PDA

View Full Version : Kaos i flytrafikken


GF1
23-01-2006, 09:22
Gjelder iallfall Kjevik:

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/article335489.ece

Jan
23-01-2006, 09:56
Originally posted by captaink


"Hele" forumet venter i spenning på hvilke velvalgte ord CK skal servere om pilotene denne gang.........:zzz

Enkelte mener dog at sådanne postings i bedste fald er spild af tid at læse :zzz

HMWK
23-01-2006, 11:26
Jeg synes synd på SAS sitt rykte og renome.

Kua
23-01-2006, 11:44
Originally posted by HMWK


Jeg synes synd på SAS sitt rykte og renome.

Det gjør jeg også. Dette er ikke et ledelsesproblem. Det er pilotene sin feil!

RH
23-01-2006, 11:50
-Overraskende mange syke piloter i dag, og verre skal det bli, i følge Cathringe Foss Stene i SAS Braathens. Stakkars passasjerer. Jeg er glad jeg ikke skal ut å fly SAS med det første. Informasjonsavdelingen skal få det hektisk fremover.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1203958.ece

Ikke tilliten, også aksjen raser.

Corr link (http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/oslobors/?side=/aftenposten/site/stock/stockdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(tsid%20163 17))))


Edit: Fixet linken

THS
23-01-2006, 11:58
Det er jo ledelsen som har lagt opp til dette så de kunne vel neppe regne med noe annet. Det betyr allikevel ikke at jeg støtter slike aksjoner (med forbehold om at det er det) ettersom jeg tror det skader selskapet og pilotene mer enn de gjør godt.

LN-KGL
23-01-2006, 12:08
Og pr. kl. 1100 er dette punktligheten på OSL

Selskap - Avganger hittil i dag - Forsinkede avganger hittil i dag - Punktlighet
SAS Braathens - 28 - 17 - 39%
Norwegian - 15 - 3 - 80%
Widerøe - 4 - 1 - 75%
Andre selskaper - 30 - 7 - 77%
Totalt OSL - 77 - 28 - 64%

Ser ut at Aksjon Syk har lykkes hos SAS Braathens :skep

Guest
23-01-2006, 12:11
Og SAS-DK piloter strejker. Resultat: http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Flytider/Udenrigsankomster.htm

hvad skal SAS med konkurrenter, når bare de har piloter......

LN-KGL
23-01-2006, 12:17
Og nå har deler av web-serveren til OSL knelet

The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.

LN-BRK
23-01-2006, 12:37
Dette er med på å styrke DY sin posisjon i markedet, så jeg tipper dem gnir seg godt i hendene i dag.

STOL
23-01-2006, 12:45
Litt merkelig med oss nordboere - når vår egen arbeidsgruppe er under press eller utsettes for urett er vi svært så krigerske og forbannet. Når andre grupperinger er det samme har vi null forståelse.
Eller er det kanskje janteloven som slår inn når det gjelder piloter?
Det er svært få ting i en kollektivavtale som ikke er kjøpt og betalt for en gang i tiden. Videre er det vel også slik at SAS konsernet generelt har gode betingelser for de fleste av sine ansatte, ikke bare pilotene. Kan vel hende disse betingelesene til en viss grad har blitt oppnådd tidligere under mottoet " vi skal ha det pilotene har"....?

Jeg har stor forståelse for at pilotene i SAS har fått nok etter 5 strake år med press og omstillinger. Stå på!

STOL:up:

atck
23-01-2006, 12:55
Spark dem og sett inn militæret! :spin:

storg
23-01-2006, 12:55
Den største feilen er at ledelsen har "kjøpt" seg fri hele veien. De har trolig skrevet avtaler med flygerene som de trodde ville dekke opp fremtidens behov og struktur, noe den ikke har gjort. Det beste hadde vel defor vært å begynne med helt blanke ark og lage et nytt avtale verk. Men det vil vel ikke flygerene godtat da det garantert vil medføre dårligere betingelser enn de har idag. Jeg mener at ledelsen i SAS har håndtert dette meget klønete. Men pilotene bør også innse at hvis de skal ha en god arbeisplass ifremtiden må de gjennom en omfattende omstilling. Det er ingen menskerett å være leder for SAS like lite som det er ikke er en menneske rett å være pilot i SAS.

RH
23-01-2006, 13:06
Piloter har sendt SMS-oppfordring om sykdom.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1204093.ece

Kan dette kalles å grave sin egen grav?

TigerBlack
23-01-2006, 13:22
å herregud jeg blir gaaaal...

Nå har vi hatt ett helvete hele helga, så tror du ikke disse overbetalte flyfantomene skal finne på å streike i tillegg.. Dette er IKKE god PR for SAS iallefall..


:pissed :mol

LN-SSL
23-01-2006, 13:34
Vet ikke hvem som har skylda for alt rotet i SAS, men det ser ut til at "noen" i sin iver etter stadig større økonomisk gevinst har glemt at det tar mye lenger tid å bygge et renommè enn å rive det ned.....:cool2

CK
23-01-2006, 13:34
om dette er riktig er det vel en ulovlig aksjonsform? Jeg tør nesten ikke uttale meg, annet enn at dette er trist. Det skaper ikke godt renomée i markedet, det hjelper ikke alle de andre som jobber i selskapet (eller i resten av konsernet for den saks skyld, dette går utover alle), og det kan ikke være en god måte å gå til forhandlingsbordet på - annet enn at man har vist for motparten at man er rede til å bruke alle midler, og at man kan lamme selskapet om man ikke får det som man vil. Dette er bare trist.

Men, nå stikker jeg halsen frem og er klar til å få den hugget av. Jeg kan ikke forstå at man tør!! Som det har vært påpekt i en annen tråd - det er relativt lett å erstatte norske piloter med andre, er det ikke? I Finnland flyr estiske Aero på AYs innenriks net, med estisk crew. DAT har "outsoucet" sine Vildanden-operasjoner til sitt latviske datterselskap DOT som flyr med latisk crew, billettavregningen i SAS gjøres i India, load-control i Thailand og en del EuroBonus-henvendelser gjøres i Riga... Norske håndverkere er under sterkt press fra håndverkere fra Latvia, Polen, Estland og andre steder øst for Svinesund. Ser dere hvor jeg vil? Hva er det som sier at ikke Store-Jörgen kan bestemme seg for å la airBaltic fly f.eks. OSL-STO, eller Estonian fly OSL-BGO?

Uten å skyte noen synes jeg at man heller skulle gå inn i en sunn dialog, enn en skitten "geriljakrig" internt, som bare skaper motsetninger, uvilje og sure medarbeidere og kunder. Om det ikke stemmer, er det et stygt rykte og en stygg løgn som heller ikke hjelper.

catocontrol
23-01-2006, 13:41
Spark militæret, og sett inn polakker

LN-MOW
23-01-2006, 13:51
Spark polakkene og sett inn billige amerikanere fra trailerparkene!

Uff ... dette er bare trist ... og som jeg skrev en annen plass ... dagens sympati gaar til Trafikk og andre i frontlinjen som akkurat har vaert igjennom noen helvetesdager med oaarlig vaer og som naa blir belemret med dette i tillegg. Ikke sitter de bak en staaldoer og ikke har de godt betalt for aa ta imot dritten heller ...
'You don't have to be masochist to work here, but it helps'.

BU9001/V2.0
23-01-2006, 14:22
Originally posted by Scanor


å herregud jeg blir gaaaal...

Nå har vi hatt ett helvete hele helga, så tror du ikke disse overbetalte flyfantomene skal finne på å streike i tillegg.. Dette er IKKE god PR for SAS iallefall..


:pissed :mol


Ikke er jeg overbetalt...
Ikke er jeg i streik...
Ikke er jeg på jobb...
Ikke har jeg hørt fra besetning...
ikke har jeg mottatt SMS...

Men jeg er j#vla lei av div usaklige karakteristikker som fremføres på forumet.

Siden detter et bransjeforum skulle man forvente en viss grad av innsikt i de forskjellige yrkesgrupper. Ellers burde man ikke skrive noe i det hele tatt.

:)

LN-MOW
23-01-2006, 14:27
Scanor har bedre innsikt enn de fleste. Men ikke forvent at frontlinjefolket stiller med sympati naar det alltid er de som maa rydde opp i problemene. Da har man behov for aa blaase ut. Og da blaaser man paa aarsaken, ikke sant?

TigerBlack
23-01-2006, 14:27
Dette var ikke noe personlig mot deg ! Greit du flyr og streiker ikke.. Dette er rettet mot de overbetalte flyfantomene SOM streiker.. so butt out..

En kan bli en smule frustrert når en sitter hele helgen + mandagen og får drittkjeft av de kundene som ikke kommer seg avgårde.. Greit været kan en ikke gjøre noe med,men når crew har baller nok til å streike rett etter en sånn situasjon blir jeg pissforbanna..

(måtte bare få ut litt steam her..)

Takker pent for støtte MOW :)

Savipix
23-01-2006, 14:36
Det aer och har vael alltid varit saa att saa fort flygande personal gaar i strejk eller bedriver fanskap saa faar personalen paa backen skit och naer personalen paa backen goer det samma saa aer det den flygande personalen som faar ta det hela.

Att arbeta i branchen aer ett otacksamt ibland.

Olebno
23-01-2006, 14:48
Ikke helt rett PC. Når trafikk streiker går det ikke fly, og da er crew hjemme eller sitter på et crew-rom. Og dit kommer ingen pax for å bruke kjeft.

Kommer ihaag en episod paa CDG naer markpersonalen strejkade och paxen boerjade skaella paa besaettningen utav bara h-vette aeven om dessa gick foer att lasta av sjaelva.

LN-MOW
23-01-2006, 14:49
Originally posted by Olebno


Ikke helt rett PC. Når trafikk streiker går det ikke fly, og da er crew hjemme eller sitter på et crew-rom. Og dit kommer ingen pax for å bruke kjeft.

:up: Damn right!!
.... Trafikk er i tillegg den eneste yrkesgruppen som 'rydder opp' etter seg!

Savipix
23-01-2006, 14:50
Tror nog inte att alla flygande besaettningar aer helt eniga i det.

Kommer ihaag en episod paa CDG naer markpersonalen strejkade och paxen boerjade skaella paa besaettningen utav bara h-vette aeven om dessa gick foer att lasta av sjaelva.


Let's hear

LN-MOW
23-01-2006, 14:52
Originally posted by Savipix


Tror nog inte att alla flygande besaettningar aer helt eniga i det.


Ja, de maa gaa gjennom avgangshallen for aa komme til crewrommet .... :sarc

Hvis Trafikk ikke jobber, er det ingen til aa sjekke inn og ingen til aa skrive loadsheet.
Ergo: Full stopp.

Savipix
23-01-2006, 14:59
Som en respons till ett PM som kom precis

Jag har INGEN som helst sympati foer den haer strejken (eller naagon annan saadan foer den delen). Jag tycker att hela situationen aer otroligt trist och hoppas paa en snar "friskfoerklaring" av det flygande folket.

Arrow
23-01-2006, 15:00
Jepp! Min sympati går til Trafikkavdelingen. :devot:

Til pilotene har jeg også sympati for at endringer i arb.avtalen gjør jobbene deres usikre, men prøv dialog før dere rammer hele apparatet. :naughty:

TOS
23-01-2006, 15:09
Da var jeg i min kjære stue - med en liten beretning fra en passasjers opplevelse av kaoset....:spin:

Returreisen fra London gikk ikke helt etter planen - så langt vil jeg vel strekke det. Først ble mitt fly SK812 (avgang 1930) kansellert og jeg flyttet over på den i utgangspunktet noe tidligere avgangen SK810 (avgang 1730). Der kom vi oss vel avgårde rundt kl 2200, med ankomst til OSL kl 0055, om jeg husker rett.

Hadde da vært slik at jeg kunne spasere rett på et hotellrom så hadde ikke det vært så galt, men nei.... SAS ankomstservice på OSL tok kvelden da vi ankom - dvs. de to som satt der hadde nok allerede jobbet lenge, men det virket unektelig merkelig å forlate en voksende kø. Det gikk litt tid og så kom en ny ung dame på jobb som gjorde sitt beste for å håndtere enkelte svært støyende passasjerer (ikke undertegnede får jeg vel skynde meg å si). Det gikk vel en god time før det var min tur å få taxirekvisisjon og ombooking, samt overnatting på Clarion. Det er ganske utrolig at man kun klarte å få satt en person på vakt på ankomst utland når de måtte vite at det var flere fly som var forsinket, og et lass med passasjerer som hadde behov for både ombooking og hotellrom. Det virket heller ikke som om noe var planlagt på forhånd, annet enn at man hadde reservert et antall rom på Clarion.

I dag skulle jeg fly med SK4412 kl. 0920. Alt så bra ut helt til omtrent 20 minutter før avgang. Da ble det opplyst om at man manglet cockpit crew. Det var ikke akkurat det jeg hadde ønsket å høre et halvt døgn etter at jeg skulle vært hjemme i Tromsø. Nå ordnet det seg tilslutt om enn noe forsinket, men de stakkars passasjerene som skulle videre til LYR ble skuffet. Crewet man satte inn kunne ikke fly annet enn til TOS.

Ja, ja. Godt å være hjemme nå iallefall.

LN-MOW
23-01-2006, 15:25
Originally posted by TOS


....med ankomst til OSL kl 0055, om jeg husker rett.

......Det er ganske utrolig at man kun klarte å få satt en person på vakt på ankomst utland når de måtte vite at det var flere fly som var forsinket,

Man har det man har ..... Trafikkavdelingen er ikke hoeyt prioritert og bemanningen er deretter. Damen var sannsynligvis den eneste paa vakt.

atck
23-01-2006, 15:39
Før diskusjonen fortsetter kan man jo tenke gjennom følgende:

- Har det vist seg tidligere at man kan stole på informasjon som kommer fra avisene?
- Har det vist seg tidligere at man kan stole på at informasjonen som kommer fra et selskaps informasjonsansvarlige er til å stole på?

Litt nøkternhet i diskusjonene hadde vært fint.
Noe har skjedd i selskapet. Når selskapet snakker om sykemeldinger, hva slags type sykemelding er det snakk om? Minner gjerne om en SHT-rapport der medvirkende årsak til en hendelse var oppbrakte flygere som på grunn av arbeidssituasjonen var ukonsentrerte.
At selskap har satset på at dugnadånden skal leve og herske har vi også sett eksempler på tidligere. Nå har det vist seg at folk sjelden har interesse av å jobbe for knapper og glansbilder. What goes around comes around.

Kyrre
Edit: Spissformulering.

Farmer
23-01-2006, 15:49
Originally posted by BU9001/V2.0


Originally posted by Scanor


å herregud jeg blir gaaaal...

Nå har vi hatt ett helvete hele helga, så tror du ikke disse overbetalte flyfantomene skal finne på å streike i tillegg.. Dette er IKKE god PR for SAS iallefall..


:pissed :mol


Ikke er jeg overbetalt...
Ikke er jeg i streik...
Ikke er jeg på jobb...
Ikke har jeg hørt fra besetning...
ikke har jeg mottatt SMS...

Men jeg er j#vla lei av div usaklige karakteristikker som fremføres på forumet.

Siden detter et bransjeforum skulle man forvente en viss grad av innsikt i de forskjellige yrkesgrupper. Ellers burde man ikke skrive noe i det hele tatt.

:)

Kan det tenkes at de som er EX BU-piloter ikke deltar i denne "kampanjen" ??
Det er i alle fall dypt tragisk for alle involverte parter i SAS, hvor det til slutt bare vil sitte igjen tapere. Ingen kan vinne noe på en slik aksjonsform. Til det er konkurransen kommet såpass langt at det finnes alternativer de fleste steder, og dette er en fin måte å lære kundene opp til å bruke disse.

TOS
23-01-2006, 15:51
Originally posted by LN-MOW


Originally posted by TOS


....med ankomst til OSL kl 0055, om jeg husker rett.

......Det er ganske utrolig at man kun klarte å få satt en person på vakt på ankomst utland når de måtte vite at det var flere fly som var forsinket,

Man har det man har ..... Trafikkavdelingen er ikke hoeyt prioritert og bemanningen er deretter. Damen var sannsynligvis den eneste paa vakt.


Jeg synes synd på den unge damen som måtte høre på og håndtere en rekke sure kunder. Det som var litt merkelig var at det virket som om folkene bak skranken sakte men sikkert forsvant. På ankomst innland stod det folk i en evighet uten å se et eneste menneske... Jeg skylder ikke på personene bak skranken. De gjorde nok som best de kunne. Mitt poeng var kanskje mer i retning av at de da åpenbart måtte vite at det kom mange som ville ha behov for assistanse, og at man kunne tenkt ut et litt mer effektivt system. F.eks. gjøre ombookingene på forhånd, sette opp en plakat med hvem som skal til hvilket hotell, ha klar en bunke med ferdigskrevne taxi-/hotellrekvisisjoner osv. Om noen da ønsket å gjøre endringer så ville det kanskje kunne vært gjort i etterkant.

Men det er klart - disse folkene hadde sikkert jobbet livet av seg også tidligere den dagen.

Jeg får se hva SAS gir meg i kompensasjon...;)

Hurum
23-01-2006, 16:05
Skulle jo tro at SAS/SGS hadde gode rutiner for dette. Erfaring burde det ikke mangle på i allefall.
Noen kompensasjon fra SAS tror jeg ikke en kan forvente

TOS
23-01-2006, 16:07
Originally posted by Hurum


Skulle jo tro at SAS/SGS hadde gode rutiner for dette. Erfaring burde det ikke mangle på i allefall.
Noen kompensasjon fra SAS tror jeg ikke en kan forvente

Ifølge det relativt nye EU-direktivet så skal man tro at det bør være relativt klart at man har krav på noe kompensasjon. Brev til kundeservice i SAS Braathens skrives i skrivende stund. Når fly kanselleres eller forsinkes pga crewmangel så er ikke det noe man kan benytte som unntak (sier hobbyjuristen i meg).

Hurum
23-01-2006, 16:20
OK - ja det er mulig du får kompensasjon likevel. Jeg reiste med SAS for ca 3 mnd siden og sjekket inn på Gardermoen og til Bergen. Ved gaten virket ikke Eurobonus-kortet mitt da jeg skulle gå ombord. Fikk beskjed av damen i gaten at hun hadde tatt meg av flyet siden jeg reiste på den billigste billetten deres og hadde sjekket inn sist av dem som hadde billig flybillett. Flyet var overbooket og jeg ble derfor tatt av. Jeg var den eneste hun tok av. Fikk en tettskreven side med informasjon. Fikk ingen kompensasjon, men ble booket om til neste fly som gikk 1 time etterpå.
Jeg spurte om jeg hadde krav på noe, men hun sa at jeg kunne få en matbonge, men da ville hun ikke ha tid til å skrive ut ny billett/boardingkort til meg på nesten fly, så jeg måtte bestemme meg om jeg ville spise, eller fly! :sarc

LN-BRK
23-01-2006, 16:26
SAS sperret fagforeningsmobiler
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/23/455606.html

Dersom dette er tilfelle, så begynner jeg å lure på hva i all verden er det folk i SAS holder på med? Vil det hjelpe å sperre noen mobiltelefoner for å hindre en konflikt?

VC-10
23-01-2006, 16:27
Originally posted by BU9001/V2.0

Men jeg er j#vla lei av div usaklige karakteristikker som fremføres på forumet.

Siden detter et bransjeforum skulle man forvente en viss grad av innsikt i de forskjellige yrkesgrupper. Ellers burde man ikke skrive noe i det hele tatt.

:)

Jeg viste ikke at dette var et bransjeforum jeg!
Har jeg i alle disse år levd i den villfarelsen at dette er et generelt forum for flyintersserte?

:wow: VC-10

Someone
23-01-2006, 16:28
Da ble du lurt!

Men har krav paa kompensjasjon naar man blir denied boarding. I ditt tilfelle hadde du hatt krav paa €250. Naar man flyr saa er det viktig aa "kunne reglan" siden samtlige flyselskap prover aa operere etter "Extra Joker Nord" metoden!


Her er reglene flyselskapene plikter aa folge:

http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/lvb/l24173.htm



Dette er det de sier om forsikelse:

"-in the event of long delays (two hours or more, depending on the distance of the flight), passengers must in every case be offered free meals and refreshments plus two free telephone calls, telex or fax messages, or e-mails;
-if the time of departure is deferred until the next day, passengers must also be offered hotel accommodation and transport between the airport and the place of accommodation;
-when the delay is five hours or longer, passengers may opt for reimbursement of the full cost of the ticket together with, when relevant, a return flight to the first point of departure. "

RH
23-01-2006, 16:32
Kommentar til Kyrre.

Jeg synes denne diskusjonen så langt stort sett har vært saklig. Det må være lov å påpeke at det som skjer er skadelig for selskapet, ikke minst etter en helg med mange kanselleringer/forsinkelser. Hadde jeg vært ansatt i SAS BRaathens ville jeg nok vært frustrert.

Jeg kan heller ikke se hva som er problematisk med å vise til artikler/intervjuer i mediene. Alt er ikke alltid 100% korrekt. Dersom mediene ikke er en god nok kilde for forumet vil det bli svært stille her. Vi er vel stort sett oppegående mennesker som kan vurdere informasjon fra media, informasjonsavdlingen og pilotforeningen.

Uten at jeg har tatt stilling til konflikten må jeg si at jeg ikke tror pilotene har mye støtte i befolkningen. NRK alltid nyheter har vært full av folk som raser mot SAS. Jeg tror ikke pilotforeningen får mer støtte ved å forsøke en strategi hvor de fokuserer på de lave lønningene.

Jeg blir ikke beroliget av å høre på Netskar i Her og Nå på NRK kl 15.15. Han sier at arbeidsmiljøet blir dårligere og selskapet må være klar over de konsekvensene det medfører, sier han. Det kan bli en heftig vår i selskapet.

Følgende er lagt ut på sas.no:
http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Pressrelease____1285.aspx

Hurum
23-01-2006, 16:35
Originally posted by Someone


Da ble du lurt!

Men har krav paa kompensjasjon naar man blir denied boarding. I ditt tilfelle hadde du hatt krav paa €250. Naar man flyr saa er det viktig aa "kunne reglan" siden samtlige flyselskap prover aa operere etter "Extra Joker Nord" metoden!


Her er reglene flyselskapene plikter aa folge:

http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/lvb/l24173.htm


Ja følte jeg ble lurt, men hun var helt bestemt på at jeg ikke hadde krav på noe, og jeg ville ikke lage noe styr. Dessuten virket hun veldig stresset. Trodde jeg kunne stole på at informasjonen jeg fikk var korrekt. Men har vel lært at jeg ikke skal stole 100% på flyselskapene, selv ikke SAS. Men er ikke en kravstor kunde som dere skjønner.

LN-ATC
23-01-2006, 16:41
Jeg syntes ikke noe om at flygerne nå har stjålet vårt våpen! Det med sykemeldinger var liksom vår greie! :spin:

"SAS sperret fagforeningsmobiler"
Det første som slo meg var: nå har SAS ansatt en tidligere adm dir fra et stalig aksjeselskap (uten å nevne navn liksom)...

sail4fun
23-01-2006, 16:54
F... , dette er en AKSJONSFORM som har gått ut på dato , uansett.

Ta pilla, og kom dere tilbake til stikka. Lever varene slik at "KUNDENE" ikke lider , og andre frontlinje KOLEGAER må ta støyten.

Dere må da i det herrens år 2006 ha kommet dere over 1930' talls metoder ?

(der røyk mine siste muligheter for jumpseat....)

/Geir

dc-8-63
23-01-2006, 17:19
....det er litt rart at det forventes at en konflikt skal loeses 100% av den ene parten, slik jeg ser dette er dette like mye en feil i fra ledelsen som ikke har klart aa forhandle frem loesninger som gir arbeidsro.....men kanskje ledelsen igjen har glemt at flyvende er mennesker de ogsaa ...jfr mitt innlegg under "Danske SAS Piloter vil ikke jobbe for SAS Dk"...

Og LN-MOW....ikke bare trafikk sliter, men ogsaa billettkontorene hvor jeg satt i 10 aar.

LN-MOW
23-01-2006, 17:30
Originally posted by dc-8-63

Og LN-MOW....ikke bare trafikk sliter, men ogsaa billettkontorene hvor jeg satt i 10 aar.

HZ er da underlagt Trafikk naa, er de ikke..?? :p
Ellers har du rett, men jeg hadde egentlig hele Frontlinjen i tankene da jeg skrev ..

LN-BRK
23-01-2006, 17:32
Originally posted by P.A. VIKING
Ta pilla, og kom dere tilbake til stikka. Lever varene slik at "KUNDENE" ikke lider , og andre frontlinje KOLEGAER må ta støyten.


Her snakker vi om transport av mennesker. Hvordan mener du det skal det være mulig å aksjonere/streike uten at kundene blir berørt?

sail4fun
23-01-2006, 17:34
dc-8-63 har gode poeng med "respekt" i nevnte tråd. , det gjelder også respekt for kunder/gjester som man gjerne vil kalle de.

Farmer har snakket om en annen viktig ting, konstant endring. Dette har trolig ikke seget helt inn hos enkelte.

Endring , fra monopol til fri konkuranse = Gjestene velger fortere alternativer (fremmedord ,se konkurenter)

Man har gått til å levere tjenester som "shop'es" etter pris , tilgjenngelighet OG påliterlighet.

Om man er så j... missfornøyd, det er lov å si opp, om dere er så ettertraktet hos Emirater og andre Arabere, reis og få dere jobb der så får vi balanse i markedet , de som er igjen blir mer ettertraktet her , og alle er happy.

TUC
23-01-2006, 17:42
Originally posted by LN-MOW

.... Trafikk er i tillegg den eneste yrkesgruppen som 'rydder opp' etter seg!





At det var...?? Apron rydder da jaggu opp etter hele hurven! Og HZ må "rydde opp" de som trafikk ikke får sendt avgårde...

Ser at MOW mente hele frontlinjen da han sa trafikk, og da er det litt mer ok. :) Jeg vil ellers henlede oppmerksomheten på alle de yrkesgrupper/avdelinger som skal dra lasset her, også cleaning, catering, cargo, fuel etc sliter...

sail4fun
23-01-2006, 17:43
Originally posted by LN-BRK


SAS sperret fagforeningsmobiler
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/23/455606.html

Dersom dette er tilfelle, så begynner jeg å lure på hva i all verden er det folk i SAS holder på med? Vil det hjelpe å sperre noen mobiltelefoner for å hindre en konflikt?



For meg så er det helt totalt virkelighetsfjernt at den yrkesgruppen som trolig har blant de aller høyeste timeintekten i Scandinavia (som ikke er provisjons/prestasjonsbasert(litt på spissen med nær nok) ) skal benytte metoder fra 19xx tallet og ramme kunder at jeg kan
nesten ikke forestille meg at det går ann.

Go' middag.

Cloudius
23-01-2006, 17:47
Originally posted by CK

Men, nå stikker jeg halsen frem og er klar til å få den hugget av. Jeg kan ikke forstå at man tør!! Som det har vært påpekt i en annen tråd - det er relativt lett å erstatte norske piloter med andre, er det ikke? I Finnland flyr estiske Aero på AYs innenriks net, med estisk crew. DAT har "outsoucet" sine Vildanden-operasjoner til sitt latviske datterselskap DOT som flyr med latisk crew, billettavregningen i SAS gjøres i India, load-control i Thailand og en del EuroBonus-henvendelser gjøres i Riga... Norske håndverkere er under sterkt press fra håndverkere fra Latvia, Polen, Estland og andre steder øst for Svinesund. Ser dere hvor jeg vil? Hva er det som sier at ikke Store-Jörgen kan bestemme seg for å la airBaltic fly f.eks. OSL-STO, eller Estonian fly OSL-BGO?



Tror jeg ser hvor du vil. Jeg tolker det hvertfall dit hen at det er helt greit at billig arbeidskraft fra Øst-Europa tar norske arbeidsplasser (i mange bransjer) og at man derfor bare skal akseptere sosial dumping.

Minner om at dette er et et hett tema/problem i øvre politiske kretser i Europa. Dette er noe som kan rive i stykker velferdssamfunnet som vi kjenner det. OM trende fortsetter.

Cloudius

M609
23-01-2006, 18:44
Som mine kolleger på forumet sikkert kan bekrefte, så er aldri det som kommer frem i media i slike saker den hele og fulle sannhet. Som avd Sola TWR er inne på, så er det nesten så man kjenner lusa på gangen her! Samme type taktikk.

Når det er sagt, forstår jeg at denne saken er betennt, og at det er ett forsøk på splitt og hersk. Det virker desverre som de aktuelle fagforeninger ikke akkurat gjør sitt for å stå samlet heller. (Om man skal tørre å tro 10% av innleggene på Pprune i en tråd på tema fra en tid tilbake :skep )

Som tårnflygelder har jeg og andre sittet å sett på at min arbeidsgiver prøvde å spille kollegene på de forskjellige kontrollsentralene opp mot hverandre. Kun en bunnsolid "stå sammen" taktikk fra fagforeningen gjorde at de kun lykkes i liten grad. Når man allerede uening på fagforeningsplan, er jeg redd det blir "easy pickings" for flyselskapet.

Folk "in the know" får korrigere, men dette ligger an til å gå lungt til helvete spør du meg! :skep

Green1
23-01-2006, 19:29
Kanskje burde SasBraathens gjøre slik som WF gjorde når de hadde en vanskelig crew og fly situasjon. De leide inn ekstern flykapasitet som stod i standby og kunne fly når man fikk ad-hoc sykdom på crew eller fly. Siden dette sannsynligvis ikke er en offisiell aksjon fra selskapets piloter så burde det være en helt legal og grei måte å beskytte passasjerene på. For det er vel liten tvil om at SAS burde gjøre alt for at passasjerene blir minst mulig skadelidende. Selskapet har fått evig nok pepper av media & passasjerer den siste tiden. Og 737 kapasitet finnes helt sikkert et sted der ute i Europa.
Forøvrig er jeg helt enig med CK - at man i dagens konkurranse utsatte marked tør å "aksjonere" slik de nå gjør......det er ren gambling med egne arbeidsplasser. Og Kjoser`n fyller flyene sine enda mer og det til en bra pris pr sete (siden pax bytter selskap i siste liten).

Concorde
23-01-2006, 20:12
Lurer på hvor mye leger som driver flymedisin har å gjøre for tiden? Sikkert lukrativt når det først er en kø overstressede flyveledere fra Røyken på døren og ikke lenge etter en haug piloter...

dc-8-63
23-01-2006, 20:14
...i likhet med BU662 ser jeg ogsaa 2 parter i denne konflikten, og forundrer meg stadig over at det er kun den ene som trekkes frem.....det blir jo som STP-Norway, eneste sted som jeg kan se har vellykede diskusjoner, forhandlinger og konflikter med seg selv:p

mange paapeker at Pilotene gambler med sine egne arbeidsplasser, er det kun pilotene som er ute aa spiller ??? Med Swissair friskt i minne, kan jeg ikke se at hverken Peter Pilot, Carl Captein, Frieda Flyvertinne, Petra Purser, Bob Billett eller Manfred Mekaniker som kjoerte SR i groefta.......var noen av disse gruppe involvert i oppkjoepene som SR gjorde ??....eller var det en "ledelse" involvert i aa stryre SR skuta ?

I dagens konflikt, har ledelsen i SasBraathens:
- Holdt absolutt alle inngaatte avtaler ?
- Lagt Arbeidsforholdene til rette slik at det er pilotene som er aarsak til at de jobber 3 av 5 dager ?

I de 10 aarene jeg jobbet i frontlinjen, var det faktisk kun pilotforeningen som stillte opp, i mtt tilfelle paa Billettkontoret paa HTL Scandinavia under en konflikt, ikke bare svarte de paa spoersmaal, men serverte ogsaa kaffe til de beroerte kundene......

1944vintage
23-01-2006, 20:22
Til Richard.
Kanskje du kan skrive litt om lønnsforholdene i LH?
Tror ikke de står så mye tlbake for SAS,
og dette selskapet må bare oppjustere sin estimater for overskudd.
Har det noe med ledelse å gjøre eller hva?
Pilotene og CA i SAS som jobber for å beholde vilkår tilpasset Skandinavisk lønnsnivå
har min fulle støtte!
Har selv jobbet 25+ år i oljebransjen og kjenner igjen det som foregår.
STÅ PÅ !
Jan

Hurum
23-01-2006, 20:24
Originally posted by Concorde
Lurer på hvor mye leger som driver flymedisin har å gjøre for tiden? Sikkert lukrativt når det først er en kø overstressede flyveledere fra Røyken på døren og ikke lenge etter en haug piloter...

Vil anta at både flygere og flygeledere kan melde seg selv syke uten at en lege har sett dem. Er vel egenmeldinger for alle yrkesgrupper vel.
Og er Avinor og SAS IA-bedrifter( Inkluderende arbeidsliv) så kan en jo sykemelde seg selv i inntil 24 dager i løpet av 12 mnd, og i hele 8 dager i strekk uten a se en eneste lege.

SAJblue
23-01-2006, 20:41
Og så langt i dag har SASbraathens fått avgårde 26%(!!!) av avgangene fra OSL on-time:skep

Et tilleggsspørsmål; hvis SASbraathens nå har mange passasjerer de selv ikke klarer å befrakte, kjøper de da seter hos konkurrentene?

edit: tilleggsspørsmål

Someone
23-01-2006, 20:47
Fikk rapport fra noen som floy edi-cph-osl idag:

Da de kom til CPH ca kl 10 fikk de beskjed at flyet videre til Oslo som skulle ha gaatt kl 11 var innstilt men istedet fikk de plass paa ett fly som skulle gaa rundt kl 13......pga at en innskjekket passasjer ikke motte opp og flyet maatte bagasje maatte finnes ble d aflyet 1,5 ektra forsinket itillegg til de allerede ca 1,5 timene. Flyet ble visst floyet av svenskt crew, men saa kommer det rare: Flyet var IKKE fullt!. Noe som var litt rart med tanke paa alle som skulle vaere strandet i CPH.

Uansett var det visst kaos paa cph og de var glade de hadde EB Gull og fikk vente i loungen og aller viktigs fikk sneket i en enorm ko ved service senteret!

Someone
23-01-2006, 20:55
Originally posted by SAJblue


Et tilleggsspørsmål; hvis SASbraathens nå har mange passasjerer de selv ikke klarer å befrakte, kjøper de da seter hos konkurrentene?



Jeg har ved flere anledninger blitt forflyttet til ett konkurerende selskap saa antar at det er vanlig praksis.

Continental har sendt meg over til USAirways, (Gamle) Swissair til SAS, og fikk tilbud av SAS aa fly BA til New York engang da osl-ewr var overbooket, men da hadde jeg businessete og takket nei (naar SAS hadde 763ER hendte det om sommeren naar det var lite forrestningsreisende at det ble plassert turistklasse pax paa den bakre business seksjonen

LN-MOW
23-01-2006, 21:03
Originally posted by SAJblue



Et tilleggsspørsmål; hvis SASbraathens nå har mange passasjerer de selv ikke klarer å befrakte, kjøper de da seter hos konkurrentene?



Ja, hvis det ikke finnes alternativ paa egne flighter, gjoer man dette. Baade som service og for aa 'faa folk unna' saa man kan hjelpe flere hvis det er behov.

Hurum
23-01-2006, 21:04
SAS har idag gått ut og sagt at dem booker om til andre selskaper.

RolfL
23-01-2006, 21:21
En fråga, litet O/T men ändå: Är det SK Danmark som flyger CPH-OSL v.v. och CPH-ARN v.v. I så fall, vad är anledningen till det?

sail4fun
23-01-2006, 21:23
1 , Ja sk.dk flyr osl-cph-osl , sasbr og sas.se deler osl-arn-osl , jeg tror at sk.se og sk.dk delere på arn-cph-arn

2. Good Question !

/G

dc-8-63
23-01-2006, 21:25
...SAS Dk flyr CPH-OSL v.v. er ikke sikker paa at de dekker 100% av avgangene, men tror faktisk det er saa....og da er det sannsynelig at SAS Dk ogsaa gjoer det samme CPH ARN v.v. annet enn at A321 er plassert i SAS Dk og disse maskinene brukes, saa vet jeg ikke aarsaken.....

Someone
23-01-2006, 21:29
Uten at jeg er sikker saa tipper jeg det er pga kapasiteten. cph-osl-cph blir stort sett betjent av 321 er storre enn 738 som er det storte flyet til SKBU

Savipix
23-01-2006, 21:31
Originally posted by dc-8-63


...SAS Dk flyr CPH-OSL v.v. er ikke sikker paa at de dekker 100% av avgangene, men tror faktisk det er saa....og da er det sannsynelig at SAS Dk ogsaa gjoer det samme CPH ARN v.v. annet enn at A321 er plassert i SAS Dk og disse maskinene brukes, saa vet jeg ikke aarsaken.....


SAS SE och DK delar på CPH-ARN-CPH Alla 14** är STO basen medans 4** är CPH

1944vintage
23-01-2006, 21:32
Takker for svar Richard.
Da kan man diskutere seg blå om hva som utløser en konflikt:
Pilotene som de facto gjør det, eller en ledelse som ikke kan lede et selskap på en måte slik at en unngår dette?
Og nå tenker jeg ikke på (Store-Jørgen som karriereklatrerne kaller han), men mere på styret som sannsynligvis står bak beslutningene.
Jan

Hurum
23-01-2006, 21:36
B738 til SASBraathens er vel ikke så veldig mye mindre enn A321 med tanke på passasjerer vil jeg anta.
Airbus 321 tar 184 passasjerer og BUSK 738 tar 179. Veldig lett å finne informasjon om dette på de danske sidene, men ingen info om dette på SAS Braathens. Ble nødt til å lette lenge før en får informasjon om flyflåten til SAS Braathens dessverre.

Guest
23-01-2006, 21:43
Og gidseltagningen af passagererne og kollegerne fortsætter tilsyneladende ind i imorgen.
Stortset alle SAS flyvninger ud af CPH indtil imorgen kl 1200 er aflyst, bortset fra enkelte OSL flyvninger og det der flyves af QI. (Har de ellers ikke SK kaptajner ombord?)

Someone
23-01-2006, 21:51
Originally posted by Hurum


B738 til SASBraathens er vel ikke så veldig mye mindre enn A321 med tanke på passasjerer vil jeg anta.
Airbus 321 tar 184 passasjerer og BUSK 738 tar 179. Veldig lett å finne informasjon om dette på de danske sidene, men ingen info om dette på SAS Braathens. Ble nødt til å lette lenge før en får informasjon om flyflåten til SAS Braathens dessverre.

738 tar 179 i domestic versjonen, og men mindre i Europa versjonen. 321 har ogsaa max load paa 21,5t mot 19t for 738 saa 321 tar ogsaa endel mer cargo. Det er lettere aa finne info om SK.BU flaaten naar man gaar vi SK.DK enn vi SK.BU:sarc

Hurum
23-01-2006, 21:53
Originally posted by Someone


738 tar 179 i domestic versjonen, og men mindre i Europa versjonen. 321 har ogsaa max load paa 21,5t mot 19t for 738 saa 321 tar ogsaa endel mer cargo. Det er lettere aa finne info om SK.BU flaaten naar man gaar vi SK.DK enn vi SK.BU:sarc

ja litt mer cargo regnet jeg med Airbusene tok, derfor spesifiserte jeg at jeg snakket om passasjerer. Så forstår ikek at ikke man kan la SAS Braathens også få et par flyvninger til København. Men SAS Danmark skal vel også fly litt, og har sikkert mange ansatte, så da må dem vel fly der dem har sjansen.
Merkelig at SAS Braathens ikke vil presentere flyflåten sin, men at en må gå til søsterselskapene for å finn ut av hva som er av fly i SAS Braathens

Someone
23-01-2006, 21:57
Originally posted by Hurum

Men SAS Danmark skal vel også fly litt, og har sikkert mange ansatte, så da må dem vel fly der dem har sjansen.


Litt politikk ligger det sikkert bak itillegg til okonomiske hensyn. Uansett foretrekker jeg 321 fremfor "griser"

1944vintage
23-01-2006, 22:02
Velkommen til de uopplyste, jeg er en dem.
SASBraathens er nemlig så finnurlig at Airbus ikke finnes her!
Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan

RolfL
23-01-2006, 22:02
Originally posted by P.A. VIKING

1 , Ja sk.dk flyr osl-cph-osl , sasbr og sas.se deler osl-arn-osl , jeg tror at sk.se og sk.dk delere på arn-cph-arn
2. Good Question !
/G

OK, tack för svar. Du har ingen aning om hur pax-fördelningen är norrmän/danskar på linjen till/från CPH? Och anledningen till att DK flyger den?

morr
23-01-2006, 22:04
Etter å ha fulgt TV2 i kveld og tidligere når det gjelder saker om SAS er det INGEN tvil om at TV2 er opptatt av å sverte selskapet mest mulig. Selv om dette er svært synd for passasjerene får det være måte på hvordan man fremstiller saken. Spørsmålene i Tabloid og fremstillingen på nyhetene er helt bak mål etter min mening. Dette gjelder en rekke saker tidligere også hvor NRK har en mye mer objektiv fremstilling.

SK384
23-01-2006, 22:06
Kom over denne i BA i sted

http://www.ba.no/nyheter/article1917881.ece

Hvis det er riktig det som skrives at det var en SMS aksjon så kan kanskje det være bakgrunnen for at telefonene til fagforeningslederen og nestkommandere ble sperret ?

Someone
23-01-2006, 22:12
Originally posted by RolfL


OK, tack för svar. Du har ingen aning om hur pax-fördelningen är norrmän/danskar på linjen till/från CPH? Och anledningen till att DK flyger den?

Naa vet jeg ikke hva tallene er, men jeg har flydd mye osl-cph selv om det har blitt litt mindre de siste aarene og mitt inntrykk er at det store flertallet er nordmenn

Guest
23-01-2006, 22:15
Nu er SAS charterfly også ramt: SK charterflyet AAL-TFS-AAL i morgen udføres nu af NB.

Den enes død - den andens brød!

CK
23-01-2006, 22:17
Cloudius: nei, jeg mener på ingen måte at det er uproblematisk, og jeg håper ikke vi får tilstander der airBaltic eller Estonian eller "SAS Baltikum" flyr på skandinaviske innenrikslinjer, og fortrenger skandinaviske arbeidsplasser - men det er en mulighet som finnes. Med EØS-avtalen og det frie luftfartsmarkedet er det ingen lover som gjør dette umulig. Jeg håper det finnes løsninger på denne situasjonen som gjør at vi slipper en opprivende konflikt, og en løsning a'la Murdoch i engelske aviser på 1980-tallet. Der de streikende typografene fikk fyken alle mann, og så startet Murdochs aviser uten typografer (som hadde den samme makten i avisene som pilotene har i flyselskapene). Jeg har ikke fært ute etter å svarte noen arbeidstakergruppe, jeg bare synes dette er trist. Jeg så nyhetene på NRK i dag og jeg ble - som den svenske ordføreren som tapte OL mot Lillehammer - "inte besviken, men forbannad". Hvordan KAN noen la dette skje med et selskap som er så til de grader på felgen?? har man ingen yrkesetikk, stolthet for den uniform man bærer, eierskap til det produktet man leverer eller solidaritet overfor kolleger?? Jeg blir bare så uendelig trist av å høre den ene forbannede passasjeren etter den andre som sier han/hun nå vil velge konkurrenten neste gang. Ok, mange gjør det nok kanskje neste gang, og så kommer de tilbake, men altfor mange vil fortsette og det vil IKKE være bra for SAS-gruppen på sikt. Gratulerer mine venner - dere har gjort Bjørn Kjos & Co veldig galde i dag. Løp og kjøp Norwegian-aksjer.

På den annen side - om det stemmer at SAS-ledelsen har sperret ansattes telefoner (for selv om de er selskapets eiendom er de som oftest også en del av den arbeidskontrakt man har med selskapet, slik avr iallfall min SAS-telefon), og da hører det ingen steds hjemme å sperre den. FY! Men, igjen har vi bare avisenes ord på det... (som det med oppfordringen til å melde seg syke).

Noen som hørste på 17.30 på P4 i dag?? Per Ståle Lønning gjorde en enorm jobb med å få fagforeningspampen og Siv Meisingseth til å innrømme at det var aksjoner og ikke sykmeldinginger. Han kom med det ene spørsmålet etter det andre om hva slags sykdom det var, om det svar smittsomt, om SAS vurderte noen for for vaksine etc etc. Fornøyelig!! Dagens eneste lypunkt!!!

Nå hopper jeg i dusjen etter en laaaang løpetur i snøen, og håper at folk tar til vettet og kommer på jobb igjen i morgen - både i Norge og Danmark (ingen syke i Sverige??), slik at folk (inkludert meg selv) kommer dit de skal i morgen. Det var min "aftenbønn"

KARDEMOMMELOVEN:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - og forøvrig kan man gjøre som man vil.

Amen!

sail4fun
23-01-2006, 22:20
Originally posted by RolfL


Originally posted by P.A. VIKING

1 , Ja sk.dk flyr osl-cph-osl , sasbr og sas.se deler osl-arn-osl , jeg tror at sk.se og sk.dk delere på arn-cph-arn
2. Good Question !
/G

OK, tack för svar. Du har ingen aning om hur pax-fördelningen är norrmän/danskar på linjen till/från CPH? Och anledningen till att DK flyger den?

Nope , like lite som om hvorfor i alle dager sk.dk skal ha monopol på
cph-krs
cph-bgo
cph-svg

Men det kan det jo bli en fornyet diskusjon på ....

/G

RolfL
23-01-2006, 22:34
Originally posted by P.A. VIKING
Nope , like lite som om hvorfor i alle dager sk.dk skal ha monopol på
cph-krs
cph-bgo
cph-svg
Men det kan det jo bli en fornyet diskusjon på ....
/G

Also a very good question ...

Someone
23-01-2006, 22:39
osl-cph kan jeg skjonne hvorfor SK.DK flyr, men de andre destinasjonene i Norge skjonner jeg svaert lite av

Hurum
23-01-2006, 22:40
Originally posted by 1944vintage


Velkommen til de uopplyste, jeg er en dem.
SASBraathens er nemlig så finnurlig at Airbus ikke finnes her!
Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan

ja det vet jo alle, men hvorfor står det ingenting om B737 på SAS Bratahens sine sider? - det var det som var spørsmålet

sail4fun
23-01-2006, 22:51
Originally posted by Hurum


Originally posted by 1944vintage


Velkommen til de uopplyste, jeg er en dem.
SASBraathens er nemlig så finnurlig at Airbus ikke finnes her!
Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan

ja det vet jo alle, men hvorfor står det ingenting om B737 på SAS Bratahens sine sider? - det var det som var spørsmålet

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____30.aspx

Nevner jo både B737 og Fokker'n

/

SAJblue
23-01-2006, 22:52
Bytter til "Sabena", sakset fra Dagbladet.no

les her: skandale (http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/23/455631.html)

Ser ellers at punktligheten til SASbraathens fortsetter å synke på OSL i kveld, og er nå nede i 24%.

LN-AFG
23-01-2006, 22:53
Bare la SAS.dk fortsette disse flygningene, så slipper vi disse kjipe grisene som SAS Braathens leker med :D

Hurum
23-01-2006, 22:55
Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by Hurum


Originally posted by 1944vintage


Velkommen til de uopplyste, jeg er en dem.
SASBraathens er nemlig så finnurlig at Airbus ikke finnes her!
Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan

ja det vet jo alle, men hvorfor står det ingenting om B737 på SAS Bratahens sine sider? - det var det som var spørsmålet

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____30.aspx

Nevner jo både B737 og Fokker'n

/
Nå begynner jeg snart å tro at folk ikke VIL forstå.

Vi diskuterte informasjonen angående HVOR mange pasasjerer B738 tar i forhold til A321. Har ennå ikke klart å finne ut dette på SAS Braathens sine sider. Mulig det finnes der en eller annen plass, men om så er tilfelle så er infoen veldig godt gjemt.

LN-MOW
23-01-2006, 23:49
Jeg tror vi kan fastslaa at informasjonen ikke finnes der... :baeh

TG
23-01-2006, 23:51
Fikk med meg 17.30 på P4. Var nesten som jeg måtte le litt med meg selv. For ingen av de to som var representert hadde noe bedre svar en noe som kunne tolkes som at dette var det noe muffins med. Det er jo klart det ikke er noen "epedemi" men hva skulle de si stakkars? :spin:

Ikke for å støte noen her inne, men jeg kommer faktisk til å vurdere Norwegian seriøst neste gang jeg skal ut å fly.....men det kommer vel egentlig an på pris og tilgjengelighet da som ellers ;)

Men dersom dette viser seg å være en aksjon, lovlig eller ulovlig, spiller liten rolle, så er det veldig "barnslig" av de som er med på dette. Hadde jeg gjort noe slikt mot min arbeidsgiver hadde jeg antakelig hatt sparken med en gang. Men det hadde jeg uansett aldri gjort (er da min egen arbeidsgiver nå da, men), fordi det er i min interesse at firmaet jeg evt hadde jobbet for hadde gjort det bra. Det burde gjelde alle enten de er piloter, stewarder, annet crew, bonde (for dyrenes del håper jeg vi ikke må streike noen gang ;) , taxisjåfør eller hvasomhelst.

Respekt for arbeidsgiveren og yrkesstolthet. Det meste kan løses inne på kammerset dersom det er noe en ikke er fornøyd med.

Hilsen meg, med ønske om en god kveld til dere alle !

THS
24-01-2006, 00:16
Originally posted by atck


Før diskusjonen fortsetter kan man jo tenke gjennom følgende:

- Har det vist seg tidligere at man kan stole på informasjon som kommer fra avisene?
- Har det vist seg tidligere at man kan stole på at informasjonen som kommer fra et selskaps informasjonsansvarlige er til å stole på?

Litt nøkternhet i diskusjonene hadde vært fint.
Noe har skjedd i selskapet. Når selskapet snakker om sykemeldinger, hva slags type sykemelding er det snakk om? Minner gjerne om en SHT-rapport der medvirkende årsak til en hendelse var oppbrakte flygere som på grunn av arbeidssituasjonen var ukonsentrerte.
At selskap har satset på at dugnadånden skal leve og herske har vi også sett eksempler på tidligere. Nå har det vist seg at folk sjelden har interesse av å jobbe for knapper og glansbilder. What goes around comes around.

Kyrre
Edit: Spissformulering.


Må bare si meg helt enig i alt som blir sagt her. Piloter som ikke føler seg fit for flight (pga. usikker arbeidssituasjon) bør ikke sitte bak spakene. Frustrerte og forbannede piloter som diskuterer arbeidssituasjonen på jobb er ikke de jeg vil ha fremme i cockpit når jeg sitter bak. Det er mulig andre her ikke synes det er så viktig, det virker i hvertfall slik. Men jeg støtter allikevel ikke eventuelle ulovlige aksjoner ettersom det bare gjør vondt værre for selskap, ansatte og kunder.

Hvis det stemmer at ledelsen har beordret stenging av fagforeningsledelsens telefoner er det en ren provokasjon. Da driver man med et skittent taktisk spill som ikke hører hjemme noen sted. Det er i hvertfall ikke måten å gjøre det på for å få igang et konstruktivt samarbeid med pilotforeningene.

sk931
24-01-2006, 00:25
Det her har absolut ikke været nogen sjov weekend at være på job.....
Fredag op til Weekend masser af sne, isslag og fulstændig opgivende afiser folk...
På en Q400 blev der brugt 3500 liter afiservæske for at afise højre side(som vente op i vinden). Da han var færdig på højre side, kørte han over på venstre side og brugte
1000 liter, kun dor at se, at højre side isede til igen....Herefter aflysning og ingen
flyvning til CPH...
Næste opgave hed en A321 til Funchal.....Da de havde brugt ca 10000 liter væske
opgav man.
På Q400 var der et islag på ca 3,5 cm og på A321èren lå der nogle steder på halen
næsten 5 cm....
Her efter stoppede al flyvning på AAR fredag...
Lørdag kom Vores A321 endelig afsted til FNC.....da samme fly og crew skulle bruges
til at flyve til Tenerife om lørdagen måtte en alternativ plan i værk.
Vi fik en MD82 over og fløj de 150 af PAX over til CPH...De resterende 21 skulle
med SK1242...Igen opstod problemer der problemer med flyet og det endte med
at SK1242 kom retur til AAR.....
Herefter fik vi transporteret de sidste 21 med bus til BLL , hvorfra de kom med en
anden A321 til LPA og derfra over til Tenerife..
.....
Det eneste gode var at der den 22jan holdt 2 A321 i AAR for at flyve indenrigs til CPH.
----
Så blev det jo idag mandag med pilot strejke.....Rasende psgr som vi kun kunne
tilbyde bus til AAR.....
Vi havde ogsaa 6 piloter som skulle passiv, men underligt nok var de meget små og
saerdeles ydmyge da de kom til lufthavnen......
De skulle jo også med tog til CPH, og det skulle ikke være i uniform !!!!
-----
Og så var der jo lige bagage problemet,,,,som jo stammer helt tilbage fra den 20jan..
----
I AAR her vi lige nu omkring 250 stk bagage, men jeg har hørt at der i CPH staar mellem 7000 og 10000 stykker bagage hos alle 3 handling selskaber...
----
Sikken en dag det har været, og sikken en dag vi kan vente i morgen..

Hilsen fra en træt meget træt heldagsvagt fra 0545 til 2345(jo sygdom har vi haft)

Ole

Hurum
24-01-2006, 00:29
Originally posted by LN-MOW


Jeg tror vi kan fastslaa at informasjonen ikke finnes der... :baeh


Vet ikke hvem du rekker tunge til, men takk for at noen endelig ser poenget mitt.

dc-8-63
24-01-2006, 00:29
Jeg tror THS kommer med noen meget viktige poeng, aarsakene til gyldig sykemeldinger for piloter er nok langt mere nyansert enn hva vi normalt tenker paa.

Jeg her helt enig med THS, jeg vil heller ikke fly med slitne, frusterte og skuffede piloter....vi har vel alle opplevd den slitne frustrerte bilist med hans farlige manoevrer i trafikken......

Arrow
24-01-2006, 04:02
Alle som jobber i front og må ta imot dritt p.g.a dette får ikke et øre mer betalt. Det står vel ikke noe sted i kontrakten at de skal rydde opp i rot laget av egne kollegaer heller.
Ikke blir det satt inn ekstra ressurser heller, kanskje noe overtid, men det er maks. Og alle ekstrakostnader tilknyttet "aksjonen" blir belastet deres eget budsjett og ikke pilotenes.

Stå på Trafikk. :up: (Jeg skjønner ikke hvordan dere holder ut)

Superhai
24-01-2006, 05:03
Jeg er glad jeg ikke var på jobb mandag eller skal i dag, men har jobbet hele helgen. Og jeg vet at hotellene rundt flyplassen gnir seg bra, alt er fullt og mere så. Folk måtte langt av gårde for å få plass.

plutselige eller aksjoner på kort varsel, gir også tredjepart ingen mulighet til å forberede seg. Det blir rett og slett barnslig. Spesielt når dette rammer passasjerne som også ble rammet av problemer i helgen.

Superhai
24-01-2006, 05:18
Jeg vet heller ikke årsaken til at SAS Danmark flyr CPH-OSL-CPH, men det kan nok være siden de har ledige fly til disposisjon, de har jo også 'leid' ut et fly i vinter til SAS Braathens til å ta unna når det har vært ekstra problemer. Ellers så har jeg hørt at SAS Sverige flyr avganger fra OSL som har sammenheng med videreforbindelser ut fra ARN, så det kan være at det er årsaken til at også SAS Danmark flyr der.

SAS Braathens har i dag 112/116/120/131/134/150/179 på sine 737 (VGS ute), det kommer ny konfigurasjon som bl.a. gir 738 186 seter.

Airbus 321 til SAS Danmark har 184 seter, men mye bedre plass til frakt. Noe som kunne vært ideelt for postflyene til SAS Braathens etter min mening.

Hurum
24-01-2006, 09:13
Og idag får de reisende beskjed av SAS Braathens om å holde seg hjemme om dem ikke akkuart MÅ reise.
Forøvrig brøt Norwegian sin internettside sammen i går kveld, men er "oppe" igjen nå.

HMWK
24-01-2006, 09:17
Originally posted by Hurum


Og idag får de reisende beskjed av SAS Braathens om å holde seg hjemme om dem ikke akkuart MÅ reise.
Forøvrig brøt Norwegian sin internettside sammen i går kveld, men er "oppe" igjen nå.


DY får sikkert et fint løft! Hvor mye taper SAS på dette?

EB
24-01-2006, 09:27
Leser i dagens DN at pilotforeningen til SAS Braathens eller SAS sier at det IKKE er snakk om en aksjon eller streik... Tror de virkelig at publikum er så dumme?????????

Trety
24-01-2006, 09:59
Originally posted by P.A. VIKING
Nope , like lite som om hvorfor i alle dager sk.dk skal ha monopol på
cph-krs
cph-bgo
cph-svg


Hva skulle SAS.dk ellers ha gjort med tanke på alle direkterutene til resten av Europa som SAS Braathens har opprettet? :p

(Og ja, jeg velger nok SAS Braathens på innenriks neste gang også dersom det lar seg gjøre ;))

ANX
24-01-2006, 11:18
Flere her etterlyser dialog. Eh, partene har jo forhandlet på vanlig måte og sikkert mye ekstra også. Så når det kommer en reaksjon er det vel fordi man ikke kommer lengre. Både piloter og kabin tok i et skippertak en tid tilbake, som ledelsen nå ser ut til å betrakte som en permanent tilstand.

Ett eneste lite pip i media om at flygerne hadde solgt fridager i hele fjor for å få hjulene til å gå rundt. Når de deretter får teppet trukket unna seg på andre områder, er det ikke rart de blir forbanna.

Men jeg synes de i første rekke kunne nøyd seg med å ta tilbake fridagene, så ville den reelle bemanning kommet klart frem.

SAS har kanskje leid inn amerikanske konsulenter på union-busting? Så et program om dette engang, og de anbefalte ekle metoder. Splitt-og-hersk har SK mestret i årtier, og nå med tre selskaper får de det enda mer moro.

Janne Carlsson forsto at de ansatte var hans største ressurs. Han reiste rundt og spurte hva de trengte for å gjøre jobben bedre, og de svarte med å dra kjerra til himmels. Det var herlig å få lov å gjøre jobben sin godt! Som burde være en selvfølge, men altså ikke for SK-ledelsen.

Journalist
24-01-2006, 11:53
Hei

Eg er journalist, og jobbar med å få tak i ein eller fleire pilotar i SAS i samband med flykaoset som er no. Gjerna ein som er litt kritisk til at alle har blitt sjuke samtidig. Nokon her som kan hjelpa meg på veien? Mail: jostein.matre@nrk.no

morr
24-01-2006, 12:01
Han info.direktøren i SAS (Revold) gjorde en veldig god jobb i God MOrgen NOrge, endelig noen med litt autoritet fra SAS som står frem og snakker.

Cloudius
24-01-2006, 12:18
Originally posted by ANX
Men jeg synes de i første rekke kunne nøyd seg med å ta tilbake fridagene, så ville den reelle bemanning kommet klart frem.


Liten saksopplysning. De har ikke lov til kollektiv å nekte å selge fridager. Det vil være brudd på K-avtale og ulovlig aksjon...

Cloudius

BU9001/V2.0
24-01-2006, 12:39
Originally posted by Journalist


Hei

Eg er journalist, og jobbar med å få tak i ein eller fleire pilotar i SAS i samband med flykaoset som er no. Gjerna ein som er litt kritisk til at alle har blitt sjuke samtidig. Nokon her som kan hjelpa meg på veien? Mail: jostein.matre@nrk.no

:lol :naughty:

LN-KGL
24-01-2006, 12:49
Herr Matre, tror ikke du finner den rette her. De er ut og flyr i dag og besøker ikke dette forumet på denne tiden av døgnet. Det store spørsmålet er om du i det hele tatt vil finne noen som vil uttale seg?

Journalist
24-01-2006, 12:57
Nei, eg har ikkje store forventningar, men vinner jo ikkje i Lotto uten å levera inn kupongen... Forøvrig er vel poenget at dei IKKJE er ute å flyr i dag...

morr
24-01-2006, 13:06
Originally posted by Journalist


Nei, eg har ikkje store forventningar, men vinner jo ikkje i Lotto uten å levera inn kupongen... Forøvrig er vel poenget at dei IKKJE er ute å flyr i dag...

Om du vil ha tak i noen piloter som er kritiske til "aksjonene" er jo de selvsagt ute å flyr..

BU9001/V2.0
24-01-2006, 13:07
Spøk til side Matre.

Dette er en svært alvorlig sak og jeg tror at du må slå deg til ro med at det er foreningenes tillitsvalgte som uttaler seg ang. sykemeldinger og andre relaterte spørsmål.

Journalist
24-01-2006, 13:21
Nokon som kjenner til tidligare pilotar i SAS då? Som enten har pensjonert seg, eller gått over i andre jobbar / andre selskap?

CVR
24-01-2006, 13:51
Skjønner ikke selskapet og de ansatte når nok er nok. Kjos hadde en fin komentar på tv´n i går. "Det er to ting som er viktig i selskap som dette. Det ene er å passe på og ta seg av sine ansatte, og det samme må man gjøre med sine kunder" Da går alt så meget bedre......

LN-MOW
24-01-2006, 14:50
Det ser ut som det er et 'ekte' SAS-virus .....

- Av de sykemeldingene som har kommet inn til oss i går og i dag ser vi at det er en helt klar overvekt av piloter fra tidligere SAS, sier informasjonssjef Siv Meisingseth

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostlandssendingen/5426033.html

sail4fun
24-01-2006, 15:13
Dagens HowTo... Hvordan miste 5% markedsandel over natta.

Jo man går ut i en koordinert "sykemelding" og Vips så hadde man mistet 5% markedsandel


http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143549


/G

Hurum
24-01-2006, 15:54
Men er egentlig overrasket over at ikke flyene til Norwegian er fulle i disse dager. Kan jo bestille flybillett på nesten samtlige avganger jo....
I morgen er det f.eks ledige seter på alle avgangene til Norwegian mellom Oslo og Bergen. Mellom Bergen og Oslo er det kun 1 avgang som er fullbooket.

TUC
24-01-2006, 16:20
Originally posted by CVR


Skjønner ikke selskapet og de ansatte når nok er nok. Kjos hadde en fin komentar på tv´n i går. "Det er to ting som er viktig i selskap som dette. Det ene er å passe på og ta seg av sine ansatte, og det samme må man gjøre med sine kunder" Da går alt så meget bedre......


Artig, i og med at de har slitt med oppimot 25% sykefravær i kabinen, og leier inn en haug med CAer fra Sverige...:lol

Når det er sagt; mannen har jo rett... Dagbla' har en sak på dette: -Derfor blir kollegaene mine 'syke' (http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/24/455726.html)


Edit: la til no'

LN-MOW
24-01-2006, 16:51
Litt fra folkemeningen - fra begge sider av gjerdet ...

grinete drittunger

Skrevet av: Tidligere SAS ansatt , 24.01.2006 kl. 15:40

Hele "flybransjen"er plaget av grinete drittunger, flygeledere, kabinpersonel, bakkemannskap og nå flygere, ulovlige aksjoner, gå sakte aksjoner, sånt burde gi mulighet for oppsigelse på dagen.

Mens derimot denne karen ser litt av problemet:

Lite proffesjonelt

Skrevet av: AerA , 24.01.2006 kl. 15:39

Ser ut til at SAS Braathens har et problem med sin ledelse, dersom hele flygerstaben melder seg syke. En så ekstrem reaksjon bekrefter at ledelsen er udugelig i sin personalpolitikk...


Og her er dagens oppfordring. Noen som vil vaere med??? :smokin

Behov for flere lavpris selskaper

Skrevet av: Teodor Tuppersvingen , 24.01.2006 kl. 15:36

Nå er tiden inne for investorer til å etablere ett nytt lavpriskonsept alla Norwegian.
Ledelsen i SAS/Braathen og SAS International har ikke forutsettninger til å komme i mål med å drive på en lest disse selskapene kan oveleve på.
Starter man nytt nå og får myndighetenes godkjenning til dette, er det ingen problemer å rekrutrere personell i markedet til dette.
Overflødige fly kan rask charges inn. (SAS vil jo få mange ledige om kort tid!!!)
Det er god likviditet i markedet nå, slik at kapital ikke skulle være noe problem til et slikt nytt selskap.
SETT IGANG FOLKENS!

... og hvor var pilotene da SGS ble opprettet?

Stakkars piloter og andre SAS-ansatte

Skrevet av: SGS-ansatt , 24.01.2006 kl. 15:23

Ingen av de ansatte i SAS reagerte da SAS kjøpte opp Braathens og sparket alle de bakkeansatte der, tvert om støttet de SAS-ansatte ledelsen sin undergravelse av elementære arbeidstakerrettigheter. Nå har turen kommet til pilotene (som trodde de var usårbare) og gjett om jeg synes synd på dem. NOT! Hele SAS-konsernet råtner opp innenfra, og kommer aldri til vinne luftkrigen mot andre selskaper som Norwegian++

.. og en liten sammenligning med avisbransjen ....

Apropos Dagbladet

Skrevet av: Jens P. , 24.01.2006 kl. 15:20

Så ironisk at mange av de eksemplene vedkommende flyger bruker om Dagbladet, faktisk var det som skjedde da papirutgaven nylig ble nedbemannet.

Outsourcing av div. tjenester, kutt av utenriksstillinger, utstrakt bruk av stringere og frilansere, tvangsflytting av typografer til stillinger de overhodet ikke ville ha, kutt på desken til minimumsbemanning osv.

Men ingen i Dagbladet drev kollektiv "sykmelding".


Og det er veldig mange av denne typen:


Sippetryner!!

Skrevet av: Terje , 24.01.2006 kl. 15:13

Er det i det heletatt noen i det norske arbeidersamfunnet som er mer upålitelige og sippette enn de i flygerbransjen??
Jeg har eit firma med 176 ansatte, og de har ca 300 flugninger per uke. Og de flygningene har KUN vert med SAS Braathens. Men vær trygg! dette er det fra nå av slutt på, nå er det Norwegian som gjelder, og det blir det nok for godt! Nå har jeg absolutt fått nok av de sippene!!

VC-10
24-01-2006, 17:12
Jeg må si jeg mener at de danske pilotene er mer reale enn de norske. De går ut i en ulovlig streik, og står for det.

Den norske reaksjonen synes jeg derimot er feig! Er arbeidsforholdene slik at så mange blir syke av arbeidsplassen, er dette en sak for verneombudet, som i neste omgang evt. kunne legge ned driften inntil forholdene igjen var forsvarlige. Det hadde vært mye bedre om de norske også hadde hatt mot til å gjøre som danskene.
Er det derimot en sykdom som er så smittsom at så mange får den i løpet av så kort tid, burde hele flygerkorpset i karantene slik at de ikke kunne smitte hele resten av befolkningen :spin:

:-) VC-10

Falcon
24-01-2006, 17:19
Originally posted by LN-MOW
Og det er veldig mange av denne typen:


Sippetryner!!

Skrevet av: Terje , 24.01.2006 kl. 15:13

Er det i det heletatt noen i det norske arbeidersamfunnet som er mer upålitelige og sippette enn de i flygerbransjen??
Jeg har eit firma med 176 ansatte, og de har ca 300 flugninger per uke. Og de flygningene har KUN vert med SAS Braathens. Men vær trygg! dette er det fra nå av slutt på, nå er det Norwegian som gjelder, og det blir det nok for godt! Nå har jeg absolutt fått nok av de sippene!!

Særlig "Terje" leder en bedrift med 176 ansatte. :lol

LN-MOW
24-01-2006, 17:53
Naa er denne traaden blitt saa lang at jeg stenger den. Foreslaar at eventuelle traader tas opp i 'Seneste nyt'-traaden til SK931.