PDA

View Full Version : Gamle fornebu mid 1960


sevenseas
10-03-2012, 20:42
http://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/general-aviation-fbu.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/terassen-fbu.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/scandinavian-dc8-oldclrs.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/scadianavian-al-syst-dc8-arriv-oldclrs.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/pan-american.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/pacific-western-dc7.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/loftleidir-dc6b-tf-lla.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/internord-dc7b.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/braathens-safwe-dc6b.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/bea-vanguard.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/bea-trident.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/bea-comet4b.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/air-france-dc4.jpghttp://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/4-engine-meet-fbu.jpg

dc-8-63
10-03-2012, 21:38
Her var det mye utrolig bra - Pan Am med DC-8 var en mega overraskelse ! Og SAS med 3 DC-8 samtidig !! Dette var tider - så fant noen opp Sivil Økonomer og plutselig er det omtrent bare 737' er

hmm273
10-03-2012, 21:55
KJEMPE! Gedigent, masse god gammel nostalgi her! Takk for at du dere disse bildene.

sevenseas
10-03-2012, 22:11
Ja det har tatt lang tid , har mer men er ikke akkurat noen pc freak, begynner og trekke
på åra,
Begynte tidlig i 60 åra med bilder har holdt på siden da , var senest på osl idag, med god
fangst.
Grunnen til at jeg ikke legger ut bilder er vel at jeg syns det er fryktelig tungvint, (for meg)
og er vel kanske litt lat.
Har mer på lager , men brukte lang tid på dette , må også scanne først , så vi får se.
Hilsen sseas (spotter fra 1962)

ENGM 911
10-03-2012, 22:21
Ojsann, dette var nostalgi og flyhistorie. Husker selv jeg snek meg til FBU fra Frogner for å se på fly og fant ikke veien hjem. Det var skummelt, virkelig skummelt for en seksåring :lol:

Har du fler bilder fra rundt 1973? Det var da jeg reket rundt første gangen. Skulle vært artig å se hva som var på FBU det året.

LN-MOW
10-03-2012, 22:24
Fantastisk! Mister pusten!!

ENGM 911
10-03-2012, 22:44
Eller fra 1986? Det var året jeg veide 59 kilo og begynte i Braathens SAFE på FBU :lol:

sevenseas
10-03-2012, 22:58
Fra 1973 har jeg ikke noe særlig , det var det året jenter var viktigere.
Giftet meg i 1974 , fly fikk en pause noen år da.
Men i 1986 da var fly mer interessant enn jenter (kvinnfolk) igjen, utrolig hvordan
man lærer ,har masse bilder fra fbu fra 1977 og utver i god kvalitet.

sseas

LN-MOW
10-03-2012, 23:04
Bring 'em on!! Begynte på FBU selv i 82, så åttitallet er av stor interesse.

jb1
10-03-2012, 23:14
Fantastisk bra, noen ukjente selskaper for min del der. De har vel fusjonert ellet gått i graven

VC-10
11-03-2012, 09:10
Dette var det virkelig artig å se - takk for at du deler dette med oss :fly

RWY 24
11-03-2012, 10:15
Herlig!!!!

Fellowship
13-03-2012, 17:17
Hei igjen sevenseas, vedlig hyggelig gjensyn med disse bildene :)

Dette er en fantastisk samling, og jeg vil nok tippe at de fleste av disse er tatt i 1967, kanskje med unntak av fargebildene, som kan være tatt tidligere.. (?)
Morsomt med PA DC-8 :) Den var sjeldnere å se enn B707, og er i hvertfall ikke tatt etter 1967.
Ex AF DC-4 er også en sjelden fugl på "brettet"...

LL skiftet vel fra DC-6B til CL-44 ca 1966, men det kan jo ha kommet en DC-6B som vikar

BraathensSafe1985
17-03-2012, 04:44
Takker for disse flotte bildene. Mange DC 8 her :-) Likte spesielt Pan Am.

Falcon
27-03-2012, 22:06
Kjempefine bilder; tusen takk. Bildet av folkene på takterassen løfter hele samlingen ved å legge til kontekst og "human interest". Veldig fint tidsbilde.

Eirik
09-04-2012, 17:28
Gull ! :) Takk skal du ha.

toftos
12-04-2012, 12:13
Fantastiske bilder, kjekt å se hvordan det forandrer seg oppigjennom årene, bare til å komme med flere bilder :)

toftos
12-04-2012, 12:14
Er det noen som har lignende bilder fra Flesland?

inger
13-04-2012, 23:16
Veldig moro å se :) Min far jobbet var maskinist i FOF på Fornebu i to perioder, 57-62 og 66-77, så det er jo i tidsrommet her.

SQ 777
14-04-2012, 18:33
Fantastisk , begynte min "karriere" der oppe som 20 åring i 1966 da jeg sendte en venninne til London med BEA Comet. Du verden hvor mange bilturer dit senere . I 1974 kaffeturer , som "kaptein" på PA 140 og 180 ... Ruslet inn på kafeen.. Parkerte der småflyene står..

I 1967 min første USA tur. Studentcharter med PA 707...

SQ 777
14-04-2012, 22:34
Merk, DC 8 med PA var ikke lett å få med seg, greide det 1968 BCN-NCE....
Jada, høres rart ut , men PA hadde mange rare mjølkeruter på den tiden...^_^

ANX
09-06-2012, 22:54
Tusen takk for vederkvegende syn for mitt såre øye! Rart å se terrassen igjen, ikke lenge jeg fikk gått der, var det 1972 den ble stengt?

Kom til FBU høsten 1971 og kjøpte min første speilrefleks for første lønna...Første bildet ble tatt på takterrassen, husker det sto en CV-440 på tarmac.
Leter fortsatt etter bildet, sort/hvitt som man fremkalte selv fordi fargebilder var uhorvelig dyre dengang, slides var litt rimeligere.

Du kan ikke kalle det her "Gamle fornebu", for det var på andre siden, under tårnet. Disse bildene er altså "gamle bilder fra Fornebu".

http://i1074.photobucket.com/albums/w410/eriw5/terassen-fbu.jpg

Fredriksen
28-06-2012, 22:44
Kjempeflotte bilder og takk for at du ville legge de ut her på forumet. Får aldri nok av bilder fra glanstiden. :)
Var terrassetaket altid åpent for almenheten? Hvilket rom befant seg når en gikk inn døra som en ser på bildet?

Fellowship
28-06-2012, 23:07
Kjempeflotte bilder og takk for at du ville legge de ut her på forumet. Får aldri nok av bilder fra glanstiden. :)
Var terrassetaket altid åpent for almenheten? Hvilket rom befant seg når en gikk inn døra som en ser på bildet?

Taket var åpent fra åpningen i 1964, til det beklageligvis ble stengt for alltid under oljekrisa vinteren 1974 :(

Trappa som gikk fra 2.etg til 3.etg hvor kaféen og restaurant Caravelle var, fortsatte opp en etasje til, og da kom en ut av døra som er på bildet, alltid så herlig å gå ut der syntes jeg.

Fredriksen
28-06-2012, 23:12
Taket var åpent fra åpningen i 1964, til det beklageligvis ble stengt for alltid under oljekrisa vinteren 1974 :(

Trappa som gikk fra 2.etg til 3.etg hvor kaféen og restaurant Caravelle var, fortsatte opp en etasje til, og da kom en ut av døra som er på bildet, alltid så herlig å gå ut der syntes jeg.

Synd, hvilken grunn hadde de for å stenge den? Ut i fra bildet ser det ut til å ha vært en poppulær plass?

Fellowship
28-06-2012, 23:35
Synd, hvilken grunn hadde de for å stenge den? Ut i fra bildet ser det ut til å ha vært en poppulær plass?

Som i dag, fryten for terror....

Det var et flott sted, og noen ganger var det mye folk der, men andre ganger var jeg nesten alene der, men det var vel fordi jeg som regel var innom der på vei hjem fra skolen.

Fredriksen
28-06-2012, 23:46
Forstår. Da har du hvertfall mange fine minner derfra:)
Husker selv fra barndommen på 90-tallet - var alltid gøy å sykle ut til Lista flyplass å se på fly. Lukten og lydene sitter godt i minnet. Husker vi var så stolte etter at vi fikk lov av kapteinen å bli med å se på en King Air 200 både utenfor og inni. Så fikk vi konfekt. Viktig å ta vare på de gode minnene. Luftfartshistore blir aldri kjedelig!


Takk for svar.

LN-MOW
29-06-2012, 00:03
Som i dag, fryten for terror....



.. og etterhvert en ny etasje.

dc-8-63
29-06-2012, 05:41
.. og etterhvert en ny etasje.

Ja og det ble vel tilslutt kantinen vår .....

LN-MOW
29-06-2012, 13:12
Og kontoret mitt. Utmerket utsikt fra begge! :up:

sevenseas
30-06-2012, 01:29
Hyggelig at det har vært så mange responser på posten min.
Vil legge ut noe mer i løpet av høsten.
Jeg er fortsatt aktiv med samme interesse som i 60 åra, så har mye og arkivere.
Var akkurat på heathrow og ble 3000 bilder der, men de gamle er jo mer spennende og
se på.
Har lånt bort scannneren min i forbindelse med med min 60 årsdag , så jeg får nok
ikke mulighet før i høst , men da skal jeg legge ut noen bilder fra 'gamle fornebu'
riktignok tatt etter at den nye åpnet., Også ett fra røros og sola fra de glade 60 åra

God sommer

1944vintage
30-06-2012, 15:59
Takker for disse superinteressante foto fra gamle Fornebu.

Nå er jeg mest historiskk interesert, og bilder fras Nordvestsida av 06?
hadde vært svært moro - hvis du har.

Har så mange spørsmål.
Først- Noen som har kart eller kan tegne en skisse over hvordan det så ut i perioden 1945-1970 ?

HadDe DNL egen hangar - hvor holdt de til?
Vingtor hvor?
Hønningstad og Norsk Flyindustri?
Oddvar Korsvold og Norrønafly?
Når ble Br.SAFE hangaren bygd?

Har mange andre, men begynner med disse.