View Full Version : Om Kastrup og transfer på Kastrup (CPH)
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 10:08
Skal i mai fly fra Oslo via Kastrup til Århus og ser at jeg har 1 time og 30 min på Kastrup. Er dette god nok tid? For jeg må vel hente ut bagasjen og ta den gjennom tollen før jeg går over til T1 (Innenriskterminalen) Og er det langt og gå fra T3 til T1 på Kastrup?
1,5 er mer enn nok. Tollbehandling i Danmark skjer på endeling ankomst flyplass, så du slipper å hente ut bagasjen på CPH og ta den gjennom tollen.
Hvor langt det kommer an på hvilken pir du parkerer fra. Ankommer du på C eller D. Det veldig langt, på B litt langt og fra pir A ganske kort. T1/innenriks er vel egentlig er "forlengelse" av den ene a-piren
Bizflyer
28-03-2012, 10:18
Selv med connection fra Gate D4 til A32 går det greit.
Er du doven går du ut og tar bussen over til T1. Det går sjuttelbuss der hele tida.
Og som en-eller-annen sa, så behøver du ikke å ta ut baggasjen før du er helt fremme.
BF:cool2
Som Someone skriver, så er 1,5 time mere end rigeligt på CPH.
Har du sammenhængende billet, så checker du bare bagagen ind helt til AAR og slipper for at hente den ud i CPH - enkelt og nemt.
T1/Indenrigs hænger sammen med de øvrige terminaler. Det tager vel 10 min at gå derover - afhængig af hvilken gate du kommer ind på. Du kan også vælge at gå ud af lufthavnen og tage shuttlebus, men tidsmæssigt er der nok ikke sparet noget på det.
God tur.
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 10:24
1,5 er mer enn nok. Tollbehandling i Danmark skjer på endeling ankomst flyplass, så du slipper å hente ut bagasjen på CPH og ta den gjennom tollen.
Hvor langt det kommer an på hvilken pir du parkerer fra. Ankommer du på C eller D. Det veldig langt, på B litt langt og fra pir A ganske kort. T1/innenriks er vel egentlig er "forlengelse" av den ene a-piren
Oki takk så da skjer tollbehandlingen i Århus. Regner med at det ikke tar alt for langt tid å få kofferten der. Da jeg fra Kastrup til Århus skal fly en CRJ200 som jo ikke akkurat er så veldig stor.
Er rett nok Cimber-Sterling jeg skal ha fra Kastrup til Århus men det er kjøpt som gjennomgående bilett gjennom SAS, så da for jeg vel å sjekke inn hele veien til Århus allerede på Gardermoen, slik at jeg slipper å tenke på det i København.
Intet problem at checke bagage ind hele vejen med SK/QI.
AAR er som de øvrige danske indenrigslufthavne meget hurtig og effektiv ved ankomst. Du vil sikkert ikke engang opleve en tolder, da de kun laver spot-check.
Mon ikke Ole tager imod med den røde løber hvis han er på job den dag ;)
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 10:31
Som Someone skriver, så er 1,5 time mere end rigeligt på CPH.
Har du sammenhængende billet, så checker du bare bagagen ind helt til AAR og slipper for at hente den ud i CPH - enkelt og nemt.
T1/Indenrigs hænger sammen med de øvrige terminaler. Det tager vel 10 min at gå derover - afhængig af hvilken gate du kommer ind på. Du kan også vælge at gå ud af lufthavnen og tage shuttlebus, men tidsmæssigt er der nok ikke sparet noget på det.
God tur.
Tusen takk for info folkens. Et annet spørsmål. Siden jeg ikke må gjennom toll, kan jeg gå fra T3 til T1, uten å gå ut av sikkert område. Eller må jeg gjennom ny sikkerhetskontroll for å komme inn på T1?
Mener du kan komme til T1 uden at skulle igennem ny sikkerhedskontrol. Lang tid siden jeg har haft connection på CPH (normalt min start/slut destination). Hvis du taget shuttlebus, så skal du igennem security igen i T1, men det plejer at være overstået på ingen tid.
Bizflyer
28-03-2012, 10:41
Tusen takk for info folkens. Et annet spørsmål. Siden jeg ikke må gjennom toll, kan jeg gå fra T3 til T1, uten å gå ut av sikkert område. Eller må jeg gjennom ny sikkerhetskontroll for å komme inn på T1?
Jo, det er tollsone mellom T1 og T2. Det er dog ikke alltid det står noen der. Men jeg har faktisk opplevd å bli stoppet og kontrollert der en gang. Dvs bare håndbaggasjen. De gangene jeg har reist videre innenriks har jeg aldri opplevd at det har vært noen tollere på ankomststedet.
Spørs om ikke kofferten blir gjennomlyst av tollerne på CPH, og har du noe snusk der, blir du helt sikkert ropt opp før avgang fra Kastrup.
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 10:45
Jo, det er tollsone mellom T1 og T2. Det er dog ikke alltid det står noen der. Men jeg har faktisk opplevd å bli stoppet og kontrollert der en gang. Dvs bare håndbaggasjen. De gangene jeg har reist videre innenriks har jeg aldri opplevd at det har vært noen tollere på ankomststedet.
Spørs om ikke kofferten blir gjennomlyst av tollerne på CPH, og har du noe snusk der, blir du helt sikkert ropt opp før avgang fra Kastrup.
Hehe ingen fare for det.
En annen ting, med SAS kan man jo på nett velge sete 22 timer før avreise. Og jeg ser at det kan man hos Cimber Sterling og. Men mitt spørsmål er da, hvis jeg går på nett hos SAS og velger sete til København, kan jeg da samtidig få velge sete videre med Cimber sitt fly til Århus.
Ellers tusen takk alle sammen for hjelpen.
Du skal kunne sjekke inn hele veien (og velge sete) online hos SAS.
Højst sandsynligt ankommer dit SAS fly til en af B gatene og så har du som tidligere nævnt i tråden ca en 10 minutters gå tur til indenrigs området (A25-A32). Du kan gå direkte fra din ankomst gate fra Oslo til Aarhus gaten uden ekstra sikkerheds eller toldkontrol. Så hvis dit Oslo fly ankommer til tiden , har du masser af tid.
Men vær lige opmærksom , hvis du kommer helt ned til hovedområdet i indenrigsterminalen v gate A32. Fortsætter du lige ud kommer du igennem slusen og så er du pludselig landside ! Følg bare gangen mod venstre så forbliver du airside.
Du sparer i alt fald ikke tid ved at gå landside og tage terminalbussen til T1. Det vil være næsten en ligeså lang gåtur til bustoppestedet (på Hilton siden) som at gå direkte til indenrigsgatene. Dertil kommer den ekstra sikkerhedskontrol når du skal airside igen.
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 11:40
Du skal kunne sjekke inn hele veien (og velge sete) online hos SAS.
Takk høres bra ut
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 11:41
Højst sandsynligt ankommer dit SAS fly til en af B gatene og så har du som tidligere nævnt i tråden ca en 10 minutters gå tur til indenrigs området (A25-A32). Du kan gå direkte fra din ankomst gate fra Oslo til Aarhus gaten uden ekstra sikkerheds eller toldkontrol. Så hvis dit Oslo fly ankommer til tiden , har du masser af tid.
Men vær lige opmærksom , hvis du kommer helt ned til hovedområdet i indenrigsterminalen v gate A32. Fortsætter du lige ud kommer du igennem slusen og så er du pludselig landside ! Følg bare gangen mod venstre så forbliver du airside.
Du sparer i alt fald ikke tid ved at gå landside og tage terminalbussen til T1. Det vil være næsten en ligeså lang gåtur til bustoppestedet (på Hilton siden) som at gå direkte til indenrigsgatene. Dertil kommer den ekstra sikkerhedskontrol når du skal airside igen.
Takk da satser jeg på å gå gjennom terminalene.
Og jeg kan gå slik at jeg slipper sikkerhetskontrollen motsatt vei og, da jeg skal hjem igjen?
Takk da satser jeg på å gå gjennom terminalene.
Og jeg kan gå slik at jeg slipper sikkerhetskontrollen motsatt vei og, da jeg skal hjem igjen?
Ja, det kan du !
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 12:17
Ja, det kan du !
Takk, det spisestedet KOkpit det ligger på Airside det?
Takk, det spisestedet KOkpit det ligger på Airside det?
Ja - og det er absolut ikke noget særligt....
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 12:43
Ja - og det er absolut ikke noget særligt....
Men er vel og eneste med mat/drikke på T1 vel. Er det noe bedre alternativ å stoppe innom et av stedene på T2 eller T3?
Men er vel og eneste med mat/drikke på T1 vel. Er det noe bedre alternativ å stoppe innom et av stedene på T2 eller T3?
Meget bedre at stoppe i T2/T3. Evt. Takeaway morgenmad fra Lagkagehuset i T2.
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 13:51
Meget bedre at stoppe i T2/T3. Evt. Takeaway morgenmad fra Lagkagehuset i T2.
Takk, når jeg kommer av flyet på T3. Kommer jeg da sånn rett inn i avgangshallen, slik at det er lett å bare gå til T1?
Takk, når jeg kommer av flyet på T3. Kommer jeg da sånn rett inn i avgangshallen, slik at det er lett å bare gå til T1?
Ja.
Terminalene på CPH har egentlig bare noe å gjøre med innsjekking å gjøre og er mest relevant utenfor security. Når du er innenfor er det egentlig bar en terminal, men med 5,5 pirer; A, A "innland og rettning innlan", B, C, D og F (CPH Go)
Norge Rundt På 14 Dager
28-03-2012, 14:24
Ja.
Terminalene på CPH har egentlig bare noe å gjøre med innsjekking å gjøre og er mest relevant utenfor security. Når du er innenfor er det egentlig bar en terminal, men med 5,5 pirer; A, A "innland og rettning innlan", B, C, D og F (CPH Go)
Takk, har aldri vært på Kastrup. Og det er faktisk første gang jeg helt på egenhånd skal bytte fly. Har bytta fly ved noen tidligere anledninger og, men da har jeg vært en del av en større gruppe. Aldri gjort det helt på egenhånd før.
Takk, har aldri vært på Kastrup. Og det er faktisk første gang jeg helt på egenhånd skal bytte fly. Har bytta fly ved noen tidligere anledninger og, men da har jeg vært en del av en større gruppe. Aldri gjort det helt på egenhånd før.
Tag du det bare helt roligt. Du har rigeligt med tid og CPH er enkel og let at finde rundt på... No worries....
fjasebase
28-03-2012, 16:01
Går nok bra. CPH eren veldig bra transferflyplass
Dag Viking
28-03-2012, 16:45
Etter hukommelsen har jeg brukt følgende tider med normal gange, selvfølgelig avhengig av hvilken gate:
D til T1 17 min.
C til T1 15 min.
B til T1 ca 15 min.
40 minutter holder som transfer mellom A og B/C/D, det er ingen sikkerhetskontroll. Anbefaler å dra til A-gates så sent som mulig, siden det ofte er fullt av folk og serveringstilbudet er dårlig.
The Ticketor
28-03-2012, 21:02
Bare å ta det rolig og LESE SKILTENE så går det helt sikkert finfint. God tur!
Hei,
Du kommer av flyet og inn i avgangshallen / transitområdet, bare pass på at du ikke følger den strømmen av folk som er på vei ut av flyplassen og skal inn til København.
Selv om du skulle havne utenfor skulle du greie å komme tilbake inn igjen via sikkerhetskontrollen på 90min.
Avgangs/transit området på Kastrup er langt og relativt smalt med en god del mindre spisesteder hvor du kan kjøpe litt mat og drikke.
Skiltingen er rimelig god og København-dansker forstår vanligvis norsk.
Kan bli noen meter å gå, Kastrup har gitt meg en del trim gjennom årene...
Bare følg skiltingen og med 90min har du mer enn nok tid, kan feks gå og sjekke ut hvor gaten er før du tar turen tilbake for å spise/handle.
Bortsett fra mat og drikke kan jeg ikke huske å ha funnet noe særlig å kjøpe der.
Dessuten, skulle flyet ditt inn bli forsinket har SAS fem flygninger til Århus på vanlige dager og vil booke deg om til neste hvis du har gjennomgående billett.
Støttes. Sjekk skjermene for evt endringer av gate fra du fikk boardingkortet i Norge og se opp i taket hvor skiltene henger for hvor du skal gå. Skal du videre til non-schengen (det er også Storbrittania og Sveits) så beregn et kvarter ekstra til passkontroll.
Husk å stoppe opp og ta en pils :-)
Edricson
29-03-2012, 10:01
Skal du videre til non-schengen (det er også Storbrittania og Sveits)
Sveits er med i Schengen, Irland er derimot ikke med.
Norge Rundt På 14 Dager
29-03-2012, 18:01
Hei,
Du kommer av flyet og inn i avgangshallen / transitområdet, bare pass på at du ikke følger den strømmen av folk som er på vei ut av flyplassen og skal inn til København.
Selv om du skulle havne utenfor skulle du greie å komme tilbake inn igjen via sikkerhetskontrollen på 90min.
Avgangs/transit området på Kastrup er langt og relativt smalt med en god del mindre spisesteder hvor du kan kjøpe litt mat og drikke.
Skiltingen er rimelig god og København-dansker forstår vanligvis norsk.
Kan bli noen meter å gå, Kastrup har gitt meg en del trim gjennom årene...
Bare følg skiltingen og med 90min har du mer enn nok tid, kan feks gå og sjekke ut hvor gaten er før du tar turen tilbake for å spise/handle.
Bortsett fra mat og drikke kan jeg ikke huske å ha funnet noe særlig å kjøpe der.
Dessuten, skulle flyet ditt inn bli forsinket har SAS fem flygninger til Århus på vanlige dager og vil booke deg om til neste hvis du har gjennomgående billett.
Takk skal du ha. Ja regner med at man blir booket om til neste/senere ved forsinkelse. Men håper jeg slipper det. For årsaken til at jeg skal til Danmark er at jeg skal se Giro d`Italia. Og reiser grytidlig 0620 lørdag morgen for å komme meg til starten i Herning 1540. Så straks jeg kommer meg til Århus, inn til hotellet og få ordnet sakene der. (tvilsomt om jeg for rommet da) men ihvertfall få sjekka inn og satt fra meg koffert. Før jeg hiver meg på toget til Herning. Og hvis jeg skulle ende opp med et senere fly er det tvilsomt om jeg rekker til Herning til prologen starter. + At jeg har plassbilett på IC toget fra Århus til Velje kl 1200.
Norge Rundt På 14 Dager
29-03-2012, 18:02
Takk takk. Takk for svar alle sammen.
Ja, men her er det nok på plads at bringe en lille advarsel ! Bergern var så uforsigtig at foreslå dig at tage en pils på CPH....
På din gåtur fra Pier B , hvor du højst sandsynlig "lander" til Pier A passerer du O´Learys ;) De har både velskænket fadøl, mad og sport nonstop på TV skærmene !!!
Men glem nu ikke "boarding" time ...
http://www.olearys.dk/Default.aspx?ArticleID=3562&UnitID=84
Norge Rundt På 14 Dager
29-03-2012, 18:48
Ja, men her er det nok på plads at bringe en lille advarsel ! Bergern var så uforsigtig at foreslå dig at tage en pils på CPH....
På din gåtur fra Pier B , hvor du højst sandsynlig "lander" til Pier A passerer du O´Learys ;) De har både velskænket fadøl, mad og sport nonstop på TV skærmene !!!
Men glem nu ikke "boarding" time ...
http://www.olearys.dk/Default.aspx?ArticleID=3562&UnitID=84
Ah en Guiness er ihvertfall ei å forake.
litt-amatør
01-07-2012, 00:17
Imorgen er det meg som skal prøve meg på å bytte fly til dansk innenriks på Kastrup. Har en time på meg fra flyet fra Oslo lander til flyet til AAL går. Burde vel gå bra. Har sikret meg MD-avgang fra OSL, utfasingen går jo fort og det er lenge siden jeg har fløyet dem. Til AAL blir det CRJ, og det er en ny flytype for meg.:)
litt-amatør
01-07-2012, 17:41
Og da kan det bekreftes at 1 time holdt i massevis. Veldig oversiktlig med skjermene som staar ved gaten naar man kommer av slik at man med en gang ser hvor man skal. Brukte vel et kvarter til A26 der AAL-flyet gikk fra. CRJen var virkelig behagelig aa fly med. MD til CPH var ogsa bra men en smekkfull SK 1455 med en bakfull svenske ved siden av, trakk litt ned. Men det var god mat paa eco extra.
Hvordan er egentlig prisnivået på mat og ikke minst øl på CPH :drink?
Har sikret meg MD-avgang fra OSL, utfasingen går jo fort og det er lenge siden jeg har fløyet dem.
Har aldri flydd MD før som jeg kan huske, og må kanskje innrømme at det var en medvirkende faktor til valg av rutingen i signaturen. Om SK prøver seg på equipment change skal det bli månelyst! ;)
Som det fremgår av nedenstående signartur skal jeg 18. oktober reise til PVG med SK fra OSL via CPH i C klasse. Ved bestilling pr telefon valgte SK den korteste transfertiden, nøyaktig en time.
Jeg har hatt så lite som 40 min i FRA og MUC, hvilket har gått helt greit, og jeg tviler naturligvis ikke på at dette også går helt greit på CPH dersom alt er i rute.
Likevel, jeg skal på ferie og har dagen fri uansett. Tenker derfor at det kanskje for sikkerhets skyld kunne vært greit å booke om OSL avgangen til 45 minutter før. Noen andre som støtter dette, eller er det unødvendig?
SAS-Steward
14-08-2012, 12:37
I utganspunktet er 1 time plenty i København.
Men siden du reiser i C, så vil du ikke rekke loungen og litt kos før reisen videre.
Men en time er mer en nok for å rekke transfer.
CPH meget smidig og hurtig at skifte fly på og 1 time er rigeligt, hvis alt er på rute.
På en ferierejse ville jeg dog vælge afgangen 45 min. før for - som SAS Steward siger - at nå lidt afslapning i loungen og undgå unødig stress hvis der er en lille forsinkelse. Hvis første afgang er forsinket, så er det "dyre" 45 minutter at spare - for evt. at ende op med ombooking, ekstra mellemlanding osv.
En lille time med boblevand i loungen er jo ikke så værst heller...
Superhai
14-08-2012, 16:57
Jeg ville heller ikke bekymret meg for 60 min cnx på CPH, men om det bare er 45 min ekstra og du ikke har annet fore, så er det jo verdt den tiden for litt "peace of mind".
Ser godt poenget med å kunne ta et glass i loungen, tross alt ferie!
Da er man booket om til SK459 hviket gir en transfertid på 1t og 50m.
Fikk nettop mail fra ticket.no om at flighten neste sommer fra Stavanger til København er flyttet slik at vi kommer til å lande kl 1125 etter planen. Skal videre med SAS til San Francisco kl 1225, og det betyr at vi har temmelig nøyaktig en time på oss. Holder dette på Kastrup, eller bør vi se om vi kan få et tidligere fly fra Stavanger? Reiser på gjennomgående billett, og bagasjen vil jo bli sendt helt frem til SFO.
Det skulle ikke give nogen problemer, hvis alt er i rute. CPH er en enkel og let lufthavn at skifte på.
MCT på visse kombinationer er vel helt ned til 30 min.
Supert, takk for svar. Har hatt transfer videre med SQ tidligere, men da med flere timer til overs.
fjasebase
29-12-2012, 00:34
What to do?
Lander i halv 8 tida på morningen, og skal videre til USA halv 1. Tror ikke jeg gidder å dra inn til byen, har vært der mange ganger. Er det mulig å kjøpe seg inn i noen av loungene på Kastrup?
Superhai
29-12-2012, 00:38
cph.dk/lounge 169 dkk
fjasebase
29-12-2012, 00:50
cph.dk/lounge 169 dkk
Takk. Må jeg bestille på forhånd eller kan jeg betale i døra?
Superhai
29-12-2012, 00:57
Takk. Må jeg bestille på forhånd eller kan jeg betale i døra?
Du kan, men de garanterer ikke plass da.
fjasebase
29-12-2012, 01:12
Får satse på at det er plass på en søndag morgen i jula ;)
Får satse på at det er plass på en søndag morgen i jula ;)
Live fra CPH Scandinavian Lounge lørdag aften kan jeg rapportere om max. 30 gæster i hele loungen, foruden nogle få i business loungen.
Tidligere når jeg har rejst i julen, mener jeg at Scandinavian Lounge har været lukket?
I øvrigt fantastisk venlig dame i receptionen.
fjasebase
29-12-2012, 20:15
Ser ut som Scandinavian Lounge tar 219kr i disse juletider. Mon tro om de kanskje slipper inn en kollega med lang transfer ;)
Ser ut som Scandinavian Lounge tar 219kr i disse juletider. Mon tro om de kanskje slipper inn en kollega med lang transfer ;)
Kreditkortlæseren stod i hvert fald fremme i CPH. Så nogen er der vel som finder det 219 kr værd?
fjasebase
29-12-2012, 22:27
Kreditkortlæseren stod i hvert fald fremme i CPH. Så nogen er der vel som finder det 219 kr værd?
Hvilken lounge er best? CPH.dk eller SAS?
Chriscross
30-12-2012, 08:37
I øvrigt fantastisk venlig dame i receptionen.
Hun som ser "utenladsk" ut?
Chriscross
30-12-2012, 08:40
Hvilken lounge er best? CPH.dk eller SAS?
Jeg mener atmosfæren i C-loungen til SK er bedre enn CPH. Mulig det er sprit hos CPH, det er det vanligvis ikke hos SK C. CPH er jo litt billigere, men hos SK har du mulighet for å ta en dusj, no jeg verdsetter før jeg skal fly langt. Skulle jeg vært mer enn 1,5 timer ville jeg valgt SAS.
Om en nå rundt nyttår kommer inn i Scandinavian Lounge for 219 kr er det en no-brainer for min del.
fjasebase
30-12-2012, 09:03
ID passasjerer får ikke engang betale seg inn i SAS lounge :( Sitter i CPH lounge, rolig her også, ca 5 andre her.
Hun som ser "utenladsk" ut?
Nej, dansk dame, cirka 60 år. Det jeg gik ud igen sad der to damer mere, samme "type".
ValdaIsaksson
11-05-2013, 18:50
Det er første gang at jeg skal flyve indenrigs FRA København og vil derfor høre om man kan bevæge sig rundt i de internationale terminaler før afrejse?
Dag Viking
11-05-2013, 18:57
Det er første gang at jeg skal flyve indenrigs FRA København og vil derfor høre om man kan bevæge sig rundt i de internationale terminaler før afrejse?
Innenriks/Schengen henger sammen uten sikkerhetskontroll osv. Dog er det j&%&/ langt å gå, ca 20 min fra SAS loungen til A-gatene som håndterer innenriks i DK.
Internasjonale gater som ligger forbi passkontrollen har man ikke tilgang til, C-gates.
Vi reiser fra SVG via CPH til SFO mandag 15 juli. Reiser med SK1875 og lander (forhåpentligvis) kl 1130. Flyr videre med SK935 kl 1225.
Er det da slik at vi bare kan gå rett til den gaten SK935 går i fra, eller må vi innom en form for sikkerhetssjekk/passkontroll på veien til ny gate?
Vi reiser fra SVG via CPH til SFO ...
...
Er det da slik at vi bare kan gå rett til den gaten SK935 går i fra, eller må vi innom en form for sikkerhetssjekk/passkontroll på veien til ny gate?
Du går rett til gaten, men for å komme dit må du gjennom passkontrollen (og det er fordi du skal ut av Schengen)
Takk for svar. Som jeg fikk svar tidligere i tråden så bør ikke selve transfertiden være noe problem, lurte bare på om det var noe flaskehals på "veien" :-)
Mener å huske at vi ved reise til Singapore tidligere måtte igjennom noen "sluser" ved inngangen til pir C men mener også å huske at jeg andre ganger har kunnet gå ut til SQ gaten for å ta bilde av 777'en, du uten noen form for sluser.
Roter jeg, eller varierer dette? Eller snakker vi om forskjellige pirer?
Passkontroll, som tar ca 20 sekunder ut av Schengen, også rett til gaten
Dag Viking
03-07-2013, 22:50
Og denne passkontrollen er innerst på C-piren. Du kommer muligens inn på B, og da er det 6-7 minutter å gå.
johanfrc
03-07-2013, 22:50
De gange jeg har været ved paskontrollen i Finger C (der hvor alle non-Schengen flyvningerne går fra), så er der ikke mye ventetid.
Eneste gang hvor jeg oplevede venteid var, da jeg kom hjem fra Ungarn i 2004 (dengang var Ungarn ikke med i EU og heller ikke med i Schengen). Lige inden "mit" fly kunne komme til gate, var Pakistan Intl Airlines kørt ind. Og det flyet fik 2 paskontrolbokse for sig selv, og resten måtte nøjes med 1 boks (både Ungarn-flyet, men også et fra UK og et eller andet charterfly).
Men gå derhen med det samme, når du er ute af gaten på flyet fra Stavanger. Så er du helt sikker på at nå SFO-flyet.
Ja det blir ikke snakk om noe stopp i lounge eller bar på veien :-)
Mener å huske at vi ved reise til Singapore tidligere måtte igjennom noen "sluser" ved inngangen til pir C men mener også å huske at jeg andre ganger har kunnet gå ut til SQ gaten for å ta bilde av 777'en, du uten noen form for sluser.
Roter jeg, eller varierer dette? Eller snakker vi om forskjellige pirer?
Godt mulig jeg husker feil, men mener noen av D-gatene er kombinasjonsgater. Går noen gangbruer over Schengenområdet der som jeg mener må tilhøre non-Schengen. Bare en teori.
johanfrc
04-07-2013, 00:25
Ja, det passer med D-gatene. Er en enkelt gang kommet ind fra LHR, og parkerede på en D-gate. Der va paskontrol. En enkelt af C-gatene (mener det er C10) er også det meste af tiden uten for paskontrollen, da den brukes mest til Shengen-fly, men kan sættes indenfor paskontrol, når den brukes til non-Shengen.
D-gatene "plejer" at blive brugt af de mindre fly (altså ikke long haul). Så dem kan du nok regne med, ikke er dem du skal på. Det er med 100% sikkerhed en C-gate, da det er der alle long-haul holder.
Hei
Jeg har et lengre opphold på Kastrup i morgen før ferden går videre domestic. Jeg går ut i fra at tilbudet på mat og den slags er ganske begrenset på innenlandsterminalen kontra utenlands på Kastrup, så det er vel bedre å være på utlandsdelen.
Det er vel ikke noe problem å tilbringe transfertiden på utland, for så å gå til innland først når det nærmer seg boarding?
Hei Mekum!
Nei, ikke noe problem overhodet. Bare husk at Pir A (den til innenlands) er ganske langdryg så beregn litt god tid. Ellers har du en utmerket Pølsemand ved inngangen til Pir A, der du kan få en kald Tuborg og en gla rød pølse mens du venter.. :)
God tur!
Kim
Twin Otter
17-10-2013, 15:24
Jeg har en transfer på 8 timer om natta på Kastrup. Blir litt vel kort tid å spandere på seg en natt på hilton synes jeg egentlig. Det er vel ikke noe transferhotell på selve terminalen lenger heller hvis jeg ikke husker feil. Så da vel alternativet å finne seg et rolig hjørne?
Jeg har en transfer på 8 timer om natta på Kastrup. Blir litt vel kort tid å spandere på seg en natt på hilton synes jeg egentlig. Det er vel ikke noe transferhotell på selve terminalen lenger heller hvis jeg ikke husker feil. Så da vel alternativet å finne seg et rolig hjørne?
Det er da flere andre hoteller i nærheter, inkludert innen for et par stopp med Metroen eller toget
Park Inn tager 3 min med metro fra CPH
Park Inn tager 3 min med metro fra CPH
Litt OT: Et hotell man bør holde seg unna, bodde der en natt i sommer.
Små standardrom uten aircondition og ingen oppgradering eller velkomstgave som CC Gold (tross ledige rom). Hjemmesiden viste at alle rom har aircondition, dette ble endret etter at jeg klaget. Fikk også feil pris på Points + Cash. Når jeg klaget ble jeg behandlet på en ganske arrogant måte av en hotellsjef som prøvde å bortforklare det meste....
Twin Otter
27-10-2013, 10:54
Jeg endte opp med å ta natta på Hilton. Vel anvendte penger etter lite søvn ellers i helga. Tror nok overgang til vintertid var utslagsgivende for jeg fikk jo en ekstra times søvn.
Hei, samboeren min skal til Dornbirn i Østerrike på konferanse i juli og må reise fra SPU til ZRH. Ser at SAS har en OK flight prismessig og tidsmessig med transfer i CPH, og spørsmålet mitt er da om 40 minutter er tilstrekkelig med transfertid når man reiser fra Kroatia til Sveits? Er ikke veldig godt kjent på flyplassen, og ser at SAS selv anbefaler minimum 40 minutter med transfer på CPH. Hadde vært kjekt om noen som er bedre kjent kan svare oss på om hun vil kunne risikere å miste flighten sin videre.
Alternativene er SPU - OSL - ZRH med SAS med ca en time transfer og SPU - CGN - ZRH med Germanwings med vel 5 timer transfer.
På forhånd takk for hjelpen :)
Hei!
Jeg tror det er nok med 40 min. Så lenge ikke flighten blir forsinket, så går nok det bra :)
Heller 40min på CPH enn 1t på OSL
Har brukt å ha 50 minutt transfer på Tokyo flyet, og det har alltid gått greit.
hadde 30 min på sist transfer når jeg kom fra SVG og skulle til chicago. Ble litt løping, men gikk helt greit og hadde god tid når jeg kom frem.
Flight Cancelled
30-04-2014, 12:13
Ankom gate 20 minutter før avgang BGO med flyet fra IAD (hvor jeg satt i Y, og dermed fikk ut først etter Business og Plus) på mandag. BGO-flyet gikk for sikkerhetsskyld fra A17 som er helt ytterst på A-piren. Jeg rakk det, men bagasjen rakk det ikke.
40 minutters transfer har jeg gjort flere ganger på CPH, og det fungerer fint. Aldri mistet et eneste fly derfra.
Jeg skal fly OSL - CPH - WAW på fredag med SK. Et nødt til å sjekke inn bagasje da jeg har med smoking + +.
Det er bare 35 min layover i CPH. Er dette helt safe for å få med bagasje videre?
SAS_flyer
02-07-2014, 23:49
Jeg skal fly OSL - CPH - WAW på fredag med SK. Et nødt til å sjekke inn bagasje da jeg har med smoking + +.
Det er bare 35 min layover i CPH. Er dette helt safe for å få med bagasje videre?
Du tråler ikke mye forsinkelse.
Du tråler ikke mye forsinkelse.
Det er jeg naturlig vis klar over. Det går et senere SK fly i tillegg til to fra LOT, så frem kommer vi nok på fredag.
Spørsmålet er mht. bagasje og 35 min layover - om folk mener det er dristig å sjekke inn bagasje, under mer eller mindre normale forhold.
SAS_flyer
03-07-2014, 12:40
Det er jeg naturlig vis klar over. Det går et senere SK fly i tillegg til to fra LOT, så frem kommer vi nok på fredag.
Spørsmålet er mht. bagasje og 35 min layover - om folk mener det er dristig å sjekke inn bagasje, under mer eller mindre normale forhold.
Da skal jeg være litt mindre kort og utdypende. Jeg omtalte nettopp bagasje. Her bør det gå bra, men du tåler ikke mye forsinkelse.
Generelt vil jeg si så lite som 35 min gir økt mulighet for at bagasje ikke blir med, men det skal normalt gå på CPH etter min erfaring.
Flight Cancelled
03-07-2014, 16:25
Jeg ville ikke ha sjekket inn bagasjen om jeg trenger ting samme dage. Sist jeg var innom CPH hadde jeg ca 45 min tid mellom landing og avgang, og da kom ikke bagasjen med. Gangen før det hadde jeg 35 min, og da kom heller ikke bagasjen med. Men nå skal det sies at begge gangene hadde jeg ankomst i C/D-gate, med avgang fra A-gatene, som naturligvis gir større distanse bagasjen må gjennom før den kan settes i flyet.
Men om du sier at det går flere fly senere, vil nok SAS få med bagasjen på disse. Begge gangene jeg ikke fikk bagasjen med (var til HAM og BGO) fikk jeg bagasjen på (hotell)døren senere samme kveld.
Lander i CPH fra TRD kl. 11.40, og skal videre til SFO kl. 12.25 med SAS (45 min.). Billetten er gjennomgående, bevares, men jeg er nede i minimum connectiontid for Schengen-interkont. på CPH. Spørsmålet mitt er om dette er i tighteste laget med tanke på den ekstra sikkerhetskontrollen ved gaten, eller om det skal gå fint? Noen erfaringer?
Når har det blitt ekstra sikkerhetskontroll der?
Det var ikke det i september, 45 min holder helt fint. Du blir ikke først ombord for å si det sånn, men du rekker greit å komme deg fra TRD flyet og til C-gates der flyet går fra.
@RedLine: Høres bra ut! :) Avstanden mellom B-piren og C-piren skal jeg nok klare å forsere i tide om flyet fra TRD er i rute, men så spørs det hvordan det går om vi snakker forsinkelser ... :rolleyes:
I følge SAS:
På flyvninger fra Stockholm og København til USA vil det bli foretatt en ekstra sikkerhetssjekk av elektroniske enheter ved gaten. Pass på at mobiltelefoner, nettbrett, datamaskinger og annet elektronisk utstyr er oppladet, og at du kan vise at de fungerer som normalt. Gjør de ikke det tar politiet over enheten.
http://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/pass--visum/usa/
Han referer sikkert til SSSS (secondary security screening selection) ved gate som enkelte passasjerer må gjennom. Har reist til NY ved flere anledninger med samme transfer tid og det har alltid vært nok tid.
Norfindir
15-10-2014, 18:56
, men så spørs det hvordan det går om vi snakker forsinkelser ... :rolleyes:
Siden billetten er gjennomgående vil de nok vente på deg ved mindre forsinkelse.. Ellers så finner de vel et annet fly til deg :)
Min erfaring er at ned mot 35 min er greit om du ikke har innskrenket bagasje. Har du det, er alt under 45 min en utfordring. Har flere ganger ikke fått med bagasjen med 45 min connection.
Min erfaring er at ned mot 35 min er greit om du ikke har innskrenket bagasje. Har du det, er alt under 45 min en utfordring. Har flere ganger ikke fått med bagasjen med 45 min connection.
Er nok nødt til å sjekke inn bagasje. Kanskje til og med to, da det er snakk om et seksmåneders opphold sånn i første omgang der borte ... :rolleyes: Vet ikke om SAS har mulighet til å klistre en priority- eller short connection-lapp på bagasjen ved innsjekk i TRD? (Selv om jeg skal sitte i Go. :crowded)
KristianSk
18-10-2014, 02:31
Er nok nødt til å sjekke inn bagasje. Kanskje til og med to, da det er snakk om et seksmåneders opphold sånn i første omgang der borte ... :rolleyes: Vet ikke om SAS har mulighet til å klistre en priority- eller short connection-lapp på bagasjen ved innsjekk i TRD? (Selv om jeg skal sitte i Go. :crowded)
Du får sikkert en Priority-tag om du spør, men tviler på at det vil hjelpe noe fra eller til. Er det ikke bare fint å få de to koffertene levert på døren dagen etter da?
Tror ikke det hjelper. Er EBG og reiste i plus for ca 2 uker siden til LHR via CPH og kofferten kom kl 2 på natten. Hadde vel ca 40 min Connection og kanskje litt mer da de sa de ventet litt på noe forsinket bagasje. Men det var ikke min.
Forrige gang jeg ikke fikk med koffert var for ca et år siden. Skulle til en by i Tyskland men husker ikke hvilken by
Starling
19-10-2014, 12:31
er denne "safe"? http://i.gyazo.com/fb66780b0b9d6a03d7ba0b8eff3ef24e.png
Veldig liten margin og nesten utrolig om de får med bagasjen din. Går det et fly senere, er det bare å gi gass. Hvis ikke og du MÅ hjem den kvelden ville jeg virkelig tenkt meg om.
Ville brukt 400kr ekstra på Plus-billett og forrest i kabinene her.
Har rukket så korte connections flere gange på CPH, ofte står det noen ved gaten og venter om det er ultrakort. Ellers betaler de hotell til deg og putter deg i første bussen dagen etter.
Så god tur!
Kim
til syvende er det vel SAS sitt ansvar at du rekker flyet, det er jo tross alt deres
system som lager så kort connection
til syvende er det vel SAS sitt ansvar at du rekker flyet, det er jo tross alt deres
system som lager så kort connection
Hjelper vel ikke allverdens det, om man MÅ hjem og første flight er sen.
Det går an å sjekke statistikken på flighten og gjøre seg opp en mening om det ofte er forsinkelser der eller ikke.
Jeg ville antakeligvis tatt sjansen på 30 minutter, men jeg er relativt godt vant til å ferdes på Kastrup.
Normalt vil de vel også holde flyet noen minutter for å rekke transfers når det er siste fly på kvelden?
Og jeg ville pakket kvota i kofferten og kjøpt ny om kofferten ikke kom frem i tide ;-)
Det går an å sjekke statistikken på flighten og gjøre seg opp en mening om det ofte er forsinkelser der eller ikke.
Jeg ville antakeligvis tatt sjansen på 30 minutter, men jeg er relativt godt vant til å ferdes på Kastrup.
Normalt vil de vel også holde flyet noen minutter for å rekke transfers når det er siste fly på kvelden?
Og jeg ville pakket kvota i kofferten og kjøpt ny om kofferten ikke kom frem i tide ;-)
De avgangene til Gran Canaria har hatt en ganske god forsinkelse et par ganger. Dette skyldes blant annet flybytter. Jeg synes den er for tight. Ofte slot-restrictions til/fra LPA som gir forsinkelse.
Starling
19-10-2014, 19:49
Jepp.. Er i LPA for øyeblikket, og ble sendt ned hit OSL-LPA LN-RRL. Landet en time etter oppsatt rutetid.
Noen skrivet at vedkommende heller ville valgt plus. Kan jeg spørre hvorfor? Sitte på rad2 istedet for rad6?.. Videre så ser jeg ikke at maten ombord er verd 400kr. Ingen fasttrack i LPA, og ikke tid til lounge i CPH. Har nok med 1kolli..
Er det noen andre goder med pluss?
Jepp.. Er i LPA for øyeblikket, og ble sendt ned hit OSL-LPA LN-RRL. Landet en time etter oppsatt rutetid.
Noen skrivet at vedkommende heller ville valgt plus. Kan jeg spørre hvorfor? Sitte på rad2 istedet for rad6?.. Videre så ser jeg ikke at maten ombord er verd 400kr. Ingen fasttrack i LPA, og ikke tid til lounge i CPH. Har nok med 1kolli..
Jeg ville valgt Plus fordi du kommer deg raskt ut av flyet, som definitivt har en verdi med kort connection. Doble poeng hjelper også. Du bruker fort 200 kroner på mat om bord dersom du skal ha deg en salat + alkohol + dessert. 200 kroner for doble bonuspoeng er innafor, og generelt er det bedre plass i Plus til "sydendestinasjoner" enn LHR/CDG/FRA osv. Men alt har en alternativkostnad :)
Kom du ned med RRL i går?
Skulle hatt den hjem i går, men pga forsinkelsen ble jeg booket om til RRS som gikk litt tidligere.
Uansett, reisen "hjemover" går som regel mye raskere pga vindforholdene, vi landet ca 40 min før rutetid i går kveld.
Jeg hadde tatt sjansen, min opplevelse er at det går ofte på rute hjemover fra LPA.
Nyt oppholdet
NordicLane
27-11-2014, 00:07
Prøver å booke BER-CPH-BGO, men får ikke sammenhengende billett til tross for 40 minutter.
Noen som kan se hva offisiell transfertid er for en slik connection?
30 min. med SAS, 40 min. med øvrige selskap:
http://www.cph.dk/en/before-travelling/Transfer-Passengers/Connection-Times/
MountainDew
30-12-2014, 20:28
Noe anbefaling på lunge en kan kjøpe seg inn i på CPH. Skal tilbringe 4 timer der :)
Noe anbefaling på lunge en kan kjøpe seg inn i på CPH. Skal tilbringe 4 timer der :)
CPH apartments syntes jeg var bra. God komfort, grei mat, plenty drikke, 169DKK pr pers. Og grei utsikt mot flyene ;-)
MountainDew
31-12-2014, 00:59
Takk da skal det testes :)
CPH apartments syntes jeg var bra. God komfort, grei mat, plenty drikke, 169DKK pr pers. Og grei utsikt mot flyene ;-)
Støttes, vel verdt pengene, ikke no fancy, men helt klart verdt det om man skal tilbringe noen timer på CPH.
31. Mars reiser jeg med sas fra gardermoen med endelig destinasjon Tokyo, men må mellomlande på Kastrup. I følge billetten har jeg 1 time og 5 minutter på meg å komme fra gate til gate. Vil det være nok tid uten å måtte stresse ?
31. Mars reiser jeg med sas fra gardermoen med endelig destinasjon Tokyo, men må mellomlande på Kastrup. I følge billetten har jeg 1 time og 5 minutter på meg å komme fra gate til gate. Vil det være nok tid uten å måtte stresse ?
Det vil være greit med tid hvis alt er i rute, men du må nok belage deg på å gå rett til Tokyo-gate, og ikke bruke tid i taxfree/lounge/annet :)
God tur!
Du skriver ikke hvor du reiser fra, regner med det er fra Norge. 1t5m går normalt helt fint! Minimum connecting time er 45min fra Schengen til interkontinental og det er normalt også mer en nok tid.
Har selv hatt under 50 min fra oslo til tokyo vi CPH med SAS, ikke noe problem ingen kø i passkontrollen og endte opp med å vente mange minutter på gaten ;)
Chriscross
23-02-2015, 20:40
En erfaring fra Cph det kan være greit for barnefamilier å vite om: Handlingagenten påstod at de ikke kunne hente opp trillen som vi hadde levert ved gate i istanbul. Han viste til og med at han ikke kunne åpne døren ved broen. Vi skulle uansett hente ut bagasjen på cph, men usikker på når vi ville sett igjen den trillen om vi var i transfer. Så reiser en med trille bør denne smugles inn på flyet.
Hvordan er det med spritkjøp på CPH når man skal til et EU land? Kan man kjøpe det der men betale avgifter eller er det no-go til EU land?
Hvordan er det med spritkjøp på CPH når man skal til et EU land? Kan man kjøpe det der men betale avgifter eller er det no-go til EU land?
Ingen begrensning, kjøp i vei ;)
Samme pris til EU som til Norge,så er ikke alltid så lurt å kjøpe på CPH vs ankomst OSL
Husk at tobakk er noe annet.. Sett mer enn en gang folk som kommer fra Norge og vil kjøpe med seg en kartong til ferien bli nektet fordi de skal videre innen EU.
Ingen begrensning, kjøp i vei ;)
Samme pris til EU som til Norge,så er ikke alltid så lurt å kjøpe på CPH vs ankomst OSL
Takk. For og unngå 06 fra OSL har jeg heller lagt inn en kveld og overnatting i København. Vet jeg kan få forseglet posen, men med infant på slep er det greit og utsette kjøpet mest mulig. Samtidig skal vi rett på en seilbåt ved ankomst Aten og aner ikke utvalget av "urtesprit" til medisinsk bruk der
Norge Rundt På 14 Dager
04-11-2015, 11:52
Hei skal til Esbjerg 23 November, og ser nå muligheten til å få fly SAS sin A321 (en flytype jeg aldri har fløyet med). Men dette gir meg kun 2 timer fra jeg lander på Kastrup til toget til Esbjerg går fra Hovedbanegården. På denne tiden må jeg altså hente bagasje og komme meg med lokaltog inn til Hovedbanegården. Dere som har erfaring med Kastrup holder dette?
Sundet81
04-11-2015, 11:56
Hei skal til Esbjerg 23 November, og ser nå muligheten til å få fly SAS sin A321 (en flytype jeg aldri har fløyet med). Men dette gir meg kun 2 timer fra jeg lander på Kastrup til toget til Esbjerg går fra Hovedbanegården. På denne tiden må jeg altså hente bagasje og komme meg med lokaltog inn til Hovedbanegården. Dere som har erfaring med Kastrup holder dette?
Dette skal i utgangspunktet være null problem, selv om det riktignok ofte kan ta 20-25 minutter før bagasjen kommer på Kastrup. Reisetiden fra CPH til Hovedbanegården er imidlertid bare 13 minutter, og det går tog hvert tiende minutt. Du skulle med andre ord ha rikelig med tid, endog tid til litt forsinkelse.
Som hovedregel ville jeg også anbefale at du kjøper plassbillett på toget til Esbjerg. Det er imperativt i rushtiden, men også midt på dagen er det kjipt å ha rigget seg til på en plass også går det noen på i Høje Taastrup eller Odense som har reservert akkurat din plass. Som hovedregel fungerer ikke displayene som viser om plassen er reservert eller ikke, eller er i alle fall ikke helt oppdaterte.
Norge Rundt På 14 Dager
04-11-2015, 12:24
Dette skal i utgangspunktet være null problem, selv om det riktignok ofte kan ta 20-25 minutter før bagasjen kommer på Kastrup. Reisetiden fra CPH til Hovedbanegården er imidlertid bare 13 minutter, og det går tog hvert tiende minutt. Du skulle med andre ord ha rikelig med tid, endog tid til litt forsinkelse.
Som hovedregel ville jeg også anbefale at du kjøper plassbillett på toget til Esbjerg. Det er imperativt i rushtiden, men også midt på dagen er det kjipt å ha rigget seg til på en plass også går det noen på i Høje Taastrup eller Odense som har reservert akkurat din plass. Som hovedregel fungerer ikke displayene som viser om plassen er reservert eller ikke, eller er i alle fall ikke helt oppdaterte.
Takk så mye.
Er plassen på 321 omtrent lik med plassen på 737 og 320?
Og kan armlenene taes opp?
Samme setene som 736. Ssetene før Recaro setene. Omtrent samme beinplass også.
Norge Rundt På 14 Dager
04-11-2015, 12:36
Samme setene som 736. Ssetene før Recaro setene. Omtrent samme beinplass også.
Okei takk skal du ha.
Og armlenene kan løftes opp?
Ja. Med de vanlige unntakene
Du kan tage IC toget mod Jylland fra lufthavnen (timedrift) og behøver derfor ikke først at tage lokaltog til hovedbanegården. Mod Esbjerg skal du så skifte i Fredericia.
Alle detaljer på www.rejseplanen.dk (http://www.rejseplanen.dk)
Sundet81
05-11-2015, 21:27
Du kan tage IC toget mod Jylland fra lufthavnen (timedrift) og behøver derfor ikke først at tage lokaltog til hovedbanegården. Mod Esbjerg skal du så skifte i Fredericia.
Lyntoget anbefales absolutt. Går hvert 30. minutt over hel fra Kastrup (Lufthavnen på Rejseplanen eller dsb.dk). Men husk setereservasjon.
Norge Rundt På 14 Dager
05-11-2015, 23:03
Takk men har alt kjøpt billett med toget. Og da ble det IC fra København til Esbjerg. Hovedbanegården er jeg forsåvidt kjent på, noe jeg ikke er i Fredricia. Så greit og bytte i Køben. Har i tillegg og ymse opplevelser med standaren på lokaltog på Jylland, så da foretrekker jeg god standard hele veien fra Køben til Esbjerg. Har selvsagt plassbillett.
VirreVapp
19-02-2016, 07:10
Drar en tur til Chicago med ungene I morgen, TRD-OSL-CPH-ORD, på besøkstur. De vi besøker ønsker seg da norskt øl. Så vidt jeg husker bør det gå bra å kjøpe noen bokser I tax-free'n på OSL, få det forseglet. Da skulle det ikke være noe kluss med å få det med på flyet?
Scandinavian
19-02-2016, 07:15
Man er vel aldri ute av sikker sone, så det burde vel ikke by på noen problemer om de er forseglet eller ikke.
Men selger de norsk øl i taxfree på OSL? jeg kan kun huske å ha sett forskjellig utenlandske typer.
VirreVapp
19-02-2016, 07:33
Man er vel aldri ute av sikker sone, så det burde vel ikke by på noen problemer om de er forseglet eller ikke.
Men selger de norsk øl i taxfree på OSL? jeg kan kun huske å ha sett forskjellig utenlandske typer.
Vi får kale det "Norsk" øl da :-)
Superhai
19-02-2016, 08:23
Ja, de har mange norske. Aass, Hansa, Nøgne Ø, Haandbryggeriet m.fl.
Norsk øl? Hva er det? Vi har jo litt å velge i, spesielt etter at mikrobryggeriene satte i gang. Uansett er vel det et mye bedre utvalg i USA?
Norwegian forbedrer transferproduktet på IC på CPH når passasjerer med premiumbilletter nå får tilgang til Menzies Eventyr Lounge på non-Schengen (C piren) istedet for Aviatorloungen de bruker nå
http://www.check-in.dk/norwegian-rykker-eventyr-lounge/
Norwegian styrker Premium-produktet og bytter Aviator Lounge i Københavns Lufthavn ud med den nye Eventyr Lounge i finger C
Ikke security CPH
I alle år har en ved transitt i CPH (og andre hub-er) blitt sluset gjennom en sikkerhetskontroll ved ankomst interkontinentalt. Senest da jeg ankom fra NRT den 17 august.
Ved transitt i CPH i dag fra BOS kunne jeg gå rett til passkontrollen.
Noen som vet om dette er nye regler fra 1. september, eller om det var en glipp i CPH?
Ikke security CPH
I alle år har en ved transitt i CPH (og andre hub-er) blitt sluset gjennom en sikkerhetskontroll ved ankomst interkontinentalt. Senest da jeg ankom fra NRT den 17 august.
Ved transitt i CPH i dag fra BOS kunne jeg gå rett til passkontrollen.
Noen som vet om dette er nye regler fra 1. september, eller om det var en glipp i CPH?
Normalt har det ikke vært ny sikkerhetskontroll ved ankomst fra USA, og endel andre land, på mange år på CPH.
Så er ikke noe nytt
Normalt har det ikke vært ny sikkerhetskontroll ved ankomst fra USA, og endel andre land, på mange år på CPH.
Så er ikke noe nytt
Takk for info.
Er flere år siden jeg kom fra USA, og da var det security på CPH i transitt.
Fra Asia har jeg kommet flere titalls ganger de siste årene både gjennom CPH, ARN og AMS, og alle gangene har det vært security og beslag av alkohol for de som har hatt med det.
Jeg trodde det var noe i EU regelverket som forårsaket security og beslag av alkohol
Takk for info.
Er flere år siden jeg kom fra USA, og da var det security på CPH i transitt.
Fra Asia har jeg kommet flere titalls ganger de siste årene både gjennom CPH, ARN og AMS, og alle gangene har det vært security og beslag av alkohol for de som har hatt med det.
Jeg trodde det var noe i EU regelverket som forårsaket security og beslag av alkohol
USA og UK (naturlig nok) regnes som sikre land og der layouten tillater slik at man ikke trenger å gå igjennom ny sikkerhetskontroll så gjøres det. FRA har jo Z gatene som muliggjør det, MUC har tre nivåer etc.
Fly med oss
08-10-2017, 15:17
Okay, jeg sliter litt med å følge med i svingene. Er det sånn at jeg som passasjer som ankommer CPH fra NRT med gjennomgående billett til OSL samme dag nå kan ta med meg flytende godsaker over 100 ml som jeg har kjøpt på NRT, gjennom sikkerhetskontrollen på CPH? :drunk: For noen år siden observerte jeg medpassasjerer på samme rute bli konfirmert samt fratatt drikkevarer, og ønsker ikke å oppleve noe lignende. På www.cph.dk (https://www.cph.dk/praktisk/transfer/transferpassagerer-uden-for-eu/) og www.naa.jp (http://www.naa.jp/en/press/pdf/20151020-stebs%5Ben%5D.pdf) finner jeg følgende, men det er alltid greit å høre om noen med erfaring kan bekrefte at de har kommet igjennom uten å bli skjelt ut/fratatt drikkevarer:
Sundet81
10-10-2017, 11:00
For noen år siden observerte jeg medpassasjerer på samme rute bli konfirmert samt fratatt drikkevarer, og ønsker ikke å oppleve noe lignende.
Kirken har åpenbart fått litt for mye makt på CPH.
Til de tørste, så åpner disse i Juni:drink
Mikkeller åbner bar i Københavns Lufthavn
http://blog.mikkeller.dk/ny-bar-københavns-lufthavn
Så på Instagram at CPH viste til åpning av den nye Carlsberg Aviator Lounge. Er det en ny lounge eller bare en eksisterende som er pusset opp? Og hvem har adgang?
Alle har visst tilgang for 155 kroner
https://finalcall.travel/da/carlsberg-og-aviator-aabner-ny-lounge-i-koebenhavns-lufthavn/
sarpingen87
05-08-2023, 13:11
Har en kompis som skal fly gjennomgående med SAS i ettermiddag og kveld fra Berlin via Kastrup til Oslo Gardermoen. Er det enkelt å forstå transfer på Kastrup slik at han kan holde seg airside og slipper unna sikkerhetskontrollen?
Har en kompis som skal fly gjennomgående med SAS i ettermiddag og kveld fra Berlin via Kastrup til Oslo Gardermoen. Er det enkelt å forstå transfer på Kastrup slik at han kan holde seg airside og slipper unna sikkerhetskontrollen?
Det stemmer
Om man kommer fra Schengen på Kastrup så havner man rett i avgangshallen ved gaten man kommer inn på, ikke noe ytterligere security man må gjennom. Så det stemmer ja. :)
closebutnocigar
23-08-2023, 10:30
Er det noen som har kjennskap eller statistikk på bagasje-regularitet ved transfer SK i CPH for tiden? Jeg driver og vurderer hva jeg evt må ta i håndbagasje, og har fått litt skrekken etter en 9-dagers bagasjeforsinkelse tidligere i sommer (riktignok LH via MUC). Jeg har 1,5 time transfertid mellom en Jettime- og en Cityjet-flyvning (hvis det er relevant)
Er det noen som har kjennskap eller statistikk på bagasje-regularitet ved transfer SK i CPH for tiden? Jeg driver og vurderer hva jeg evt må ta i håndbagasje, og har fått litt skrekken etter en 9-dagers bagasjeforsinkelse tidligere i sommer (riktignok LH via MUC). Jeg har 1,5 time transfertid mellom en Jettime- og en Cityjet-flyvning (hvis det er relevant)
Antar det her er snakk om "SAS", bare operated av noen andre?
1,5 time skal jo ikke være noe problem, helt til den 1,5 timen ikke lenger er 1,5 time lenger. Hadde 1,5 time i vinter, men når SQ inn var over 1 time sen inn så var ikke den <0,5 timen lenger no. Så jeg slapp dra med meg kofferten på Flytoget hjem etterpå :p
Jeg hadde 40 minutter mellom ankomst Stavanger og avgang til London den 18.august. Ingen kø i passkontroll, og bagasjen var lastet om bord i "god tid" før avgang, så effektiv håndtering i København en fredags morgen.
Om man kommer fra Schengen på Kastrup så havner man rett i avgangshallen ved gaten man kommer inn på, ikke noe ytterligere security man må gjennom. Så det stemmer ja. :)
Man slipper også sikkerhetskontroll på enkelte "utvalgte" non-schengen ankomster husker jeg rett, som f.eks fra SIN
Vi er noen som skal fly via CPH i slutten av måneden og har lang transfer, dvs overnatting på Kastrup. Jeg regner med at bagasjen blir oppbevart av SAS siden vi har gjennomgående billett med dem. Noen som har erfaringer med det?
Vi er noen som skal fly via CPH i slutten av måneden og har lang transfer, dvs overnatting på Kastrup. Jeg regner med at bagasjen blir oppbevart av SAS siden vi har gjennomgående billett med dem. Noen som har erfaringer med det?
Jeg gjorde denne øvelsen i mars. SK til København fredag kveld, og videre med TG lørdag ettermiddag. Tok kun med håndbagasjen til hotellet.
Burde ikke være et problem. Du kan følge din bagage med SAS appen, hvor du hele tiden kan se, hvor den er.
Vi er en gjeng i februar som skal fly via CPH til granka, vi kommer fra Trondheim med cityjet og har 50 minutters layover før det er SAS Connect til LPA. Er det nok tid til at vi får bagasjen og oss selv med til lpa?
Vi er en gjeng i februar som skal fly via CPH til granka, vi kommer fra Trondheim med cityjet og har 50 minutters layover før det er SAS Connect til LPA. Er det nok tid til at vi får bagasjen og oss selv med til lpa?
Mer enn god nok tid på CPH det.
Jeg gjorde denne øvelsen i mars. SK til København fredag kveld, og videre med TG lørdag ettermiddag. Tok kun med håndbagasjen til hotellet.
Eg skal teste dette på sundag og mandag. TRD - CPH (sundags kveld) - OPO (mandag) med SAS, gjennomgåande billett. Eg kan med fordel sleppe å ta ut koffert. Slik det høyrest ut, skal det gå bra det?
Eg skal teste dette på sundag og mandag. TRD - CPH (sundags kveld) - OPO (mandag) med SAS, gjennomgåande billett. Eg kan med fordel sleppe å ta ut koffert. Slik det høyrest ut, skal det gå bra det?
Ja da, det funket bra det. Bare si fra ved innsjekk at du vil ha innsjekket bagasje direkte til slutt destinasjonen.