PDA

View Full Version : En kjapp reise i storm..


Farmer
19-01-2006, 21:15
Min siste reise så langt var av den mer humpete arten kan jeg vel si.
Tirsdag 17/1 skulle jeg fra Mosjøen til Bodø på formiddagen, før jeg skulle vende nesen sørover samme kveld til Oslo, og deretter hjem til Mosjøen onsdag kveld .. trodde jeg da ..:D

Første forsøk var med WF734 fra Mosjøen kl 1045. Kraftig vind i høyden og variabel vind på bakken så den ble kansellert. Greit nok det når forholdene nå var slik.
Møtet i Bodø ble kansellert og jeg fikk en ekstra dag på kontoret istedet, så det var jo ikke så galt egentlig.
Planene ble så endret og jeg booket meg inn på WF733 som skulle gå til TRD kl 1705 .... trodde jeg .. Samme forhold som på formiddagen. Booket så om til WF755 som skulle gå kl 2000. Dro igjen ned på kontoret( flott å ha kontor bare 7 minutter fra flyplassen! ) Kl 18 ringte mine gamle venner på flyplassen og meddelte at en annen rute var planlagt å gjøre et landingsforsøk kl 1830 så jeg måtte bare komme meg oppover igjen. Inn i bilen og kjørte mot flyplassen, bare for å få en SMS om at også denne OG WF755 ble kansellert da det igjen hadde blåst opp igjen.
Jaja, da var det bare å ringe fruen og meddele at jeg kom hjem likevel( så fikk hun jo tid til å sende elskeren på dør før jeg kom uventet hjem :p )
Vel hjemme ventet det en bedre middag og jeg belaget meg på å holde meg i hus og høre på vinden og fyre i ovnen.
Men mine gamle venner på flyplassen hadde ikke glemt meg, og de ringte kl 22 og lurte på om jeg fortsatt hadde tenkt å reise, da vinden hadde løyet litt og sjansen for en avgang til Bodø ca 23. Jeg vurderte litt, kikket på neste dags meteogram og fant ut at dette nok ville være en bedre løsning enn å sjanse på morgenflyet neste dag .. og møtet i Oslo var av den mer viktige arten, så jeg kjørte til flyplassen igjen for 4 gang denne dagen.
Nesten framme så jeg lysene fra en vilt dansende LN-WIE som kom skramlende inn på en ustø ferd fra nord og den landet omtrent samtidig som jeg kom fram.

Innsjekk og sikkerhetskontroll ble unnagjort på et par minutter og det var umiddelbar ombordstigning for alle da skipperen stressa på for å komme seg raskt avgårde. Ikke godt å vite hvor lenge det var gode nok forhold til å komme seg avgårde.
Avgangen ble framskyndet nesten 15 minutter og vi gikk ombord i et fly som stod på bakken og gynget og ristet godt i vindkulene.
Fin annonsering både fra både kaptein og flyvertinne som gjorde det helt klart at dette ville bli en reise med masse turbulens og risting fra første stund. Her var det bare å holde seg fast! Men meldingen ble gitt med fint glimt i øyet, slik at mange senket skuldrene der de satt. Take off mot sør og her gikk det ikke mange hundre metrene før vi var klar av bakken og satte nesen rett til værs. Og for en reise det ble de første minuttene. Jeg tror ikke det er mange turer jeg har vært med på som har slingret såpass.Jeg hadde mer enn nok med å ikke stritte for mye imot bevegelsene, men det var såpass at alt innholdet i flere av stollommene var i fri bevegelse mellom golv og tak! Men, ettersom vi steg såpass raskt opp og kom oss gjennom den verste turbulensen ble det noe roligere så snart vi var oppe på marsjhøyde. Også der merket vi godt av uværet og etter ca 10 minutter var det tid for nedstigning.
Igjen en meget god annonsering av kapteinen som forklarte at det var sterk og variabel vind, dominert av sidevind i Bodø, samt at han ville ta en uvanlig bratt nedstigning for å gjøre turen så lite ubehageilg som mulig.
Nesen ble satt mot bakken i bratt vinkel, og om det var noen som syntes at det var behagelig tror jeg de måtte være trøndere som hadde fått seg en skarp en for mye. Det rista og skranglet før vi etter noen minutter var bare noen få meter over rullebanen. Her skjedde det noe som jeg ikke har opplevd mange gangene, da vi fløy med tydelig sterk sidevind og turbulens laaaangt innover banen før han endelig klasket julene kontant i asfalten. Tror vi må ha fløyet minst en kilometer over banen bare noen få meter over bakken. På bakken var det tydelig sterkt vind, da ristingen fortsatte med uforminsket styrke helt til vi endelig kom oss ut av flyet og inn i terminalen.

En minneverdig tur dette, hvor jeg igjen blir full av respekt får det håndtverk som Widerøes piloter utfører i slike ekstreme forhold, dag etter dag! Jeg burde kanskje ha vært mer redd og urolig enn jeg var, men jeg er muligens for dum til det, samt at jeg VET at det er kvalitet bak stikke der framme!

Farmer
19-01-2006, 23:56
SK4105/18jan BOO-OSL 734
Etter en kort natt i 12 etg på SAS hotellet i Bodø, hvor vinden bare økte i løpet av natten og holdt meg tidvis våken med sin larm, var det tid for en kjapp frokost og taxi ut til flyplassen. Fikk litt plunder med min eticket på innsjekkingen, da jeg var ombooket så mange ganger, men det løste seg raskt og jeg kunne gå til gaten og ombord som en av de siste.
Vel ombord ble det noen minutter før avgangstid annonsert at vi nok ville få en forsinkelse fordi vinden var for sterk for å kunne ta av ...
Etter en liten stund skjedde det som gjorde denne turen minneverdig! Kapteinen kom ut ac cockpit og inn i kabinen, hvor han tok seg god tid og forklarte hvordan ståa var til alle passasjerer. Han gikk rolig nedover midtgangen og svarte på spørsmål og forklarte, og lot det ikke være noen tvil om at det kom til å bli en tøff avgang, men at det ikke ble noe av den før forholdene tillot dette. Hans lille spaser/infotur gjorde imidlertid at 6-7 passasjerer valgte å ikke reise og gikk derved av. Når dette var avsegstyrt taxet vi endelig ut til rullebanen hvor vi stod og ristet en god stund før pilotene tydleligvis fikk timingen til å stemme med vindkulene og vi dundret avgårde mot den sterke vinden. Etter en kort rulling på banen skjøt flyet til værs som en liten romferge, og det ble som kapteinen sa en litt "hårete" takeoff. Også her fikk vi føle naturkreftene til fulle, og slv om dette bare var fortroppen til Narve.
Men, etter mindre enn 5 minutter var vi over det verste av været, slik at resten av reisen var som en helt vanlig intetsigende innenlands LCC reise med SKBU

Også på denne turen var det kapteinens meget gode info, og ikke minst hans vandretur i kabinen som gjorde det stort inntrykket. Hans opptreden virket meget godt på engstelige passasjerer, samt at det viste også en herlig trygghet og ro i denne situasjonen som for mange av passasjerene nok var langt ute på skalaen for skremmende og ubehagelige opplevekser.

EB
21-01-2006, 08:53
Jeg tror nok jeg hadde vært blant de som hadde gått av... Flott historie...

LN-FHU
21-01-2006, 09:24
Spennede Farmer, slike kapteiner er det dessverre for få av. De fleste mener vel at det ikke er tid til denne type "annonsering" , og heller tar det over PA. Selv tror jeg at jeg ville følt det mye mer betryggende om jeg hadde vært flyredd, om kapteinen hadde kommet ut og demonstrert en slik trygghet.
Når det er sagt, stoler jeg 100% på cockpit, for jeg VET at det er flinke folk.

Jan
23-01-2006, 18:37
Vældig fin beretning, spændende flytur :up:

TOS
24-01-2006, 00:04
Flott rapport!

Min egen reise sørover fra TOS til OSL 17.1 var en av de mer turbulente jeg har opplevd. Det er ikke ofte man opplever at relativt store fly som B737 rister så godt at kaffekopper og laptop'er hopper og danser rundt (jeg hadde heldigvis ikke noe i koppen - serveringen var ikke kommet til meg, og jeg holdt et godt grep om PC'en...).

Kapteinen informerte godt om vær og føreforhold underveis. Det samme synes jeg har skjedd stadig oftere hos SKBU i det siste. Nye rutiner..? På min flygning fra LON til OSL i går kveld rapporterte kapteinen om årsak til forsinkelse, hvor det var oppstått feil på flyet og man måtte bytte. Han kunne da meddele oss om at det flyet vi satt i nå var et veldig fint fly..!:D ...og det hadde han jo forsåvidt rett i...

Dag Viking
26-01-2006, 12:54
Pratende kapteiner er helt topp! Skulle ønske det var flere av de. Mange i Norge var flinke guider på klare dager, litt geografi blir satt pris på av de aller fleste. Under dårlige forhold som i Farmers tur og en av mine flighter før jul, hjalp det nok for mange passasjerer å få litt info. :up:

Blubird
05-02-2006, 09:46
Uten tvil et stort pluss på flighten når man får en pratesjuk kaptein. Sist jeg fløy mellom Mo i Rana og Sandnessjøen i strålende vintervær fikk vi full guide om de ulike fjell og øyer underveis på den korte turen. Et stort pluss fra en av de eldste gutta i WF!

Desk pilot
07-03-2006, 13:09
Ei flott fortelling :) Jeg vil tro at dette var en uvanlig humpete flytur, selv i "Widerøe-land."

Jeg har selv vært med på en overflygning på Helgeland på grunn av sterk vind. Det er ikke ofte jeg er redd i fly (bør kanskje ikke innrømme slikt på et forum som dette), men da pilotene avbrøt landingen på Mo og gikk til Bodø istedet, pustet jeg lettet ut.

Har også hørt om en flytur der flyet har sirklet over Laksforsen i opp mot en time, bare avbrutt av landingsforsøk på Mosjøen når det var pause i elingene. De kom seg vist ned på siste forsøk før retur til Trondheim.

Men som en kjenning ved Elkem Mosjøen forklarte det: "Sånne flytura gir jo bærre ekstra valuta for pængan." Og så lo han rått. :biggrin