View Full Version : Fartsgrenser taxing?
Jeg var i Frankfurt i november og reiste med SAS- 737-8.
Vi parkerte på tidtabell, men kunne lure på om vi hadde landet på riktig flyplass da taxi
tid var ca. 15 minutter, og hvor jeg synes det gikk svært fort på bakken og med kun ett
kort stopp ved kryssing av en rullebane.
Ble imponert over hvor stor FRA er når det tok så lang tid til tross for ”grisekjøring” etter
landing. Husker også at BU kjørte rimelig fort på FBU i gamle dager med sin Fellowship.
Spørsmålet er: Er det fartsgrense på taxing ?
Så lenge hjulene ikke slipper bakken, er det greit. ;)
Vet ikke om generelle fartsgrenser som sådan, men for A320 er det 30kts på rette strekk og 10kts i krappe svinger som gjelder. :)
Vet ikke om generelle fartsgrenser som sådan, men for A320 er det 30kts på rette strekk og 10kts i krappe svinger som gjelder. :)
Så det er flytype basert, og ikke flyplass relatert eller ?
Har aldri lest eller hørt om fartsgrenser som sådan, så såvidt jeg vet er det kun strukturelle begrensninger. Jeg kunne tenke meg de fleste fly har noenlunde de samme begrensningene ellers har jo selskapene også sine egne regler som kan være forskjellige.
Scandinavian
03-03-2012, 07:05
Samme tema kom opp på et annet forum, og da kom det et eksempel fra en tysk flyplass tror jeg der det faktisk var en maks fart på en taksebane. Husker dessverre ikke hvilken flyplass og finner ikke posten igjen.
Har aldri lest eller hørt om fartsgrenser som sådan, så såvidt jeg vet er det kun strukturelle begrensninger.
Vil det si at ved taxing rett fram kan man holde en hastighet som kan føre til at flyet tar av? Maskinen er jo designet og har strukturell styrke for å holde en slik hastighet.
Vidar
enzv-sola
03-03-2012, 10:42
Eneste begrensinger jeg kommer på er fulllastet fly i krappe svinger, dette påfører jo enormt stress på understellet. Der finnes det anbefalinger om at du skal svinge med en gitt fart beskrevet i manualene.
STARSHIP 2
03-03-2012, 11:17
On jeg husker rett har vel biler maks 80 på rullebanen og 50km/t ellers. Fly bør vel takse så rolig at det ikke er fare for air-taksing, det ville nok blitt uglesett :)
Hvis det kommer "V1" fra kollegaen når du taxer er det nok på tide å roe litt :)
Aleksander Maaland
03-03-2012, 14:46
Som regel mellom 20-25 knop, øverste grense på 30 knop.
S. Holberg
03-03-2012, 16:07
80 håper jeg ikke gjelder hele tiden? Var med på rullebaneinspeksjon under min arbeidsuke for noen år siden, og da gikk det en god del fortere ;)
On jeg husker rett har vel biler maks 80 på rullebanen og 50km/t ellers. Fly bør vel takse så rolig at det ikke er fare for air-taksing, det ville nok blitt uglesett :)