PDA

View Full Version : SAS verst i klassen


Hurum
23-01-2006, 00:08
Hentet fra Nettavisen:

SAS verst i klassen
SAS stod for 99 prosent av alle kanselleringene fra Kastrup lørdag. De øvrige flyselskapene hadde tilnærmet normal trafikk.
Dårlig vær er en billig forklaring på kaoset ved Kastrup Lufthavn lørdag. Det hevder SAS-passasjerer som var værfast på flyplassen - og nå får de støtte fra Kastrup Lufthavns egne tall. SAS stod nemlig for 99 prosent av alle kanselleringene.

Frustrerte passasjerer
Flyplassen ble fylt med frustrerte og sinte SAS-passasjerer. En av dem var Helge Rønneberg. Han fikk sammen med broen et mange timers ufrivillig opphold på flyplassen da SAS-systemet brøt sammen etter værproblemene fredag.

- De skylder jo på at dette var en værsituasjon, men det kan jo ikke være en værsituasjon når alle flyene går ellers, sier Rønneberg til TV 2 Nyhetene.

Og Rønneberg blir støttet av tallene fra Kastrup Lufthavn. SAS står for 50% av alle flygninger til og fra København. Av 146 kanselleringer lørdag, var 144 SAS-flygninger. Det utgjør nærmere 99 prosent av alle innstilte fly. De øvrige flyselskapene hadde tilnærmet normal trafikk lørdag.

Informasjonssjef Kenneth Vikse i SAS beklager kaoset.

- Det høres ut som et veldig dramatiske tall. Årsaken er at SAS blir veldig berørt. Vi flyr i et sånt mønster at når vi får en kansellering, så får vi mange kanselleringer, sier Vikse.

Vil hjelpe
Informasjonssjefen vedgår at problemene i helgen har tatt overhånd, og vil hjelpe de som ble rammet.

- De passasjerene som ble berørt av kaoset på Kastrup og som ikke har fått den informasjonen eller servicen de har krav på, de må kontakte oss, sier Vikse.

SAS gjennomførte 69 flygninger av totalt 213 flygninger, og kansellerte dermed over to tredjedeler av sine flygninger.

LN-MOW
23-01-2006, 00:26
Noksaa selvfoelgelig .... det selskapet med flest avganger vil alltid bli verst rammet ...

Av 146 kanselleringer lørdag, var 144 SAS-flygninger. Det utgjør nærmere 99 prosent av alle innstilte fly. De øvrige flyselskapene hadde tilnærmet normal trafikk lørdag.

Naa kan jeg ikke se fredag lenger, men loerdag morgen var foelgende ikke-SAS avganger kansellert:

06:25 Amsterdam KLM KL1124 Cancelled
07:10 Paris De Gaulle Air France AF1251 Cancelled
07:15 Salzburg DTR4801 Cancelled
07:55 London/Heathrow British Airways BA811 Cancelled
09:00 Stockholm/Arn Flynordic LF316 Cancelled

Dette er maskiner som kommer inn paa kvelden, og jeg har vondt for aa tro at disse kveldsankomstene var de eneste kanselleringene fredag. Det er heller ingen grunn til at fremmede operatoerer skulle ha problemer som SAS paa loerdag.

Hurum
23-01-2006, 00:38
Nei men så også i media at det ble stilt spørsmål ved at SAS hadde større vansker enn andre selskaper. Men så ingen konkrete tall. I artikkelen til Nettavisen så er det i det minste nevnt tall, så da er det nok ikek bare spekulasjoner.

FBU
23-01-2006, 00:46
Snør det på Schipool, så vil det alltid være KLM som har de største problemene.. etc BA på LHR

LN-MOW
23-01-2006, 00:46
Nei, men du ser av mitt forrige innlegg at tallene allerede der er feil.

Selvfoelgelig har SAS stoerst problemer. 'Alle' SAS-fly gaar via CPH mens KLM, BA og alle de andre bare har enkeltfly innom og dette har dermed ingen merkbar virkning paa deres trafikksystem.
Hva tror du skjer med BA naar det er en halvmeter snoe paa Heathrow? SAS derimot, vil bare ha et begrenset antall uregelmessigheter...

Hurum
23-01-2006, 00:55
Jo skjønner jo selvsagt at om CPH islegges vil SAS få størst problemer, og kommer det snø på Schiphol (er vel rett skrevet) så får KLM størst vansker med hele rutenettet.

Men det jeg lurer på er hvorfor andre selskaper ikke innstiller like mange avganger i samme skala/forhold? Denne saken diskuteres heftig på et annet forum da det kom fram at SAS slet mest.

LN-MOW
23-01-2006, 01:09
Det er egentlig veldig enkelt aa forklare. For aa ta KLM som eksempel, saa rammes de kanskje av 5 forsinkelser eller kanselleringer paa en slik dag. Det er adskillig lettere aa hanskes med fem uregelmessigheter spredd utover dagen enn 144... Og de faar heller ikke de problemene som SAS har med crew og maskiner spredd i alle himmelretninger paa steder hvor de ikke skal vaere, og hundrevis av besetningsmedlemmer som brenner alle sine timer i tjeneste ombord i fly eller ventende paa crewrom paa fly som aldri kommer .. Dette er ting som faar ringvirkninger i flere dager.

LN-SSL
23-01-2006, 03:29
Vi flyr i et sånt mønster at når vi får en kansellering, så får vi mange kanselleringer, sier Vikse.

Så da er det egentlig din forklaring i siste innlegg, MOW, som er svaret på det Vikse sier i min quote her?

Jeg undret litt på hvilket "mønster" SAS fløy i, hvis èn enkel kansellering skulle få slike domino-effekter.....

LN-MOW
23-01-2006, 03:39
Ja, han kunne vel kanskje ordlagt seg annerledes .. ellers saa er han feilsitert. Virker ikke som at journalisten skjoenner helt problemstillingen.

Kan egentlig ikke skjoenne at dette er noe aa skrike om. Slike totalkaosdager har vi jo alltid hatt et par av hver eneste vinter paa OSL og FBU .... Man maa regne med at slikt kan skje naar man opererer i vinterlig klima.

LN-SSL
23-01-2006, 03:44
Ja, sikkert det. Bare så synd at bokstavene SAS alltid dukker opp når det er noe bråk....:sarc
Her hjemme er nyhetsbildet stapp fullt av misfornøyde kunder med hendene fulle av kvitteringer på mat, drikke og hotell....., som flyselskapet ikke vil dekke.

Flyselskapene dekker vel egentlig ikke utgifter folk måtte få p.g.a vær vel..?

EB
23-01-2006, 07:04
He he... Jeg har en samarbeidspartner som har gått til sak mot KLM - etter 50 timer ombord på bakken i et Martinairfly i fjor - nettopp på grunn av snøkaos - da på Schipol. Hun vil aldri fly KLM/Martinair mer - og tror at SAS var mye bedre for noen venner fløy nemlig SAS til USA og opplevde ikke problemer...

SK384
23-01-2006, 09:38
Originally posted by LN-MOW


Ja, han kunne vel kanskje ordlagt seg annerledes .. ellers saa er han feilsitert. Virker ikke som at journalisten skjoenner helt problemstillingen.



Han er nok ikke feilsitert for å han sa nøyaktig det samme på TV i går kveld.

Hurum
23-01-2006, 16:09
Om det stemmer at 144 flyavganger som var innstilt er SAS-avganger, og alle de andre flyselskapene tilsammen kun hadde 4 innstillinger, så er det jo litt merkelig. Men vet ikke om tallene stemmer så vi kan like godt glemme hele saken. Nå står jo snart alt i SAS likevel

LN-MOW
23-01-2006, 16:27
Naa var det fredagen som var den kritiske .. det er ingen grunn til at andre enn SAS skulla ha problemer lerdag. Annet enn de fem (ikke fire, men mer enn to ;) ) som skulle overnattet fra fredag.
Tallene fra fredag, hvis vi noen gang faar se dem, vil selvfoelgelig gi overvekt av SAS-kanselleringer, men vil ogsaa vise et stort antall andre selskaper.

Hurum
23-01-2006, 16:29
Ja vi får vente på tallene. Men tror SAS har mer enn annet å tenke på for tiden.

Arrow
24-01-2006, 04:23
Originally posted by Hurum
Jo skjønner jo selvsagt at om CPH islegges vil SAS få størst problemer, og kommer det snø på Schiphol (er vel rett skrevet) så får KLM størst vansker med hele rutenettet.

Men det jeg lurer på er hvorfor andre selskaper ikke innstiller like mange avganger i samme skala/forhold? Denne saken diskuteres heftig på et annet forum da det kom fram at SAS slet mest.
Her på YUL var det snøstorm i desember. AC hadde de fleste kanselleringer.

De andre selskapene bare noen få. De fikk sendt ut sine fly da de allerede var på bakken på YUL fra kvelden før, og kansellerte de som ikke klarte å lande senere. Dermed ble det en ankomst og en avgang kansellert.

AC som derimot skulle hatt sine flymaskiner til å fly inn og ut av YUL fire til fem ganger den dagen måtte selvsagt kansellere et utallig flere avganger.

Klarere nå?

Hurum
24-01-2006, 09:11
Jo ser den. SAS forsøkte forklare årsaken på TV igår kveld, men var visst få som forstod hva SAS forsøkte å si.

CVR
24-01-2006, 13:49
Skjønner ikke selskapet og de ansatte når nok er nok. Kjos hadde en fin komentar på tv´n i går. "Det er to ting som er viktig i selskap som dette. Det ene er å passe på og ta seg av sine ansatte, og det samme må man gjøre med sine kunder" Da går alt så meget bedre......

sail4fun
24-01-2006, 16:01
99% -> 66%
24.01.06 - SAS stod for to ud af tre aflysninger
SAS blev hårdest ramt af snevejret blandt selskaberne i Københavns Lufthavn. Ifølge SAS pressechef, Jens Langergaard, er det naturligt, at SAS som lufthavnens største selskab stod for størsteparten af aflysningerne, men han erkender samtidig, at selskabets information til de mange utilfredse passagerer var langtfra optimal. Han vurderer således, at SAS har lært meget af weekenden.
(Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi / side 3 / 24-01-2006 / Thomas G. Svaneborg, MAX STOUGAARD)

Hurum
24-01-2006, 19:25
Originally posted by P.A. VIKING


99% -> 66%
24.01.06 - SAS stod for to ud af tre aflysninger
SAS blev hårdest ramt af snevejret blandt selskaberne i Københavns Lufthavn. Ifølge SAS pressechef, Jens Langergaard, er det naturligt, at SAS som lufthavnens største selskab stod for størsteparten af aflysningerne, men han erkender samtidig, at selskabets information til de mange utilfredse passagerer var langtfra optimal. Han vurderer således, at SAS har lært meget af weekenden.
(Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi / side 3 / 24-01-2006 / Thomas G. Svaneborg, MAX STOUGAARD)


Tja - ser en på tallene for lørdag lenger opp i tråden, så vil jeg anta at tallene fra JP kanskje tar for seg hele helgen.
Som en ser i andre tråder angående antall passajserer så telles det ulikt på flyplassene i Skandianvia, men vil anta at tallene og oversikten hentet fra Kastrup sine egne oversikter stemmer.