View Full Version : DY og lange ruter - hub i CPH
Topchefen for lavprisselskabet Norwegian, Bjørn Kjos, kommer nu overraskende med en melding om, at lavprisselskabet vil satse på København som skandinavisk udgangspunkt for sine kommende langruter
http://www.tic.travel/news/08032012/norwegian-langruter-skal-starte-i-k%C3%B8benhavn
Hilsen Ole
Fredrik Propell
08-03-2012, 19:58
Ser dem følger SAS i stor stil mtp fordelingen av IC ruter. Trodde de sa SAS ikke ønsket å satse på Norge, så gjør de sannelig det samme selv. Komiske Ali møter seg selv i døra :rolleyes:
fjasebase
08-03-2012, 20:02
Ser dem følger SAS i stor stil mtp fordelingen av IC ruter. Trodde de sa SAS ikke ønsket å satse på Norge, så gjør de sannelig det samme selv. Komiske Ali møter seg selv i døra :rolleyes:
Kunne ikke sagt det bedre selv...Dette blir for dumt
Han MÅ lissom gjøre det samme som SAS, ligner på den derre hermeleken som unga driver med dette.
Kanskje han burde døpe om Norwegian til Skandinavian? ups er visst opptatt det navnet..
Fly med oss
08-03-2012, 20:08
Bjørn Kjos sier mye rart i media... jeg tror ikke på noe av det han sier før jeg ser det selv.
Jeg har litt vanskelig for å tro at dette blir realiteten. CPH synes til en viss grad å allerede være mettet på IC-trafikk på de "vanlige" destinasjonene, så hvorfor DY skulle ønske å gå inn i et marked der det allerede er svært mange og gode tilbud høres ut til å være et brudd med strategien som DY hittil har valgt. Men de roter det jo til med hensyn til forholdet til de ansatte (som de tidligere har hatt et godt forhold til), så hvem vet hva de klarer å forhold til IC og rutestrategier...
For min del passer køben veldig bra, så lenge han i tillegg slenger inn et fly som går fra krs til køben. Men som siste taler nevner. Bjørn Kjos sier mye rart for å få oppmerskomhet noen ting kan også være tatt ut av en sammenheng.
”en central placering” kan jo bety så mangt. Min erfaring er at Kjos som regel sier det folk vil høre. I Danske medier kommer CPH til å stå sentralt i framtida, i Fædrelandsvennen er KRS et helt sinnsykt ekstremt interessant marked, og i Firdaposten er helt sikkert FDE "en destinasjon som kan bli aktuell i framtiden". Han konkurrerer jo nesten med kongen og krompen når det gjelder å uttale seg mest mulig ukontroversielt. Likte spesielt dette eksemplet fra Tett på Nett tidligere i uka:
Er du glad i fotball,viss du er,hvilket lag heier du på.
Hei Kim,
Jeg pleide å heie på Bodø Glimt da jeg bodde i Bodø, men har også heiet på Rosenborg og Vålerenga. Men det er jo artig med Brann også, da.
Vennlig hilsen Bjørn
(Oida, han glemte visst Sandnes Ulf :colgate:)
787 Norwegian og CPH - flott at du stikker innom MartinL (begynner å bli en stund siden vi var alene om å tro på DY 787 her på Forumet:p )
Twin Otter
08-03-2012, 21:11
787 Norwegian og CPH - flott at du stikker innom MartinL (begynner å bli en stund siden vi var alene om å tro på DY 787 her på Forumet:p )
MartinL slettet tydeligvis sitt innlegg.
Ellers kunne det jo være sannsynlig at SAS' beregninger viste at CPH er den beste hub'en for deres del og deres bruk, og at lignende beregninger ville gitt det samme svaret for DY. Nå er jo DYs rutenett lite hubbet p.t., så kan jo bli spennende å se utviklingen mht. hubs.
MartinL slettet tydeligvis sitt innlegg. Eller dc-8 viste til aktive lesere?
AirbusTrond
08-03-2012, 21:15
Det er alltid en fordel å linke til originalkilden, der følgende kan leses:
”København er en vigtig del af vores strategi – også når det gælder planerne for langdistancetrafikken. Der er ingen forskel på prioriteringen af hovedstaderne i Danmark, Norge og Sverige i den sammenhæng. Vi bygger vores eget netværk uafhængigt af vores konkurrenter,” siger han.
http://www.business.dk/transport/norwegian-vil-flyve-interkontinentalt-fra-koebenhavn-naeste-aar
Det er vel relativt opplagt at Kjos ikke vil uttale til dansk presse at det ikke er aktuelt å satse fra CPH, men han lover jo ingenting, bare antar. Og så vil han vel prøv seg litt fram, også i dette markedet.
Som det høres ut nå så, blir det kansje ikke noe IC fra Norge i det hele tatt??? Da kan Norwegian ta navnet: Flyswedish istedet :D
”en central placering” kan jo bety så mangt.
Nettopp .. han vil bare holde interessen varm. Etterhvert vil nok alle de skandinaviske hovedstedene få noen flighter.
Fredrik Propell
08-03-2012, 21:31
Eller Nordic Air Shuttle? ^_^
Dag Viking
08-03-2012, 21:32
Det er helt sikkert et bra marked fra CPH, spørsmålet er hvor godt markedet allerede er dekket. SAS, DL og CO flyr til NYC, TG og SAS flyr til BKK. I tillegg bygger sandkasse-selskapene opp stor kapasitet fra CPH til Asia og Afrika.
Som andre sier, jeg tror dette er det ukentlige påfyll av Kjos-aid og litt ekstra spalteplass.
slankebrusmannen
08-03-2012, 21:41
Topchefen for lavprisselskabet Norwegian, Bjørn Kjos, kommer nu overraskende med en melding om, at lavprisselskabet vil satse på København som skandinavisk udgangspunkt for sine kommende langruter
Rolig nå. Han har lovet IC-ruter fra BGO også. Uansett virker det litt overilt å konkludere med at selv om Kjos nevner CPH i denne sammenhengen, så utelukker det ARN og OSL.
Synes overskriften for denne tråden er ganske så misvisende.
Han sier vel ikke noe sted at CPH vil være hub for IC?
Det sies vel bare at CPH vil være utganspunkt for ruter, ingenting om at ikke andre byer også vil være det.
Vi får vel slå oss til ro med at Kjos vil starte IC ruter fra hele skandinavia pr dags dato. Så får vi heller krangle så busta fyker når han setter igang :D
AirbusTrond var inne på det med å linke til den originale business.dk-linken som tic har klippet fra, men jeg tror han valgte feil avsnitt å sitere fra. Derfor velger jeg å sitere fra de tre første avsnittene etter ingressen
Det fremadstormende lavprisselskab har tidligere meddelt, at man vil begynde med langdistanceflyvninger fra Oslo og Stockholm i første kvartal 2013. Men allerede fra slutningen af næste år vil Norwegians kommende langdistancesatsning formentlig blive udvidet til også at omfatte København.
Norwegians topchef og medejer, norske Bjørn Kjos, fastslår, at København - modsat det hidtil forventede - vil få en central placering i den kommende interkontinentale satsning
"Vi vil formentlig begynde at flyve interkontinentalt fra København i slutningen af 2013. Til at begynde med er både New York og Bangkok interessante destinationer fra Københavns Lufthavn, og senere er det planen at udbygge med flere sydlige destinationer,” siger Bjørn Kjos til Berlingske Business Magasin.
At det kan bli en Norwegian hub på CPH, selvsagt - det er det jo i dag. Den engelske definisjonen av begreget hub er veldig forklarende
An airline hub is an airport that an airline uses as a transfer point to get passengers to their intended destination.
En andel av Norwegians passasjerer mellom AAL og CPH benytter CPH som transferpoint til resten av Norwegian-nettet. Dermed har Norwegian i dag valgt å legge en hub i CPH.
For langdistanse blir det noe helt annet. Her må vi lete etter hvor basene legges og helt klart er BKK en av disse. Trolig vil Norwegian IC fly fra disse basene til Norwegian Air Shuttles huber - OSL som største NAX hub og ARN som nest største hub og etter hvert også CPH. Alt dette avhenger hvor det er enklest å fylle en 787.
Tallene som CPH har å vise til i 2011 viser ikke noen lovende takter for at det skal være enklere på CPH å fylle et slikt fly enn de to OSL og ARN. CPH hadde en nedgang på 2,4% til BKK i 2011 sammenlignet med 2010. Når det gjelder vestover til JFK som er den andre "basen" Kjos nevner, så er det samme for CPH til NYC med en nedgang på 2,7% fra 2010 til 2011. Tilsvarende på OSL var +12% til BKK og +79% til NYC. Dessverre så finnes det ikke noen tilsvarende åpen database for Sverige, men vi kan jo håpe at Swedavia tar et hint.
jikswoboB
09-03-2012, 00:01
Dessverre så finnes det ikke noen tilsvarende åpen database for Sverige, men vi kan jo håpe at Swedavia tar et hint.
Duger inte Swedavias Destinationsstatistik (http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Om-Swedavia/Trafikstatistik/Destinationsstatistik/)?
ARN-BKK/NYC hade under 2011 en tillbakagång i antal resenärer med ca 3,6 procent. Å andra sidan ökade istället ARN-HKT med 20 procent. För övrigt tvivlar jag på att denna typ av statistik ger någon klarhet i vilken flygplats DY bör satsa på. Den säger trots allt inte så mycket om efterfrågan. Och herr Kjos uttalande går ju att tolka hur man vill.
Nå har jo ikke OSL oppdatert denne på noen år, men gir jo en viss pekepinn hvor de vil ha ruter.
http://www.therouteshop.com/oslo-airport/
Da tok jeg et hint jikswoboB, tusen takk!
Chriscross
09-03-2012, 07:15
Norwegian skal vel uansett ikke ha base i Scandinavia fot flyene sine, eller har jeg misforstått? Trodde basen(e) skulle ligge i lavkostland, og at de skal fly TIL Scandinavia, ikke fra. I tilfelle kan vel DY fly til alle Scandinaviske hovedsteder?
Norwegian skal vel uansett ikke ha base i Scandinavia fot flyene sine, eller har jeg misforstått? Trodde basen(e) skulle ligge i lavkostland, og at de skal fly TIL Scandinavia, ikke fra. I tilfelle kan vel DY fly til alle Scandinaviske hovedsteder?
Som sagt, tittelen på denne tråden er sterkt misvisende.