PDA

View Full Version : Råd om kort til firmabruk


Dr. E
20-03-2012, 19:36
Hei godtfolk!
Jeg har akkurat kjøpt et firma (as), og tenkte i den forbindelse at det ville være fint om jeg kunne bruke et kredittkort til firmainnkjøp o.l.

Ønsket er selvsagt at det vil bygge seg opp en saftig poengbonus på kortet som kan tas ut i reiser. Det vil ikke være aktuelt med et personlig kort hvor jeg må sende regning videre til firma. Kun firmaansvar er det jeg ønsker.

Jeg er sikker på at noen her inne har gode tips! Omsetningen ligger på ca 5 mill og det er 4 ansatte, inkludert meg selv.

Kan Amex Eurobonus Platinum være et alternativ?

Fnate
20-03-2012, 20:38
For småbedrifter kan du bruke AmEx Corporate. Det er også fine kort og du kan da få en avtale for alle i selskapet.

Tegn også en bedriftsavtale med SAS, så får selskapet SAS Credits på alle reisene som de ansatte booker. Dette kan fort bli litt penger og du setter opp hvilke kort som skal belastes for reisene.

Samtidig samler de ansatte points for sine reiser, og det er viktig.

kekker
22-03-2012, 09:39
Jeg, som den særingen jeg er, benytter meg av Bank Norwegian sitt kredittkort og har intet å utsett på det. Jeg omsetter for i underkant av 300 000 på det kortet i året og det gir meg da ca 3 000 kroner å reise med hos DY i året.
Nå reiser jeg forholdsvis lite utenlands med DY, så jeg får ikke høstet så mye cash points på det. Men de som gjør det får 5% på eco biletter og 20% på fullpris, så da genererer det endel cashpoints. (Et cashpoint er en krone å bruke på flybilletter). Altså kjøper du en utenlands billett til 1000 kroner får du 50 cashpoints i eco og 200 for fullpris.

Kortet har ikke årsavgift og er ellers veldig lite spennende med tanke på lounger og anna snacks, med det funker knall for min del.

Jeg har kikka litt på diverse SK kort, men jeg klarer ikke helt å finne ut av hvor mye EB poeng er verdt, så jeg har latt det være.

Den største fordelen er egentlig at det er et Visakort, så det finnes svært få steder i Norge og verden forøvrig man ikke kan bruke kortet. En gang i blandt ramler jeg over steder som ikke tar kredittkort, så da er det greit å ha et debetkort i bakhånd.

Og før dere SK fanboys and girls går bananas over hvilken komplett idiot jeg er;

I know, I'm bigger than you and I don't care.. ;)

:72::72::72:

JoeW
22-03-2012, 11:26
Jeg mener dog det står med liten skrift i noen vilkår hos BankNorwegian at du maksimalt kan opptjene 1000 cashpoints i året gjennom kredittkortbruken (omsetning for 100K), selvom jeg vet om flere som har fått til mer enn dette...

EDIT: Mulig dette kun var i starten når Terra Bank handlet kortene.

kekker
22-03-2012, 12:19
Jeg var litt redd for dette jeg også, men det suser inn tullepenger i en jevn strøm, så det er det nok slutt på.
Siste registreringen av cashpoints (CP) som ble gjort på min konto i 2011 var 31.12, det var den nette sum av 1,54 CP, som tilsier at jeg kjøpte ett eller anna til 154 kroner den dagen..

Ser nå at reprasjonen på bilen min ble registrert med poeng den 17. mars, mens selve betalingen ble gjort den 14. mars, så det er snakk om noen dagers forsinkelse fra kjøpet blir gjort til CP er på plass.

Dr. E
22-03-2012, 12:31
SAS credits er vel og bra dersom man har mye reisevirksomhet i bedriften, men utgangspunktet mitt var at bruk av kortet på andre ting enn flyreiser ville generere poeng. Reising i jobbsammenheng vil ikke være mer enn ca 4 internasjonale konferanser i året for to personer. I tillegg til noe småplukk i Skandinavia.

I så måte ville vel Amex Eurobonus platinum være mer i mitt nabolag? Problemet er vel at dette ikke kan stå i bedriftens navn.
Jeg har ikke lyst til å skrive bilag på alt mulig rart for så å fakturere bedriften.

Er det uansett mulig å betale leverandører generelt i Norge med Amex, eller vil dette medføre en stor økonomisk ulempe?

Bank Norwegian fører desverre til aversjon hos meg (kan ha sammenheng med min SAS tilknyttning). ;)

Discus
22-03-2012, 12:40
Bank Norwegian fører desverre til aversjon hos meg (kan ha sammenheng med min SAS tilknyttning). ;)
Og DY Visakortet er vel også et privatkort og ikke et firmakort, som du var på jakt etter.

kekker
22-03-2012, 12:52
Bank Norwegian fører desverre til aversjon hos meg (kan ha sammenheng med min SAS tilknyttning). ;)

:p

Slikt som kan skje den beste! ;)

Men sånn ellers så tror jeg at DY kortet er personlig, så da er du like langt, jeg har svart belte i reiseregninger, så da går det på et vis, men det krever en viss form for selvdisiplin.