PDA

View Full Version : OSL, hvilke dager får man sett "alt".

Twin Otter
05-04-2012, 10:35
Hei, har såvidt begynt å planlegge en liten spottetur til Gardermoen helt i starten av mai. Nok av gode tråder å lese i og flere plasser å finne stoff. Men dere som har kontroll på sakene der borte. Hvilken dag er det som passer best å komme hvis man vil få med seg "alt"? Gjelder først og fremst de store maskinene (Thai, Qatar, Korean, SAS A330 og United osv.). Det er vel noen dager i sommerprogrammet disse ikke flyr.

Gjelder mandag, tirsdag, onsdag eller torsdag.

PerJohan
05-04-2012, 10:57
For meg har tirsdager vært en god dag. KAL ankommer formiddag ca 10:30 og har avgang ca. 2 timer etter. Bruker vestre bane
Ellers ankommer SAS og United mellom 08:00 og 10:00 fra USA, lander som regel på østre, mens take off er fra vestre!
Qatar kommer ettermiddag litt før 14:30, avgang litt før 16:00 begge på østre bane.
Icelandair har diverse ankomst/avganger i løpet av dagen, som regel på vestre.
Har du bil, kommer du deg relativt raskt rundt, uten må du nok velge en av stripene. For de store og tunge er det vestre som gjelder. All cargo + mil går her.
Og så har FedEx startet opp, her er ankomst ca 07:30 alt etter om den er i rute. Har sett den mer enn 2 timer forsinket også. Flightradar24 som app på mobilen kan være god å ha!

Airbus 330
05-04-2012, 11:00
For meg har tirsdager vært en god dag. KAL ankommer formiddag ca 10:30 og har avgang ca. 2 timer etter. Bruker vestre bane
Ellers ankommer SAS og United mellom 08:00 og 10:00 fra USA, lander som regel på østre, mens take off er fra vestre!
Qatar kommer ettermiddag litt før 14:30, avgang litt før 16:00 begge på østre bane.
Har du bil, kommer du deg relativt raskt rundt, uten må du nok velge en av stripene. For de store og tunge er det vestre som gjelder. All cargo + mil går her.
Og så har FedEx startet opp, her er ankomst ca 07:30 alt etter om den er i rute. Har sett den mer enn 2 timer forsinket også. Flightradar24 som app på mobilen kan være god å ha!

Hvis du tar onsdager, får du alt dette her pluss PIA sin 772/773 også.:spin

Twin Otter
05-04-2012, 11:15

Ok. takk for tipsene så langt. Satser på enten tirsdag eller onsdag eventuelt begge deler. Sitter og vurderer om jeg skal ha overnatting. Alternativet er eventuelt å droppe det og heller gå for leiebil og kun være der en dag fra tidlig morgen (første fly fra SVG).

Men vestre bane skiller seg ut her. Dette gjelder uansett om vinden blåser den ene eller andre veien? Skal jeg da tolke spotterguiden må plass markert som "D" være den perfekte plassen. Men hvordan er det må solen. Den må jeg også ta hensyn til ifht. motlys osv.

PerJohan
05-04-2012, 13:45
Men vestre bane skiller seg ut her. Dette gjelder uansett om vinden blåser den ene eller andre veien? Skal jeg da tolke spotterguiden må plass markert som "D" være den perfekte plassen. Men hvordan er det må solen. Den må jeg også ta hensyn til ifht. motlys osv.
Mitt inntrykk er at vestre bane kan være litt vanskelig å få gode nærbilder på. Plass D er veldig langt nord og er trafikken på 01L så vil du ikke få noe særlig landingsbilder og avgangene er ofte ganske høyt over når de passerer. Kommer jo litt an på hva du har av objektiver og?
I tillegg er det mye motlys her helt til nokså langt på ettermiddag.
Pluss er at du har innsyn uten noe særlig hindringer til hele stripa/taxing osv.

Plass L er en spotterplattform i tre, du kommer litt opp men det er nokså mye hindringer i vegen i form av parkerte postfly og master. Du får imidlertid greie avganger mellom mastene.

Plass J er grei dersom du vil ha line up for avgang og landing fra 01L. Det står noen gamle bord og benker som du kan stå på for å komme over
gjerdet.
Den er også fin med forholdsvis godt innsyn til cargo.

Plass I er kul for overhead bilder av landinger på 01L, her kan du virkelig føle lufttrykket når f.eks KAL lander :lol:
I videoen her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101916 stod jeg på Plass I for å få humpebildene og vidvinkelopptaket 0:31 - 1:39 av ankommende fly :fly

hurvert
18-04-2012, 12:51
sas museet er oppe på tirsdager, da kommer du opp på taket og får en fin oversikt på hele vestre bane
http://www.sasmuseet.net/?p=24

Lørdag 14. april landet koreaneren på østre bane så det varierer, den tok av igjen fra vestre bane.

hurvert.

putzmeister
18-04-2012, 14:35
Mellom kl 06 - 19 er det vingespenn begrensning på taxibanen til 19R, ved den gammle portale pga anleggsarbeid. Derfor vil store fly benytte østre bane i de fleste tillfeller.

PerJohan
18-04-2012, 15:40
Ja tårnet oppe på sas museet er flott med god utsikt på nesten hele vestre bane. Kun helt i sørenden er ikke synlig, så line up for avgang 01L er skjult.
Men det er nokså mye motlys der oppe helt til litt ut på ettermiddagen. Så formiddag er det stort sett bare landinger 19R og avgang (fra rotering) 01L som er brukanes.
Tirsdager stenger museet kl 1500.
Som Stein sier så tar også "heavy" av fra østre dersom avgang er mot sør. Fikk bittert erfare det på Koreaneren her om dagen :(
Ellers har jeg opplevd at Airport Control er blitt mer pågående de siste dagene. Er nesten som de måler opp 3 meter fra gjerdet og spør veldig om jeg driver med profesjonell fotografering :8:
Muligens gjør 500mm et visst inntrykk på dem :colgate:

Kanon
18-04-2012, 16:52
Her var det mange interessante tips :)

Ellers har jeg opplevd at Airport Control er blitt mer pågående de siste dagene. Er nesten som de måler opp 3 meter fra gjerdet og spør veldig om jeg driver med profesjonell fotografering :8:
Muligens gjør 500mm et visst inntrykk på dem :colgate:

Hehe Du får trykke opp genser med navnet ditt og Youtube adressen eventuelt lage noen ark med info som du kan gi til vaktene, så vil de vel etterhvert dra kjensel på deg. Er regelen på Gardemoen 3 meter fra gjerdet, så er alt lov?

PerJohan
18-04-2012, 17:25
Er regelen på Gardemoen 3 meter fra gjerdet, så er alt lov?
Om alt er lov tror jeg ikke. Men jeg satt vel ca 2 meter fra gjerdet med stativ og 500mm stikkende et stykke fremfor. Dette var ved 01L sørenden, rett nedenfor deicingen og filmet gjennom gjerdet for å få takeoff og landing langs stripa. Tror ikke jeg forstyrret så mange der jeg satt, men opplevde at det stoppet opp 2 ggr Airport Control for å høre hva jeg bedrev med. Den ene var veldig hyggelig og sa at jeg måtte passe på 3 meters grensen. Den andre (og siste) opplevde jeg som veldig autoritær og forlangte at jeg fjernet meg. Da hadde jeg forsåvidt fått de opptakene jeg trengte så jeg pakket sammen uten noe mer dilldall :cry:
Cluet her er jo at vi som flyspottere er avhengig av at de på innsiden av gjerdet opplever oss og det vi driver med som ok. Så jeg starter ikke noe diskusjon med dem, men bare flytter meg om jeg får beskjed om det. Tror vel det er måten vi alle bør gjøre det på for å beholde husfreden

jameson82
18-04-2012, 17:28
Airport Patrol burde heller jobbet sammen med oss spottere i stedet for mot oss.
http://www.cbc.ca/news/canada/calgary/story/2006/07/27/plane-spotters.html
http://www.taess.org.uk/

Thomas
18-04-2012, 17:36
Det kjører mange "liksom politi" rundt på Gardermoen. Airport Patrol har ansvaret for airside og da åpenbart også 3m utenfor gjerdet, at han ber deg om å fjerne deg er totalt på jordet.
Fortsett med filmingen din du, dén er lækker! :)

storg
18-04-2012, 19:24
Hvis det er så nøye med disse tre meterne. Ja, da burde gjerdet kanskje stått 3 meter lenger ut?

ThePlanespotter1
18-04-2012, 19:56

Når er det PIA kommer og drar på onsdagene?

PerJohan
18-04-2012, 20:09
http://www.osl.no/osl/flytider ;)

ENGM 911
18-04-2012, 20:58
Når er det PIA kommer og drar på onsdagene?

Det skal ikke stikkes under en stol at PIA bruker gummiklokke ;)

ThePlanespotter1
19-04-2012, 15:42
http://www.osl.no/osl/flytider ;)

Ja, men visste ikke hva destinasjonen(e) var, men fant ut at på onsdager så kommer den 15:40 og går 16:55? (Oslo- Lahore).

Vede
19-04-2012, 18:07
Hvis det er så nøye med disse tre meterne. Ja, da burde gjerdet kanskje stått 3 meter lenger ut?

Hehe ja d kan du si, men 3 meter fra gjerdet gjelder uansett og flytter du gjerdet 3 meter flytter du også 3 meter fra gjerdet. Men dette gjelder feks. parkerte biler. Der ingen regel om at du må stå på dine egne ben 3 meter fra gjerdet.