View Full Version : SAS om Norwegians finansiering av nye fly
Fjordheim
19-03-2012, 17:13
http://www.na24.no/article3358712.ece
Norwegian mener at SAS driver en svertekampanje, les mer i artikkelen ovenfor.
Mvh
Fjordheim
Høres underlig ut. Ordningen er jo også til SAS' fordel. Stiller meg egentlig litt tvilende til at dette er helt korrekt fremstilt.
Høres underlig ut. Ordningen er jo også til SAS' fordel. Stiller meg egentlig litt tvilende til at dette er helt korrekt fremstilt.
Ja, det høres rart ut. Hvis det medfører riktighet så er det imidlertid et nokså kraftig mangel på profesjonalitet...
SAS nyter vel ikke så mye godt av dette akkurat nå, og iallefall ikke i DYs størrelsesorden.
Nei, men det er ikke så lenge til man må begynne å planlegge litt, så hvorfor skite i sitt eget rede?
Commuter
19-03-2012, 18:11
Det er ikke heldig om SAS omtaler sine konkurrenter slik, og jeg synes artikkelen er ganske merkelig.
Allikevel pleier som oftest dette å bety at noen vrir seg i stolen (forutsatt at de har fått mer enn fem minutter å svare på):
NA24 har i hele formiddag prøvd å få kontakt med Sture Stølen i SAS og sendt over en rekke spørsmål uten å fått svar.
Å sverte sine konkurrenter gjør kun de som har produkter som ikke klarer konkurrere på vanlige
vilkår som pris og kvalitet. Hvis dette er riktig så tyder det på at man begynner å bli rimelig desperate... .
Slikt gjør bare ikke seriøse bedrifter (uansett om de har grunn til det eller ikke).
W
Jeg leste ikke artikkelen så nøye i første runde, men det er jo nokså oppsiktsvekkende at Norges største meglerhus ser seg nødt til å kommenter at dette er en svertekampanje fra SAS.
Jeg leste ikke artikkelen så nøye i første runde, men det er jo nokså oppsiktsvekkende at Norges største meglerhus ser seg nødt til å kommenter at dette er en svertekampanje fra SAS.
Kanskje ikke så rart at Sture Stølen har stukket hodet i sanden og gjort seg utilgjengelig.
Kanskje ikke så rart at Sture Stølen har stukket hodet i sanden og gjort seg utilgjengelig.
Tviler på at han kastet seg rundt og dro på ferie til Peru pga denne artikkelen.
Men sånn uten at jeg vet nøyaktig hvilke ord Stølen brukte så er da i prinsippet dette helt normalt! Norwegian smører på for å få sin drift til å se rosenrød ut overfor investorer. SAS, som har fremstått som taperen, vil på sin side så tvil om konkurrentene rosenrøde "virkelighet" for dermed å skape en annen og jevnere "virkelighetsoppfatning".
Det er jo bare et spill fra beggesbside, er det ikke? I krig, kjærlighet og PR er vel det meste lov.
NA24 har nå funnet ut hvorfor det ikke er så lett å få tak i Sture Stølen....
Det har ikke lykkes NA24 å få tak i Sture Stølen, da han er på reise i Peru, ....
Fjordheim
19-03-2012, 20:19
Jeg synes også at artikkelen er litt merkelig, eller kanskje unyansert er rette ordet. Som LN-MOW påpeker så er dette en ordning SAS selv, ihvertfall potensielt, kan ha nytte av.
For ordens skyld; selv er jeg stort sett fornøyd med begge selskap når jeg flyr med dem, mao. hverken anti/pro noen av selskapene.
Men sånn uten at jeg vet nøyaktig hvilke ord Stølen brukte så er da i prinsippet dette helt normalt! Norwegian smører på for å få sin drift til å se rosenrød ut overfor investorer. SAS, som har fremstått som taperen, vil på sin side så tvil om konkurrentene rosenrøde "virkelighet" for dermed å skape en annen og jevnere "virkelighetsoppfatning".
Det er jo bare et spill fra beggesbside, er det ikke? I krig, kjærlighet og PR er vel det meste lov.
Nå er vel bakgrunnen for oppslaget at Fondsfinans (?) har gått ut å kalt dette en svertekampanje, om jeg forstår oppslaget rett. Jeg vet imidlertid ikke hvilken rolle Fondsfinans spiller i finansieringsopplegget for DY.
Nå er vel bakgrunnen for oppslaget at Fondsfinans (?) har gått ut å kalt dette en svertekampanje, om jeg forstår oppslaget rett. Jeg vet imidlertid ikke hvilken rolle Fondsfinans spiller i finansieringsopplegget for DY.
Jo, forstod det også slik. Men historien har lært meg at selskaper som Fondsfinans sjelden går ut uten en agenda. Noe vil de oppnå og kanskje får vi en dag vite hva. Det ville forundre meg stort om ikke dette på en eller annen måte er del av spillet mellom SK og DY. Direkte eller indirekte.
ute_til_lunsj
20-03-2012, 11:58
Synes det sier sitt at artikkelen ligger på na24....
Ikke et medie som grupperes blant de jeg tar seriøst.
SAS-Steward
20-03-2012, 12:51
Har i dag snakket med en god kamerat som jobber innen finans.
Han forteller og beskriver at dette er noe alle selskaper som konkurerer gjør.
SAS trekker frem regnestykker for innvestorer og andre som viser at planene til f.esk Norwegian er feil, og at deres planer er bedre, og mer økonomisk forsvarlige.
Det samme gjør Norwegian, han har selv vært i 2 innvestormøter med Norwegian hvor de (DY) har virkelig dommedags dømt SAS.
At dette derimot sendes ut i media på denne måten synes han og flere av hans kolleger er trist, og illojalt. Det skader ikke bare SAS, men både fly og finansbransjen på sikt etter hans syn.
Det reageres også sterkt på at Norwegian i det hele tatt kommenterer dette, da de bedriver nøyaktig det samme spillet.
Hva jeg personlig mener er i, lys av dette nokså åpenbart vil jeg tro :-)))
Synes det sier sitt at artikkelen ligger på na24....
Ikke et medie som grupperes blant de jeg tar seriøst.
Tullete kommentar!:wow:
E24.no & di.se verkar hålla samma oseriösa nivå när det gäller nyheter från just flygbranschen. Sämre journalistik får man leta efter länge...
(MOL som driver ett av de största mest lönsamma flygbolag i EU har tydligt visat att "skitsnack" om andra flygbolag fungerar utmärkt, all PR är bra PR enligt MOL)
Her er en ny artikkel om emnet.
Er det hold i det Stølen påstår angående kostnaden med finansiering eller er det BS?
Skjønner ikke helt det som står i excelarket.
http://www.na24.no/article3359787.ece
Måtte le av denne: "- Det er vi uenig i. Norwegians fly er av høy standard og lett omsettelige, følgelig mener vi at flyene ikke skal klassifiseres som «junk», sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til NA24."
At denne analytikeren ikke skjønner at det er den finansielle ratingen, og ikke flyene, det er snakk om er nesten ikke til å tro. Hvor har Arctic funnet denne nissen?
w
Måtte le av denne: "- Det er vi uenig i. Norwegians fly er av høy standard og lett omsettelige, følgelig mener vi at flyene ikke skal klassifiseres som «junk», sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til NA24."
At denne analytikeren ikke skjønner at det er den finansielle ratingen, og ikke flyene, det er snakk om er nesten ikke til å tro. Hvor har Arctic funnet denne nissen?
w
Jeg lurer på om du skal tilskrive dette journalistens formuleringer. Såvidt meg bekjent er Sivertsen en meget anerkjent og dyktig analytiker som nok forstår disse begrepene bedre enn både meg og deg og alle oss andre her inne...;)