PDA

View Full Version : SAS åpner ny rute mellom Stavanger og Paris

killbox
12-03-2012, 12:41
Finfin gladsak på Aftenbladet (http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/SAS-starter-direkterute-til-Paris-2942056.html#.T13e8eWb6So/)

I tillegg kan det det nevnes at KLM utvider (http://www.boarding.no/art.asp?id=49209) tilbudet til Amsterdam. Nå blir det fem daglige avganger :)

- Ruten skal flys fire ganger ukentlig - hver mandag, torsdag, fredag og søndag ut oktober måned med muligheter til å fortsette som helårsrute utover vinteren.

Glenn
12-03-2012, 12:55
Rutetider:
SVG-CDG 18:50 - 20:45 145 737
CDG-SVG 21:35 - 23:30 145 737

SVG-CDG 08:30 - 10:25 7 737
CDG-SVG 11:20 - 13:10 7 737

Oppstart 27. august.

EK 007
12-03-2012, 13:00
Denne ruten var noe uventet, men selvfølgelig en gledelig overraskelse. Vi får håpe at SAS lykkes.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/SAS-starter-direkterute-til-Paris-2942056.html#.T13j9fGDjk4

SAS starter direkterute til Paris
Rogalendinger kan stifte nærmere bekjentskap med franske severdigheter som Eiffeltårnet, Champs-Elysees og Triumfbuen når SAS 27. august åpner direkte flyrute mellom Stavanger og Paris.

- Ruten skal flys fire ganger ukentlig - hver mandag, torsdag, fredag og søndag ut oktober måned med muligheter til å fortsette som helårsrute utover vinteren.

Helganes
12-03-2012, 13:05
Flott initiativ av SAS! Hvordan er connection med Star Alliance på CDG?

killbox
12-03-2012, 13:11
Veldig bra tiltak av SAS, bare synd at rutetidene var litt så som så.

Utreise 18:50 er seint og 08:30 er litt tidlig.

EK 007
12-03-2012, 13:15
Jeg stusset over noe som stod i artikkelen i Aftenbladet....:

"Det er andre gang SAS satser på en direkteforbindelse mellom Stavanger og Paris. Forrige gang - for seks år siden - var det bare en enkeltflyging en gang i uken."

Kan ikke huske at SAS har hatt direkteflyvninger til Paris fra Stavanger, og ihvertfall ikke i "nyere" tid. Husker at Air France fløy med B737 via Gøteborg, på 80/90-tallet.

EK 007
12-03-2012, 13:20
Ruten ligger allerede ute for salg....

Flightnr er SK831 / SK832.

LN-RRA
12-03-2012, 13:32
Kan ikke huske at SAS har hatt direkteflyvninger til Paris fra Stavanger, og ihvertfall ikke i "nyere" tid. Husker at Air France fløy med B737 via Gøteborg, på 80/90-tallet.

Det stemmer det, SAS hadde en ukentlig rundtur mellom Stavanger og Paris/CDG på lørdag morgen i 2005/2006. Avgangstiden var rundt kl 8 om morgenen på lørdager, med retur på ettermiddagen.

barca
12-03-2012, 13:39
Jeg stusset over noe som stod i artikkelen i Aftenbladet....:

"Det er andre gang SAS satser på en direkteforbindelse mellom Stavanger og Paris. Forrige gang - for seks år siden - var det bare en enkeltflyging en gang i uken."

JEg husker at jeg tok direkte flyet med SAS våren 2006 til CDG. Tror det var rundt 15-20 passasjerer i flyet da. Ruten gikk en gang i uken sammen med en flyvning til FCO som også gikk hver lørdag og en gang i uken fra SVG våren 2006. Returen husker jeg reiste på en søndag 8 dager senere og flydde da CDG-OSL-SVG.

Uansett håper jeg at ruten blir suksess og ønsker den lykke til. Da er det bare til å støtte oppom ruten.

jb1
12-03-2012, 13:40
Hyggelig nyhet. De kommer kanskje Air France i forkjøpet. Jeg vet at KLM normalt betjener Norge for AF-KL, men oljevirksomhet er viktig i Frankrike også, så en direkterute settes det nok pris på også fra fransk side.

Star Alliance videreforbindelser er det med bl.a United, Aegean Airlines, Air Canada, Asiana, Singapore Airl., TAM, Thai, Turkish, US Airw. og Lufthansa, uten at jeg vet om rutetidene passer.

FlyboyKarsten
12-03-2012, 14:48
Dette blir bra. Mellom SVG - Paris har bare ventet på denne ruten egentlig, det er jo en stor by som folk elsker og reise til. Håper ruten går bra slik den blir helårs, krysser fingrene.

JoeW
12-03-2012, 15:27
Hyggelig nyhet. De kommer kanskje Air France i forkjøpet. Jeg vet at KLM normalt betjener Norge for AF-KL, men oljevirksomhet er viktig i Frankrike også, så en direkterute settes det nok pris på også fra fransk side.

Tenkte det samme, og at det eventuelt kan være et trekk for å unngå AF-konkurranse.

jb1
12-03-2012, 15:48
Dette blir bra. Mellom SVG - Paris har bare ventet på denne ruten egentlig, det er jo en stor by som folk elsker og reise til. Håper ruten går bra slik den blir helårs, krysser fingrene.

Det ser jo slik ut siden de starter opp etter sommerferien. Kanskje en rute med sommerpause. Paris er en fantastisk by, men er best paa hoesten og vaaren.

sk931
12-03-2012, 17:38
Lækkert for jer i Norge dette....
Hvor får SAS flyene fra ??...For denne og nogle af de andre nye ruter fra Norge var vel ikke med i den store pakke der blev offentlig gjort sidste år
Hilsen Ole

Star Flyer
12-03-2012, 21:06
Gratulerer til SAS! Men de er da virkelig på offensiven nå..
Slipper omtrent en ny rute hver uke ;-) Får håpe de lykkes!

Men synes det var sen ankomst i CDG.. passer dette videre for transfer i STAR eller er det litt sent?

bamseh
12-03-2012, 23:21
Tenkte det samme, og at det eventuelt kan være et trekk for å unngå AF-konkurranse.
Tror jeg også. Hørte for en stund tilbake at AF luktet på muligheten til å fly 2 daglige, og dette kan vel stikke en kjepp eller to i hjulene for nettopp det.. hadde sikkert vært en fin rute for et par daglige Embraers f.eks..

Muligens litt tynt for 2 A318 om dagen siden det i stor grad blir i konkurranse med seg selv til Amsterdam..

JoeW
12-03-2012, 23:43
Tror jeg også. Hørte for en stund tilbake at AF luktet på muligheten til å fly 2 daglige, og dette kan vel stikke en kjepp eller to i hjulene for nettopp det.. hadde sikkert vært en fin rute for et par daglige Embraers f.eks..

Muligens litt tynt for 2 A318 om dagen siden det i stor grad blir i konkurranse med seg selv til Amsterdam..
Problemet er nok frykt for å kannibalisere AMS-ruten, men vil tro AF følger nøye med på hvordan SAS gjør det nå. Sammenlignet med daglige avgang(er) med Regional (kan vanskelig tenke meg noe annet enn Embraer) er det fortsatt mye å gå på ift det SAS nå tilbyr.

Forsåvidt også interessant at SAS forsøker seg -- og foreløpig bare gir ruten 2 måneder (sept+oktober). Friskt!

Fnate
13-03-2012, 00:35
Det må da være ganske sære flytider? Har dette engang en teoretisk mulighet for å lykkes? Ingen forretningsreisende tar vel 18:50 flyet til CDG? Og for de andre er det vel ikke så mye å connecte med om man skal videre med landing kl 20:45?

Og ingen avganger tirsdag + onsdag. Pussig opplegg. Virker litt som om "man har et fly stående, så why not".

Eller er det noe jeg har misset her?

LN-MOW
13-03-2012, 00:39
Har man et morgenmøte eller konferanse er det greit med et fly etter arbeidstid. Connectionpax er jo ikke target her.

Forøvrig mistenker jeg at dette er et 'ledig' fly, ja ..

LN-RRA
13-03-2012, 01:20
Lækkert for jer i Norge dette....
Hvor får SAS flyene fra ??...For denne og nogle af de andre nye ruter fra Norge var vel ikke med i den store pakke der blev offentlig gjort sidste år
Hilsen Ole

Man tar i mot nye -700/-800 og lar være å fase ut -400/-500 i noen måneder til:colgate:.....spøk til side.....lurer også på dette her, men så er det jo slik at flere av de 12-13 nye rutene som ble annonsert for noen måneder siden, slutter å gå i august/september, blant annet SVG-BCN, SVG-NCE, SVG-PMI.

Basse-HAU
13-03-2012, 06:49
AF må vel kutte kraftig i kostnader, og har vel ikke råd til å prøve seg på nye ruter som er litt bob bob. 2 daglige er absolutt det beste men høres litt mye ut.
Klarer SK bragden med å gå business pax ut/inn via SVG er mye gjort, skal retur gjøres samme dag er det muligheter for å gå via OSL.

barca
13-03-2012, 09:48
Så lenge SAS klarer å fylle flyet med 50-60% i hver tur så tror jeg at ruta vil gå hele året. KAnskje det kan og være snakk om daglige turer. Who knows. MEn jeg synes at avgangstidene fra SVG er litt merkelige, langt ut i kvelden. Dessuten synes jeg og at det er merkelig at ruta ikke har oppstart i f.eks. juni, når mange tar sommerferie.

Someone
13-03-2012, 10:02
Så lenge SAS klarer å fylle flyet med 50-60% i hver tur så tror jeg at ruta vil gå hele året.

Det høres veldig snaut ut, spesielt siden dette vel er i stor grad rettet mot turister

Men jeg synes at avgangstidene fra SVG er litt merkelige, langt ut i kvelden.

Ikke noe mer merkelig enn at det må passe inn i resten av SAS sitt program og det er først da de har tilgjengelig kapasitet, og SAS har funnet ut at det er bedre å bruke flyet på mer lønnsomme ruter resten av dagen, enn å få "perfekte" avgangstider SVG-CDG

Dessuten synes jeg og at det er merkelig at ruta ikke har oppstart i f.eks. juni, når mange tar sommerferie.

Paris er vel først og fremst en vår og høst destinasjon, og vel ikke det mest populære stedet å legge sommerferien

barca
13-03-2012, 10:34
Det høres veldig snaut ut, spesielt siden dette vel er i stor grad rettet mot turister

Ikke noe mer merkelig enn at det må passe inn i resten av SAS sitt program og det er først da de har tilgjengelig kapasitet, og SAS har funnet ut at det er bedre å bruke flyet på mer lønnsomme ruter resten av dagen, enn å få "perfekte" avgangstider SVG-CDG

Paris er vel først og fremst en vår og høst destinasjon, og vel ikke det mest populære stedet å legge sommerferien

Men SAS burde lagt det opp slik at man kan mate passasjerer fra f.eks. Torp, BGO, TRD. Hvis man tar utgangspunkt i SAS sine flyvninger til LHR fra SVG så hender det enkelte ganger at det kommer transferpassasjerer fra Torp, BGO, TRD, KRS for å fly til London. KAn tippe at tilfellet er det samme her når folk skal til CDG via SVG.

Chriscross
13-03-2012, 10:38
Tror ikke nødvendigivis dette bare er rettet mot turister. Tidene er jo ikke altfor ille om en pendler eller har hatt møter. Syntes bare søndagsavgangen var litt merkelig.

killbox
13-03-2012, 10:43
Er nok ikke bare myntet på turister nei. Vi har jo Gdf Suez, Total og Fabricom som er franske selskaper.

Dag Viking
13-03-2012, 11:04
AF har også et bra olje-nettverk ut fra CDG, så det er sikkert mulig å få litt transfer-trafikk på den måten. Det andre alternativet SVG-AMS-CDG er ikke alltid like ideelt.

FlightDeck
13-03-2012, 12:37
Det må da være ganske sære flytider? Har dette engang en teoretisk mulighet for å lykkes? Ingen forretningsreisende tar vel 18:50 flyet til CDG? Og for de andre er det vel ikke så mye å connecte med om man skal videre med landing kl 20:45?

Og ingen avganger tirsdag + onsdag. Pussig opplegg. Virker litt som om "man har et fly stående, så why not".

Eller er det noe jeg har misset her?

Flytidene er da ganske gode? Jeg hadde vurdert dem som dårlige om flyene hadde gått midt på dagen. Kveldsavganger passer bra både for forretningsreisende og turister med tanke på at man med videreforbindelser fra Oslo eller København uansett ikke ville kommet frem før utpå formiddagen. Når det gjelder dager, så er det vanlig at SAS velger mandager, torsdager, fredager og søndager på ruter som ikke har etterspørsel nok til å gå daglig.

FlightDeck
04-04-2012, 09:45
SAS vil videreføre den nye Stavanger-Paris-ruten gjennom vinterprogrammet med avganger mandag, fredag og søndag. Ruten blir dermed en helårsrute.

barca
04-04-2012, 21:46
SAS vil videreføre den nye Stavanger-Paris-ruten gjennom vinterprogrammet med avganger mandag, fredag og søndag. Ruten blir dermed en helårsrute.

Håper at torsdagsavgangen og blir permanent i vinter. Da kan man ta en skikkelig lang weekend i Paris, tors-man.

Dash
03-04-2013, 12:46
Er det spesielle bookingregler for denne ruta?

For jeg ser på tur fra BGO til CDG i september. Og raskeste rute er da ut 5 sep BGO-SVG-CDG. Tilbake 8 sep CDG-SVG-BGO.

På alle flightene jeg ser på er det masse ledig. Men ruten lar seg kun kombinere i biz...
SK 4175 BGO 09/05/13 5:45 PM SVG 09/05/13 6:20 PM 736
C9 D9 J9 Z9 R4 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L9 T9 O0 G9 N0

SK 831 SVG 09/05/13 7:20 PM CDG 09/05/13 9:05 PM 736
C9 D9 J9 Z9 R0 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L6 T5 O0 G9 N0

SK 832 CDG 09/08/13 11:20 AM SVG 09/08/13 1:05 PM 73G
C9 D9 J9 Z9 R9 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N0

SK 4176 SVG 09/08/13 2:45 PM BGO 09/08/13 3:20 PM 736
C9 D9 J9 Z9 R4 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q8 V8 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N0

Er ikke det å skyte seg litt i foten, å kun selge billetter i C?

Edit:
Ser at SK4175 kommer fra TRD og SK 4176 fortsetter til TRD. Prøvde et søk fra TRD til CDG. Det gikk fint på akkurat samme avganger. Bare ikke begynn reisen i Bergen :headbang

barca
03-04-2013, 14:54
Lurer på om det går generelt greit med denne ruten her. Har hørt at det ikke er spesielle krav til at denne ruten skal ha stor inntjening og slikt. Mandag 18/03-13 virket det som at det var ca. 25-30 personer som boardet ombord i flyet mens jeg ventet på et annet fly ved siden av. UAnsett tipper jeg at det er noen transfer pax fra BGO, TRD og evt OSL som og bruker denne ruten til CDG.

FlightDeck
03-04-2013, 19:50
Lurer på om det går generelt greit med denne ruten her. Har hørt at det ikke er spesielle krav til at denne ruten skal ha stor inntjening og slikt.

Ingen krav om at ruten skal ha inntjening? Stavanger-Paris flys da vel ikke i veldedighet?!

Chriscross
03-04-2013, 19:53
Synes SK er udugelige når det gjelder å utnytte nettverket sitt for feeder. SVG er jo mye bedre å gjøre transfer utland-innland på enn f.eks OSL. Det er også vanskelig å finne gode priser om en f.eks vil fly bgo-arn-XXX. En får vel også opp code share via Fra istedet for osl-arn-xxx. Er det like gode penger å tjene på code share som eget metall?

MD90
04-04-2013, 21:31
Er det spesielle bookingregler for denne ruta?

For jeg ser på tur fra BGO til CDG i september. Og raskeste rute er da ut 5 sep BGO-SVG-CDG. Tilbake 8 sep CDG-SVG-BGO.

På alle flightene jeg ser på er det masse ledig. Men ruten lar seg kun kombinere i biz...

Prøv igjen - fullt mulig å booke reise i Economy BGO-SVG-CDG 5 sep på sas.no.

Dash
04-04-2013, 21:35
Prøv igjen - fullt mulig å booke reise i Economy BGO-SVG-CDG 5 sep på sas.no.

Kan ha noe å gjøre med mailene som har gått mellom meg og prisavdelinga i SAS ;) selv om de sa at det ikke kom til å funke før 10 april!

Dash
20-12-2013, 11:32
From 30MAR14 SK831/SK832 SVG-CDG-SVG Route will be closed.

NorwayDY
20-12-2013, 11:44
Utrolig hvor mye SAS satser nå fortiden. Spennende

BU662
20-12-2013, 12:05
Det blir interessant a finne ut hvordan SAS kommer a bruke denne ledige kapasitaet ut fra SVG neste sommer. Tid-tabellen er iallefall meget god egnet for langweekends, sa jeg er temmelig sikkert at vi kommer a se en annen interressant storby som destinasjon.

Helganes
20-12-2013, 19:14
De kunne lagt inn ei kveldsrute til Stockholm og tatt bort ettermiddagsavgangen operert av Braathens. Det ville gitt mye bedre forbindelser fra Sverige til Stavanger på ettermiddag/kveld.

krølle
20-12-2013, 19:16
Utrolig hvor mye SAS satser nå fortiden. Spennende

Kanskje ikke så dumt å satse andre steder. SVG-CDG-SVG var greit nok belagt, men ikke alltid.
Nå trakk vel DY seg og ut av SVG-ORY-SVG, sikkert av en grunn

WestAir
29-06-2016, 17:48
SAS legger ned Stavanger -Paris med umiddelbar virkning skriver Aftenbladet i dag, den må ha gått svært så dårlig

EK 007
29-06-2016, 22:40
SAS legger ned Stavanger -Paris med umiddelbar virkning skriver Aftenbladet i dag, den må ha gått svært så dårlig

En kollega hadde bestilt en langhelg i Paris med denne avgangen (fredag-mandag) og betalte 1400,- i begynnelsen av august. Med slike priser i sommerferien kan det tyde på at salget ikke kan ha vært så veldig bra.

Det er nok ikke lett å få det til å fungere med kun to avganger i uka. Nå har SAS prøvd SVG-CDG flere ganger uten hell.

barca
02-07-2016, 20:29
De kunne ha brukt CRJ900 på denne ruten. Jeg fløy og med denne ruten i april med Boeing 737-600. Da var det vel sikkert 60 pax til CDG og 45 pax hjem over. Det var 2 pax og en baby til CDG og kun meg selv tilbake til SVG i SAS Plus. Var der en lang helg. Jeg mener at SAS burde i hvert fall hatt denne ruten ut oktober bare for å teste ut ruten skikkelig. Det er en dårlig unnskyldning å skylde på seteavgiften og at det ikke er mange personer som har booket flybilletter mellom SVG og CDG (direkte) i mange måneder på forveien. Oljekrisa og får vel skylden. Færre folk som reiser nå og strammer litt inn nå. På generell basis leste jeg en plass at 1/3 pleier å booke reiser mer enn 3 uker på forveien, 1/3 mellom 1-3 uker på forveien og 1/3 under 1 uke på forveien når det gjelder reise.

Someone
02-07-2016, 20:38
De kunne ha brukt CRJ900 på denne ruten. Jeg fløy og med denne ruten i april med Boeing 737-600. Da var det vel sikkert 60 pax til CDG og 45 pax hjem over. Det var 2 pax og en baby til CDG og kun meg selv tilbake til SVG i SAS Plus. Var der en lang helg. Jeg mener at SAS burde i hvert fall hatt denne ruten ut oktober bare for å teste ut ruten skikkelig. Det er en dårlig unnskyldning å skylde på seteavgiften og at det ikke er mange personer som har booket flybilletter mellom SVG og CDG (direkte) i mange måneder på forveien. Oljekrisa og får vel skylden. Færre folk som reiser nå og strammer litt inn nå. På generell basis leste jeg en plass at 1/3 pleier å booke reiser mer enn 3 uker på forveien, 1/3 mellom 1-3 uker på forveien og 1/3 under 1 uke på forveien når det gjelder reise.

Denne ruten har delvis gått med CRJ på slutten, og selv det var ikke nok. Tjener man ikke penger eller kan kapasiteten settes inn der man tjener mer penger (les norsk innenriks) så et det eneste fornuftige å gjøre

De har prøvd her før, og det samme med Air France. Det eneste overraskende er at de forsøkte nok en gang, ikke at den var en fiasko

Sjabby
02-07-2016, 21:01
Det skyldes vel rutetidene, har vært vært 2 helger i Paris i vinter/vår og har valgt via OSL og CPH for å få mer ut av tiden i Paris.