PDA

View Full Version : Thai utflygning fra OSL


engm-w
11-03-2012, 11:52
Hei. Har et spørsmål i forbindelse med thais avgang igår lørdag. Jeg har ikke sett det mønsteret på en avgang sørover på vestre rullebane før. Vanligvis svinger flyene vestover ganske umiddelbart etter avgang, og fortsetter vestover til jeg ikke kan se de lenger (Hadeland ca) jeg bor i nannestad. Unntaket er Korea air som snur 180 grader nord for osl. Men igår, da thai var ferdig med sin første høyresving, svingte den nesten umiddelbart til venstre igjen, og holdt svingen til 180 grader var fullført, med nesen østover, rett sør for Gardermoen. Har ikke sett noen gjøre det de 2 årene jeg har bodd her. Er det rom for slikt hvis atc vurderer det slik? Trodde det var ganske satt etter de nye mønsterene som ble innført for et år siden.


Jeg tar imot kunnskap med takk.

M609
11-03-2012, 12:50
Standard instrument departures ut fra Gardermoen er designet for å kunne bruke begge baner samtidig. Derfor vil avganger som skal østover, som tar av sørover fra vestre bane (19R) mått svinge vestover, og fly en runde nord av plassen før de svinger østover dit de skal for å ikke komme i konflikt med fly som tar av fra østre bane, sørover (19L)

De tar m.a.o. av på MASEV6D departure (se: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_4-15_en.pdf) og må følge denne til de er ute av støykorridoren.

Men: Hvis det ikke er noen avganger på 19L, og det ikke ligger trafikk på kort finale til 19L, kan Oslo approach svinge trafikken VENSTRE når de kommer ut av støykorridoren, for å korte inn. (Dvs rett før GM639, se link)

engm-w
11-03-2012, 18:08
Takk for svar. Har aldri sett det før, men så det igjen idag.

M609
11-03-2012, 23:32
Ja, og i dag var det til og med jeg satt på approach og som ga instruks om svingen!

(Svingen startet akkurat på enden av støykorridoren, så det gir ett godt bilde på hvor langt den går ut)

engm-w
12-03-2012, 21:07
Gøy med litt forandring for oss som titter. Skjer dette ofte? Synes bare det er rart at jeg ikke har lagt merke til det før.