PDA

View Full Version : Norwegian tar ikke kundene på alvor


sail4fun
08-03-2012, 10:54
Forbrukerrådet ber Norwegian rydde opp

http://www.aftenposten.no/reise/article4278930.ece

L-1011
08-03-2012, 11:04
Det faktum att Norwegian inte är med i IATA får stora förljder de pax som valt DY när bolaget tvingas ställa in flyg.
DY bokar bara om till egna senare avgångar eller ger pengarna tillbaka. En klen tröst för den som betalt sitt hotel i Paris, London etc och får sin Weekend resa förstörd när nästa DY flyg går om 3 dagar. Förhoppningsvis tar drabbade pax lärdom av detta nästa gång de väljer flygbolag. Flertalet av DYs konkurrenter i OSL inklusive SAS är medlemmar i IATA.

Tänk om detsamma händer igen när DY flyger ex till New York? DY vägrar boka om pax konkurrerande flygbolag och nästa DY flyg till OSL med lediga platser går om 5 dagar. För en familj kan det fort handla om minst 10 000NOK i extra hotel, matkostnader + förlorad arbetsinkomst i Norge

Dag Viking
08-03-2012, 11:22
Å bestille billett hos Norwegian uten å ha reiseforsikring er litt bingopreget. At de har gebyr for betaling med kredittkort gjør sikkert at mange velger bort nettopp dette, og dermed mister reiseforsikringen de ellers ville hatt. Det koster å være gnien!

laurenz
08-03-2012, 11:33
Å bestille billett hos Norwegian uten å ha reiseforsikring er litt bingopreget.

Du, det er jo bare tull. Skulle nesten tro at det var 1 av 10 fly som kom fram.

ILS2
08-03-2012, 11:48
Norwegian er et topp selskap med flinke ansatte, men jeg booker konsekvent aldri reiser med DY til/fra destinasjoner der frekvensen er lavere enn en daglig avgang (bør helst ha flere daglige). Nå har jeg reiseforsikring og er sånn sett godt dekket, men jeg synes det er prinsipielt feil at jeg skal bruke min egen tid på å rydde opp i DYs eget rot.

Man kan jo bare glede seg til DY skal fly interkontinentalt og kansellerer en reise. Blir mange som får en lei vekker når de ser at det går fly etter fly til Europa fra samme flyplass med andre selskap, men DY gjør ikke annet enn å gi deg en plass på en DY-avgang en annen dag (ev. pengene igjen), forutsatt at det i det hele tatt er plass på flyet.

...og med de lovede priser til 2000 kr tur/retur, kan det fort vise seg å bli et problem det også.

Kan for øvrig bare henvise til min egen Trip Report der SAS kansellerte en avgang, men jeg ble raskt booket om til første og beste alternativ med CO/UA - som faktisk var bedre enn min opprinnelige reiserute (før ATC-trøbbel sendte meg i en leiebil).

Dag Viking
08-03-2012, 11:50
Du, det er jo bare tull. Skulle nesten tro at det var 1 av 10 fly som kom fram.

Det var ikke myntet på kun Norwegian. Reise uten reiseforsikring er bare tull i utgangspunktet.
Ut fra artikkelen i VG skulle man tro at mange ikke har reiseforsikring. De har kanskje for store forventninger til at flyselskapet ordner opp, og at man alltid kommer seg frem til bestemmelsestedet innen rimelig tid.
Forskjellen på LCC og nettverk-selskap når ting går galt er nok veldig uklar for mange.

pendler
08-03-2012, 12:12
Jeg vet ikke helt åssen det er i Norge siden jeg har bodd i Sverige i 24 år nå, men her i Sverige så inngår det reiseforsikring i husforsikringen min, så jeg slipper å kjøpe reiseforsikring om reisen er under 90 dager. Jeg trodde det var det samme i Norge.

LN-KGL
08-03-2012, 12:46
Synes det litt patetisk dette maset om kanselleringer til Norwegian. Hvis dere tar en titt på dagens OSL-statistikk er det 0 kanselleringer, mens det er et annet som står på 4 (nevner ikke hvilket).

flappflapp
08-03-2012, 12:53
Jeg vet ikke helt åssen det er i Norge siden jeg har bodd i Sverige i 24 år nå, men her i Sverige så inngår det reiseforsikring i husforsikringen min, så jeg slipper å kjøpe reiseforsikring om reisen er under 90 dager. Jeg trodde det var det samme i Norge.

Nei, det er ikke vanlig i Norge - i alle fall ikke i de selskaper der jeg har hatt innboforsikring. Gode innboforsikringer dekker blant annet ran og uhellsskader på reise, men ikke denne typen problemer med selve reisen.

Det skal sies at reiseforsikring, med dekning for private reiser for hele husstanden, er et svært vanlig frynsegode hos norske arbeidsgivere - i alle fall i privat sektor. Prisene ligger på fra ca 1500 i året for en familie om du kjøper forsikringen selv; som en gruppeforsikring hos en arbeidsgiver blir nok prisen vesentlig lavere og dermed er det et billig frynsegode for arbeidsgiveren også. :)

Uten å kjenne tall, så tror jeg nok veldig mange privatreiser som blir foretatt er dekket av reiseforsikring fra enten kredittkort eller arbeidsgiver. Og jeg er helt enig i at man bør kjøpe egen forsikring om man ikke har slik dekning på annen måte.

TCAS
08-03-2012, 13:03
Synes det litt patetisk dette maset om kanselleringer til Norwegian. Hvis dere tar en titt på dagens OSL-statistikk er det 0 kanselleringer, mens det er et annet som står på 4 (nevner ikke hvilket).

Patetisk? Så det stemmer ikke at DY kansellerer pga. crewmangel mener du? Eller mener du at det ikke gjør noe fordi SAS også har kanselleringer? Hva er egentlig poenget ditt?

LN-MOW
08-03-2012, 13:06
Synes det litt patetisk dette maset om kanselleringer til Norwegian. Hvis dere tar en titt på dagens OSL-statistikk er det 0 kanselleringer, mens det er et annet som står på 4 (nevner ikke hvilket).

For balansens skyld - i mars totalt er det 10-8 andre veien ..

Dag Viking
08-03-2012, 13:40
Patetisk? Så det stemmer ikke at DY kansellerer pga. crewmangel mener du? Eller mener du at det ikke gjør noe fordi SAS også har kanselleringer? Hva er egentlig poenget ditt?

Jeg synes man bør se på risiko, ikke bare antall kanselleringer.
Risiko = Sannsynlighet*konsekvens

Stor konsekvens er altså et like stort problem for kunden som høy sannsynlighet for kansellering.

LN-KGL
08-03-2012, 14:50
For balansens skyld - i mars totalt er det 10-8 andre veien ..

Og for enda mer balansens skyld på OSL fra og med 1. januar 2012 til og med i går:

SAS
Planlagte flighter: 7 490
Kansellerte flighter: 50
Regularitet: 99,33%

NAX
Planlagte flighter: 5 488
Kansellerte flighter: 23
Regularitet: 99,58%

Jeg tror nok Norwegian jobber hardt for å få av gårde flyene. Jet2 G-GDFC 737-800 har vært innleid fra 2. mars, men i går kveld måtte den hjem til MAN for å fly MAN-TLV i dag. Erstatningen som kom inn i dag morges var Jet2 G-LSAM 757-200. Jeg tror ikke de som skulle til BCN med DY1740 i dag hadde noe i mot å fly en fargerik Jet2 Holidays. De 10 kanselleringene har vært fra OSL til SVG, BGO og TRD - på samme måte SAS gjør det med andre ord.

dc-8-63
08-03-2012, 14:57
Og for enda mer balansens skyld på OSL fra og med 1. januar 2012 til og med i går:

SAS
Planlagte flighter: 7 490
Kansellerte flighter: 50
Regularitet: 99,33%

NAX
Planlagte flighter: 5 488
Kansellerte flighter: 23
Regularitet: 99,58%

Jeg tror nok Norwegian jobber hardt for å få av gårde flyene. Jet2 G-GDFC 737-800 har vært innleid fra 2. mars, men i går kveld måtte den hjem til MAN for å fly MAN-TLV i dag. Erstatningen som kom inn i dag morges var Jet2 G-LSAM 757-200. Jeg tror ikke de som skulle til BCN med DY1740 i dag hadde noe i mot å fly en fargerik Jet2 Holidays. De 10 kanselleringene har vært fra OSL til SVG, BGO og TRD - på samme måte SAS gjør det med andre ord.

Regner du Edinburgh som SVG eller BGO (i og med at det er vestover :p)

LN-KGL
08-03-2012, 15:08
Regner du Edinburgh som SVG eller BGO (i og med at det er vestover :p)

DY1354 har ikke vært kansellert i mars i følge OSL. Det jeg vet er at flighten mandag 5. OSL-EDI-OSL ble flydd av Jet2 G-GDFC med feil callsign begge veier NAX6054 vestover og EXS6055 østover igjen. For de som har tilgang til beta-utgaven av flightradar24.com er det en smal sak å finne ut det med det nye søkeverktøyet.

Med andre ord det er viktig å søke fakta og ikke bare henge seg på en trend delvis bygget på følelser og hat.

Dag Viking
08-03-2012, 15:10
De 10 kanselleringene har vært fra OSL til SVG, BGO og TRD - på samme måte SAS gjør det med andre ord.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069874

Kofferten var pakket og sto reiseklar da SMS'en fra Norwegian tikket inn: Sorry, flyet ditt til Edinburgh i morgen tidlig er kansellert
..
Dermed gikk hele ferien min fløyten. At de tilbyr seg å refundere flybilletten er en mager trøst. Utlegget til hotell og tog i Skottland får jeg ikke tilbake. Billigselskapet Norwegian har rett og slett tatt feriepengene mine, raser Langhus-kvinnen.


Tromsø-familien Olsen/Dragset gledet seg til ski-vinterferie på Hafjell, da meldingen fra Norwegian tikket inn om at flyet deres til Oslo var kansellert.

Familien fikk tilbud om nytt fly fire(!) dager senere.
Familien får refundert pengene for billettene, men synes det er en mager trøst. Ferien måtte avlyses.


Norwegian er ikke lenger min favoritt. Før kundeservice stenger, får jeg melding fra Norwegian om at mitt fly hjem til Oslo fra London (DY1311 fra Gatwick, 4 mars) er ombooket til dagen etter. Jeg får hverken svar på hvorfor, eller hva jeg skal gjøre med overnatting og kompensasjon, skriver Sindre.


Nå er jeg enormt skuffet over dere. Jeg har en datter i Tromsø som jeg ikke har sett siden jul, og som jeg gledet meg til å tilbringe vinterferien med. Men jeg fikk en sms i dag som sa at flyet var kansellert, melder Roy.


Norwegian kansellerte en helgetur til Amsterdam med min far bare noen timer før avreise på en kort sms uten forklaring (eller beklagelse). Turen var julegave. Alt var planlagt. Hotell betalt, raser Øyvind.


Ser at kanselleringene i blandt får veldig store konsekvenser. Blir de like store med et nettverksselskap som vanligvis har både høyere frekvens og lavere kabinfaktor? Er SAS virkelig like klønete på dette feltet?

PAFB
08-03-2012, 15:12
DY1354 har ikke vært kansellert i mars i følge OSL.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070045

Ta en titt på mobilen dama holder opp. Vil du ha fakta, får du holde deg til fakta selv ^_^

dc-8-63
08-03-2012, 15:17
DY1354 har ikke vært kansellert i mars i følge OSL. Det jeg vet er at flighten mandag 5. OSL-EDI-OSL ble flydd av Jet2 G-GDFC med feil callsign begge veier NAX6054 vestover og EXS6055 østover igjen. For de som har tilgang til beta-utgaven av flightradar24.com er det en smal sak å finne ut det med det nye søkeverktøyet.

Med andre ord det er viktig å søke fakta og ikke bare henge seg på en trend delvis bygget på følelser og hat.

Hat ? Den skjønnte jeg ikke overhodet :(:(

I følge Norwegian så var DY 1354 innstillt - men OSL vet nok det mye bedre enn Norwegian....:rolleyes: Så jeg tror EDI da blir satt til SVG i OSL systemene - det høres jo mye bedre ut...

L-1011
08-03-2012, 15:25
Kan det vara så att vissa på forumet är sådana extrema "DY Fanboys" att de omöjlligt kan acceptera sanningshalten i VG artikeln?

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10069874

LN-MOW
08-03-2012, 15:30
Jeg tror man heller skal la være å ta all denne statistikken som man finner online for bokstavelig. Man kan se trender, men man ser stadig at detaljer mangler eller er feil, så derfor bør man la være å være så bombastiske på enkeltepisoder.

jameson82
08-03-2012, 15:36
Respons ifra DY Facebook nå
Mengden kanselleringer: De siste dagene har Norwegians flygninger gått som normalt – uten forsinkelser og slik venter vi det blir fremover også. Norwegian opererer om lag 400 flygninger om dagen, og det er svært få som er blitt kansellert. Avinors offisielle statistikk over flyselskapenes regularitet gir en god oversikt over fakta. Den viser at for februar og hittil i mars så har Norwegian kansellert totalt 46 flygninger. Det er langt færre en eksempelvis vår hovedkonkurrent i Norge som har kansellert 87 flygninger pr i dag. Statistikk hjelper ikke de som er berørt av kanselleringer, men det skapes nå et helt feilaktig inntrykk av at antall kanselleringer en betydelig høyere enn det faktisk er.

Passasjerhensyn: Sist helg var en ekstraordinær situasjon fordi vinterferie gjorde at flyene var fulle og det derfor ble vanskelig å booke om alle reisende. De aller fleste som ble berørt fikk tilbud om ny reise raskt, men noen greide vi ikke å finne nye avganger til, og det er bare å beklage. Denne spesielle situasjonen blir nå fremstilt som om vi ikke tar passasjerene på alvor. Det er ikke riktig, og spesielt urimelig overfor de mange som jobbet dag og natt for å hjelpe kundene så godt som mulig. Når det gjelder kompensasjon har passasjerene klare, lovpålagte rettigheter som også innebærer at kundene har krav på individuell behandling av sin sak.

LN-KGL
08-03-2012, 15:39
Tror nok dere igjen må lese hva jeg skriver - ingen kanselleringer til nå i mars på DY1354. I følge Avinor igjen så har det ikke vært noen kanselleringer på TOS til nå i mars heller.

LN-KGL
08-03-2012, 15:45
I følge Norwegian så var DY 1354 innstillt

Nei, Norwegian bekreftet ikke at DY1354 var innstillt. Svaret fra dem var bare en generell kommentar som vår journalist i VG har satt sammen slik at det virker som det. Dette sa Norwegian:
Den siste uka har vi vært i en ekstraordinær situasjon der vi har måttet omrokere på flyprogrammet og leie inn mannskap for å dekke inn pilotmangelen, forklarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian

dc-8-63
08-03-2012, 15:49
Nei, Norwegian bekreftet ikke at DY1354 var innstillt. Svaret fra dem var bare en generell kommentar som vår journalist i VG har satt sammen slik at det virker som det. Dette sa Norwegian:

Nå finnes det andre kilder enn VG og OSL(Norwegian har bekreftet at DY 1354 var stillet inn;))

LN-MOW
08-03-2012, 15:50
Tror nok dere igjen må lese hva jeg skriver - ingen kanselleringer til nå i mars på DY1354..

Neivisst ..... (foto:VG)

http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2012/03/08/1331204833716_952.jpg

sail4fun
08-03-2012, 16:28
Hvor er Ali ?

LN-MOW
08-03-2012, 16:33
Denne ble for drøy, selv for ham ... ;)

fjasebase
08-03-2012, 16:44
Godt å se litt trøbbel i paradiset ;)

Star Flyer
08-03-2012, 17:04
Ja, endelig noen som skjønner at DY ikke tar oss på alvor.

Neida, de er et bra flyselskap - ikke personlig min favoritt. Men kundene må de ta på alvor - synes dette er dårlig av Kjos og co.

Hpkris
08-03-2012, 18:12
Å bestille billett hos Norwegian uten å ha reiseforsikring er litt bingopreget. At de har gebyr for betaling med kredittkort gjør sikkert at mange velger bort nettopp dette, og dermed mister reiseforsikringen de ellers ville hatt. Det koster å være gnien!

I følge denne artikkelen i aftenposten så dekkes ikke dette av reiseforsikringen.

Reiseforsikringen dekker ingenting
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske, forteller at det her er ingenting å hente i forhold til reiseforsikringen.

- Dette er ikke omfattet av reiseforsikringen. Her er det nok om å gjøre at Norwegian tar hånd om sine kunder, sier hun.

- Det er mange ting man kan legge inn i reiseforsikringen, men vi må legge inn det folk flest trenger forsikring for på reise. Slik som sykdom, død, uhell, mistet bagasje. Skulle vi lagt inn alt, ville forsikringen blitt for dyr.

Kilde:http://old.aftenposten.no/reise/article4278914.ece

TCAS
08-03-2012, 18:15
I følge NRK er Kjos innkalt til et departement (husker ikke hvilket) for å forklare seg om hvorfor de ikke ivaretar pax sine rettigheter. Ble sagt på nyhetene på P1 kl 1630.

Glenn
08-03-2012, 18:20
I følge NRK er Kjos innkalt til et departement (husker ikke hvilket)
Familie- og kulturkomiteen ifølge VG Nett.
Høyres forbrukerpolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland tar overfor VG Nett til orde for å innkalle Børn Kjos til møte med Familie- og kulturkomiteen, som steller med forbrukersaker, for å diskutere passasjerrettigheter med ham.
- De er åpenbart altfor dårlige, sier Hofstad Helleland.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070045

Fredrik Propell
08-03-2012, 19:11
Avinors offisielle statistikk over flyselskapenes regularitet gir en god oversikt over fakta. Den viser at for februar og hittil i mars så har Norwegian kansellert totalt 46 flygninger. Det er langt færre en eksempelvis vår hovedkonkurrent i Norge som har kansellert 87 flygninger pr i dag. Statistikk hjelper ikke de som er berørt av kanselleringer, men det skapes nå et helt feilaktig inntrykk av at antall kanselleringer en betydelig høyere enn det faktisk er.

Det hjelper lite å skylde på at konkurrenten har kansellert flere fly, når dem ikke engang greier å sende sine berørte passasjerer til sitt bestemmelsessted :drunk:

Løgn, forbannet løgn og statistikk...

Men gøy å se at de svetter litt i media ^_^

FlyHi
08-03-2012, 19:30
Det hjelper lite å skylde på at konkurrenten har kansellert flere fly, når dem ikke engang greier å sende sine berørte passasjerer til sitt bestemmelsessted :drunk:

Løgn, forbannet løgn og statistikk...

Men gøy å se at de svetter litt i media ^_^

Det er vel meget kendetegnende for Ali & Co i propogandaafdelingen i DY. Altid kun alle andre der laver fejl - aldrig DY. Altid en eller anden dårlig undskyldning. Jeg tror desuden alle de kunder som DY ødelægger rejsen for er ganske ligeglade med statistik - for både DY og andre selskaber.

Der er kun DY at skylde på, at de ikke har nok ansatte til at dække produktionen og leve op til det de har lovet kunderne. Der er intet ekstraordinært i dette. De har længe kendt til at det har været nødvendigt at ansatte skal producere på fridage.

At de ikke ombooker til andre selskaber og dækker folks udgifter samt giver erstatning omgående er under al kritik. Når man har lavet så stor en fejl må man rydde op efter sig selv.

VC-10
08-03-2012, 19:33
Det hjelper lite å skylde på at konkurrenten har kansellert flere fly, når dem ikke engang greier å sende sine berørte passasjerer til sitt bestemmelsessted :drunk:

Løgn, forbannet løgn og statistikk...

Men gøy å se at de svetter litt i media ^_^

Artig diskusjon, og som vanlig rimelig forutsigbar når slike tema kommer opp.
Det er aldri gunstig hverken for passasjerer eller selskap når kanselleringer skjer, men som vi vet, er det dessverre uungåelig noen ganger.

Fredrik Propell: Det kunne være interessant å høre deg utdype dette argumentet litt dypere: Løgn, forbannet løgn og statistikk... slik at vi kan skjønne hva du mener med det?!

Fredrik Propell
08-03-2012, 19:52
Artig diskusjon, og som vanlig rimelig forutsigbar når slike tema kommer opp.
Det er aldri gunstig hverken for passasjerer eller selskap når kanselleringer skjer, men som vi vet, er det dessverre uungåelig noen ganger.

Fredrik Propell: Det kunne være interessant å høre deg utdype dette argumentet litt dypere: Løgn, forbannet løgn og statistikk... slik at vi kan skjønne hva du mener med det?!

Forutsigbart, ja, men absolutt berettiget nå for tiden.

Poenget mit med "løgn, forbannet løgn og statistikk" er såre enkelt. Er du kreativ nok kan selv det verste bli til noe positivt. Hvorfor er f eks SK bedre når DY påstår noe annet (punktlighet) og verse visa.

Men igjen dette er morsomt å følge med på, bare synd det går ut over de dugnadbelastede ansatte som har en dyster fremtid i selskapet, om man skal tolke Mr. Kjos rett.

TOS
08-03-2012, 20:16
Det er vel en kjennsgjerning at alle selskaper må kansellere flighter fra tid til annen, og at dette ikke er fint for noen parter. Med ferier og slikt så er det vel ofte vanskelig å booke om til andre, selv om man i teorien gjør det i andre selskaper (og mange har nok opplevd at ombooking til andre selskaper ikke alltid gjøres i praksis, selv om det nok ikke er en tvil om at dette i større grad gjøres av selskaper som SAS enn hva tilfellet er for DY - men her viser vel f.eks. DY at de hyrer inn andre selskaper til å avhjelpe situasjonen, og dette er selvsagt et alternativ til å booke om til andre selskaper).

Forutsigbarheten synes vel kanskje å være i forhold til skadefryden som utvises. Den går nok begge veier, men er like lite produktiv hver gang. Dette skjer med alle selskaper. Når man så synes at det er morsomt at det går varmt hos DY så blir jeg litt oppgitt.

Commuter
08-03-2012, 20:41
Forutsigbarheten synes vel kanskje å være i forhold til skadefryden som utvises. Den går nok begge veier, men er like lite produktiv hver gang. Dette skjer med alle selskaper. Når man så synes at det er morsomt at det går varmt hos DY så blir jeg litt oppgitt.

Det er ikke som om DY har hatt en flom av kanselleringer til nå i mars, og det burde ikke komme som noe sjokk at det kan være lenge til neste avgang på perifere stasjoner. Slik har DY alltid operert, og det er ikke en nyhet at DY leverer marginal støtte i slike situasjoner.

Jeg blir imidlertid gal av at
1. Nå har plutselig media bestemt seg for at DY er i full oppløsning, og fokuserer plutselig veldig på noe som har vært situasjonen lenge. Om kort tid kommer nok de overdrevne positive SAS-sakene for å nyansere bildet totalt
2. En del personer (både her og utenfor i den virkelige verden) viser glede over situasjonen.

Jeg for min del liker ikke DY sitt produkt, og reiser dermed nær sagt aldri med det selskapet. Jeg liker heller ikke personalpolitikken deres, og dette veier godt inn på mitt valg av selskap.
Til tross for dette blir DY urettferdig behandlet her, og det blir utrolig hyklerisk å le av DY nå når SAS har hatt sin andel av problemer gjennom årene.

dc-8-63
08-03-2012, 20:43
Jeg liker ikke skadefryden heller - det skyldes vel at jeg er langt større DY kunde enn SAS kunde - og fra et DY kunde perspektiv er jeg litt oppgitt over svarene som kommer fra DY, det blir litt vel mye Hallejuja faktor - synes at DY ville tjene stort på å ta en litt mere ydmyk tone når de for engang skyld vasser rundt i salaten. Og en skal vel si hyrer inn et annet selskap ? Blir også oppgitt over utsagn som "dette er bare mellom OSL - BGO. OSL - SVG og OSL - TRD" vi kan kan faktisk lese og lytte

Tommy777
08-03-2012, 21:09
Poenget i denne saken er jo ikke hvem som er best paa kanselleringer. Jeg synes 99%++ er en meget respektabel regularitet for begge selskaper.

Poenget er hva som skjer naar man havner i situasjoner der flyet blir kansellert.

Dersom man er booket med Norwegian, blir man booket om til en annen Norwegian flight, gjerne dagesvis senere automatisk og ringern man, blir man tilbydt pengene tilbake.

Dersom disse kundene har reist med SAS, hadde man blitt booket om til andre selskaper.

Tror det er det diverse ministere vil ha svar paa...

Fredrik Propell
08-03-2012, 21:28
Til tross for dette blir DY urettferdig behandlet her, og det blir utrolig hyklerisk å le av DY nå når SAS har hatt sin andel av problemer gjennom årene.

Det er det som får meg til å trekke på smilebåndet jo. Skadefryd har man sett i lange baner fra de som nå lider under det.

Men dette gjør jo alltid disse evinnelige diskusjonene litt livligere ;)

LN-KGL
08-03-2012, 21:43
Nå er komiske Ali tilbake igjen. Gikk på en skikkelig blemme der med å ikke ha fått med meg bilder og heller ikke lest artikkelen. Det var egentlig to grunner til at jeg gikk ut så bastant - en - jeg hadde i går kveld oppdatert regnearket for punktlighet og regularitet som har basis i hva Avinor rapporterer landet rundt og - to - sjekk om at det hadde vært noen sprell i løpet av idag. Ingen endringer og heller ikke noe alarmerende.

Nok om grunnlaget som var så tynt - og da kommer man skjevt ut. Forhåpentligvis kan dere tilgi komiske Ali-taktene fra undertegnede. Når nå har sett gjennom det så er det ingen tvil at Norwegian har driti på draget i denne enkeltsaken. Her er det mye bom i forhold til varsling og ___ og ____ og da er det bare for Norwegian å gjøre det godt igjen overfor damen fra Tromsø og andre som skulle til EDI den søndagen.

Jeg synes også kanskje OSL bør gå inn i sine tall for å finne ut hvorfor de IKKE hadde rapportert den kanselleringen og hvordan de kan unngå dette igjen. Forhåpentligvis vil de prøve å beholde nivået over FlightStats?

Dag Viking
08-03-2012, 21:44
I følge denne artikkelen i aftenposten så dekkes ikke dette av reiseforsikringen.

Kilde:http://old.aftenposten.no/reise/article4278914.ece

Ja, det har du rett i. Men hva hvis hotell og opphold er kjøpt med kredittkort, er det ikke da kredittkortselskapet sitt ansvar å levere varen kunden har kjøpt? Blir det en sak mellom flyselskapet og kredittkortselskapet?
Må si at jeg ikke er stø på dette i det hele tatt.

Etter hva jeg skjønner så forholder ikke DY seg til forordning 261
http://www.nholuftfart.no/article169.html

alternativ reiserute med første mulige forbindelse til ditt endelige bestemmelsessted;

Noen som kan utdype? Kan Norwegian velge å la første mulige forbindelse kun gjelde egne flighter?

gustavf
08-03-2012, 23:11
Dersom disse kundene har reist med SAS, hadde man blitt booket om til andre selskaper.

Det begynner vel etterhvert å bli en del erfaring på at SAS heller ikke er så veldig glad i å bruke andre selskaper.

TOS
08-03-2012, 23:13
Noen som kan utdype? Kan Norwegian velge å la første mulige forbindelse kun gjelde egne flighter?

Hvis så er tilfellet så er det flere herværende skandinaviske selskaper som bryter med forordningen, men vi får kanskje en juridisk betenkning om dette fra noen av juristene...?

gustavf
08-03-2012, 23:13
Det faktum att Norwegian inte är med i IATA får stora förljder de pax som valt DY när bolaget tvingas ställa in flyg.

IATA-medlemskap er mindre viktig enn selskapets policy. Et IATA-selskap har litt andre muligheter, men ingen plikt til å booke om på andre selskaper. Et selskap som ikke er IATA-medlem har også mulighet til å kjøpe billetter for kundene sine hos IATA-selskaper.

TOS
08-03-2012, 23:15
Det begynner vel etterhvert å bli en del erfaring på at SAS heller ikke er så veldig glad i å bruke andre selskaper.

Det stemmer helt, det, Gustav. Jeg antar at statuskundene ivaretas, så for disse så oppleves denne problemstillingen kanskje ikke. Selv har jeg vært "utsatt" for det ved 2-3 anledninger i løpet av de siste 1-2 årene (og jeg flyr ikke så mye, så dette er en veldig stor andel av irr-situasjonen jeg har vært borte i).

LN-MOW
08-03-2012, 23:22
IATA-medlemskap er mindre viktig enn selskapets policy.

Det er egentlig ikke det som det går på .. Man trenger ikke å være iata-medlem for å inngå interlineavtaler, men for å bruke IATA's Clearing House for avregning. Flere og flere selskaper velger å gå utenom dette for å slippe kostnaden - de fakturerer hverandre direkte isteden.

Men - det kreves likevel en avtale mellom selskapene før man kan gjøre det.

Hpkris
08-03-2012, 23:22
Ja, det har du rett i. Men hva hvis hotell og opphold er kjøpt med kredittkort, er det ikke da kredittkortselskapet sitt ansvar å levere varen kunden har kjøpt? Blir det en sak mellom flyselskapet og kredittkortselskapet?
Må si at jeg ikke er stø på dette i det hele tatt.

Etter hva jeg skjønner så forholder ikke DY seg til forordning 261
http://www.nholuftfart.no/article169.html


Noen som kan utdype? Kan Norwegian velge å la første mulige forbindelse kun gjelde egne flighter?

Har heldigvis ikke brukt reiseforsikringen på slike saker foreløpig. Men finner det merkelig at Europeiske går ut bastant å sier at det er noe DY må fikse opp i. Poenget er vel om DY kan vri seg unna pga den bestemmelsen om "plutselig uforutsett" som de ikke hadde kontroll over. Dette er jo en arbeidskonflikt som DY selv har lagt opp til, da de sier selv de er avhengig av å kjøpe fridager for å få kabalen til å gå opp.
Skal man tolke første mulige forbindelse, så må det være første fly evnt via div steder for å komme hjem. Noe ansvar må vel tross alt DY ta på sin kappe.

L-1011
08-03-2012, 23:24
Jag har vid flera tillfällen blivit ombokade från SAS till Thai Airways, Lufthansa & Continental under 2008-2011, det har inte varit något "tjafs"alls utan sköts mkt bra.

Mardrömmen måste vara när DY canellerar interkont flighter OM de vägrar boka om pax till andra flygbolag. DY pax kan ju bli sittande i flera veckor i ex NYC innan DY har tillräckligt många lediga stolar att flyga hem 300 totalt pax.

TOS
08-03-2012, 23:25
Mardrömmen måste vara om DY canellerar interkont flighter sen OM de vägrar boka om pax till andra flygbolag. DY pax kan ju bli sittande i flera veckor i BKK/NYC innan DY har tillräckligt många lediga stolar att flyga hem 300 totalt pax.

Eller så gjør de som de har gjort nå og leier inn en annen operatør til å hente folk hjem...

TOS
08-03-2012, 23:27
Har heldigvis ikke brukt reiseforsikringen på slike saker foreløpig. Men finner det merkelig at Europeiske går ut bastant å sier at det er noe DY må fikse opp i. Poenget er vel om DY kan vri seg unna pga den bestemmelsen om "plutselig uforutsett" som de ikke hadde kontroll over. Dette er jo en arbeidskonflikt som DY selv har lagt opp til, da de sier selv de er avhengig av å kjøpe fridager for å få kabalen til å gå opp.
Skal man tolke første mulige forbindelse, så må det være første fly evnt via div steder for å komme hjem. Noe ansvar må vel tross alt DY ta på sin kappe.

Jeg kan vanskelig skjønne at de kan vri seg unna dette med å vise til en arbeidskonflikt. De har ikke nok crew til å håndtere sin produksjon, og det er jo ingen aksjon - bare det faktum at piloter ikke ønsker å selge sine fridager. Det synes åpenbart på meg at DY har ansvaret for dette.

Hpkris
08-03-2012, 23:32
Skal bli artig å høre Kjos dra seg unna dette når han skal på teppet hos Familie- og kulturkomiteen. Lurer på om gliset fortsatt går fra øre til øre da også....

Bacardi
08-03-2012, 23:34
Jeg kan vanskelig skjønne at de kan vri seg unna dette med å vise til en arbeidskonflikt. De har ikke nok crew til å håndtere sin produksjon, og det er jo ingen aksjon - bare det faktum at piloter ikke ønsker å selge sine fridager. Det synes åpenbart på meg at DY har ansvaret for dette.

DY har ved en anledning nå de siste dagene opplyst at "mangel på crew" er innenfor selskapets kontroll og gir rettigheter som gratis overatting, mat og taxi - som seg hør og bør jf. vilkårene dems. :)

Hpkris
08-03-2012, 23:36
DY har ved en anledning nå de siste dagene opplyst at "mangel på crew" er innenfor selskapets kontroll og gir rettigheter som gratis overatting, mat og taxi - som seg hør og bør jf. vilkårene dems. :)

Hva med resta ferien, hotell, leiebil evnt vidre flyforbindelser? Hvem dekker det når forsikringa sier nei?

Bacardi
08-03-2012, 23:37
Ser jeg misforsto TOS litt her. Nei, det er et godt spørsmål...

Commuter
09-03-2012, 00:01
Det stemmer helt, det, Gustav. Jeg antar at statuskundene ivaretas, så for disse så oppleves denne problemstillingen kanskje ikke. Selv har jeg vært "utsatt" for det ved 2-3 anledninger i løpet av de siste 1-2 årene (og jeg flyr ikke så mye, så dette er en veldig stor andel av irr-situasjonen jeg har vært borte i).

For min del har jeg selvsagt aldri problemer med dette, men jeg kjenner flere uten status som har blitt ombooket til andre selskaper - både i og utenfor *A.
Tror nok dette i all hovedsak er en helhetsvurdering på kundens ulempe opp mot SAS sin kostnad.

LN-MOW
09-03-2012, 00:03
Eller så gjør de som de har gjort nå og leier inn en annen operatør til å hente folk hjem...

hvis du tenker på jet2 så dette en wetlease. Man leier inn fly og mannskap til å fly regulære ruter. 'Hente folk hjem' blir litt annerledes - da har man kansellert og har folk sittende strandet.

OK, kanskje litt pirk, men likevel .. ;)

TOS
09-03-2012, 00:09
hvis du tenker på jet2 så dette en wetlease. Man leier inn fly og mannskap til å fly regulære ruter. 'Hente folk hjem' blir litt annerledes - da har man kansellert og har folk sittende strandet.

OK, kanskje litt pirk, men likevel .. ;)

Nå er det vel i bunn og grunn det samme hva vi kaller det, men jeg ser at det er en liten forskjell...;) L-1011 snakket om kansellering av IC-flighter og faren for å bli værende i ukesvis i BKK eller andre steder. Det er vel ikke noe i veien for at de håndterer irr på samme viset som man håndterer crewmangel eller syke fly - man hyrer inn noen andre til å gjøre den jobben man selv egentlig skulle gjort.

TOS
09-03-2012, 00:11
For min del har jeg selvsagt aldri problemer med dette, men jeg kjenner flere uten status som har blitt ombooket til andre selskaper - både i og utenfor *A.
Tror nok dette i all hovedsak er en helhetsvurdering på kundens ulempe opp mot SAS sin kostnad.

Jeg har også blitt booket om til andre selskaper (oftest fra et annet selskap og annen allianse og til SK, og sjeldnere andre veien...;)). Poenget er at det ikke er noen automatikk i at man bookes om til andre selskaper, slik enkelte synes å mene. Dvs. uttalelser som at "man blir booket om til andre selskaper" er rent faktisk ikke det man opplever hver gang det går skeis et eller annet sted.

Tommy777
09-03-2012, 01:59
Det begynner vel etterhvert å bli en del erfaring på at SAS heller ikke er så veldig glad i å bruke andre selskaper.

At SAS lar kunder vente i dagesvis (mer enn en overnatting) har jeg aldri hoert om. Det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon paa.

Sist gang jeg saa en slik situasjon, var en stor gruppe som ikke rakk en flight til NYC grunnet connection paa ARN i oktober og SAS booket dem om via CPH og FRA med LH. Alle pax kom seg til NYC samme dag, ingen maatte vente til dagen etter

ENGM 911
09-03-2012, 05:30
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070128

Norwegian gir likevel erstatning for ruteendringer

Utflyttet
09-03-2012, 07:05
At SAS lar kunder vente i dagesvis (mer enn en overnatting) har jeg aldri hoert om. Det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon paa.


Jeg har sittet fast i 72 timer i PDX på en SAS-billett de nektet å rydde opp i...

-A

krølle
09-03-2012, 07:14
Jeg har sittet fast i 72 timer i PDX på en SAS-billett de nektet å rydde opp i...

-A

Nå flyr vel ikke SK fra PDX, men det "teller" vel ikke? Du hadde jo SK dokument:8:

dc-8-63
09-03-2012, 07:25
Nå flyr vel ikke SK fra PDX, men det "teller" vel ikke? Du hadde jo SK dokument:8:

Det var 100% SAS sin feil - måtte gå langt opp i systemet for å hjelpe den Utflyttede i sin tid - eTkt som ikke var korrekt.

Utflyttet
09-03-2012, 08:07
Nå flyr vel ikke SK fra PDX, men det "teller" vel ikke? Du hadde jo SK dokument:8:

Som nevnt, helt og holdent en SAS-feil, med en SAS-billett. Kundeservice prøvde til og med på julaften og si at det fikk vente til de var tilbake i romjulen med å fikse videre, for folk skulle jo ha fri.

Men, dette var jo en digresjon for å svare Tommy. ;)

-A

Cloudius
09-03-2012, 09:01
Jeg synes det blir lite relevant å diskutere enkelthendelser. Uansett hva det gjelder finnes alltid unntak.

Spørsmålet er mer hva normen er? Jeg vil hevde at det i hovedsak er større sjanse for en god løsning i et nettverksselskap om det oppstår problemer. Frekvensene er høyere og selskapet/selskapene har en mulighet til booke om til andre selskap, selv om man ikke alltid gjør det. Jeg mener at nettverksselskapene generelt strekker seg lengre for å løse problemer for kundene enn det LCC gjør.

Jeg er imidlertid relativt inhabil ettersom jeg flyr i et nettverksselskap.

scarebus
09-03-2012, 09:05
Det virker noe unaturlig, om enn kanskje ikke overraskende, at SAS eller andre selskaper dras inn i en form for skittkastingkonkurranse all den tid det er DY som ønskes kalt inn til Storting/Dept. for å forklare deres passasjerers mangel på rettigheter og frustrasjon de siste dagene.

Forsvarsmekanismer er en menneskelig egenskap som i følge Freud eksisterer for å regulere psykisk angst ved en persons konflikt med omverdenen slik at ego kan holdes intakt. Med andre ord, de er der for å unngå at man taper ansikt. En av de såkalt primitive forvarsmekanismene (primitiv betyr at de ikke virker særlig vel over tid) i menneskepsyket heter projeksjon. Projeksjon betyr at man overfører forhold, tanker, idealer fra seg selv over til andre. "Det er ikke vi som har problemer, konkurrenten er mye værre."

En annen av de primitive forsvarsmekanismene heter "acting out". Denne innebærer at man bruker ekstreme kommunikasjonsformer for å dekke over egne mindreverdighetskomplekser eller bekymringer. For eksempel å skrike høylytt i stedet for å ytre et mindre misbehag. Mere modne eksempler på denne kan være en O´Leary som blir tatt bilde av med en DY-maskin mellom beina når han blir spurt om DY på Rygge eller Torp. (husker ikke.) Eller en Skånvik som svarer slik angående WF sin markedsføringskampanje: "Det er jo typisk SAS-konsernet hvor jo Widerøe inngår å dumpe prisene til nivåer de ikke har råd til før de løper til staten når kassa er tom."

There, carry on :)

dc-8-63
09-03-2012, 09:09
Jeg synes det blir lite relevant å diskutere enkelthendelser. Uansett hva det gjelder finnes alltid unntak.

Spørsmålet er mer hva normen er? Jeg vil hevde at det i hovedsak er større sjanse for en god løsning i et nettverksselskap om det oppstår problemer. Frekvensene er høyere og selskapet/selskapene har en mulighet til booke om til andre selskap, selv om man ikke alltid gjør det. Jeg mener at nettverksselskapene generelt strekker seg lengre for å løse problemer for kundene enn det LCC gjør.

Jeg er imidlertid relativt inhabil ettersom jeg flyr i et nettverksselskap.

Jeg tror normen er i ferd med å endres....Lufthansa f.eks. har innført ganske dramatiske endringer og store begrensninger på hvor langt de hjelper - i følge Lufthansa Customer Service, uten status vil du kun bli tilbudt alternativer der samme bookingklasse ! er tilgjengelig, du vil kun bli tilbudt nærmeste Lufthansa Destinasjon - utover dette må du selv betale mellomlegget, selv når det Lufthansa som er skyld i endringen ! Dette rulles ut i disse dager. Vil anta at andre nettverkselskaper vil følge etter.

AirbusTrond
09-03-2012, 09:14
Det virker noe unaturlig, om enn kanskje ikke overraskende, at SAS eller andre selskaper dras inn i en form for skittkastingkonkurranse all den tid det er DY som ønskes kalt inn til Storting/Dept. for å forklare deres passasjerers mangel på rettigheter og frustrasjon de siste dagene.

:)

Det er ikke så unaturlig at man snakker om konkurrenten for det er jo dette DY måles opp mot.

DY er ikke kalt inn til verken Stortinget eller departementet - det eneste som har vært omtalt er at en som har kastet seg over tabolidoppslagene til VG (representanten Hofstad Helleland) har "tatt til orde for det". Har ikek sett noen formell innkallelse. De retter seg nå etter Forbrukerrådet og gir erstatning til de som har tapt penger. Passasjerene får dermed det de ønsker. Men det var kanskje ikke det som var det viktigste her.

Til dine psykologiske analyser så kan man jo se at noen de mest aktive i tråden vanligvis er selverklærte "flyr bare SAS-mennesker" ;)

Cloudius
09-03-2012, 09:23
Jeg tror normen er i ferd med å endres....Lufthansa f.eks. har innført ganske dramatiske endringer og store begrensninger på hvor langt de hjelper - i følge Lufthansa Customer Service, uten status vil du kun bli tilbudt alternativer der samme bookingklasse ! er tilgjengelig, du vil kun bli tilbudt nærmeste Lufthansa Destinasjon - utover dette må du selv betale mellomlegget, selv når det Lufthansa som er skyld i endringen ! Dette rulles ut i disse dager. Vil anta at andre nettverkselskaper vil følge etter.

Da er vi inne på et mer interessant spor :) Jeg argumenterte jo i utgangspunkt med hvordan det har vært frem til nå og har ikke noe problem med et kritisk syn på hvordan utviklingen fremover blir. Det du peker på er jo ganske bedrøvelig.

Dersom nettverksselskapene selv visker ut forkjellene, og fordelene de har, i.f.t. LCC så gjør de det ikke akkurat lettere for seg selv i konkurransen.

scarebus
09-03-2012, 09:25
Det er ikke så unaturlig at man snakker om konkurrenten for det er jo dette DY måles opp mot.

DY er ikke kalt inn til verken Stortinget eller departementet - det eneste som har vært omtalt er at en som har kastet seg over tabolidoppslagene til VG (representanten Hofstad Helleland) har "tatt til orde for det". Har ikek sett noen formell innkallelse. De retter seg nå etter Forbrukerrådet og gir erstatning til de som har tapt penger. Passasjerene får dermed det de ønsker. Men det var kanskje ikke det som var det viktigste her.

Til dine psykologiske analyser så kan man jo se at noen de mest aktive i tråden vanligvis er selverklærte "flyr bare SAS-mennesker" ;)

Som jeg skrev; "ønskes kalt inn". Og nei det viktigste er for min del ikke at de retter seg etter Forbrukerrådet, men hvorfor de ikke gjorde det før tabloidoppslagene til VG..

AirbusTrond
09-03-2012, 09:36
Vil du opplyse om hvem dette er, slik at vi er sikre på å få plassert vedkommende i riktig bås og dermed kan tolke innleggene ut fra dette?

Nei, jeg bare tolker, og jeg kan jo selvsagt ta feil.

FestiVal
09-03-2012, 10:22
Jeg tror normen er i ferd med å endres....Lufthansa f.eks. har innført ganske dramatiske endringer og store begrensninger på hvor langt de hjelper - i følge Lufthansa Customer Service, uten status vil du kun bli tilbudt alternativer der samme bookingklasse ! er tilgjengelig, du vil kun bli tilbudt nærmeste Lufthansa Destinasjon - utover dette må du selv betale mellomlegget, selv når det Lufthansa som er skyld i endringen ! Dette rulles ut i disse dager. Vil anta at andre nettverkselskaper vil følge etter.

Kan dette være fordi de har sett at de fleste LCC er kommer unna med dette?
Lovverket er jo der så ved evt. rettslige grep sliter de, med kanskje noen mener det er verdt forsøket
Det gir jo unektelig økonomiske besparelser i ganske store summer gjennom et år.
Bare en tanke?

L-1011
09-03-2012, 10:31
Låt oss försöka hålla den här tråden till att handla om just DY.
Hur SAS, Lufthansa etc hjälper sina kunder kan vi väl öppna en ny tråd om istället?
Risken finns ju att moderatorn stänger denna tråd om den spårar ur till SAS VS DY

TOS
09-03-2012, 10:42
Det virker noe unaturlig, om enn kanskje ikke overraskende, at SAS eller andre selskaper dras inn i en form for skittkastingkonkurranse all den tid det er DY som ønskes kalt inn til Storting/Dept. for å forklare deres passasjerers mangel på rettigheter og frustrasjon de siste dagene.


Jeg tror kanskje du legger litt for mye inn i det faktum at SK og andre er trukket inn. Når det hevdes med full styrke at nettverksselskaper booker om til andre, og man sitter her og vet at så ikke er tilfellet alle ganger så synes jeg kanskje det er relevant informasjon å komme med. At nettverksselskapene jevnt over er bedre til å ivareta kundene ved irr er nok sikkert riktig, selv om dc-8-63 forteller om en utvikling hos LH som ikke akkurat ser ut på det viset, men akkurat det er en diskusjon som har pågått mange ganger.

Cloudius
09-03-2012, 11:00
Låt oss försöka hålla den här tråden till att handla om just DY.
Hur SAS, Lufthansa etc hjälper sina kunder kan vi väl öppna en ny tråd om istället?
Risken finns ju att moderatorn stänger denna tråd om den spårar ur till SAS VS DY

Jeg er til dels enig med deg, men samtidig er det også i denne tråden viktig å trekke inn visse sammenlikninger for å kunne se hva som er et spesifikt DY-problem og hva som et problem, eller trend, innen bransjen generelt?

Det gjelder bare at det ikke sporer helt av.

DasKeiko
09-03-2012, 14:59
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070045

Ta en titt på mobilen dama holder opp. Vil du ha fakta, får du holde deg til fakta selv ^_^

Det står ingenting om når hun har mottatt denne SMS'en med kansellering fra DY.
Og Avinor sine systemer er laget slik at om en kansellering gjøres tidligere enn 6 døgn før avgang så registreres ikke avgangen som kansellert.

Så antallet kanselleringer som vises i statistikken til Avinor er noe missvisende sånn sett.

Fredrik Propell
09-03-2012, 15:28
...Avinor sine systemer er laget slik at om en kansellering gjøres tidligere enn 6 døgn før avgang så registreres ikke avgangen som kansellert.

Så antallet kanselleringer som vises i statistikken til Avinor er noe missvisende sånn sett.

Interessant du nevner dette, da ingen har påpekt dette før.

Vi har tre forskjellige typer løgn; løgn, forbannet løgn og så statistikk ;)

Hpkris
09-03-2012, 15:35
Nå har jo også DY kansellert avganger fra andre destinasjoner, men de regnes kanskje ikke med i regnestykket???

LN-MOW
09-03-2012, 17:49
Det står ingenting om når hun har mottatt denne SMS'en med kansellering fra DY.
Og Avinor sine systemer er laget slik at om en kansellering gjøres tidligere enn 6 døgn før avgang så registreres ikke avgangen som kansellert.



Blant dem er Nina Kristiansen fra Langhus:

Kofferten var pakket og sto reiseklar da SMS-en fra Norwegian tikket inn: Sorry, flyet ditt til Edinburgh i morgen tidlig er kansellert.

Kleppan
09-03-2012, 18:02
Fantastisk å se menigheten til Norwegian kommentere her og på alle andre forum, inkluderte ansatte i Norwegian kommentere sin fortreffelighet, samt si, du får hva du betaler for, ok enig i det, men garantert uansett at et nettverk selskap hadde håndterte dette bedre...men savner "humrende" Kjos sine kommentarer når man blir satt til veggs?

Bergern
10-03-2012, 01:39
Hei!
Et vennepar av meg skulle hjem med Norwegian fra Nice. Boarding var forsinket og de mistet sloten sin. Godt over to timers venting i stekende rivierasol i en 737 uten annet tilbud enn å få KJØPE vann. Min høyst ukvalifiserte gjetning, er at den ekstreme ventetiden skyldes ønske om billigst mulig avgang. Eller?

Cloudius
10-03-2012, 02:17
Min høyst ukvalifiserte gjetning, er at den ekstreme ventetiden skyldes ønske om billigst mulig avgang. Eller?

Den forsto jeg ikke helt..."billigst mulig avgang"? Kommer man ikke avgårde på den slottiden man får tildelt så blir det ny slot. Dette er noe som gjelder alle selskap. Disse har også veldig liten påvirkningsmulighet på tildelte slottider.

Bergern
10-03-2012, 02:32
Under diskusjon så vi for oss at det koster litt for ikke å rekke sloten sin. Ny slot koster kanskje litt ekstra og at det er forskjell på pris på når du tar din nye ledige slot i forhold til aktivitet på flyplassen... Tilbud og etterspørsel-like...

Cloudius
10-03-2012, 02:40
Det stemmer nok ikke. Kort fortalt koster det ikke noe annet enn venting. Det kan være mange grunner til slottider og endring av disse. F.eks. kapasitet på avreiseflyplass, underveis og bestemmelsessted. Dette kan igjen ha mange årsaker.
Det er dog forskjell på de slottidene selskapene søker på i.f.m planlegging av ruteprogrammet og, det som det her er snakk om, situasjonsbetingede slottider.

Men det koster altså ingenting for selskapet å få ny slottid ved irregulariteter, og man går alltid så fort det lar seg gjøre.

Tommy777
10-03-2012, 02:47
Som nevnt, helt og holdent en SAS-feil, med en SAS-billett. Kundeservice prøvde til og med på julaften og si at det fikk vente til de var tilbake i romjulen med å fikse videre, for folk skulle jo ha fri.

Men, dette var jo en digresjon for å svare Tommy. ;)

-A

Det er ikke relevant i denne saken. SAS flyr ikke til PDX.

Bergern
10-03-2012, 03:33
Men det koster altså ingenting for selskapet å få ny slottid ved irregulariteter, og man går alltid så fort det lar seg gjøre.

Ok. Flott!
Trodde flyselskapene fikk "litt på pungen" når de sumlet med ombordstigningen, men er nå lettere til sinns.

Piper
10-03-2012, 09:05
Mister et fly sin slot får de en ny ,gjerne om en time eller 3, kommer ann på trafikken på planlagt rute.

Venter passasjerene i flyet kan de være klar til reise på 5 min hvis et annet fly mister sin slot.(Betinger avgang i løpet av 5 -10 min) Derfor sitter passasjeren i flyet

Mange tider blir ventetiden under 30 min, selv om de egentlig fikk ny slott 2 - 3 timer fram i tid