View Full Version : Håndbagasje og overvekt (sårbar bagasje)
Obs. Gjelder kun håndbagasje:
Hva skjer om man har med 12 kilo håndbagasje på f.eks. Ryanair og den blir veid? Må man "kun" betale for overvekt eller må man ta ut de 2 kiloene og sende via lasterommet sammen med de andre koffertene? (Håndbagasjekofferten min er innenfor målene) og jeg har med utstyr (foto og data) som absolutt ikke egner seg for lasterommet.
Hei og velkommen til Flyprat.
På Ryanair hadde jeg nok vært forsiktig selv om noen, sånne som imm her på forumet nok kan gi det mest kvalifiserte svaret. Dog ville jeg forsøkt å komme meg under grensen.
Har vært borti at bagasjen blir veid flere ganger, også på nettverksselskapene.
Hei. endel folk som skriver i andre forum at Ryanair ikke så ofte veier håndbagasje. For det er altså håndbagasje jeg ref. til. Da får jeg være forsiktig. Noen flyplasser som er verre enn andre? Er det Ryanairpersonell ved innsjekkingen da evt. som også veier håndbagasjen? Jeg har aldri opplevet at min håndbagasje har blitt veid, men så har jeg ikke reist med Raynari heller (har reist i 25 år).
Men hva dette betyr er jeg usikker på: "IMPORTANT - If you arrive at the boarding gate with more than one item of cabin baggage or if the item exceeds the maximum permitted dimensions or weight, we reserve the right to either refuse carriage of the item or where available airport staff may charge a fee of Euro 50/GBP 50 to check the bag into the hold of the aircraft. If you are unsure if your cabin bag complies with our maximum permitted cabin bag weight and dimensions, please check with the staff at the Bag Drop Desk, before going through security."
Chriscross
13-03-2012, 10:36
Det der betyr at dersom de "fersker deg" med to kg for tung bagasje må du betale 50 Euro for å få den med deg. Er du sent ute og stuerne har dårlig tid må du kanskje kaste to kg.
Imm kan sikkert bekrefte /avkrefte om dette gjennomføres på Torp.
Har planer om å være ut i god tid. Ikke aktuelt å kaste noe fotoutstyr :-)
Skal fly fra Rygge!
og hva betyr evt. "to check the bag into the hold of the aircraft."? Menes det da lasterom eller inne i flyet?
Får man da evt. bært selv denne etter at vært inne i flyet?
og hva betyr evt. "to check the bag into the hold of the aircraft."? Menes det da lasterom eller inne i flyet?
Får man da evt. bært selv denne etter at vært inne i flyet?
De mener nok i lasterommet på flyet. Har et par ganger vært med på at det kommer en dame med håndvekt ved gaten for å veie all håndbagasje. Dette har vært med Luftfransa.
Ellers har jeg blitt bedt om å sette håndbagasjen på vekta ved innsjekk en rekke ganger.
Og er det for mye får den en bagasjelapp og blir sjekket inn ved gate. Da er det ikke du som bærer og laster og den går i lasterommet de gangene jeg har opplevd dette.
Jeg er en hai på å få alt i håndbagasjen men har alltid en liten flat pose/nett til det mest kritiske oppe i kofferten. Sånn "just in case rat-trap"
AirbusTrond
13-03-2012, 13:59
Sist gang jeg dro fra Rygge stod det en vekter rett før sikkerhetskontrollen ved en vekt. Alle som hadde realtivt stor håndbagasje måtte veie den.
Men hva skjedde om de så at det var for mye vekt?
Dette med vekt har vel noe med sikkerheten å gjøre så ikke fly blir overbelstet. For vekeren får vel ikke noe provisjon for å veie håndbagasje fra Ryanair. Er dette like strengt ellers i euoropa eller er noen land slakkere?
Blir håndbagasjen veid og det veier over 10 kg får du ikke ha den med deg som håndbagasje. Du kan jo da selvfølgelig hive 2 kg og veie på nytt, men da er det kanskje bedre og ta med 2 kg mindre i utgangspunktet. Hvis ikke må du betale 60 Euro i gebyr, og bagasjen vil bli lagt i lasterommet sammen med øvrig bagasje.
Har flydd mye med Ryanair og det er litt hipp som happ om håndbagasjen blir veid eller ikke. Har skjedd i CRL, STN, NYO m.fl. men har også flydd dit uten at de har veid, så er ikke noe klart system i det.
og bagasjen vil bli lagt i lasterommet sammen med øvrig bagasje.
Legges den da tilbake i egen koffert? Det er vel da ikke mulig. Eller får man noe å legge den i (antagelig ikke). Så man kan da risikere at det som evt. må legges i lasterom blir skadet. Dette er vel da dekke av reiseforsikring= Er de petimeter slik at om veier 10,5 kilo så skal 0.5 kilo ut?
Legges den da tilbake i egen koffert? Det er vel da ikke mulig. Eller får man noe å legge den i (antagelig ikke). Så man kan da risikere at det som evt. må legges i lasterom blir skadet. Dette er vel da dekke av reiseforsikring= Er de petimeter slik at om veier 10,5 kilo så skal 0.5 kilo ut?
Er bagen på 12 kg og du skal ha den med deg er det nok slik at hele bagen havner i lasterommet. Dette er en såkalt Gate Bag og koster 60 EUR. Om du kan ut det som veier for mye og kun sende det tror jeg ikke er en god løsning, husk på at det blir lagt i lasterommet som en hvilken som helst annen bag sjekket inn på vanlig måte og således bør være forsvarlig pakket.
Men er det god tid når du blir veid og innsjekk ikke er stengt, er det godt mulig at man kan bli henvist til å sjekke inn håndbagasjen istedet på vanlig måte. Det har hendt meg selv på CRL, måtte gå ut av sikkerhetskontrollen igjen for å sjekke inn håndbagasjen, det koster også 60 Euro.
Hvor strenge man er og hvordan man runder av tallene vet jeg ikke og vil sikkert variere veldig fra sted til sted og person til person. Men har selv fått OK på 10,5 på Skavsta en gang, om det hadde gått med 10,6 vet jeg ikke. Men reglene er klare: så fort håndbagasjen er over 10 kilo så er den for tung til å ta med ombord.
Husk også maxmålene på 55cm x 40cm x 20cm og at det kun er 1 stk håndbagasje pr pers, og da regner man også f.eks. håndvesker etc som 1 stk. Unntaket er at på Rygge får du ha med en tax-free pose i tillegg.
For å gjøre reisen minst mulig stressfull vil jeg på det sterkeste anbefale at du finner en løsing som gjør at du ikke reiser med noe mere, tyngre eller større enn det som er tillatt, det gjør reisen betraktelig mindre stressende og mer behagelig, da du slipper å uroe deg for noe som helst :-) Ergo: putt det mest skjøre du har i håndbagasjen opp til 10 kg, har du mer enn det pakk resten godt i innsjekket bagasje istedenfor. Det kan fort bli en billigere løsning enn å gamble også.
Takk for råd EHBK. "Unntaket er at på Rygge får du ha med en tax-free pose i tillegg. " Men gjelder dette også for Ryanair?
Takk for råd EHBK. "Unntaket er at på Rygge får du ha med en tax-free pose i tillegg. " Men gjelder dette også for Ryanair?
Jepp, gjelder Ryanair også. Men er ikke så mye til hjelp for annen bagasje da de veier før sikkerhetskontrollen, ihvertfall på Rygge når de veier der slik som AirbusTrond skriver.
Bedste råd - specielt når det drejer sig om Ryanair, der er kendt for at være meget lidt fleksible på dette område - er vel at overholde de bagageregler som flyselskabet opgiver. Altså at holde håndbagagen indenfor målene og under 10 kg. Alternativt betale for en kuffert til de ting, der kan tåle at komme i lastrummet.
Jeg har opplevd at ryanair veier håndbagasjen to plasser, BRE og STN. På sistnevnte plass har de jo egen pir til omtrent alle avgangene sine, slik at det her står folk og kontrollerer på veien ut dit. På BRE gjør dem det rett ved sikkerhetskontrollen. Har aldri opplevd å måtte veie bagasjen på veien til desse plassene, bare på veien hjem. Heller aldri blitt veid med andre flyselskap.
Jeg har ikke mye mer å tilføye. Kan bare fortelle at på Torp så sjekker vi vekta på håndbagasjen på innsjekk av og til. Er det åpenbart at du sliter med å løfte bagasjen din så blir den nok kontrollveid.
På Torp aksepteres nå også en taxfree pose i tillegg til vanlig håndbagasje. Dette er ikke et Ryanair påfunn, men bestemt lokalt av flyplassen (som får provisjon av taxfree salget).
Hvis store verdier står på spill, hvorfor ikke kjøpe en koffert på 15 kg t/r og også ha med den friheten ev å ha med noe mer klær og annet og også plass til shopping hjem..:spin
ute_til_lunsj
13-03-2012, 20:17
Ta på deg en jakke med diiiigre lommer, så kan du evnt. bære noe på kroppen ;)
The Ticketor
13-03-2012, 20:27
Ta på deg en jakke med diiiigre lommer, så kan du evnt. bære noe på kroppen ;)
F eks herfra: http://www.scottevest.com/
Fryktelig OT, men never mind ;) I syttiåra med PA var det 20 kg inkl håndbagasje,og på den tiden var det selvfølgelig ikke security etc.
Mange turer fra USA leverte jeg en tom håndbagasje bag på vekta med kofferten. Fikk tag på håndbagasjen, ruslet til , på den tiden, oppbevaringsbokser. Fylte opp maange kilo and off jeg dro...:colgate:
Takk for kreative innspill. Noen som vet noe om forholdene på flyplassen i Valencia Spania? Er de like rigide der? Jeg klarer meg fra Norge til Spania via en venn jeg reiser med, men reiser videre fra Valencia alene. Er det vanlig å veie håndbagasjen der?
Takk for kreative innspill. Noen som vet noe om forholdene på flyplassen i Valencia Spania? Er de like rigide der? Jeg klarer meg fra Norge til Spania via en venn jeg reiser med, men reiser videre fra Valencia alene. Er det vanlig å veie håndbagasjen der?
Som folk har sagt - regelen er 10 kg hos Ryanair. Har du med mer kan du risikere å ikke få med deg bagasjen inn i flyet uansett hvilken flyplass det er. Ønsker du overhodet ikke å gamble på det så ikke pakk mer enn 10 kg i håndbagasjen.
Tror jeg ingen kan svare på ;). Tilbake til gardering og da kan du fylle opp kjøpt koffert med god Serrano og annen god mat.. Det hadde jeg gjort..:)
AirbusTrond
13-03-2012, 23:10
I Valencia veide de koffertene ved ombordstigning, så vidt jeg husker. Men jeg hadde jo selvsagt innsjekket koffert FRA Valencia, full av serrano og annet snacks..
Har flydd FR veldig mange ganger og som nevnt er det hips om hap! Er primært koffertmålet de går på, jeg har flere ganger fra hhv, STN,LGW,BCN,DUB,KRK,TLL osv hatt godt og vel 15kg uten å betale ett rødt øre ekstra tiltross for at jeg har måtte plassere den i "mål-boksen". Men jeg har sett folk kle på seg mer klær for å kvitte seg med kg, meg selv inkludert i tillegg til at jeg har hatt ting hengende rundt halsen (Sko) og kneppet igjen jakka, har også hatt diverse tyngre ting i lommene. Er snakk om at du bare skal bære de fra gate og inn på flyet, bare ha en ekstra pose i kofferten som du kan legge det tilbake i når du er ombord,så er bare å være kreativ :)
Det er laptopen som gjør utslaget. Men kanskje det finnes et slags plagg man kan putte den inn i (15 tommer)? Så at det fantes jakker som passer med Ipad, men laptop veier jo 3 kilo og er endel større.
Kanskje det ville være greiest å sende en vanlig bagasje, og putte Noe fra håndbagasjen over i den?
flybilletterbillig
14-03-2012, 09:03
Det egentlig avhenge om flyplassen. Og så vidt jeg har sett, kun lave lavprisselskapene (Ryanair, Wizzair; Jetair) kontrollere vekten og storrelse. Norwegian har aldri kontrollert meg. Lavprisselskapene har aldri sjekket vekten av bagasjen min i Rygge, men noen ganger på forskjellige steder som Charleroi (Belgia), Dublin (Irland) og Girona (Spania). Jeg har ikke fløy fra Valencia, men jeg ville ikke prøve å være ute av grensene der, med mindre hvis du kan kaste bort alt som er ute av grensen.
Det avhenger også av flyplassen, men de kan sjekke både før passering sikkerheten og etter. De vil sjekke om bagasjen har rett størrelse, vekt og hvis alt er i en bag. Hvis du kler deg tonnevis av klær og sette tunge ting i lommen det aldri har vært et problem (jeg gjorde det noen ganger = D).
Vær også oppmerksom på at i de fleste av flyplassene på en pose eneste begrensningen omfatter duty free! Angivelig det ikke gjelder for Norge (sannsynligvis fordi det meste av inntektene til de små flyplassene her er fra dutyfree salg = D)
Kanskje det ville være greiest å sende en vanlig bagasje, og putte Noe fra håndbagasjen over i den?
Det MÅ da gjøre dette til en lettere og hyggeligere tur? Du har vel umulig KUN elektronikk i håndbagasjen?
Det egentlig avhenge om flyplassen. Og så vidt jeg har sett, kun lave lavprisselskapene (Ryanair, Wizzair; Jetair) kontrollere vekten og storrelse. Norwegian har aldri kontrollert meg. Lavprisselskapene har aldri sjekket vekten av bagasjen min i Rygge, men noen ganger på forskjellige steder som Charleroi (Belgia), Dublin (Irland) og Girona (Spania). Jeg har ikke fløy fra Valencia, men jeg ville ikke prøve å være ute av grensene der, med mindre hvis du kan kaste bort alt som er ute av grensen.
Det avhenger også av flyplassen, men de kan sjekke både før passering sikkerheten og etter. De vil sjekke om bagasjen har rett størrelse, vekt og hvis alt er i en bag. Hvis du kler deg tonnevis av klær og sette tunge ting i lommen det aldri har vært et problem (jeg gjorde det noen ganger = D).
Vær også oppmerksom på at i de fleste av flyplassene på en pose eneste begrensningen omfatter duty free! Angivelig det ikke gjelder for Norge (sannsynligvis fordi det meste av inntektene til de små flyplassene her er fra dutyfree salg = D)
Norwegian sjekket haandbagasjevekt i Gaten på Malpensa - smekkfull -800 på en varm dag med høy luftfuktighet, så det forekommer selv hos de "beste":o
Norwegian sjekket haandbagasjevekt i Gaten på Malpensa - smekkfull -800 på en varm dag med høy luftfuktighet, så det forekommer selv hos de "beste":o
SAS er det eneste selskapet som har sjekket meg, i CPH endog med EBG (men la gå sa hun dog -- SAS tillater jo kun 8K!) -- og til stadighet hos SAS i AMS hvor jeg nå bevisst holder meg unna check-in (som ikke er så lett, da kioskene er i ustand halvparten av gangene) for å slippe å sjekke inn bagasje.
Det MÅ da gjøre dette til en lettere og hyggeligere tur? Du har vel umulig KUN elektronikk i håndbagasjen?
Hei. Takk Joe. Det er kun elektronikk... Men det ska gå bra. Finner løsninger :-)
Kupper denne tråden.
Jeg har en CPAP maskin (pustemaskin), som er å regne som medisinsk utstyr, denne skal jeg strengt tatt ha med seg i håndbagasjen, selv om jeg slurver litt der.
Uansett, kan man ha med seg denne, i tillegg til vanlig håndbagasje?
Jeg har en attest som sier at maskina er medisinsk utstyr, men det er greit å vite om jeg kan regne med å få med meg håndbagasje i tillegg.
Det blir som det meste annet av "nødvendige hjelpemidler". Om pustemaskina er nødvendig for deg å ha lett tilgjengelig, så skal det kunne gå som tillegg til håndbagasje. På samme måte som vi ikke kan kreve ekstra betalt for frakt av f.eks. rullestoler...
Samtlige selskaper jeg jobber eller har jobbet med tilater CPAP ombord og alltid i tillegg til håndbaggasje. Enkelte (AF, BA, EK og KL) krever riktignok at du varsler på forhånd slik at det ligger i bookingen før du sjekker inn.
sabergum
24-06-2015, 09:15
Tilogmed Ryanair aksepterer dette (etter egen erfaring), men det må varsles/godkjennes på forhånd. Mener jeg fikk en "excess cabin baggage voucher".