View Full Version : Spotting på SVG - Forslag ?
BraathensSafe1985
17-03-2012, 12:51
Noen som kan si noe om spotting mulighetene ved SVG ? Noen gode plasser og gode tidspunkt ?
Twin Otter
17-03-2012, 12:54
Spotterplattformen er vel en god plass å begynne. Ligger nedenfor Hovedredningssentralen. Her har du ikke direkte utsikt mot terminalen. Men du har god oversikt over Rullebane 18/36 som er den rullebanen som brukes mest.
thefearlass
24-03-2012, 10:58
Jeg er spotter på SVG og det finnes mange plasser du kan spotte fra!
som sagt er det en spotter platform du kan spotte fra, hvis du vil ha fly-ins og bane 18 er i bruk kan du gå eller kjøre til FMS (fly-museeum sola). hvis bane 36 er i bruk er det en kjempe fin plass hvor du får flya rett over hodet på deg. hvis du kjører rundt til 36 så er det en kjørsel som går opp en liten bakke, her går det an å parkere bilden din og det finnes skygge om det er for varmt. på 29 finnes det en buss holde plass hvor du kan stå og se flyna lande om de bruker den banen (skjeldent).
Håper dette hjalp deg!
-Daniel
Twin Otter
28-04-2014, 09:34
Heisann Sola-spottere.
jeg har sett at det etterhvert har kommet bra bilder fra østsiden av bane 36/18. Er det slik å forstå at området der den gamle hovedveien til Sola sentrum gikk nå kan fungere som spotterplass om morgenen/formiddag? Hvordan kan det da fungere med parkering i dette området. Ser det går en liten vei inn der med rundkjøringen. Går det an å parkere langs denne? Og kommer man over gjerdet med kameraet da, eller må man ha stige/gardintrapp?
sirpjalle
28-04-2014, 11:29
Med et lite forbehold om at jeg kanskje misforstår deg?
Vil tippe at man fremdeles kan gå opp på høyden og få gode bilder derfra.... Fikk en del gode bilder derfra da jeg ar en mer aktiv spotter.
Stod der jeg har markert rødt, og parkerte der jeg har merket med blått.
Twin Otter
28-04-2014, 13:05
Jeg vet om den plassen. Men aldri vært der oppe. Hvordan er det med parkering i nærheten der. Er det best å parkere ved Sola Sjø og spasere opp dit?
Jeg tenkte mer i området langs rullebanen der hovedveien mot Sola Sentrum gikk før.
sirpjalle
28-04-2014, 17:47
Man kan helt sikkert parkere ved Sola Sjø, men sist jeg spottet var det ikke lov å stå parkert før du kom inn til selve flymuseet. Og det er vel ikke nå heller?
Men som du så på bildet mitt, så er det to hauger, hvordan du kommer deg opp dit/har lov å stå der er jeg usikker på...
Mulig jeg snakker motsatt vei av det du vil vite?! :)
Twin Otter
28-04-2014, 17:50
Hei Sirpjalle,
Jeg har vært ute en tur i dag og traff en annen flyspotter som hadde svar på det jeg lurte på. Så jeg tror vi snakker litt motsatt vei av det jeg tenkte på. Tenkte mer på det å stå langs gjerdene der hovedveien før gikk slik at du får GA og Cargo-rampen samt flyplasshotellet i bakgrunnen av bildene...
Kjør ned mot Joaveien. Ta av der som åpningen i støyskjermingen er, ta til venstre med en gang. Så kommer du på en grusvei som fører deg til nedsiden av den haugen. Den haugen kan du bestige etter at du nesten har spjæra boksa di på gjerdet der. Enkel sak egentlig :)