PDA

View Full Version : Om TGs bussinessklasse (splittet)

janarne101
08-03-2012, 00:40
Jeg brukte TG biz to dager etter at de startet opp fra OSL. Alt var bare fryd og gammen!

To måneder senere var det på'n igjen. Men denne gangen rushet de serveringen, slukket lysene og ville at folk skulle sove.

Det gikk jo ikke kl 16, og da fikk jeg kjeft fordi det var natta (Thai tid). Kjedelig å få kjeft etter å ha betalt over 16 laken for billetten. Siste TG tur fra OSL for meg. Mildt sagt dårlig kjemi med crewet!

Betaler heller noen tusen mindre for å slippe å få kjeft. Jeg spiser, drikker, leser, ser film og koser meg allikevel.

Etter noen turer med DM i F har man jo blitt vant til at det tar litt lang tid å komme fram dit man skal. Har jo vært nødt til å være kreativ med reiserute for å finne ledige seter.

BårdK
08-03-2012, 01:06
Du må nesten utdype det med kjeft. De kan jo ikke tvinge noen til å sove! BA for eksempel har nattflighter hvor man på forhånd vet at matserveringen er noe mindre omfattende, men man får da lov til å lese eller benytte AVOD om man vil - og selvfølgelig får man den drikken man ønsker.

janarne101
08-03-2012, 16:03
Det var det de ville, at man skulle sove. De utelot å komme med drinker.

Vi var to stykker som reiste i sammen. Så på filmer og leste. Ikke noe fyll.

Antar at thaiene hadde hatt noen fulle nordmenn der før, fordi de sa over høyttalerne at de ikke godtok fyll. Første gang jeg har hørt på fly, men kulturen her oppe er vel å drikke seg driting når det er mulighet for det.

Har også hørt at thaiene er hissige på å få folk til å sove på andre ruter fks fra ZRH.

Selv har jeg kun fløyet TG en gang etter dette, da med DM billett i F fra CDG. Da var det intet mas om soving................, selv om det var en flight som også startet midt på dagen.

Bizflyer
08-03-2012, 16:09
Det er helt riktig som Jan Arne skriver. Flere ganger har jeg hatt dårlige erfaringer med Thai i biz.

Reiste fra ZRH kl 1330, lyset slukket 1530. Spurte om å få en øl til cognac'en, da jeg ikke drikker kaffe. Nei, var svaret, kun en alkoholholdig drikke om gangen.
Mannen over midtgangen, våknet til ved 20 tiden europeisk tid, med 4 timer igjen av flighten. Satt seg opp, og så på en film og spurte om et glass rødvin. Svar: No, soon blekkfast! Da var jeg temmelig sur, gitt!

De siste gangene jeg har flydd Thai, har jeg flydd om kvelden fra FRA, og det har egentlig funket greit. Da er det ok å legge seg etter man har spist og drukket litt. Aldri vært et problem der. Men når det skal sies, har jeg heller aldri opplevd et skikkelig bra crew som jeg har gjort hos f.eks. Singapore, SAS og Swiss.

BF:cheers:

panerai
08-03-2012, 19:54
Antar at thaiene hadde hatt noen fulle nordmenn der før, fordi de sa over høyttalerne at de ikke godtok fyll. Første gang jeg har hørt på fly, men kulturen her oppe er vel å drikke seg driting når det er mulighet for det.

Det kan godt være den er myntet på thaiene selv også. Spesielt hvis de drikker like bra som vietnameserene.

janarne101
08-03-2012, 21:00
Jeg hadde gullkort hos TG i åtte år. Har jo da brukt dem mye, men ikke hørt denne bemerkningen fra cockpit før andre turen fra OSL.

Så nå bruker jeg dem kun i nødsfall.

BårdK
09-03-2012, 01:01
Takk for advarselen. Når jeg reiser i C forventer jeg å bestemme selv om jeg ønsker et glass vin ekstra eller noe annet de har ombord. Det er nesten sjokkerende å høre at man blir nektet en pils eller et glass vin fordi det er frokost om fire timer, så lenge man da ikker er helt bananas (og det var dere jo ikke).

Bizflyer
09-03-2012, 01:06
Takk for advarselen. Når jeg reiser i C forventer jeg å bestemme selv om jeg ønsker et glass vin ekstra eller noe annet de har ombord. Det er nesten sjokkerende å høre at man blir nektet en pils eller et glass vin fordi det er frokost om fire timer, så lenge man da ikker er helt bananas (og det var dere jo ikke).

Det er jo synd for Thai at de har et så variabelt produkt. Jeg er heller ikke imponert over maten de serverer. Heller ikke vinene. Det er heller ikke ekte champers de serverer før avgang, men tysk sekt. Det beste i biz er egentlig den Remy Martin XO cognacen.

Kjenner mange som har hatt merkelige episoder med dem. Kjenner også flere som har skrevet til Thai Airways og fortalt om deres hendelser. Men ingen av disse har noensinne fått svar. Man kan jo spørre seg om Thai bryr seg om kundene sine i det hele tatt?

Skrev en gang til SAS og gav uttrykk for noen hendelser på en flyvning jeg hadde med dem i C til BKK, og da gikk det under en uke før en person ringte som oppga å være ansvarlig for deres biz produkt og var så takknemlig for mine kommentarer, og at det var mye ved hjelp av slike man kunne bli bedre. Var imponert over den innstillingen. Her kunne Thai ha mye å lære!

BF:cool2

BårdK
09-03-2012, 01:28
Ja, softproduktet er viktig. For halvannen uke siden fløy jeg Asiana SAN-ICH-PVG. Det var jentene sine det! Utrolig hyggelige og klare til å hjelpe, hadde en kjempetur selv i litt dårlige seter.

SQ 777
09-03-2012, 04:19
Kompisen min har hatt det samme, to nylige turer i C fra OSL.... "gå og legg dere to timer etter avgang.."vi må sove nå slik at vi kan være på Thai time" var hans tolkning...

SudCaravelle
09-03-2012, 15:00
Hei, jeg må nesten forsvare thaiene litt her. Jeg personlig har aldri opplevd disse negative sidene - tvert i mot. Selskapet jeg jobber for reiser svært mye mot denne delen av verden og Thai er en klar favoritt for de fleste. Dette kan jo være da de er svært mye på farten og ikke henger seg opp i en del pjatt som vi nerder er mer opptatt av (hvor mye man får drukket, hvordan man blir tiltalt, glassvalg osv.)

Sånn at man ikke skremmer folk vekk fra en spesielt behagelig måte å komme seg direkte til BKK som i dette eksempelet.

Star Flyer
10-03-2012, 09:53
Hei, jeg må nesten forsvare thaiene litt her. Jeg personlig har aldri opplevd disse negative sidene - tvert i mot. Selskapet jeg jobber for reiser svært mye mot denne delen av verden og Thai er en klar favoritt for de fleste. Dette kan jo være da de er svært mye på farten og ikke henger seg opp i en del pjatt som vi nerder er mer opptatt av (hvor mye man får drukket, hvordan man blir tiltalt, glassvalg osv.)

Sånn at man ikke skremmer folk vekk fra en spesielt behagelig måte å komme seg direkte til BKK som i dette eksempelet.

Ja, Thai flyr oss direkte til BKK - og de er sikkert en favoritt hos flere reiseoperatører. Men det betyr vel at man også kan klage? Må huske at alle bra selskaper også har sine svake sider.
Det er det samme som å si at SAS er et supert selskap, og hvis noen opplever dårlig service fra kabinbesetningen skal dette forsvares? Det skal det ikke.

Og ja, liker Thai (fløyet med dem mange ganger, og vært fornøyd) - men man må skille mellom at "Thai er en favoritt" og noe helt konkret man forsvarer med :)

FlightDeck
10-03-2012, 09:58
Jeg har fløyet Thai noen ganger i Royal Silk Class (Business Class) og opplevelsen hos dem var ganske blandet. På den ene siden har de moderne fly og et bra underholdningssystem, langt bedre enn hos SAS, men på den andre siden synes jeg deres såkalte "royal orchid service" er rimelig tam. Maten er stort sett den samme som de serverer i Economy Class og servicen er ganske mekanisk på den måten at de har klare prosedyrer for når man skal spise og når man skal sove. Jeg har ikke opplevd å ikke få drikke etter eget ønske, men de yter i liten grad fleksibilitet og tilpasning overfor den enkelte passasjer. Når det er sagt er det selvsagt klare fordeler med å velge dem om man skal reise fra Oslo ettersom man slipper et stopp i Europa.

Dette kan jo være da de er svært mye på farten og ikke henger seg opp i en del pjatt som vi nerder er mer opptatt av (hvor mye man får drukket, hvordan man blir tiltalt, glassvalg osv.)

Jeg oppfatter ikke at folk her først og fremst kritiserer Thai for pjatt og symbolske ting, det er heller produktet som helhet og totalopplevelsen.

Dag Viking
10-03-2012, 10:08
Jeg oppfatter ikke at folk her først og fremst kritiserer Thai for pjatt og symbolske ting, det er heller produktet som helhet og totalopplevelsen.

Mine to turer i Thai business-klasse er de dårligste jeg har hatt foran gardinen. Dette gjelder både sete, mat og generell service.
Ser ingen grunn til å velge Thai, så sant det finnes gode alternativer. Det samme gjelder første klasse, der Thai igjen blir sistevalg innen *A.

Bizflyer
10-03-2012, 10:42

Akkurat hva jeg mener også!
Så lenge man har konkurranse vil kundene velge det produktet som gir best verdi for pengene. Det er lettere å velge bort et produkt man ikke er fornøyd med. Sånn er det da overalt i samfunnet?

BF:cool2

AirbusTrond
10-03-2012, 13:20
Poenget til Caravelle-mannen er vel at de fleste av de reisende som reiser ofte ikke er så opptatt av "totalopplevelsen", men mer opptatt av å få komme fram minst mulig smertefullt. Og da er vel nonstop overordet det meste. Sågar kan jo "soveindstruks" til passasjerene være et pluss.

Dag Viking
10-03-2012, 15:05
Poenget til Caravelle-mannen er vel at de fleste av de reisende som reiser ofte ikke er så opptatt av "totalopplevelsen", men mer opptatt av å få komme fram minst mulig smertefullt. Og da er vel nonstop overordet det meste. Sågar kan jo "soveindstruks" til passasjerene være et pluss.

Det er nok et viktig poeng, og det gjelder mange reisende. For de fleste vil nok OSL-BKK nonstop slå de fleste andre reisemuligheter, selv om Thai har sine svakheter. Smertefri og enkel reise er ofte det viktigste for mange reisende. Reisen er en måte å komme seg til destinasjonen, ikke en opplevelse.
Skal man derimot OSL-XXX (f.eks. SIN eller HKG) eller YYY(F.eks SVG/BGO)-BKK, så finnes det andre gode 1-stop muligheter enn å fly OSL-BKK med Thai.

Tommy777
10-03-2012, 15:19
Intra Asia er det eneste jeg har flydd med Thai siden jeg flyttet fra Norge, mest i F, men også i C.

Har funnet at maten og servicen har vært kanon. Gode curry, pads etc. Og aldri noe problem med servering av alkohol.

Det som irriterer meg er bytting av materiell til gammelt ræl og det har de mye av i Asia.

FlightDeck
10-03-2012, 15:24

Ja, men da er det jo direkteruten som er grunnen til at man er fornøyd - og ikke Thai.

SudCaravelle
10-03-2012, 16:37
Ja, men da er det jo direkteruten som er grunnen til at man er fornøyd - og ikke Thai.

Det at det er direkte er selvfølgelig et sterkt pluss for mange, men det er ikke bare derfor jeg stort sett har vært fornøyd med Thai. Jeg har også flydd de via CPH og ARN og fremdeles likt produktet.

Jeg har prøvd Thai, Cathay, Singapore og SAS østover - og derav 5-6 ganger med Thai uten å bli skuffet på noen måte. (Selv med DC-10 kombinert med sterk matforgifting fra BKK til ARN :drunk:)

Men smaken er som baken, og det er selfølgelig lov å klage.. Jeg har personlig mange abdre selskaper jeg heller unngår.

janarne101
11-03-2012, 00:46
Jeg synes selvfølgelig det er kurant med TG hvis man skal fly bak gardina til BKK.

Da er det jo bare å ta et par sovepiller etter avgang og våkne like før man lander. Enkelt og greit.

Men å kaste bort nesten 20 lapper for å få kjeft? Aldri mer!

Flyr jeg biz eller F er det for å kose meg. Aksepterer ikke skitprat.