PDA

View Full Version : Massive aflysninger hos Ryanair


Bll spotter
14-01-2006, 07:04
Gid de ville stoppe med at flyve helt.:pissed :baeh :mol


http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3494802/

SQ 777
14-01-2006, 08:43
Dette er ikke noe en kan gi selskapet pepper for. Artikkelen viser jo at det er dypt savnet når de avlyser.

De har vel informert om det, og inget selskap reduserer kapasiteten med 100.000 pax frivillig i måneden.

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=05&month=dec&story=gen-en-201205

Guest
14-01-2006, 09:53
så må de ud på lease markedet og indleje fly - hvor svært kan det være?

Someone
14-01-2006, 14:51
Trodde ikke det var pilot mangel? Eller er det bare at O'Leary har budsjetert og planlagt aa kun aa en flyger og ikke 2 paa hver flygning for aa spare penger:naughty:

Hjelper ikke aa gi bort like mange gratis billetter som SAS taper penger naar man ikke har fly/flyvere til aa frakte disse

EB
14-01-2006, 17:45
Eller sprekker nok en boble snart?

Fly high
14-01-2006, 17:55
Dette er gammelt nytt. Ryanair gikk ut i november og fortalte at streiken på Boeing ville skape forsinkelser i leveringen av nye fly. Det førte til at man innstilte bl.a. morgenavgangen fra Torp på lørdager.

SQ 777
14-01-2006, 17:58
Tydeligvis in å hakke løs på FR, ny folkebevegelse av folk som sannsynligvis ikke har fløyet dem. Ganske usakelig også.

Når man har utlyst et program basert ut på 4 nye fly og de ikke kommer, samtidig tar 8-10 737-200 ut av trafikk, så er det heller for mye piloter.

Har fløyet dem mye i Europa siste tre år og gleder meg til sommerens flyginger med dem også. Spes kryss og tvers i Italia og Spania. Et av de beste i Europa.

Tviler på leasingmarkdet har fly nok i disse tider. Har mere heller sansen for at de reduserer og hvis folk da blir sure for å måtte bytte dag, so let it be. Virker som det øyeblikket flyginger mangler, er det dypt savn. Flott, snart har de 40 mill. pax i året.

Denne boblen tjener for mye penger til å briste. Det er vel den norske misunnelsen som er ute og går.

sail4fun
14-01-2006, 18:15
Det kan også handle om å prøve å unngå leverandører uten særlig respekt for ansatte... , se sig..

EB
14-01-2006, 18:19
...hvorfor ikke utsette pensjonen av 737-200? Jeg har da fløyet FR...

SQ 777
14-01-2006, 18:38
Det har så vidt jeg vet noe med at de går ut på tid. De er jo stein gamle. Har lest om dette i Flight for lenge siden. Men uansett tre mnd er jo ikke all verden av tid.

LN-MOW
14-01-2006, 19:11
Originally posted by SQ 777


Men uansett tre mnd er jo ikke all verden av tid.

Jo, hvis de kommer opp til en C- eller D-sjekk ...

Concorde
14-01-2006, 20:20
Så du mener at reisende med Ryanair støtter slaveri?

SQ 777
14-01-2006, 21:06
Vi har vært inne på denne diskusjonen tidligere. De som jobber der jobber der av fri vilje og dette er et bra springbrett for mange av dem.

Det er mer arbeidsglede der ( og EZY som jeg har brukt en del også ) enn mange av de veletablerte selskap som viser total likgyldighet ovenfor de reisende. Har sett mye sloppy arbeid på både BUSK og DY........... Alle er jo no-frills , low-cost nå om dagen.

Uansett dette er den verden vi lever i i dag, og fler og fler velger denne reiseformen og vi lar de ansatte selv vurdere om de er slaver eller ikke. Vi lever i Europa.

sail4fun
14-01-2006, 21:11
Originally posted by SQ 777


---. De som jobber der jobber der av fri vilje og dette er et bra springbrett for mange av dem.
---.

Ja, springbrett det kan vi alle være enige om at det er , man blir ikke der.


Klart at man tar det billigste tilbudet man finner , og lukker øynene for realitene.

SQ 777
14-01-2006, 21:21
Vel, definisjonen på "skikkelig selskap" sett med kundens øyne ?? For oss er det hva vi møter ombord .

Det er den veien det går, så du blir nok en trist panda ;)

piper1
15-01-2006, 01:14
Trodde denne "Boeing strike" unnskyldningen begynte å bli så gammel nå at ingen gikk på den lenger...,men men
Boeing hadde en streik på noen uker i fjor, men at det påvirker Ryaniar (mrk. bare Ryanair, ikke andre selskap) på en slik måte at deres ruteprogram blir påvirket i 3-4 måneder er det lite eller ingen sannhet i.
Ryanair er i skikkelig beit for piloter, og siden de mottar i gj. snitt 1 B737 pr uke...vel det er begrenset hvor lenge akutt brannslukking kan drives. Ett av hovedproblemene er at mange piloter stanger mot 900 timer allerede etter 9 mnd. Kjipt å se nye fly som stadig kommer inn og sitte der og vente noen måneder på å få fly de....:hi2

EB
15-01-2006, 07:54
Enig med vår flyvertinne fra DY!! Passasjerene bør også tenke på hvilket ansvar de har - men der er det nok desverre ens egen lommebok som vinner - selv om Ryanair nok ofte blir like dyrt som andre alternativ når man regener på totalkostnaden.

GF1
15-01-2006, 08:57
Originally posted by piper1

..... siden de mottar i gj. snitt 1 B737 pr uke...vel det er begrenset hvor lenge akutt brannslukking kan drives. Ett av hovedproblemene er at mange piloter stanger mot 900 timer allerede etter 9 mnd. Kjipt å se nye fly som stadig kommer inn og sitte der og vente noen måneder på å få fly de....:hi2

Jeg må innrømme at denne forklaringen virker litt fornuftig, siden den tydeligvis kommer fra en som kjenner problemet fra innsiden, og siden listen over fly som er levert de siste månedene ser slik ut:
http://kjevik.dk/rya.gif (funnet hos http://www.jethros.i12.com/ )

CK
15-01-2006, 11:24
nå som India og Kina (og Gulf-statene) støvsuger markedet for piloter, er det nok ikke like atraktivt å gå på slavekontrakt hos Ryanair lenger. Det er klart, når de lenge var omtrent de eneste som ansatte løp 737-piloter ned dørene i DUB, men nå??

sail4fun
15-01-2006, 14:51
Originally posted by TilHimmels


Fy F..... Slave air bare vokser og vokser... Noen som kan gi tall på antall fly og ruter mht vekst?

Bare tenk om ryan starter innlands i norge :wow:

Investordays (http://www.ryanair.com/site/about/invest/docs/present/051104_investorday.pdf)
gir jo en pekepinn om FR størrelse og planer

SQ 777
15-01-2006, 16:49
Ja, ja har vært borte fra denne tråden en tid. Får heller roe ned litt og heller kanskje vente et år å se hvor veien går.

Alle prater om bobler som skal sprekke, om det er NB, EZY, FR, DY, HLX etc. Skal selv reise med alle fem i vår sommer og får sikkert nye inntrykk. Diskriminerer/boikotter ingen.

Nå skal jeg først ut på noen turer med veletablerte eldgamle selskap , kun en mulig boble, Air Asia. Blir gøy det også. Får jeg A319 ??

Men det var jo gøy å fyre opp litt :cheers:

UPCOMING FLIGHTS ( MYE “FLYING BLUE” )


20.01 OSL-AMS KL 1142 B737
20.01 AMS-JFK KL 641 B772ER
24.01 JFK-AMS KL 642 B772ER
25.01 AMS-OSL KL 1143 B737

15.02 OSL-AMS KL 1140 B737
15.02 AMS-LAX KL 601 B74M
15.02 LAX-HNL KL/NW 6091 B753
01.03 HNL-SEA NW 96 B753
02.03 SEA-AMS NW/KL 6034 A333
03.03 AMS-OSL KL 1143 B737

19.03 OSL-AMS KL 1146 B737
19.03 AMS-KUL KL 809 B74M
23.03 KUL-PEN AK 6314 B737-300 ( Air Asia )
27.03 PEN-KUL AK 6315 B737-300
27.03 KUL-AMS KL 810 B74M
28.03 AMS-OSL KL 1141 B737

ANX
16-01-2006, 11:14
De som jobber der jobber der av fri vilje og dette er et bra springbrett for mange av dem.

Tja, når fullserviceselskapene er borte pga LCC, hvor skal så det springbrettet føre hen?

Det er mer arbeidsglede der ( og EZY som jeg har brukt en del også ) enn mange av de veletablerte selskap

Klart det er arbeidsglede der det er mest unge naive arbeidstakere. Og når CC blir for gamle og utbrukte er det vel bare å kaste dem i søpla.

Bll spotter
17-01-2006, 15:17
Lidt mere om den sag
fra www.stiften.dk d.17 jan

Ryanair svigter Århus
PÅ JORDEN: Næsten hvert andet fly aflyses - for smart, siger ramt passager



Fartplanen for flyruten mellem Århus og England ligger i ruiner. Discountselskabet Ryanair er nu oppe på at aflyse næsten hver anden afgang.
Og det bliver ved. I dag, tirsdag, dropper Ryanair morgenturen. I morgen aftenturen. I resten af januar bliver det undtagelsen, at begge planmæssige hverdagsfly afgår, og i februar har selskabet allerede aflyst 13 aftenafgange til Stansted af 24 mulige.
Aarhus Lufthavn A/S mister hver en krone, som den skulle have haft i indtægt, hver gang den svigefulde partner beslutter endnu en aflysning på Danmark. Uanset om det sker med kort eller langt varsel.
Kunderne får en lakonisk e-mail om, hvilket fly de bliver om-booket til. Alternativt kan de bede om et tilgodebevis eller skriftligt søge om at få pengene tilbage.
Uddannelseskonsulent Lisbeth Nielsson arbejder i Danmark, England og Frankrig. Hun har så mange dårlige erfaringer med Ryanair, at det efter hendes mening går langt ud over hændelige uheld:
- For tiden står jeg med tre aflysninger. Desuden har tre af mine forretningsforbindelser, der skulle med til et weekend-seminar i London i februar, fået at vide, at deres fredag aften-afgang er ændret til mandag. Altså ud og hjem med samme fly.
Det irske selskab, der nu i lavsæsonen sælger billetter ned til 167 kroner - og kalder det ni kroner plus afgifter - undskylder sig med materielmangel efter en strejke på Boeing-fabrikkerne i september.
- Men regnskaberne viser, at Ryanair er et af de mest velhavende flyselskaber i Europa. Alligevel vælger de at aflyse i stedet for at lease fly for at kompensere for manglerne. Det er simpelthen for smart. Vi kunder kan ikke være tjent med det, siger Lisbeth Nielsson.
Pressetalsmand Karl Hogstadius, Ryanair, afviser forslaget om at lease fly. Han siger, at kunderne får besked fire uger i forvejen, og problemet vil være løst med udgangen af marts. 100.000 passagerer på selskabets net er ramt af leveringssvigtene.
Direktør Ole Paaske, Aarhus Lufthavn, nægter at oplyse sit kendskab til det præcise omfang af aflysningerne. Han bekræfter dog, at det drejer sig om "lidt over en tredjedel" i januar og februar.
- Det giver os en dårlig start på året. Vi har tilkendegivet, at vi ser på det med beklagelse, men der er intet, vi kan gøre, siger han

Someone
17-01-2006, 15:22
Muligens man ikke kommer seg ut paa tur men man sparte i hvertfall noen hundre lapper paa aa "fly" ett selskap styrt av en irsk banditt:mol

EB
18-01-2006, 05:43
Har de valgt å kutte mest på Århus - eller kutter de like mye på f.eks Torp???

sail4fun
22-01-2006, 15:12
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2100-2001350,00.html

Ryanair has admitted that it is being forced to cancel flights due to insufficient passenger numbers and overworked pilots. The no-frills airline, which has been rapidly expanding its routes to relatively unknown provincial cities such as Szczecin, Rzeszow and Brno, told The Sunday Times that “a small number of flights” won’t be flying in January, February and March due to “low demand for travel in the immediate post-Christmas period” and “pilot flight-hour restrictions”.

Ryanair, which has already announced the scrapping of more than 1,000 flights in the next few months due to the late delivery of four new aircraft, has warned bargain-hunting travellers that cancellations are most likely “during less busy midweek days such as Tuesday and Wednesday”.

Last Wednesday, a London investment bank issued an alert to investors regarding the number of Ryanair flight cancellations; the airline responded that all its Wednesday early-morning London flights had departed “as normal and on time”.

This was disputed by staff at Luton airport, who posted reports on aviation-industry internet chat rooms that Ryanair aircraft were stuck on the Luton tarmac. Screens at Stansted also showed more than 50 flights cancelled throughout the day, and planes were reported sitting idle at Liverpool, Bergamo, Rome and Brussels airports.

“A critical staff shortage and too few passengers are the real reasons,” said a Ryanair insider. “Cancellation is the only sensible option.”

Ryanair has said that anyone whose flight has been cancelled has had several weeks’ notice and been offered alternative flights.