View Full Version : Hvorfor er ikke OSL en stille flyplass?
intotheblue
13-03-2012, 20:42
Som topic sier! Har nå sittet 2x4timer på OSL denne uken. Kan ikke si noe annet enn at man blir irritert og sliten av den konstante masingen over PA anlegget. Ikke bare forteller de at boarding har start, men hvorfor flyet er forsinket, om man skal gå inn bak eller foran osv, ofte slik at halve terminalen hører det (gjerne med en gebrokken norsk i tillegg)... Kan ikke huske at det er slik på BGO, SVG, KRS osv.
Visst dette stemmer, så hvorfor?
(Så håper jeg har forstått definisjonen på en stille flyplass korrekt!)
Hilsen en fyr som snart har hodepine
Jeg har alltid trodd at OSL er en såkalt "stille lufthavn".
Googlet litt:
Jo Kobro: Hei, Takk for gratulasjon! Oslo Lufthavn er i utgangspunktet en såkalt "stille lufthavn" hvor opprop i størst mulig grad begrenser seg til aktuell informasjon i gate-området
Wiki: Lufthavnen er en «stille lufthavn», hvilket betyr at opprop over høytaleranlegget kun skjer ved spesielle anledninger, som for eksempel oppkalling av passasjerer og lignende.
Så spørs det hvor flink man er til å overholde dette?
FlightDeck
13-03-2012, 20:55
OSL var en stille flyplass da den ble etablert (bare søk på nettet), men den tid er jammen over.
EDIT: Novair svarte før meg. Husker at det stod at OSL er en stille flyplass ved siden av hver informasjonstavle og at avganger ikke ville bli ropt opp (eller noe liknende). Synes de verste oppropene er til Norwegian-avganger.
The Ticketor
13-03-2012, 20:56
Boardingopprop gjøres i nærområdet, og det er forhåndsbestemt hvor stor "spredning" et sånt utrop har. Når boardingutrop gjøres over hele piren så er det enten en feil eller ofte en non-schengenavgang der paxen noen ganger er så treige med å komme seg til gaten at man gjør et sådant utrop. Køen i passkontrollen kan også være lang til tider, noe som av og til kommer som en overraskelse på en del pax.
Noen "stille lufthavn" vet jeg ikke om OSL kan kalles egentlig, men utropene trenges. Hvordan skal man ellers gi informasjon til pax om hvordan boarding skal foregå? Siste utrop trenger man, og rope på pax trenger man også gjøre alt for ofte. Ser ikke at man kan endre alt for mye på dette egentlig.
SAS-Steward
13-03-2012, 21:06
OSL er den værste "stille" lufthavnen jeg vet om.
Helt utrolig hvor mye som bare MÅ sies over pa anlegget på den flyplassen.
Satt for en stund siden, og begynte¨å telle for en flight (nevner ikke selskap)
Men det var siste opprop 4 ganger, absolutt siste opprop 5, og nå er gaten stengt 3 ganger. Dette på en og samme flight.
Ufattelig irriterende.
Hvordan boarding skal foregå kan gjøres lokalt i gaten, det samme med boarding start.
Rope på manglende pax er vel så å si det eneste man må gjøre i hele terminalen.
Joda, de gjorde et stort poeng av at OSL skulle være en stille flyplass. I begynnelsen var det vel også kun OSL's infoskranke som kunne kalle over større områder. Dette ble det imidlertid fort slutt på og jeg har ved besøk merket meg at anarkismen synes å råde (igjen)... ;)
Nå har jeg tilbrakt mine timer ventende på fly på gardermoen, og egentlig aldri sett på dette som problem. Uansett er det jo slik at dersom en plasserer seg på et av "vannhullene" fra 23 og nedover på innland, så har man som oftes 4-6 gater i umiddelbar nærhet. Kan fort da oppleves som opprop i hele piren, selv om det faktisk bare er den gaten det kommer fra. Har forøvrig aldri opplevd at det har vært bruk av calling over hele innland for fly fra gaten hvor stort sett prop går fra. Så noe selektering er det.
Må være mye feiltrykking. Ventet på BGO-flight forleden, og det gikk tre fly til Bergen omtrent samtidig (var vel ved 16-17-tiden). Ble litt komisk når det er to samtidige avganger, og den ene blir ropt opp over hele terminalen uten flightnummer - "Da ønsker vi gjenværende passasjerer til Bergen velkommen ombord". Det ble en del fomling blant pax i kø på de to andre gatene som ikke hadde startet boarding.
The Ticketor
13-03-2012, 23:43
Da er det nok noen som har trykt på feil knapp, samt slurvet med oppropet selvfølgelig.
tackle55
14-03-2012, 02:26
Joda, OSL skal være en "stille" flyplass. Men hva hjelper det når en av handlingagentene "bryter" denne regelen hele tiden, uten at det får konsekvenser? Vet at verneombudene til mine gamle kolleger gateside tar dette opp med OSL nesten hver måned, og blir lovt at de skal få konkurenten til å skjerpe seg.
The Ticketor
14-03-2012, 09:44
Om det skal bli en skittkastingkonkurranse mellom handlere i den her tråden, så skall du være helt sikker på at mye skitt kommer å sitte fast på din arbeidsgiver, tackle55. Jeg jobber ikke i handling lenger, men jeg har gjort, og jeg jobber fortsatt på OSL. Jeg ser og hører også ting som blir gjort.
Noe av årsaken er jo også at flyselskapene rent faktisk ønsker mange opprop gjort av sine handlingagenter. Og angående skittkasting: Jeg har jobbet hos tre ulike handlingagenter på OSL uten nevneverdig forskjell i opprop -- eneste jeg skal være med på at er at DYs opprop i større grad gjøres på svensk! ;-)
The Ticketor
14-03-2012, 10:17
...eneste jeg skal være med på at er at DYs opprop i større grad gjøres på svensk! ;-)
Det er, desverre, helt korrekt! :-)
Som billetøren sier, Tackle55, kast ikke stein i glasshus :)
Det er flere problemer her. Det ene er manglene opplæring hos handlerne, den er ikke god nok. Så ønske mange selskaper et fast oppsett med opprop. Mange som er fullstendig hinsides fornuft.
Det er flere "settinger" man har for et opprop.
Lokalt - kun ved egen gate
Utvidet lokalområde - nærmeste gatene
Terminal - hele terminalen.
I det gamle oppsettet var det slik at lokalt og utvidet lokalt gikk "live" når man snakket.
Mens "terminal opprop" gikk i opptak. Veldig mange likte ikke å høre seg selv "live" og brukte derfor terminal opprop konsekvent.
OSL har nå fått nytt utstyr hvor man kan styre dette selv, og man kan selv velge om man vil kjøre live eller med opptak.
Men OSL får selv ta på seg litt skyld, for de ønsker i utgangs punktet at man bare skal benytte lokalt opprop. Problemet her er at det er det ingen, absolutt ingen som hører. Slik at man som et minimum må ta "utvidet lokalområde" og da er det flere gater som hører dette.
Det tas ofte opp med handlerne fra OSL at man skal roe ned opprop, men det skjer absolutt ingen ting i praksis. Og her har alle handlere en lang vei å gå.
Til orientering, i alle de årene jeg selv har jobbet i terminalen så har noen av de mest effektive flightene vært de helt uten opprop. Mange passasjerer hører allikevel ikke hva som sies, så det er like greit å kun si noe når det nærmer seg slutten og det begynner å haste litt for enkelte.
S
The Ticketor
14-03-2012, 10:21
Liten korrigering, eller heller klargjøring: Det er "Pir vest/øst" som er det tredje valget, med andre ord innland/utland. Det du skrev kan leses som om utropet kommer på HELE airside. Det er det kun OSL som kan gjøre.
Ellers 100% korrekt at minimum utvidet nærområde må benyttes. Om ikke så er det stort sett bare den som gjør oppropet som hører det.
Om ikke så er det stort sett bare den som gjør oppropet som hører det.
Og knapt det...
Det er jo ikke bare opplysninger om gate, man blir halvsprø av å høre alle beskjedene på 14 språk fra OSL sjøl med "praktisk" info.