PDA

View Full Version : British Airways og Norge


BraathensSafe1985
09-04-2012, 17:33
Er det bare meg eller har British Airways lite med avganger i Norge ? Føler at jeg ser mindre til de enn for eksempel KLM og Lufthansa. Føler også at de bruker mindre type fly enn før.

Er dette korrekt. Greier de ikke å konkurere med for eksempel KLM i Norge ?

* Hvor mange avganger har de til og fra Norge på en dag / uke egentlig ?

Personlig så har jeg ikke flydd British Airways siden 1997. Verken shorthaul eller longhaul. Flyselskapet virker alltid å være et dyrere alternativ enn for eksempel KLM og Lufthansa. ..


Noen som kan si noe mer om dette her ?

Bor forøvrig i Stavanger

Twin Otter
09-04-2012, 17:40
Det som er sikkert er at det knyttes stor spenning til om British Airways kommer til å videreføre BMI's ruter til SVG og BGO når oppkjøpet er fullført. Det er nok en del av oss som håper på det ihvertfall. Les mer om det i denne tråden:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95233

Fellowship
09-04-2012, 21:07
BA flyr LHR-OSL t/r 5x daglig, oftest med A319 el A320, men også flere flighter m A321 nå i sommerrutene.

Martin
09-04-2012, 21:10
BA flyr LHR-OSL t/r 5x daglig, oftest med A319 el A320, men også flere flighter m A321 nå i sommerrutene.

Dessverre bare fire daglige. De bruker hele nummerrekka fra BA761-770, bortsett fra 764/765 som forsvant for en del år siden. Tror også de flyr bare tre av de enkelte dager.

Når det er sagt, har det bl.a. blitt nevnt på Flyertalk at flightene oppleves som veldig fulle.

Edit: En kjapp sjekk av et par tilfeldige uker nå i sommer på Expertflyer, tilsier at alle fire går daglig.

Fellowship
09-04-2012, 21:23
oops, her glemte jeg visst 764/5 ja... beklager

C172
09-04-2012, 22:53
Fløy med BA ut fra OSL i mars. Det var mye passasjerer på flightene. Service var god. Vi fikk så mye drikke vi ville. Vin,cola og juice.

L-1011
10-04-2012, 00:05
Har BA någonsin flugit 767-300ER till OSL?

Martin
10-04-2012, 00:09
Har BA någonsin flugit 767-300ER till OSL?

Å ja, da. Den gikk vel fast mens de fortsatt fløy på FBU, og et år eller to etter at OSL åpnet. Den gikk faktisk på BA766/767-rotasjonen, sånn at den fløy på flightnummer BA767 tilbake til LHR ;).

jameson82
10-04-2012, 00:19
Mener bestemt jeg så en BA 767 på OSL i slutten av oktober.

Utflyttet
10-04-2012, 01:30
Mener bestemt jeg så en BA 767 på OSL i slutten av oktober.


Det er vel langt fra uvanlig at det roteres litt på flytyper ifbm med spesielle hendelser. Et rask søk hos Google på feks "osl ba boeing 767" returnerer:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94784

:)

-A

EGNM
10-04-2012, 09:43
Vi har nokk sett mere til BA fra norske flyplasser hvis slot kapasiteten var bedre ved LHR. Tror de med glede ville ha tatt kampen om passasjerene som bruker SAS, KLM og Lufthansa hvis de hadde muligheten med mindre fly og høyere frekvens

Helganes
10-04-2012, 11:27
Vi har nokk sett mere til BA fra norske flyplasser hvis slot kapasiteten var bedre ved LHR. Tror de med glede ville ha tatt kampen om passasjerene som bruker SAS, KLM og Lufthansa hvis de hadde muligheten med mindre fly og høyere frekvens

BA fløy vel daglig 757 LHR-SVG på 90-tallet. Hvorfor la de ned? (med forbehold om at dette ikke er besvart i en annen tråd :))

LN-KGL
10-04-2012, 14:12
Generelt sliter mange flyruter som bare terminerer i UK på grunn av den høye Air Passenger Duty, men også hvis man tar et transferstopp på over 24 timer underveis så slår den inn i fullt monn.

LN-RJJ
10-04-2012, 14:45
Dessverre bare fire daglige. De bruker hele nummerrekka fra BA761-770, bortsett fra 764/765 som forsvant for en del år siden. Tror også de flyr bare tre av de enkelte dager.

Når det er sagt, har det bl.a. blitt nevnt på Flyertalk at flightene oppleves som veldig fulle.

Edit: En kjapp sjekk av et par tilfeldige uker nå i sommer på Expertflyer, tilsier at alle fire går daglig.

Det er sjelden det bare er 3 BA-avganger. BA flyr 4 avganger 1234567,
men BA769 er noen ganger innstilt på lørdager, men det er ikke ofte.

Nå i sommerprogrammet, har de følgende daglige avganger fra OSL:

BA761 0755
BA763 1155*
BA767 1715
BA769 2105
*mandager 1200

Ankommer, som følger:
BA762 1100 (turn)
BA766 1610 (crewbytte)
BA768 2025 (turn)
BA770 2225 (nattstopp)

Ruten opereres for det meste med A320 nå i sommerprogrammet,
enkelte dager/avganger med A319/A321.

Martin
10-04-2012, 14:53
Det er sjelden det bare er 3 BA-avganger. BA flyr 4 avganger 1234567,

Det kan hende. Jeg vet at når jeg tidligere har søkt på avganger, så har jeg sett enkelte dager med bare tre. At alle fire går hver dag er flott, og jeg skulle også gjerne sett igjen 764/765-rotasjonen også :)

LN-RJJ
10-04-2012, 14:56
I tillegg kan nevnes Aarhus-ruten, som går 2xdaglig mandag-fredag og 1xdaglig søndager.
Denne opereres riktig nok av Sun-Air of Scandinavia (EZ), men flys med BA flightnummer og "BA-malte" fly. BA8269/8270 og BA8271/8272.

BraathensSafe1985
10-04-2012, 18:27
BA fløy vel daglig 757 LHR-SVG på 90-tallet. Hvorfor la de ned? (med forbehold om at dette ikke er besvart i en annen tråd :))

Jeg fløy B757 200 i 1997 ja ... Mellomlanda i Aberdeen husker jeg ....

Discus
15-09-2023, 00:03
Ser ut som BA dropper nattstopp i Oslo fra vinterprogrammet. BA761/770 er hvertfall borte i november og desember pt.

Herlov
15-09-2023, 06:13
Ser ut som BA dropper nattstopp i Oslo fra vinterprogrammet. BA761/770 er hvertfall borte i november og desember pt.

Da er de nede i tre daglige mellom London og Oslo? Man må vel tilbake til 1980-tallet eller muligens enda lenger tilbake sist gang de hadde et så svakt tilbud på ruta?

view
15-09-2023, 19:09
Da er de nede i tre daglige mellom London og Oslo? Man må vel tilbake til 1980-tallet eller muligens enda lenger tilbake sist gang de hadde et så svakt tilbud på ruta?

Fin mulighet for SAS om de beholder 5 daglige. Ser BA har kuttet jevnt over short haul i vinter, masse reduksjoner i UK og Europa. Vet ikke om det er manglende tro på etterspørsel eller mangel på fly/mannskap.

Fnate
15-09-2023, 19:20
Fin mulighet for SAS om de beholder 5 daglige. Ser BA har kuttet jevnt over short haul i vinter, masse reduksjoner i UK og Europa. Vet ikke om det er manglende tro på etterspørsel eller mangel på fly/mannskap.

Spørs vel om SAS kan dekke opp i det eventuelle behovet (hvis det er behov), siden BA vel i stor grad feeder egen intercont og annet som f.eks Delta og Virgin.

SAS er vel mest LHR direkte pluss noe Singapore og litt United.

Someone
15-09-2023, 19:58
Da er de nede i tre daglige mellom London og Oslo? Man må vel tilbake til 1980-tallet eller muligens enda lenger tilbake sist gang de hadde et så svakt tilbud på ruta?

Har de ikke tidvis hatt det, også utenfor Korona

Fin mulighet for SAS om de beholder 5 daglige. Ser BA har kuttet jevnt over short haul i vinter, masse reduksjoner i UK og Europa. Vet ikke om det er manglende tro på etterspørsel eller mangel på fly/mannskap.

Lå inne med 5x hos SAS når jeg søkte veldig vilkårlig i November

Spørs vel om SAS kan dekke opp i det eventuelle behovet (hvis det er behov), siden BA vel i stor grad feeder egen intercont og annet som f.eks Delta og Virgin.

SAS er vel mest LHR direkte pluss noe Singapore og litt United.

Uten at jeg vet volumet, så har de interline på veldig mye på LHR…..

raider66
15-09-2023, 20:40
Spørs vel om SAS kan dekke opp i det eventuelle behovet (hvis det er behov), siden BA vel i stor grad feeder egen intercont og annet som f.eks Delta og Virgin.

SAS er vel mest LHR direkte pluss noe Singapore og litt United.

En del som benytter Air Canada også fra LHR har jeg erfart.

Espen

Fnate
15-09-2023, 20:42
En del som benytter Air Canada også fra LHR har jeg erfart.

EspenSelvfølgelig. Dem glemte jeg i farten

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

EB
16-09-2023, 06:24
Hvor var British Airways når KLM og senere Lufthansa gruppen overtok Norge? I «gamle dager» var jo BA virkelig store på Oslo. At de la ned Oslo kontoret (ikke billettkontoret men salgskontorer) samtidig som KLM og Lufthansa gruppen satset ser vi vel også ikke var så vellykket som det ble sagt at det skulle bli.

OEH
19-09-2023, 07:14
BA hadde vel opp til 6 daglige til LHR, pluss noen til LGW, for ca 20 år siden? Hadde også egen Gallery Lounge på OSL.
Trist at de har fått en så beskjeden tilstedeværelse på OSL med årene.

AndreasN
19-09-2023, 08:33
Det er jo ikke direkte OSL relatert men som det nevnes over her så har jo BA tilsynelatende gitt opp Norge. De var jo i noen år(arven etter BMI?) en betydelig aktør på både BGO og SVG.

Det har vel aldri vært flere ruter fra Norge til GB enn det er i 2023 men BA er jo snart minste operatør i dette markedet.

AndreasN
19-09-2023, 08:35
BA hadde vel opp til 6 daglige til LHR, pluss noen til LGW, for ca 20 år siden? Hadde også egen Gallery Lounge på OSL.
Trist at de har fått en så beskjeden tilstedeværelse på OSL med årene.

De flydde vel til MAN også i OSL sin barndom og kanskje også BHX operert av mainline?

Someone
19-09-2023, 08:46
BA hadde vel opp til 6 daglige til LHR, pluss noen til LGW, for ca 20 år siden? Hadde også egen Gallery Lounge på OSL.
Trist at de har fått en så beskjeden tilstedeværelse på OSL med årene.

Var de noen gangr mer mer enn 5x daglig til LHR? Og rakk LGW ruten bli med over til OSL fra LGW?

Husjker jeg sommeren 1995 fløy OSL-LGW-ATH, hvor man ikke gikk ut av flyet på LGW så ren transit

Det er jo ikke direkte OSL relatert men som det nevnes over her så har jo BA tilsynelatende gitt opp Norge. De var jo i noen år(arven etter BMI?) en betydelig aktør på både BGO og SVG.

Det har vel aldri vært flere ruter fra Norge til GB enn det er i 2023 men BA er jo snart minste operatør i dette markedet.

Hvor helhjertet var den satsningen på SVG/BGO egentlig?

De flydde vel til MAN også i OSL sin barndom og kanskje også BHX operert av mainline?

Ja, ble vel lagt ned i 2006

Husker jeg fløy den em ERJ-145 tilbake i 2002

AndreasN
19-09-2023, 08:56
De var vel oppe i 2 daglige i noen år og jeg husker nå belegget som nokså bra men årsaken til at rutene først ble reduserert til 1 daglig og siden lagt ned ble vel forklart med mangelen på slots på LHR, klassikker.

SK384
19-09-2023, 10:12
Husjker jeg sommeren 1995 fløy OSL-LGW-ATH, hvor man ikke gikk ut av flyet på LGW så ren transit


Jeg husker de hadde en liknende rute fra Stavanger. Den gikk SVG-LGW-CDG hvor en heller ikke trengte å forlate flyet.

Jeg var nedom kjelleren og så litt etter gamle tidtabeller. Der fant jeg en fra BA fra vinteren 2000/01. Her er rutene som gikk fra OSL den gangen. Som dere ser er det 5 daglige avganger til LHR og ingen til LGW.

Martin
19-09-2023, 10:25
Høst 99/sommer 2000 gikk det fem daglige til LHR og to til LGW:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230919/dfa779d95e07bd29ada67d4eb08fc3dc.jpg

SK384
19-09-2023, 10:29
Høst 99/sommer 2000 gikk det fem daglige til LHR og to til LGW



Dette var vel kanskje siste året at de brukte B767 på OSL?

OEH
19-09-2023, 16:31
Det er jo ikke direkte OSL relatert men som det nevnes over her så har jo BA tilsynelatende gitt opp Norge. De var jo i noen år(arven etter BMI?) en betydelig aktør på både BGO og SVG.

Det har vel aldri vært flere ruter fra Norge til GB enn det er i 2023 men BA er jo snart minste operatør i dette markedet.

Kan ikke huske å ha sett en reklame for BA her til lands på mange år. Hverken på nett, TV eller på reklameplakater. Andre selskaper har jo stadige reklamekampanjer, aldri BA så vidt jeg har fått med meg, så Norge er helt tydelig ikke noe satsingsområde for dem.
Er det tre avganger de har nå, fortsatt til T3? Og med stort sett A319 ser det ut til.

Herlov
20-09-2023, 15:42
Og med stort sett A319 ser det ut til.

Jepp, BA tviholdt på A319 også i sommer, når AF fløy A321 til CDG og LH fløy A321 til FRA/MUC.

Kan det være at de legger OSL helt ned etter hvert? :8:

LN-MOW
20-09-2023, 16:28
Jepp, BA tviholdt på A319 også i sommer, når AF fløy A321 til CDG og LH fløy A321 til FRA/MUC.

Kan det være at de legger OSL helt ned etter hvert? :8:

Helt sikkert ikke, men det henger sikkert litt sammen med både nedgang i markedet og generell overkapasitet. Med både SAS, DY, Ryan og Wizz(?) blir det kanskje litt mange seter der ute ..

Fnate
20-09-2023, 16:54
Helt sikkert ikke, men det henger sikkert litt sammen med både nedgang i markedet og generell overkapasitet. Med både SAS, DY, Ryan og Wizz(?) blir det kanskje litt mange seter der ute ..

Jeg prater bare for meg selv, men jeg sluttet nesten helt å booke BA rett etter Covid. Security på LHR var et komplett mareritt ved connections en periode og det var jo om flyet ditt ikke ble kansellert i forkant. Det var liksom helt random om man kunne bruke bookingen man hadde. Da kostet det dyrt å booke ny billett med AF/KL/LH til USA last minute.

Etter noen sånne (og kanselleringer holder de på med fortsatt) turte jeg ikke booke dem særlig lenger.

Men flere av den som skal noe tror jeg har kjent på det jeg nevner over

RJon
20-09-2023, 17:07
LHR er grunn nok til å unngå BA

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

Fnate
20-09-2023, 17:12
LHR er grunn nok til å unngå BA


LHR er egentlig greit om man er råkkestjerne. Men ikke under og rett etter Covid.

RJon
20-09-2023, 17:57
LHR er egentlig greit om man er råkkestjerne. Men ikke under og rett etter Covid.Jeg er ikke råkkestjerne på Heathrow, må reise over Nordsjøen for å være råkkestjerne [emoji869]

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

EB
20-09-2023, 20:43
Med Star-Alliance fikk også Lufthansa et helt annet grep om Norge (og Skandinavia) og da ble det ikke like attraktivt/nødvendig å reise via London.

Fnate
20-09-2023, 21:40
Jeg er ikke råkkestjerne på Heathrow, må reise over Nordsjøen for å være råkkestjerne [emoji869]


Ikke jeg heller etter at jeg sluttet å fly med dem. Heldigvis tok Paris og Amsterdam over. Men jeg savner BA. De Franske er like merkelige som BA men ikke fullt like kule. Men de flyr i det minste. Hvis de ikke streiker da.

Anyway... off topic og alt det der.

MAKAN!!!!!

OEH
05-10-2023, 15:34
At LHR er så ille er jeg ikke enig i. Sammenlignet med f.eks CDG og FRA synes jeg faktisk LHR er vel så grei mht til connections. Har man status i OW eller reiser på biz eller first går det hele veldig greit og raskt. Hvis ikke blir det litt kø, men ikke verre enn andre større hubs rundt om i verden.
Jeg håper OSL-ruten kommer tilbake til T5 etterhvert, men T3 er egentlig også helt grei, spesielt om man connecter med andre OW-selskaper enn BA.
T5 er bedre om man kun skal til London, da gangavstandene er betraktelig kortere..

Discus
05-10-2023, 16:04
At LHR er så ille er jeg ikke enig i. Sammenlignet med f.eks CDG og FRA synes jeg faktisk LHR er vel så grei mht til connections. Har man status i OW eller reiser på biz eller first går det hele veldig greit og raskt.


Et par ting med LHR - man må alltid gjennom security (minus om man kommer fra domestic). På mange av de andre store i Europa slipper man jo det når man flyr intra-EU, fra USA og en del andre destinasjoner. I tillegg så har status i OW hatt lite å si i security inntil nylig. Fasttrack var stengt stengt i transfer både på T3 og T5 en god stund :rolleyes:

Discus
08-03-2024, 17:24
Kan se ut som nattstopp er tilbake i Oslo. Ja, det var jo liksom der i vinterprogrammet 2023/24 også da, helt til de drev med kanselleringer over en lav sko. Men det er fremdeles T3 i London i sommer også

Jetstar
09-03-2024, 07:38
Kan det tenkes de kommer tilbake til Sola og Flesland når SAS/KLM ser mer mot Køben og Amsterdam fremover?

Someone
09-03-2024, 07:47
Kan det tenkes de kommer tilbake til Sola og Flesland når SAS/KLM ser mer mot Køben og Amsterdam fremover?

Jeg ser på det som ganske lav sannsynlighet, gitt både slotsituasjonen på LHR. Og at Norwegian virker ha et bra grep om lokaltrafikken til London.