PDA

View Full Version : Setereservasjon KLM long haul business


737-405
07-04-2012, 11:43
Hei folkens!

Er det mulig å reservere seter ved bestilling hos KLM dersom man bestiller "World Class Business"-billett, altså oversjøisk?

Hvordan er service/mat/AVOD hos KLM i forhold til eksempelvis SAS eller BA?

Håper på konstruktive svar :)

VIVALDI
07-04-2012, 12:02
Selvsakt.
Et lite hint.....dette står godt forklart på KLM sine sider hvis en tar seg bryet med å lese litt på sidene deres ang setereservasjon.Men--ja.
Du kan reservere ditt sete på WB class-begynnende 90 dager før avreise.Altså 3 mnd i forveien.Skal du reise i nær fremtid-dvs neste uke-neste mnd-kan du reservere sete ditt nå.
Du vil få opp setekartet og da er det bare å give løs.
KLM gir etter min mening-en UPÅKLAGELIG service. Er nok derfor jeg bruker KLM på mine transatlantiske reiser.BA leverer også et kjempepodukt.SAS derimot kommer nok litt bak i rekken for meg.SAS ligger også i øvre sjikte når det kommer til pris.KLM scoorer også veldig godt på pris
Sum sumarum---KLM er det rette valget.

737-405
07-04-2012, 12:10
Jeg skjønner, her misforstod jeg mellom alternativene reservere ved bestilling og 90 dager før reisen starter.. Jeg trodde dette med disse 90 dagene kun gjaldt for passasjerer i økonomi!

Fra BGO (der jeg ønsker å starte reisen) ligger de særdeles gunstig i pris :) Har du gode erfaringer med KLM til USA, Washington, New York og Atlanta ?

Bizflyer
07-04-2012, 12:47
Upåklagelig og upåklagelig, fru Blom!

Alle flyselskapers service er ikke bedre enn dagsformen til crewet.
Jeg har vel flydd mest interkont biz med KLM, SAS, Thai og Lufthansa, og på alle disse har jeg opplevd service fra absolutt tipp topp, til dypest nede i kjelleren.
Ja, det er faktisk utrolig hvor mye servicen er avhengig av de individene som er å jobb den dagen du reiser. Så skal man velge flyselskap, tror jeg heller jeg hadde valgt etter avgangstid, reisetid og kvaliteten på setene fremfor servicen.

Men det er nå bare meg da!

BF:fly

VIVALDI
07-04-2012, 14:27
Kan være någet enig med BizF når det kommer til dagsformen til crewet.Men så mye som jeg har fløyet med KLM til USA-og dette med hånden godt plantet på hjertet--har jeg aldrig opplevd dårlig crew eller dårlig service.
Mine reiser går ofte til Atlanta--så ja--gode erfaringer på dette strekket.
Min neste tur til Atlanta går i begynnelsen av mai--og denne gang fra BGO. Aldri reist ut fra BGO med KLM før--men satser på nok en god og behagelig tur med KLM.Om det er SVG eller BGO-spiller fint liten rolle med hensyn til service tror jeg.
Kjør på du........mine beste anbefalinger når det gjelder KLM.

SQ 777
07-04-2012, 14:27
Vil si at KL har et meget høyt gjennomsnitt her etter mange longhaul årene forut 2009. Etter å ha vært , dette innrømmer jeg, en stor tilhenger av FB tidligere, har jeg droppet dem helt. Bånn i bøtta nå...

Sitter med 100k poeng jeg aner ikke hva jeg skal bruke til, såvi spretter over til Paris neste mnd for å holde liv i dem..

VIVALDI
07-04-2012, 14:32
New York og IAD har jeg kun opplevd med SAS...begynner å bli noen år siden det....men mine erfaringer er helt greie nok for å si det slik.

WooAa
08-04-2012, 01:16
Har selv hatt 3 turer til SFO i WBC på KLM, og har vært veldig fornøyd :) God service, god mat og greie seter. Flyr selv ut fra kjevik, og her er det ikke alltid du får så mye prioritet, men det er ikke verdens undergang.

Maten har vært bra, men har hatt kylling alle tre gangene :p Ellers tror jeg forretten som regel alltid er fisk/skalldyr

Når det kommer til setene er det mye diskusjon, selv mener jeg de er gode når jeg ikke sover. Jeg er 193, og glir lett hvis jeg prøver å sove. KLM introduserer for øyeblikket nye seter, og disse er allerede i bruk på 777-300 og A330-300 flyene. Hadde 777-300 på vei til SFO i fjor, og jeg føler disse setene er bedre, og du har stille og "privat" følelse. Du kan jo søke på google/YouTube og se på det!

Sitter selv og ser etter billetter til sommeren og da blir det nok 747 begge veier :) Ingen ting slår jo andre etasje der :)

Bizflyer
08-04-2012, 02:02
Som de fleste flyselskaper, så tar det tid å endre sete type på flyene. Så de fleste flyselskaper har forskjellig kvalitet fra fly(type) til fly(type)

KLM har så godt som flate senger på sine 773, mens på de andre flytypene er ikke dette innført enda, hvilket vil gi en dårligere service/komfort dersom man forventer å få tilsvarende 773 sete når man er ute og flyr.

Se bare på Emirates sin F eller C. Er det ikke 4 forskjellige versjoner de har ute i sin varierende flåte??

BF:cool2

Tommy777
08-04-2012, 03:31
Vil si at KL har et meget høyt gjennomsnitt her etter mange longhaul årene forut 2009. Etter å ha vært , dette innrømmer jeg, en stor tilhenger av FB tidligere, har jeg droppet dem helt. Bånn i bøtta nå...

Sitter med 100k poeng jeg aner ikke hva jeg skal bruke til, såvi spretter over til Paris neste mnd for å holde liv i dem..

He He. Reidar, du har gått fra å ikke bry deg om poeng overhodet til å bli den største poenghora som finnes ;) Tror ikke servicen ombord hos KLM endret seg samtidig som (f)lying blues i 2009

Bonuspoengopptjening for betalt business (som vi her snakker om) hos KLM er faktisk ganske så bra og mye bedre enn (n)one pass som nå har blitt mileage plus. Jeg setter aldri mine betalte biz billetter på amerikanske programmer

KLM vil aldri bli ett valg for meg uansett. Finnes utrolig mye bedre produkter der ute

Tommy777
08-04-2012, 03:33
Dupe..".......

WooAa
08-04-2012, 12:37
Bonuspoengopptjening for betalt business (som vi her snakker om) hos KLM er faktisk ganske så bra og mye bedre enn (n)one pass som nå har blitt mileage plus. Jeg setter aldri mine betalte biz billetter på amerikanske programmer

Kanskje du kan hjelpe meg her. Så vidt jeg forstår får man 125% bonusmiles på internasjonale flyvninger med KLM i redusert business class (http://www.klm.com/travel/no_en/plan_and_book/ticket_information/ticket_conditions/index.htm).
På Delta ser det ut som man får 150% (http://www.delta.com/skymiles/ways_to_get_miles/earning_miles_delta/index.jsp)
Før kunne man jo bestille via Delta i $ slik at du sparte grunnet kursen, men nå betaler du i NOK her også. Vil jeg få 25% mer miles hvis jeg bestiller gjennom Delta? Skal bestille reise til sommeren, og finner samme tur på Delta.com til samme pris i NOk...

Someone
08-04-2012, 12:39
Kanskje du kan hjelpe meg her. Så vidt jeg forstår får man 125% bonusmiles på internasjonale flyvninger med KLM i redusert business class (http://www.klm.com/travel/no_en/plan_and_book/ticket_information/ticket_conditions/index.htm).
På Delta ser det ut som man får 150% (http://www.delta.com/skymiles/ways_to_get_miles/earning_miles_delta/index.jsp)
Før kunne man jo bestille via Delta i $ slik at du sparte grunnet kursen, men nå betaler du i NOK her også. Vil jeg få 25% mer miles hvis jeg bestiller gjennom Delta? Skal bestille reise til sommeren, og finner samme tur på Delta.com til samme pris i NOk...

Hvor du bestiller turen er irrelevant. Det som teller er operating carrier og hvilket bonusprogram du registrerer poengene på

WooAa
08-04-2012, 13:01
Hvor du bestiller turen er irrelevant. Det som teller er operating carrier og hvilket bonusprogram du registrerer poengene på

Ok. Var i LA i mars og bestilte billige billetter via KLM, men hadde Delta fra AMS - LAX via DTW. Her fikk jeg kun 25% og 50% miles, mens Delta gir 100% på alle flyvninger, hvis ikke jeg tar feil. Trodde kanskje det gikk andre veien også. Er det da slik at personer med Skymiles som flyr KLM får 100% miles uansett hvilken billettype de har i økonomiklasse??

Tommy777
09-04-2012, 04:06
Kanskje du kan hjelpe meg her. Så vidt jeg forstår får man 125% bonusmiles på internasjonale flyvninger med KLM i redusert business class (http://www.klm.com/travel/no_en/plan_and_book/ticket_information/ticket_conditions/index.htm).
På Delta ser det ut som man får 150% (http://www.delta.com/skymiles/ways_to_get_miles/earning_miles_delta/index.jsp)
Før kunne man jo bestille via Delta i $ slik at du sparte grunnet kursen, men nå betaler du i NOK her også. Vil jeg få 25% mer miles hvis jeg bestiller gjennom Delta? Skal bestille reise til sommeren, og finner samme tur på Delta.com til samme pris i NOk...

Beklager misforståelsen. Jeg var i ett møte med FBs Herbert Verschuren for noen måneder siden og han fortalte om hvordan man hadde økt businessopptjening og kuttet kjipklasseopptjening ala andre europeiske selskaper, men jeg sjekket ikke opp hva man egentlig opptjente.

Jeg har flydd KLM en gang, tilsammen litt over timen, så jeg er ikke rettekaren til å svare på slikt

Dag Viking
09-04-2012, 04:28
Bonuspoengopptjening for betalt business (som vi her snakker om) hos KLM er faktisk ganske så bra og mye bedre enn (n)one pass som nå har blitt mileage plus. Jeg setter aldri mine betalte biz billetter på amerikanske programmer




Opptjening er muligens bra, men uttak, og spesielt i F, er helt horribelt.
2 ganger mer poeng enn f.eks. EB og DM (med *A selskap) over dammen. I tillegg er skatter og avgifter på en slik bonusreise rundt €500.
Biz er vesentlig lavere priset i uttakstabellen.

WooAa
09-04-2012, 19:50
Opptjening er muligens bra, men uttak, og spesielt i F, er helt horribelt.

Enig med deg der. Rundet nettopp 50k miles, så satser på en promo award etterhvert da dette egentlig er det eneste jeg føler blir verdt det. Bruker du du 50k på en billett i Y ender du jo opp med å betale like mye i skatter som billetten vil koste deg til vanlig...

Går derimot med på å betale noen tusen i skatter + 50k miles for en t/r i Biz over dammen ;)

GinTonic
09-04-2012, 22:55
KLM introduserer for øyeblikket nye seter, og disse er allerede i bruk på 777-300 og A330-300 flyene. Hadde 777-300 på vei til SFO i fjor, og jeg føler disse setene er bedre, og du har stille og "privat" følelse. Du kan jo søke på google/YouTube og se på det!
KLM kommer nok til å slå på stortromma i 2012/13 og gå helt vekk fra NEV setene som er installert på 773ene, men til hva gjennstår å se :)

Største nedturen med de nåværende, gamle setene, er at de ikke har fixed shell, kjipern å legge hodet mellom føttene på de bak seg....

GinTonic
09-04-2012, 23:03
Fant en artikkel fra i fjor: http://www.businesstraveller.com/news/klm-to-adopt-fully-flat-beds-in-business-class

WooAa
10-04-2012, 00:23
Fant en artikkel fra i fjor: http://www.businesstraveller.com/news/klm-to-adopt-fully-flat-beds-in-business-class

Jeg mener også jeg så det for en stund siden. Kom over en kommentar på KLM´s Facebook sider hvor det var snakk om dette:

"we have already started replacing the new seats! Unfortunately we cannot say yet when this operation will be finished. And they will be indeed the same as the ones on the 777-300 :-)"

Nå vet jeg ikke hvor mye man skal stole på de som jobber med Facebook sidene, men vi får nok bare smøre oss med tolmodighet. De nye A330-300 som er i drift har begge samme business classe som 777-300, så virker jo noe rart at man vil endre disse til lie-flat...

GinTonic
10-04-2012, 19:28
Ville vært et stort setback av KL om de fortsatte å installere NEV da etterspørselen i markedet er full-flat. Setet som ryktene tilsier, og som blir omtalt i artikkelen i Business Traveller, er Diamond fra B/E Aerospace og ser i dag ut som dette: http://www.wired.com/cars/futuretransport/magazine/17-06/pl_motor

Men selvsagt, hva valget faktisk faller på gjenstår å se. Men mer NEV ser vi nok neppe.

Discus
11-04-2012, 17:33
Her er hvertfall en AMS-ATL rapport: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68939

WooAa
11-04-2012, 21:39
Ville vært et stort setback av KL om de fortsatte å installere NEV da etterspørselen i markedet er full-flat.

Helt enig med deg der! Vi får bare se hva det blir til ;)

WooAa
12-04-2012, 16:18
Kom over denne på flyertalk.com i dag:

http://www.klm.com/corporate/en/newsroom/press-releases/archive-2012/KLM_revitalises_its_World_Business_Class_cabin_int erior_in_association_with_leading_Dutch_designer_H ella_Jongerius.html

Så da får vi vel endelig svar på setetype og design mot slutten av 2012 :)

GinTonic
14-04-2012, 12:45
Kom over denne på flyertalk.com i dag:

http://www.klm.com/corporate/en/newsroom/press-releases/archive-2012/KLM_revitalises_its_World_Business_Class_cabin_int erior_in_association_with_leading_Dutch_designer_H ella_Jongerius.html

Så da får vi vel endelig svar på setetype og design mot slutten av 2012 :)
Herlig :) en etterlengtet oppdatering fra KL!