Flyprat >
Småprat > Embraer sine fly - hva kalles de (splittet fra BMI til BGO/SVG)
View Full Version : Embraer sine fly - hva kalles de (splittet fra BMI til BGO/SVG)
Og BA har ERJer på LCY ;) (dog storebrødrene til 135 og 145)
Nå er vel 145 det største du får i ERJ serien. De over kalles enkelt nok Embraer 170 osv. ;)
Nå er vel 145 det største du får i ERJ serien. De over kalles enkelt nok Embraer 170 osv. ;)
Nei, Embraer 170-195 kaldes, Embraer ERJ170-195! Det kalder no Embraer de selv i allefall.
Spørs om ikke du bør fortelle det til Embraer siden de selv kaller 170-195 for E-jets, mens 135-145 er ERJ.
Spørs om ikke du bør fortelle det til Embraer siden de selv kaller 170-195 for E-jets, mens 135-145 er ERJ.
Det kan hende jeg bør gjøre, men det er no det som jeg har lest at de har kaldt de, jeg vet at de også kaldes E-jets, men men det får noen andre ta.
Men dette er vel ikke tema vi må vel tilbake til SVG/BGO-LON med BA tematet.
Nei, Embraer 170-195 kaldes, Embraer ERJ170-195! Det kalder no Embraer de selv i allefall.
men det er no det som jeg har lest at de har kaldt de, jeg vet at de også kaldes E-jets
Hvor har du lest det?
Hvor har du lest det?
Jeg mener jeg har sett det i noen brosjyrer fra Embraer, men det kan godt hende at jeg tar feil...
jameson82
06-03-2012, 16:06
feks Airliners omtaler E-170/190 som ERJ http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=%3D%22embraer+ erj-190%2F195%22&airlinesearch=&countrysearch=&specialsearch=&daterange=&keywords=&range=&sort_order=photo_id+desc&page_limit=15&thumbnails=
Embraer 170-195 er jo et Regional jet, så da burde det no hete for ERJ 170-195/130-145
Men fasiten finner dere hos produsenten - de har valgt å skille mellom de tynne og de litt tykkere, og jeg regner de vil ta seg forbehold i hvordan de vil navngi sine fly.
120 med fornavn EMB
135-145 med fornavn ERJ
170-195 med fornavn Embraer
http://www.embraer.com/en-US/Pages/Home.aspx
Jeg mener jeg har sett det i noen brosjyrer fra Embraer, men det kan godt hende at jeg tar feil...
Når det er noe du mener du har lest og du tror du kan ta feil, så kan det være lurt å ikke være så påståelig ;)
Embraer kallar tydligen 170 - 195 för Embraer 170 o.s.v. , däremot registreras maskinerna officiellt som ERJ170 o.s.v.
Exempel från det officiella brasilianska registret: PR-AYS Modelo: ERJ 190-200 IGW
Från officiella kinesiska registret: B-3169 ERJ 190-100 LR 19000369 CF34-10E5 2010-08-05 天津航空有限责任公司
Från FAA: N201JQ Serial Number 17000235 Type Registration Corporation
Manufacturer Name EMBRAER-EMPRESA BRASILEIRA DE Certificate Issue Date 08/07/2008
Model ERJ 170-200 LR
ERJ = offisielt E = markedsføring. Når flyene var under utvikling, ble de hele tiden referert til som Embraer ERJ-170/175 og ERJ-190-100 og 200 som siden ble 190/195. Sent i utviklingen fant ett markedsføringsgeni ut at vi kaller hele greia for bare E-jets og E170/175/190/195 ble det navnet vi alle bruker idag, men offisielt er det ERJ som er korrekt.
På samme sett er det korrekte navnet til Fokker 100 - Fokker 28-0100, og Boeing 787s korrekte navn er Boeing 787-800 - ANA's fly er hhv. B787-881 -81 er deres customer code hos Boeing.
ERJ = offisielt E = markedsføring. Når flyene var under utvikling, ble de hele tiden referert til som Embraer ERJ-170/175 og ERJ-190-100 og 200 som siden ble 190/195. Sent i utviklingen fant ett markedsføringsgeni ut at vi kaller hele greia for bare E-jets og E170/175/190/195 ble det navnet vi alle bruker idag, men offisielt er det ERJ som er korrekt.
På samme sett er det korrekte navnet til Fokker 100 - Fokker 28-0100, og Boeing 787s korrekte navn er Boeing 787-800 - ANA's fly er hhv. B787-881 -81 er deres customer code hos Boeing.
Okey. Skjønner jeg skulle gjort litt bedre reseach ;)
Når du nevner dette med fokker. F50 som vi kjenner den heter vel egentlig F27Mk50 såvidt jeg kan huske. Dash 7 heter egentlig DHC-7 =)