View Full Version : Scanair MD-80
rhusberg
11-03-2012, 16:24
Hei,
Et av mine nye dekalprosjekter er Scanair sine MD-80. Og i den forbindelse har
jeg noen spørsmål jeg håpet dere kunne hjelpe meg med. Jeg har lysbilder av 4 forskjellige maskiner i fulle Scanair farger, nemlig LN-RMF/RMB og SE-DFS og DPH.
Alle er bilder av venstresiden, untatt LN-RMB som da er av høyresiden. LN-RMB har ikke "noseart". Hadde den ikke det, eller hadde maskinene bare noseart på venstresiden, der passasjerene gikk ombord og kunne se dettte ?
Hadde Scanair flere enn disse 4 MD-80 ?
Kan noen hjelpe med nærbilder av "noseart" ?
Jeg har selvfølgelig gått gjennom Airliners.net og airpics uten å få de svarene
jeg leter etter.
Hilsen Ruben
Scanair fikk begge -83éne etter at SAS ble ´lei´ av dem. RMF ble ihvertfall malt. Er ikke sikker på om den andre ble malt eller om den opererte hvit. Det var SE-DPI.
Ruben !
Du har förstås redan tittat här:
http://viking256.se/scanair/html/fpl/lnrmb.htm
rhusberg
11-03-2012, 20:39
Ruben !
Du har förstås redan tittat här:
http://viking256.se/scanair/html/fpl/lnrmb.htm
Hei Rolf,
Svaret er nei......
Tusen takk. Der fikk jeg klarhet i at LN-RMB også hadde noseart,
nemlig "puff". Og det var til og med et bra bilde av Puff. Nå mangler
jeg bare Piff, Peter Pan og Snehvit.
Hilsen Ruben
Då får du några bilder på vänster och/eller högersidor.
LN-RMF på Arlanda 14 oktober 1991 , foto Tommy Lakmaker
SE-DPI på Arlanda 23 januari 1992 , foto Tommy Lakmaker
SE-DFS på Arlanda 17 juli 1992 , foto jag själv
rhusberg
12-03-2012, 21:32
Då får du några bilder på vänster och/eller högersidor.
LN-RMF på Arlanda 14 oktober 1991 , foto Tommy Lakmaker
SE-DPI på Arlanda 23 januari 1992 , foto Tommy Lakmaker
SE-DFS på Arlanda 17 juli 1992 , foto jag själv
Hei Rolf,
Tusen takk for bildene !
Hilsen Ruben
Fellowship
13-03-2012, 17:21
Flotte bilder! :)
jeg husket ikke at også SE-DFS hadde DK-skjema.
har forøvrig en gang fotografert SE-DPI på FBU etter at de hadde malt hvitt over de orange feltene og solen på halen, det er tatt i motlys, og skillet i hvitfarge er synlig.
Det var vel bare RMF som ble malt om etter oppholdet i Scanair, var det ikke? Mener å huske at DPI gikk hvit til den forlot flåten.
Jeg var forøvrig i Baku med en hvitmalt RMF 1. juledag 93 (?) på Røde Kors-charter.
Flotte bilder! :)
har forøvrig en gang fotografert SE-DPI på FBU etter at de hadde malt hvitt over de orange feltene og solen på halen, det er tatt i motlys, og skillet i hvitfarge er synlig.
Jeg har bilder av samme fly helhvit med "appelsinbåtene" på magen og solen på halen malt over. Bildet er tatt i Alta rundt jul 1993 mener jeg å huske.
Det var vel bare RMF som ble malt om etter oppholdet i Scanair, var det ikke? Mener å huske at DPI gikk hvit til den forlot flåten.
Jeg var forøvrig i Baku med en hvitmalt RMF 1. juledag 93 (?) på Røde Kors-charter.
Det stemmer ikke, har bilder av "Balder Viking" i Janne-fargene tatt 13/9-2000. Det finnes også bilder av den i dagens farger på nettet. Den forlot flåten 11/3-2003, mens -RMF "Torgny Viking" forlot 22/5 samme år. Det samme gjelder for den, den fikk også begge fargeskjemaene.
Det stemmer ikke, har bilder av "Balder Viking" i Janne-fargene tatt 13/9-2000. Det finnes også bilder av den i dagens farger på nettet. Den forlot flåten 11/3-2003, mens -RMF "Torgny Viking" forlot 22/5 samme år. Det samme gjelder for den, den fikk også begge fargeskjemaene.
Takk for oppklaringen! :)
raider66
16-03-2012, 16:36
Keep 'em coming Ruben!
Beste hilsen Espen