View Full Version : DYs Dreamliner - på innsiden
AirbusTrond
23-03-2012, 11:50
I illustrasjonene i denne saken kan du for første gang få et innblikk i hvordan selskapets nyervervelser ser ut på innsiden.
http://www.dagbladet.no/2012/03/23/tema/reise/norwegian/fly/dreamliner/20784500/4
Som jeg trodde ser det ut til at det blir en slags economy extra foran, ikke mye luksus. Tror det er fornuftig i det markedet de skal satse.
Ser nice ut!!
Litt vanskelig å se hva det blir med IFE, men det kommer vel.
Om man skulle vært veldig forut for sin tid, så hadde jeg vel sagt at man kunne stille med strømuttak/USB utgang i alle seter, samt WiFi til alle. Da hadde jeg hatt alt jeg trengte på en flyvning, uansett hvor lang den ble.
Evt. kunne man hatt en samling pad/pod's til utleie, for de som ikke har slikt..
Kanskje en streaming tjeneste ombord på flyet, der man kunne se noen filmer, eller leie de siste hotte filmene..
Det måtte jo være en enorm besparelse, som igjen kunne gitt billigere billetter?!
Gjett om jeg gleder meg! Endelig skal jeg bli kvitt jetlag og muskelsmerter når jeg flyr oversjøisk! :D
"Materialvalget skal blant annet gjøre det mulig å øke trykket i kabinen slik at det tilsvarer lufttrykket på lavere høyder.
Dette gjør at oksygenmengden i kabinen skal kunne økes, noe som ifølge Norwegian vil redusere jetlag-symptomer som hodepine og muskelsmerter."
Fredrik Propell
23-03-2012, 12:23
Oi, dette var en kjedelig flykabin. Greit at det skal spares på penger og slikt, men å ha en grå og rød kabin ser jo ikke ut, etter min mening.
AirbusTrond
23-03-2012, 12:32
Oi, dette var en kjedelig flykabin. Greit at det skal spares på penger og slikt, men å ha en grå og rød kabin ser jo ikke ut, etter min mening.
Er grått og rødt billigere enn andre farger? Kabinen gir et lyst og fresht uttrykk, og synes det er fint at de skiller seg ut fra 737 med noe annet enn mørkt blått. Grått passer også bedre til rødt enn mørk blått. Men setene lengst framme så litt kjedelige og lite elegant ut. Men det er jo vanskelig å få et helt fullstendig bilde ut fra et bilde.
Fredrik Propell
23-03-2012, 12:42
Er grått og rødt billigere enn andre farger? Kabinen gir et lyst og fresht uttrykk, og synes det er fint at de skiller seg ut fra 737 med noe annet enn mørkt blått. Grått passer også bedre til rødt enn mørk blått. Men setene lengst framme så litt kjedelige og lite elegant ut. Men det er jo vanskelig å få et helt fullstendig bilde ut fra et bilde.
Om det koster mindre eller mere vet jeg ikke, men det ser billig ut. Grått og rødt passer sammen ja, men det gir ikke meg et intrykk av "høy kvalitet" da jeg syns det ser kjedelig, trist og en tanke øst-tyskland ut, om du skjønner hva jeg mener. Men igjen, smaken er som baken, nemlig delt ;)
AirbusTrond
23-03-2012, 12:46
ser kjedelig, trist og en tanke øst-tyskland ut, om du skjønner hva jeg mener.
Ikke helt. Trist for amerikanerne som leverer fra seg sitt nye drømmefly som får folk til å tenke på Øst-Tyskland. ^_^
Fredrik Propell
23-03-2012, 13:16
Ikke helt. Trist for amerikanerne som leverer fra seg sitt nye drømmefly som får folk til å tenke på Øst-Tyskland. ^_^
Ja det er trist at amerikanerne leverer et så fint fly med så kjipt interiør :rolleyes:
Enig. Helhedsindtrykket er godt nok kedeligt, trist og ikke særligt imødekommende. Det bliver for klinisk efter min mening. Men mon ikke de fleste er ligeglade med det.
Johannes
23-03-2012, 13:31
Man trenger da ikke fargerike seter når man har discobelysningsfunksjonalitet i taket? ;) Synes det ser lyst og fint ut - og i nutidens minimalisme-ånd kan man vel slå til med et "less is more"? ;)
- Artig med fotografier i kabinen. En flott Sonia Henie på skøyter får vel assosiasjonene vekk fra Øst-Tyskland? ;)
Fredrik Propell
23-03-2012, 13:35
Man trenger da ikke fargerike seter når man har discobelysningsfunksjonalitet i taket? ;) Synes det ser lyst og fint ut - og i nutidens minimalisme-ånd kan man vel slå til med et "less is more"? ;)
- Artig med fotografier i kabinen. En flott Sonia Hennie på skøyter får vel assosiasjonene vekk til Øst-Tyskland? ;)
Tja eller "more is better", som jeg foretrekker ;)
Får håpe Sonia greier å lyse opp kabinen, så jeg slipper å tenke på DDR når jeg prøver ut DY på LH :)
Tommy777
23-03-2012, 14:10
Dersom det vi ser her er deres business, kommer de veldig til kort mot sine konkurrenter til NYC
Dersom det vi ser her er deres business, kommer de veldig til kort mot sine konkurrenter til NYC
Det har vel ligget i kortene at deres "business" blir mer som en premium economy, så det er vel ingen overraskelse?
Dette er jo skikkelig Retro - det er SAS 767 anno 1989 - akkurat slik så 767-300ER`ene til SAS ut innvendig når de ble levert i 89....stilig at DY hiver seg på Retro linjen
Tommy777
23-03-2012, 14:18
Det har vel ligget i kortene at deres "business" blir mer som en premium economy, så det er vel ingen overraskelse?
Har jeg ikke fått med meg. Mener jeg har lest at de skulle sette inn Lie flat så folk kunne sove med mindre service.
Overrasker meg at de ikke putter inn ett lite antall skikkelige seter ihvertfall sånn at man kan vinne kunder som flyr business og betaler godt. Ett business sete tjener mye mer på plassen det opptar enn det ett økonomisete gjør.
Med en slik approach, er man ikke med i gamet engang og de som får lov til å fly business i jobben, vil selvsagt fly med andre
Har jeg ikke fått med meg. Mener jeg har lest at de skulle sette inn Lie flat så folk kunne sove med mindre service.
Overrasker meg at de ikke putter inn ett lite antall skikkelige seter ihvertfall sånn at man kan vinne kunder som flyr business og betaler godt. Ett business sete tjener mye mer på plassen det opptar enn det ett økonomisete gjør.
Med en slik approach, er man ikke med i gamet engang og de som får lov til å fly business i jobben, vil selvsagt fly med andre
Jeg hadde iallefall et inntrykk av at det var snakk om en slags business light, som jeg har tolket som premium economy (men jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt nevneverdig mye med på akkurat den debatten).
Det er forsåvidt greit at man mister passasjerer som får lov til å fly business i jobben, men som mange har påpekt så er det litt essensielt at man har frekvens i tilbudet om man skal tiltrekke seg businessreisende. Over dammen er det vel også slik at det er tradisjon for å selge t/r-billetter, slik at mix & match mellom flyselskaper slik man kanskje gjør i større grad intra-Europeisk blir noe mindre aktuelt. Så det spørs vel hvor mange av de godt betalende businessreisende DY hadde regnet med å kapre fra andre flyselskaper med større nettverk og høyere frekvens.
AirbusTrond
23-03-2012, 14:31
Det har vel (som vanlig) vært veldig mange signaler og ikke minst forskjellige tolkninger ut fra dette.
Samtidig har det da vært påpekt atskillige ganger fra mange at DY aldri klarer å konkurrere om businesskundene, så at det nå blir feil at de ikke har businesseter på nivå med andre, blir litt merkelig.
Har vel inntrykk av at Premium Economy er noe flere og flere satser på, og det har jo vært fremholdt at f.eks. SAS sitt tilbud mht pris-kvalitet er utmerket.
Ser man på charterselskapene så snakkes det i alle fall om at de litt beredere setene lengst framme blir tidligst utsolgt. Den typiske fritidsreisende vil vel kunne betalte et par lapper per vei for litt ekstra komfort.
Og fremfor alt har det vel en viss sammenheng med at DY vil framstå som et lavprisselskap for folk flest - der å komme fram til reisemålet til en billig penge er overordnet bling og chamapagne. Og kanskje er direkterute viktigere for en del enn bredere sete og mer mat. Og at man har et differensiert tilbud der en kan velge etter egen lommebok og preferanser må da være utmerket. Det kan da ikke være et mål at DY skal bli lik alle andre.
Fly med oss
23-03-2012, 15:11
Ja, jeg har lest det samme i en eller annen avis (DN, kanskje?). Men det ser nå ut til at det blir ok med benplass foran i kabinen. Hva med monkey class, det stod vel ikke noe om hva pitch blir?
Harald Oanes
23-03-2012, 15:20
Synes det så meget tiltalende ut eg, men så liker eg enkle og ryddige design... Kjedelig sier noen, flott sier eg... Det som bekymrer meg mest, er "første mann til mølla"... Norwegian reklamerer med superbillige billetter, og da burde de også gått ut med hvor mange av max seter som selges for rimelige 2000,- for en NY-tur... Eg har ikke tall på hvor mange ganger eg har prøvd slike super-kampanjer, men ikke vært i nærheten av utrops-pris når eg kommer til "kassen"... Selvsagt finnes nok av andre selskaper som også holder på med slikt...
H
Det vil variere - som det gjør hos alle. Tilbudssalg er 'først til mølla' enten du kjøper en flyreise eller en bukse.
Ser trangt ut, 3+3+3 der kan bli trangt til BKK, men menigheten synes nok det er flott...Tror jeg flyr ANA i stedet.
Dette var trøtte greier ja. Men burde hvertfall hatt samme farge på stolene som det er i 738'ene..
Eg har ikke tall på hvor mange ganger eg har prøvd slike super-kampanjer, men ikke vært i nærheten av utrops-pris når eg kommer til "kassen"... Selvsagt finnes nok av andre selskaper som også holder på med slikt...
H
Det er vel hele konceptet at de vil sælge et absolut minimum af de billige billetter og i praksis bliver de nok yderst svære at finde. De "fine" ord om at "ville gøre det billigere for alle at rejse" er og bliver bulls***. DY skal som alle andre tjene mest muligt på kunderne (og de ansatte) for at fylde aktionærernes lommer. Hvis de kunne sælge alle billetter til 10.000 kr så gjorde de det.
Klager ikke på friske farger, men gnisse skuldere og kanskje knær, nei takk... Tror nok man får minst like gode priser med regulære selskap inkl. seating, koffert, mat og drikke...
Harald Oanes
23-03-2012, 19:23
Det er vel hele konceptet at de vil sælge et absolut minimum af de billige billetter og i praksis bliver de nok yderst svære at finde. De "fine" ord om at "ville gøre det billigere for alle at rejse" er og bliver bulls***. DY skal som alle andre tjene mest muligt på kunderne (og de ansatte) for at fylde aktionærernes lommer. Hvis de kunne sælge alle billetter til 10.000 kr så gjorde de det.
Ja slik markedsføring har vært et hett tema i Norge tidligere, da det i mine øyne (selv om eg jo vet bedre:-) ) kan virke som at nå er det bare å hive seg på data`en, så kommer eg til NY for kr 2000,-. Men dette har jo vært diskutert ovenfra og ned tidligere, så det er vel ikke så lurt å nevne dette... Men at det irriterer meg, ja det må eg innrømme. Greit å være første mann til mølla, men når det kanskje er sådan at mølla er 10% av totalen, ja det skal en jammen løpe fort...!
H
Noen som har noe kjennskap til hvordan de 32 stolene fremst i flyet blir da? Eller noen som tør å gjette? Som sas' premium +\- ?
Interiøret virker nitrist og kjedelig. Ikke akkurat mye å hoppe i taket for.
Hjelpe meg, for en negativitet:headbang Her flyr DY rundt med splitter nye B737-800 med SKY interior og Wifi og med en benplass som er bedre enn BA, LH, KLM etc på longhaul. Det blir slettes ikke noe dårligere på "Dreamlineren" folkens. Lyst og moderne interiør og komfortable seter, dette blir topp:D
Hjelpe meg, for en negativitet:headbang Her flyr DY rundt med splitter nye B737-800 med SKY interior og Wifi og med en benplass som er bedre enn BA, LH, KLM etc på longhaul. Det blir slettes ikke noe dårligere på "Dreamlineren" folkens. Lyst og moderne interiør og komfortable seter, dette blir topp:D
Mener du virkelig du har bedre plass i DY sitt 738 enn i BA sine flyene foran i kabinen? Det kan bare stemme dersom du kikker pa ECO, men totalt sett er slik en formulering som du gi her ikke helt korrekt.
For folk som er villige a betale dyrt, sa har iallefall BA en produkt som er overlegen til DY. For en LH eller KL med sitt ny ECO ville jeg likevel ikke underskrive dette
for en frisk farge!!! :D
Folkens : slutt å syt om kor kjedelig det ska se ut i flyet. Norwegian er jo ikke en "Emirates" !!!!!
Jeg synes interiøret så veldig fint ut, lyst og luftig. Kan helt klart trives her:) Men likte ikke at det blir 3-3-3 konfigurasjon i monkey-class.
Jeg er spent på deres 'Biz'-seter og hva det faktisk vil koste å bruke DY på IC.
Fly med oss
23-03-2012, 22:16
Når jeg reiser langdistanse alene i monkey class så foretrekker jeg 3-3-3-konfigurasjon. Da kan jeg reservere et av setene i midten mot midtgang, så ender jeg som regel opp med to som reiser sammen ved siden av meg. Da forstyrrer de ikke meg, og jeg forstyrrer ikke de :-)
AirbusTrond
23-03-2012, 22:44
Men likte ikke at det blir 3-3-3 konfigurasjon i monkey-class.
Jeg er spent på deres 'Biz'-seter og hva det faktisk vil koste å bruke DY på IC.
Det skulle vel noe til at de skulle sløse med plassen... Det blir da 1,25 cm smalere seter på moncey enn f.eks. SAS 330 om bord, hvis kildene (Wiki og Seatguru) stemmer.
Men ellers kan jo tråden tyde på at det blir få passasjerer om bord, ettersom interiøret betraktes "kjedelig, trist, nitrist og lite innbydende", så da kan man jo håpe at setet ved siden av er ledig. ^_^
Dette var skuffende, er det noe jeg ikke liker så er det grått, det er så, eh, ja akkurat, grått og kjedelig. Har den store fargeslukeren vårt innom i Oksenøyveien?? Dette minner om Lufthansa, der er det grått, grått og atter grått. Jeg liker blått, Det er tidløst og en av landets nasjonalfarger. Kombinert med litt rødt som er DY sin farge så hadde det blitt kjempebra. Jeg har i tråder om IC satsingen til DY ofte nevnt Hamburg som mulig detinasjon, da byen har relativt lite IC trafikk i forhold til at det er Tysklands nest største by. Kan virke som DY med dette fargevalget virkelig ønsker å satse i det nordtyske marked. Med bilde av Katarina Witt på veggen så vil mange oppvokst i DDR sikkert føle seg veldig hjemme.
Jeg er fra noe så uvanlig som en familie på 2 voksne og 2 barn, totalt 4 personer. Tydeligvis er vi ikke en del av markedssegmentet DY ønsker å profilere seg mot. De ønsker kun familier på 3, 6 eller 9 ev. par i trekantforhold. Så da får vi som er i noe så sjelden som familier på 2, 4, 5, 7 eller 8 heller finne selskaper med annen sete kofigurasjon en 3+3+3.
Jeg hadde virkelig håpet på en tur med DYs 787 neste sommer, men dette virket ikke fristende i det hele tatt.
DCHalvorsen
23-03-2012, 23:02
Det spørs vel om mange av DYs kjernekunder på det nye langdistansemarkedet bryr seg så fryktelig mye om setekonfigurasjon og farger. Mange av dem er nok vel vant med trangbølte chartermaskiner, og så lenge prisene er billige, ja, så tar man det meste.
Det spørs vel om mange av DYs kjernekunder på det nye langdistansemarkedet bryr seg så fryktelig mye om setekonfigurasjon og farger. Mange av dem er nok vel vant med trangbølte chartermaskiner, og så lenge prisene er billige, ja, så tar man det meste.
Er det noen som sier at denne ikke blir like trang som trangbølte chartermaskiner ? Billig i DY sammenheng er ganske relativt når kun et fåtall av setene går til 2000.- kr. Men Norwegians menighet tror jo hele flyet skal fylles opp med billetter til kr 2000.-
Jeg er fra noe så uvanlig som en familie på 2 voksne og 2 barn, totalt 4 personer. Tydeligvis er vi ikke en del av markedssegmentet DY ønsker å profilere seg mot. De ønsker kun familier på 3, 6 eller 9 ev. par i trekantforhold.
ikke helt ulikt det man finner i de fleste short-/medium haul maskiner, som også har 3+3...;) De fleste familier på 4 klarer å finne en ordning på dette - vi gjør iallefall det.
Dette ser vel helt greit ut. Hverken revolusjonerende eller imponerende, men foråpentligvis funksjonelt.
Mener du virkelig du har bedre plass i DY sitt 738 enn i BA sine flyene foran i kabinen? Det kan bare stemme dersom du kikker pa ECO, men totalt sett er slik en formulering som du gi her ikke helt korrekt.
For folk som er villige a betale dyrt, sa har iallefall BA en produkt som er overlegen til DY. For en LH eller KL med sitt ny ECO ville jeg likevel ikke underskrive dette
Det er selvsagt ECO jeg snakker om, enig med deg, jeg skulle formulert frem det. Jeg reiste selv med KLM Eco + nå til DXB og testet samtidig setene i vanlig Eco og det var trangere enn i de nye -800 til DY. Det var seter som brukes i KL M11, A332 og 777.
3 + 3 + 3 har man eksempel på her, videoen tok jeg på vei til DXB, ombord på MD11.
http://www.youtube.com/watch?v=xGfJYGG7zxc
Nå er MD'en nesten en meter bredere, da... det merkes godt.
Men jeg synes 787'en ser fin ut, jeg.
Commuter
24-03-2012, 01:41
Må også gi en positiv stemme til designet. Liker det stramt og tidløst.
Men jeg er også litt overrasket over mangelen på lie flat. Selv om de ikke tilbyr sprudlevann og stor servering, hadde jeg forventet at de ville tilby et business-produkt som kunne appellere til forretningsreisende.
Jeg er ganske sikker på at DY hadde vært et attraktivt alternativ for min arbeidsgiver hvis de hadde hatt et fornuftig produkt. Med dette produktet vil de mest sannsynlig ikke være del av vurderingen en gang.
Her er en oversikt over setebredde og midtgangbredde for dagens og morgendagens langdistansefly. De forskjellige setekonfigurasjoner og målene er hentet fra produsentenes "Airplane Characteristics for Airport Planning"
http://dl.dropbox.com/u/23931688/Tabeller/Sete_konfig_2x_midtgang.jpg
Det er ikke alltid de en forventer som flyr de trangeste flyene - Boeing 777 med 10 i bredden flyr både Air France og TAM, mens selvsagt må det selvsagt en lavkost som Air Asia X til for fly med 9 i bredden med sine A330.
Jag ser ingen IFE med PTV på bilderna.
WiFi i all ära men jag tror det vore ett stort misstag för DY att avstå från PTV & IFE i 787 flygplanen som man avser flyga non-stop med i +12h.
Även erkända premiumbolag som Etihad Airways & Emirates flyger Boeing 777 med 3+4+3.
Dette så jo fint ut! Kjos har vel sagt absolutt hver gang han har uttalt seg om det at man skal kunne ligge flatt foran. Er det noen grunn til å tvile på det? Ellers har de vel vært relativt tydelige på at det ikke blir noen førsteklasse foran.
2+3+2 är långt ifrån Första klass, det är snarare en premium ekonomi konfig.
Något Premium koncept ska DY inte ha. Det blir garanterat genomgående BOB i hela kabinen.
Her diskuteres vel 787 og ikke 737? For mens interiørfargene i DY sine 737 er ganske bra, ser dette rett og slett kjipt ut
Men likte ikke at det blir 3-3-3 konfigurasjon i monkey-class.
De fleste 787 operatørene kommer nok til å gå for 3-3-3, og de som vil tilby 2-4-2 som f.eks ANA og JAL vil være i mindre tall. For de fleste er pris og rutetider prioritert lagt høyere enn plassen
Dette så jo fint ut! Kjos har vel sagt absolutt hver gang han har uttalt seg om det at man skal kunne ligge flatt foran. Er det noen grunn til å tvile på det? Ellers har de vel vært relativt tydelige på at det ikke blir noen førsteklasse foran.
Har han egentlig sagt det? Dessuten er definisjonen av flatt ganske varierende innen flybransjen. DY ser vil an kundegruppen sin til deres planlagte destinasjoner, og da tror jeg det holder å tilby en slil "Charter business"
Harald Oanes
24-03-2012, 09:43
For mens interiørfargene i DY sine 737 er ganske bra, ser dette rett og slett kjipt ut
Det er der eg m/fler på samme tid synes det ser enkelt og elegant ut, og ikke minst - nøytralt... Og personlig synes eg 737´ene er dominert av alt for mørke farger, mørke farger skal være kontrastfarger, ikke dominerende farger... Altså, når Norw. ikke engang klarer å lage et interiør som tilpasser de få som gir uttrykk for det i et lite flyforum, hvordan tror man da at de skal klare å tilpasse et par hundre forskjellige mennesker som flyr med dem på hver avgang... Nei - form og farge kommer menneskeenheten aldri til å se på med like øyne, og det er jo kjempebra, for da hadde det i alle fall sett kjedlig og kjipt ut... Men eg leser at et par ivrige debattanter (ikke siterte debatant her) nesten blir sjokkert over at Norw. ikke har et fargevalg tilpasset akkurat dem...! Tror nok Norw. har forstått at dem har litt flere å ta hensyn til enn oss...
H
Da blir DY sine 787 med 3-3-3 bredere for PAX enn de fleste nye 777 med 3-4-3 hos mange av de "mye" bedre selskapene enn DY... Festlig det der...
Da blir DY sine 787 med 3-3-3 bredere for PAX enn de fleste nye 777 med 3-4-3 hos mange av de "mye" bedre selskapene enn DY... Festlig det der...
Ja hele 0,5 cm :lol:
+1. Folk bryr seg rett og slett ikke om flytype, seter og plass bare det er billig, billig, billig! Sikker på at mange ville valgt å stå hele veien hvis de hadde spart en hundrings.... *oppgitt*
AirbusTrond
24-03-2012, 10:46
WiFi i all ära men jag tror det vore ett stort misstag för DY att avstå från PTV & IFE i 787 flygplanen som man avser flyga non-stop med i +12h.
.
Dette er illustrasjonsbilder - men man ser vel en fjernkontroll på setene foran, i hver fall. Det har vel vært uttalt tidliger at IFE med PTV skal komme - noe annet ville være veldig merkelig, de har jo skjermer om bord i 737.
+1. Folk bryr seg rett og slett ikke om flytype, seter og plass bare det er billig, billig, billig! Sikker på at mange ville valgt å stå hele veien hvis de hadde spart en hundrings.... *oppgitt*
Vanligvis synes jeg vi overvurderer folks interesse og bevissthet om fly. Denne gangen går vi kanskje i den andre grøfta? Jeg tipper at DY kommer til å markedsføre flyvningene ganske heavy og legge like stor vekt på flytypen og dennes egenskaper som på pris. At DY ikke er Ryanair, har de jo blant annet vist ved at de i markedsføringen legger stor vekt på WiFi mellom OSL og ARN f.eks. DYs kundergruppe er nok veldig sammensatt, noe som vel er en av nøklene til deres success. I motsetning til Ryanair, appellerer de til de fleste kundegrupper, men satser i tillegg på å fylle opp resten av setene med folk som ellers ikke ville flydd hvis ikke enkelte av setene var billige. Det er nok sånn de tenker rundt IC-satsingen også.
Nei folk bryr seg fint lite om flytype. Prisene er alfa og omega. For min egen del håper jeg at det blir stoler i front noe ala sas premium, eller kanskje som de nye stolene som AB setter inn i disse dager? Og til en overkommelig pris, også noe rundt det sas tar for premium t/r bkk. Blir spennende. Men flyet/flyene må vel komme litt før de skal sette igang rutene? Crew-training osv?
Førsteinntrykket mitt var også litt dårlig av denne kabinen. For å være litt mer spesifik mener jeg at setefargene med fordel kunne endres fra den værste gråfargen jeg noen gang har sett. Kanskje til mørk blå. Så ville dette vært helt toppers, med lyst tak og lyse vegger. Håper de revurderer denne gråfargen.
SAS-Steward
24-03-2012, 11:46
Jeg tror dette kan bli bra.
Veldig viktig å skille på tegningene som legges frem, og hvordan dette vil se ut i det virkelige liv. Her er det ofte enorme forskjeller.
Som sagt tror dette blir bra.
Men DY lobber veldig på at de skal fly t/r Oslo-New York for 2000,- kroner.
Når bare avgifter er på nesten det beløpet, sier det seg selv at det ikke er mange billetter til den prisen.
Men de er dyktige, spesielt med tanke på at mange i dag tror de kan fly DY billig til ganske mange steder i verden.
AirbusTrond
24-03-2012, 11:51
Jeg tror dette kan bli bra.
Veldig viktig å skille på tegningene som legges frem, og hvordan dette vil se ut i det virkelige liv. Her er det ofte enorme forskjeller.
Som sagt tror dette blir bra.
Når bare avgifter er på nesten det beløpet, sier det seg selv at det ikke er mange billetter til den prisen.
Men de er dyktige, spesielt med tanke på at mange i dag tror de kan fly DY billig til ganske mange steder i verden.
Tegninger, bilder og opplevelse i virkeligheten er ganske forskjellige ting, ja. Og så må man ikke glemme at det vanligvis sitter folk i setene - og da ser man lite til fargen på setene. :D Det viktigste når man går om bord er vel at det ser lyst, lett og rent ut, og det innbyr etter min mening en lysere grå farge til bedre enn mørk blått. (For å prøve å gjøre diskusjonen litt mer kvalifisert, enn bare synsing..)
At de skal fly for 2000 kr er selvsagt en velvalgt gimmick det er lett å huske på for folk. Det er ikke få ganger jeg har overhørt samtaler rundt om der folk sier at Norwegian kommer til å fly til New York og der blir veldig billig.
Även erkända premiumbolag som Etihad Airways & Emirates flyger Boeing 777 med 3+4+3.
Du kan være helt trygg på at det blir IFE i hvert stolsete!
Chriscross
25-03-2012, 09:22
Det blir selvfølgelig ikke mange plasser til 2000 kr t/r. Men Dy vil sikkert selge setevalg for 50-100 kr pr vei, bagasje sikkert 200 kr en vei pluss ta en hundrelapp eller to for mat ombord. Kjosern klarer sikker tå presse en hundrelapp for strøm/underholdning også. Da er vi kjapt på samme pris en kan fly UA for OSL-EWR i dag. Han kommer til å kreve de samme tilleggene for alle billettene han sleger for 4000 en vei. Tipper dette blir bra business jeg.
Liker de grå sete mye bedre enn de sorte setene som er helt malplassert i de nye 737 med sky-interiør.
Ser frem til en firmaavtale som sikkert fikser business osl-ewr for 10000 t/r, iallfall det første året om en sammenligner med FI sine priser i dag.
Ser ut som det blir langt fra lie-flat forran, setene ser mer ut som domestic-first reclinere...
Har hatt gleden av å fly med Norwegians nyeste 737 med dreamliner interiør.
Utrolig god plass for bena(er 1,86cm)og mye enklere å legge kofferten inn i hattehylla.
Vedr. billige flybilletter styres prisene,som kjent, av data.
Faktum er at om du gjenntatte ganger søker på en bestemt avgang vil datamaskinen tolke det som om interessen for denne spesielle avgang er stor og prisen vil øke.
Om du så lar være å søke på samme avgangen vil prisen kunne falle tilbake.
Dette gjelder i særdeleshet for bill. som bestilles lang tid i forveien.
Vedr. billige flybilletter styres prisene,som kjent, av data.
Faktum er at om du gjenntatte ganger søker på en bestemt avgang vil datamaskinen tolke det som om interessen for denne spesielle avgang er stor og prisen vil øke.
Om du så lar være å søke på samme avgangen vil prisen kunne falle tilbake.
Dette gjelder i særdeleshet for bill. som bestilles lang tid i forveien.
Nå er ikke dette noe som de som driver med revenue management i flyselskapene vil kunne bekrefte, og såvidt meg bekjent ligger det ikke slike muligheter i dagens systemer. Dagens systemer slik jeg har fått disse presentert fra flere selskaper er slik at de styres dynamisk av faktiske bookinger, historiske data, samt spesifikke events (som ruteansvarlige i revenue management avdelingene styrer - det sitter personer med ansvaret for de ulike rutene som kan overstyre automatikken dersom de ønsker det).
Men jeg jobber ikke med revenue management, så det kan godt være at det ligger slike finesser i systemene. Jeg tror imidlertid ikke at dette er mulig. Dette er imidlertid en diskusjon som er nokså malplassert i denne tråden.
Kjosern klarer sikker tå presse en hundrelapp for strøm/underholdning også
Akkurat som han gjorde med WiFi ombord, husker ikke i farten hva det ble til slutt men det ble sagt ved introduksjonen at det skulle være gratis i en oppstartsperiode. Gadd vite hva det koster nå. . . . . :up:
AirbusTrond
26-03-2012, 15:19
Akkurat som han gjorde med WiFi ombord, husker ikke i farten hva det ble til slutt men det ble sagt ved introduksjonen at det skulle være gratis i en oppstartsperiode. Gadd vite hva det koster nå. . . . . :up:
Det er gratis.
Mht interiøret synes jeg setene foran er det mest "tvilsomme" her. Det har tidligere vært uttalt at man skal ligge 50 prosent under SAS-biz, men her ser jo det ut som om det er Eco Extra som er det mest sammenlignbare.
RYKogREIS
26-03-2012, 22:22
skjermer i taket, strømuttak og wifi holder vel lenge for underholding?
er det virkelig mange norske bedrifter som lar sine ansatte fly på beste klasse? I Norge er sjefen konge om han flyr på economy med alle andre. Flyr han på business er han en drittsekk.
Cloudius
26-03-2012, 22:40
er det virkelig mange norske bedrifter som lar sine ansatte fly på beste klasse? I Norge er sjefen konge om han flyr på economy med alle andre. Flyr han på business er han en drittsekk.
Tja, hvem har sagt at bare sjefen skal fly på bedre klasse?
En bekjent av meg jobbet i et firma der de begynte å reise en del med SAS til USA. Vedkommende syntes det var tungt og slitsomt å fly economy og samtidig være effektiv når de kom frem. Samtidig syntes de det ble for dyrt å fly business. De kjente ikke til Economy ekstra så etter et lite tips testet de det og gikk deretter over til dette.
Det var mao ikke et statusorientert valg, men en kvalitets-/effektivitetsvurdering.
Kundegruppen for øverste klasse har absolutt blitt redusert, men mulighet til å kjøpe seg opp fra laveste klasse er det definitivt marked for.
Commuter
26-03-2012, 22:55
Nå vet jeg ikke hva du mener med beste klasse, men om du mener C er svaret JA!
Reise i jobbsammenheng er ikke kos eller luksus, det er snakk om effektivitet og produktivitet.
Når jeg reiser for jobben er hovedfokus alltid:
- Sove godt på turen slik at jeg er opplagt når jeg kommer frem
- Jobbe effektivt når jeg er våken
To-tre timer etter flyet lander sitter jeg mest sannsynlig i mitt første møte, og da er M mindre fornuftig. Alternativet er ankomst dagen før, og det betyr mindre tid med familie eller mindre tid på jobb...
birger99
27-03-2012, 13:08
Er det noen som vet hva kapasiteten er på on-board wifi? Har en følelse av at med en gang noen setter på youtube så blir det ikke mye igjen til alle de andre.
Sånn var det iallefall når jeg kjørte buss med wifi !
Er det noen som vet hva kapasiteten er på on-board wifi?
Wizard gjorde en liten observasjon i en annen tråd ...
Vad gäller hastighet så finns det väl flera flaskhalsar. SAS köper 12 mbit/s från satelliten, frågan är hur snabb uppkoppling satelliten har. När 10 eller 50 eller kanske 200 flygplan ska koppla upp sig mot samma satellit finns risken att det går långsamt.
När jag flög Norwegian TFS-ARN förra veckan så var det typ 0.01 mbit större delen av flighten. Vid 23 tiden hade många NAX flighter landat och helt plötsligt kom jag upp i 2-3 Mbit/s. Frammåt midnatt när det bara var 2 NAX i luften kom jag upp i 7-8 Mbit/s.
birger99
27-03-2012, 17:18
Wizard gjorde en liten observasjon i en annen tråd ...
Interessant, tenkte ikke over at flaskehalsen kunne være i satelitten. Man skal nok ikke så langt inn i fremtiden før man tenker seg en hverdag hvor folk forventer at dette skal fungere 100% i høy hastighet, så man får arbeidet osv om bord.
Faktisk kunne det nesten være verdt å droppe on-board underholdning og kun satse på god wifi-kapasitet, så kan kundene ta med seg sitt eget utstyr ombord, istedet for å bruke milliner på at kunder kan spille sjakk med hverandre.