View Full Version : Går DY fremdeles fra M-terminalen på Schiphol ?
Sist jeg fløy DY AMS - OSL gikk jeg som vanlig til M-terminalen helt i enden av lufthavnen. Der var det 2 innsjekk skranker hvor de holdt på med DY flighter, men jeg sjekket inn på automat plassert rett ved siden av. Jeg gikk til security med kun min håndbagasje, og kom inn i den helt uinteressante M-terminalen. Den har vel sittekapasitet til 10 % av de som skal fly derfra på kvelden. Jeg kjøpte litt tax-free varer i kiosken, men da jeg skulle betale, kunne de ikke gjennomføre salget, fordi jeg skulle fly fra en annen terminal.
Da ble det litt forbauselse da jeg gikk tilbake til security for å bli sluppet ut igjen, og måtte peke ut vedkommende som hadde sluppet med igjennom. ( Flere sto og snakket med ham da jeg forlot security ). Jeg sjekket selv ikke boardingkortet, fordi jeg hadde jo alltid flydd derfra med DY. Så var det en lang tur bort til den 'normale' delen av AMS. M-terminalen er jo en LCC terminal med svært lite tilbud.
Nå skal jeg fly DY AMS - OSL neste uke, og lurer på om det kun var tilfeldig at den forrige flighten avgikk fra den normale delen av Schiphol,; er det noen som har flydd fra M i den senere tiden ? Og kan man egentlig sjekke inn i den vanlige av Schiphol delen for DY flighter ?
Det var et godt spørsmål det der. Min mor har i desember fløyet fra D men forrige uke var det som vanlig fra M. Nå sjekket jeg schiphol.nl og i dag så gikk den fra M02 men i morgen er den satt opp fra D66. Forstå det den som kan!
Merkelig -- dette forklarer muligens hvorfor jeg så en DY-maskin parkert ved D-piren for noen måneder siden.
Selv unngår jeg DY bevisst fra AMS både pga. M-terminal, men også den svært sene ankomsten på OSL....
Dette tror jeg merkelig nok avhenger litt av trafikken på SPL, stort sett er den planlagt på D-pier, men det skal ikke mye til før den er packed og da hender det at maskinene blir henvist til parkering helt nede på H-pier. Dette dog fra flyside, hvordan det er med innsjekk osv skal jeg ikke si noe om siden jeg aldri har flydd med DY der nede.
Innsjekk for DY er alltid i Departure 3.
Jeg er helt enig i at Pier M er stusselig.
Men utgangspunktet er vel at pier H og M er billigere å bruke? I tillegg er jo alltid check-in, som nevnt over, i departures 3 tilknyttet H-M.
MountainDew
23-03-2012, 21:39
Tok Norwegian til AMS tidligere i måneden og da parkerte vi på "hovedterminalen". Ved hjemreise var det fra M som er en ok terminal også.
Da har jeg vært en tur i AMS med DY. KKM ned og 'Greta Garbo' hjem igjen. Og begge flightene fra M. De sa at årsaken til at DY noen ganger går fra D, er at det er fullt på M. Men innsjekk foregår ved M, selv om maskinen går fra D.
Og hvilken overraskelse det var på M nå etter sikkerhetskontrollen. Det har blitt butikker der, internettplasser, større tax-free, stor bar / restaurant som var billigere enn de borte i den vanlige delen av AMS. Det åpnet 09. mars, men igår skulle det være offisiell åpning av den forbedrete terminalen. Borte er kiosken ( Grab and Fly ) , og det var blitt langt flere sitteplasser, selv om noen av disse arealene var bygget som tribuner.
Jeg hadde et D sete langt foran i flyet, og gikk derfor ombord som en av de siste. Ved gaten sto en gruppe nordmenn som alle var denied boarding. De hadde ikke sjekket inn ved skranken og fått boardingkort, og kun benyttet billetten fra DY for å komme gjennom sikkerhetskontrollen. Men dette var ikke godt nok for Menzies. De fikk beskjed om å gå tilbake til billettkontoret ( ?? hvor er det ?? ) og få boardingkort. Men det er ikke så enkelt når klokka er 2105, og flyet har avgang 2125. Maskinen sto på den aller yterste gaten. Dette så ikke ut til å være ikke førstegangsreisende. Jeg sa i fra til purseren ombord, men han sa det var lite de kunne gjøre. Den ene fra Menzies kom ombord og snakket med kapteinen og i telefonen, og jeg må si jeg ble veldig overrasket over at de lukket døren, og fløy fra de 7 som sto igjen. Dette trodde jeg crewet og menzies kunne ha ordnet opp på stedet. Denne dagen var alle de 4 innsjekkingsautomatene på M merket 'out of order'.
Når man slipper gjennom sikkerhetskontrollen med billett, skulle man tro det var godt nok. Og det blir vel ikke enkelt å få dette dekket på forsikringen når grunnen er 'denied boarding'. Neste DY maskin gikk jo et døgn senere, og et hotellopphold og morgenflyet neste morgen med KLM en vei, ville vel fort komme opp i 6 - 7000 kroner.
Ikke noe Norwegian vil ta ansvaret for dette. Det står krystall-klart i reisebetingelsene at det er kun i Norden at man kan benytte go-to-gate. Disse passasjerene må nok dessverre komme seg hjem på egenhånd.
Fra Norden står det nå. Kan godt forstå at det blir litt forvirring når "rett til gate" er tilgjengelig på utreise men ikke på returen.