er ikke bra at det skjer noe sted. Hvorfor skal man prøve å fjerne bunnen i problemet med å alltid finne noe verre? Er det oppskriften på fremgang?

Hvis noen kom til meg og ytret bekymring over utviklingen på egen arbeidsplass eller i egen bransje, ville jeg aldri argumentert med lignende problemer andre steder som et middel for å drepe argumentasjonen til personen... Noen ganger kan man vise sympati, ikke bare empati...

Dette her!

Det er altfor mange her som kommer med "de andre har det verre" som en unnskyldning. Skal man liksom ikke gjøre noe som helst, bare stikke nesen litt dypere ned i regnskapet, er det det BI-blårussen her vil?

TOS
13-04-2012, 20:29
Det blir litt janteloven for min del å alltid slå ihjel problematikken med argumentasjon om at dette skjer andre steder... Det er ikke bra at det skjer noe sted. Hvorfor skal man prøve å fjerne bunnen i problemet med å alltid finne noe verre? Er det oppskriften på fremgang?

Hvis noen kom til meg og ytret bekymring over utviklingen på egen arbeidsplass eller i egen bransje, ville jeg aldri argumentert med lignende problemer andre steder som et middel for å drepe argumentasjonen til personen... Noen ganger kan man vise sympati, ikke bare empati...

Jeg har sans for å belyse en problemstilling fra flere sider. At dette er en kjent utvikling har ikke noe med hverken misunnelse, jantelov, eller "at andre har det verre". Det er mer en poengering av at dette skjer overalt. At det skjer i luftfarten kan man like eller ikke, men man scorer nok ikke så mange sympatipoeng på dette alene.

TOS
13-04-2012, 20:33
Hvilke bransjer er det som vikarer og innleide begynner å bli normalen og ikke unntaket?

Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget av midlertidig ansatte veldig høyt).

Se f.eks.: http://avis.dn.no/artikler/avis/article394370.ece? I gjennomsnitt er 16% av de ansatte midlertidige (når man fjerner ansatte som i sin natur er midlertidige - som post docs og phd-studenter).

jameson82
13-04-2012, 20:41
Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget midlertidig ansatte veldig høyt).
På stortinget er det standarden med midlertidig ansatte :p

semmern
13-04-2012, 20:57
Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget av midlertidig ansatte veldig høyt).

Se f.eks.: http://avis.dn.no/artikler/avis/article394370.ece? I gjennomsnitt er 16% av de ansatte midlertidige (når man fjerner ansatte som i sin natur er midlertidige - som post docs og phd-studenter).

Norwegian kjører jo 100% kontraktansatte nå!

TOS
13-04-2012, 20:59
Norwegian kjører jo 100% kontraktansatte nå!

Det er vel korrekt, men du får vel først regne på hvor stor andel dette er av den samlede arbeidsstyrken i DY. Jeg regner med at dette er noe lavere enn 100 prosent per i dag, men det er klart at prosenten stiger hvis ikke rekrutteringsstrategien endres.

Lamox
13-04-2012, 21:22
Nå er det vel enda et stykke til vikarer og innleide er standarden, men som jameson skriver så er det nokså vanlig med innleid arbeidskraft i offentlig sektor (i universitetssektoren er f.eks. innslaget av midlertidig ansatte veldig høyt).

Se f.eks.: http://avis.dn.no/artikler/avis/article394370.ece? I gjennomsnitt er 16% av de ansatte midlertidige (når man fjerner ansatte som i sin natur er midlertidige - som post docs og phd-studenter).

Og jeg går ut fra at disse er leid inn fra et rekrutteringsfirma som følger Isle of Man lover, ikke har sykelønn, lønn langt under fast ansatte, og at universitetsledelsen uttaler at de ALDRI vil ansette noen fast ansatte i Norge igjen........!

Earlybird.
13-04-2012, 21:24
Det er vel korrekt, men du får vel først regne på hvor stor andel dette er av den samlede arbeidsstyrken i DY. Jeg regner med at dette er noe lavere enn 100 prosent per i dag, men det er klart at prosenten stiger hvis ikke rekrutteringsstrategien endres.

Kjos skal jo neste 5doble flåten, og alle i dag er ikke fast ansatt engang. Vinner ikke DY pilotene denne saken blir de sakte men sikkert vannet ut og et nytt RYR blir født. Et selskap hvor pilotene er for splittet til å kunne ha noen innvirkning på sin egen arbeidsplass... Vi kan ikke applaudere denne utviklingen i DY bare fordi noen mener dette er eneste måten å tjene penger i fremtidens luftfart...

Dette er kun min antagelse, men slik jeg opplever dy ansatte nå, vil pilotene ikke lire på dette kravet. Gir ikke Kjos etter blir det streik (tror jeg vel å merke)...

TOS
13-04-2012, 21:39
Og jeg går ut fra at disse er leid inn fra et rekrutteringsfirma som følger Isle of Man lover, ikke har sykelønn, lønn langt under fast ansatte, og at universitetsledelsen uttaler at de ALDRI vil ansette noen fast ansatte i Norge igjen........!

Jeg svarte på et spørsmål om hvilke bransjer det var vanlig med midlertidig ansatte. Hvilke vilkår de har vet jeg ikke, men det er betydelig mange fler av disse nå enn tidligere. De sliter med mange av de samme tingene som andre midlertidig ansatte sliter med.

sk931
13-04-2012, 21:51
TIC.Travek skriver om det samme på deres side...

http://www.tic.travel/news/13042012/norwigan-t%C3%A6t-p%C3%A5-pilot-konflikt

Men i det store hele er det vel en norsk konflikt der er under opsejling ??

Hilsen Ole

TCAS
13-04-2012, 22:06
Har fulgt debatten her inne ang arb forhold i DY, da mest på HEL basen spesielt, selv om det vistnok er samme opplegg rundt Malaga, og det er dette som pilotene vil til livs,samt de sosiale "godene" ved disse kontraktene.

Etter mitt syn, ære være dem for det!

MEN, i følge Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article6010212.ece sies det at
Dy ville ha pilotene på fast ansettelse, men etter påtrykk fra pilotene selv, ble de
"selvstendig næringsdrivende".

Sies også at de er under Irsk sosialordning, med tanke på lønn under sykdom osv.

Så da luer jeg på hva man skal tro? Det som sies i forumet her eller det som Åsa Larrson sier??

Kjenner et par som jobber på kontrakt, og en av dem har base i Malaga. De har aldri hørt om en fast ansettelse med irsk sosialordning, så her kan det nok hende at DY og PARC ikke har snakket godt nok sammen.

Commuter
13-04-2012, 22:08
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.

For min del er forskjellen ganske stor på hvordan dette gjøres. Jeg har jobbet en del med å flytte våre jobber ut av landet, og mener helt klart at det er ryddig å flytte ut visse elementer for å sikre at Norge forblir konkurransedyktig. Forskjellen ligger i hvordan ledelsen velger å gjennomføre en slik outsourcing, og hvilke vilkår medarbeiderne får. Vi ser en viss tendens at DY ønsker å innføre betingelser som er uheldige og i verste fall kan medføre en viss reduksjon i sikkerhet, og da har man skrudd skruen litt for langt.

I min bransje outsourcer vi alt som kan defineres som "fabrikkarbeid", men vi er veldig opptatt av vilkår og håndtering av medarbeiderne. Hvis vi ser at de ansatte blir behandlet dårlig tar vi aksjon raskt for vi ønsker å vise et vist ansvar. Jeg kan naturligvis ikke legge ut konkrete eksempler, men jeg mener at det er vårt ansvar å sikre at medarbeidere - onsite og offshore - har gode vilkår.

DY har valgt (tilsynelatende) rå vilkår for medarbeiderne og lite kommunikasjon og dialog med sin egne ansatte. Da blir det støy, og det fortjener ledelsen fullt ut.

TOS
13-04-2012, 22:21
For min del er forskjellen ganske stor på hvordan dette gjøres. Jeg har jobbet en del med å flytte våre jobber ut av landet, og mener helt klart at det er ryddig å flytte ut visse elementer for å sikre at Norge forblir konkurransedyktig. Forskjellen ligger i hvordan ledelsen velger å gjennomføre en slik outsourcing, og hvilke vilkår medarbeiderne får. Vi ser en viss tendens at DY ønsker å innføre betingelser som er uheldige og i verste fall kan medføre en viss reduksjon i sikkerhet, og da har man skrudd skruen litt for langt.


Jeg har liten forutsetning for å vite hvorvidt vilkårene gir en reduksjon i sikkerheten, men registrerer vel at dette ikke er noe det er allmenn enighet om. At det er mulig at DYs ledelse har gjort seg fortjent til reaksjonen fra pilotene er godt mulig. Jeg oppfatter imidlertid oppslagene i Nordlys mer som et partsinnlegg enn som noe annet. Greit nok å sette søkelyset på dette, men det er muligens andre aspekter ved dette enn det som kommer frem i Nordlys' oppslag?

TOS
13-04-2012, 22:25
Litt interessant at ledelsen i DY stort sett alltid har en kommentar å komme med, men denne gangen var det "ingen kommentar" gitt..


Hvis det er en arbeidskonflikt så er det vel greit å behandle dette i de riktige fora, og media er ikke et av disse.

Commuter
13-04-2012, 22:27
Jeg har liten forutsetning for å vite hvorvidt vilkårene gir en reduksjon i sikkerheten, men registrerer vel at dette ikke er noe det er allmenn enighet om.
Kommentaren min kommer basert på vilkårene i HEL ved sykdom (oppsigelse etter x dager fravær). Det vil gjøre at medarbeiderne går på jobb selv om de ikke er fit for flight, og det kan på ingen måte være heldig.

Jeg mistenker at DY har gode nok jurister til at en slik sak ikke hadde kommet inn i kontraktene ved en feiltagelse. Greit nok at det ble fjernet, men det endrer ikke bildet på hvor DY ønsker å gå.

At det er mulig at DYs ledelse har gjort seg fortjent til reaksjonen fra pilotene er godt mulig. Jeg oppfatter imidlertid oppslagene i Nordlys mer som et partsinnlegg enn som noe annet. Greit nok å sette søkelyset på dette, men det er muligens andre aspekter ved dette enn det som kommer frem i Nordlys' oppslag?

Nordlys-sakene er helt klart ren propaganda fra fagforeningene, og må tas med et par spadetak salt. Men totalbildet viser en uheldig trend fra DY, og jeg er glad for at saken i alle fall blir holdt aktuell.

Hickok
13-04-2012, 23:01
Over halvparten av de midlertidig ansatte i Norge er i offentlig sektor.
Mest innen helse og omsorg.
Også i anleggsbransjen begynner det å bli mere vanlig med kontraktansatte som er ansatte for ett prosjekt.

Kontraktsansatte er ikke lov i anleggsbransjen, så dette er IKKE veldig vanlig. Innleie fra bemanningsbyråer, derimot,...

AirbusTrond
13-04-2012, 23:41
Mitt innlegg var mer ment som et svar på et innlegg som hadde som konklusjon om manglende "medmenneskelighet", og jeg har, som de fleste samfunnsinteresserte mennesker, verken spesiell interesse, forusetninger elller tid å komme med noen bastante konklusjoner, verken i den ene eller annnen retning, om hvorvidt dagens eller kommnende DY-ansatte er i en særlig negativ elller positiv stillingl. Jeg vil tro at de fleste fortsatt tilhører den priviligerte delen av befolkningen.

DCHalvorsen
13-04-2012, 23:51
Mitt innlegg var mer ment som et svar på et innlegg som hadde som konklusjon om manglende "medmenneskelighet", og jeg har, som de fleste samfunnsinteresserte mennesker, verken spesiell interesse, forusetninger elller tid å komme med noen bastante konklusjoner, verken i den ene eller annnen retning, om hvorvidt dagens eller kommnende DY-ansatte er i en særlig negativ elller positiv stillingl. Jeg vil tro at de fleste fortsatt tilhører den priviligerte delen av befolkningen.

Det var slik jeg tolket ditt innlegg. At du fikk litt pepper for det kan vel mer sees på som et utrykk for engasjementet i denne saken.

Selv synes jeg det er flott at pilotene i DY nå tar affære på egne vegne og ønsker lykke til i kampen. En eventuell streik vil sannsynligvis føye seg inn i mange arbeidskonflikter i de kommende ukene og månedene i forbindelse med hovedtariffoppgjøret.

Randulfb
14-04-2012, 00:01
For å gjere ein ting klart før eg skriv noko meir:
Eg er for fagforeiningar og ordna tilhøve på alle arbeidsplasse, og trur at fast tilsette gjer den beste jobben for arbeidsgjevaren over tid.

Likevel så meiner eg at det er uproblematisk å bruke spesialselskap til å utføre tenester. Prinsipielt så meiner eg at til dømes CC godt kan vere fast tilsett i eit selskap som levere cabintenester til eit eller fleire flyselskap. Ikkje på vikar eller tidsavgensa kontrakter, men fast tilsett i det selskapet. Då vil nemleg både den tilsette og bemanningsselskapet vere opptekne av å levere topp heile tida for å sikre nye kontrakter.

Det som truar eit ordna arbeidsliv etter skandinavisk målestokk, er at verda krymper, og det som framstår som dårlege vilkår for oss her i nord, er gullkanta for dei som kjem frå andre land. Når ein då som flybransjen, konkurerer med selskap med heilt andre rammevilkår, så må både tilsette og selskap vere konstruktiv og nytenkjande. Dette er ikkje lett, men det er det einaste som nyttar.

Verksemder må konkurere i dei marknadane dei er i. Derfor er innland i Norge heilt ulikt international trafikk. Eg håper at dette kjem skinnene, slik at DY held fram å vere eit sterkt lokalt selskap, men også ein stert aktør internationalt.

Lykke til!

krølle
14-04-2012, 09:52
Nordlys-sakene er helt klart ren propaganda fra fagforeningene, og må tas med et par spadetak salt. Men totalbildet viser en uheldig trend fra DY, og jeg er glad for at saken i alle fall blir holdt aktuell.

Nå er det vel ikke uvanlig at en "bruker" media for å få frontet sine saker?

Det som overrasker meg en smule er at KJOS "tør" dette, de er på vei til å bli en RYR light versjon. Synes det er rart at nyutdannede piloter vegrer seg for å søke DY da arbeidsvilkårene er dårligere enn vårt utskjelte RYR.

En annen ting er den interne oversikten ( kulturen ), eks., en pilot fikk beskjed at vedkommende var satt opp på kurs, når han spurte om han ikke skulle på intervjuv først var svaret; eh, eh, nei det er ikke nødvendig, bare still på kurset du.
Går veksten for raskt, selv for en eks. jagerflyger mon tro

Wahoo
14-04-2012, 10:24
Godt sagt Randulfb!

Det som gjør denne konfikten spesiell er at dersom NPF får det som de vil, så vil det slå
bena under hele den store master-planen til Kjos. Man kan mene hva man vil om planen, men den er rett og slett ikke
gjennomførbar med de vilkår NPF ønsker. Jeg vet at det er noen her inne som fortsatt tror det, men det er totalt urealistisk.

Planen er allerede langt på vei satt ut i livet med flere baser, 200+ fly i bestilling, ansettelses prosesser
er i gang etc. Man har rett og slett passert V1..

Kjos kommer ALDRI i verden til å snu i punktet om faste ansettelser. Denne konflikten er jo nettopp
ett lysende eksempel på hvorfor han er nødt til å gjøre dette skal planen hans lykkes. I tillegg kommer alle de
økonomiske realiteter og argumenter vi har diskutert før. Vi snakker enorme ekstra kostnader og redusert konkurransekraft.
Dessuten har han måttet gi investorene garantier for å selge inn planen sin. Antagelig mister han mange av
de fremtidige lånene sine hvis han godtar dette punktet fra NPF og dermed vil ikke planen være mulig å gjennomføre
selv om han skulle ville.

Når det gjelder generelle vilkår i tidsbegrensede kontrakter tror jeg nok Kjos er villig til å diskutere, det har han vist før.
Kontraktene som Nordlys presenterte er jo slett ikke så ille som NPF prøver å fremstille dem. Litt justeringer
her og der koster ikke all verden.

Litt usikker på hva som menes med "Konsern-ansiennitetsliste", men antagelig vil vel NPF at Norske ansatte
skal være høyest på rangstigen i hele konsernet da de ble først ansatt. Javel, men godt at det ikke finnes
ett NPF i Bangkok - da hadde det vel blitt internt bråk :p

Når det gjelder uttalelsene i media om å bli kvitt fagforeningene var vel ikke det veldig lurt.
Så jeg forstår at NPF føler seg kraftig provosert av dette.

Dersom pilotene går til streik på det første punktet tror jeg denne konflikten blir serdeles stygg
og langvarig og jeg tror det er en stor tabbe. Tror Kjos har forutsett dette for lenge siden og har en plan B..

W

Dag Viking
14-04-2012, 12:03
Et annet problem er kanskje lønnsutbetalinger for de kontraktsansatte. Så vidt jeg har fått med meg, har januarkullet enda ikke fått lønn. En smule vanskelig å planlegge en økonomisk hverdag når bemanningsbyrået ikke utbetaler lønn som forventet.

BoeingOnFinal
14-04-2012, 14:07
Wahoo, har du noen forslag til en potensiell plan B? Såvidt meg bekjent er det allerede store kapasitetsproblemer. Innleie av fly ien periode vil kunne dekke opp noe av rutene, men det vil uansett få økonomiske konsekvenser.
Er det noen tall om hvor mange piloter som er med i fagforeningen? Skal man vurdere konsekvensene er jo det nødvendig informasjon.

Jeg undrer meg litt over den harde mediadekningen om saken. Fagforeningen har jo vært på saken lenge, og ser ikke ut til å ha ønsket fokus på det før nå. At allmennheten får vite om en potensiell streik er jo et pressmiddel, men å få sympati fra allmennheten vil pilotene få vanskelig med. Det krever en snuoperasjon av gamle synspunkter og vrangforestillinger om bransjen.

Skal man endre den uten tvil negative trenden tror jeg man må jobbe hardt for regelverksendringer, og få myndighetene på riktig spor. Det bør bli enighet om å sette en klar stopper for brudd på arbeidsmiljøloven for crew i det landet flyselskapene har base. Forhåpentligvis revurderer EASA å utvide arbeidstilsbestemmelsene etter stor respons på høringene.
Man bør stå sammen som personell, og forstå at det etterhvert forhåpentligvis vil være mulig å stille krav til arbeidsbetingelser, så man slutter å selge seg billig. Eller betale seg dyrt?

Å få sympati fra allmennheten med den intensjonen at de velger selskaper hvor ansatte har trygge arbeidsforhold tror jeg er en lost cause. Folk flest sliter med å tenke lengre enn sin egen lommebok.

Tally-Ho
14-04-2012, 14:36
Her er det bare å gi full back up til de det gjelder i DY. Mye er i ferd med å gå galt her...
Kollegial hilsen herfra!

STARSHIP 2
14-04-2012, 15:18
I 2006 sa Kjos at det gjelder å holde pilotene fat and happy.. fra å være en bra arbeidsgiver er han blitt en dårlig.

FlyHi
14-04-2012, 16:14
I 2006 sa Kjos at det gjelder å holde pilotene fat and happy.. fra å være en bra arbeidsgiver er han blitt en dårlig.

Det gjaldt vel kun da de skulle være med til at opbygge selskabet og han kunne lukrere på denne holdning . Nu har de bidraget med deres del og er åbenbart blevet overflødige i Kjos øjne. Ikke meget loyalitet fra arbejdsgiveren her.

Herfra skal lyde fuld sympati og opbakning til piloterne, der tager denne yderst vigtige kamp. Når Kjos uanset planlægger at udflage Norwegian (måske et navneskifte var passende i den sammenhæng) så er det meget lidt de risikerer at miste ved at tage kampen.

At piloterne nu går i medierne er kun forståeligt og en sund modvægt til Kjos spin og parts-indlæg i medierne. Hvis arbejdsgiver starter med at forhandle via medierne, så må man også forvente at modparten gør det. Desuden synes jeg at piloterne udtaler sig meget sagligt og afdæmpet i denne sag.

Stå på....

L-1011
14-04-2012, 18:23
Mycket bra sagt HiFly.

Jag tror DY hamnat i ett strategiskt vägskäl.
Kjos kan sätta sig ner & förhandla med piloterna.
Han kan flagga ut DY, flytta rubbet till ex Irland och fortsätta därifrån. Då bör han även byta namn på flygbolaget.
Kjos kan även välja att gå i pension och lämna över till en ny CEO som får utveckla framtidens DY.

Wahoo
14-04-2012, 18:40
Kjos kan sätta sig ner & förhandla med piloterna.
.

http://www.boarding.no/art.asp?id=49592

roger
14-04-2012, 20:21
http://www.boarding.no/art.asp?id=49592

Håpar dei vert einige. Eit Norsk Norwegian i framtida er bra. Om det skulle bli som det står i linken at til dømes FR kjem på innanriks blir det kjedeleg å vere passasjer. Dei er ikkje så mykje billegare berre mykje meir styrete. Lykke til, til begge partar!

TCAS
15-04-2012, 22:29
Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece

jameson82
15-04-2012, 22:40
Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece
Skremmende spådom av Kjos om at 80% av dagens selskap kommer til å gå under i løpet av 10 år.

TOS
15-04-2012, 22:56
Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece

Jeg synes nå budskapet Kjos kommer med i denne videoen virker å være nokså edruelig og "to the point". Selvsagt litt generell BS som man alltid har i slike kommunikasjoner, men poenget er nok at konkurransesituasjonen nødvendiggjør endel grep i forhold til organisering av bedriften.

Earlybird.
15-04-2012, 23:06
Det er uansett et stort hull i Kjos sin plan. Få med de ansatte i dag med på den utviklingen. Det skjer ikke! For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter... Kjos vi aldri klare å bli RYR... De ansatte stopper han i morgen...

Fredrik Propell
15-04-2012, 23:11
Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece

Kjos sier mange ganger at "b-laget" er minst like mye verdt som "a-laget. Det forteller meg at det internt er en følelse av å bli plassert i bås av ledelsen. Aner vi litt splitt og hersk metode her?
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel.

Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør.

Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?

Turtle
15-04-2012, 23:11
Det er uansett et stort hull i Kjos sin plan. Få med de ansatte i dag med på den utviklingen. Det skjer ikke! For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter... Kjos vi aldri klare å bli RYR... De ansatte stopper han i morgen...

Er det "de ansatte" som i alle ansatte i Norwegian som skal stanse han eller er de "de ansatte" som i kun flygerne/foreningen i Norge/Skandinavia?

Uansett hva en måtte mene om innholdet begynner det nå å minne mer og mer om en gedigen offentlig skittentøyvask som styres av noen med tilknytning til bedriften som alt annet enn bidrar til deres egen sak.

Earlybird.
15-04-2012, 23:15
Kjos sier mange ganger at "b-laget" er minst like mye verdt som "a-laget. Det forteller meg at det internt er en følelse av å bli plassert i bås av ledelsen. Aner vi litt splitt og hersk metode her?
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel.

Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør.

Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?

Splitt og hersk og skremselspropaganda på høyt plan...

Earlybird.
15-04-2012, 23:17
Er det "de ansatte" som i alle ansatte i Norwegian som skal stanse han eller er de "de ansatte" som i kun flygerne/foreningen i Norge/Skandinavia?

Uansett hva en måtte mene om innholdet begynner det nå å minne mer og mer om en gedigen offentlig skittentøyvask som styres av noen med tilknytning til bedriften som alt annet enn bidrar til deres egen sak.

Din mening som ikke jobber i DY og ikke har generell innsikt i kjernen av saken. Det har ikke jeg heller, men velger de ansatte i DY å gå til motangrep på ledelsen, skal jeg i det minste ikke kritisere de...

TOS
15-04-2012, 23:21
Kjos sier mange ganger at "b-laget" er minst like mye verdt som "a-laget. Det forteller meg at det internt er en følelse av å bli plassert i bås av ledelsen. Aner vi litt splitt og hersk metode her?
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel.

Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør.

Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?

...og alternativet er...? Legge ned, først som sist? Er det noen som tror at konkurransepresset bare er noe ubehagelig som er der i dag og som kommer til å forsvinne bare man tar tiden til hjelp? Det er det nok dessverre ikke mange i "verden forøvrig" som tror er tilfellet.

Earlybird.
15-04-2012, 23:24
...og alternativet er...? Legge ned, først som sist? Er det noen som tror at konkurransepresset bare er noe ubehagelig som er der i dag og som kommer til å forsvinne bare man tar tiden til hjelp? Det er det nok dessverre ikke mange i "verden forøvrig" som tror er tilfellet.

Han behøver ikke legge ned, men jeg utforder heller Kjos til å tjene penger med sitt moralske kompass intakt...

Turtle
15-04-2012, 23:37
Din mening som ikke jobber i DY og ikke har generell innsikt i kjernen av saken. Det har ikke jeg heller, men velger de ansatte i DY å gå til motangrep på ledelsen, skal jeg i det minste ikke kritisere de...

Korrekt, og hvis de vil gå til avisen skal de være velkommen til det. Det skaper ihvertfall "underholdning" om enn på feil grunnlag.

Jeg synes ihvertfall at det tenderer mot smakløs sverting nå den måten de turer fram nå og det tenner definitivt ikke "den kollegaliale pilotsympatisøren" i meg som de holder på nå...Men det er nå meg.

TOS
15-04-2012, 23:38
Han behøver ikke legge ned, men jeg utforder heller Kjos til å tjene penger med sitt moralske kompass intakt...

Nå virker det vel strengt tatt som at Kjos har tenkt gjennom dette og konkludert med at det er behov for denne kursen for å sikre DYs overlevelse i et sterkt konkurransepreget marked. Man har allerede effektive fly, og har stort sett byttet ut de gamle -300 maskinene (og man har til og med lagt inn ordre/opsjoner på neste generasjons short-haul fly for å ikke komme bakpå der). Man har en relativt slank organisasjon uten kontorer både her og der. Man har outsourcet og effektivisert mye på handlingsiden. Man forsøker å ta ut mer betalingsvilje fra kundene gjennom diverse extras (setereservasjoner, baggasje, ombordsalg, osv.).

Hvis andre mener at det er en annen oppskrift som også vil fungere så hadde det vært interessant å se hvordan denne ser ut.

Earlybird.
15-04-2012, 23:42
Nå virker det vel strengt tatt som at Kjos har tenkt gjennom dette og konkludert med at det er behov for denne kursen for å sikre DYs overlevelse i et sterkt konkurransepreget marked. Hvis andre mener at det er en annen oppskrift som også vil fungere så hadde det vært interessant å se hvordan denne ser ut.

Jeg kan tildels være enig i at hvis DY vil erobre europa kan dette være en nødvendig steg for å slå annen konkurranse, men hvis de holdt seg i hjemme markedet (skandinavia) mener jeg ikke de hadde behøvd å gjøre dette... Det er jo en merkelig spiral dette hvis ikke politikkerne kommer på banen etterhvert. Det vil alltid være et selskap som er villig til å gå lengre og lengre og lengre for å vinne... hvor skal dette ende?

TOS
15-04-2012, 23:46
Jeg kan tildels være enig i at hvis DY vil erobre europa kan dette være en nødvendig steg for å slå annen konkurranse, men hvis de holdt seg i hjemme markedet (skandinavia) mener jeg ikke de hadde behøvd å gjøre dette... Det er jo en merkelig spiral dette hvis ikke politikkerne kommer på banen etterhvert. Det vil alltid være et selskap som er villig til å gå lengre og lengre og lengre for å vinne... hvor skal dette ende?

Så i bunn og grunn er det snakk om å sikre vilkårene til de som allerede er ansatt i selskapet...?;) Hvis man ikke skal ekspandere (og uten å gå utenfor Skandinavia vil gi begrensede muligheter til ekspansjon) så er det ikke behov for mange nye piloter. Det er sikkert fint for de som er ansatt i dag.

Earlybird.
15-04-2012, 23:54
Så i bunn og grunn er det snakk om å sikre vilkårene til de som allerede er ansatt i selskapet...?;) Hvis man ikke skal ekspandere (og uten å gå utenfor Skandinavia vil gi begrensede muligheter til ekspansjon) så er det ikke behov for mange nye piloter. Det er sikkert fint for de som er ansatt i dag.

Tviler på at det er så prangende overskudd av piloter som er skandinavisk talende at Kjos må blir EU stor for å gi alle jobb.. Problemet er jo at alle søker seg hit fordi det er lukrative vilkår i Skan omårdet.

Å sikre vilkårene til noen få med å gi mange dårligere vilkår vil jeg aldri syns er en moralsk god løsning...

Lurer på hva Kjos ville vært mest stolt av når han sitter på gamle hjemmet.. At DY ble en av de største i Europa, mens de ansatte ikke bryr seg spesielt om han, eller at de ble Skan store slik de er i dag og for ca et år siden når alle de ansatte ville gjøre hva som helst for han...

TOS
16-04-2012, 00:04
Tviler på at det er så prangende overskudd av piloter som er skandinavisk talende at Kjos må blir EU stor for å gi alle jobb.. Problemet er jo at alle søker seg hit fordi det er lukrative vilkår i Skan omårdet.


Mitt poeng var som følger: Med 60 fly er det kanskje behov for 250-300 cockpit crew? Med 120 fly er det behov for dobbelt så mange. Disse siste 5-600 pilotene (eller hvor mange piloter man nå trenger per fly) vil det da ikke være behov for i en verden der DY sitter stille i Skandinavia (og håper at FR og andre ikke kommer og "ødelegger" det markedet for DY).

Den siste setningen din der forstod jeg imidlertid ikke (i lys av utallige diskusjoner her inne har jeg fått inntrykk av at vilkårene ikke er spesielt gode i Skandinavia).

Earlybird.
16-04-2012, 00:12
Mitt poeng var som følger: Med 60 fly er det kanskje behov for 250-300 cockpit crew? Med 120 fly er det behov for dobbelt så mange. Disse siste 5-600 pilotene (eller hvor mange piloter man nå trenger per fly) vil det da ikke være behov for i en verden der DY sitter stille i Skandinavia (og håper at FR og andre ikke kommer og "ødelegger" det markedet for DY).

Den siste setningen din der forstod jeg imidlertid ikke (i lys av utallige diskusjoner her inne har jeg fått inntrykk av at vilkårene ikke er spesielt gode i Skandinavia).

DY har over 6000 søknader... Sterk tvilende til at det er skandinavisk talende...

LN-VLE
16-04-2012, 00:18
Jeg kan tildels være enig i at hvis DY vil erobre europa kan dette være en nødvendig steg for å slå annen konkurranse, men hvis de holdt seg i hjemme markedet (skandinavia) mener jeg ikke de hadde behøvd å gjøre dette.

Tror du virkelig det? Selv ikke SAS har klart det med sin dominerende plass i Skandinavia. SAS forsøkte, etter mitt syn, for lenge å holde på gamle strukturer og var for lite "endringsvillig". Noe som førte til at omstruktureringa ble mye tøffere enn om endringene i luftfarten var tatt tak i tidligere.



Vidar

TOS
16-04-2012, 00:21
DY har over 6000 søknader... Sterk tvilende til at det er skandinavisk talende...

Jeg forstår ikke hvor du vil med dette. Enkel matematikk og operasjonelle forhold forteller oss at behovet for piloter er bortimot proposjonalt med antall fly man setter i drift. Hvor mange søknader DY får kan ikke jeg se har noe med den saken å gjøre. Hvis DY får inn 6000 søknader så er det ytterligere 5-600 av disse som DY ikke har behov for og som blir skuffet hvis man ikke ekspanderer.

Edit: Ved nærmere ettertanke så var dette kanskje et svar på spørsmålet mitt om "din siste setning"...?:)

Fredrik Propell
16-04-2012, 01:28
...og alternativet er...? Legge ned, først som sist? Er det noen som tror at konkurransepresset bare er noe ubehagelig som er der i dag og som kommer til å forsvinne bare man tar tiden til hjelp? Det er det nok dessverre ikke mange i "verden forøvrig" som tror er tilfellet.

Nei, det er ikke det jeg mener.. Stå på, ekspander med fly og baser, og legg listen enda lavere for hva som er standard i dag. De ansatte jobber jo der frivillig, ikke noe vits i å gi dem noen mere en minimum.
Synd han ikke har mere moral ovenfor sine trofaste ansatte, som sikkert jobber ræva av seg for å få DY til å fortsatt være en suksess.

Men hva bryr vel jeg meg med dett egentlig. Jeg har ingen planer å jobbe for noen av aktørene i luftfarten ;) Artig å følge dette fra "utsiden" uansett.

Wahoo
16-04-2012, 06:57
Virker som det er en del som tror Kjos kan forrandre verden og utviklingen.
De som har hatt den strategien i andre bransjer finns ikke mer for å si det sånn.

Som Kjos sier, skal man overleve må man tilpasse seg. Forøvrig en meget bra
åpen og ærlig video som burde åpne øynene til en del.

W

dc-8-63
16-04-2012, 07:07
...og alternativet er...? Legge ned, først som sist? Er det noen som tror at konkurransepresset bare er noe ubehagelig som er der i dag og som kommer til å forsvinne bare man tar tiden til hjelp? Det er det nok dessverre ikke mange i "verden forøvrig" som tror er tilfellet.

Hvorfor er det kun 2 alternativer ? Har konkuranse situasjonen endret seg så dramatisk på så kort tid at man kun har valget mellom "Hyllevare ansatte" som kastes etter bruk eller legge ned ? Man har tross allt bygget opp et solid selskap med norsk Arbeidskraft og norske lønninger i meget sterk konkuranse.

Og hvor vil disse besparelsene ende opp - det er jo ikke uvanlig at slike flyter oppover i systemet og fører til bedre betingelser for ledelsen - det ville ikke være første gang og slik ledelsen nå ikke bryr seg om sine ansatte er det ikke utenkelig.

dc-8-63
16-04-2012, 07:11
Virker som det er en del som tror Kjos kan forrandre verden og utviklingen.
De som har hatt den strategien i andre bransjer finns ikke mer for å si det sånn.

Som Kjos sier, skal man overleve må man tilpasse seg. Forøvrig en meget bra
åpen og ærlig video som burde åpne øynene til en del.

W
Det er jo noen av oss som lever i den verden - og faktisk er det direkte feil når du sier at de som har hatt den strategien i andre bransjer ikke finnes mer - Boeing, Amazon, Starbucks, Costco finnes i høy grad den dag i dag - de følger alle den strategien du forkaster. Det er bare noen i mitt nabolag og de er ikke helt uten konkuranse ;-) De tilpasser seg utmerket uten å redusere sine ansatte til Hyllevare - Les boken til Howard Schulz - den vil åpne øynene langt mere enn Kjos noensinne vil klare

Tally-Ho
16-04-2012, 08:18
Det er en trist utvikling i et selskap som vi trengte her i SAS-monopolets tid. Etter flere år med entusiastisk utvikling og motiverte medarbeidere, merker man en holdningsendring.
Kjos snakker om at han må ned på Ryanair-nivå, hva gjelder ansettelsesbetingelser, hvis ikke vil selskapet sannsynligvis forsvinne sammen med 80 % av de andre av dagens luftfartsselskaper innen ti år....
For å posisjonere seg her er det tatt en rekke grep bl.a på pilotsiden:

1; Alle piloter skal fremover kontraktsansettes.
2; ingen av disse vil ha tilgang til vanlig sosial sikkerhet, som ellers er vanlig i arbeidslivet.
3; Nye piloter vil få tilbud om å kjøpe høyresideerfaring som styrmann!!
4; Vedr. Longhaul (BKK) så kan selskapets piloter søke, men kun på kontrakt.
5; De fastansatte som ønsker seg tilbake etter longhaulkontrakt har da mistet sin faste stilling.
6; Man har forskjellige lønnsbetingelser ut fra kontrakt / fast / base...skaper A, B og C-lag.

Betingelsene som er lagt ut vedr longhaul fra BKK er oppsiktsvekkende dårlige i markedet, og man spør seg i bransjen internt om hvem som søker. Man ser for seg at det vil bli unge og "keene" piloter som vil ha erfaring, samt kanskje noen nesten-pensjonister som tar dette som en adventure helt på slutten av sin karriere.. Man hører stadig flere ikke-skandinaver på radioen (cockpiten), så dette er nok også utviklingen. Kabinbesetningen fra BKK fylles for øvrig opp med thai'er - sannsynligvis bortsett fra kabinsjefen, slik at pax'en fremdeles har en følelse av å fly med et norsk / skandinavisk selskap.

Selskapet og dets piloter har kommet til et veiskille, og de må bestemme kursen fremover. Mye tyder på at pilotene har oppdaget hva som er på gang, og de skal ha all støtte fremover fra det øvrige luftfartsmiljø.

krølle
16-04-2012, 08:22
Et spørsmål på siden: de Polske som ble ansatt på basen i WAW, hva skjedde med de? Vet at iallefall endel flyr i NO, har de gått over til Norsk Kontrakt?

TOS
16-04-2012, 08:48
Hvorfor er det kun 2 alternativer ? Har konkuranse situasjonen endret seg så dramatisk på så kort tid at man kun har valget mellom "Hyllevare ansatte" som kastes etter bruk eller legge ned ? Man har tross allt bygget opp et solid selskap med norsk Arbeidskraft og norske lønninger i meget sterk konkuranse.

Og hvor vil disse besparelsene ende opp - det er jo ikke uvanlig at slike flyter oppover i systemet og fører til bedre betingelser for ledelsen - det ville ikke være første gang og slik ledelsen nå ikke bryr seg om sine ansatte er det ikke utenkelig.

Jeg har spurt om andre alternativer tidligere, og det er klart at det finnes alternativer. Men at andre selskaper i andre markeder har lykkes med en annen strategi betyr ikke at dette er noe DY vil lykkes med fremover. DY er iallefall delvis bygget opp i et marked der den største konkurrenten lenge var SAS, og kanskje enda er det, og man har da konkurrert mot et selskap som har hatt svært høye kostnader.

I videoen til Kjos kommer det nokså klart frem hva som er vurderingen til Kjos, så på hvilken måte kan man kompensere for en høyere kostnad ved ansettelse på andre vis slik at man ikke mister konkurranseevnen for DY? Man kan nok sikkert endre litt på vilkårene for de kontraktsansatte, men jeg er litt usikker på hva du mener er konsekvensen av å ikke kjøre et "hyllevare"-opplegg.

TOS
16-04-2012, 08:49
Et spørsmål på siden: de Polske som ble ansatt på basen i WAW, hva skjedde med de? Vet at iallefall endel flyr i NO, har de gått over til Norsk Kontrakt?

Det vi har hørt tidligere er at disse nå flyr som fast ansatt i NO.

dc-8-63
16-04-2012, 09:24
Jeg har spurt om andre alternativer tidligere, og det er klart at det finnes alternativer. Men at andre selskaper i andre markeder har lykkes med en annen strategi betyr ikke at dette er noe DY vil lykkes med fremover. DY er iallefall delvis bygget opp i et marked der den største konkurrenten lenge var SAS, og kanskje enda er det, og man har da konkurrert mot et selskap som har hatt svært høye kostnader.

I videoen til Kjos kommer det nokså klart frem hva som er vurderingen til Kjos, så på hvilken måte kan man kompensere for en høyere kostnad ved ansettelse på andre vis slik at man ikke mister konkurranseevnen for DY? Man kan nok sikkert endre litt på vilkårene for de kontraktsansatte, men jeg er litt usikker på hva du mener er konsekvensen av å ikke kjøre et "hyllevare"-opplegg.

Jeg ser ikke at dette konkursanse bildet har endret seg eller er i fred med å endre seg, det har da vært andre konkurenter enn SAS hele tiden:
- Ryanair (lavere kostnader)
- Wizz Air (Lavere kostnader)
- KLM (Høyere kostnader)
- Lufthansa (Høyere Kostnader)
- Swiss (Høyere Kostander)
- BA (Høeyere Kostnader)

Alle disse har vært tilstede mesteparten av DY`s første 10 år. I 2012 er det ingen nye i tillegg til de som er nevnt over på vei inn i markedene til DY - så jeg ser ikke at det er dramatisk endring som rettferdoigjør at man går fra best til værst.....En må kunne drive business med et minimum av nmenneskelig hensyn

TOS
16-04-2012, 09:33
Uten å ha sett på regnskapene til noen av disse selskapene så er vel mitt inntrykk at alle selskapene du nevner med høyere kostnader er kjente for å ha godt med folk i premiumkabinene sine. I motsetning til disse er nok DYs (og tilsvarende selskaper) konkurransefortrinn kostnadsfordelen og dermed mulighet til å levere lave priser. I tillegg så er det nok slik at DY ikke primært har konkurrert med så mange av disse i og med at man i hovedsak har fløyet ut fra Skandinavia, selv om de har vært konkurrenter på enkelte destinasjoner og i enkelte segmenter. Dersom DY skal gjøre som Kjos indikerer, nemlig å etablere baser mange steder (jeg antar at han snakker om baser utenlands), så vil muligens verden se anderledes ut fra Fornebu enn den har gjort det til nå.

Det er forøvrig klart at det bør være mulig å drive business med et minimum av menneskelige hensyn. Spørsmålet er om Kjos sin vurdering av hva dette innebærer er det samme som det du og andre her inne mener. Jeg ville nok ansatt flere av pilotene fast enn det Kjos har signalisert klart, men så sitter ikke jeg på detaljert informasjon å basere mine vurderinger på.

TCAS
16-04-2012, 09:58
Det finnes mange måter å konkurrere på. Det finnes også mange muligheter å posisjonere seg til å være blant de 20% av selskapene som klarer seg i fremtiden (husk at dette er Kjos sine antakelser om fremtiden, ikke noe annet). Men for Kjos finnes det selvfølgelig bare én vei til målet fordi hele planen til DY er bygget opp rundt kraftig ekspansjon og store flykjøp. Kjos har gjort valg og forpliktelser som han vanskelig kan gå tilbake på uten å måtte legge en helt ny plan. Som noen sa, så har han allerede passert V1. Men dessverre så kan han ha passert V1 på feil beregningsgrunnlag ved å gå frem som han gjør nå og ikke har de ansatte med seg - snarere mot seg. Videoen som er lagt ut er vel så mye propaganda med spill på følelser, som en faktabasert beskrivelse av virkeligheten og fremtiden. Den kan også sees på som et utspill i forhandlingene som går i dag og i morgen, et forsøk på å påvirke i sin retning. Sånn sett inneholder videoen ikke så veldig mye overraskende materiale. Whaoo mener at videoen bør få folk til å åpne øynene, for min del er den vel så mye et stort gjesp. Ingen hadde vel forventet at en administrerende direktør ville sagt noe særlig annet enn det Kjos sier, midt i en forhandlingssituasjon? Kommer det til konflikt og streik vil det sette hele Norwegian på bakken med over 600 fast ansatte piloter. De kontraktsansatte er i et mindretall og vil ikke klare å få hjulene til å gå rundt. Man kan også anta at andre ansattgrupper organiserte i Parat Luftfart også kan bli involvert i en evt. streik. Men det er fortsatt et stykke igjen og de må vel først også innom Riksmeklingskvinnen.

HS-TGA
16-04-2012, 10:38
Jeg var på et foredrag med Kjos noen år tilbake der han snakket så fint om at han i sin tid ville redde pilotenes arbeid etter at SAS sa opp kontrakten DY hadde med BU, og man etablerte det DY som skulle ta opp konkurransen med storebror. Han gjorde stort poeng hele tiden at han ville redde arbeidsplasser. Dette kom fra hans egen munn. Det sagt, så har vel det vist seg å stemme, men man kan vel trygt at det er ikke de verdiene han styrer etter nå lengre!

Må si at den utviklingen man nå ser i DY er skremmende og lite og se opp til. Med Kjos sin argumentasjon og de med han, så burde vel alle bedriftseiere i Norge se til å kutte ut fast ansatte og heller leie inn arbeidskraft på kontrakt fra foretak som svarer til lover i land der arbeidstakers rettigheter står svakt? Så kan man si opp folk som åpner kjeften, som får en sykdom som gir lengre fravær eller som strengt tatt bare ikke liker.....

Å skylde på at dette må man gjøre pga den stadige globaliseringen er bare svar i mangel på bedre argument. Det er mange bedrifter som har et verdigrunnlag som langt overgår DY sitt, men allikevel har suksess og tjener gode penger uten at man må prøve å kvele arbeidstaker.

Hadde Kjos hatt noen grunnverdier, så burde han i det minste sørge for at alle kontraktspiloter har sykelønnsordninger, rett til sykedager uten å frykte for å miste jobben ect.

Nei, Kjos har nok blitt grådig han også. Han har nok ett mål, og ett mål alene. Det er mest mulig profitt. Det er selvsagt lov det, men da kan man vel bare være 100% ærlig om det. Si det rett ut at arbeidstaker regnes som en utgift som må holdes laves mulig, og ikke regnes som en ressurs som bidrar til suksessen.

FlightDeck
16-04-2012, 10:56
Det vi har hørt tidligere er at disse nå flyr som fast ansatt i NO.

Og også i Sverige og Danmark. Alle fikk vel tilbud om å bli overført, men med bare et basefly i Polen til slutt, var det jo ikke så mange det var snakk om.

RIBRO
16-04-2012, 11:06
Jeg var på et foredrag med Kjos noen år tilbake der han snakket så fint om at han i sin tid ville redde pilotenes arbeid etter at SAS sa opp kontrakten DY hadde med BU, og man etablerte det DY som skulle ta opp konkurransen med storebror. Han gjorde stort poeng hele tiden at han ville redde arbeidsplasser. Dette kom fra hans egen munn. Det sagt, så har vel det vist seg å stemme, men man kan vel trygt at det er ikke de verdiene han styrer etter nå lengre!

Må si at den utviklingen man nå ser i DY er skremmende og lite og se opp til. Med Kjos sin argumentasjon og de med han, så burde vel alle bedriftseiere i Norge se til å kutte ut fast ansatte og heller leie inn arbeidskraft på kontrakt fra foretak som svarer til lover i land der arbeidstakers rettigheter står svakt? Så kan man si opp folk som åpner kjeften, som får en sykdom som gir lengre fravær eller som strengt tatt bare ikke liker.....

Å skylde på at dette må man gjøre pga den stadige globaliseringen er bare svar i mangel på bedre argument. Det er mange bedrifter som har et verdigrunnlag som langt overgår DY sitt, men allikevel har suksess og tjener gode penger uten at man må prøve å kvele arbeidstaker.

Hadde Kjos hatt noen grunnverdier, så burde han i det minste sørge for at alle kontraktspiloter har sykelønnsordninger, rett til sykedager uten å frykte for å miste jobben ect.

Nei, Kjos har nok blitt grådig han også. Han har nok ett mål, og ett mål alene. Det er mest mulig profitt. Det er selvsagt lov det, men da kan man vel bare være 100% ærlig om det. Si det rett ut at arbeidstaker regnes som en utgift som må holdes laves mulig, og ikke regnes som en ressurs som bidrar til suksessen.

Ola Dunk som skal ut og fly bryr seg vel lite om hvor de som jobber ombord er ansatt, bare det er billig å fly? Det er vel også det som er DY sin slogan; "alle skal ha råd å fly"?

TOS
16-04-2012, 11:35
Det finnes mange måter å konkurrere på. Det finnes også mange muligheter å posisjonere seg til å være blant de 20% av selskapene som klarer seg i fremtiden (husk at dette er Kjos sine antakelser om fremtiden, ikke noe annet). Men for Kjos finnes det selvfølgelig bare én vei til målet fordi hele planen til DY er bygget opp rundt kraftig ekspansjon og store flykjøp. Kjos har gjort valg og forpliktelser som han vanskelig kan gå tilbake på uten å måtte legge en helt ny plan.

Det er klart at det finnes mange måter å konkurrere på. Nokså forenklet kan man si at dette faller inn i to kategorier: 1. Strategier for å øke inntektene, og 2. Strategier for å redusere kostnadene. For et selskap som har som visjon at "alle skal ha råd til å fly" er det opplagt at det ikke er på premiumkundesiden DY har sitt hovedfokus, og selv om det nok helt sikkert er rom for mer på ancillary revenue siden så har vel DY gjort en del der allerede. Skal man så konkurrere så er det strategiske fortrinnet man kan etablere i all hovedsak gjennom aspekter knyttet til kostnadssiden slik jeg ser det, om nå ikke andre kan overbevise meg om noe annet.

Man kan operere med høyere kostnader enn konkurrentene dersom man kompenserer for dette med høyere enhetspris. Spørsmålet er hvorvidt man ser for seg at Dy har rom for å øke denne i særlig grad. Det er nok av folk her inne som signaliserer at de kun flyr DY dersom de er tilstrekkelig mye billigere enn f.eks. SAS. Det er de muligens ikke alene om, og jeg er usikker på hva DY leverer av merverdi ut over det konkurrentene leverer som gir DY mulighet til å ta ut høyere pris.

Hva angår moral i forhold til de ansatte så registrerer jeg at få synes å være opptatte og bekymret for sweatshop arbeiderne til Nike, Adidas, Telenor (de har vel ryddet opp, kanskje?) osv.. Disse bedriftenes suksess en indikator på at kundene nok i liten grad lar seg påvirke av slike forhold.

Jeg ser også at enkelte mener at det å bruke globaliseringen er bare i mangel på gode argumenter. Det tror jeg blir for enkelt. DY har tidligere vist at de evner å tilpasse/etablere seg og vokse i det skandinaviske markedet, samt at de i hovedsak tjener penger på dette. De har også vært kreative i forhold til hvordan de etablerte seg, og har funnet nye markeder. Disse begynner å bli uttømt ut fra Skandinavia, så da er spørsmålet hva man så skal gjøre. Man kan sikkert si at "la oss forbli som vi er i dag". Det virker som dette har vært med i vurderingene til DY, og de har konkludert med at det er behov for å vokse. Så kan vi her sikkert konkludere med at dette er fordi Kjos har blitt grådig. Jeg kjenner ikke Kjos, så jeg vet ikke om han er grådig. Mange pleier å trekke frem at vi sofa-CEO'er ikke vet hva vi snakker om i mange andre tilfeller når man stiller spørsmål ved ulike selskaps strategier. Kan det være at DYs ledelse har gått både en og to ganger gjennom dette, og likevel kommet til at det er nødvendig?

Når det er sagt så skulle jeg gjerne ønske at man hadde gode ordninger i forhold til sykdom.

jager34
16-04-2012, 12:34
Videoen sier ikke noe om kostnader ved konsekvenser som kostnadsbesparelsen kan føre til.
I tillegg til mindre goodwill fra egne ansatte som han mener er veldig viktig så er et annet eksempel her. http://www.norsktollerforbund.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=205:flere-boikotter-ryanair&Itemid=28
Ellers er vel oljeprisen snart så høy at Norwegian får råd til å gi pilotene gode betingelser. (iom. at de sparer så mye ift. konkurrentene når oljeprisen stiger)

L-1011
16-04-2012, 13:03
Samtidigt framkommer det på DYs facebook sida att mååååånnnga norska "Ola Dunk" kan bli både upprörda och tom rädda när Smartlynx, Transavia, Jet2 etc flyger åt DY och "Ola Dunk" inte kan kommunicera med crew på norska.
Frågan är om "Ola Dunk" förblir lika DY lojal när han i framtiden allt mindre utsträckning kan snacka norsk med NORWEGIANs crew?

Jag stöder DYs flygande personal till 100%
Här i Norden ska vi även i framtiden ha schyssta regler vid sjukdom. Ingen ska riskera sparken efter en veckas sjukfrånvaro och inte heller vid allvarliga sjukdomar som tex cancer. Kan inte Kjos acceptera detta har inte DY något på den Skandinaviska arbetsmarknaden att göra längre.

Discus
16-04-2012, 15:50
For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter...

Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant :old

Wahoo
16-04-2012, 15:53
Kanskje den reelle agendan her er at NPF vet at de sakte men sikkert vil bli utslettet
etterhvert som de norske DY pilotene går av med pensjon og gjør hva som helst i desperasjon for å overleve?

Kanskje Parat og de andre foreningene også vet at de OGSÅ blir utslettet dersom SAS går på ryggen og derfor også gjør
alt for å stoppe Kjos' ekspansjons-planer slik at SAS overlever?

Det var dagens konspirasjonsteorier.... :colgate:

W

Earlybird.
16-04-2012, 16:59
Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant :old

Jeg regner da med at permanent inventar i diamanten er på fast ansettelse, og nødvendige konsulenter kanskje går på kontrakter... Du vet uansett hva jeg sikter til...

Discus
16-04-2012, 17:31
Jeg regner da med at permanent inventar i diamanten er på fast ansettelse, og nødvendige konsulenter kanskje går på kontrakter...

Du skriver "Jeg regner da med at...". Jeg kjenner til flere selskaper der deler av ledelsen og "Hovedkontoret" er "management for hire", "konsulenter" eller enkeltmannsforetak (kjært barn mange navn). Skulle ikke overraske meg om SAS også har det. Det er ikke uvanlig med en sammensetting av innleide og fast ansette i en del firmaer, men pilotene (pilotforeningene) har jo tradisjonelt orgnisert seg for fast ansettelse og senioritetslister som fasit og konkurrerer i en global verden som endres raskt.

Slik debatten her utvikler seg blir jo argumenter fremført som fakta når det egentlig er basert på "jeg regner med", "jeg tror at", "jeg har hørt rykter i kantina/cockpit/kabinen" osv.

TL
16-04-2012, 18:25
Kanskje den reelle agendan her er at NPF vet at de sakte men sikkert vil bli utslettet
etterhvert som de norske DY pilotene går av med pensjon og gjør hva som helst i desperasjon for å overleve?

Kanskje Parat og de andre foreningene også vet at de OGSÅ blir utslettet dersom SAS går på ryggen og derfor også gjør
alt for å stoppe Kjos' ekspansjons-planer slik at SAS overlever?

Det var dagens konspirasjonsteorier.... :colgate:

W
:angry:
Det var dagens lavmål.

TCAS
16-04-2012, 18:52
Jeg regner da med at permanent inventar i diamanten er på fast ansettelse, og nødvendige konsulenter kanskje går på kontrakter... Du vet uansett hva jeg sikter til...

Ikke unormalt at de kloke hodene i en ledelse er selvstendig næringsdrivende som leier ut seg selv. Men da snakker vi om helt andre betingelser enn pilotene utsettes for. Og heller ikke unormalt at mange funksjoner i en administrasjon leies inn fra vikarbyråer. Men da snakker vi om norske vikarbyråer med norske vilkår og sosiale rettigheter.

Wahoo
16-04-2012, 19:00
:angry:
Det var dagens lavmål.

Den var ironisk ment, men det var kanskje ikke så mange som tok den ;)

Lavmålet kom nok lenge før denne i form av hvilke motiver og beskyldninger enkelte tillegger
Kjos og Norwegian.

W

GinTonic
16-04-2012, 19:50
Er det slik at man burde unngå å bestille billetter med DY i mai?

Farmer
16-04-2012, 20:29
Er det slik at man burde unngå å bestille billetter med DY i mai?

Vi får virkelig håpe at de finner en løsning på dette slik at det ikke blir noen streik. Dessverre er det jo alltid slik at så snart det kommer oppslag som dette i media, så er det mange som tenker som deg, og enten avventer med å booke, eller velger andre selskap om disse finnes på aktuell strekning. Så bare det å ha en slik sak rullende i media er krevende for økonomien.

Også dette med at det leies inn fly mens egne står på bakken må jo merkes på bunnlinjen vil jeg tro.

CRJ900
16-04-2012, 20:46
Kanskje den reelle agendan her er at NPF vet at de sakte men sikkert vil bli utslettet
etterhvert som de norske DY pilotene går av med pensjon og gjør hva som helst i desperasjon for å overleve?

Kanskje Parat og de andre foreningene også vet at de OGSÅ blir utslettet dersom SAS går på ryggen og derfor også gjør
alt for å stoppe Kjos' ekspansjons-planer slik at SAS overlever?

Det var dagens konspirasjonsteorier.... :colgate:

W

Vi har jo alle sett fine eksempler innen luftfarten på "løsninger" som introduseres hvis man vil knekke streikende fagforeninger. Skulle vært interessant å se hva Kjos ville finne på om det blir streik. Dra en Alan Joyce eller ringe opp alle luftforsvarskompisene sine og få dem til å fly griser fremfor falker... =D

sk931
16-04-2012, 21:30
Ved en evetuel strejke blandt piloterne har jeg 3 spørgsmål.
1) nogen der ved hvor længe piloterne kan holde på at strejke...og selskabet som sådan
hvor længe kan de klare en strejke....
2) og hvordan med longhaul...synes ikke rigtig vilkårerne ser for gode ud...kan jo tænkes at antallet af piloter der søger den slags arbejde er minimalt.
og endelig nr 3) har Kjos undervurderet sit pilotkorps sammenhold
Hilsen Ole

Tommy777
16-04-2012, 21:42
Naa er Kjos full av mye rart, det han sier er selvsagt mye bambus.

Men han har rett, det er toeffe tider, men slett ikke slik han her beskriver.

Konsolidering dekker ogsaa at selskaper forsvinner. Ett sterkt Lufthansa og AIG vil fortsette aa vokse, sandkassekonkurransen er en faktor, konkurranse fra LCC er ikke akkurat nytt.
Easyjet og Ryanair har eksistert relativt lenge naa. Mange nye aktoerer har entret arenaen som LCC og mange har trynet allerede, andre sliter voldsomt. Bortsett fra Norwegian, har bildet paa short haul i Europa ikke endret seg saerlig paa mange aar. Ja, noen vil forsvinne/konsolidere, men vi har jo ogsaa sett en tilvekst av nye selskaper med varierende suksess.

De selskapene som har konsolidert (feks BMI) og gaatt over ende (feks Spanair) er ofte selskaper som aldri har tjent penger og aldri har hatt livets rett. Det er slett ikke pga Ryanair og Easyjet at det ble slik.

Norwegian vil aldri klare aa konkurrere mot Ryanair, det har vi sett bevis paa allerede. Og jeg tror ikke Norwegians kunder oensker at de skal ble som Ryanair. Norwegian har gjort veldig mye rett og har kommet dit de er i dag pga av ansatte som har staatt paa for selskapet sitt.
Det at selskapet naa plutselig er umulig aa drive uten aa bruke vikarbyraaer for all fremtidig hyring er pisspreik, det vet alle.
Norwegian long haul har meget store utfordringer og det er slett ikke personellkostnader som er den stoerste.

Dersom Kjos virkelig mener at den eneste maaten han kan drive butikk paa er aa traakke paa de som utfoerer jobben, mister han utrolig mange stjerner fra mange av sine stoerste fans.

GinTonic
16-04-2012, 22:00
Vi får virkelig håpe at de finner en løsning på dette slik at det ikke blir noen streik. Dessverre er det jo alltid slik at så snart det kommer oppslag som dette i media, så er det mange som tenker som deg, og enten avventer med å booke, eller velger andre selskap om disse finnes på aktuell strekning. Så bare det å ha en slik sak rullende i media er krevende for økonomien.

Også dette med at det leies inn fly mens egne står på bakken må jo merkes på bunnlinjen vil jeg tro.
Jeg har 8 DY segmenter de neste ukene, så det har ikke hatt særlig innvirkning på meg. Spørsmålet er heller om jeg burde hatt en plan B for noen av de viktigste forretnings segmentene.

GinTonic
16-04-2012, 22:07
Norwegian long haul har meget store utfordringer og det er slett ikke personellkostnader som er den stoerste.
I tillegg kan det jo nevnes at AirAsia X nylig la ned sine europeiske ruter.

TOS
16-04-2012, 22:28
De selskapene som har konsolidert (feks BMI) og gaatt over ende (feks Spanair) er ofte selskaper som aldri har tjent penger og aldri har hatt livets rett. Det er slett ikke pga Ryanair og Easyjet at det ble slik.

Norwegian vil aldri klare aa konkurrere mot Ryanair, det har vi sett bevis paa allerede. Og jeg tror ikke Norwegians kunder oensker at de skal ble som Ryanair. Norwegian har gjort veldig mye rett og har kommet dit de er i dag pga av ansatte som har staatt paa for selskapet sitt.
Det at selskapet naa plutselig er umulig aa drive uten aa bruke vikarbyraaer for all fremtidig hyring er pisspreik, det vet alle.
Norwegian long haul har meget store utfordringer og det er slett ikke personellkostnader som er den stoerste.
.

Det er vel ofte de selskapene som taper penger som forsvinner i et "fritt" marked...;) Poenget til Kjos er vel at han ikke ønsker at DY skal bli et av disse.

Selvsagt bør det være mulig å drive uten utelukkende kontraktsansatte, men at det sannsynligvis må være et ikke helt begrenset omfang av denne typen ansatte for å ivareta fleksibiliteten og for å slippe å bygge opp en administrasjon for hver base man tenker å opprette.

Jeg er også litt interessert i å høre hva du tenker er en fornuftig strategi for DY å følge. Jeg tror ikke at DY kommer nok til å bli et selskap primært for premiumkunder, så da må naturlig nok fokuset på kostnadssiden være fremtredende. Eller har du en annen plan du mener at DY bør følge?

Commuter
16-04-2012, 22:51
Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant :old

I konteksten du svarer på er jeg helt enig med deg, men jeg vil bare påpeke at en adm/it-konsulent er i et miljø som er rigget for konsulentvirksomhet. Det er ikke det samme som å starte sitt eget enkeltmannsforetak i et yrke som tydeligvis er notorisk vanskelig å få jobb i.

Hva angår moral i forhold til de ansatte så registrerer jeg at få synes å være opptatte og bekymret for sweatshop arbeiderne til Nike, Adidas, Telenor (de har vel ryddet opp, kanskje?) osv.. Disse bedriftenes suksess en indikator på at kundene nok i liten grad lar seg påvirke av slike forhold.

Folk er opptatt av situasjonen når de kommer opp, og glemmer raskt. De fleste selskapene som opplever en slik sak opplever en markant dipp i salg og omdømme, men folk glemmer raskt. På et flyforum er dette uansett en meningsløs påstand, da jeg aldri kommer til å lage en tråd om min eventuelle boykott av Nike på et flyforum.

Jeg vil samtidig påpeke at det er en vesentlig forskjell på dårlig oppfølging av compliance (hvilket bør medføre snarlig opprydning internt) og bevist dumping av vilkår.

Jeg er også litt interessert i å høre hva du tenker er en fornuftig strategi for DY å følge. Jeg tror ikke at DY kommer nok til å bli et selskap primært for premiumkunder, så da må naturlig nok fokuset på kostnadssiden være fremtredende. Eller har du en annen plan du mener at DY bør følge?

Det finnes en middelvei. Jeg mener ikke at DY må ha utelukkende norske ressurser på faste kontrakter, men posisjonen akkurat nå er ganske kompromissløs. DY må og bør rasjonalisere fremover for å hevde seg som en LCC, men det finnes en mellomting som samtidig respekterer den innsatsen dagens faste ansatte har gjort for bedriften.

TOS
16-04-2012, 23:07
Folk er opptatt av situasjonen når de kommer opp, og glemmer raskt. De fleste selskapene som opplever en slik sak opplever en markant dipp i salg og omdømme, men folk glemmer raskt. På et flyforum er dette uansett en meningsløs påstand, da jeg aldri kommer til å lage en tråd om min eventuelle boykott av Nike på et flyforum.

Poenget mitt med å trekke frem dette var ikke å diskutere boikott av Nike eller Adidas, men at folk flest ikke bryr seg om slike ting som arbeidsvilkår for de som produserer det vi konsumerer. Ergo så er det ikke sikkert at "tapet" for DY trenger å være spesielt stort ved å opptre som de gjør.

Jeg vil samtidig påpeke at det er en vesentlig forskjell på dårlig oppfølging av compliance (hvilket bør medføre snarlig opprydning internt) og bevist dumping av vilkår.


Ja, det er klart det er en forskjell. Spørsmålet er om hva som er å oppfatte som "dumping" av vilkårene. At vilkårene blir dårligere er definitivt ikke det samme som dumping (om du mener i forhold til sosial dumping). Det er også klart at vilkårene til piloter har historisk sett vært eksepsjonelt gode (se f.eks. statistikken som Wahoo viser til), og selv om dette ikke er verden for alle i dag (og spesielt ikke ferske piloter) så er det vel muligens slik at en nedjustering av vilkårene merkes ekstra godt. Det er klart man da vil kjempe for å beholde gode vilkår.

Det finnes en middelvei. Jeg mener ikke at DY må ha utelukkende norske ressurser på faste kontrakter, men posisjonen akkurat nå er ganske kompromissløs. DY må og bør rasjonalisere fremover for å hevde seg som en LCC, men det finnes en mellomting som samtidig respekterer den innsatsen dagens faste ansatte har gjort for bedriften.

Jeg er enig i at holdningen i ledelsen i DY synes å være unødvendig steil, men samtidig så kjenner ikke jeg konkurransesituasjonen til DY annet enn nokså overfladisk gjennom å ha bladd gjennom årsrapporter o.l. Kanskje ser de noe som vi ikke ser? De har jo vært flinke til å tilpasse seg hittil, og vist at de synes å forstå hvordan disse markedene fungerer. Det punktet jeg håper at Kjos & DY firer på er i forhold til sykelønn (selv om det ikke er umulig å kjøpe seg forsikring som dekker sykelønn også for selvstendig næringsdrivende), samt på holdningen om at det er kun kontraktsansettelser.

Samtidig så holder det muligens ikke for å overbevise DYs ledelse og kun si at det må finnes en middelvei. Hvordan ser denne middelveien ut? Det er ikke rendyrket FR, og det er ikke BA/LH? Hvor leverer og skal DY levere merverdi utover FRs produkt, slik at en kostnadsulempe kan kompenseres med høyere inntekter? Hvor stor kostnadsfordel vis a vis BA/LH/SK/AF er tilstrekkelig for å tilby kundene akkurat tilstrekkelig mye billigere produkter slik at de bytter til DY (og samtidig tjene penger på dette)? Er det snakk om å imitere mer forretningsorienterte carriers med økt frekvens på de destinasjonene de flyr (og er dette nok til å flytte folk fra legacy selskapene)? Jeg er fortsatt ikke klok på hva som er alternativet, annet enn at det er noe annet enn FR.:)

Commuter
16-04-2012, 23:24
Poenget mitt med å trekke frem dette var ikke å diskutere boikott av Nike eller Adidas, men at folk flest ikke bryr seg om slike ting som arbeidsvilkår for de som produserer det vi konsumerer. Ergo så er det ikke sikkert at "tapet" for DY trenger å være spesielt stort ved å opptre som de gjør.
Her er vi helt enige! Folk kommer til å glemme DY sine handlinger innen 6-12 måneder etter konflikten er ferdigstilt - uavhengig av utfall. Derfor er det viktig å sikre en ryddig prosess og ryddige vilkår med en gang.

Ja, det er klart det er en forskjell. Spørsmålet er om hva som er å oppfatte som "dumping" av vilkårene. At vilkårene blir dårligere er definitivt ikke det samme som dumping (om du mener i forhold til sosial dumping). Det er også klart at vilkårene til piloter har historisk sett vært eksepsjonelt gode (se f.eks. statistikken som Wahoo viser til), og selv om dette ikke er verden for alle i dag (og spesielt ikke ferske piloter) så er det vel muligens slik at en nedjustering av vilkårene merkes ekstra godt. Det er klart man da vil kjempe for å beholde gode vilkår.

Det er stor forskjell på en reduksjon i lønn og vilkår som har vært eksepsjonelt gode, og innføring av elementer i kontrakten som gjør yrket til mindre bærekraftig. Min reaksjon går ikke på at piloter må moderere seg (og det har de også gjort de siste årene), men heller mot en lønn som er så presset at folk må belage seg på overtid eller ekstrajobb, medarbeidere som er redd for å sykemelde seg, og medarbeidere som er redd for å uttale seg om negative hendelser på jobben. Dette reduserer sikkerhet for kunden og skaper uverdige forhold for medarbeideren.


Jeg er enig i at holdningen i ledelsen i DY synes å være unødvendig steil, men samtidig så kjenner ikke jeg konkurransesituasjonen til DY annet enn nokså overfladisk gjennom å ha bladd gjennom årsrapporter o.l. Kanskje ser de noe som vi ikke ser? De har jo vært flinke til å tilpasse seg hittil, og vist at de synes å forstå hvordan disse markedene fungerer. Det punktet jeg håper at Kjos & DY firer på er i forhold til sykelønn (selv om det ikke er umulig å kjøpe seg forsikring som dekker sykelønn også for selvstendig næringsdrivende), samt på holdningen om at det er kun kontraktsansettelser.
Enig

Samtidig så holder det muligens ikke for å overbevise DYs ledelse og kun si at det må finnes en middelvei. Hvordan ser denne middelveien ut? (...) Jeg er fortsatt ikke klok på hva som er alternativet, annet enn at det er noe annet enn FR.:)

De er allerede på mellomveien. Betal for ekstratjenester, men tilbyr allikevel tjenester som forretningsreisende krever (connections, priser med inkluderte tilleggstjenester, og til en viss grad frekvens på business-rutene til en litt lavere pris). Dette er helt korrekt posisjonering for å skaffe både leisure og business-kunder, og det er på ingen måte i konflikt med en organisasjon som tilbyr klare og oppnåelige karriereveier med trygghet og ryddige vilkår.

TCAS
16-04-2012, 23:27
Se på Easyjet. De lever en middelvei.

HS-TGA
16-04-2012, 23:42
Jeg har beundret DY siden oppstarten og satte stor pris på davids kamp mot goliat. Har dog mistet mye respekt for DY pga deres dårlig skjulte sosiale dumping som jeg vil kalle det. Jeg håper pressen henger på denne saken og gir DY så mye rettferdig PR som mulig (dårlig i mine øyne). Dette er ikke en ønsket utvikling i arbeidslivet og man bør ikke la Kjos slippe unna dette uten litt støy i det minste.

My 5cent.

TOS
16-04-2012, 23:49
De er allerede på mellomveien. Betal for ekstratjenester, men tilbyr allikevel tjenester som forretningsreisende krever (connections, priser med inkluderte tilleggstjenester, og til en viss grad frekvens på business-rutene til en litt lavere pris). Dette er helt korrekt posisjonering for å skaffe både leisure og business-kunder, og det er på ingen måte i konflikt med en organisasjon som tilbyr klare og oppnåelige karriereveier med trygghet og ryddige vilkår.

Joda, jeg tenkte den tanken. Men det er jo der DY er i dag. Dette er en tilværelse som DY kjenner godt, det vet hvem de konkurrerer mot, de vet hvor de har sine styrker og svakheter i forhold til som er nærliggende å sammenlikne seg med. Det at DY nå synes å gå til nokså dramatiske skritt kan vel kanskje tolkes som at DY ser at de ikke kommer lenger i denne strategien, og at de nå må finne på noe nytt om de skal fortsette å levere overskudd?

semmern
17-04-2012, 00:35
Han behøver ikke legge ned, men jeg utforder heller Kjos til å tjene penger med sitt moralske kompass intakt...

Earlybird, du og jeg snakker samme språk. Skulle ønske flere kunne se den rent menneskelige, etiske siden ved dette. Er det for mye forlangt å ha en fast jobb med vanlige vilkår?

Wahoo
17-04-2012, 06:43
Jeg har beundret DY siden oppstarten og satte stor pris på davids kamp mot goliat. Har dog mistet mye respekt for DY pga deres dårlig skjulte sosiale dumping som jeg vil kalle det.

Kjos tilbyr 700k i lønn, en norsk pilot tjener i snitt 900k, en dansk og svensk 600k i snitt.
Selv om DY piloten kanskje må kjøpe noen ekstra forsikringer for noe av pengene har dette neppe noe med sosial
dumping å gjøre. Det er fagforenings-propaganda fra ende til annen.

Hovedårsaken til at Kjos velger denne måten er for å unngå administrasjonen rundt å ha 6000 ansatte
på ørten forskjellige baser.

W

dc-8-63
17-04-2012, 07:14
Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant :old

Men en vel også antyde at disse har helt andre kontrakter og er ansatt via konsulent firmaer som ikke bare tilbyr gode kontrakter, men også er basert I Norge med norske lønninger og norske sosiale goder :p (eller er det noe jeg ikke har fått med meg;) ) - det er et stykke fra Lysaker til Latvia

HS-TGA
17-04-2012, 08:25
Kjos tilbyr 700k i lønn, en norsk pilot tjener i snitt 900k, en dansk og svensk 600k i snitt.
Selv om DY piloten kanskje må kjøpe noen ekstra forsikringer for noe av pengene har dette neppe noe med sosial
dumping å gjøre. Det er fagforenings-propaganda fra ende til annen.

Hovedårsaken til at Kjos velger denne måten er for å unngå administrasjonen rundt å ha 6000 ansatte
på ørten forskjellige baser.

W

Om det er Kjos sin eneste grunn, så kan han jo i det minste sørge for at alle piloter som er under kontrakt og flyr for DY har et minimum av sosiale ordninger og kan føle seg trygge på at de ikke får terminert kontrakten fordi de er så uheldige å får en sykdom.

Om ikke DY kan følge grunnleggende verdier man har i norsk arbeidsliv, så håper jeg at alle statlige institusjoner og norske bedrifter som forhandler avtaler om tjenestereiser for sine ansatte utelukker DY som en samarbeidspartner.

Dag Viking
17-04-2012, 08:30
Kjos tilbyr 700k i lønn, en norsk pilot tjener i snitt 900k, en dansk og svensk 600k i snitt.
Selv om DY piloten kanskje må kjøpe noen ekstra forsikringer for noe av pengene har dette neppe noe med sosial
dumping å gjøre. Det er fagforenings-propaganda fra ende til annen.


Kjos tilbød i sin tid 360k i lønn, og snittlønnen i DY er vesentlig lavere enn 900k.
Når man må kjøpe forsikringer, betale pensjon og andre goder av en bruttolønn på 3100 euro pr mnd er det ikke akkurat fagforenings-propaganga.

TOS
17-04-2012, 08:43
Kjos tilbød i sin tid 360k i lønn, og snittlønnen i DY er vesentlig lavere enn 900k.
Når man må kjøpe forsikringer, betale pensjon og andre goder av en bruttolønn på 3100 euro pr mnd er det ikke akkurat fagforenings-propaganga.

I Arpi-kontrakten i HEL (vi har vel sett kapteinskontrakten?) var det også en housing allowance på toppen av lønnen. Den var på rundt 5000,- norske om jeg husker rett. Det var iallefall en ikke helt marginal sum, og om dette fortsatt er tilfellet og gjelder for de andre på kontrakt så bør naturligvis dette inkluderes.

dc-8-63
17-04-2012, 08:45
Kjos tilbød i sin tid 360k i lønn, og snittlønnen i DY er vesentlig lavere enn 900k.
Når man må kjøpe forsikringer, betale pensjon og andre goder av en bruttolønn på 3100 euro pr mnd er det ikke akkurat fagforenings-propaganga.

Ja en god pensjonsforsikring for de yngste vil ta omtrent EUR 1000 i måneden basert på null dekning fra folketrygden

TOS
17-04-2012, 10:06
Er det noen som kan trygdereglene godt (RWY24, eller andre av dere jurister)? Man kan ifølge NAV søke om frivillig medlemskap i Folketrygden, og gjennom betaling av ca 20% av inntekten ha dekning for helse (rundt 9% av inntekten), helse + sykepenger (rundt 14%), og helse + sykepenger + pensjonsrettigheter (rundt 20%). Nå vet ikke jeg hva som kreves for å få innvilget frivillig medlemskap, men på en inntekt lik 3100 EUR så koster altså full dekning 620 euro per måned.

I tillegg skal vel i prinsippet EØS-avtalen sørge for at man ikke taper pensjonsrettigheter ved flytting mellom EØS-land. Dette er ikke helt uvesentlig i forhold til å sikre fri mobilitet av arbeidskraft (en av det indre markeds fire friheter, som hele sulamitten er bygd opp rundt).

TOS
17-04-2012, 10:30
Ja en god pensjonsforsikring for de yngste vil ta omtrent EUR 1000 i måneden basert på null dekning fra folketrygden

Hva er basisen for denne summen? Hvilken utbetaling ser du for deg, og hvor lang opptjeningstid er det snakk om?

TOS
17-04-2012, 12:48
Jeg hører rykter om at de summene som vi opererer med her inne for lønn ikke er den hele og fulle sannheten. Ikke at tilværelsen er bare solskinn for de nyansatte pilotene, men den er kanskje noe bedre enn det man får inntrykk av når man nevner lønn på EUR 3100 per måned, indikasjoner om at man må spare EUR 1000 per måned i pensjon, betaling for helseforsikring osv., men også betydelig under det som er indikert med lønn på NOK700k...

Faktum er, så langt jeg er informert, at man i tillegg til denne lønnen har en diett og en housing allowance på tilsammen rundt 10.000 NOK/måned. Ikke ubetydelig sett i forhold til at basislønnen er EUR 3100. Legger man sammen disse, og det forhold at man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden med full dekning for sykelønn, pensjon og helse for noen og 20% av lønnen, så koster normal dekning som vi fleste andre i Norge har det rundt 8000 NOK/måned. Ikke gratis, akkurat, men da har man iallefall normal dekning (inkl pensjon). I tillegg kommer da vanlig inntektsskatt samt eventuelle andre pilotspesifikke forsikringer.

Det betyr altså at man har noe bedre betalt enn det en del her indikerer (og dekning for helse + sykelønn + pensjon trenger ikke være så kostbar som en del indikerer, samt at utgifter til TR allerede er trukket fra før de summene jeg viser til). Men dette er også vesentlig lavere inntekt enn det som oppgis som gjennomsnittsinntekter for piloter og det som har vært trukket frem av inntekt på NOK700.000. Skulle man gjette på en utbetalt lønn basert på dette (med full dekning i Folketrygden) så snakker vi sannsynligvis om 13-14-15k per måned. Alternativt om man kun tar helseforsikringen så snakker vi vel om drøyt 17k utbetalt. Ikke veldig super lønn, men det sies også at lønnen i seg selv er akseptabel (men at det er andre forhold som ikke er det).

dc-8-63
17-04-2012, 12:54
Hva er basisen for denne summen? Hvilken utbetaling ser du for deg, og hvor lang opptjeningstid er det snakk om?
Dottore !

Jeg tok utgangspunkt i min egen pensjonsforsikring hos TIAA-CREF en av de største organisasjonene for Akademia i USA siden dette er noe jeg har inngående kjennskap til - på godt og vondt ("tap" av USD 150.000). De har en kalkulator på sine medlems sider - har som de fleste av mine kollegaer brukt mangfoldige timer på denne.

Jeg tok utgangspunkt i en som er under 30 år - benyttet 25 år i dette tilfellet (premiene går rimelig dramatisk opp med alder) la inn en ønsket pensjon på 75.000 USD +/- 50.000 EUR og pensjons alder satte jeg til 60 år (den kan settes høyere og det vil nok gi noe lavere premie - dog ikke mye). Jeg la også inn et nokså aggressivt investerings mandat inntil 45år (mye aksjer) for så og gå mot "sikrere" fond etc. etter fyllte 45 år.

Vel verdt å merke dette er en løsning hvor man ender opp med en sum med penger og den kan ta slutt om man lever lengre enn forutsatt (ref Wal-Mart det er ikke en avansert "trim for eldre" en ser - de 80+ åringene som jobber der gjør det fordi de må)

Someone
17-04-2012, 12:55
Handler ikke denne konflikten først og fremt om arbeidsvilkår og ansettelsesorganisering, og ikke om lønn, selv om noen her fokuserer veldig på det siste i diskusjonen?

TOS
17-04-2012, 12:59
Handler ikke denne konflikten først og fremt om arbeidsvilkår og ansettelsesorganisering, og ikke om lønn, selv om noen her fokuserer veldig på det siste i diskusjonen?

Joda, men lønn har vært diskutert veldig mye, så det kan vel være greit å belyse det. Disse tingene er vel heller neppe helt separate heller, for om lønnen er god nok så aksepterer nok veldig mange kontraktsansettelser. Med den lønnen som indikeres her så er det vel ikke helt i kategorien "veldig god lønn". I forhold til ansettelsesvilkår kan jo også slike forhold som pensjon, sykelønn og helseforsikring ligge.

TOS
17-04-2012, 13:01
Dottore !

Jeg tok utgangspunkt i min egen pensjonsforsikring hos TIAA-CREF en av de største organisasjonene for Akademia i USA siden dette er noe jeg har inngående kjennskap til - på godt og vondt ("tap" av USD 150.000). De har en kalkulator på sine medlems sider - har som de fleste av mine kollegaer brukt mangfoldige timer på denne.


Den er grei. Nå er det imidlertid mye som tyder på at disse pilotene kan kjøpe seg normal dekning gjennom frivillig medlemskap i folketrygden for en betydelig lavere sum enn det du indikerer for en helt privat pensjonssparing (vilkårene for slikt medlemskap kjenner jeg ikke, men jeg forstår at dette er en opsjon for disse); eller rundt EUR1000 per måned som da dekker hele spekteret fra helse + syke + pensjon.

L-1011
17-04-2012, 13:38
Ungefär hur många procent av DY kontraktpiloter är norrmänn?
För DY kontraktpiloter som inte är normänn kanske det inte är så aktuellt med en norsk pensionsförsäkrng.
Jag har "hört" att många av DYs kontraktpiloter är svenskar, iaf på HEL basen.

TOS
17-04-2012, 13:41
Ungefär hur många procent av DY kontraktpiloter är norrmänn?
För DY kontraktpiloter som inte är normänn kanske det inte är så aktuellt med en norsk pensionsförsäkrng.
Jag har "hört" att många av DYs kontraktpiloter är svenskar, iaf på HEL basen.

Det finnes ganske sikkert liknende ordninger i andre land (iallefall i EØS-området).

dc-8-63
17-04-2012, 13:47
Den er grei. Nå er det imidlertid mye som tyder på at disse pilotene kan kjøpe seg normal dekning gjennom frivillig medlemskap i folketrygden for en betydelig lavere sum enn det du indikerer for en helt privat pensjonssparing (vilkårene for slikt medlemskap kjenner jeg ikke, men jeg forstår at dette er en opsjon for disse); eller rundt EUR1000 per måned som da dekker hele spekteret fra helse + syke + pensjon.

Ja det høres ut som en "good deal" - en jeg faktisk kommer til å se nøyere på selv. Men ikke noe av dette fjerner de alvorlige problemene med ansettelsesforholdene og når man ser utlysningsskjemaet for 787 produksjonen - kan en vel fastslå at Norwegian ikke alltid velger de mest professonelle aktørene (det finnes jo et annet område hvor DY har valgt virkelig feil:cry:)

TOS
17-04-2012, 13:57
Men ikke noe av dette fjerner de alvorlige problemene med ansettelsesforholdene og når man ser utlysningsskjemaet for 787 produksjonen - kan en vel fastslå at Norwegian ikke alltid velger de mest professonelle aktørene (det finnes jo et annet område hvor DY har valgt virkelig feil:cry:)

Nei, i forhold til de mer overordnede spørsmålene om kontrakt vs "fast" løser ikke dette noe, men det betyr at iallefall de norske pilotene har en mulighet i forhold til både helse og pensjon (og sannsynligvis finnes det tilsvarende ordninger i andre land i EØS-området).

Det Kjos snakker om i forhold til baser de tenker å sette opp utenlands er at om pilotene skal være fast ansatte på disse basene så nødvendiggjør det en HR-administrasjon (om jeg husker rett så var uttalelsen i videoen "loven krever det"). Hvis dette er nødvendig så har jeg noe mer forståelse for at man ikke ønsker å sette opp en administrasjon for hver base, men jeg vet ikke hva som egentlig ligger i den formuleringen som Kjos hadde (og i og med at det var ment for internt bruk så er det neppe å betrakte som en juridisk betenkning heller...).

Wahoo
17-04-2012, 14:32
Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man
(eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til
overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for.

W

dc-8-63
17-04-2012, 14:55
Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man
(eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til
overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for.

W

Tror nok du må regne litt på den skatteprognosen igjen.....det stemmer ikke med hva jeg opplever med høyere lønn og minimum fradrag....

CFI86
17-04-2012, 14:55
Hvorfor skal dere absolutt forsvare sosial dumping?

Wahoo
17-04-2012, 15:53
Isle Of Man;

The Isle of Man is a low-tax economy with no capital gains tax, wealth tax, stamp duty, or inheritance taxand a top rate of income tax of 20%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man

Altså MAX 20% innetekts-skatt!

For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt
på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell.

Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge.
Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen... :up:

W

sail4fun
17-04-2012, 16:09
Isle Of Man;



http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man

Altså MAX 20% innetekts-skatt!

For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt
på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell.

Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge.
Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen... :up:

W

Og det er jo veldig sosialt i/mot det landet man bor i ?
Men wtf ,

dc-8-63
17-04-2012, 16:11
Isle Of Man;



http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man

Altså MAX 20% innetekts-skatt!

For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt
på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell.

Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge.
Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen... :up:

W

40% er langt mere korrekt - men 140.000 kjøper deg ikke "sabla mye forsikringer" det er tydelig at du ikke har kjøpt mye forsikringer utenfor Norge ;)

Vi er nødt til å kjøpe helse og pensjonsforsikring for min kone - da hun ikke blir dekket i Norge og 140.000 gir deg ikke sabla mye. Har du familie i tillegg - det er ikke uvanlig at piloter har sånne ting - blir 140.000 fort spist opp (og du glemmer at 140.000 også inkluderer skoler og universiteter) har ikke hørt at isle of Man University er et fremragende alternativ.

TOS
17-04-2012, 16:19
Har du familie i tillegg - det er ikke uvanlig at piloter har sånne ting - blir 140.000 fort spist opp (og du glemmer at 140.000 også inkluderer skoler og universiteter) har ikke hørt at isle of Man University er et fremragende alternativ.

Nå går dette langt utenfor topic her, men vi er vel såpass på siden uansett, men skoler i Storbritannia er i all hovedsak gratis (det er kun public schools som har skolepenger), og bor man i 3+ år i Storbritannia så er man i kategorien "home student" for universitetsformål (nå er det riktignok ikke så billig uansett, men man betaler da like mye som alle andre i UK). I tillegg er det fortsatt muligheten for et "voksent" avkom av piloten å reise tilbake til Norge (eller andre europeiske land) for å studere, og da er det gratis.

...og som nevnt noen ganger tidligere: Man kan kjøpe syke- + helse- + pensjonsforsikring for rundt 23% av bruttoinntekten (hvis man kvalifiserer til frivillig medlemskap i folketrygden), og siden man ganske sikkert er dekket av et trygdesystem på Isle of Man når man skatter dit så er det nok ikke behov for hele pakken med forsikringer heller.

dc-8-63
17-04-2012, 16:33
Ja vi er på en skikkelig forum tur med OffTopic Airlines - men vi har vært der før - 23% av bruttoinntekten er en god deal - men den utgjør vel omtrent de 20% som Wahoo sparte for oss ;);) av og til er frem og tilbake like langt (spesiellt med OffTopic Airlines.

Fra en som lever midt oppe i hva som blir fremstillt som "attraktivt" vil jeg si at det ikke nødvendigvis er så mye grønnere på den andre siden

TOS
17-04-2012, 17:00
Ja vi er på en skikkelig forum tur med OffTopic Airlines - men vi har vært der før - 23% av bruttoinntekten er en god deal - men den utgjør vel omtrent de 20% som Wahoo sparte for oss ;);) av og til er frem og tilbake like langt (spesiellt med OffTopic Airlines.

Fra en som lever midt oppe i hva som blir fremstillt som "attraktivt" vil jeg si at det ikke nødvendigvis er så mye grønnere på den andre siden

Joda, men man trenger sannsynligvis ikke hele pakken, så en kostnad på rundt 10% av bruttoinntekten er kanskje rimeligere å regne med. Da har man fortsatt 10%-poeng forskjell I "skattebyrde"... ;)

Dag Viking
17-04-2012, 17:13
Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man
(eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til
overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for.

W

Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.
Det er selvsagt mer tabloid å skrive 50% i skatt, men dette tallet er ikke reelt.

Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.

Jeg har en mistanke om at gode ordninger når det gjelder uniformstillegg, diett, housing ol. og har blitt forhandlet frem som en vinn vinn situasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen skatt og ingen arbeidsgiveravgift, og dermed en gunstig form for lønn (evt organisert skatteunndragelse hvis man vil se på det på den måten.)

Man kan vel ikke dra til banken og legge frem dette når man søker om boliglån?

TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?

dc-8-63
17-04-2012, 17:21
Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.
Det er selvsagt mer tabloid å skrive 50% i skatt, men dette tallet er ikke reelt.

Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.

Jeg har en mistanke om at gode ordninger når det gjelder uniformstillegg, diett, housing ol. og har blitt forhandlet frem som en vinn vinn situasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen skatt og ingen arbeidsgiveravgift, og dermed en gunstig form for lønn (evt organisert skatteunndragelse hvis man vil se på det på den måten.)

Man kan vel ikke dra til banken og legge frem dette når man søker om boliglån?

TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?

Det siste lurer jeg også på ? Når det gjelder boliglån tror jeg de aller fleste av disse pilotene kan glemme det - hva er første spørsmål fra kredittinstitusjonene (banker etc.) fjorårets ligning - har du ikke det -hmmm ser du den døren der - ha det - ja selv Bank Norwegian gir deg ikke et lite Visa Kort uten at du legger frem fjorårets ligning - nei dette er gode teoretiske øvelser for de av dere som stiller med trippel norsk - for oss som delvis lever i denne verdenen er det stort sett trippel nei....

Wahoo
17-04-2012, 18:26
Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.

Selv betaler jeg 47%, men har positiv formue, så det er vel det man bør unngå :p

Tallene dine er forøvrig heller ikke korrekte. Uten rentefradrag ligger
trekksprosenten på 750k på ca 40% (34,5% for delt på ett år)

http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090128/skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Nå er vel DY's kontraktspiloter nødt til å bo (skatte) i nærheten av en base (Malaga etc) eller i Norge,
så jeg trekker tilbake Isle of Man eksempelet. Men uansett tror jeg de fleste her er enige om at
denne konflikten handler om generelle vilkår, ikke om lønn.

W

Dag Viking
17-04-2012, 18:36
Selv betaler jeg 47%, men har positiv formue, så det er vel det man bør unngå :p

Tallene dine er forøvrig heller ikke korrekte. Uten rentefradrag ligger
trekksprosenten på 750k på ca 40% (34,5% for delt på ett år)

http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090128/skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Nå er vel DY's kontraktspiloter nødt til å bo (skatte) i nærheten av en base (Malaga etc) eller i Norge,
så jeg trekker tilbake Isle of Man eksempelet. Men uansett tror jeg de fleste her er enige om at
denne konflikten handler om generelle vilkår, ikke om lønn.

W

Det er ikke mine tall, det er www.skatteetaten.no sine tall. Hvis du mener de er feil, får du ta det opp med de. Jeg stoler mer på skatteetaten enn abcnyheter.
Piloter har vesentlige studielån, så selvsagt har de også fradrag.

TOS
17-04-2012, 18:44
...og så har jeg nå fått påpekt at prosentsatsene jeg har operert med ikke stemmer for trygdedekningen. Det som står hos NAV er følgende:

Avgiftssatsene ved frivillig medlemskap - når arbeidsgiver ikke plikter å betale arbeidsgiveravgift
■helsedelen 9,1 prosent
■helsedelen med rett til sykepenger 13,8 prosent
■pensjonsdelen 23,6 prosent


Så om min nye (;)) tolkning er korrekt så koster hele pakken 37.4%, noe som jo blir svært kostbart. Siden jeg har misforstått tidligere så kan det nok også være tilfellet denne gangen... :)

Nå er jeg litt usikker på totaliteten i dette, fordi disse pilotene nok blir skattbare til Norge (om jeg har forstått den delen rett). Da trodde jeg egentlig at man var dekket gjennom betaling av skatt (hvor jo trygdedelen er en del av skattegrunnlaget, og siden NAV skriver følgende: "Når du skatter til Norge er det skatteetaten som både fastsetter størrelsen på trygdeavgiften og som trekker trygdeavgiften fra lønnen din."). Dette blir nok en smule mer komplekst enn jeg tenkte i utgangspunktet, så hvor er juristene når vi trenger dem...?

http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden/Trygdeavgift

Wahoo
17-04-2012, 19:26
Piloter har vesentlige studielån, så selvsagt har de også fradrag.

Selvsagt, som de fleste andre - men det blir vannskelig å sammenlikne MED
fradrag da disse varier stort fra person til person.

Forøvrig annonsert en reportasje om konflikten i dagsrevyen NÅ

EDIT: Brudd i forhandlingene, saken går til mekling

W

Fredrik Propell
17-04-2012, 21:15
http://e24.no/makro-og-politikk/brudd-i-forhandlingene-i-norwegian/20194447

Link for de som måtte ønske.

TOS
17-04-2012, 21:20
Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.

Man kan kanskje diskuterebi hvilken utstrekning diett bør inkluderes, men å se bort fra housing allowance virker nå veldig merkelig. Slik jeg har forstått dette er det tilskudd til å dekke primærbolig (ikke hotell ute på reise - men hvis det er til dekning av hotell så er saken en annen).

TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?

Nå står et ikke klart hos NAV og man må sannsynligvis ta kontakt med NAV utland, men jeg vil anta at det er en standard folketrygdpensjon (som vel etter reformen er dårligere enn den har vært tidligere). Veldig mange har vel tilleggspensjon gjennom arbeidsgiver, men om dette også er en del av pakken vet jeg ikke.

Tommy777
18-04-2012, 04:42
Så om min nye (;)) tolkning er korrekt så koster hele pakken 37.4%, noe som jo blir svært kostbart. Siden jeg har misforstått tidligere så kan det nok også være tilfellet denne gangen... :)

http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden/Trygdeavgift

Så kanskje det ikke bare var fagforeningsvissvass allikevel? ;)

Ja, det koster dersom man skal leke med folk som driver monkey business.

anders320
18-04-2012, 13:56
Quote:
Avgiftssatsene ved frivillig medlemskap - når arbeidsgiver ikke plikter å betale arbeidsgiveravgift
■helsedelen 9,1 prosent
■helsedelen med rett til sykepenger 13,8 prosent
■pensjonsdelen 23,6 prosent

Så om min nye () tolkning er korrekt så koster hele pakken 37.4%, noe som jo blir svært kostbart. Siden jeg har misforstått tidligere så kan det nok også være tilfellet denne gangen...



Ikke helt riktig. Du har tre valg!

Helsedelen med sykepenger - 13.8%
Helsedelen med sykepenger + pensjonsdelen + 23.6%

TOS
18-04-2012, 14:01
Ikke helt riktig. Du har tre valg!

Helsedelen med sykepenger - 13.8%
Helsedelen med sykepenger + pensjonsdelen + 23.6%

Nå blir en enkel økonom forvirret...;)
Så bare helsedelen med sykepenger koster 13.8%, og skal du ha pensjonsdelen i tillegg så blir det 23.6% (totalt sett, eller 23.6 + 13.8 = 37.4%)?

Tabellen jeg kopierte inn er hentet fra NAV sine sider.

L-1011
18-04-2012, 14:07
Hur tror ni Kjos kommer agera om detta faktiskt slutar med pilotstrejk i DY? En strejk bland DY pilotens skulle slå oerhört hårt mot DY och flygbolaget kan gå i konkurs om strejken pågår en längre tid...
SAS blir förmodligen den stora vinnaren på en DY strejk.

TOS
18-04-2012, 14:10
Hur tror ni Kjos kommer agera om detta faktiskt slutar med pilotstrejk i DY?
Tror ni DY ev lämnar Norge som en konsekvens?

Nei, det tror ikke jeg. Jeg tror imidlertid at ekspansjonen vil komme utenfor Norge, noe som vel uansett er hovedplanen (virker det som).

Fredrik Propell
18-04-2012, 14:32
Nei, det tror ikke jeg. Jeg tror imidlertid at ekspansjonen vil komme utenfor Norge, noe som vel uansett er hovedplanen (virker det som).

Men ved å fortsette å ekspandere i utlandet og neglisjere hjemmemarkedet, så fjerner man ikke "problemet" i Norge/Skandinavia. Pilotene blir jo ikke særlig happy av at man øker i disse kontrakt pilotene. Selskapet heter jo fortsatt Norwegian. (Eller vil de kalle seg European ;) )
Jeg tror så fort det blir ro i rekkene, ser vi en "snikinnføring" av Mallaga piloter og Helsinki piloter fast på innlandsrutene, enten de fast ansatte pilotene liker det eller ikke. De kan ikke aksjonerer for mange ganger, for noe som uansett kommer for godt i deres organisasjon.

RIBRO
18-04-2012, 14:41
Nå har jeg ikke fulgt med på hele tråden, men finnes det noe i loven som sier at f.eks spanske piloter, på spansk base, ikke kan fly innenriks i Norge? Eller går det bare på at alle sertifikater er i orden?

Wahoo
18-04-2012, 16:26
Det spesielle her er jo at pilotene ikke kommer til å evt. streike fordi de er misfornøyd med egne vilkår.
Som debattene her viser er de jo stort sett fornøyd med hvordan de har det her i Norge.

Som intervjuet med Vatnar på E24 helt klart viser er dette IKKE lenger en intern konflikt i DY.
Her er det helt klart Parat og resten av foreningene som står bak dette og tar en prisippiell streik (evt) på vegne av
hele yrkesgruppen i Norge.

Vatnar;
Skal vi ha norsk luftfart i fremtiden, må vi kunne konkurrere på like vilkår, Vatnar, til NTB tidligere tirsdag.
Dette er et spørsmål om vi skal ha norsk luftfart om fem år eller ikke. Kontraktspørsmålet presser på for alle, også SAS og Widerøe.
Hvis vi ikke har fly registrert i Norge, har vi heller ikke behov for noe luftfartstilsyn. Norsk luftfart utgjør 1 prosent av brutto nasjonalproduktet. Det innbefatter 50.000 ansatte, sier han.

De som leste mitt "konspiratoriske/ironiske" innlegg tidligere i denne tråden skjønner kanskje nå at det ikke var helt tatt ut av luften.
Som Vatnar sier, dette KAN være eller ikke være for norsk luftfart på sikt.

Spørsmålet er om dette er riktig måte å redde norsk luftfart på - JEG tror ikke det. Skal man klare det er det flere enn Kjos
som må gå i seg selv for å se hva man bidra med for å skape kostnadseffektive, fleksible og konkurransekraftige flyselskaper i Norden.

Taktikken til Parat er åpenbart at de ønsker ett norsk/nordisk sær-regelverk som forbyr kontraktspiloter. Derav mediakjøret og lobbyvirksomheten.
Dette vil kun gjøre at norske selskaper får enda dårligere konkurransekraft. Skjer det tror jeg norsk luftfart vil lide samme skjebne som
shipping bransjen og vil bli helt flagget ut med de konsekvenser det får for dere alle.

Hadde jeg vært DY ansatt nå hadde ihvertfall jeg vært livredd for å la dette bli en prisippiell streik som hele bransjen står bak.
Parat, SAS, Widerøe og alle andre kommer til å trampeklappe jo lenger denne streiken pågår - de har jo alt å vinne!
Dere som er fast ansatte i DY nå har alt å tape... . For ikke å glemme de scandinaviske pilotene som nå er på DY baser som man "angivelig"
er så opptatt av rettighetene til, kan risikere å ikke ha en framtid når dette er over. Husk historien til SAS, fagforeningenes
primære mål er å opprettholde seg selv og rettighetene til medlemmene sine - spesielt de eldre.

W

TOS
18-04-2012, 16:37
Nå har jeg ikke fulgt med på hele tråden, men finnes det noe i loven som sier at f.eks spanske piloter, på spansk base, ikke kan fly innenriks i Norge? Eller går det bare på at alle sertifikater er i orden?

Nå kjenner jeg ikke regelverket i detalj, men luftfarten i Europa ble vel deregulert i 1994 og styres vel av et felles-europeisk regelverk. Såvidt meg bekjent så er det fritt frem for alle som tilfredsstiller de generelle kravene som ligger i det europeiske regelverket å fly til/fra/i Norge. Om et spansk selskap skulle ønske å starte med innenlandsflygninger i Norge så skulle det vel etter alle solemerker være helt kurant (og oppsynet med selskapet ville vel da ivaretas av det spanske luftfartstilsynet).

TCAS
18-04-2012, 18:25
Wahoo, det er ikke et ønske fra DY-pilotene å forby kontraktspiloter. Det er et krav å regulerere bruken slik at de kan benyttes en periode før de må fast ansettes.

Hvorfor mener du forresten at Parat, SAS og Widerøe har alt å vinne på en streik?

Dag Viking
18-04-2012, 19:06
Skånvik ser konspirasjonsteorier til høyre og venstre
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2376632.ece

I de ti årene Norwegian har eksistert har det aldri vært fare for streik. Skånvik tror dette skjer nå fordi den europeiske pilotforeningen har lagt opp en felles strategi og har valgt seg ut Norwegian som ett av de selskapene de vil ramme.

FlyHi
18-04-2012, 19:53
Skånvik ser konspirasjonsteorier til høyre og venstre
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2376632.ece

"Komiske Ali" vælger offerrollen kombineret med skjulte trusler. Ufatteligt var lavt hun (DY) vil synke. I bedste Ryanair-stil er det altid "de andres" skyld og de gør intet forkert selv.

Sørgeligt at være vidne til hvor lavt niveau dette selskab er sunket til. Øv....

Jeg håber piloterne virkeligt står på og kører denne sag helt til ende. De har intet at tabe og alt at vinde. Og det er en både vigtig og nødvendig sag.

Jeg håber ligeledes at - i det mindste nogle - pax stemmer med fødderne og køber flybilletter hos selskaber, der skaber arbejdspladser (og skatteydere) i Skandinavien. Det har samfundet brug for...

TCAS
18-04-2012, 20:04
Skånvik ser konspirasjonsteorier til høyre og venstre
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2376632.ece

Hehe, håper for Skånvik og DY sin skyld at hun ikke tror på det der selv.

(Moderatorer, hvorfor er denne tråden i småprat? Dette er jo noe av det mest aktuelle i norsk luftfart for tiden)

TOS
18-04-2012, 20:10
"Komiske Ali" vælger offerrollen kombineret med skjulte trusler. Ufatteligt var lavt hun (DY) vil synke. I bedste Ryanair-stil er det altid "de andres" skyld og de gør intet forkert selv.

Sørgeligt at være vidne til hvor lavt niveau dette selskab er sunket til. Øv....

Jeg håber piloterne virkeligt står på og kører denne sag helt til ende. De har intet at tabe og alt at vinde. Og det er en både vigtig og nødvendig sag.

Jeg håber ligeledes at - i det mindste nogle - pax stemmer med fødderne og køber flybilletter hos selskaber, der skaber arbejdspladser (og skatteydere) i Skandinavien. Det har samfundet brug for...

Pilotene i DY skatter så vidt meg bekjent til Norge, også de som er ansatte på kontrakt gjennom PARC. Det er iallefall informasjonen jeg har fått. Arbeidsplasser skapes jo også selv om det er ansatte på kontrakt, så vi får håpe at kundene stemmer med føttene i forhold til både skatt og arbeidsplasser.

Uttalelsen fra Skånvik er da på ingen måte så drøye at man trenger å trekke frem komiske Ali.

Om dette er en koordinert aksjon vet jeg ikke, men det er nærliggende å tenke den tanken. Det er imidlertid opplagt at DYs egne handlinger delvis har en skyld i dette (på samme måte som pilotenes handlinger delvis har skyld i dette), men det er vel ingen parter som vil gå ut å innrømme dette i en forhandlingssituasjon.

TOS
18-04-2012, 20:13
Wahoo, det er ikke et ønske fra DY-pilotene å forby kontraktspiloter. Det er et krav å regulerere bruken slik at de kan benyttes en periode før de må fast ansettes.

Hvorfor mener du forresten at Parat, SAS og Widerøe har alt å vinne på en streik?

Det er jo opplagt en fordel for SAS og Widerøe hvis DY ikke lykkes med å redusere sine kostnader ytterligere (SAS mer enn Widerøe, vil jeg tro) gjennom kontraktsansettelser. Om det er en fordel for Parat vet jeg ikke, men de organiserer kanskje en del av pilotene i disse selskapene.

Dag Viking
18-04-2012, 20:26
Om det er en fordel for Parat vet jeg ikke, men de organiserer kanskje en del av pilotene i disse selskapene.

Nei, de er med i NFF

TCAS
18-04-2012, 20:31
Norwegian Pilotforening er med i Parat. De andre i NF.

Wahoo
18-04-2012, 20:38
De andre selskapene (alle, også Ryanair og andre) vil vinne på en streik uansett;
- Blir det "bare" en streik vil dette svekke Norwegian både økonomisk og markedsmessig til fordel for alle andre selskaper på kort sikt
- Blir det som Parat vil må Kjos skrinlegge de fleste av sine planer og alle andre vil tjene på det på lang sikt.
- Parat sier jo selv at dette handler om å overleve for dem så de har alt å tjene på selv kun en streik (media-omtale)
- Får de det som de vil ha de forhindret sin egen undergang på sikt, og det er vel en grei motivasjon.. .

Så at det er meget sterke krefter her som ønsker en streik og mest mulig media-kjør og ikke ett kompromiss i megling er det ingen tvil om.
Derfor tviler jeg på en løsning i meklingen.
Nå er det ingenting som forbauser meg lenger i denne saken, så hvis EU foreninger er med på dette er det ingen bombe.

F.eks. var pluttselig var ikke familien så viktig for DY pilotene allikevel gitt (som antatt) :up:

Tirsdag gjenopptok pilotene fridagkjøpsavtalen med Norwegian som ga selskapet fleksibilitet og pilotene ekstrabetaling

I tillegg har vi fått bekreftet det jeg nevnte at DY har en plan B hvis det blir streik.

VG:
- Vil dere kunne sette inn fly fra andre flyselskap slik dere gjør nå om dagen?

- Vi kommer til å gjøre vårt ytterste for våre passasjerer og vi har en plan, sier Larsson.

- Er planen å sette inn fly fra andre flyselskap?

- Vi har en plan og vi skal gjøre vårt ytterste ved en streik, gjentar Larsson, men ønsker ikke røpe hva planen består i.

Da har vel de fleste brikkene falt på plass omtrent som forventet så langt. Det eneste vi vel ikke vet nå er
hva Kjos plan B er...

laurenz
18-04-2012, 20:42
Norwegian Pilotforening er med i Parat. De andre i NF.

Nja, det er noen piloter i SAS som er med i Parat.
På kabinsiden har Parat medlemmer i flere selskap

http://www.paratluftfart.com/singleArticle.aspx?m=117

Wahoo
18-04-2012, 20:50
...og en ting til, hva kan skje hvis det viser seg at en evt streik er ulovlig da
pilotene (antagelig) streiker for noe som er utenfor deres eget tariff-område?
Kan det være at Kjos har finlest jussen her og at det er plan B?

W

jameson82
18-04-2012, 20:55
Dette rammer allerede DY. Mine to jobb reiser den neste uka ble bestilt til de blå idag ,og tipper flere har tenkt som meg.

TOS
18-04-2012, 21:11
Dette rammer allerede DY. Mine to jobb reiser den neste uka ble bestilt til de blå idag ,og tipper flere har tenkt som meg.

Det er jo ikke akkurat umiddelbar streikefare, så om man skal reise i neste uke er det jo uproblematisk.

TOS
18-04-2012, 21:12
Nja, det er noen piloter i SAS som er med i Parat.
På kabinsiden har Parat medlemmer i flere selskap

http://www.paratluftfart.com/singleArticle.aspx?m=117

Er det ex-BU piloter...?

Cloudius
18-04-2012, 21:35
Er det ex-BU piloter...?

Ja, x-BU-pilotene er organisert i Parat.

Cloudius
18-04-2012, 21:45
Jeg har en liten undring.

Det vi ser nå er et uttalt mål fra DY-ledelsen om at ingen flere skal ansettes fast med tilhørende kollektivavtale. Disse skal leies inn via kontraktsselskaper.

Jeg føler at mange mer eller mindre hevder at dette er en del av globaliseringen og at vi må akseptere dette(?).

I så fall, hvor skal grensen gå for hva man skal akseptere, evt sette grenser for?

Synes man f.eks. at alle flygende i Norge, både cockpit og kabin, skal være ansatt i et selskap i et skattefritt/lavtskattende land?
Det kan jo bli en tenkt konsekvens om også andre luftfartsselskaper blir tvunget til å tenke nytt for å møte konkurransen.
Dette trenger nemlig ikke nødvendigvis bare bli gjeldende for dem som har HEL og AGP-base.

Og hvorfor stoppe med luftfartsbransjen? Hva med olje/off-shore? Hvorfor ikke organisere arbeidsgiveransvaret fra et annet land også der?

Hvordan går det da med skatteinngangen i Norge om stadig flere firmaer vrir seg bort fra sin skatteplikt ved å hevde at de ansatte er kontraktører/ansatte fra utlandet?

TOS
18-04-2012, 21:54
Hvordan går det da med skatteinngangen i Norge om stadig flere firmaer vrir seg bort fra sin skatteplikt ved å hevde at de ansatte er kontraktører/ansatte fra utlandet?

Som nevnt så er det i dette eksempelet slik at pilotene skatter til Norge (det har jeg fått høre), og generelt sett så er det vel slik at bosted og hvor ofte man er i Norge som dels avgjør hvor man skal skatte (spesielt om man er norsk pilot). Det har vel også vært noen saker hvor man har argumentert med at skatteplikten bør ligge der basen er (jeg tror det var vist til en sak med SAS piloter bosatt i Frankrike, hvor man mente at de likevel måtte skatte til Danmark - dette har jeg imidlertid som annenhåndsinformasjon, så jeg vet ikke om det stemmer helt).

I forhold til de andre aspektene så er det nok ikke helt enkelt å avgjøre. Utfordringen for luftfarten er at produksjonen som gjøres der er basert nesten utelukkende på lett flyttbare "innsatsfaktorer" (fly og personell). Det gjør bransjen betydelig mye mer utsatt for denne utviklingen enn en del andre bransjer (offshoresektoren er på norsk territorium, så da blir utfordringen betydelig større med å skulle innføre kontraktsansettelser ordninger lokalisert til andre deler av Europa/verden).

Det er vel heller ikke gitt at luftfarten er den bransjen som skal kunne være grunnlaget for stor skandinavisk "eksport" (gitt at DY ser for seg at ekspansjonen i hovedsak skal skje utenlands så er det en eksport av en tjeneste).

Pilot1
18-04-2012, 22:18
Pilotene i DY skatter så vidt meg bekjent til Norge, også de som er ansatte på kontrakt gjennom PARC.

De som er leaset inn får sin betaling skattefri på den kontoen de oppgir, hvor i verden den nå måtte befinne seg. Skatt er noe et leasing-selskap ikke vil befatte seg med. Det er en sak mellom den enkelte og myndighetene der man jobber og/eller bor. Ingen vet hva de som er leaset inn betaler i skatt, eller hvor, og PARC, ARPI og Norwegian er de siste som vil ha noe med det å gjøre. Om de gir inntrykk av at alt er i orden så har de intet grunnlag for det. Hvorfor tror dere svenskene (f.eks.) hos Norwegian i Helsinki er leid inn fra Baltikum?

Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter.

TOS
18-04-2012, 22:24
De som er leaset inn får sin betaling skattefri på den kontoen de oppgir, hvor i verden den nå måtte befinne seg. Skatt er noe et leasing-selskap ikke vil befatte seg med. Det er en sak mellom den enkelte og myndighetene der man jobber og/eller bor. Ingen vet hva de som er leaset inn betaler i skatt, eller hvor, og PARC, ARPI og Norwegian er de siste som vil ha noe med det å gjøre. Om de gir inntrykk av at alt er i orden så har de intet grunnlag for det. Hvorfor tror dere svenskene (f.eks.) hos Norwegian i Helsinki er leid inn fra Baltikum?

Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter.

Nei, det er ikke så vanskelig. NAV utland og Skatteetaten kan fortelle deg om hva du må gjøre og hvor du skal skatte. Jeg har selv snakket med skattemyndighetene angående egen skattesituasjon, og det iallefall enkelt å komme i kontakt med rett etat/avdeling.

Det er forøvrig ikke DY som har fortalt meg at alt er i sin skjønneste orden (skattemessig), men noen dette angår direkte. Har jeg forstått disse rett så skatter de til Norge.

Cloudius
18-04-2012, 22:27
I forhold til de andre aspektene så er det nok ikke helt enkelt å avgjøre. Utfordringen for luftfarten er at produksjonen som gjøres der er basert nesten utelukkende på lett flyttbare "innsatsfaktorer" (fly og personell). Det gjør bransjen betydelig mye mer utsatt for denne utviklingen enn en del andre bransjer (offshoresektoren er på norsk territorium, så da blir utfordringen betydelig større med å skulle innføre kontraktsansettelser ordninger lokalisert til andre deler av Europa/verden).

Det er vel heller ikke gitt at luftfarten er den bransjen som skal kunne være grunnlaget for stor skandinavisk "eksport" (gitt at DY ser for seg at ekspansjonen i hovedsak skal skje utenlands så er det en eksport av en tjeneste).

Ja, personbeskatningen er i og for seg grei nok ettersom det blir en sak mellom den enkelte og Skatteetaten og som det vel er relativt klare retningslinjer for.

Vedr "innsatsfaktorer". Det burde vel også være interessant hvor produksjonen utføres?

Er det greit at man sitter på kontrakt fra et selskap i Irland, får sin lønn fra Isle of Man og har base Gardermoen og produserer ut derfra?
Det er faktisk realiteten i hva DY har holdt på med. I det nye oppsettet gir man piloter Malaga-base og innlosjerer dem i et eget bygg på Torp for også å foreta innenriksflyginger.

Jeg personlig har selvfølgelig min oppfatning om at dette ikke er ønskelig, men hva mener folk her egentlig?
Til tider synes jeg det blir for mye diskusjon i retning "dette er konsekvensen av globaliseringen". "Dette har man også sett i andre bransjer".

Ja, det er greit, men er det slik vi ønsker det? Eller rettere sagt: Hvor går grensen mellom det vi aksepterer med et skuldertrekk og det vi ønsker å påvirke?

Tommy777
18-04-2012, 22:32
De som er leaset inn får sin betaling skattefri på den kontoen de oppgir, hvor i verden den nå måtte befinne seg. Skatt er noe et leasing-selskap ikke vil befatte seg med. Det er en sak mellom den enkelte og myndighetene der man jobber og/eller bor. Ingen vet hva de som er leaset inn betaler i skatt, eller hvor, og PARC, ARPI og Norwegian er de siste som vil ha noe med det å gjøre. Om de gir inntrykk av at alt er i orden så har de intet grunnlag for det. Hvorfor tror dere svenskene (f.eks.) hos Norwegian i Helsinki er leid inn fra Baltikum?

Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter.

Saa da blir man selvstendig naeringsdrivende (med de kostnadene det medfoerer) og kan skatte til uansett land man vil, noe som garantert foerer til tapte skattekroner for Norge.

Man maa ogsaa vaere sin egen HR avdeling. Dette er kompliserte greier og som du sier, det er vanskelig aa gjoere alt rett og taperen vil alltid vaere arbeidstakeren. For mine selskaper paa si her i USA, betaler jeg over 1800 dollar i aaret for aa ha en profesjonell til aa holde orden paa det. I tillegg blir selvangivelsen min saapass komplisert at jeg maa hyre inn en kompetent person og betale mer enn 8 ganger saa mye som en arbeidstaker betaler for aa faa den levert. I min sak, er dette en ekstrainntekt, saa ekstra kroner paa toppen av en god corporate loenn under ordnede forhold, saa helt greit. Men hadde det vaert min primaerjobb som krevde dette, hadde det blitt en masse ekstrajobb og kost. Til og med her i USA er det ingen som krever noe slikt for profesjonelle (folk med utdannelse etter high school). Tenk deg selv hvordan du ville foelt det dersom du maate operere som HR avdeling, regnskapsfoerer og benefits administrator med alt det papirarbeidet det medfoerer I TILLEGG til din daglige jobb for mindre penger. Ikke akseptabelt i ett samfunn som Norge (eller i USA for den del)

Saa prinsippet blir utrolig viktig. Naar dette er Norwegians strategi fremover, er det en heftig endring og ikke det pilotene skrev under paa for en del aar siden.

Og Wahoo, DY har en rimelig heftig forpliktelse til Boeing som krever kraftig vekst, saa aa scrappe planene, blir en tom trusel. Jeg tviler paa at multimillionaerene i ledelsen vil se sine aksjer gaa til spille. En god ide er kanskje aa ansette hele kontorrottegjengen paa kontrakt slik at de faar smake sin egen medisin? ;)

Dersom DY ikke klarer seg igjennom denne streiken, staar det garantert andre klare for aa overta deres Boeing slot og ruter etter de velfortjent havner i skifteretten. Kynisk? Jomennsann, siden DY er saapass kyniske, right back at ya. Alle vet at de lett klarer aa drive butikk paa short haul operasjonen deres uten aa dumpe arbeidstakere og drive med skattesnyteri.

gustavf
18-04-2012, 22:34
...og en ting til, hva kan skje hvis det viser seg at en evt streik er ulovlig da
pilotene (antagelig) streiker for noe som er utenfor deres eget tariff-område?


Jeg har vanskelig for å se hvordan en streik skal være ulovlig, dersom den kommer etter et brudd i forhandlingene om tariffavtale og etterfølgende mekling.

TCAS
18-04-2012, 22:39
EU har visstnok vedtatt noe i dag som kan få betydning for både Ryanair og Norwegian sin praksis: http://e24.no/makro-og-politikk/lavprisflyselskaper-faar-ikke-gi-daarlige-sosialytelser/20194898

Skal du ha base HEL må du også ha finske rettigheter, ikke estiske.

Wahoo
18-04-2012, 22:43
Jeg har vanskelig for å se hvordan en streik skal være ulovlig, dersom den kommer etter et brudd i forhandlingene om tariffavtale og etterfølgende mekling.

Pilotene vil forhandle om vilkårene til kontraktspilotene som er ansatt i utlandet i ett annet firma. Det er etter
det jeg kan forstå utenfor deres eget tariff-område og derfor NHO ikke kunne forhandle med dem om dette.

Når det gjelder skattested for kontraktspilotene fant jeg denne;

En person kan oppholde seg i gjennomsnitt 90 dager per år i Norge uten å bli skattemessig bosatt i Norge.

http://www.skatteetaten.no/no/Rettledninger/Informasjon-til-deg-som-har-inntekt-eller-formue-i-utlandet/?chapter=115850#x115850

Med andre ord vil en kontraktspilot som flyr mye på Norge, antakelig bli nødt til å skatte i Norge om han vil eller ikke..

W

FlyHi
18-04-2012, 22:43
EU har visstnok vedtatt noe i dag som kan få betydning for både Ryanair og Norwegian sin praksis: http://e24.no/makro-og-politikk/lavprisflyselskaper-faar-ikke-gi-daarlige-sosialytelser/20194898

Skal du ha base HEL må du også ha finske rettigheter, ikke estiske.

Det var da et skridt i den rigtige retning :)

Pilot1
18-04-2012, 22:43
Nei, det er ikke så vanskelig. NAV utland og Skatteetaten kan fortelle deg om hva du må gjøre og hvor du skal skatte. Jeg har selv snakket med skattemyndighetene angående egen skattesituasjon, og det iallefall enkelt å komme i kontakt med rett etat/avdeling.

Det er forøvrig ikke DY som har fortalt meg at alt er i sin skjønneste orden (skattemessig), men noen dette angår direkte. Har jeg forstått disse rett så skatter de til Norge.

Å oppgi egen inntekt i Norge, for en nordmann, og betale skatt er fullt mulig, det skal du ha rett i.

Ellers er kombinasjonsmulighetene med forskjellige land, og vanskelighetene, mange. Har prøvd det selv. Jeg vil anslå at piloter på kontrakt som har sine skatteforhold i orden utgjør en svært liten andel av totalen.

Du har et firma (flyselskap) som leier et firma (leasingselskap) som leier noen de behandler som et firma (piloten). Personlig inntektsskatt beregnes i den grad sistnevnte oppgir inntekt til myndighetene.

Den noe kortsiktige gleden over OK inntekt da man for 6 mnd i første omgang kanskje ikke tenker pensjon, forsikring, sykdom, skatt etc, den "misforståelsen" av at utbetalt beløp som kontraktør, kan sidestilles med lønn, det er det som holder hele systemet gående.

Cloudius
18-04-2012, 22:53
EU har visstnok vedtatt noe i dag som kan få betydning for både Ryanair og Norwegian sin praksis: http://e24.no/makro-og-politikk/lavprisflyselskaper-faar-ikke-gi-daarlige-sosialytelser/20194898

Skal du ha base HEL må du også ha finske rettigheter, ikke estiske.

Veldig positivt. Sier meg enig i at dette er et skritt i riktig retning.

gustavf
18-04-2012, 22:54
Pilotene vil forhandle om vilkårene til kontraktspilotene som er ansatt i utlandet i ett annet firma. Det er etter
det jeg kan forstå utenfor deres eget tariff-område og derfor NHO ikke kunne forhandle med dem om dette.

Selvfølgelig kan Norwegian og NPF ha klausuler i tariffavtalen om at det skal være begrensninger på innleie.

Fredrik Propell
18-04-2012, 22:54
http://www.skatteetaten.no/no/Rettledninger/Informasjon-til-deg-som-har-inntekt-eller-formue-i-utlandet/?chapter=115850#x115850

Med andre ord vil en kontraktspilot som flyr mye på Norge, antakelig bli nødt til å skatte i Norge om han vil eller ikke..

W

Det vil vel være like vanskelig å overholde maks 90 dager pr år i landet som å fly maks 900 flight hours pr år.

TOS
18-04-2012, 23:19
Å oppgi egen inntekt i Norge, for en nordmann, og betale skatt er fullt mulig, det skal du ha rett i.

Ellers er kombinasjonsmulighetene med forskjellige land, og vanskelighetene, mange. Har prøvd det selv. Jeg vil anslå at piloter på kontrakt som har sine skatteforhold i orden utgjør en svært liten andel av totalen.

Du har et firma (flyselskap) som leier et firma (leasingselskap) som leier noen de behandler som et firma (piloten). Personlig inntektsskatt beregnes i den grad sistnevnte oppgir inntekt til myndighetene.

Den noe kortsiktige gleden over OK inntekt da man for 6 mnd i første omgang kanskje ikke tenker pensjon, forsikring, sykdom, skatt etc, den "misforståelsen" av at utbetalt beløp som kontraktør, kan sidestilles med lønn, det er det som holder hele systemet gående.

Det er ikke så veldig komplisert som man skal ha det til å være selvstendig næringsdrivende med en oppdragsgiver og et gitt sett med fradrag som man kan ttekke fra (jeg gjør det hvert år, og graden av kompliserthet er begrenset).

Det er korrekt at man betaler inntektsskatt i den utstrekning man selv rapporterer inntektene, men piloter kan legge sammen det PARC betaler dem hver måned til en samlet inntekt, og klarer sikkert å finne både normale og kreative fradrag for å redusere skattebelastningen. Har man da avklart på forhånd med norske skattemyndigheter at det er til Norge man er skattepliktig så er det bare å levere inn selvangivelsen via Altinn (når det fungerer...) og, vips, så har man gjort det man skal. Jeg regner med at piloter er like samvittighetsfulle som andre selvstendig næringsdrivende.

Jeg tror også at det er en undervurdering av de som ansettes på kontrakt hvis man tror at de ikke er inneforstått med at de må ordne en del ting selv (mitt inntrykk er at de har god kontroll på dette). Det betyr selvsagt ikke at de trenger å like dette.

TOS
18-04-2012, 23:27
Veldig positivt. Sier meg enig i at dette er et skritt i riktig retning.

Jeg er helt enig i at dette er en god beslutning (uten å ha sett noe konkret om dette). Det bør utvilsomt være hovedregelen at man har et minimum av sosiale ytelser likt det stedet der man jobber. Dette er vel også noe av det som ligger i vikardirektivet i EU, om jeg husker rett (det gikk muligens mer på likebehandling mellom fast ansatte og innleide, men dette nye vedtaket vil muligens være en konsekvens av en slik likebehandling).

Edit: http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/content/20120410FCS42635/4/html/Better-social-protection-for-airline-staff-and-cross-border-workers

Jeg synes det er helt uproblematisk om DY starter en base i Malaga for å betjene flighter fra/til Malaga (enten til/fra Norge, eller til andre steder i Europa og verden forøvrig), og om de ansatte er faste eller kontraktører har jeg ikke så sterke meninger om, men de bør innlemmes i trygdesystemet der de bor/jobber fra. Er det da slik som en del har hevdet, at de som bemanner Malaga-basen flys opp til Norge for i hovedsak å betjene innenlandsflygninger så er det ikke en spesielt god utvikling. Jeg håper at det ikke er riktig, selv om jeg hører rykter fra flere hold om dette.

TCAS
19-04-2012, 00:23
De flys opp (på papiret) for å fly utenlandsrutene på Torp. Ikke innenriks.

Tommy777
19-04-2012, 04:37
Det er ikke så veldig komplisert som man skal ha det til å være selvstendig næringsdrivende med en oppdragsgiver og et gitt sett med fradrag som man kan ttekke fra (jeg gjør det hvert år, og graden av kompliserthet er begrenset).

Det er korrekt at man betaler inntektsskatt i den utstrekning man selv rapporterer inntektene, men piloter kan legge sammen det PARC betaler dem hver måned til en samlet inntekt, og klarer sikkert å finne både normale og kreative fradrag for å redusere skattebelastningen. Har man da avklart på forhånd med norske skattemyndigheter at det er til Norge man er skattepliktig så er det bare å levere inn selvangivelsen via Altinn (når det fungerer...) og, vips, så har man gjort det man skal. Jeg regner med at piloter er like samvittighetsfulle som andre selvstendig næringsdrivende.

Jeg tror også at det er en undervurdering av de som ansettes på kontrakt hvis man tror at de ikke er inneforstått med at de må ordne en del ting selv (mitt inntrykk er at de har god kontroll på dette). Det betyr selvsagt ikke at de trenger å like dette.

I gamle dager var det ikke tillatt å ha en oppdragsgiver, men som sagt tidligere, det er stor forskjell på å levere næringsoppgave for en liten ekstrainntekt mot å gjøre dette for hele inntekten. Det å være dilligent er det slett ikke alle personligheter som takler. Legger man til at man er på veien, flyr og pendler hele året, er det ofte at slikt skeier ut. Fullt forståelig. Det er uansett mye mer komplisert enn å ha ett organisert system som gir deg penger inn på kontoen en gang i måneden med en selvangivelse i året. De fleste foretrekker det. Når man da begynner å blande inn diverse forsikringer, pensjon etc. Blir det en royal paid in the ass for mange, samt en ekstra kostnad.

Og da snakker vi ikke om usikkerhet, vanskelighet med å få lån etc noe som har en utrolig negativ virkning på motivasjonen til folk

Pilot1
19-04-2012, 08:14
De flys opp (på papiret) for å fly utenlandsrutene på Torp. Ikke innenriks.

Så de flys opp for å betjene 6 andre destinasjoner med 1-2 ukentlige turer, da virker 26 personer på nattstopp på TRF overdrevet.

TOS
19-04-2012, 08:51
Det er uansett mye mer komplisert enn å ha ett organisert system som gir deg penger inn på kontoen en gang i måneden med en selvangivelse i året. De fleste foretrekker det. Når man da begynner å blande inn diverse forsikringer, pensjon etc. Blir det en royal paid in the ass for mange, samt en ekstra kostnad.

Og da snakker vi ikke om usikkerhet, vanskelighet med å få lån etc noe som har en utrolig negativ virkning på motivasjonen til folk

jo, det er klart at det er mer komplisert enn å bare få inn pengene med skatt trukket fra hver måned. Det betyr imidlertid ikke at det er så komplisert som mange skal ha det til, og om man gjør dette før en inntekt på 40k per år eller for hele inntekten sin er ikke vesentlig forskjellig i forhold til arbeidsmengde/grad av komplikasjon. Hva angår forsikringer, pensjon osv. så koster det selvsagt penger.

Hva angår det å takle dette, så er dette piloter som er vant til å arbeide i et system med rigide kontroller og papirarbeid, så jeg har full tiltro til at de klarer å holde styr på dette.

Pilot1
19-04-2012, 09:20
I hvilken grad noen frivillig oppgir penger til beskatning avhenger av risken for å bli tatt. Hvor stor oversikt har noen ligningsmyndighet over overføringer fra en bedrift i Estland til en bankkonto i f.eks Andorra, Bahamas ,San Marino eller Mauritius?

At "svenskene" ;) må skrive kontrakt i Estland skyldes vel ikke noen unik kompetanse der.

TOS
19-04-2012, 09:24
I hvilken grad noen frivillig oppgir penger til beskatning avhenger av risken for å bli tatt. Hvor stor oversikt har noen ligningsmyndighet over overføringer fra en bedrift i Estland til en bankkonto i f.eks Andorra, Bahamas ,San Marino eller Mauritius?

At "svenskene" ;) må skrive kontrakt i Estland skyldes vel ikke noen unik kompetanse der.

Siden en del synes å være bekymret for dette med lån til hus osv., så kan man sikkert spørre seg hvor mye lån man får om man ikke engang kan vise til et likningsoppgjør med positive inntekter. Mao. kan det være i den enkeltes interesse å vise at man faktisk tjener penger av andre årsaker enn egen lovlydighet.

Det er vel forøvrig opplagt at man har brukt Estland fordi det 1) er billigere totalt sett, og 2) det ligger rett over fjorden fra Helsinki (og DY er ansvarlig for transport fra Estland til HEL).

dc-8-63
19-04-2012, 09:26
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.

Jeg leser igjennom tråden på ny og er ikke helt enig at det vi ser i Norwegian er helt likt det vi ser utvikle seg i mange andre bransjer og ikke er jeg sikker på at dette kan skyves direkte under det store teppet som heter Globalisering.

Det vi ser i min og andre bransjer er at arbeidplasser flyttes ut til land med lavere kostnader - i IT bransjen har mye av dette gått til India og endel har kommet hjem igjen. I sjøfarten som det hele tiden vises til - ansatte man i stor grad Filipinere - igjen man flyttet arbeidsplassene.

Forskjellen slik jeg oppfatter den er at Norwegian i ganske stor grad ønsker å flytte arbeidestakerene - og det er noe nytt og en ny form for Globalisering. Kritikken går vel i mindre grad på misunnelse men på en nokså dramatisk "oppgradering" av de negative sidene ved Globalsiering !

TOS
19-04-2012, 09:33
Forskjellen slik jeg oppfatter den er at Norwegian i ganske stor grad ønsker å flytte arbeidestakerene - og det er noe nytt og en ny form for Globalisering. Kritikken går vel i mindre grad på misunnelse men på en nokså dramatisk "oppgradering" av de negative sidene ved Globalsiering !

Som nevnt tidligere så har jeg indikert at det er en tvilsom praksis om DY har ansatte basert i Spania (for å spare penger) for så å fly disse opp til Norge for å fly ruter. Jeg trodde ikke det var hensikten med baser rundtomkring (og for HEL flyr de vel tross alt ut fra HEL, selv om de bor/er ansatt rett over fjorden og får transport dekket av DY). Hvis man skal operere som fremmedarbeidere som flys inn og innlosjeres på "brakke" ved TRF eller andre steder i Norge, så er min holdning at det overhodet ikke er akseptabelt. Er det snakk om baser i utlandet, ansatt på utenlandske vilkår og med tilhørighet i utenlandsk trygdesystem, og produksjon i hovedsak ut fra disse basene så ser ikke jeg på det som problematisk. Da er arbeidsplassene flyttet ut.

Hvis det i tillegg er slik at loven krever en HR organisasjon for baser i utlandet, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at man heller ønsker bruk av bemanningsbyrået av praktiske og økonomiske årsaker.

Min referanse til "misunnelse" var i forhold til noen som ikke likte at man ikke kritiserte ordningen, og mente at det var basert på misunnelse.

Pilot1
19-04-2012, 09:39
Siden en del synes å være bekymret for dette med lån til hus osv., så kan man sikkert spørre seg hvor mye lån man får om man ikke engang kan vise til et likningsoppgjør med positive inntekter. Mao. kan det være i den enkeltes interesse å vise at man faktisk tjener penger av andre årsaker enn egen lovlydighet.

Det er vel forøvrig opplagt at man har brukt Estland fordi det 1) er billigere totalt sett, og 2) det ligger rett over fjorden fra Helsinki (og DY er ansvarlig for transport fra Estland til HEL).

Det som sikrer "den ekeltes interresse" er vanlig fast ansettelse hos reell arbeidsgiver, i dette tilfellet Norwegian. Enkelt og greit.

At et land fremmed for selskapet, selskapets baser, og de ansatte er valgt ifm kontrakter, det er nok for å utvanne ansvar og svekke rettighetene til arbeiderne. "Problemer Svensson, ikke fornøyd med Estisk lov som du satte deg godt inn i før du skrev under....." haha

TOS
19-04-2012, 09:44
Det som sikrer "den ekeltes interresse" er vanlig fast ansettelse hos reell arbeidsgiver, i dette tilfellet Norwegian. Enkelt og greit.

At et land fremmed for selskapet, selskapets baser, og de ansatte er valgt ifm kontrakter, det er nok for å utvanne ansvar og svekke rettighetene til arbeiderne. "Problemer Svensson, ikke fornøyd med Estisk lov som du satte deg godt inn i før du skrev under....." haha

Det er vel ikke tvil om at det er enklere med fast ansettelse, og at det for den enkelte kan oppleves som mer forutsigbart. Nå er det heller ikke alltid at fast ansettelse er alternativet. Jeg trodde imidlertid man diskuterte hvorvidt vilkårene var urimelige, og hvorvidt man burde kunne bruke kontraktsansatte. Jeg forsøkte bare å nyansere synet om at man i mindre grad ville rapportere inntekt hvis forholdene var uoversiktlige.

Randulfb
19-04-2012, 09:50
Jeg leser igjennom tråden på ny og er ikke helt enig at det vi ser i Norwegian er helt likt det vi ser utvikle seg i mange andre bransjer og ikke er jeg sikker på at dette kan skyves direkte under det store teppet som heter Globalisering.

Det vi ser i min og andre bransjer er at arbeidplasser flyttes ut til land med lavere kostnader - i IT bransjen har mye av dette gått til India og endel har kommet hjem igjen. I sjøfarten som det hele tiden vises til - ansatte man i stor grad Filipinere - igjen man flyttet arbeidsplassene.

Forskjellen slik jeg oppfatter den er at Norwegian i ganske stor grad ønsker å flytte arbeidestakerene - og det er noe nytt og en ny form for Globalisering. Kritikken går vel i mindre grad på misunnelse men på en nokså dramatisk "oppgradering" av de negative sidene ved Globalsiering !
Eg meiner du for såvidt er inne på ein nyanse her, som er korrekt.
Men bakgunnen for det som skjer er likevel globaliseringa. Skipsfarten ville nok også gjerne ha Norske sjøfolk til Filipinske vilkår. Men då er det slik at arbeidstakaren står overfor i hovudsak tre alternativ:
1-flytte, og akseptere det nye landet sine vilkår
2-finne ein anna arbeidsgiver i same bransje som har bruk for innanlandsk arbeidskraft
3-skifte bransje (kassa på Rimi som det er vist til tidlegare, som eit eksempel)

Då blir det den einskilde som lyt prioritere utifrå kva ein set høgst.

Det eg trur vi ser, er at volumet av norsk flygande personell vil legge seg på eit nivå som er litt lågare enn i dag, og at vidare vekst kjem i andre land. Dette trur eg vert den eigentlege konsekvensen.

AirbusTrond
19-04-2012, 11:29
Det eg trur vi ser, er at volumet av norsk flygande personell vil legge seg på eit nivå som er litt lågare enn i dag, og at vidare vekst kjem i andre land. Dette trur eg vert den eigentlege konsekvensen.

Det høres jo ikke ut som en unaturlig utvikling. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan pilotforeningen (ref Aftenposten i dag) kan tro at det kan bli 6.000 nye arbeidsplasser i luftfarten i Norge som følge av DYs ekspansjon. Med dagens arbeidsmarked er vel dette ikke en gang gjennomførbart - med mindre man må importere enda flere østeueopere på slavekontrakter i andre sektorer.

dc-8-63
19-04-2012, 11:50
Eg meiner du for såvidt er inne på ein nyanse her, som er korrekt.
Men bakgunnen for det som skjer er likevel globaliseringa. Skipsfarten ville nok også gjerne ha Norske sjøfolk til Filipinske vilkår. Men då er det slik at arbeidstakaren står overfor i hovudsak tre alternativ:
1-flytte, og akseptere det nye landet sine vilkår
2-finne ein anna arbeidsgiver i same bransje som har bruk for innanlandsk arbeidskraft
3-skifte bransje (kassa på Rimi som det er vist til tidlegare, som eit eksempel)

Då blir det den einskilde som lyt prioritere utifrå kva ein set høgst.

Det eg trur vi ser, er at volumet av norsk flygande personell vil legge seg på eit nivå som er litt lågare enn i dag, og at vidare vekst kjem i andre land. Dette trur eg vert den eigentlege konsekvensen.

Vel jeg er enig et stykke på veien - men når det gjelder den norske cruise redieriene så var det en gruppe arbeidstakere som rederene ikke ville "flagge ut" Offiserene - de med passasjer kontakt - cruise industrien brukte i lang tid nettopp det faktum at det var norske offiserer som en stor del av markedsføringen - og om man ser på dagens situasjon var det kanskje et bedre valg enn Italienske ? ;)

Det virker jo som om Norwegian ønsker noe av det samme - flagge ut de ansatte - men beholde en Norsk profil

TOS
19-04-2012, 11:52
Det høres jo ikke ut som en unaturlig utvikling. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan pilotforeningen (ref Aftenposten i dag) kan tro at det kan bli 6.000 nye arbeidsplasser i luftfarten i Norge som følge av DYs ekspansjon. Med dagens arbeidsmarked er vel dette ikke en gang gjennomførbart - med mindre man må importere enda flere østeueopere på slavekontrakter i andre sektorer.

Jeg kan heller ikke se at det er realisme i at hele ekspansjonen vil komme i Norge. Jeg regner med at pilotforeningen er inneforstått med dette, selv om de kommuniserer noe helt annet utad.

LN-TIB
19-04-2012, 23:24
Piloter frykter bussjåfør-lønn (http://www.aftenposten.no/okonomi/Piloter-frykter-bussjafor-lonn-6809024.html#.T5B-W9n3GVo)

Piloter frykter bussjåfør-lønn

Når de begynner å stigmatisere andre yrkesgrupper slik, så mister de min sympati. Handler dette egentlig om forfengelig å drømmen om gamle "Pan Am" tider?

laurenz
20-04-2012, 10:57
Piloter frykter bussjåfør-lønn (http://www.aftenposten.no/okonomi/Piloter-frykter-bussjafor-lonn-6809024.html#.T5B-W9n3GVo)



Når de begynner å stigmatisere andre yrkesgrupper slik, så mister de min sympati. Handler dette egentlig om forfengelig å drømmen om gamle "Pan Am" tider?

Tror ikke man skal henge seg opp i en enkel setning med dårlig ordvalg.

Pilot1
20-04-2012, 11:09
Norwegian benytter anledningen til å "berolige" med at flyging fra Torp gjøres av uorganiserte vikarer med spanske kontrakter (innlosjert på 26 rom på brakka på Torp).

http://www.sb.no/nyheter/streik-rammer-ikke-torp-1.7191644

sail4fun
20-04-2012, 11:30
Norwegian benytter anledningen til å "berolige" med at flyging fra Torp gjøres av uorganiserte vikarer med spanske kontrakter (innlosjert på 26 rom på brakka på Torp).

http://www.sb.no/nyheter/streik-rammer-ikke-torp-1.7191644

Den var ment til investorene ....

Wahoo
20-04-2012, 11:33
http://www.euractiv.com/socialeurope/eu-airline-crew-cross-border-workers-land-new-social-security-rights-news-512265

Med 700k i lønn og og nå gode sosiale vilkår burde jo dette fjerne det meste av grunnlaget for en evt streik.

Jeg tviler derimot på at foreningene stopper med dette. Deres overordnede mål er å beskytte medlemmene sine
og seg selv mest mulig - ikke kontraktspilotene. Altså vil de forsøke å begrense/stanse bruken av kontraktspiloter uansett
hvor bra/dårlig de måtte ha det. At de er så opptatt av vilkårene til kontraktspilotene er altså bare spill for galleriet tror jeg.

W

Vref
20-04-2012, 11:35
Med 700k i lønn og og nå gode sosiale vilkår burde jo dette fjerne det meste av grunnlaget for en evt streik.

eller 'det meste av grunnlaget' for å flytte arbeidsplassene ut av landet.

Vref
20-04-2012, 11:41
Deres overordnede mål er å beskytte medlemmene sine
og seg selv mest mulig - ikke kontraktspilotene.

En forening som ha til overordnet mål 'beskytte medlemmene sine og seg selv mest mulig'?

Ja, gud hjelpe meg. Hva der det foreninger er kommer til....

TCAS
20-04-2012, 11:44
Ser stadig det trekkes frem 700.000 i lønn. Hvor kommer det beløpet fra?

dc-8-63
20-04-2012, 11:48
Ser stadig det trekkes frem 700.000 i lønn. Hvor kommer det beløpet fra?

....fra noen som ikke kan regne ? Lønner som er oppgitt er EUR 3100.00 / måned x 12 er 37.200 EUR som vel blir under NOK 300.000 ?

Wahoo
20-04-2012, 11:50
En forening som ha til overordnet mål 'beskytte medlemmene sine og seg selv mest mulig'?
Ja, gud hjelpe meg. Hva der det foreninger er kommer til....

Sa jeg at det var noe galt i det?? Hva med å lese resten..

W

Icenor
20-04-2012, 11:50
Med 700k i lønn og og nå gode sosiale vilkår burde jo dette fjerne det meste av grunnlaget for en evt streik.


W

Hvor har du 700k i lønn fra?

TOS
20-04-2012, 11:59
....fra noen som ikke kan regne ? Lønner som er oppgitt er EUR 3100.00 / måned x 12 er 37.200 EUR som vel blir under NOK 300.000 ?

+ rundt EUR 800 per måned i housing allowance (som opplagt må være med - iallefall om det skal gi et rimelig inntrykk av faktisk lønn) = 47000 euro per år, eller rundt 350.000 NOK. Så skal imidlertid utgifter trekkes fra, så nettoen blir naturligvis lavere. Da er midlertidig betaling for TR allerede trukket fra (nedbetales over 3 år).

I tillegg får de diett på rundt 500 euro per måned, men det er noe mer diskutabelt om man skal inkludere det (det er noe mer kostbart å spise "ute" og ikke ha muligheten til å lage egen mat) så er rimelig kompensasjon for dette bør man vel ha. Spørsmålet er om denne dietten er det eneste pilotene får betalt for mat (noe det virker som).

Lønnen på 700k har vel figurert i noen avisartikler, men jeg regner med at det er kapteinslønn.

Wahoo
20-04-2012, 12:00
Hvor har du 700k i lønn fra?

Kapteiner

http://www.nordlys.no/nyheter/article6008790.ece
http://www.nordlys.no/nyheter/article6014696.ece

W

Vref
20-04-2012, 12:01
Sa jeg at det var noe galt i det?? Hva med å lese resten..

Det er jo to sider av samme sak! Å være "så opptatt av vilkårene til kontraktspilotene" er nettopp å "beskytte medlemmene sine ." Det går an å se litt på sammenhenger her.

Vref
20-04-2012, 12:08
Fra Wahoo sin Nordlys artikkel:

Da er dekning av utgifter som telefon, housing og transport inkludert.
Summen tilsvarer rundt 700.000 kroner i året.


Da vet vel Wahoo hvilke verdier Arpi har satt på 'transport' (taxi til og fra hotell, 21 dager/måneden x2 plus evnt split-duties), 'housing' (hotell 21 netter) samt 'telefon.' Konservativt utgjør dette 30,000/måneden, eller 360,000nok som man trekker ifra de 700,000.

Restsum 340,000 året. Deretter kommer kostnader til forsikringer, pensjon, trygd og evnt. skolegang for barn.

Norsk lønn er 1,000,000. Som ikke behøver fratrekk av forsikring, pensjon, trygd og skolegang.

Ser du forskjellen, Wahoo? Grovt regnet utgjør kontrakten 1/4 av 'lønnen.'

TOS
20-04-2012, 12:10
Det er jo to sider av samme sak! Å være "så opptatt av vilkårene til kontraktspilotene" er nettopp å "beskytte medlemmene sine ." Det går an å se litt på sammenhenger her.

Jeg tror muligens poenget til Wahoo er at foreningens "omsorg" for kontraktspilotene ikke er fordi de er bekymret for deres vilkår (selv om de fremstiller det slik), men fordi de er bekymret for hva som vil skje med egne medlemmer over tid. Nå kan kanskje kontraktspilotene være individuelle medlemmer av foreningen?

Pilot1
20-04-2012, 12:10
Det er ikke riktig å sammenligne utbetalingen på disse kontraktene disse med lønn. Bare det forhold at vanlig Norwegian-lønn innebærer en privat pensjon, tilsvarer en forskjell opptill flere 10-talls prosent.

Mulig at EU-lov i fremtiden sikrer minimum sosiale rettigheter, jeg snakker her om en avtalefestet pensjon som er noe annet de fleste av oss har, utover det lovfestede.

TOS
20-04-2012, 12:13
Når man snakker om housing allowance så regner jeg med at dette er til å dekke bolig på basen, ikke for overnatting utenfor basen. Stemmer det? I såfall er det vel bare i luftfarten at dette ikke regnes som en del av lønnen (og nei, det har ingenting med misunnelse å gjøre - dette bare for å komme i forkant av det vanlig argumentet).

Vref
20-04-2012, 12:20
Når man snakker om housing allowance så regner jeg med at dette er til å dekke bolig på basen, ikke for overnatting utenfor basen.

Arpi har spesifisert at de skal stå for kostnadene for hotell og transport ved utestopp, noe som er en selvfølge i resten av verdens flyselskaper, og nei, på ingen måte kan regnes som lønn.

Denne 'kostnaden' som de er så grei å stå får inngår som en del av "Summen (som) tilsvarer rundt 700.000 kroner i året" for Arpi.

Vanlig 'housing allowance' er ikke en del av pakken; meg bekjent står ikke PARC. Arpi eller Risworth for hybler og hoteller i Bangkok, Malaga eller Helsinki (utover de første 30 dagene i BKK). Det de derimot står for (som nevnt over) er hotell på utestopp, som foreksempelvis er en ukes opphold på 'hotellet' på Torp.

Dette er de 'grei nok' til å dekke, men det skulle da f%&n meg bare mangle. Og det utgjør en del av denne 700,000 'summen' som Wahoo slenger rundt om i hytt og gevær.

Wahoo
20-04-2012, 12:20
Restsum 340,000 året. Deretter kommer kostnader til forsikringer, pensjon, trygd og evnt. skolegang for barn.


Sorry, men dette stemmer overhodet ikke med den informasjonene jeg har fått direkte fra kontrakts-piloter.
Selv nyansatte uten erfaring tjener bedre enn det tallet du nevner.

W

TOS
20-04-2012, 12:20
Restsum 340,000 året. Deretter kommer kostnader til forsikringer, pensjon, trygd og evnt. skolegang for barn.

Norsk lønn er 1,000,000. Som ikke behøver fratrekk av forsikring, pensjon, trygd og skolegang. '

Jeg tror ikke Wahoo forsøker å si at lønnen er den samme som for en norsk pilot, men om det er slik at man forsøker å sikre pilotene 1 million i lønn så tror jeg kampen er tapt før den starter.

Videre så er det vel slik at en styrmann uten for mye erfaring går inn og tjener drøye 400k før nedbetaling av TR er trukket fra. At en kaptein tjener mindre enn dette ser jeg på som nokså lite sannsynlig.

TOS
20-04-2012, 12:23
Arpi har spesifisert at de skal stå for kostnadene for hotell og transport ved utestopp, noe som er en selvfølge i resten av verdens flyselskaper, og nei, på ingen måte kan regnes som lønn.

Denne 'kostnaden' som de er så grei å stå får inngår som en del av "Summen (som) tilsvarer rundt 700.000 kroner i året" for Arpi.

Vanlig 'housing allowance' er ikke en del av pakken; meg bekjent står ikke PARC. Arpi eller Risworth for hybler og hoteller i Bangkok, Malaga eller Helsinki (utover de første 30 dagene i BKK). Det de derimot står for (som nevnt over) er hotell på utestopp, som foreksempelvis er en ukes opphold på 'hotellet' på Torp.

Dette er de 'grei nok' til å dekke, men det skulle da f%&n meg bare mangle. Og det utgjør en del av denne 700,000 'summen' som Wahoo slenger rundt om i hytt og gevær.

Nå husker jeg ikke eksakt formulering i Arpi-kontrakten, men slik jeg husker det så virket det klart slik at dette var dekning av housing på hjemmebasen (ikke hotellovernattinger rundt omkring).

Vref
20-04-2012, 12:26
Jeg tror muligens poenget til Wahoo er at foreningens "omsorg" for kontraktspilotene ikke er fordi de er bekymret for deres vilkår (selv om de fremstiller det slik), men fordi de er bekymret for hva som vil skje med egne medlemmer over tid. Nå kan kanskje kontraktspilotene være individuelle medlemmer av foreningen?

Men hvorfor skulle det å vise 'omsorg' for kontraktspilotene ikke være kompatibelt med at det samtidig tjener eget formål; dvs. at billigere arbeidskraft tar arbeidsplassen din? Kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig?

Man skulle tro at det er bedre at de går opp i lønn (omsorg) enn at du går ned (bekymring.) ?

Vref
20-04-2012, 12:28
Nå husker jeg ikke eksakt formulering i Arpi-kontrakten, men slik jeg husker det så virket det klart slik at dette var dekning av housing på hjemmebasen (ikke hotellovernattinger rundt omkring).

Men hvorfor skulle de tilby housing på hjemmebasen? Der skal man jo bo. ;)

Men denne 'housingen', uansett hvor den skulle være, er ihvertfall inkludert i disse '700,000' og kommer ikke på noen lønnslipp.

Wahoo
20-04-2012, 12:29
Men hvorfor skulle det å vise 'omsorg' for kontraktspilotene ikke være kompatibelt med at det samtidig tjener eget formål; dvs. at billigere arbeidskraft tar arbeidsplassen din? Kan man ikke ha to tanker i hodet samtidig?
Man skulle tro at det er bedre at de går opp i lønn (omsorg) enn at du går ned (bekymring.) ?

Er det "omsorg" å ha som mål å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem arbeidsløse?

W

Vref
20-04-2012, 12:30
Er det "omsorg" å ha som mål å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem arbeidsløse?

Målet er vel 'å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem fast ansatt."

Wahoo
20-04-2012, 12:32
Målet er vel 'å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem fast ansatt."

Hvis du tror Kjos kommer til å realisere planene sine hvis han må ansette alle fast tror du på Julenissen ;) De arbeidsplassene går tapt.

W

Vref
20-04-2012, 12:37
Hvis du tror Kjos kommer til å realisere planene sine hvis han må ansette alle fast tror du på Julenissen De arbeidsplassene går tapt.


Nå er det vel ikke ett mål for menneskeheten at Kjos får realisere planene sine uansett konsekvenser for resten av omverden?

Boeing og Airbus skal uansett levere 200+ flymaskiner til noen. Om de arbeidsplassene går tapt, så finnes det nok andre selskap som kan fly dem skal du se. ;)

Wahoo
20-04-2012, 12:39
Nå er det vel ikke ett mål for menneskeheten at Kjos får realisere planene sine uansett konsekvenser for resten av omverden?
Boeing og Airbus skal uansett levere 200+ flymaskiner til noen. Om de arbeidsplassene går tapt, så finnes det nok andre selskap som kan fly dem skal du se. ;)

Ryanair? ;)

W

Vref
20-04-2012, 12:41
Ryanair?


Nå er det vel akkurat Ryanair sin operasjon din opprinnelige artikkel var myntet på, så her må du velge sider.

Boeingflyer
20-04-2012, 12:41
Hvis du tror Kjos kommer til å realisere planene sine hvis han må ansette alle fast tror du på Julenissen De arbeidsplassene går tapt.

W

Sånne arbeidsplasser er ikke noe å ha! Så hvis det er det det kommer til så: Good riddance :headbang

Wahoo
20-04-2012, 12:43
Nå er det vel akkurat Ryanair sin operasjon din opprinnelige artikkel var myntet på, så her må du velge sider.

At Ryanair må gi sine piloter bedre vilkår betyr jo ikke at de kommer til
å slutte med kontraktspiloter!

W

Pilot1
20-04-2012, 12:46
Sorry, men dette stemmer overhodet ikke med den informasjonene jeg har fått direkte fra kontrakts-piloter.
Selv nyansatte uten erfaring tjener bedre enn det tallet du nevner.

W

På kontrakt så er det normalt ingen forskjell om du er "nyansatt uten erfaring". Du går ikke opp i betaling uansett. Når kontrakten din går ut stiller du likt med andre uten jobb. Hvis "markedsprisen" har gått ned siden sist så tilbys ev ny kontrakt til LAVERE betaling. En pris for styrmenn, en for kapteiner, ferdig med det.

Vref
20-04-2012, 12:46
At Ryanair må gi sine piloter bedre vilkår betyr jo ikke at de kommer til
å slutte med kontraktspiloter!

Og hvordan trekker du den konklusjonen?

Wahoo
20-04-2012, 12:50
Og hvordan trekker du den konklusjonen?

Kontraktspiloter har flere vesentlige fordeler;
- De streiker ikke
- Man sparer store administrasjonskostnader
- Man kan ekspandere, prøve ut nye markeder etc med lavere risiko
- Man kan mye raskere omstille seg til forrandringer i markedet.
- Mye større fleksibilitet generelt

Så selv med 1 mill i lønn ville det fortsatt lønne seg med kontraktspiloter.

W

TOS
20-04-2012, 12:54
Men hvorfor skulle de tilby housing på hjemmebasen? Der skal man jo bo. ;)

Men denne 'housingen', uansett hvor den skulle være, er ihvertfall inkludert i disse '700,000' og kommer ikke på noen lønnslipp.

Nå er det på ingen måte helt utenkelig at man får en housing allowance for å dekke utgifter til bolig på stedet der man skal bo (jeg har selv søkt på jobber med kontrakt på 3 år hvor arbeidsgiver i tillegg til lønnen utbetalte en housing allowance - og det var ikke for å dekke hotell i forbindelse med arbeidsreiser...;)). Jeg har hørt om flere eksempler på dette, og regnet derfor med at det var tilfellet også for denne typen "housing allowance". Hvis det er til å dekke bolig på "hjemstedet/basen" så er det irrelevant om den kommer på lønnslippen eller ikke. Dette bør naturligvis regnes som en del av lønnspakken.

Det som står/stod i Arpi-kontrakten angående housing er det følgende:
4. Accommodation and Transportation
4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties.
4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month.


Da får juristene tolke dette. Pilotene får uansett dekket leilighet eller "airline standard hotel accommodation" (hva nå enn det betyr) på basen, samt hotell på layovers. Førstnevnte har opplagt en pengemessig ekvivalent, som må regnes med når man skal se på reell lønn. Hva som er tilfellet om man selv velger å ordne med bolig (pkt 4.2) hva angår overnatting på layovers vet jeg ikke.

TOS
20-04-2012, 13:01
Målet er vel 'å bli kvitt mest mulig kontrakts-jobbing og dermed gjøre dem fast ansatt."

..og det er en grei, generell holdning fra en fagforening. Jeg tror imidlertid ikke at engang fagforeningen tror at DY vil ansette like mange om de er tvunget til å gjøre alt dette fast. Hvis de tror på det, så ville vel jeg hevdet at de trenger en aldri så liten reality check.

Vref
20-04-2012, 13:01
Kontraktspiloter har flere vesentlige fordeler;
- De streiker ikke
- Man sparer store administrasjonskostnader
- Man kan ekspandere, prøve ut nye markeder etc med lavere risiko
- Man kan mye raskere omstille seg til forrandringer i markedet.
- Mye større fleksibilitet generelt

Så selv med 1 mill i lønn ville det fortsatt lønne seg med kontraktspiloter.

W

Korrekt. Og dette gjelder selvfølgelig også for Gilde, Statoil, Hydro, Den Norske Stat, NSB og Rimi. Det vil alltid lønne seg med kontraktsarbeidere, fordi arbeidsgiveren kan sparke dem som ikke møter opp (streiker), slippe personellavdelingen og alle de tullete administrasjonskostnadene som kommer med mennsker (som angst, sykdom, redsel, kontakt, permisjon, dødfall etc. etc.) og la de kontraktsansatte ta riskoen ved ekspansjon.

I utgangspuntet en perfekt modell for alle bedrifter, med maksimum fleksibilitet og minimum risiko.

Wahoo, hvorfor bruker ikke samtlige norske selskap, inkludert den Norske stat, denne modellen tror du?

TOS
20-04-2012, 13:12
Wahoo, hvorfor bruker ikke samtlige norske selskap, inkludert den Norske stat, denne modellen tror du?

Dette passer bedre for enkelte bedrifter enn for andre bedrifter, og har man stort behov for fleksibilitet så er nok ønsket om kortere kontrakter større. Det er nok ikke en perfekt modell for alle. Det kommer an på bl.a. rekrutteringssituasjonen (det er noe ordentlig herk å skulle gå gjennom ansettelsesprosedyrer oftere enn nødvendig, så finner man de med den kompetansen man ønsker så er det ofte enklere på lang sikt for normale bedrifter å ansette fast...). Kontraktsansettelser reduserer selvsagt behovet for administrasjon (eller mer korrekt, administrasjonen settes bort til spesialiserte bedrifter).

Den Norske stat bruker ikke så rent lite kontraktsansettelser (det samme gjør andre virksomheter som har behov for spesialisert personell - man kan ofte tilby 3 års kontrakter med tilbud om fornying, selv om den som går av etter 3 år erstattes av en annen med tilsvarende kompetanse. Dette gjelder kanskje spesielt i internasjonale organisasjoner, som nok blir et litt spesielt tilfelle). Hovedregelen er imidlertid at ansettelse for ordinær "produksjon" skal skje ved hjelp av faste stillinger. For DY er det et åpent spørsmål hva som skal defineres som ordinær produksjon, fordi de åpner og lukker destinasjoner.

Wahoo
20-04-2012, 13:12
Wahoo, hvorfor bruker ikke samtlige norske selskap, inkludert den Norske stat, denne modellen tror du?

Bl.a. fordi arbeidstagerne på bakken ikke vil ha kontraktsjobber så lenge det er flust av andre å velge
imellom, og fordi i de fleste andre bransjer ikke er like utsatt for streiker og "37" fagforeninger så risikoen
ved å ansette fast er lavere.

W

Vref
20-04-2012, 13:16
Bl.a. fordi arbeidstagerne på bakken ikke vil ha kontraktsjobber så lenge det er flust av andre å velge imellom

Wahoo;

Hvorfor 'velger' arbeidstagerne de faste jobbene da? Hvorfor vil de 'ikke ha kontraktsjobber' tror du?

TOS
20-04-2012, 13:22
Wahoo;

Hvorfor 'velger' arbeidstagerne de faste jobbene da? Hvorfor vil de 'ikke ha kontraktsjobber' tror du?

Nå er det neppe noen som forsøker å fremstille kontraktsjobber som Guds gave til menneskeheten. Poenget er vel at med stort underskudd på arbeidskraft så er det vanskeligere å rekruttere folk til midlertidige kontrakter (om man ikke gir tilstrekkelig gode betingelser).

For luftfarten er det litt anderledes. Det er bedrifter som tilbyr slike kontrakter og det er ansatte som aksepterer vilkårene disse tilbys under. Det er ikke slavelønn/-kontrakter, selv om vilkårene er dårligere enn den millionen du selv viste til tidligere (og dårligere enn hva tilfellet har vært).

Vref
20-04-2012, 13:22
Hovedregelen er imidlertid at ansettelse for ordinær "produksjon" skal skje ved hjelp av faste stillinger. For DY er det et åpent spørsmål hva som skal defineres som ordinær produksjon, fordi de åpner og lukker destinasjoner.

Fair enough. Jeg er til syvende og sist enig at dette har pilotene selv forårsaket ved å akseptere slike vilkår, og har seg selv å takke. Så lenge noen vil fly på slike kontrakter, så vil de alltid eksistere.

Det er ett råttent yrke som jeg håper mine barn aldri kommer inn i.

Og jeg kan vel ikke fornekte at jeg liker en god debatt, uansett hvilken side man velger å forsvare. ;)

TOS
20-04-2012, 13:27
Og jeg kan vel ikke fornekte at jeg liker en god debatt, uansett hvilken side man velger å forsvare. ;)

You and me both! ;)

Jeg forsøker riktignok å basere meg på den informasjonen jeg har tilgjengelig, og korrigerer gjerne meg selv om basisen for konklusjonene/vurderingene mine er feilaktige.:)

dc-8-63
20-04-2012, 13:35
Dette passer bedre for enkelte bedrifter enn for andre bedrifter, og har man stort behov for fleksibilitet så er nok ønsket om kortere kontrakter større. Det er nok ikke en perfekt modell for alle. Det kommer an på bl.a. rekrutteringssituasjonen (det er noe ordentlig herk å skulle gå gjennom ansettelsesprosedyrer oftere enn nødvendig, så finner man de med den kompetansen man ønsker så er det ofte enklere på lang sikt for normale bedrifter å ansette fast...). Kontraktsansettelser reduserer selvsagt behovet for administrasjon (eller mer korrekt, administrasjonen settes bort til spesialiserte bedrifter).

Den Norske stat bruker ikke så rent lite kontraktsansettelser (det samme gjør andre virksomheter som har behov for spesialisert personell - man kan ofte tilby 3 års kontrakter med tilbud om fornying, selv om den som går av etter 3 år erstattes av en annen med tilsvarende kompetanse. Dette gjelder kanskje spesielt i internasjonale organisasjoner, som nok blir et litt spesielt tilfelle). Hovedregelen er imidlertid at ansettelse for ordinær "produksjon" skal skje ved hjelp av faste stillinger. For DY er det et åpent spørsmål hva som skal defineres som ordinær produksjon, fordi de åpner og lukker destinasjoner.

Det er vel en liten forskjell - Den Norske Stat tilbyr Kontraktsstillinger her i Norge - de sender ikke Kontraktsansatte til utlandet for å jobbe ?

TOS
20-04-2012, 13:37
Det er vel en liten forskjell - Den Norske Stat tilbyr Kontraktsstillinger her i Norge - de sender ikke Kontraktsansatte til utlandet for å jobbe ?

Jo, de gjør nok det for kortere og lengre perioder. Nå trodde jeg utgangspunktet for opprettelser av baser i utlandet skulle være produksjon fra disse basene. Som nevnt mange, mange ganger så er saken en annen om det er slik at man skal fly disse inn for å betjene produksjon i Norge. Det vil vel vise seg hva som faktisk er tilfellet når basene er operasjonelle. De ansatte i HEL/TLL-basen flyr vel i liten grad innenriks i Norge?

dc-8-63
20-04-2012, 13:38
Nå er det på ingen måte helt utenkelig at man får en housing allowance for å dekke utgifter til bolig på stedet der man skal bo (jeg har selv søkt på jobber med kontrakt på 3 år hvor arbeidsgiver i tillegg til lønnen utbetalte en housing allowance - og det var ikke for å dekke hotell i forbindelse med arbeidsreiser...;)). Jeg har hørt om flere eksempler på dette, og regnet derfor med at det var tilfellet også for denne typen "housing allowance". Hvis det er til å dekke bolig på "hjemstedet/basen" så er det irrelevant om den kommer på lønnslippen eller ikke. Dette bør naturligvis regnes som en del av lønnspakken.

Det som står/stod i Arpi-kontrakten angående housing er det følgende:


Da får juristene tolke dette. Pilotene får uansett dekket leilighet eller "airline standard hotel accommodation" (hva nå enn det betyr) på basen, samt hotell på layovers. Førstnevnte har opplagt en pengemessig ekvivalent, som må regnes med når man skal se på reell lønn. Hva som er tilfellet om man selv velger å ordne med bolig (pkt 4.2) hva angår overnatting på layovers vet jeg ikke.

Kan ikke dette ha noe sammenheng med i Arpi Kontraktene er man ikke ansatt i det landet man jobber fra - man er ansatt i Estland - men har base i Helsinki.

Dag Viking
20-04-2012, 13:40
For å tråkke litt utenfor tema de siste sidene, er det ingen som er nevneverdig bekymret for sikkerheten?
Tidligere var det stort sett norske sjåfører i norske vogntog på norske veier. De siste årene har det vært en eksplosiv økning i antall østeuropeiske vogntog med østeuropeiske sjåfører. De som bor i nærheten mye trafikkerte fjelloverganger har helt sikkert lagt merke til hvor mye problemer det fører med seg. De er ikke skodd for norske forhold, de har et annet syn på egen og andres sikkerhet, og en lavere terskel for å bryte regler (kjøre/hviletid og teknisk tilstand på kjøretøy).

Hvorfor har det blitt så mange utenlandske vogntog på norske veier? Kostnad selvsagt.
Hvorfor diskuterer vi kontraktspiloter og utenlandsk arbeidskraft i denne tråden? Kostnad.

Hvorfor vil man ikke få det samme problemet når utenlandske piloter skal fly i snøstorm i Nord-Norge? Har man et regelverk som fungerer bedre i luftfarten enn på veien? Har utenlandske piloter bedre holdninger og kunnskap enn utenlandske sjåfører? Er dette prisen vi må betale når jaget etter stadig billigere billetter blir altoverskyggende?

Dette er ikke et forsøk på å sette hverken sjåfører eller østeuropeere i bås, det er basert på observasjon av sjåfører på ulike fjelloverganger, samtaler med ansatte i Viking, reportasjer i lokale media osv. Jeg føler meg ikke lenger trygg på veien, og jeg håper ikke det samme vil skje når jeg setter meg i et flysete.

Wahoo
20-04-2012, 13:42
Det er vel en liten forskjell - Den Norske Stat tilbyr Kontraktsstillinger her i Norge - de sender ikke Kontraktsansatte til utlandet for å jobbe ?

Jeg har faktisk jobbet 1 år i utlandet på kontrakt for ett norsk selskap - helt topp :cool: Dette er nok ikke så uvanlig som du tror..

W