View Full Version : Ti påskenøtter til
Jeg fikk noen tilbakemeldinger på det var litt vanskelig, men det er jo nøtter?
Da har jeg :stir sammen noen til. Håper ikke for mange :headbang. Det er jo bare :fly
1) Det er CASA 212, men hvor er det en CASA 212?
http://www.fornebuarkivet.no/qz/11.jpg
2) Museumsgjenstand, men hva og hvor?
http://www.fornebuarkivet.no/qz/12.jpg
3) Flyplass? Ekstrapoeng til dem som tar ruta bildet er tatt fra. Genialt med type og reg også :colgate:
http://www.fornebuarkivet.no/qz/13.jpg
4) Det var en gang et flyselskap... Hva het det? Hva heter det nå? Ideer om hvor bildet er tatt og flytype.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/14.jpg
5) Det er jo en museumsgjenstand dette og, men den flyr. Hva er det og hvorfor er den berømt? Bildet er tatt et rimelig berømt sted...
http://www.fornebuarkivet.no/qz/15.jpg
6) Selskap og flytype
http://www.fornebuarkivet.no/qz/16.jpg
7) Selskap, flytype og flyplass
http://www.fornebuarkivet.no/qz/17.jpg
8) Hva er dette?
http://www.fornebuarkivet.no/qz/18.jpg
9) Hvem? Hva? Hvor?
http://www.fornebuarkivet.no/qz/19.jpg
10) Det er jo en museumsgjenstand dette og, men den flyr. Hva er det og hvorfor er den berømt? Bildet er tatt et rimelig berømt sted... Har jeg ikke sagt det før? Hva het forresten filmen?
http://www.fornebuarkivet.no/qz/20.jpg
NB: Korreksjon i bildet på nr 5
fjasebase
08-04-2012, 19:24
4,5 er en Dash 8-100
8 er SK CR9 OY-KFL
1944vintage
08-04-2012, 19:31
7: DOT
Saab 340
Leirin (eller Røros) :)
9: Eastern Airways
Jetstream 41
Aberdeen ?
fjasebase
08-04-2012, 19:34
7: DOT SAAB 340, Røros
1944vintage
08-04-2012, 19:35
3: Torp
(Ryanair fra UK)
8)....TJA....Det kan da lige så gldt være SAS CR) LNRNL !!!
Hilsen Ole
2. HS125
3. TRF
4. Air Southwest, Eastern Dash 8-300
5. Islander Jersey
6. ATR 72
7. DOT Saab 340, Røros
8. CRJ900
9. Eastern,
3. TRF, Ryanair fra RYG til UK (STN?)
6. Aer Arann ATR72-500
7) Saab A340 Røros?
6) er i hvert fall en ATR72
2) Vickers Viscount i Manchester?
6) Aer Arran ATR 72
Hilsen Ole
1944vintage
08-04-2012, 20:00
1: Fugro flyr jo bl.a malmleting over hele verden.
Også i Norge. (Dog ikke med Casa)
Kan den her være på hjemlige trakter i Ottawa, Canada ?
1944vintage
08-04-2012, 20:08
5: G-ACSS DH.88 Comet på Farnborough.
Kjent fra London - Australia Air Race. 108 timer 13 minutter.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:DH.88_Comet_G-ACSS_Farnborough_10.09.88R.jpg
fjasebase
08-04-2012, 21:04
8)....TJA....Det kan da lige så gldt være SAS CR) LNRNL !!!
Hilsen Ole
Forsåvidt :) Umulig å vite hvilken ;)
1944vintage, tror vi skal til en annen flystrip med flysamling, som Old Warden ;)
10) Filmen het vel "Those Magnificant Men in their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 Hours and 11 Minutes" - en utmerket film jeg så på Symra Kino første gang.
Andre Påskedagmorgen og på tide med en liten oppsummering.
Vi har så langt:
1) At det er en CASA 212 fra Fugro ser vi, men det er hverken i Canada eller Norge.
2) Museumsgjenstanden er nesten identifisert! HMWK er inne på noe når han sier HS.125, men det er "feil" siden det er noe som ligner kraftig på en rundell der. Hvor har ingen sagt noe om.
3) Torp er riktig som flere påpeker. Det er tatt fra et reservert sete i en Ryanair 737 mellom RYG og LPL.
4) HMWK og fjasebase landet denne. Det er Dash 8-103 G-WOWB fra Air Southwest/Eastern i Glasgow. Den skulle tatt oss til Plymouth, men den gang ei...
5) De gamle er eldst! Gjelder både fly og forumister her. Dette er som 1944vingtage sier den opprinnelige Comet, DH.88 G-ACSS som vant The MacRobertson Race fra London til Melbourne i 1934. En annen grående herre, LN-KGL, fant ut at det var på Shuttleworth Collection, Old Warden (muligens fordi han sto ved siden av meg da jeg tok bildet ;))
6) Det er en ATR 72 fra Aer Arann som LN-CMN, HMWK, Hickok og sk931 kom fram til, men ikke en -500.
7) DOT Saab 340A på Røros som fjasebase og HMWK påpeker. Synes 1944vintage og Hickok nølte litt mye her ;)
8) fjasebase, sk931 og HMWK er enige om at det er en CRJ900. fjasebase og sk931 er til og med enige om den kommer fra SAS. Så langt er jeg enig med dem også. Jeg kan si at kun en av dem har rett.
9) På hvem har flere svart Eastern, men det er bare 1944vintage som har gitt full navn på selskapet Eastern Airways ;) Begge godkjennes. Det står til og med i bildet.
Hva er det bare 1944vintage som har prøvd seg på og det er en Jetstream 41. Men hvor mangler. Det er i England, ikke Scotland, dette bildet er tatt.
10) Filmen het Those Magnificant Men in their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 Hours and 11 Minutes, men hva het flyet? Produsenten gikk i 1959 inn i et selskap som fortsatt produserer fly. De hadde et datterselskap som lagde biler. Det firmaet holder på med det fortsatt. En engelsk TV-detektiv kjører rundt i en variant av dem.
1944vintage
09-04-2012, 10:46
2: (tillegg etter litt googling)
HS125 Dominie T1 XS709 - Cosford.
10) Da mener jeg at det er en Bristol Boxkite produsert av Bristol Aeroplane Company (BAC) og bilen det refereres til er en Bristol 410 - som Inspector Lynley (sikkert noe Sir å greier - i hvertfall sier Barbera Havers "But siiiiir" noen ganger).
Da slo to herrer som faktisk er eldre enn meg til med rette svar.
2) er Hawker Siddeley Dominie T.1 (RAF bruker navn og ikke slike stygge tallgreier, med noen hederlige unntak som VC10)
10) Bristol Boxkite og inspektør Lynley, 8th Earl of Asherton, med sin Bristol 410 er referansen. Han er mye mer enn sir. Selv vi er sir når folk skal være høflige eller protestere når vi tar feil, men det gjør vel aldri så blir ikke tiltalt med sir, eller... ;)
Da mangler vi bare to flyplasser mellom Norge og Canada og så er vi i mål.
10) Verdt aa merke at Bristol Boxkiten er en replica som ble bygd for filmen og har en forholdsvis moderne motor. Jeg sier forholdsvis, siden de fleste motorene som brukes den dag i dag har roetter som gaar 70 aar tilbake i tiden :)
Da tar vi fasiten før det blir strieskjorte og havrelefse i morgen...
1) At det er en CASA 212 fra Fugro ser vi, men det er hverken i Canada eller Norge. Dette er utsikten fra hotellvinduet på Hotel Loftleiðir ved Reykjavík. Innenriksterminalen i bakgrunnen.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/11A-1.JPG
2) Museumsgjenstanden kom til RAF Museum på Cosford i høstes og det er en Hawker Siddeley Dominie T.1. RAF hadde en tradisjon med å gi treningsfly navn etter opplæringsinstitusjoner (Oxford, Cornell, Harvard etc) eller alternative betegnelser på lærer, Magister, Proctor og Dominie som er brukt i skotske skoler.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/12A.jpg
3) Torp er riktig som flere påpeker. Det er tatt fra et reservert sete i en Ryanair 737 mellom RYG og LPL.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/13A.jpg
4) HMWK og fjasebase landet Dash 8-103 G-WOWB fra Air Southwest/Eastern i Glasgow.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/14A.jpg
5) deHavilland DH.88 Comet G-ACSS som vant The MacRobertson Race fra London til Melbourne i 1934. Bildet er tatt på Shuttleworth Collection, Old Warden
http://www.fornebuarkivet.no/qz/15A.jpg
6) Det er en ATR 72 fra Aer Arann som LN-CMN, HMWK, Hickok og sk931 kom fram til, men en -201, ikke en -500.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/16A.jpg
7) DOT Saab 340A på Røros som fjasebase og HMWK påpeker.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/17A.jpg
8) sk931 har helt rett i at dette er CRJ900 LN-RNL.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/18A.jpg
9) Jetstream 41 fra Eastern Airways på hjemmebasen,
http://www.fornebuarkivet.no/qz/19A.jpg
10) Det er en replika av Bristol Boxkite bygget på 60-tallet til filmen Those Magnificant Men in their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 Hours and 11 Minutes. Som CFM sier er motoren "moderne". Det er en 100-hesters Rolls-Royce Continental som ble installert i 1989.
http://www.fornebuarkivet.no/qz/20A.jpg
Det var det!
1944vintage
10-04-2012, 17:06
Vil også takke for nøttene - artig med litt hodebry - når en har tid.
re G-ACSS.
Kjente den den igjen på den illrøde fargen og den lyse stripen.
Mener at jeg har sett den static et eller annet sted - trolig tidlig på 90-tallet.
Og jeg har aldri kommet meg til Old Warden. :cry:
En liten korreksjon til bilde 4 - G-WOWB. Det er en Dash 8-311, ikke en -103.
Flyet ble avregistert på G-registeret 1. mars 2012 og ble eksportert til Canada.