PDA

View Full Version : En liten tur med Ryanair

LN-KOG
16-01-2006, 19:46
I går måtte jeg dessverre avbryte en tur i England og hoppe på første og "beste" fly tilbake til "Oslo". Valget falt på Ryanair fra Liverpool til Torp siden det ga kortest kjøretur.

Jeg ankom Liverpool John Lennon Airport (og flyplassen ligger faktisk innenfor bygrensen) i god tid før avgang. Sjekket inn mine 12,6 kilo bagasje. Heldigvis reiste jeg lett ellers kunne dette blitt dyrt. Avgang 1400, ombordstigning 1320 - ikke rart de kommer seg av gårde på rute! Vel, vi kom ombord og ble møtt av Igors, Jaana og Maria som alle snakket "engelsk" og ei irsk jente. De var effektive og Igors ble jeg kraftig lei - han formelig tøyt ut av høytalerne i ett kjør. Det var det ene fantastisk tilbudet fra Ryanair etter det andre. Var det ikke tollfritt så var det loddsalg:jumpin

Slik holdt de på i halvannen time. Det var et nytt fly med blå skinnseter og gul staffasje. Fargene ligner på svenske trafikkskilt... Det kan man leve med, men det var trangt, veldig trangt. Setene kan ikke beveges og det er heller ikke noen lomme i seteryggen foran. Safety-on-board skiltet er limt fast på seteryggen foran. Tankene gikk tilbake til denne (http://www.jernbane.net/norge/vogner/person/bczo2b31.jpg). Det faktisk veldig mye likt NSBs gamle tredjeklassevogner og Ryanair.

"Servicen" ombord var også interessant. "Varme smørbrød og kald kaffe" sang Øystein Sunde. Vel, kaffen var varm, men dyr. Jeg synes i hvert fall £1.80 for pulverkaffe er dyrt. Vond var den også. Kanskje det er her Ryanair tar inn fortjenesten?

Men vi landet på Torp tjue minutter foran tidsskjemaet og det var bra - for dem som hadde bil. Vi som skulle ta bussen til Oslo måtte vente i over en time. Det er i og for seg bra, for man holdt da rutetabellen. Men det sier kanskje sitt at bussene ikke går så ofte? Det tok forresten like lang tid å komme til Bussterminalen i Oslo som fra Liverpool. Det tar 19 minutter med Flytoget til Oslo S. Kostet omtrent det samme også. Du får mer bussreise for pengene, det er sant - målt i minutter altså. Setet på bussen kunne man legge bakover, ganske langt faktisk.

Så tok jeg lokaltoget. Tog 500 i retning Ski. Det var et slik (http://www.jernbane.net/norge/bm/bm69/bm69036.jpg) ett. Dagens behageligste sete. Mykt og godt og best benplass. NSB lokaltog ble dagens vinner - overraskende nok.

GF1
16-01-2006, 19:58
En god beskrivelse, KOG! Jeg kjenner meg igjen i nesten alt sammen bortsett fra kaffe'n. Det er nesten så man kan synge omtrent som om postmann Pat: "alltid tidlig ute, på sin billigrute, de har bagasjen med seg i sin buk".

Men som vestfolding slipper jeg iallfall å vente på Oslo-bussen.:p

Dessuten: hvis jeg først har fått tak i en meget billig billett, så finner jeg meg vel i det meste. Men du måtte vel betale godt for den, siden du kjøpte den så sent?

Someone
16-01-2006, 20:04
Ble du "sliten" i oynene pga den glorete fargen? Det husker jeg ble den ene gangen jeg floy med dem....dessverre er det heller ikke lett aa sove naar man sitter i noe som minner om en pinnestol

MartinL
16-01-2006, 20:19
Jeg har også lagt merke til de ekstremt trange setene og har merket meg en ting ved det. Er ikke flytypene sertifiserte for å kunne bli evakuert innen en bestemt tid?

Når selskapene da pakker flyene smekk fulle med pax og med så trange seter, vil ikke evakueringen ta betydelig lenger tid da? Hva gjør selskapene med dette, da spesielt LCC'ene?

Er det derfor EasyJet fikk sine fly utstyrt med en ekstra nødutgang?

SAJblue
17-01-2006, 03:53
En boeing 737-800 er maks sertifisert for 189 pax, det maksimale antall pax(kveg?) som en klarer å få ut av flyet på 90 sekunder i et nødsfall. Ryan"fair" har 189 passasjerstoler(kvegbåser) ombord. Hvordan er det med infants når en har 189 pax(pluss evt infants) i en -800?

LN-REF
17-01-2006, 04:01
Ryanair's 189 passasjerer i en -800 er vel ikkje trangere enn charterselskapene sine 189 passasjerer i en -800??

Ang. EasyJet så var det vel i A319 dei fekk extra nødutgang over vingen pga extra seter?

EB
17-01-2006, 06:20
Herlig rapport!!! NSB er jo bra - det har jeg sagt lenge.

LN-KOG
17-01-2006, 10:04
Originally posted by LN-REF

Ryanair's 189 passasjerer i en -800 er vel ikkje trangere enn charterselskapene sine 189 passasjerer i en -800??

Det er riktig, men Air Europa hadde bevegelige seter og de holdt kjeft store deler av turen.

Tok Tog 500 i dag også...

imm
01-02-2006, 22:00
Bevegelige seter når det er trangt, er i mine øyne å gjøre vondt værre.
Kan du tenke deg å sitte der med knærne inn i ryggen forran, når tjukkassen forran
legger all sin tyngde i å komme så langt ned i liggestilling som mulig. hehehe, nei takk.