View Full Version : Har KLM ansvar for forsinkelse med Delta ?
En kollega av meg var nylig i Florida.
Ved retur til SVG via Minneapolis og AMS var det teknisk på Delta fra Tampa til Minneapolis.
Dette medførte at familien ikke rakk flyet fra MSP til AMS og fikk en ombooking via New york til AMS.
I AMS kom man så igjen for sent til flyet til SVG, og ble sent via Aberdeen (!) til SVG, der man ankom 6 timer forsinket.
Nå fraskriver KLM seg alt ansvar og nekter erstatning, med den begrunnelse at forsinkelsen skyldes Delta....
Er man ikke ansvarlig for sine passasjerer som man sender med partnere ?
Sett i lys av min egen nylige fantastiske opplevelse med KLM sin kundeservice, så ser dette unødvendig firkanta og stivbent ut !
Tja...Tror ikke KLM kan bebrejdes en delay på Delta....
Du kan jo heller ikke bytte en vare i Illum som er købt i Magasin f.ex
Hilsen Ole
SAS-Steward
09-03-2012, 11:29
I dette tilfellet er det Delta som er ansvarlig, ikke KLM.
Så dine eventuelle krav må sendes Delta.
Det er forsåvidt godt håndtert av både Delta og KLM, med tanke på at du er booket via andre veier for å komme frem så raskt som mulig.
Men ansvaret for ting ligger her hos Delta, det var de som ikke leverte.
I dette tilfellet er det Delta som er ansvarlig, ikke KLM.
Så dine eventuelle krav må sendes Delta.
Det er forsåvidt godt håndtert av både Delta og KLM, med tanke på at du er booket via andre veier for å komme frem så raskt som mulig.
Men ansvaret for ting ligger her hos Delta, det var de som ikke leverte.
Det avhenger vel litt av hvem som stod som "Ticket Designator" - hvis kunden har kjøpt en KLM billett med KL Flight Nummere BØR fly metallet være uvesentlig - for å trekke eksemplet med Illum et steg videre - hvis jeg kjøpte en Stelton Kaffekanne hos Illum (ikke utenkelig) og den lekker på Dansk vis vil jeg ta den tilbake til Illum som gir meg en erstatning i form av ny kanne eller ny kaffe - og Illum tar det opp med Stelton.
Slik var det ihvertfall når vi hadde kjøpt en billett gjennom LH med LH flight nummere og måtte betale 2x Overvekt fordi LH ikke aksepterte UA Doc, det var LH som gav oss pengene tilbake og gav UA et blått øye
SAS-Steward
09-03-2012, 11:42
Det avhenger vel litt av hvem som stod som "Ticket Designator" - hvis kunden har kjøpt en KLM billett med KL Flight Nummere BØR fly metallet være uvesentlig - for å trekke eksemplet med Illum et steg videre - hvis jeg kjøpte en Stelton Kaffekanne hos Illum (ikke utenkelig) og den lekker på Dansk vis vil jeg ta den tilbake til Illum som gir meg en erstatning i form av ny kanne eller ny kaffe - og Illum tar det opp med Stelton.
Slik var det ihvertfall når vi hadde kjøpt en billett gjennom LH med LH flight nummere og måtte betale 2x Overvekt fordi LH ikke aksepterte UA Doc, det var LH som gav oss pengene tilbake og gav UA et blått øye
I stand corrected.
Er enig, hvem som står som "butikk" er naturligvis viktig.
Uvesentlig hvem sitt rør man sitter i. Billetten er kjøpt hos en, uavhnegig av hvem som faktisk flyr strekket.
Du kan principielt gøre et krav gældende overfor det sted du har købt din rejse. Et rejsebureau hæfter mig bekendt for deres underleverandøres fejl.
Hvis "rejsebureauet" / altså der hvor man har købt billetten er KLM, er det KLM man skal gøre krav gældende over for. (om KLM så gør regres overfor Delta er kunden uvedkommende)
Du kan principielt gøre et krav gældende overfor det sted du har købt din rejse. Et rejsebureau hæfter mig bekendt for deres underleverandøres fejl.
Hvis "rejsebureauet" / altså der hvor man har købt billetten er KLM, er det KLM man skal gøre krav gældende over for. (om KLM så gør regres overfor Delta er kunden uvedkommende)
Billettene var kjøpt samlet hos KLM ja, fra SVG via-via til Tampa og retur.
Hva oensker de erstatning for?
Code share...noget fanden har skabt.......
Men det er vel altid OPERATING CARRIER som er ansvarlig...i det her tilfælde DL selvom
der står KL i ticket designator..
SAS har mig bekendt Codeshare med ANA mellem HND og OKA( OKINAWA), hvor ANA aflyser en flyvning...Det kan SAS jo da vel ikke gøres ansvarlig for...
Det samme her...KLM kan da heller ikke gøre for at DL har teknik i TPA..
Måska skal man også passe på at der ikke går for meget juristeri i dette...problemet med
kompensation er jo stort oppe at vende her i Forum en gang om måneden
Hilsen Ole
Code share...noget fanden har skabt.......
Men det er vel altid OPERATING CARRIER som er ansvarlig...i det her tilfælde DL selvom
der står KL i ticket designator..
SAS har mig bekendt Codeshare med ANA mellem HND og OKA( OKINAWA), hvor ANA aflyser en flyvning...Det kan SAS jo da vel ikke gøres ansvarlig for...
Det samme her...KLM kan da heller ikke gøre for at DL har teknik i TPA..
Måska skal man også passe på at der ikke går for meget juristeri i dette...problemet med
kompensation er jo stort oppe at vende her i Forum en gang om måneden
Hilsen Ole
Syns det høres litt rart ut. Du som kunde har booket billett med selskap A og så er det selskap B som flyr strekket på vegne av A og B. Du som kunde forholder deg til selskap A som du booket hos og gir blanke f... hvem som flyr (om det ikke er av spesiell interresse; les flypratere) H
Hvem ansvaret ligger hos for A og B krangle om. Kunden forholder seg til de han booket hos.
Operating carrier er ansvarlig for å levere kunden til neste selskap. I dette tilfellet burde DL behandlet klagen og søkt komp eller delkomp fra KLM i etterkant.
Superhai
09-03-2012, 17:22
Nå fraskriver KLM seg alt ansvar og nekter erstatning, med den begrunnelse at forsinkelsen skyldes Delta....
Hva er det du ønsker fra KLM?
Hvis du søker å få noe dekket som følger av EU261/2004 (som forøvrig neppe har gyldighet hvis det var som en følge av et innlandsfly i USA) så har KLM retten på sin side:
"In order to ensure the effective application of this Regu- lation, the obligations that it creates should rest with the operating air carrier who performs or intends to perform a flight, whether with owned aircraft, under dry or wet lease, or on any other basis."
Montreal-konvensjonen ser på dette noe annerledes, men der er det neppe mye å hente. Du har kommet fram til ditt bestemmelsessted.
tag det som en oplevelse :-)
Hilsen Ole
Jeg reise for et par år siden med Lufthansa fra Oslo, via Frankfurt til San Franscisco. På returen ble vi delayet såpass at vi ikke rakk connection med LH til Oslo.
Det som overrasket meg var at LH ikke var stort sett mer behjelpelig enn at de viste meg vei til United sin skranke, sånn at jeg kunne få en lapp der det sto "Det er United sin skyld". Denne måtte jeg så gå tilbake til LH Ticket Office med, der de kunne booke meg til neste flight til Oslo. Så måtte jeg gå til Check In for å sjekke inn på flighten. Måtte naturligvis stå litt i kø på alle disse stedene, pluss at jeg måtte gjennom security opptil flere ganger..
Skjønte ikke hvorfor jeg måtte trave rundt på Frankfurt for å fikse dette, men på den positive siden slapp jeg å vente noe spesielt på neste avgang, siden jeg hadde brukt 1,5 time på denne prosessen..
Det er alltid selskapet som leverer kunden som er ansvarlig. Som kunde merker man ikke alltid hvem som gjør hva fordi rebooking ofte gjøres før du kommer frem og alt derfor ligger klart. Her har tydeligvis ikke UA gjort dette, eller latt være å informere LH. Det blir fort klønete for kunden hvis noen ikke følger opp dette, ettersom det jo tross alt handler om å få fordelt pengesekken (din) riktig .. Hvis UA i tillegg har dårlige rutiner, blir nok hjelpsomheten til LH også deretter ...
Hva oensker de erstatning for?
De ønsker selvfølgelig erstatning for en meget stressende hjemtur med 2 familier med tilsammen 13 (!) personer, foreldre og barn i forskjellig alder, og for å ha kommet hjem mer enn 6 timer forsinket.
sail4fun
10-03-2012, 18:36
De ønsker selvfølgelig erstatning for en meget stressende hjemtur med 2 familier med tilsammen 13 (!) personer, foreldre og barn i forskjellig alder, og for å ha kommet hjem mer enn 6 timer forsinket.
Jeg blir noen ganger litt matt, mulig det bare er meg.
Erre mulig.................. MATT er ordet!
Jeg blir noen ganger litt matt, mulig det bare er meg.
Ække bare deg som blir matt her...
Hadde jeg kommet hjem 6 timer forsinket etter teknisk delay i statene så hadde jeg heller sett det positive i det. Man kunne brått blitt en dag forsinka. Da hadde jeg forstått at man ville hatt noe tilbake.
Men hvilket økonomisk tap led de? Hvis man ikke tapte på det økonomisk eller fikk andre "skader" enn en stressende dag, hvorfor skal man da ha kompensasjon/erstattning når man strengt tatt ikke har tapt noe?
Dag Viking
10-03-2012, 23:59
6 timer når man flyr halve jorda rundt er temmelig lite. Har opplevd å bli 6 timer forsinket i kolonnekjøring på vei hjem fra skiheisen ;)
Men hvilket økonomisk tap led de? Hvis man ikke tapte på det økonomisk eller fikk andre "skader" enn en stressende dag, hvorfor skal man da ha kompensasjon/erstattning når man strengt tatt ikke har tapt noe?
Bare for ordens skyld: EUs forordning om kompensasjon er jo f.eks. ikke laget for å dekke økonomisk tap, så premisset ditt her er vel noe feilaktig?
(selv om dette vel ikke omhandler EUs regelverk, så er det ikke slik at all kompensasjon skal ha sin basis i et påviselig økonomisk tap)
Mener å huske fra en annen tråd at EU-reglene kun gjelder flighter fra EU eller på EU-metall. Jeg forstår veldig godt ønsket om en liten oppreisning for ulempene, men tror norsk lov gir relativt få rettigheter til kompensasjon utenom for økonomisk tap. Amerikansk lov er jo en heeelt annen sak på det området.
mindsweeper
11-03-2012, 09:04
Jeg skjønner frustrasjonen, det er lite kjekt å bli routet rundt på den måten - gjerne med små barn også for alt jeg vet. Men det er nå slik verden fungerer, tekniske problemer med et fly er noe som man bare må ta med som en eventualitet.
Når det er sagt, dere burde fått kompensasjon fra Delta ved gate eller innsjekk for flighten som ble kansellert. Jeg har flere $300 vouchere fra Delta liggende fra lignende hendelser.
Når det er sagt, dere burde fått kompensasjon...
Nå er det altså ikke meg dette gjelder, men en kollega av meg.
Frustrasjonen hans var til dels meget stor når han fikk vite at vi hadde fått € 800,- hver i kompensasjon for vår overbooking / delay med KLM :-)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100502
Dette er nok ikke riktig. Reisebyrået eller salgsstedet vil ikke behandle slike saker. De vil henvende deg direkte til der problemet oppstod (i dette tilfellet Delta).
Men, slik jeg oppfattet dette ble jo kundene ivaretatt ved at KLM ordnet ombooking for den videre reise via ABZ til SVG.
Det er jo heller ikke alle typer hendelser som utløser "erstatning" utover det som er beskrevet som CARE. Hadde de f,eks ikke fått rute via ABZ, vil jeg tro at det hadde blitt hotell på KLM sin bekostning i AMS i påvente av ledig plass neste dag.
Dette er nok ikke riktig. Reisebyrået eller salgsstedet vil ikke behandle slike saker. De vil henvende deg direkte til der problemet oppstod (i dette tilfellet Delta).
Med mindre egne regler gjelder for reisebyråer, så har de ikke lov til det. Hvis jeg f.eks. kjøper et Canon-kamera på Elkjøp som viser seg å ha en produksjonsfeil (som går under reklamasjonsretten) så har jeg rett til å henvende meg til Elkjøp som solgte meg kameraet for å få ordnet opp i saken, selv om det er Canon som har ansvaret for reparasjon/omlevering. Elkjøp har da ikke lov til å henvise meg til Canon, og må selv henvende seg til Canon for å få dem til å oppfylle forpliktelsen sin til å reparere eller erstatte kameraet på vegne av kunden.
Superhai
12-03-2012, 04:39
Med mindre egne regler gjelder for reisebyråer.
For flyreiser så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Du har rettigheter ved flyreiser i forhold til kontraktslov, montrealkonvensjonen og en del EU-forordninger. I USA eksisterer det meg bekjent for tilfellet ingen lover som gir deg rett til hverken forpleining eller kompensasjon ved forsinkelser. I dette tilfellet så må vedkommende ta en titt på Deltas Conditions of Carriage, med mindre de har avtalt noe unikt med KLM eller reisebyrået.
Sådan er reglerne i hvert fald i Danmark, det er der faldet indtil flere afgørelser for.
Og det er da også ganske rimeligt. Kunden indgår en aftale med et rejsebureau, der har en/flere underleverendører, hvem de er er kunden ganske underordnet.
Hm... her var det mye uenighet må jeg si.
Jeg trodde dette var avklart mellom selskapene i en fast forordning av noe slag jeg...
Merkelig greie, litt på lykke og fromme eller ?
Vel, da har jeg lest litt hos KLM, og der står det :
"THE RIGHTS REFERRED TO IN THIS BROCHURE APPLY
IN THE FOLLOWING CIRCUMSTANCES:
• You are travelling on a flight departing from an airport in
the EU, or on a flight operated by a Community air carrier
departing from an airport in a third country to an airport
in the EU."
Hvilket min kollega da skulle, fra Minneapolis til Amsterdam.
Med en Community carrier.
Så da skulle de absolutt være berettiget til kompensasjon.
Delta er vel ingen EU-carrier?
Delta er vel ingen EU-carrier?
Med Community air carrier mener de nok i dette tilfellet Sky-team, ikke EU.
Nope .....
A" Community air carrier " means an air carrier with a valid operating licence granted in accordance with EU Regulation (EEC) No. 2407/92.
I og med at Skyteam ikke innehar noen AOC, kan jeg ikke helt forstå hvordan Skyteam skulle kunne anses som carrier av noe slag -- heller ikke fra det Europeiske fellesskapet (selvom Skyteam vel har sitt HQ i Nederland, og således sikkert er registrert i EU, er de ingen air carrier og har ingen operating license, hverken fra USA, EU, eller andre steder).